EiendomNobels gate 23 - aksje, 0268 OSLO, Etasje: 5
MatrikkelAksjebrevnr. 1563-1594 Orgnr. 321626436 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformAksje
ArealerTotalt BRA 39 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 35 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 3 kvm
ArealPrimærrom: 35 kvm, Bruksareal: 39 kvm, BRA-i: 35 kvm , BRA-e: 4 kvm , TBA: 3 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Byggeår1930
TomtEiet tomt 900 kvm.
Aksjelaget har en flott og pent opparbeidet bakhage/bakgård. Her er det grønne trær, hyggelig beplantning
og sittegrupper til stor glede for beboerne. Bakgården kan reserveres for seks timer av gangen, dersom
man for eksempel ønsker å samle venner eller familie til festlige lag. Om den ikke er reservert, er den
tilgjengelig for spontan bruk av beboere. Husordensreglene skal naturligvis følges også i bakgården. Den
fine bakgården er låst fra gaten utenfor.
Prisantydning4 400 000
TilstandsrapportTakstmann: Anders J. Bryhn
Takstdato:
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 83 075,- pr.
Andel fellesformue: kr. 1 288,- pr.
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 4 400 000,- (Prisantydning)
kr 83 075,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 483 075,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 3 600,- (Noteringsgebyr til forretningsfører)
kr 5 000,- (Innflyttingsgebyr til aksjelaget)
kr 7 981,- (Transportgebyr til forretningsfører)
--------------------------------------------------------
kr 16 581,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 499 656,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 507 906,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken til kr. 8.250,-. For mer
informasjon, se punktet om "Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring".
FelleskostnadKr. 3 192,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererFyring (oppvarming), varmtvann, internett (fiber), trappevask, vaktmestertjenester, betjening andel
fellesgjeld, bygningsforsikring, kommunale avgifter, drift og vedlikehold, strøm fellesarealer,
forretningsførsel m.m.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierKjerstin Midtun
BeskrivelseVelkommen til fasjonable Nobels gate på Frogner!
Dette er en lys og luftig studioleilighet med en skjermet og tilbaketrukket beliggenhet i grønne omgivelser.
Leiligheten ligger i en klassisk, ærverdig og velholdt bygård fra 1930. Her bor du høyt og fritt i byggets 5.
etasje med heis. Fra stuen er det utgang til en deilig balkong med nydelig utsikt mot frodige
grøntområder.
Høydepunkter:
- Svært skjermet og rolig beliggenhet
- Luftig balkong med frodig utsyn
- Store vindusflater og generøs takhøyde
- Lave felleskostnader
- Fyring, VV. og internett inkl.
- Pipeløp i stuen gir mulighet for peis
- To boder
- Ærverdig og herskapelig bygård
- Flotte fellesarealer
- Heis
- Hyggelig bakgård
- Veldrevet aksjelag med god økonomi
- Meget sentralt med kort vei til alt
- Gangavstand til Frognerparken
- Ingen forkjøp
ParkeringDet er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt -
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetLeiligheten har en meget sentral og attraktiv beliggenhet på Frogner, med sine vakre og klassiske
bygårder. Området er tilbaketrukket fra selve bykjernen, men allikevel med kort gangavstand til det aller
meste av ulike tilbud, restauranter, kaféer, treningssentre, handlegater og eksklusive forretninger, samt
Gimle og Frogner kino.
Bygdøy allé er kjent for sine nisjeforretninger, bedre restauranter, vinbarer og brede shoppingtilbud, med
noen av Oslos beste forretninger for ferskvarer innen fisk, skalldyr, ost og delikatesser. Man kan også
spasere til Aker Brygge og Tjuvholmen med yrende folkeliv, butikker og restauranter. Frognerveien,
Skovveien, Bogstadveien og Majorstuen er alle i nærheten og har et variert tilbud av restauranter og
butikker. Det nærliggende Vestkanttorvet arrangerer brukt- og antikkmarked hver lørdag i sommerhalvåret.
