EiendomLars husmanns gate 19, 0598 OSLO, Etasje: 3
MatrikkelAndelsnr. 68 Orgnr. 923840478 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 49 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 46 kvm
Følgende rom er inkludert: Entré, bad, stue/kjøkken og soverom.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 3 kvm
Følgende rom er inkludert: kjellerbod.
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 8 kvm
ArealPrimærrom: 46 kvm, Bruksareal: 49 kvm, BRA-i: 46 kvm , BRA-e: 3 kvm , TBA: 8 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår2021
TomtEiet tomt 4716 kvm
Prisantydning2 150 000
TilstandsrapportTakstmann: Eirik H. Brynhildsen
Takstdato: 28.08.24 10:00
Boligen har kun fått TG0 (ingen avvik) og TG1 (mindre avvik).
Selger har kommentert følgende punkt i egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Veidekke.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Bytte av terrassebord etter overtagelse, reklamasjon. Meldt
inn 30/8-21, utbedret kort tid etter.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 1 921 000,- pr. 01.08.2024
Andel fellesformue: kr. 19 304,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 2 150 000,- (Prisantydning)
kr 1 921 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 071 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr for å forhåndsvarsle forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 080 181,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 11 454,- pr. mnd.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Det er dog normalt at det foretas en
årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Felleskostnadene forfaller til betaling den 1. i hver måned. Borettslaget kan endre felleskostnadene med
én måneds skriftlig varsel.
Bestemmelse om felleskostnader i borettslaget;
(1) Den enkelte andelseier er ansvarlig for felleskostnadene etter en nøkkel fastsatt ved stiftelsen av
borettslaget. Nøkkelen ligger fast og kan bare endres etter borettslagslovens § 5-19.
(2) Felleskostnader fremkommer ved at 50% av kostnadene fordeles likt mellom andelene, og 50% etter
leilighetenes innbyrdes areal (hoveddelens BRA areal, eksklusive balkonger, terrasser og lignende).
(3) Når særlige grunner taler for det, skal en kostnad likevel fordeles etter nytten for den enkelte bolig eller
etter forbruk.
(4) Kostnader til andelens forbruk av varme (oppvarming/varmt tappevann), skal fordeles etter målt
forbruk. Andelseier betaler et akontobeløp og dette avregnes.
(5) Kostnader knyttet til drift og vedlikehold av p-plass i garasjekjeller, som f.eks. garasjeport, renhold av
garasjeanlegget, forsikring og lignende fordeles med lik andel pr. p-plass som disponeres.
(6) Borettslagets kostnader til behandling og eventuell oppfølging av søknad om overlating av bruk
betales av den andelseier som har søkt.
Felleskostnad inkludererHerav:
Felleskostnader: kr. 2.232,-
Akonto oppvarming: kr. 502,-
Kapitalkostnader OBOS01: kr. 8.720,-
Boligselskapet har avtale med Techem om leveranse av energiservicetjenester. OBOS fakturerer den
enkelte beboer a konto på vegne av Techem sammen med ordinær innkreving av felleskostnader.
Techem avregner faktisk energiforbruk pr. år mot innkrevd akontobeløp. Avregning og evt. justering av
akontobeløp skjer årlig. Ved salg av boligen må kjøper/selger lese av måler og selv sende inn
avlesningsskjema til Techem Norge AS. Skjemaet kan lastes ned fra Techem sine sider
www.techem.no/eier administrator/eierskifteskjema. For spørsmål om innhenting av målerdata i
forbindelse med eierskifte, kontakt Techem på: Telefon 22 02 14 59, kl. 09.00 - 14.00 på hverdager, eller
e-post: kundeservice@techem.no
Månedlige felleskostnader som ikke er spesifiserte, dekker boligselskapets driftskostnader. For
ytterligere spesifikasjon, vennligst se regnskapet i årsrapporten.
