Bilde 1 av Lars husmanns gate 19Bilde 2 av Lars husmanns gate 19
Digital salgsoppgave
Lars husmanns gate 19

0598 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Lekker 2-roms fra '21 | Balkong og felles takterrasse | Heis | Oppvarming inkl. | IN-ordning | Høy standard!
Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Antall soverom
1 soverom
Etasje
3
Internt bruksareal (BRA-i)
46 m²
Bruksareal (BRA)
49 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
3 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
8 m²
Fellesutgifter
kr 11 454 / Mnd
Prisantydning
kr 2 150 000
Omkostninger
kr 9 181
Fellesgjeld
kr 1 921 000
Totalpris
kr 4 080 181
Fellesformue
kr 19 304
Byggeår
2021
Tomt
Eiet tomt 4716 m²
Oppdragsnummer
75240342
card-default

Houssam Ben Zrelli

Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Les om Houssam
Prisantydningkr 2 150 000,-
Fellesgjeldkr 1 921 000,-
Gebyr for å forhåndsvarsle forkjøpsrettkr 7 981,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
  
Totalpris kr 4 080 181
Eiendom
Lars husmanns gate 19, 0598 OSLO, Etasje: 3

Matrikkel
Andelsnr. 68 Orgnr. 923840478 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 49 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 46 kvm
Følgende rom er inkludert: Entré, bad, stue/kjøkken og soverom.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 3 kvm
Følgende rom er inkludert: kjellerbod.

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 8 kvm

Areal
Primærrom: 46 kvm, Bruksareal: 49 kvm, BRA-i: 46 kvm , BRA-e: 3 kvm , TBA: 8 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
1

Byggeår
2021

Tomt
Eiet tomt 4716 kvm

Prisantydning
2 150 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Eirik H. Brynhildsen Takstdato: 28.08.24 10:00
Boligen har kun fått TG0 (ingen avvik) og TG1 (mindre avvik).

Selger har kommentert følgende punkt i egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Veidekke.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Bytte av terrassebord etter overtagelse, reklamasjon. Meldt inn 30/8-21, utbedret kort tid etter.

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 1 921 000,- pr. 01.08.2024
Andel fellesformue: kr. 19 304,- pr. 31.12.23

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 2 150 000,- (Prisantydning)
kr 1 921 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 071 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr for å forhåndsvarsle forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 080 181,- (Totalpris inkl omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 11 454,- pr. mnd.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Det er dog normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Felleskostnadene forfaller til betaling den 1. i hver måned. Borettslaget kan endre felleskostnadene med én måneds skriftlig varsel.

Bestemmelse om felleskostnader i borettslaget;
(1) Den enkelte andelseier er ansvarlig for felleskostnadene etter en nøkkel fastsatt ved stiftelsen av borettslaget. Nøkkelen ligger fast og kan bare endres etter borettslagslovens § 5-19.
(2) Felleskostnader fremkommer ved at 50% av kostnadene fordeles likt mellom andelene, og 50% etter leilighetenes innbyrdes areal (hoveddelens BRA areal, eksklusive balkonger, terrasser og lignende).
(3) Når særlige grunner taler for det, skal en kostnad likevel fordeles etter nytten for den enkelte bolig eller etter forbruk.
(4) Kostnader til andelens forbruk av varme (oppvarming/varmt tappevann), skal fordeles etter målt forbruk. Andelseier betaler et akontobeløp og dette avregnes.
(5) Kostnader knyttet til drift og vedlikehold av p-plass i garasjekjeller, som f.eks. garasjeport, renhold av garasjeanlegget, forsikring og lignende fordeles med lik andel pr. p-plass som disponeres.
(6) Borettslagets kostnader til behandling og eventuell oppfølging av søknad om overlating av bruk betales av den andelseier som har søkt.