Det er kort vei til Kongen Marina med båthavn, restauranter og turmuligheter. Kun noen minutter unna
ligger også flere parker: Frognerparken med sitt kjente skulpturanlegg utført av Gustav Vigeland,
Frognerbadet og Frogner Stadion, Skarpsnoparken og Frøyas have. Friluftsområdene ved nærliggende
Frognerkilen og kyststien på Bygdøy gir nydelige turmuligheter i nærområdet. Bygdøy er i sykkel- og
gangavstand med sine idylliske badestrender om sommeren og skiløyper om vinteren. Ved Solli plass
ligger også det nye Sommerrokvartalet med et unikt hotell i art deco stil og fantastiske restauranter.
Vestkantbadet er gjenåpnet med egen velvære- og treningsavdeling. Ved Solli plass ligger også
Nasjonalbiblioteket med mange spennende begivenheter for barn og voksne.
Dagligvarehandelen kan gjøres ved bl.a. søndagsåpne Joker med post i butikk som ligger rett i nærheten,
Coop Extra i Bygdøy Allé og Meny i Frognerveien.
Det er meget kort vei til offentlig kommunikasjon med buss i Bygdøy allé som tar deg til Majorstuen,
Skøyen eller Nationaltheatret stasjon på få minutter. Trikk i Frognerveien.
BebyggelseOmrådet består for det meste av bygårds- og leilighetsbebyggelse.
TomtEiet tomt, 900 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE-visningsskilt under oppsatte visningstidspunkt.
InneholderEntré/gang, kjøkken, baderom og stue/soverom (alkove).
ByggemåteSe vedlagt tilstandsrapport for ytterligere teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderBoligen disponerer en loftsbod og en kjellerbod:
- Loftsbod er 3 m²
- Kjellerbod er 1 m²
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er
vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 og TG 3:
TG3- Store eller alvorlige tiltak:
Kjøkken > 5.etasje, leilighet > Kjøkken > Avtrekk
Vurdering av avvik:
- Rommet har kun naturlig avtrekk.
Det er ikke avtrekksvifte tilknyttet avtrekkskanal eller kullfiltervifte i rommet.
Konsekvens/tiltak
- Andre tiltak:
Dersom tillatt og teknisk mulig anbefales det etablering av avtrekksvifte fra over komfyren. Kullfiltervifte
koster under kr.10.000,- men vil uansett gis TG2 til tross for at den er ny.
Kostnadsestimat: Under 10 000,-.
Tekniske installasjoner > Oppvarming
Vurdering av avvik:
- Det er avvik:
Defekte varmekabler.
Konsekvens/tiltak
- Tiltak:
Varmekabler må utskiftes i sin helhet dersom baderommet blir oppusset.
Kostnadsestimat: Under 10 000,-
TG2- Avvik som kan kreve tiltak:
Innvendig > Innvendige dører
Vurdering av avvik:
- Det er avvik:
Generell elde og slitasje.
Konsekvens/tiltak
- Tiltak:
Døren fungerer til sitt bruk men det vil være naturlig å utskifte denne ved baderomsoppussing.
Kostnadsestimat: Under 10 000,-.
Våtrom > 5.etasje, leilighet > Baderom > Overflater Gulv
Vurdering av avvik:
- Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn
25 mm.
- Det er påvist avvik på varmekilde. Varmekabler er defekt.
Konsekvens/tiltak:
- Det må gjøres tiltak på varmekilde.
- Det må foretas utbedring av fallforhold.
Oppussing må påregnes.
Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000,-.
Våtrom > 5.etasje, leilighet > Baderom > Overflater Gulv
Vurdering av avvik:
- Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn
25 mm.
- Det er påvist avvik på varmekilde.
Varmekabler er defekt.
Konsekvens/tiltak:
- Det må gjøres tiltak på varmekilde.
- Det må foretas utbedring av fallforhold.
Oppussing må påregnes.
Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000,-.
Våtrom > 5.etasje, leilighet > Baderom > Sluk, membran og tettesjikt
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
- Manglende dokumentasjon på sluk og membranløsning.
Konsekvens/tiltak
- Installering av tett dusjkabinett anbefales. Dersom baderommet blir benyttet videre må det som et
minimumstiltak monteres et tett dusjkabinett. Det må påregnes oppussing.
Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000,-.
Våtrom > 5.etasje, leilighet > Baderom > Sanitærutstyr og innredning
Vurdering av avvik:
Det er avvik: Dusj og servantskap er bruksslitt. Svelling i fronter.
Konsekvens/tiltak:
- Tiltak: Ved oppussing av baderommet må det påregnes utskifting av servantskap og dusjhjørne.
