EiendomHavnehagen 70, 1465 STRØMMEN, Etasje: 1
MatrikkelGnr. 78 Bnr. 1681 Snr. 166 i Lillestrøm kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 69 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 69 kvm
Følgende rom er inkludert: Entré, stue/kjøkken, bad/vaskerom, bod og to soverom.
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 10 kvm
ArealPrimærrom: 66 kvm, Bruksareal: 69 kvm, BRA-i: 69 kvm , TBA: 10 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår2022
TomtEiet tomt kvm
Prisantydning4 500 000
TilstandsrapportTakstmann: Kevin Nielsen
Takstdato: 11.09.24 10:00
I fjor ble det utført en befaring av leiligheten av utbygger i september. Utbygger: Mestergruppen AS
v/Bråtejordet Tomteselskap AS. Da ble følgende avvik oppdaget:
- Mørke flekker
- Sprekk i v-fug (stue, ved kjøkken)
Boligen har kun TG0 (ingen avvik), se tilstandsrapport for nærmere info.
Selger har kommentert følgende punkter i egenerklæringsskjema:
Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
Nei. Det er ladeanlegg på garasjen. Men vi eier ikke parkeringsplassen. Derfor får vi ikke brukt
ladeboksen.
Kjenner du til forslag til- eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel, eller offentlige
vedtak som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser?
Ja. Det skal bygges boliger ved nabo tomta til borettslaget.
Kjenner du til om det er foretatt radonmåling?
Nei. Vet ikke. Det er nybygd borettslag. Og tror det foreligger radonmåling.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 0,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 1 684,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 500 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 112 500,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 4 500 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 113 700,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 613 700,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 622 950,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 315,- pr. mnd.
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene. Det er dog normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Den enkelte seksjonseier skal forskuddsvis betale et akontobeløp som fastsettes på årsmøtet, eller av
styret, for å dekke sin andel av felleskostnadene. Akontobeløpet kan også dekke avsetning av midler til
framtidig vedlikehold, påkostninger eller andre fellestiltak på eiendommen dersom årsmøtet har vedtatt
slik avsetning. Midlene skal settes på egen bankkonto. Avsetning til vedlikehold er en felleskostnad og
innbetalingene skal følge sameiebrøk.
Felleskostnad inkludererTotale felleskostnader pr. d.d. kr 4.315,- pr. md.
Herav:
Fjernvarme akonto 1.242,-
Felleskostnader 2.133,-
TV/Bredbånd 500,-
Akonto vann/avløp 440,-
Techem AS avregner faktisk energiforbruk mot innkrevd akontobeløp, halvårlig, i juli og januar påfølgende
år. Avregning vann og avløp for blokkleiligheter skjer årlig, i januar påfølgende år. Ved salg av boligen må
kjøper/selger lese av måler og selv sende inn avlesningsskjema til Techem AS.
TV/internett er inkludert med kollektiv avtale fra Telia. Man kan velge mellom 3 alternativer: 1. TV &
Strømming 50 poeng + internett 100 mbps, 2. Kun internett 750 mbps, 3. Kun TV 110 poeng.
Månedlige felleskostnader som ikke er spesifiserte, dekker boligselskapets driftskostnader. For
ytterligere spesifikasjon, vennligst se regnskapet i årsrapporten.
Kommunale avgifterKr. 6 877 pr. år
EierSharmini Jeyarajasingam
Thiruchen Thirunavukarasu
BeskrivelseHoussam Ben Zrelli ved EIE Eiendomsmegling har gleden av å presentere Havnehagen 70!
Dette er en stilfull og innbydende 3-roms selveierleilighet med en høy standard. Leiligheten inneholder
to romslige soverom, åpen kjøkken- og stue, et pent flislagt bad og en hyggelig terrasse. Fra boligen
er det kort vei til skole, barnehage og flotte turområder i Bråteskogen. Det er også bare en svipptur
ned til Strømmen sentrum med et av Norges største kjøpesentre, togstasjon og flere
bussholdeplasser.
Kvaliteter:
- Moderne 3-roms selveier
- God planløsning
- Åpen stue og kjøkkenløsning
- Sydvendt terrasse på 10 kvm
- Balansert ventilasjon
- Vannbåren varme
- A-konto oppvarming + tv/internett inkl. i felleskostnadene
- Bygg fra 2022 med nybyggaranti
- Ingen tilstandsgrad 2 eller 3
- Flytt rett inn!