Felleskostnad inkluderer
Herav:
Felleskostnader: kr. 2.232,-
Akonto oppvarming: kr. 502,-
Kapitalkostnader OBOS01: kr. 8.720,-

Boligselskapet har avtale med Techem om leveranse av energiservicetjenester. OBOS fakturerer den enkelte beboer a konto på vegne av Techem sammen med ordinær innkreving av felleskostnader. Techem avregner faktisk energiforbruk pr. år mot innkrevd akontobeløp. Avregning og evt. justering av akontobeløp skjer årlig. Ved salg av boligen må kjøper/selger lese av måler og selv sende inn avlesningsskjema til Techem Norge AS. Skjemaet kan lastes ned fra Techem sine sider www.techem.no/eier administrator/eierskifteskjema. For spørsmål om innhenting av målerdata i forbindelse med eierskifte, kontakt Techem på: Telefon 22 02 14 59, kl. 09.00 - 14.00 på hverdager, eller e-post: kundeservice@techem.no

Månedlige felleskostnader som ikke er spesifiserte, dekker boligselskapets driftskostnader. For ytterligere spesifikasjon, vennligst se regnskapet i årsrapporten.

Felleskostnader totalt etter avdragsfri periode
Selskapet har 1 lån med avdragsfrihet. For denne boligen er det estimert at andelen vil øke med ca. 1600 kr pr. måned når selskapet begynner å betale avdrag når første avdrag er 30/10/2026. Estimatet forutsetter at avdrags og rentebetingelsene pr. 31.12 beholdes uendret. Man må  utvise forsiktighet med å bruke beregningene som grunnlag for økonomisk planlegging eller investeringer. Det er borettslagets styre som bestemmer om felleskostnadene skal økes og fra hvilket tidspunkt. Dersom avdragsfriheten gjelder lån hvor det er inngått avtale om mulighet for individuell nedbetaling, vil de månedlige felleskostnadene økes med det beløp som er angitt.

Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget har avtale med OBOS Factoring AS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS Factoring AS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader.

Borettslaget har lagt til rette for individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN-ordning). Dette gir andelseier adgang til å innbetale sin del av fellesgjelden. Innbetaling forutsetter at andelseier har inngått en egen avtale med borettslaget. Ved henvendelse til OBOS Eiendomsforvaltning via epost oef@obos.no vil andelseier få informasjon om avtalens betingelser og priser. Innbetaling kan foretas to ganger pr. år ved terminforfall 30.05 og 30.11 på borettslagets felleslån. Andelseier må ta kontakt med OBOS minimum en måned før terminforfall for opprettelse av avtale. Innbetalingen må være kreditert OBOS' klientkonto senest 10 dager før terminforfall. Dersom fristen ikke overholdes vil nedbetaling ikke kunne foretas, og beløpet blir returnert andelseier. Minimumsbeløpet for innbetaling er kr 60 000 pr. gang. Andelseieren vil da få redusert sine kapitalutgifter (andel renter og avdrag) som kreves inn sammen med felleskostnadene.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.

Eier
Nicoline Solberg

Beskrivelse
Houssam Ben Zrelli ved EIE Eiendomsmegling har gleden av å presentere Lars Husmanns gate 19!

Dette er en strøken 2-roms fra 2021 beliggende i byggets 3. etg. Leiligheten har en høy standard og byr på blant annet balkong, åpen stue-/kjøkkenløsning, soverom og bad. Her kan du flytte rett inn i en moderne leilighet med nybyggaranti. Med den resterende garantien kan du være trygg på kvaliteten og nyte et moderne hjem med en solid standard.

Kvaliteter:
  • Praktisk planløsning
  • Sydvendt balkong på 8 kvm
  • Delikat bad med gulvvarme + opplegg for vaskemaskin
  • Heis i bygget
  • 3 kvm kjellerbod
  • Solrike takterrasser
  • Oppvarming (a-konto) inkludert
  • IN-ordning, avdragsfrihet og nybyggaranti
  • Umiddelbar nærhet til forretninger, helsetilbud og turområder
  • Kort vei til både t-bane, buss og tog
  • Flytt rett inn!

Velkommen til visning!

Parkering
Det medfølger ikke parkeringsplass.
Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.

Beliggenhet
I Lars Husmannsgate gate bor du i en unik kombinasjon av nærhet til byen og naturområdene. Det er kort avstand til sentrum, samtidig som du har tilgang Lillomarka.