Toalettet kan demonteres og remonteres ved behov.
Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000,-.
Tekniske installasjoner > Vannledninger
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.
Konsekvens/tiltak
- I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør. Det må påregnes
utskifting/oppgradering av vannrør i leiligheten. Det må etableres lekkasjestopper.
Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000,-.
TG2- Avvik som ikke krever umiddelbare tiltak:
Utvendig > Balkongdør
Vurdering av avvik:
- Det er avvik: Øverste lås på venstre dørblad er vanskelig å lukke.
Konsekvens/tiltak
- Tiltak: Ingen umiddelbare tiltak må påregnes men vær klar over alder og slitasje.
Utvendig > Inngangsdør
Vurdering av avvik:
- Det er avvik: Inngangsdør med elde og slitasje. Ikke brann- eller lydsertifisert inngangsdør.
Konsekvens/tiltak
- Tiltak: Det må påregnes utskifting av døren.
Utvendig > Balkong:
Vurdering av avvik:
- Rekkverket er for lavt i forhold til dagens krav til rekkverkshøyder.
Konsekvens/tiltak:
- Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyde opp til dagens forskriftskrav. Vær klar over avviket. Ingen
tiltak ansees som nødvendig pga. lite avvik fra forskriftskravet.
Innvendig > Overflater
Vurdering av avvik:
- Det er avvik: Original parkett gis TG2 pga. generell slitasje og sår/merker/sprekker.
Konsekvens/tiltak:
- Tiltak: Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar over avvikene/slitasje/elde.
Våtrom > 5.etasje, leilighet > Baderom > Ventilasjon
Vurdering av avvik:
- Rommet har kun naturlig ventilasjon. Dersom tillatt og teknisk mulig anbefales det montering av
elektrisk avtrekksvifte i rommet.
Våtrom > 5.etasje, leilighet > Baderom > Tilliggende konstruksjoner våtrom
Vurdering av avvik:
- Det er avvik: Protimeter fuktapparat gjorde utslag langs sokkel i dusj.
Konsekvens/tiltak:
- Tiltak: Oppussing må påregnes. Det er ikke satt kostnadsvurdering på dette punktet da det kun gjelder
hulltaking.
Kjøkken > 5.etasje, leilighet > Kjøkken > Overflater og innredning
Vurdering av avvik:
- Det er avvik: Bruksslitasje. Svelling i innredning og noe i benkeplate.
Konsekvens/tiltak
- Tiltak: Oppgraderinger av innredning må påregnes. Kostnad avhenger av materialvalg, tilvalg og evt.
løsninger som velges.
Tekniske installasjoner > Ventilasjon
Vurdering av avvik:
- Det er avvik: Det er begrenset ventilasjon i leiligheten.
Konsekvens/tiltak:
- Tiltak: Det anbefales dersom tillatt og teknisk mulig avtrekksvifte fra både kjøkken og baderom.
Tekniske installasjoner > Vannbåren varme
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på anlegg for vannbåren varme. Dette gjelder den
originale radiatoren i stue.
Konsekvens/tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger expedisjonsdokument på våningshus, datert 21.02.1932.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, som stemmer med dagens bruk. Kommentar fra
takstmann: Det er ikke anført romnavn på den originale arkitekttegningen, dvs. takstmann er ikke kjent
med om det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger med romnavn som stemmer med dagens
bruk.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget. Det ble gjennomført kontroll av det elektriske anlegget i leiligheten den 09.03.2023. Kontrollen
ble gjennomført som en stikkprøvekontroll etter føringer fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og
beredskap. Ved kontrollen ble det ikke funnet avvik. Se vedlegg til salgsoppgaven for dokumentasjon.
Strømforbruk
Selger opplyser at fjorårets strømforbruk var ca. 3.389 kWh. Vi gjør oppmerksom på at strømforbruk vil
variere fra husstand til husstand.
OppvarmingDet er oppvarming via radiator. Både fyring/oppvarming (fjernvarme) og varmtvann er inkludert i månedlige
fellesutgifter.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G.
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 192,-
pr.mnd.
Fyring (oppvarming), varmtvann, internett (fiber), trappevask, vaktmestertjenester, betjening andel fellesgjeld, bygningsforsikring, kommunale avgifter, drift og vedlikehold, strøm fellesarealer, forretningsførsel m.m.