Felleskostnader totalt etter avdragsfri periodeSelskapet har 1 lån med avdragsfrihet. For denne boligen er det estimert at andelen vil øke med ca. 1600
kr pr. måned når selskapet begynner å betale avdrag når første avdrag er 30/10/2026. Estimatet
forutsetter at avdrags og rentebetingelsene pr. 31.12 beholdes uendret. Man må utvise forsiktighet med å
bruke beregningene som grunnlag for økonomisk planlegging eller investeringer. Det er borettslagets
styre som bestemmer om felleskostnadene skal økes og fra hvilket tidspunkt. Dersom avdragsfriheten
gjelder lån hvor det er inngått avtale om mulighet for individuell nedbetaling, vil de månedlige
felleskostnadene økes med det beløp som er angitt.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget har avtale med OBOS Factoring AS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS Factoring
AS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell
manglende innbetaling av felleskostnader.
Borettslaget har lagt til rette for individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN-ordning). Dette gir andelseier
adgang til å innbetale sin del av fellesgjelden. Innbetaling forutsetter at andelseier har inngått en egen
avtale med borettslaget. Ved henvendelse til OBOS Eiendomsforvaltning via epost oef@obos.no vil
andelseier få informasjon om avtalens betingelser og priser. Innbetaling kan foretas to ganger pr. år ved
terminforfall 30.05 og 30.11 på borettslagets felleslån. Andelseier må ta kontakt med OBOS minimum en
måned før terminforfall for opprettelse av avtale. Innbetalingen må være kreditert OBOS' klientkonto
senest 10 dager før terminforfall. Dersom fristen ikke overholdes vil nedbetaling ikke kunne foretas, og
beløpet blir returnert andelseier. Minimumsbeløpet for innbetaling er kr 60 000 pr. gang. Andelseieren vil
da få redusert sine kapitalutgifter (andel renter og avdrag) som kreves inn sammen med
felleskostnadene.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierNicoline Solberg
BeskrivelseHoussam Ben Zrelli ved EIE Eiendomsmegling har gleden av å presentere Lars Husmanns gate 19!
Dette er en strøken 2-roms fra 2021 beliggende i byggets 3. etg. Leiligheten har en høy standard og byr
på blant annet balkong, åpen stue-/kjøkkenløsning, soverom og bad. Her kan du flytte rett inn i en
moderne leilighet med nybyggaranti. Med den resterende garantien kan du være trygg på kvaliteten og
nyte et moderne hjem med en solid standard.
Kvaliteter:
- Praktisk planløsning
- Sydvendt balkong på 8 kvm
- Delikat bad med gulvvarme + opplegg for vaskemaskin
- Heis i bygget
- 3 kvm kjellerbod
- Solrike takterrasser
- Oppvarming (a-konto) inkludert
- IN-ordning, avdragsfrihet og nybyggaranti
- Umiddelbar nærhet til forretninger, helsetilbud og turområder
- Kort vei til både t-bane, buss og tog
- Flytt rett inn!
Velkommen til visning!
ParkeringDet medfølger ikke parkeringsplass.
Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
BeliggenhetI Lars Husmannsgate gate bor du i en unik kombinasjon av nærhet til byen og naturområdene. Det er kort
avstand til sentrum, samtidig som du har tilgang Lillomarka.
Vollebekk er et attraktivt område som er spesielt godt egnet for både yngre, etablerte og eldre. Her finner
du nærhet til skoler, barnehager, kollektivtransport, naturområder og et variert servicetilbud.
Bjerkedalen Park er en av Vollebekks nærmeste naboer, det er en flott destinasjon for rekreasjon. Parken
har kafé, idrettsbaner, skøytebane, akebakker, sitteplasser, griller, benker, barnehage og velpleide
grøntområder. Det finnes stier som slynger seg gjennom hele parken, varierte trær og beplantning som
skaper en fargerik og hyggelig atmosfære. I hjertet av Bjerkedalen ligger også Paviljongen, en trivelig
bistro og café som serverer hjemmelagde bakevarer, et bredt utvalg av kaffedrikker samt. spennende
lunsj- og middagsretter.
Dagligvarebutikker som Meny, Kiwi og Rema1000 i Brobekkveien er også en kort spasertur unna boligen.