Vollebekk er et attraktivt område som er spesielt godt egnet for både yngre, etablerte og eldre. Her finner du nærhet til skoler, barnehager, kollektivtransport, naturområder og et variert servicetilbud.

Bjerkedalen Park er en av Vollebekks nærmeste naboer, det er en flott destinasjon for rekreasjon. Parken har kafé, idrettsbaner, skøytebane, akebakker, sitteplasser, griller, benker, barnehage og velpleide grøntområder. Det finnes stier som slynger seg gjennom hele parken, varierte trær og beplantning som skaper en fargerik og hyggelig atmosfære. I hjertet av Bjerkedalen ligger også Paviljongen, en trivelig bistro og café som serverer hjemmelagde bakevarer, et bredt utvalg av kaffedrikker samt. spennende lunsj- og middagsretter.

Dagligvarebutikker som Meny, Kiwi og Rema1000 i Brobekkveien er også en kort spasertur unna boligen. Linderud senter, med over 60 butikker og varierte servicetilbud, er også lett tilgjengelig. Linderud Senter er et lyst, moderne og trivelig senter med et sterkt lokalt engasjement, og et naturlig samlingspunkt for alle som bor i nærmiljøet.

For de som liker trening, er det flere treningsstudioer i nærheten slik som SATS Linderud, Fitness 24/7 på Bjerke og/eller EVO på Årvoll senter. I tillegg er det rikelig med muligheter for utendørsaktiviteter i Lillomarka, inkludert Grefsenkleiva, Trollvann, Linderudkollen og Lilloseter.

Lillomarka byr på fantastiske tur- og rekreasjonsmuligheter, kun 15 minutters gange unna. Det er heller ikke langt til andre offentlige uteområder. Området har også et bredt utvalg av aktiviteter, inkludert fotballbaner, ballbaner, lekeplasser, skøytebane, svømmehall, badevann, hesteridning og tennisanlegg. I nærområdet finner du også Linderud idrettshall, Årvoll idrettsplass og Bjerke travbane.

Vollebekk har tidligere vært kjent som et industriområde, men det gjennomgår nå en omfattende transformasjon. Planene inkluderer rundt 1000 nye boliger og flere servicetilbud. Det skal også opprettes et eget bytorg som vil bli samlingspunktet i området.

Bebyggelse
Området består hovedsakelig av eneboliger, rekkehus og leiligheter omgitt av grøntarealer.

Tomt
Eiet tomt, 4716 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.

Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Offentlig kommunikasjon
Buss
Stasjon: Nedre Vollebekk
Linje: 58

Stasjon: Øvre Risløkka
Linje: 60

T-bane
Stasjon: Vollebekk
Linje: 4 og 5

Tog
Stasjon: Alna stasjon
Linje: L1

Inneholder
Entré | Velkommen hjem
Velkommen inn! Entreen er romslig med god plass til diverse møblement og innredning slik som speil og knagger. I tillegg er det en praktisk skyvedør som leder deg til et teknisk rom, som du kan bruke til etter eget behov. Parkettgulvet tilfører varme til rommet, og dørcallinganlegget gir deg enkel kommunikasjon med besøkende. Heis i bygget gjør adkomsten enkel, og sikrer at entréen fungerer like godt til hverdags som til spesielle anledninger. Gangen er et naturlig knutepunkt i leiligheten til de øvrige rommene i leiligheten.

Stue | Hjertet av boligen
Opplev komforten i denne moderne stuen. Rommet har et parkettgulv som harmonerer perfekt med de beige veggene, og skaper en lun og innbydende atmosfære. De store vinduene slipper inn rikelig med naturlig lys, noe som gjør stuen til et lyst og trivelig samlingspunkt for både avslapning og sosiale stunder. Oppvarmingen (a-konto) er inkludert i felleskostnadene, noe som gir både komfort og økonomisk forutsigbarhet. Med boligens 5 års nybygggaranti fra 2021, kan du være trygg på kvaliteten og nyte et moderne hjem med en solid standard.