Faste løpende kostnaderInnboforsikring, fellesutgifter og strøm.
Spesifikasjon av fellesgjeldAksjelaget har ett felleslån i Handelsbanken:
Lånenummer: 83987155801
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 21.08.2024: 6.6% pa.
Antall terminer til innfrielse: 128
Saldo per 21.08.2024: 4 376 992
Andel av saldo (for denne leiligheten): 83 075
Første termin/første avdrag: 25.04.2015 ( siste termin 25.03.2035 )
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapAksjelaget fremstår ryddig med et veldrevet styre, utfyllende vedlikeholdshistorikk og en god, stabil
økonomi. Årsregnskapet er ført i henhold til regnskapslovens bestemmelser for små og mellomstore
foretak og er basert på fortsatt drift. Resultatet av driften for 2023, gir et overskudd på kr. 479.454,- før
finanskostnader. Medregnet finansresultatet hadde gården et årsresultat på kr. 246.414,-. Etter avdrag på
lån utgjør selskapets omløpsmidler den 31.12.2023 kr. 858.756,-.
Forsikring med polisenummerProtector Forsikring ASA
Polisenummer: 1364283
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 256 000,-
Som sekundærbolig Kr. ,-
AksjelagAksjelaget Nobels gate 23 består av 49 leiligheter og 2 næringslokaler. Det er registrert med
organisasjonsnummer 921 626 436. Bygården har større inntektsstrømmer fra de to næringslokalene i 1.
etasje, og renter og avdrag på selskapets lån dekkes fullt ut av disse inntektene.
EN HISTORISK BYGÅRD
Bygården ble opprinnelig tegnet av arkitektene Borthen & Brantzeg i 1928 for A/S Høyer-Ellefsen, oppført i
1929 og ferdigstilt i 1930. Bygget, som var et såkalt «apertementshus», inneholdt ett-, to- og treroms
leiligheter, der treromsleilighetene hadde hall, salong, bibliotek/soverom, og gikk under betegnelsen
«suite». Etteromsleilighetene var kalt «ett-væresles», og kunne skilte med sovealkove, bad og tekjøkken.
I 1942 ble gården rekvirert av den tyske okkupasjonsmakten (som mange andre villaer og leiligheter i
området), og alle beboerne måtte finne et midlertidig bosted. Det var i hovedsak tyske Lotter og
sykepleiere som bebodde gården i denne perioden. Wehrmacht betalte en årlig leie for gården på kr.
50.000,-. Dette var en generøs leieinntekt, og hvoretter boligaksjeselskapet utbetalte utbytte til
aksjonærene under krigen.
HJEMMESIDE
Aksjelaget har egen hjemmeside med nyttig informasjon: https://www.nobelsgate23.no/
STYRET
Styret kan kontaktes gjennom bygårdens nettsider eller via selskapets e-postadresse:
styret@nobelsgate23.no.
FELLESVASKERI
Det er et praktisk fellesvaskeri i kjelleren. Der kan beboere reservere intervaller på to timer. Beboer
disponerer hele vaskeriet (3 vaskemaskiner og 2 tørketrommel) i hele reservasjonstiden. Dette blir gjort
på aksjeselskapets hjemmeside. Det er ingen ekstra kostnad for å vaske klær eller bruke tørketrommel.
TRENINGSROM
Treningsrom kan reserveres i intervaller på 60 minutter mellom 07.30 og 20.00 gjennom SNE Helse.
Dette er ved siden av hovedinngangen i samme bygg. Eget abonnement på 100 kr i mnd tegnes direkte
med SNE Helse. Utenom åpningstider kan abonnementer bruke treningsrommet på ledig basis.
SYKKELPARKERING
Det er sykkelparkering i kjeller, ved siden av fellesvaskeriet.
RENHOLDSTJENESER
Aksjelaget har engasjert en renholder på deltid ved Anna Zofia Kulska.
VAKTMESTERTJENESTER
Selskapet har engasjert vaktmester på deltid som er i bygget minst annenhver uke.
INNFLYTTINGSGEBYR
Det er et innflyttingsgebyr også ved utleie på kr. 5.000,-. Ved møblert utleie er gebyret kr. 2.000,-. Se
vedtektene for mer informasjon.