Linderud senter, med over 60 butikker og varierte servicetilbud, er også lett tilgjengelig. Linderud Senter
er et lyst, moderne og trivelig senter med et sterkt lokalt engasjement, og et naturlig samlingspunkt for
alle som bor i nærmiljøet.
For de som liker trening, er det flere treningsstudioer i nærheten slik som SATS Linderud, Fitness 24/7 på
Bjerke og/eller EVO på Årvoll senter. I tillegg er det rikelig med muligheter for utendørsaktiviteter i
Lillomarka, inkludert Grefsenkleiva, Trollvann, Linderudkollen og Lilloseter.
Lillomarka byr på fantastiske tur- og rekreasjonsmuligheter, kun 15 minutters gange unna. Det er heller
ikke langt til andre offentlige uteområder. Området har også et bredt utvalg av aktiviteter, inkludert
fotballbaner, ballbaner, lekeplasser, skøytebane, svømmehall, badevann, hesteridning og tennisanlegg. I
nærområdet finner du også Linderud idrettshall, Årvoll idrettsplass og Bjerke travbane.
Vollebekk har tidligere vært kjent som et industriområde, men det gjennomgår nå en omfattende
transformasjon. Planene inkluderer rundt 1000 nye boliger og flere servicetilbud. Det skal også opprettes
et eget bytorg som vil bli samlingspunktet i området.
BebyggelseOmrådet består hovedsakelig av eneboliger, rekkehus og leiligheter omgitt av grøntarealer.
TomtEiet tomt, 4716 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
Offentlig kommunikasjonBuss
Stasjon: Nedre Vollebekk
Linje: 58
Stasjon: Øvre Risløkka
Linje: 60
T-bane
Stasjon: Vollebekk
Linje: 4 og 5
Tog
Stasjon: Alna stasjon
Linje: L1
InneholderEntré | Velkommen hjem
Velkommen inn! Entreen er romslig med god plass til diverse møblement og innredning slik som speil
og knagger. I tillegg er det en praktisk skyvedør som leder deg til et teknisk rom, som du kan bruke til etter
eget behov. Parkettgulvet tilfører varme til rommet, og dørcallinganlegget gir deg enkel kommunikasjon
med besøkende. Heis i bygget gjør adkomsten enkel, og sikrer at entréen fungerer like godt til hverdags
som til spesielle anledninger. Gangen er et naturlig knutepunkt i leiligheten til de øvrige rommene i
leiligheten.
Stue | Hjertet av boligen
Opplev komforten i denne moderne stuen. Rommet har et parkettgulv som harmonerer perfekt med de
beige veggene, og skaper en lun og innbydende atmosfære. De store vinduene slipper inn rikelig med
naturlig lys, noe som gjør stuen til et lyst og trivelig samlingspunkt for både avslapning og sosiale
stunder. Oppvarmingen (a-konto) er inkludert i felleskostnadene, noe som gir både komfort og
økonomisk forutsigbarhet. Med boligens 5 års nybygggaranti fra 2021, kan du være trygg på kvaliteten og
nyte et moderne hjem med en solid standard.
Kjøkken | Perfekt for å varte opp gjester!
Kjøkkenet har et moderne design med hvite glatte fronter og en solid laminat benkeplate. De integrerte
hvitevarene inkluderer kjøl/frys, ovn, platetopp, oppvaskmaskin og ventilator med avkast til felles avtrekk,
som gjør matlagingen enkel og effektiv. Med rikelig skapplass har du god lagringskapasitet for alt av
kjøkkenutstyr og matvarer. Det er også plass til et lite spisebord, noe som gjør kjøkkenet til et praktisk og
hyggelig sted for både matlaging og hverdagslige måltider.
Det er verdt å merke seg at dette er et kjøkken med tilvalg! Her er det tilvalg på integrert kjø/frys og mikro,
endring av benkeplate og bytte fra lysrør til spotter.