Kjøkken | Perfekt for å varte opp gjester!
Kjøkkenet har et moderne design med hvite glatte fronter og en solid laminat benkeplate. De integrerte hvitevarene inkluderer kjøl/frys, ovn, platetopp, oppvaskmaskin og ventilator med avkast til felles avtrekk, som gjør matlagingen enkel og effektiv. Med rikelig skapplass har du god lagringskapasitet for alt av kjøkkenutstyr og matvarer. Det er også plass til et lite spisebord, noe som gjør kjøkkenet til et praktisk og hyggelig sted for både matlaging og hverdagslige måltider.

Det er verdt å merke seg at dette er et kjøkken med tilvalg! Her er det tilvalg på integrert kjø/frys og mikro, endring av benkeplate og bytte fra lysrør til spotter.

Bad | For morgenstellet
Lekkert helflislagt bad som kombinerer stil og funksjonalitet på en elegant måte. Vegger og gulv er dekket med fliser, mens taket har slette plater som gir et rent og moderne uttrykk. Rommet er innredet med et dusjhjørne, vegghengt toalett og en servant med innredning som gir god oppbevaringsplass. Den praktiske benkeplaten gjør det enkelt å brette klær etter vask, og gulvvarmen sørger for en behagelig temperatur året rundt. Det er også opplegg for vaskemaskin, noe som gjør badet til et effektivt og funksjonelt rom i hverdagen.

Soverom | Stilig og romslig
Soverommet har en dyp mørkeblå farge som skaper en lun og avslappende atmosfære, perfekt for en god natts søvn. Parkettgulvet gir en varm og naturlig følelse under føttene, og rommet er utstyrt med en praktisk garderobeinnredning som gir rikelig med oppbevaringsplass. Med to dører inn til rommet får du fleksibel tilgang og en følelse av romslighet.

Balkong | Hyggelig balkong
Denne praktiske balkongen på ca. 8 m² gir deg et flott uteområde for avkobling og avslapning. Med sin sydvendte beliggenhet, får du et godt uteområde som er perfekt for å skape ditt eget koselige fristed. Balkongen gir rikelig med plass til utemøbler og personlig preg, og er ideell for å nyte gode stunder utendørs.

Byggemåte
Nyere leilighetsbygg i stål og betongkonstruksjon. Utvendig kledd med tegl og stående trebord.

Boder
Boligen disponerer en kjellerbod på ca. 3 kvm.

Standard
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Boligen holder god standard med parkett på gulv og malte plater på vegg. Flislagt bad med opplegg for vaskemaskin og tørketrommel. Det er kombinert stue og kjøkken med store vindusflater som gir gode lysforhold. Utgang til romslig sydvest vendt balkong fra stue. Kjøkkenet er lyst og moderne med integrerte hvitevarer. En ny leilighet oppført etter nyere forskrift har bedre isolasjon, lyddemping og luftkvalitet enn for bygninger oppført etter eldre forskrifter.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 11.07.2022 som omhandler oppføring av to boligblokker.

Det er mottatt byggetegninger fra kommunen datert 21.01.2019. Disse samsvarer med dagens bruk av boligen.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.

Det er utført en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.

Nytt el anlegg med automatsikringer fra 2021, sikringsskap med merkede kurser og opplegg for internett. Kursoversikt og samsvarserklæring i skap.
Skap i gang.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
Nei.

Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
2021.

3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
Ja.

4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?
Ja.
Eksisterer det samsvarserklæring?
Ja.

5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet - Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
Nei.

6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
Nei.

7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
Nei.

Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank.
Nei.

9. Er det synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
Nei.

Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger?
Nei.

11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Ja.

12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
Nei.

Generell kommentar
El anlegget er ved visuell vurdering i god stand men er utenfor takstmannens fagfelt.



Oppvarming
Sentral oppvarming med radiatorer og tappevann.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter B

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 11 454,- pr.mnd.

Faste løpende kostnader
Foruten om felleskostnadene må ny kjøper beregne kostnader til strøm, TV- og internettpakke, innboforsikring, mm. Denne listen er ikke uttømmende.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Lånenr.: OBOS01-98207974676
Restgjeld: 262.770.200,-
Restløpetid: 37 år 2 md.
Avdragsfrihet til og med: 01.10.2026
Rentekostnader: 5,45%

Spesifikasjon av fellesgjeld, kapitalkostnader og eventuell avdragsfrihet:
Lånenr.: OBOS01-98207974676
Restgjeld: 1.920.000,-
Kapitalkostnader: 8.720,-
Avdragsfrihet til og med: 01.10.2026
Estimert endring etter avdragsfrihet: 1.528,-

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Inntekter
Driftsinntekter i 2023 var til sammen kr 15 925 865,-.