Velkommen til visning!
ParkeringDet medfølger ikke parkeringsplass til leiligheten, men det er gateparkering tilgjengelig langs veien ved
innkjøringen til Havnehagen
BeliggenhetHavnehagen 70 har en attraktiv beliggenhet i et populært boligområde midt mellom Strømmen og
Skjetten. Rolig og tilbaketrukket uten gjennomgangstrafikk.
Dine daglige innkjøp kan gjøres ved blant annet Meny Skjetten, Joker Sagdalen eller Coop Extra
Strømmen. Videre er det kun noen få minutter med bil til en rekke matbutikker i Strømmen sentrum. Her
finner du også Strømmen Storsenter, som er et av Norges største kjøpesentre med over 200 butikker og
tilknyttede virksomheter. Det er også div. forretninger og servicetilbud ellers i Strømmen sentrum.
I motsatt retning kommer du til Lillestrøm, som byr på et rikelig mangfold av bymessige fasiliteter. Her
finner du blant annet Lillestrøm Torv kjøpesenter, øvrige handlegater med en rekke forretninger og
servicetilbud, stort kultursenter med varierte forestillinger og konserter, Odeon kino m.m. Deler av
Storgata i Lillestrøm er bilfri og har et rikt tilbud av serverings - og spisesteder, som Casa Mia, Meribel,
Olivia, Lillestrøm bar og Fuser.
Leiligheten har attraktiv beliggenhet når du ønsker nærhet til noe av det beste Nedre Romerike kan by på
av forretninger, i kombinasjon med et utvalg gode restauranter og andre tilbud. I området finner man også
Bråteskogen som er ca. 500 meter unna boligen. Her finner man ski-/lysløype om vinteren og flotte
turstier sommerstid. Turstier langs Sagaliva. Kort kjøre- eller sykkeldistanse til Østmarka (flere
innfartsporter bl.a. fra Sandbekken og Sørlihavna).
BebyggelseOmråde består hovedsakelig av rekkehus, leilighetsbygg og eneboliger.
TomtEiet tomt, kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageBarnehage
- Løvehjerte Fus barnehage (1-5 år), 6 minutters gange
- Bråtejordet barnehage (1-5 år), 10 minutters gange
- Breidablikk kommunale barnehage, ca. 15 minutters gange
Skole
- Skjetten skole (1-7 kl.), 8 minutters gang
- Bråtejordet skole (8-10 kl.), 7 minutters gange
- Stav skole (8-10 kl.), 17 minutters gange
Offentlig kommunikasjonBuss
Stasjon: Bråtejordet, 7 minutters gange
Linje 385
Tog
Stasjon: Strømmen stasjon 17 min
Linje L1
InneholderEntré | Velkommen hjem!
Velkommen inn til en romslig entré som ønsker deg velkommen hjem! Her er det plass til praktisk
oppbevaring og entreemøbler. Her får du følelsen av å komme hjem til en gjennomtenkt og komfortabel
bolig, hvor du enkelt kan tilpasse innredningen etter dine behov.
Stue | Lys, luft og komfort
Sjekk ut denne lyse og romslige stuen! Stuen er boligens hjerte med store vindusflater som gjør rommet
naturlig lyst fra de tre-lags glassvinduene (2021). Her det plass til både sofa, medievegg og spisebord,
noe som gjør dette til et fleksibelt oppholdsrom for både avslapning og sosiale sammenkomster. Det er
balansert ventilasjon i boligen som sørger for friskt luft og et behagelig inneklima året rundt - en perfekt
kombinasjon av komfort og moderne løsninger. A-konto varmtvann og fyring er inkludert i
felleskostnadene. I tillegg er også TV/bredbånd inkludert i felleskostnadene.
Fra stuen har du utgang til en stor, sydvendt terrasse som strekker seg ut mot grønn plen - perfekt for
solrike dager! Her kan du nyte varme sommerkvelder eller morgenkaffen i fredelige omgivelser.
Terrasse | Et utendørs pusterom
Sydvendt terrasse med impregnert treplatting og utsikt mot grønne områder. Som hjørneleilighet får du
ekstra mye lys og tilgang til gressplen, noe som gjør dette til en perfekt uteplass for både avslapning og
sosialt samvær. Omgivelsene er grønne og rolige, og med enkel tilgang til plenen kan du virkelig nyte
uterommet. Dette er et ideelt sted for lange måltider ute, barnelek, eller avslapning i solen.