Bad | For morgenstellet
Lekkert helflislagt bad som kombinerer stil og funksjonalitet på en elegant måte. Vegger og gulv er dekket
med fliser, mens taket har slette plater som gir et rent og moderne uttrykk. Rommet er innredet med et
dusjhjørne, vegghengt toalett og en servant med innredning som gir god oppbevaringsplass. Den
praktiske benkeplaten gjør det enkelt å brette klær etter vask, og gulvvarmen sørger for en behagelig
temperatur året rundt. Det er også opplegg for vaskemaskin, noe som gjør badet til et effektivt og
funksjonelt rom i hverdagen.
Soverom | Stilig og romslig
Soverommet har en dyp mørkeblå farge som skaper en lun og avslappende atmosfære, perfekt for en
god natts søvn. Parkettgulvet gir en varm og naturlig følelse under føttene, og rommet er utstyrt med en
praktisk garderobeinnredning som gir rikelig med oppbevaringsplass. Med to dører inn til rommet får du
fleksibel tilgang og en følelse av romslighet.
Balkong | Hyggelig balkong
Denne praktiske balkongen på ca. 8 m² gir deg et flott uteområde for avkobling og avslapning. Med sin
sydvendte beliggenhet, får du et godt uteområde som er perfekt for å skape ditt eget koselige fristed.
Balkongen gir rikelig med plass til utemøbler og personlig preg, og er ideell for å nyte gode stunder
utendørs.
ByggemåteNyere leilighetsbygg i stål og betongkonstruksjon. Utvendig kledd med tegl og stående trebord.
BoderBoligen disponerer en kjellerbod på ca. 3 kvm.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Boligen holder god standard med parkett på gulv og malte plater på vegg. Flislagt bad med opplegg for
vaskemaskin og tørketrommel. Det er kombinert stue og kjøkken med store vindusflater som gir gode
lysforhold. Utgang til romslig sydvest vendt balkong fra stue. Kjøkkenet er lyst og moderne med integrerte
hvitevarer. En ny leilighet oppført etter nyere forskrift har bedre isolasjon, lyddemping og luftkvalitet enn for
bygninger oppført etter eldre forskrifter.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 11.07.2022 som omhandler oppføring av to boligblokker.
Det er mottatt byggetegninger fra kommunen datert 21.01.2019. Disse samsvarer med dagens bruk av
boligen.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det er utført en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til
avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll
utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en
bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Nytt el anlegg med automatsikringer fra 2021, sikringsskap med merkede kurser og opplegg for internett.
Kursoversikt og samsvarserklæring i skap.
Skap i gang.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
Nei.
Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
2021.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Ja.
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
Ja.
Eksisterer det samsvarserklæring?
Ja.
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet - Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
Nei.
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
Nei.
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
Nei.
Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder,
jamfør eget punkt under varmtvannstank.
Nei.
9. Er det synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
Nei.
Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig
å sjekke uten å fjerne kapslinger?
Nei.
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Ja.
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
Nei.
Generell kommentar
El anlegget er ved visuell vurdering i god stand men er utenfor takstmannens fagfelt.
OppvarmingSentral oppvarming med radiatorer og tappevann.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter B
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 11 454,-
pr.mnd.
Faste løpende kostnaderForuten om felleskostnadene må ny kjøper beregne kostnader til strøm, TV- og internettpakke,
innboforsikring, mm. Denne listen er ikke uttømmende.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr.: OBOS01-98207974676
Restgjeld: 262.770.200,-
Restløpetid: 37 år 2 md.
Avdragsfrihet til og med: 01.10.2026
Rentekostnader: 5,45%
Spesifikasjon av fellesgjeld, kapitalkostnader og eventuell avdragsfrihet:
Lånenr.: OBOS01-98207974676
Restgjeld: 1.920.000,-
Kapitalkostnader: 8.720,-
Avdragsfrihet til og med: 01.10.2026
Estimert endring etter avdragsfrihet: 1.528,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapInntekter
Driftsinntekter i 2023 var til sammen kr 15 925 865,-.