Kostnader
Driftskostnadene i 2023 var til sammen kr 4 291 723,-. Hovedårsaken til det negative avviket er at borettslaget i 2023 fikk faktura fra Oslo Kommune for vann og avløp, for 2021 og 2022. Dette har vært informert om på årsmøtet i 2022 og 2023 om at ville komme. Finanskostnader er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak hyppige renteøkninger i 2023.

Resultat
Årets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Årsrapport og årsregnskap godkjennes.

Forsikring med polisenummer
Tryg Forsikring Polisenummer: 7898372
Borettslagets eiendommer er forsikret i TRYG FORSIKRING med polisenummer 7898372. Forsikringen dekker bygningene og fellesareal. Forsikringen dekker også veggfast utstyr, bygningsmessige tilleggsinnretninger og forbedringer i den enkelte bolig. Oppstår det skade i leiligheten, skal andelseier sørge for å begrense skadeomfanget mest mulig og prøve å kartlegge årsaken til skaden. Skaden meldes til forsikringsavdelingen i OBOS Eiendomsforvaltning AS på telefon 22868398, eller e-post forsikring@obos.no. Forsikringsavdelingen melder skaden til forsikringsselskapet, bestiller om ønskelig
håndverker for reparasjon og sørger for at kostnader knyttet til skaden blir refundert eller betalt av forsikringsselskapet. Selv om borettslagets forsikring brukes, kan andelseier belastes hele eller deler av
egenandelen dersom forholdet ligger innenfor andelseiers ansvar. Den enkelte andelseier må selv sørge for å ha hjemforsikring som dekker innbo og løsøre.

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 986 134,- Som sekundærbolig Kr. 3 747 307,-

Borettslag
Borettslag: Bien borettslag, Orgnr: 923840478
Borettslaget består av 116 andelsleiligheter.

Styret
Styret kan kontaktes på e-post bien@styrerommet.no Du kan også komme i kontakt med styret via Vibbo.no. https://vibbo.no/bien

Ansvarlig for nøkkelbrikkebestilling
Bestilling sendes bien@styrerommet.no. Ved brikkebestillinger må følgende opplyses: eksisterende brikkenummer, navn, adresse, telefonnummer og e-postadresse til bestiller/beboer.

Fellesfunksjoner med andre boligselskaper
Borettslaget vil ha en del fellesfunksjoner med de andre boligselskapene på Vollebekk. Det legges opp til at kostandene forbundet med drift- og vedlikehold av disse fellesfunksjonene fordeles mellom eierne etter en brøk basert på antall boliger eller bebygget areal.

Andelseiernes vedlikeholdsplikt
(1) Den enkelte andelseier skal holde boligen, og andre rom og annet areal som hører boligen til, i forsvarlig stand og vedlikeholde slikt som dører og vinduer innvendig, rør, sikringsskap fra og med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive vannklosett, varmtvannsbereder og vasker, apparater og innvendige flater. Våtrom må brukes og vedlikeholdes slik at lekkasjer unngås.
(2) Vedlikeholdet omfatter også nødvendige reparasjon og utskiftning av slikt som rør, sikringsskap fra og med første hovedsikring/inntakssikring, ledninger med tilbehør, varmekabler, inventar, utstyr inklusive slikt som vannklosett, varmtvannsbereder og vasker, apparater, tapet, gulvbelegg, vegg, gulv- og himlingsplater, skillevegger, listverk, skap, benker og innvendige dører med karmer.
(3) Andelseieren har også ansvaret for oppstaking og rensing av innvendige avløpsledninger både til og fra egen vannlås/sluk og fram til borettslagets felles-/hovedledning. Andelseier skal også rense eventuelle sluk på veranda, balkong og lignende.
(4) Andelseieren er selv ansvarlig for at installasjon og oppbevaring av brann- og eksplosjonsfarlige stoffer skjer i betryggende former og i henhold til gjeldende lover og forskrifter.
(5) Andelseieren skal holde boligen fri for insekter og skadedyr. Ved mistanke om insekter og skadedyr plikter andelseieren straks å melde fra skriftlig til borettslaget.
(6) Vedlikeholdsplikten omfatter også utbedring av tilfeldig skade, herunder skade påført ved innbrudd og uvær.
(7) Oppdager andelseieren skade i boligen som borettslaget er ansvarlig for å utbedre, plikter andelseieren straks å melde fra skriftlig til borettslaget.
(8) Ny eier av andelen har plikt til å utføre vedlikehold medregnet reparasjon og utskifting i boligen, selv om det skulle vært utført av den forrige andelseieren.

