Det nye visningskiltet
Nå suser vi Eie-meglerne rundt på el-sykkel. Medfartssykkelen er ikke bare trendy og miljøvennlig. Den kan også brukes som visningsskilt.
Eie eiendomsmegling mener enhver bransje bør ta miljøet på alvor. Men er det nok å engasjere seg i den offentlige debatten og kurse meglerne i enøk-tiltak? Nei, mener Eie-sjefen.
– Vi sitter og dingler med bena på toppen av Maslows behovspyramide, og har alt vi trenger. Dette forplikter bedrifter til å bidra i samfunnet. Vi kan mye om bolig, og vi ønsker å ta et samfunnsansvar nært knyttet opp til vårt kompetanseområde. Vi har Miljøstiftelsen ZERO jobber mye med enøktiltak for bygg, så derfor ble valg av samarbeidspartner enkel.  Gjennom ZERO kurser vi meglerne våre, og de skal kunne gi råd om enkle miljøtiltak, sier administrerende direktør Hedda Ulvness i Eie eiendomsmegling.
Det siste direktøren har gjort, er å kjøpe nye el-sykler for sentrumskontorene i Oslo.
-Vi mener at det ikke holder å delta i den offentlige debatten. Vi må nå omsette ord til handling. På nesten alle kontorene våre har vi nå en elbil, og snart har vi også en elsykkel som megleren kan ta i bruk, sier hun.
Trendy og smart
Markedsstrategien til Eie er altså en sterk kontrast til luksus, økt forbruk og megleren med den feteste bilen.
– Det er nok av meglere som ønsker Ã¥ profilere seg som luksuriøse i livsstil og fremtoning. Vi mener det gÃ¥r an Ã¥ markedsføre fine boliger med flott design, samtidig som vi tenker pÃ¥ miljøet. Som første meglerkjede har vi lagt inn konkrete enøktips for i alle vÃ¥re salgsprospekter, og vi samarbeider med sertifiserte energirÃ¥dgivere dersom noen trenger hjelp, sier markeds- og kommunikasjonssjef Maren SynnevÃ¥g,
Kortreist mat, energisparing i hus, bruk av miljøvennlige produkter og tanke på hvem som produserer varene vi konsumerer blir stadig viktigere for folk.
-På lik linje som at det er trendy å spise organisk og drive med gjenbruk, vil det i fremtiden bli status å bo miljøvennlig. Dette er en trend som gavner oss alle, og som vi ønsker å påvirke, sier markeds- og kommunikasjonssjef Maren Synnevåg.
Sykler som visningsskilt
– Det gÃ¥r kjapt og jeg føler meg veldig urban. El sykkelen er et godt alternativ til bil her i sentrum. Vi kommer oss raskt rundt til befaringer og småærend, vi slipper parkering, fÃ¥r luft og vi føler friske nÃ¥r vi entrer leiligheten som snart skal selges, sier daglig leder Andreas Haanes pÃ¥ Eie Frogner.
Dessuten kan vi bruke sykkelen som visningsskilt, sier han.