Kostnader
Driftskostnadene i 2023 var til sammen kr 4 291 723,-. Hovedårsaken til det negative avviket er at
borettslaget i 2023 fikk faktura fra Oslo Kommune for vann og avløp, for 2021 og 2022. Dette har vært
informert om på årsmøtet i 2022 og 2023 om at ville komme. Finanskostnader er høyere enn budsjettert
og skyldes i hovedsak hyppige renteøkninger i 2023.
Resultat
Årets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Årsrapport og årsregnskap
godkjennes.
Forsikring med polisenummerTryg Forsikring
Polisenummer: 7898372
Borettslagets eiendommer er forsikret i TRYG FORSIKRING med polisenummer 7898372. Forsikringen
dekker bygningene og fellesareal. Forsikringen dekker også veggfast utstyr, bygningsmessige
tilleggsinnretninger og forbedringer i den enkelte bolig. Oppstår det skade i leiligheten, skal andelseier
sørge for å begrense skadeomfanget mest mulig og prøve å kartlegge årsaken til skaden. Skaden
meldes til forsikringsavdelingen i OBOS Eiendomsforvaltning AS på telefon 22868398, eller e-post
forsikring@obos.no. Forsikringsavdelingen melder skaden til forsikringsselskapet, bestiller om ønskelig
håndverker for reparasjon og sørger for at kostnader knyttet til skaden blir refundert eller betalt av
forsikringsselskapet. Selv om borettslagets forsikring brukes, kan andelseier belastes hele eller deler av
egenandelen dersom forholdet ligger innenfor andelseiers ansvar. Den enkelte andelseier må selv sørge
for å ha hjemforsikring som dekker innbo og løsøre.
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 986 134,-
Som sekundærbolig Kr. 3 747 307,-
BorettslagBorettslag: Bien borettslag, Orgnr: 923840478
Borettslaget består av 116 andelsleiligheter.
Styret
Styret kan kontaktes på e-post bien@styrerommet.no Du kan også komme i kontakt med styret via
Vibbo.no. https://vibbo.no/bien
Ansvarlig for nøkkelbrikkebestilling
Bestilling sendes bien@styrerommet.no. Ved brikkebestillinger må følgende opplyses: eksisterende
brikkenummer, navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse til bestiller/beboer.
Fellesfunksjoner med andre boligselskaper
Borettslaget vil ha en del fellesfunksjoner med de andre boligselskapene på Vollebekk. Det legges opp til
at kostandene forbundet med drift- og vedlikehold av disse fellesfunksjonene fordeles mellom eierne
etter en brøk basert på antall boliger eller bebygget areal.
Andelseiernes vedlikeholdsplikt
(1) Den enkelte andelseier skal holde boligen, og andre rom og annet areal som hører boligen til, i
forsvarlig stand og vedlikeholde slikt som dører og vinduer innvendig, rør, sikringsskap fra og med første
hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive vannklosett,
varmtvannsbereder og vasker, apparater og innvendige flater. Våtrom må brukes og vedlikeholdes slik at
lekkasjer unngås.
(2) Vedlikeholdet omfatter også nødvendige reparasjon og utskiftning av slikt som rør, sikringsskap fra og
med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive slikt
som vannklosett, varmtvannsbereder og vasker, apparater, tapet, gulvbelegg, vegg, gulv- og
himlingsplater, skillevegger, listverk, skap, benker og innvendige dører med karmer.
(3) Andelseieren har også ansvaret for oppstaking og rensing av innvendige avløpsledninger både til og
fra egen vannlås/sluk og fram til borettslagets felles-/hovedledning. Andelseier skal også rense
eventuelle sluk på veranda, balkong og lignende.
(4) Andelseieren er selv ansvarlig for at installasjon og oppbevaring av brann- og eksplosjonsfarlige
stoffer skjer i betryggende former og i henhold til gjeldende lover og forskrifter.
(5) Andelseieren skal holde boligen fri for insekter og skadedyr. Ved mistanke om insekter og skadedyr
plikter andelseieren straks å melde fra skriftlig til borettslaget.
(6) Vedlikeholdsplikten omfatter også utbedring av tilfeldig skade, herunder skade påført ved innbrudd og
uvær.