Utbedringsansvar og erstatning
(1) Fører en andelseiers mislighold til skade på borettslagets eiendom eller på annen andelseiers bolig eller fastmontert inventar som naturlig hører boligen til, skal skaden utbedres av borettslaget.
(2) Skade på innbo og løsøre skal utbedres av skadelidte andelseier. Borettslaget hefter ikke for eventuelle skader på skadelidtes innbo og/eller løsøre.
(3) Borettslaget og skadelidte andelseiere kan kreve erstatning for tap som følger av at andelseieren misligholder sine plikter, jf. borettslagslovens §§ 5-13 og 5-15.
(4) Andelseier kan kreve erstatning for tap som følge av at borettslaget ikke oppfyller pliktene sine, jf. borettslagslovens § 5-18.

Bruk av balkongene, private uteplasser og takterrasser
Lufting og tørking av tøy kan skje på balkonger og uteplasser så fremt det ikke er til sjenanse for naboene. Det er kun tillatt å benytte el- eller gassgrill ved grilling på balkongen/private uteplasser. Ved grilling må det tas særskilt hensyn til naboene. Grilling på borettslagets fellesareal må kun gjøres i henhold til borettslagets retningslinjer. Styret kan fastsette nærmere bestemmelser om dette.
Andelseierne kan ikke uten styrets samtykke sette opp levegger eller andre faste installasjoner på balkonger, private uteplasser eller takterrasser - se også borettslagets vedtekter. Merk at oppsett av permanente løsninger kan være søknadspliktig til Plan- og bygningsetaten.

Fellesarealer
Sykler, ski og annet sportsutstyr må settes på anviste plasser. Barnevogner kan plasseres under nederste trapperepos i de oppgangene det er plass til det. Plasseringen må ikke være til hinder for rømningsveier og vanlig ferdsel. Er det ikke plass under trapperepos må barnevogner plasseres i leiligheten eller privat sportsbod. På taket av hus G og H er det opparbeidet takterrasser (oppgang G3 og H1). Alle beboere i borettslag har rett til å bruke disse. Andelseierne plikter å bruke terrassene på en hensynsfull måte som ikke er til urimelig eller unødvendig skade eller ulempe for andre brukere eller beboere i borettslaget.

Solavskjerming
Det er tillatt å montere solavskjerming etter nærmere angitte retningslinjer som oppgis ved henvendelse til borettslagets styre.

Følgende saker ble vedtatt på årsmøte 2024:
Varsel ved låsing av takterrasse
Fremmet: Opplever relativt ofte stengt felles takterrasse, uten hverken varsel om dette eller tilgjengelig info på hvor lenge stengning vil vare.
Styret er enig om at det må varsles når det planlegges arbeid på takterrassene, som medfører at de må låses. Det har i år, vært noen tilfeller hvor Veidekke eller noen av deres underentreprenører har låst av taterkassen uten å informere styret om dette først. Dette er fulgt opp mot Veidekke, med mål om at det ikke skjer igjen i fremtiden.

Endring på vindu og dør
Årsmøtet gir beboerne i en andel tillatelse til å søke Oslo Kommune, plan og bygningsetaten om endring av vinduet og dør til skyvedør, dagens vindu endres til hel glassvegg samt dagens lille murvegg og vindu, endres til hel glassvegg. Endringer vil ikke være synlig for andre beboere i borettslaget, og beboerne vil selv dekke kostnadene.