Kjøkken | Moderne og praktisk
Et delikat og moderne kjøkken med åpen løsning mot stuen - perfekt for å varte opp gjester! De glatte,
malte frontene og benkeplaten i laminat skaper en stilren atmosfære. Kjøkkenet er godt utstyrt med
integrerte hvitevarer - oppvaskmaskin, stekeovn, mikro og platetopp - samt en praktisk nisje for
kjøleskapet. Med vindu som gir utsyn til de grønne omgivelsene og plass til et lite spisebord, blir
kjøkkenet et naturlig samlingspunkt.
Bad | Stilrent og funksjonelt
Dette badet er moderne og funksjonelt med flislagte overflater, vegghengt toalett, nedsenket servant med
praktisk innredning og speil, samt en romslig dusjnisje med glassdører. Gulvvarme sørger for ekstra
komfort på kalde dager. Opplegg for vaskemaskin gjør dette til et praktisk bad.
Soverom | Rolig og avslappende
Leiligheten byr på to romslige soverom som kan tilpasses etter ditt behov. Hovedsoverommet er lyst og
luftig, med store vinduer som vender mot rolige og grønne omgivelser - perfekt for å starte dagen friskt.
Det andre soverommet er like romslig og kan benyttes som gjesterom, barnerom eller et hjemmekontor,
alt etter behov. Det er laminat på gulv i begge rom, og det er også vannbåren varme i hvert rom som
reguleres med termostat.
ByggemåteUtvendig
Malte vinduer av tre med 3 lags glass. Vinduene er produsert i 2021. Malt hovedytterdør av tré med lyd og
brannkasse. Balkongdør av malt tré med innsatt isolérglass. Terrasse av impregnert trelast etablert på
mark.
Innvendig
Gulv har overflater av laminat. Vegger har overflater av malte plater og betong. Himlinger har overflater av
malt betong. Etasjeskille/gulv av betongdekke på grunn. Boligen er bygget i henhold til teknisk forskrift fra
2017, det forutsettes derfor at det er gjort radontiltak i henhold til forskriften. Bygningen ligger i område
som er klassifisert som gul i radonkartet med moderat til lav fare for høye radonforekomster. Innvendige
malte dører av finér. Dørene har liten bruksslitasje.
StandardNylig oppført leilighet i større kompleks/blokk beliggende på Strømmen i Lillestrøm kommune. Boligen er
oppført i 2022, og er i god stand med god/moderne standard, og høy utstyrsgrad med sentralt
varmeanlegg med vannbåren gulvvarme med termostatstyring. Leiligheten ligger på bakkeplan, og har
platting mot syd med tilgang til gressplen.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger midlertidig brukstillatelse for deler av nybygg datert 30.06.2022, deretter foreligger det
ferdigattest datert 25.05.2023 som omhandler nybygg. Dokumentene kan fås ved henvendelse til megler.
Det er mottatt byggetegninger fra kommunen datert 02.03.2021. Disse samsvarer med dagens bruk av
boligen.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det er utført en forenklet vurdering som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18
inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn)
eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en
slik kontroll.
Undersøkelse av elektrisk anlegg.
Anlegget er originalt fra byggeår.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretattarbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
Nei.
Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
2022.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Ja.
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
Ja.
Eksisterer det samsvarserklæring?
Ja.
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet - Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
Nei.
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
Nei.
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
Nei.
Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på
kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk
tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank
Nei.
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
Nei.
Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig
å sjekke uten å fjerne kapslinger?
Nei.
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Ja.
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
Nei.
OppvarmingVannbåren varme.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter D
Kommunale avgifterKr. 6 877 pr. år
Kommunale gebyrer er en kombinasjon av forskudd, abonnement og enkeltgebyrer fakturert etter levert
tjeneste. Vi kjenner ikke samlet gebyr for en eiendom for et år før året er omme. Denne rapporten
sammenstiller dette for fjoråret, med summer fordelt per fagområde. Tjenestene vil normalt ha en
prisøkning hvert år, samt at forbruk på ulike tjenester kan variere fra år til år.