(7) Oppdager andelseieren skade i boligen som borettslaget er ansvarlig for å utbedre, plikter
andelseieren straks å melde fra skriftlig til borettslaget.
(8) Ny eier av andelen har plikt til å utføre vedlikehold medregnet reparasjon og utskifting i boligen, selv
om det skulle vært utført av den forrige andelseieren.
Utbedringsansvar og erstatning
(1) Fører en andelseiers mislighold til skade på borettslagets eiendom eller på annen andelseiers bolig
eller fastmontert inventar som naturlig hører boligen til, skal skaden utbedres av borettslaget.
(2) Skade på innbo og løsøre skal utbedres av skadelidte andelseier. Borettslaget hefter ikke for
eventuelle skader på skadelidtes innbo og/eller løsøre.
(3) Borettslaget og skadelidte andelseiere kan kreve erstatning for tap som følger av at andelseieren
misligholder sine plikter, jf. borettslagslovens §§ 5-13 og 5-15.
(4) Andelseier kan kreve erstatning for tap som følge av at borettslaget ikke oppfyller pliktene sine, jf.
borettslagslovens § 5-18.
Bruk av balkongene, private uteplasser og takterrasser
Lufting og tørking av tøy kan skje på balkonger og uteplasser så fremt det ikke er til sjenanse for naboene.
Det er kun tillatt å benytte el- eller gassgrill ved grilling på balkongen/private uteplasser. Ved grilling må
det tas særskilt hensyn til naboene. Grilling på borettslagets fellesareal må kun gjøres i henhold til
borettslagets retningslinjer. Styret kan fastsette nærmere bestemmelser om dette.
Andelseierne kan ikke uten styrets samtykke sette opp levegger eller andre faste installasjoner på
balkonger, private uteplasser eller takterrasser - se også borettslagets vedtekter. Merk at oppsett av
permanente løsninger kan være søknadspliktig til Plan- og bygningsetaten.
Fellesarealer
Sykler, ski og annet sportsutstyr må settes på anviste plasser. Barnevogner kan plasseres under
nederste trapperepos i de oppgangene det er plass til det. Plasseringen må ikke være til hinder for
rømningsveier og vanlig ferdsel. Er det ikke plass under trapperepos må barnevogner plasseres i
leiligheten eller privat sportsbod. På taket av hus G og H er det opparbeidet takterrasser (oppgang G3 og
H1). Alle beboere i borettslag har rett til å bruke disse. Andelseierne plikter å bruke terrassene på en
hensynsfull måte som ikke er til urimelig eller unødvendig skade eller ulempe for andre brukere eller
beboere i borettslaget.
Solavskjerming
Det er tillatt å montere solavskjerming etter nærmere angitte retningslinjer som oppgis ved henvendelse
til borettslagets styre.
Følgende saker ble vedtatt på årsmøte 2024:
Varsel ved låsing av takterrasse
Fremmet: Opplever relativt ofte stengt felles takterrasse, uten hverken varsel om dette eller tilgjengelig
info på hvor lenge stengning vil vare.
Styret er enig om at det må varsles når det planlegges arbeid på takterrassene, som medfører at de må
låses. Det har i år, vært noen tilfeller hvor Veidekke eller noen av deres underentreprenører har låst av
taterkassen uten å informere styret om dette først. Dette er fulgt opp mot Veidekke, med mål om at det
ikke skjer igjen i fremtiden.
Endring på vindu og dør
Årsmøtet gir beboerne i en andel tillatelse til å søke Oslo Kommune, plan og bygningsetaten om endring
av vinduet og dør til skyvedør, dagens vindu endres til hel glassvegg samt dagens lille murvegg og vindu,
endres til hel glassvegg. Endringer vil ikke være synlig for andre beboere i borettslaget, og beboerne vil
selv dekke kostnadene.
Online parkeringsløsning for naboer
Styret mener dagens system, med at de som trenger en parkeringsplass benytter Vibbo fungerer
tilfredsstillende. Dagens system med vibbo opprettholdes.