Online parkeringsløsning for naboer
Styret mener dagens system, med at de som trenger en parkeringsplass benytter Vibbo fungerer tilfredsstillende. Dagens system med vibbo opprettholdes.

Rutiner for informasjon
Årsmøtet ber styret løpende gjennom året informere andelseieren gjennom Vibbo om sitt arbeid.

Styrets arbeid
Styret har i 2023 avholdt sju møter, de to sakene som har tatt mest av styrets tid er oppfølgningen av klager om høy lyd fra vannbrettene når det regner, og flere innbrudd i borettslaget.

Vannbrettene:
Styret fikk høsten 2023 tilbakemelding fra OBOS Nye Hjem, om at de anså denne saken som avsluttet. Styret mente på det tidspunktet at dersom dette var en sak som skulle følges opp videre, ville borettslaget trenge juridisk hjelp fra advokat. På grunn av de store kostnadene ved å benytte advokat valgte styret å gjennomføre en undersøkelse på via Vibbo for å kartlegge omfanget av problemet. Denne undersøkelsen viste at et stort flertall ikke ønsket at styret fortsatte arbeidet med denne saken. Styret har derfor avsluttet saken, det er ikke sendt inn forslag til årsmøtet om å omgjøre styrets vedtak.

Innbrudd
Gjennom 2023 og starten på 2024, har det dessverre vært flere innbrudd og innbruddsforsøk i borettslaget, både til bodene og i en av leilighetene i underetasjen. Styret har løpende sikret at skader har blitt reparert og vurdert tiltak for å hindre at uvedkommende kommer inn i borettslaget. Våren 2024, ble det gjort en helhetlig befaring ekstern bistand, for å kartlegge mulige løsninger. Utbedringer vil bli våren 2024.
Det er ikke gjort endringer i noen av avtalene til borettslaget om vaktmester, renhold, fiberløsning eller gartnertjenester.

Pergola
Styret ser på muligheter for å bygge pergolaer på takterrassene, i løpet av de kommende årene.

Forretningsfører
Borettslaget er tilknyttet OBOS som er forretningsfører.

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Forkjøpsrett
Det foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligaksjeselskapets medlemmer. Forhåndsavklaring er igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.

Tekniske installasjoner
- TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
- Rør-i-rør system besiktiget i rørskap. Kurser er merket og stemmer med kursoversikt. Stoppekran i rørskap. Skapet er montert på bad.
- Soilrør i konstruksjonen ikke besiktiget, synlige rør i plast.
- Felles ventilasjonsanlegg for bygget. Filter ikke observert i leilighet.
- Vannbåren varme med radiatorer. Koblingsskap felles med rør-i-rør system på bad.
- Nytt el anlegg med automatsikringer fra 2021, sikringsskap med merkede kurser og opplegg for internett. Kursoversikt og samsvarserklæring i skap. Skap i gang.

Dyrehold
Det er tillatt å holde dyr så lenge dyreholdet ikke er til sjenanse for de øvrige beboerne. Dyrehold tillates kun etter søknad til styret og undertegning av borettslagets dyreholdserklæring.
Ved dyrehold gjelder følgende bestemmelser:
1. Det forutsettes at eier av dyret er kjent med politivedtektene angående dyrehold og straffebestemmelsene som gjelder for å holde dyr. Hunder skal føres i bånd innenfor borettslagets område.
2. Eier av dyret skal straks fjerne ekskrementer som dyret måtte etterlate på eiendommen.
3. Dyr må holdes borte fra lekeplasser og sandkasser.
4. Eier av dyret er ansvarlig og erstatningspliktig for enhver skade som dyret måtte påføre person eller eiendom, f.eks. oppskraping av dører og karmer, skade på blomster, planter, grøntanlegg m.v.
5. Kommer det inn skriftlige berettigede klager over at et dyrehold sjenerer naboer gjennom lukt, bråk etc. eller på annen måte er til ulempe, f.eks. gir allergiske reaksjoner eller skaper redsel eller angst, kan styret kreve dyret fjernet hvis ikke en minnelig ordning med klageren kan oppnås. I tvilstilfeller avgir styret etter forhandling med partene hvorvidt en klage er berettiget.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

For krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra lagsforholdet har borettslaget en lovbestemt panterett i andelen foran alle andre heftelser. Pantekravet er begrenset til en sum som svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp på tidspunktet tvangsdekning besluttes gjennomført.