Seksjon 64 - 185, blokker, har 5 felles kommunale vannmålere hvor a-konto forbruk vann- og avløp
faktureres Sameiet. Fordeles på seksjon 64-185 av sameiet. Seksjon 64-185 fakturers hver for seg,
direkte fra kommunen, med disse gebyrene:
• Renovasjon
• Fastgebyr vann
• Fastgebyr avløp
Her er fakturert beløp for 2023 inkl. mva:
Avfallsbrønn4 251
Fast gebyr vann bolig: 761,-
Fast gebyr avløp bolig: 1 100,-
A-konto vanngebyr: -860,-
A-konto avløpsgebyr: -1 330,-
Prisavslag etter vannkokevarsel: -25,-
Sum fakturerte beløp 3 897
Her er prognose beløp for 2024 inkl. mva:
Avfallsbrønn: 4 264,-
Fast gebyr vann bolig: 1 124,-
Fast gebyr avløp bolig: 1 489,-
Sum prognose 6 877,-
Fakturert hittil i år kr. 5 158,-
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattEiendomsskatt for 2024 er beregnet til: 2804 kr.
Det er eiendomsskatt på boliger/fritidsboliger/eiendommer i Lillestrøm kommune. Faktura for
eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved
eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 315,-
pr.mnd.
Faste løpende kostnaderForuten om felleskostnader må kjøper beregne kostnader til strøm, kommunale avgifter, eiendomsskatt,
forsikring etc. Denne listen er ikke fullkommen .
Spesifikasjon av fellesgjeldDet er ingen lån registrert for selskapet.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapInntekter
For 2023 var driftsinntekter til sammen kr 4 973 000.
Kostnader
For 2023 var driftskostnadene til sammen kr 4 431 677. Dette er noe høyere enn budsjettert og skyldes i
hovedsak høyere kostnader til drift og vedlikehold og økte strømpriser.
Resultat
Årets overskudd ble på kr 541 323 kommer frem i resultatregnskapet og foreslås overført til egenkapital.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 93033605
Sameiet består av 185 eierseksjoner og sameiets bygninger er fullverdiforsikret i Gjensidige. Eventuell
skade skal meldes til styret som tar kontakt med forsikringen på vegne av beboer.
Forsikringen dekker bygningene og fellesareal. Forsikringen dekker også veggfast utstyr,
bygningsmessige tilleggsinnretninger og forbedringer i den enkelte bolig. Oppstår det skade i leiligheten,
skal seksjonseier sørge for å begrense skadeomfanget mest mulig og prøve å kartlegge årsaken til
skaden. Skaden meldes til forsikringsavdelingen i OBOS Eiendomsforvaltning AS på telefon 22868398,
eller e-post forsikring@obos.no og styret. Forsikringsavdelingen melder skaden til forsikringsselskapet,
bestiller om ønskelig håndverker for reparasjon og sørger for at kostnader knyttet til skaden blir refundert
eller betalt av forsikringsselskapet. Selv om sameiets forsikring brukes, kan seksjonseier belastes hele
eller deler av egenandelen dersom forholdet ligger innenfor seksjonseiers ansvar. Den enkelte
seksjonseier må selv sørge for å ha hjemforsikring som dekker innbo og løsøre.
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 286 749,-
Som sekundærbolig Kr. 4 889 647,-
SameieSameie: Bråtejordet B7 Boligsameie, Orgnr: 928797821
Sameiet består av 185 seksjoner, 122 blokkleiligheter og 63 rekkehus.
Kontaktinformasjon til styret
Styret kan kontaktes på e-post bratejordet-b7@styrerommet.no. Du kan også komme i kontakt med styret
via Vibbo.no.
Vibbo
Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold ved å logge deg inn på Vibbo.no. Her finner
du oversikt over din bolig, felleskostnader og annen nyttig informasjon.
Styrets arbeid
- Styret jobbet mye med å få orden på Techem-avregningene (varme og varmtvann). Dette tok svært lang
tid, krevde mye oppfølging, noe som medførte stor frustrasjon for både styret og beboere. Styret har
fortløpende sendt ut informasjon på Vibbo, og dette arbeidet ble ferdigstilt januar 2024. I tillegg til dette så
hadde rekkehuseierne i trinn 1 fått feil type måler på varmtvann som også ble byttet.
- Vi inngikk en ny avtale for snømåking. Styret viser til eget nyhetsoppslag om dette på Vibbo.
- Nytt vaskefirma for blokkene ble startet opp og styret er fornøyde med jobben som er gjort til nå.