STØRRE VEDLIKEHOLD OG REHABILITERING
"En bygård godt rustet for fremtiden." Nobels gate 23 var ved slutten av året 2023 godt vedlikeholdt. Større
arbeider knyttet til rørfornying, heis og fasade er tidligere gjennomført, og byggets infrastruktur er i det
vesentlige i god stand til tross for sin alder. Styret arbeider etter en langsiktig og preventiv rettesnor, der
bygårdens bygningsmessige kvaliteter ivaretas på best mulig måte. Styret er av den oppfatning at en
kvalitetsbevisst forvaltning av bygården gir størst mulig verdiskapning for aksjonærene på lang sikt, og
sikter derfor på å opprettholde dagens høye estetiske standard i vedlikeholdsarbeid fremover.
1980 - 2011:
Av relevans til dagens vedlikehold, ble hovedel-anlegget byttet på slutten av 80-tallet. Søppelrom med
adgang fra Eck.gt. ble videre etablert, og selskapet kjøpte tilbake næringslokalene i første etg. Videre ble
vestibylen og vaskeriet pusset opp.
2011:
Selskapet foretok total utskiftning av heisanlegget - med komplett rehabilitering av heissjakt og alle dører
og adkomst til heisen. Dette har fungert meget tilfredsstillende. Hele prosjektet kom på 1 300 000 kr.
2012:
Det ble gjennomført omlegging til fjernvarme. Dette medførte fullstendig sanering av fyrrom, fjerning av
begge kjeler og brennere, og fjerning av utvendig oljetank og alle tilkoblinger. Hele prosjektet kom på kr
500 000 for selskapet, etter et ENØK-tilskudd.
2013:
Det ble foretatt en fullstendig sanering av tilgjengelige og mindre tilgjengelige kjellerarealer med
tømming av store mengder avfall og løs masse, samt overstøping av alle åpne gulv og tetting av
steinvegger. Dette løste skadedyrsproblemer. Prosjektet kom på kr 250 000. Selskapet eier
utleielokalene i grunnetasjen (inngangsnivå). Her ble det i 2013 gjennomført to
oppgraderinger/oppussing med vesentlig tilskudd fra leietakerne. Dette ble en kostnad på omkring kr 80
000.
2014:
I 2014 ble det gitt klarsignal for å gjennomføre fasaderehabilitering, og i tett samarbeid med OBOS
Prosjekt ble alle formelle og praktiske forhold rundt arbeidet fulgt opp. Rehabiliteringsprosjektet ble fullført
helt i henhold til oppsatt totalt budsjett (99,7%) kr 5 400 000,- og i all hovedsak i henhold til oppsatt
fremdriftsplan. Fasadeoppussing ble gjennomført første halvdel 2015. Det var totalt 11 tillegg/tiltak som
måtte iverksettes underveis, og dette ble tatt innenfor den prosjektreserve som var budsjettert. De viktigste
tillegg var knyttet til totalt nye piper over tak, fotografering av alle pipeløp, og utskifting i deler av tak og
taktekking.
2017:
Sommeren 2017 ble det skiftet inntaksrør for vann fra kommunal kum og inn i gården. Kostnad kr 970
000. Under dette arbeid ble det avdekket store svakheter i avløpsrøret fra gården til kommunalt avløp, og
styret besluttet å få skiftet dette mens man hadde gravet frem rørene. Styret iverksatte deretter full
kartlegging av tilstand til innvendige avløpsrør.
2018:
Etter kartlegging av tilstanden vedrørende gårdens avløpsrør ble det besluttet å gjennomføre en
fullstendig rehabilitering av alle innvendige avløpsrør. Selskapet gjennomføre dette i 2018. Den totale
kostnaden var i overkant av kr 1 800 000. Videre ble det alle luftekanaler i gården renset, i tillegg til
montering av nødvendig beskyttelse av gårdens piper. Dette ble gjennomført mot en kostnad på kr 115
000.
I 2018 engasjerte også styret Glassmester Furulund for å skifte sprukne vindusruter i en rekke av
gårdens leiligheter. Dette ble gjennomført mot en kostnad på kr 150 000. Styret avsluttet med dette et
lengere vindusprosjekt. I tillegg til dette ble diverse maler- og sparkelarbeider gjennomført av
malermester, samt installasjon av beskyttelse rundt inngang til søppelrom. Bakgården ble også
oppgradert med nye bord, stoler, benker og grill.