Utleie
Iht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig/forretning/kontor/bevertning i reguleringsplan.

Oslo kommune vedtok en ny kommuneplan 23. september 2015 som gjelder fram til 2030. For mer informasjon se link (Oslo kommune): https://www.oslo.kommune.no/politikk/kommuneplan/kommuneplanens-arealdel/[gref
Opplysningene omfatter gjeldene planer og pågående planarbeid for eiendommen. Nærmere opplysninger om den enkelte plan med dokumenter, mindre endringer, etc. finnes på internett, se lenker under eller besøk kommunens hjemmeside for mer informasjon.

Vi gjør oppmerksom på at det rives og bygges i området. Her er noen saker:
Brobekkveien 80 - Oppføring av 3 hovedpyloner og 3 fasadepyloner
Saksnummer: 201608209 - Byggesak             
Mottatt sak: 31.05.2016
Status: Venter på tilleggsdokumentasjon
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201608209

Brobekkveien 80 - To påbygg i 2 og 3 etasjer, etablering av lokk mellom eksisterende bygninger, fasadeendring, endret varelevering og adkomst, skilting
Saksnummer: 202106421 - Byggesak             
Mottatt sak: 02.07.2021
Status: Rammetillatelse gitt
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202106421

Midtveien - Oppgradering av veinett
Saksnummer: 202100451 - Byggesak            
Mottatt sak: 11.01.2021
Status: Igangsettingstillatelse gitt
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202100451

Brobekkveien 58 - 60 - Oppføring av skilt og foliering av vindusflater
Saksnummer: 202456613 - Byggesak             
Mottatt sak: 29.05.2024
Status: Venter på tilleggsdokumentasjon
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202456613

Erik Steinhoggers gate, felt G4 Vollebekk - Oppføring av nettstasjon
Saksnummer: 202117731 - Byggesak            
Mottatt sak: 10.11.2021
Status: Tillatelse gitt
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202117731

Brobekkveien 58 - 60 - Riving av bebyggelse
Saksnummer: 202117756 - Byggesak             
Mottatt sak: 10.11.2021
Status: Tillatelse gitt
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202117756

Lars Husmanns gate 17-25 - Oppføring av vinterhager og pergolaer på takterrasser
Saksnummer: 202314235 - Byggesak             
Mottatt sak: 25.09.2023
Status: Rammetillatelse gitt
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202314235

Vollebekk torg - Opparbeidelse av del av torg - T1
Saksnummer: 202009595 - Byggesak            
Mottatt sak: 15.06.2020
Status: Endret tillatelse gitt
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202009595

Reguleringssaker
Brobekkveien 62 C og 62 D - Avklaringsfase - Boliger - Stasjonskvartalet
Saksnummer: 201706524 - Reguleringssak                 
Mottatt sak: 25.04.2017
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201706524

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 2 150 000,- (Prisantydning)
kr 1 921 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 071 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr for å forhåndsvarsle forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 080 181,- (Totalpris inkl omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

2 visninger (Kr.5 800)
Provisjon (Kr.35 000)
Tilrettelegging (Kr.15 900)
Fotografering (Kr.3 400)
Tilstandsrapport (Kr.7 000)
Overtagelse (Kr.2 900)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.5 753,40)
Grunnpakke borettslag (Kr.19 900)
Markedspakke 1 (Kr.21 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Totalt kr. (Kr.123 553,40)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
75-24-0342

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Novum Eiendomsmegling AS
EIE Stovner
Org. nr: 990224463
Stovner senter 3
0913 Oslo
Tlf: 22 30 18 00

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner Houssam Ben Zrelli

Saksbehandlere
Houssam Ben Zrelli
EIE Stovner
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 94 31 90 38 / E-post: hz@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Lars husmanns gate 19
For mer om objektet
Lars husmanns gate 19

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: