Aktuelt, Inspirasjon

Gullmegleren 2018 – Beste markedsføring av brukt bolig

Gullmegleren 2018 i kategorien Beste markedsføring av brukt bolig gikk til Marte Myrene og Eivind Kalve ved Eie Bergen.

Tanken bak
I denne annonsen ønsket vi at interessenter enkelt skulle se alle mulighetene denne eiendommen har, basert på informativ tekst og spennende bilder. Vi gikk derfor ekstra langt for å klekke ut gode ideer, sjekke hvilket potensial som var i boligen, samt skape tanker og ideer for hva vi mener kunne vært gunstig å gjøre. Vi ønsket å inspirere mennesker! Vi gikk ekstra langt i alle ledd, og gikk inn med en tanke om at vi skulle finne alt av informasjon som kunne være av interesse, hvis vi skulle kjøpe.
Når det er sagt, var vi tydelige på at eventuelle planer og ideer måtte søkes til kommunen for godkjenning, og at det eneste vi ønsket var å komme med tanker og ideer!

Arbeidet i forkant av annonsering
Vi ble invitert på befaring i Øvre Blekeveien 17, som ligger i et veldig populært strøk i Bergen. Vi la frem vårt konsept og hvordan vi mente denne boligen kunne presenteres på en best mulig måte, og hvorfor dette var viktig for selgeren. Vi var i konkurranse med en annen megler som mente boligen var klar for annonsering, og at det bare var å flytte ut tingene og ta bilder. Denne megleren var i tillegg svært mye billigere enn oss. Selv om vi krevde at kunden måtte legge ned mye innsats, penger og tid for å følge vårt konsept og våre råd, fikk vi tillit av selger. I tillegg til ønske om et godt salg, ble det også avgjørende at både han og avdøde, som var en kjent personlighet i nabolaget, kunne få en annonse de stolt kunne presentere. Den 05.07.2017 ble oppdraget signert og 02.10.2017 var annonsen klar for annonsering.

Det var mange personer, med ulik kompetanse, som var involvert i dette «prosjektet». Vi hentet naturligvis inn vår eksklusive interiørarkitekt fra Heem, Cathrine Bækken, som ga råd rundt maling og innredning før selve stylingen skulle gjennomføres. Selv om dette var et oppussingsobjekt var Cathrine klar på at det handler om følelsen når man kommer inn i boligen, men ga råd som bevarte sjelen boligen hadde. Gamle møbler ble hentet gratis fra finn.no, og i kombinasjon med møbler og bilder som stod i boligen fra før av, skapte Cathrine en helt fantastisk atmosfære.

Eie Bergen har tidligere hatt stor suksess med kreative promoteringer av oppussingsobjekter, hvor det har blitt benyttet kreative bilder og tekst for å illustrere hvordan de kan pusses opp. I denne annonsen ville vi tegne hvert andre bilde for å illustrere hva vi ville gjort om huset tilhørte oss, og for å få en helhet i annonsen. I samarbeid med Niklas Linde, ble det lagt ned utallige timer godt håndverk hvor han tegnet de alternative løsningene vi så for oss.

«Hva med å sette inn et garderobeskap samt restaurere trappen for å beholde det originale? Ta også turen innom Souk for fantastiske gulvfliser». Slik var ordlyden på alle tegnede bildene i annonsen, med forskjellige inspirerende tekster.

I tillegg hadde vi inne Byggmester Øystein Solvang som har lang erfaring med rehabilitering av eldre og unike bergenshus, for gjennomgang av byggets tilstand og hva han mente var verdt å ta vare på. Vi var heldige å få flere historietimer fra historiker Trygve Fett, som ga oss interessant informasjon om huset og området. Dette ble selvfølgelig en viktig del av annonsen. Hagestylist Elisabeth Urø var inne for å gi tips og råd til hvordan hagen kunne fremstå best mulig. Det er ytterst få boliger i Bergen sentrum hvor du kan ha dine egne eple- og plommetrær!
Vi avtalte forhåndskonferanse med Bergen kommune vedrørende søknadspliktige tiltak. Ellers var vi i kontakt med Tapetverksted Christiania, som kunne fortelle om rekonstruering av tapetene på soverommet – datert 1890. Vi var også i nabohuset, som engang i tiden hadde vært identisk, men som nå var pusset opp. Til slutt ble det satt kronen på verket, av vår meget dyktige fotograf, Dag Randen.

Det som driver oss er ønsket om at enhver bolig skal få den beste presentasjonen som overhodet mulig, oppussing eller ei. Majoriteten vil ikke kunne se alle dagene, ukene og månedene som har blitt lagt ned for å gjennomføre denne annonsen. For oss er det stoltheten av yrket vårt som driver oss, det å utgjøre en forskjell, samt å levere fra seg et godt stykke håndverk. Resultatet skal gi kunden det åpenbare, best mulig salgspris.

«Alle mann til pumpene hos Eie Bergen når en slik annonse skal på nett. Å se at alle på kontoret oppriktig bryr seg og engasjerer seg i annonser som de ikke selv selger, er fantastisk. Det er det som gjør det gøy å jobbe hos oss, hvor alle legger ned innsats og arbeidskapasitet for et best mulig resultat. Når Simon på kontoret har fullt opp med sitt eget arbeid en fredags formiddag, men velger og stå på bakrommet for å kvesse blyantkvess til det som skal bli forsidebildet vårt, da føler jeg vi har vunnet alle mann», forteller Kalve.

Ting tar tid, men det hjelper. Boligen ble solgt dagen etter visning, til godt over prisantydning.

Var dette noe for deg?

Er du interessert i mer bolignyheter, og ønsker å holde deg oppdatert?


Meld deg opp til vårt nyhetsbrev!
Scroll videre for neste artikkel