2019 - 2022:
I 2019-2022 ble det gjennomført malerarbeider både innvendig og utvendig. Diverse vedlikehold i vaskeri
ble også utført, hvor også elanlegget ble opprustet i forbindelse med nye lyskinner og kabling i foajeen
ved inngangspartiet. Det ble også satt opp fugleskremsler på alle pipeløp, samt montert ny hoveddør og
gjennomført skifte av utebelysning. Fibernett ble videre lagt inn til alle leiligheter. Løpende vedlikehold av
maling, rør og feieluker i fellesarealer er gjennomført etter behov.
Reservasjonsystem av vaskeriet og bakgård ble også flyttet til nettsidene, og det ble lagt ny plen og grus i
bakgård, samt plantet nye busker i forhagen mot Eckerbergs gate. El-anlegget ble videre opprustet i et av
næringslokalene, og piper undersøkt av fagkyndig. Det ble videre gjort diverse beslagsarbeider på tak
tilknyttet nabogård, og montert nytt nøkkelsystem i alle bygårdens fellesarealer.
2023:
I 2023 ble flere periodiske vedlikeholdsprosjekter gjennomført, herunder utbedring av callinganlegget,
boning av gulv i korridorer, fasadevask med tilhørende utbedring av fasadeskader og rens av
nedløp/takrenner. Det ble også gjennomført vedlikehold av vaskeriet, samt byttet enkelte viduer med
skade. Ved årsskiftet ble også bygårdens nettside oppgradert.
PLANLAGTE PROSJEKTER ELLER ØKNINGER
Det er ikke planlagt justering i felleskostnader p.t. i følge generalforsamling i april 2024.
Felleskostnadene justeres vanligvis i henhold til indeks ved årsskiftet. Det har ikke inntruffet forhold som
nødvendiggjør ytterligere justeringer for 2024, i følge årsberetning 2024. På årsmøtet 2024 ble det tatt opp
oppussing av trappegang og korridor. Dette er vurdert i 2026.
Saker på årsmøte 2024:
Det ble vedtatt formalisering av fordelingsnøkkel på generalforsamlingen 2024. Fordelingen av
felleskostnader foreslås fastsatt og formalisert slik det fremgår av Vedlegg 1 i årsberetningen som ligger
vedlagt i salgsoppgaven. Bakgrunnen er at det har oppstått utilsiktede forskjeller ved justering av
felleskostnadene opp gjennom årene. Fordelingsmekanismen tar utgangspunkt i en fastsatt
fordelingsnøkkel per leilighet som ganges med et grunnbeløp ("G") som fastsettes av styret.
Grunnbeløpet for 2024 er fastsatt til kr 1 000.
Vedtak: Godkjent.
Oppussing av korridorer og oppgang - fullmakt til låneopptak
Styret vurderer det slik at det vil være behov for oppussing av bygårdens korridorer og oppgang innen
2026. I denne forbindelse vurderes det ulike løsninger, herunder et større rehabiliteringsarbeid slik som
ble gjennomført i Nobels gate 21. Avhengig av omfanget kan det bli aktuelt å helt eller delvis finansiere
slike arbeider gjennom lån i bank. Styret foreslår derfor at generalforsamlingen gir styret fullmakt til å
utvide lånerammen med opp til kr 1,7 millioner for gjennomføring av slike arbeider. Et lån på kr 1,7
millioner er ventet å øke felleskostnadene med omtrent kr 250 per måned, da en større andel av
næringsutleieinntektene vil gå til dekning av renter og avdrag. Styret vil involvere aksjonærene i valg av
opprustningskonsept gjennom konsultasjoner/høringer, og vil innhente tilbud i løpet av 2024, med tentativ
gjennomføring i 2025. Det er ventet at en slik oppussing vil ha et positivt utslag på leilighetsverdiene i
bygården. Fullmakt innhentes i tidlig fase for å etablere en kostnadsramme.
Vedtak: Godkjent.
Boligen er en aksjeleilighet, og selve eiendommen eies av et aksjeselskap (Boligaksjeselskapet). Et boligaksjeselskap har flere likhetstrekk med borettslag. Kjøp av en aksjeleilighet innebærer at man kjøper en aksje i boligaksjeselskapet som gir borett til en bestemt bolig i eiendommen. Det påløper ikke dokumentavgift når man kjøper en aksjeleilighet, og leiligheten tinglyses ikke i Grunnboken. Din rettighet som eier registreres i stedet i aksjeeierboken.