- Styret så på hvilke energisparingstiltak som kunne gjennomføres for å spare penger og strøm. I den
anledning ble radiatorene i blokkene og sykkelbudene (fellesarealer) låst, og styrt av styret. Temperaturen
i garasjen ble også satt ned til ca. 7 grader. Styret har også sett på uisolerte rør i fjernvarmesentralen da
disse utgjorde betydelig varmetap. Disse er nå isolert.
- Styret har hentet inn pris på automatikk for styring av garasjeventilasjon. Hvis vi kan redusere luften i
garasjen, så blir det ikke så mye luft som må varmes opp.
- Det er gjennomført garasjevask fra firmaet Garasjevask AS. Styret er veldig fornøyde med jobben og vil
vurdere disse neste gang også.
- Det har blitt gjennomført rensing av avfallscontainerne som er plassert ved Havnehagen 42, slik at den
sterke lukten nå er borte.
- Det ble avholdt dugnad for alle beboerne med et godt oppmøte og mange blide og arbeidsomme
naboer! Hovedfokus for dugnaden var å rydde opp området ved siden av inngangen til garasjen og å gjøre
grusveien bedre fremkommelig for barnevogner, sykler og rullestoler.
- Styret har leid container for blandet avfall, EE og batteri avfall.
- Styret har byttet bommen mellom Havnehagen 1 og 2 grunnet en påkjøring.
- Det knuste vinduet i blokk nr. 70 er blitt byttet.
- Det er oppmontert nytt speil innerst i garasjen.
- Det er innhentet pris/avtale på dørautomatikken.
Ellers er det en rekke løpende/faste oppgaver, for eksempel:
- Styret svarer jevnlig på henvendelser på Vibbo, og så langt har styret besvart 1855 henvendelser.
- Styret har sendt 574 mail i 2023, dette gjelder hovedsakelig dialog med leverandører.
- Styret har sendt inn 72 reklamasjoner i 2023, og dette gjelder mange forskjellige saker i sameiet.
- Styret har bistått nyinnflyttede og beboere med forklaring på det tekniske anlegget.
- Styret jobber kontinuerlig med reklamasjoner mot AF.
- Styret jobber kontinuerlig opp mot Obos for å holde oversikt over og sikre et korrekt regnskap.
Andre påbegynte saker og fokus fremover:
- Styret har gått gjennom vaktmesteravtalen og holder på med å se på hva som bør være en del av
avtalen. Det kan være aktuelt å bytte firma.
- Styret skal gå gjennom skjøtselsavtalen med gartnerfirmaet, og vi kommer til å bytte leverandør da vi ikke
er fornøyde med Akershusgartneren. Vi jobber med å få plass en ny avtale.
- Styret har sett på forsikringsavtalen for å se om det er mulig å få et bedre tilbud hos en annen
forsikringsleverandør. Foreløpig ser det ut til at vi kan få en besparelse på rundt 100 000 kr ved å bytte
forsikringsleverandør. Styret har derfor byttet forsikring fra Tryg til Gjensidige.
- Styret oppgraderer teknisk nett i garasjen og tekniske rom.
- Styret skal i gang med arbeidet knyttet til fartsdumper i garasjen etter jul.
- Det har vært en vannlekkasje i hovedtale rommet som er veldig kritisk, AF kunne ikke si noe om hvor
vannet kom fra da det ikke er noen vannrør i dette rommet. Styret har installert en vannvakt for overvåkning
i tilfelle dette skjer igjen.
Rett til bruk
Seksjonseier har ikke rett til å foreta arbeider som påvirker/berører sameiets fellesarealer, fellesanlegg
og utvendig tilleggsareal uten forhåndsgodkjenning fra styret/årsmøtet.
Dette gjelder tiltak som:
Alle installasjoner, herunder oppsetting/montering av antenner, varmepumper, sol/vindavskjerming,
skillevegger/gjerder, plattinger, flislegging eller annet fast belegg på balkonger/terrasser, innglassing,
boblebad/badestamp, fastmontert belysning og lignende.
Endring av utomhusplanen som anleggelse/utvidelse av plattinger, heller, flytting av eksisterende
beplanting, nyplanting og lignende skal på forhånd godkjennes av styret/årsmøtet. Dette gjelder også
innenfor tilleggsdel eller privat hageareal til den enkelte seksjon.
Styret kan gi bestemmelser om høyde på hekker og annen beplantning også innenfor tilleggsdel.