Rutiner for informasjon
Årsmøtet ber styret løpende gjennom året informere andelseieren gjennom Vibbo om sitt arbeid.
Styrets arbeid
Styret har i 2023 avholdt sju møter, de to sakene som har tatt mest av styrets tid er oppfølgningen av
klager om høy lyd fra vannbrettene når det regner, og flere innbrudd i borettslaget.
Vannbrettene:
Styret fikk høsten 2023 tilbakemelding fra OBOS Nye Hjem, om at de anså denne saken som avsluttet.
Styret mente på det tidspunktet at dersom dette var en sak som skulle følges opp videre, ville borettslaget
trenge juridisk hjelp fra advokat. På grunn av de store kostnadene ved å benytte advokat valgte styret å
gjennomføre en undersøkelse på via Vibbo for å kartlegge omfanget av problemet. Denne undersøkelsen
viste at et stort flertall ikke ønsket at styret fortsatte arbeidet med denne saken. Styret har derfor avsluttet
saken, det er ikke sendt inn forslag til årsmøtet om å omgjøre styrets vedtak.
Innbrudd
Gjennom 2023 og starten på 2024, har det dessverre vært flere innbrudd og innbruddsforsøk i
borettslaget, både til bodene og i en av leilighetene i underetasjen. Styret har løpende sikret at skader har
blitt reparert og vurdert tiltak for å hindre at uvedkommende kommer inn i borettslaget. Våren 2024, ble det
gjort en helhetlig befaring ekstern bistand, for å kartlegge mulige løsninger. Utbedringer vil bli våren 2024.
Det er ikke gjort endringer i noen av avtalene til borettslaget om vaktmester, renhold, fiberløsning eller
gartnertjenester.
Pergola
Styret ser på muligheter for å bygge pergolaer på takterrassene, i løpet av de kommende årene.
ForretningsførerBorettslaget er tilknyttet OBOS som er forretningsfører.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligaksjeselskapets medlemmer. Forhåndsavklaring er
igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjoner- TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
- Rør-i-rør system besiktiget i rørskap. Kurser er merket og stemmer med kursoversikt. Stoppekran i
rørskap. Skapet er montert på bad.
- Soilrør i konstruksjonen ikke besiktiget, synlige rør i plast.
- Felles ventilasjonsanlegg for bygget. Filter ikke observert i leilighet.
- Vannbåren varme med radiatorer. Koblingsskap felles med rør-i-rør system på bad.
- Nytt el anlegg med automatsikringer fra 2021, sikringsskap med merkede kurser og opplegg for
internett. Kursoversikt og samsvarserklæring i skap. Skap i gang.
DyreholdDet er tillatt å holde dyr så lenge dyreholdet ikke er til sjenanse for de øvrige beboerne. Dyrehold tillates
kun etter søknad til styret og undertegning av borettslagets dyreholdserklæring.
Ved dyrehold gjelder følgende bestemmelser:
1. Det forutsettes at eier av dyret er kjent med politivedtektene angående dyrehold og
straffebestemmelsene som gjelder for å holde dyr. Hunder skal føres i bånd innenfor borettslagets
område.
2. Eier av dyret skal straks fjerne ekskrementer som dyret måtte etterlate på eiendommen.
3. Dyr må holdes borte fra lekeplasser og sandkasser.
4. Eier av dyret er ansvarlig og erstatningspliktig for enhver skade som dyret måtte påføre person eller
eiendom, f.eks. oppskraping av dører og karmer, skade på blomster, planter, grøntanlegg m.v.
5. Kommer det inn skriftlige berettigede klager over at et dyrehold sjenerer naboer gjennom lukt, bråk etc.
eller på annen måte er til ulempe, f.eks. gir allergiske reaksjoner eller skaper redsel eller angst, kan
styret kreve dyret fjernet hvis ikke en minnelig ordning med klageren kan oppnås. I tvilstilfeller avgir styret
etter forhandling med partene hvorvidt en klage er berettiget.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
For krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra lagsforholdet har borettslaget en lovbestemt
panterett i andelen foran alle andre heftelser. Pantekravet er begrenset til en sum som svarer til to ganger
folketrygdens grunnbeløp på tidspunktet tvangsdekning besluttes gjennomført.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig/forretning/kontor/bevertning i reguleringsplan.