Boligaksjeselskaper reguleres av aksjeloven og deler av borettslagsloven, der §§ 1-5, 4-2, kapittel 5 samt § 13-5 gjelder tilsvarende for boligaksjeselskaper, jf. borettslagsloven § 1-4. Eierne av aksjene får medbestemmelsesrett i boligaksjeselskapet sammen med de øvrige aksjonærene, innenfor rammene av aksjeloven, selskapets vedtekter og borettslagsloven.
Selve kjøpsavtalen er regulert av kjøpsloven, men en forutsetning for salget er at avhendingsloven gjelder så langt den passer.
Interessenter oppfordres til å sette seg inn i boligaksjeselskapets vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning som kan fås ved henvendelse til megler.
ForretningsførerOslo og Omegn boligforvaltning (OBF).
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet er ikke forkjøpsrett i aksjelaget.
Tekniske installasjonerBoligaksjeselskapet har avtale med Global Connect som leverer fibernett til alle leiligheter. Dette er
inkludert i månedlige felleskostnader. Egen TV-pakke er et valgfritt tilleggsprodukt som den enkelte
beboer bekoster om ønskelig. Dersom du har spørsmål om TV, oppgradering av internett eller hvilke
produkter som er tilgjengelige, bes du ta kontakt med Global Connect.
DyreholdHusdyrhold er kun tillatt etter avtale med styret.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Følgende medfølger ved salg:
- Alle hvitevarer på kjøkkenet
- Taklampe i stuen
- Taklampe og garderobeskap i sovealkove
AnnetStyret avholder dugnader to ganger i året. Det blir også bestilt container slik at beboerne kan kvitte seg
med skrot og søppel en gang i året.
Kjøper må selv sende en kopi av salgskontrakten til Skatteetaten slik at Skatteetaten kan registrere
overdragelsen. Kopien kan sendes inn via skatteetaten.no/epost. Se ytterligere informasjon på
hjemmesiden til Skatteetaten.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
UtleieEn aksjeeier som selv bor i boligen, kan på nedenstående vilkår overlate bruken av hele eller deler av
boligen til andre.
Med godkjenning fra styret, kan en aksjeeier overlate bruken av hele boligen til andre for ett år ad gangen i
inntil tre år, dersom aksjeeieren selv, ektefellen eller slektninger i rett opp- eller nedadstigende linje eller
fosterbarn av aksjeeieren eller ektefellen, har bodd i boligen i minst ett av de siste to årene. Godkjenning
kan bare nektes dersom forhold hos den som bruken ønskes overlatt til gir saklig grunn til det, eller
dersom vedkommende ikke fyller kravene til å være aksjeeier.
En aksjeeier kan etter skriftlig søknad og med styrets godkjenning, overlate bruken av hele boligen
til andre dersom:
- aksjeeieren skal være midlertidig borte som følge av arbeid, utdannelse, militærtjeneste, sykdom eller
andre tungtveiende grunner
- et medlem av brukerhusstanden er aksjeeierens ektefelle, eller slektninger i rett opp- eller nedstigende
linje eller fosterbarn av aksjeeieren eller ektefellen
- det gjelder bruksrett som noen har krav på etter ekteskapsloven § 68 eller husstandsfelleskapsloven § 3
annet ledd.
Godkjenning kan bare nektes dersom forhold hos den som bruken ønskes overlatt til gir saklig grunn til
det. Senest en måned etter at skriftlig søknad om godkjenning er mottatt av styret, skal skriftlig svar være
gitt.
Aksjeeier som har overlatt bruken av boligen til andre, er fremdeles ansvarlig for bruken av boligen overfor
selskapet. Aksjeeieren plikter å gi styret melding om hvor man er å få tak i.
Vei/vann/kloakkOffentlig.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255 kan sees hos megler.
Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015,
sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan
med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.
Reguleringssak- 202114191: Elisenbergløkken - Detaljregulering
Hensikten med planarbeidet er å lage en detaljregulering som ivaretar kulturmiljøverdiene i
enkelteiendommer og i området som helhet.