Kostnader til de- og remontering av installasjoner/utstyr som nåværende eller tidligere seksjonseier har
montert, slik som nevnt i (5) 2. avsnitt, må ved rehabilitering og andre felles tiltak på eiendommen,
belastes den seksjon installasjonen tilhører. Styret/årsmøtet avgjør om remontering skal tillates
Balkonger og fasader
Vis hensyn til naboene under opphold på balkongen. Kullgrill er ikke tillatt. Balkongene skal ikke benyttes
til lagringsplass eller til hensetting av pappemballasje eller lignende. Parabolantenner, markiser,
persienner, skilt og andre gjenstander må ikke monteres utvendig på bygningen/balkongen uten tillatelse
fra styret.
Seksjonseierens plikt til å vedlikeholde bruksenheten
(1) Seksjonseieren skal vedlikeholde bruksenheten slik at skader på fellesarealene og andre
bruksenheter forebygges, og slik at de øvrige seksjonseierne slipper ulemper. Vedlikeholdsplikten
omfatter også eventuelle tilleggsdeler til bruksenheten.
(2) Seksjonseierens vedlikeholdsplikt omfatter slikt som
a) inventar
b) utstyr, som vannklosett, varmtvannsbereder, badekar og vasker
c) apparater, for eksempel brannslukkingsapparat
d) skap, benker, innvendige dører med karmer
e) listverk, skillevegger, tapet
f) gulvbelegg, varmekabler, membran og sluk
g) vegg-, gulv- og himlingsplater
h) rør, ledninger, sikringsskap fra og med første hovedsikring eller inntakssikring
i) innsiden av vinduer, veranda- og ytterdører til boligen
(3) Seksjonseieren skal vedlikeholde våtrom slik at lekkasjer unngås.
(4) Vedlikeholdet omfatter også nødvendig reparasjon og utskifting av det som er nevnt ovenfor, men ikke
utskifting av sluk, vinduer, veranda- og ytterdører til bolig. Seksjonseier er likevel ansvarlig for utskifting av
ødelagte vindusruter (f.eks. punkterte), dersom dette er et teknisk og økonomisk forsvarlig alternativ til å
skifte ut hele vinduet.
(5) Seksjonseieren skal rense sluk og holde avløpsrør åpne frem til fellesledningen. Dette gjelder også
sluk på balkong eller lignende, som ligger til bruksenheten.
(6) Vedlikeholdsplikten omfatter ikke reparasjon eller utskifting av tak, bjelkelag, bærende
veggkonstruksjoner og rør eller ledninger som er bygget inn i bærende konstruksjoner.
(7) Vedlikeholdsplikten omfatter også utbedring av tilfeldige skader, for eksempel skader som er
forårsaket av uvær, innbrudd eller hærverk.
(8) Oppdager seksjonseieren skade i bruksenheten som sameiet er ansvarlig for å utbedre, plikter
seksjonseieren straks å sende skriftlig varsel til styret.
(9) Seksjonseieren skal holde bruksenheten fri for insekter og skadedyr. Ved mistanke om innsekter og
skadedyr plikter seksjonseier straks å sende skriftlig varsel til styret.
(10) Ny eier av seksjonen har plikt til å utføre vedlikehold, inkludert reparasjoner og utskifting i seksjonen,
selv om vedlikeholdet skulle vært utført av den tidligere seksjonseier.
(11) En seksjonseier som ikke oppfyller vedlikeholdsplikten, skal erstatte tap dette påfører sameiet eller
andre seksjonseiere, jf. eierseksjonsloven § 34.
Følgende forslag ble vedtatt på årsmøte 2024:
- Kameraovervåkning i garasjeanlegget. Styret får fullmakt til å implementere kameraovervåkning i
garasjen for å øke sikkerheten og redusere risikoen for uønskede hendelser.
- Dobbel parkering på HC- parkeringsplass. Den er eller de som benytter HC parkeringsplass i garasjen
til å parkere to biler, må beboer betale leie til sameie på kr. 1000 i måneden.
- Retningslinjer for private uteområder - rekkehus. Retningslinjer for private uteområder for rekkehus
vedtas. Maksimal høyde på hekk forblir 200 cm.
- Endring av vedtektene. Oppdaterte vedtekter for Bråtejorde B7 boligsameie vedtas.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS.
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
Tekniske installasjoner- TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
- Vannrør av plast/metall med samlestokk i rørskap i bod med rørfordelingsskap i himling i bad.