Oslo kommune vedtok en ny kommuneplan 23. september 2015 som gjelder fram til 2030. For mer
informasjon se link (Oslo kommune):
https://www.oslo.kommune.no/politikk/kommuneplan/kommuneplanens-arealdel/[gref
Opplysningene omfatter gjeldene planer og pågående planarbeid for eiendommen. Nærmere
opplysninger om den enkelte plan med dokumenter, mindre endringer, etc. finnes på internett, se lenker
under eller besøk kommunens hjemmeside for mer informasjon.
Vi gjør oppmerksom på at det rives og bygges i området. Her er noen saker:
Brobekkveien 80 - Oppføring av 3 hovedpyloner og 3 fasadepyloner
Saksnummer: 201608209 - Byggesak
Mottatt sak: 31.05.2016
Status: Venter på tilleggsdokumentasjon
For mer informasjon, se link:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201608209
Brobekkveien 80 - To påbygg i 2 og 3 etasjer, etablering av lokk mellom eksisterende bygninger,
fasadeendring, endret varelevering og adkomst, skilting
Saksnummer: 202106421 - Byggesak
Mottatt sak: 02.07.2021
Status: Rammetillatelse gitt
For mer informasjon, se link:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202106421
Midtveien - Oppgradering av veinett
Saksnummer: 202100451 - Byggesak
Mottatt sak: 11.01.2021
Status: Igangsettingstillatelse gitt
For mer informasjon, se link:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202100451
Brobekkveien 58 - 60 - Oppføring av skilt og foliering av vindusflater
Saksnummer: 202456613 - Byggesak
Mottatt sak: 29.05.2024
Status: Venter på tilleggsdokumentasjon
For mer informasjon, se link:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202456613
Erik Steinhoggers gate, felt G4 Vollebekk - Oppføring av nettstasjon
Saksnummer: 202117731 - Byggesak
Mottatt sak: 10.11.2021
Status: Tillatelse gitt
For mer informasjon, se link:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202117731
Brobekkveien 58 - 60 - Riving av bebyggelse
Saksnummer: 202117756 - Byggesak
Mottatt sak: 10.11.2021
Status: Tillatelse gitt
For mer informasjon, se link:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202117756
Lars Husmanns gate 17-25 - Oppføring av vinterhager og pergolaer på takterrasser
Saksnummer: 202314235 - Byggesak
Mottatt sak: 25.09.2023
Status: Rammetillatelse gitt
For mer informasjon, se link:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202314235
Vollebekk torg - Opparbeidelse av del av torg - T1
Saksnummer: 202009595 - Byggesak
Mottatt sak: 15.06.2020
Status: Endret tillatelse gitt
For mer informasjon, se link:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202009595
Reguleringssaker
Brobekkveien 62 C og 62 D - Avklaringsfase - Boliger - Stasjonskvartalet
Saksnummer: 201706524 - Reguleringssak
Mottatt sak: 25.04.2017
For mer informasjon, se link:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201706524
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 2 150 000,- (Prisantydning)
kr 1 921 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 071 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr for å forhåndsvarsle forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 080 181,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
2 visninger (Kr.5 800)
Provisjon (Kr.35 000)
Tilrettelegging (Kr.15 900)
Fotografering (Kr.3 400)
Tilstandsrapport (Kr.7 000)
Overtagelse (Kr.2 900)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.5 753,40)
Grunnpakke borettslag (Kr.19 900)
Markedspakke 1 (Kr.21 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Totalt kr. (Kr.123 553,40)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer75-24-0342
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingNovum Eiendomsmegling AS
EIE Stovner
Org. nr: 990224463
Stovner senter 3
0913 Oslo
Tlf: 22 30 18 00
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Houssam Ben Zrelli
SaksbehandlereHoussam Ben Zrelli
EIE Stovner
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 94 31 90 38 / E-post: hz@eie.no