Kommuneplanen peker på nasjonale kulturminneverdier i området, men dagens regulering gir i praksis
ikke tilstrekkelige styringsmuligheter for å ivareta dette. Det ble i 2021 nedlagt midlertidig forbud mot tiltak
(bygge- og deleforbud) i området (saksinnsyn 202108843) med sikte på å utarbeide ny reguleringsplan.
For nærmere informasjon, se plan- og bygg sine hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202114191
Byggesak- 201920081: Erling Skjalgssons gate 24 A-B - Bruksendring av loft til tre boliger og
fasadeendring
Det søkes om bruksendring av loft til tre leiligheter på 62, 63 og 70m2. Tiltaket medfører fasadeendringer
i form av takvinduer og takarker mot gate, samt takarker mot bakgård. Det er gitt igangsettelsestillattelse
på tiltaket. For nærmere informasjon, se plan- og bygg sine hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201920081
Byggesak- 202456887: Nobels gate 16 A - Riving av bygningsmasse
Det ble 09.04.2024 gitt rammetillatelse i SAK 202203864 vedr. søknad om nybygg, bruksendring, tilbygg,
fasadeendring, påbygg på eksisterende bebyggelse i Nobelsgate 16A. Det godkjente prosjektet
innebærer en innvendig totalombygging, må det sendes en rivesøknad i tillegg til selve rammesøknaden.
Det sendes derfor herved en rivesøknad for eksisterende bygningsmasse, for å klargjøre for ny
bebyggelse jf. overnevnte sak. For nærmere informasjon, se plan- og bygg sine hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202456887
Byggesak- 202203864: Nobels gate 16 A - Nybygg, Bruksendring, Tilbygg, Fasadeendring - Påbygg
Nobels gate 16 A består av den tidligere svenske ambassaden, en teglbygning på to etasjer med fasade
ut mot Bygdøy allé, oppført på 1950-tallet. Tiltaket består av transformasjon av eksisterende
bygningsmasse, samt tilbygg og påbygg, til totalt 13 leiligheter fordelt på 4 etasjer og parkeringskjeller.
Det er gitt rammetillatelse på tiltaket. For nærmere informasjon, se plan- og bygg sine hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202203864
Byggesak- 202316028: Erling Skjalgssons gate 25 - Riving av bygg
Det søkes om å rive eksisterende bygningsmasse i Erling Skjalgssons gate 25, «Frognerhjemmet» i
forbindelse med oppføring av ny bebyggelse. For nærmere informasjon, se plan- og bygg sine
hjemmesider: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202316028
Byggesak- 202310194: Erling Skjalgssons gate 25 - Oppføring av boligbygg
Søknaden omfatter en eiendom i bydel Frogner. Frognerhjemmet skal rives, og i dets sted skal det
oppføres en boligbygning med til sammen 19 leiligheter og fellesareal. I tillegg skal det
etableres et townhouse/byvilla i to etasjer, delvis bygget inn i terreng ved foten av kollen mot
Schafteløkken. Det skal også opparbeides nye utomhusarealer. Prosjektet omfatter samlet et
bygningsvolum på 6244 m2 BRA. Av samlet bygningsvolum utgjør boligandelen 3862 m2. Det er gitt
rammetillatelse på tiltaket. For nærmere informasjon, se plan- og bygg sine hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202310194
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 400 000,- (Prisantydning)
kr 83 075,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 483 075,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 3 600,- (Noteringsgebyr til forretningsfører)
kr 5 000,- (Innflyttingsgebyr til aksjelaget)
kr 7 981,- (Transportgebyr til forretningsfører)
--------------------------------------------------------
kr 16 581,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 499 656,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 507 906,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Markedspakke (Kr.22 900)
Oppgjør (Kr.6 500)
Gjeldsbrev med urådighet (Kr.4 000)
Visninger x 2 (á kr. 3.250,-/stk.) (Kr.6 500)
Privatvisning x 1 (Kr.3 250)
Provisjon (Kr.46 200)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.10 836)
Grunnpakke aksje (Kr.11 500)
Foto (Kr.5 500)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Totalt kr. (Kr.134 986)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0225
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet. Produktark
for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for
ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Partner Ane Line Plassen Nordbak
SaksbehandlereAne Line Plassen Nordbak
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Partner
Mob: 99 23 16 30 / E-post: aln@eie.no