- Stoppekran til varmt og kaldt vann er plassert i skap i bod.
- Avløpsrør i plast, avløpsrør er kun inspisert inne i boligen.
- Balansert ventilasjonsanlegg med aggregat plassert i teknisk rom/bod.
- Anlegget består i tillegg av forsyning av friskluft og avtrekk via ventiler i himling, det er spalter for
luftsirkulasjon i terskler i dørene.
- Enheten har sentral oppvarming av varmtvann. Det er konstatert at det er varmtvann i boligen,
varmtvannsbereder er plassert utenfor enheten og er ikke undersøkt.
- Boligen varmes opp med oppvarmet vann til varmeslynger i gulv.
- Det er termostater for justering av varme for hvert rom. Kursene betjenes fra skap for kurser i bod.
- Undersøkelse av elektrisk anlegg. Anlegget er originalt fra byggeår.
- Brannvarsling, brannslukking og brannsikkerhet. Boligen er utstyrt med sentralt
- brannvarslingssystem og sprinkleranlegg.
DyreholdDyrehold er tillatt så lenge dette ikke på en urimelig eller unødvendig måte er til skade eller ulempe for de
øvrige brukerne av eiendommen.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
De andre seksjonseierne har lovbestemt panterett i seksjonen for krav mot seksjonseieren som følger av
sameieforholdet, jf. eierseksjonslovens § 31. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver
bruksenhet svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunktet tvangsdekning besluttes
gjennomført. Panteretten omfatter også krav som skulle ha vært betalt etter at det er kommet inn en
begjæring til namsmyndighetene om tvangsdekning.
Heftelser
2021/1270565-1/200 Bestemmelse om adkomstrett
12.10.2021 21:00
Kan ikke slettes uten samtykke fra:LILLESTRØM KOMMUNE
Org.nr: 820710592
Rettighetshaver allmennheten
Overført fra: 3205-78/1681
Gjelder denne registerenheten med flere
2024/1916619-1/200 Pantedokument
06.09.2024 10:42
BELØP: NOK 4.037.500
Panthaver:JBF SPAREBANK
Org.nr: 982719445
Elektronisk innsendt
Grunndata
2024/190743-1/200 Omnummerering ved kommuneendring
01.01.2024 00:00
2022/50290-1/200 Seksjonering
13.01.2022 21:00
opprettet seksjoner:
snr: 166
formål: Bolig
tillegsdel: Bygning
sameiebrøk: 69/16936
For øvrige opplysninger om grunndata, se den seksjonerte matrikkelenheten.
Rettigheter på andre eiendommer
Ingen rettigheter funnet.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vannforsyning via private stikkledninger.
Eiendommen er tilknyttet offentlig avløpsnett via private stikkledninger.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig i reguleringsplan. For nærmere bestemmelser for detaljert
reguleringsplan for Bråtejordet B7, ta kontakt med megler.
Det er for tiden ingen reguleringssaker under behandling som berører denne eiendommen. Hvilke planer
som er under behandling vil endre seg over tid.
Hvilke planer som er til offentlig ettersyn finner du her:
https://www.lillestrom.kommune.no/samfunnsutvikling/kunngjoringer-av-planer-og-horinger/offentlig-ettersyn-av-arealplaner/
Varsler om oppstart av planarbeid finner du her:
https://www.lillestrom.kommune.no/samfunnsutvikling/kunngjoringer-av-planer-og-horinger/varsel-om-oppstart-av-planarbeid
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 500 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 112 500,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 4 500 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 113 700,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 613 700,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 622 950,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringDet er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Visningshonorar (Kr.2 900)
Provisjon (forutsatt salgssum: 4 500 000,-) (Kr.54 000)
Tilrettelegging (Kr.16 900)
Fotografering (Kr.4 100)
Tilstandsrapport (Kr.7 000)
Fornyelse FINN-annonse (Kr.2 500)
Grunnpakke eierseksjon (Kr.19 900)
Markedspakke 1 (Kr.21 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Totalt kr. (Kr.135 200)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer75-24-0367
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingNovum Eiendomsmegling AS
EIE Stovner
Org. nr: 990224463
Stovner senter 3
0913 Oslo
Tlf: 22 30 18 00
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Houssam Ben Zrelli
SaksbehandlereHoussam Ben Zrelli
EIE Stovner
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 94 31 90 38 / E-post: hz@eie.no