EiendomH B Haraldsens gate 66B, 3188 HORTEN
MatrikkelAndelsnr. 11 Orgnr. 932115999 i Horten kommune
BoligtypeRekkehus
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 152 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 152 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 15 kvm
ArealPrimærrom: 140 kvm, Bruksareal: 152 kvm, BRA-i: 152 kvm , TBA: 15 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom3
Byggeår1983
TomtFellestomt 9521 kvm
Prisantydning3 100 000
TilstandsrapportTakstmann: Arvid Lysgård
Takstdato: 15.04.24
Utdrag fra tilstandsrapporten:
I Tilstandsrapporten er det angitt 1 stk. tilstandsgrad 3 - (TG3): store eller alvorlige avvik- herunder:
Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn
Etasjeskiller er av trebjelkelag.
Vurdering av avvik:
• Målt høydeforskjell på over 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i
standardens krav til godkjente måleavvik.
• Målt høydeforskjell på over 30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i
standardens krav til godkjente måleavvik.
Konsekvens/tiltak
• For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan
man vurdere slike tiltak.
Vesentlige avvik og mindre avvik som etter NS 3600 gir TG 2:
Det er angitt 16 stk. tilstandsgrad 2 - (TG2) -avvik som kan kreve tiltak- herunder:
Innvendig > Innvendige trapper
Boligen har lakkert tretrapp.
Vurdering av avvik:
• Det mangler håndløper på vegg i trappeløpet.
• Åpninger mellom trinn i innvendig trapp er større enn dagens forskriftskrav.
Konsekvens/tiltak
• Håndløper må monteres på vegg for å tilfredsstille krav på byggetidspunktet.
• Åpninger er såpass store at det ut ifra sikkerhetsmessige forhold anbefales å lage mindre åpninger.
Våtrom > Kjeller > Vaskerom > Overflater vegger og himling
Det er våtromsplater og malte murflater på vegger. Det er malte flater i tak.
Vurdering av avvik:
• Det er avvik:
Det opplyses at vegger ikke er beregnet for bruk av dusj, og dusjen bør ikke tas i bruk. Ellers er det på
befaringsdagen ikke observert andre avvik, utover normal elde og slitasje. Tilstandsgrad 2 satt som følge
av alder, på de deler av vaskerom som er fra byggeår.
Konsekvens/tiltak
• Tiltak:
Det er på befaringsdagen ikke påvist avvik som krever strakstiltak.
Våtrom > Kjeller > Vaskerom > Sluk, membran og tettesjikt
Det er plastsluk og synlig vinylbelegg som tettesjikt. Sluket er antatt fra byggeår, men det ble lagt nytt
gulvbelegg i 2016.
Vurdering av avvik:
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen. Sluket er fra byggeår, og forventet
brukstid er passert på slukløsningen. Som et forebyggende tiltak mot tilbakeslag av vann, er det montert
et lokke over sluket med hull i. Hullet tettes av en ball, ved eventuelt tilbakeslag av vann. Denne løsningen
fremstår som noe svak, dette da sluket blant annet ikke kan rengjøres, uten at lokk blir demontert.
Konsekvens/tiltak
• Sluket må sjekkes og rengjøres jevnlig.
• Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må slukløsningen skiftes ut og sannsynligvis
må også membransjiktet skiftes/utbedres. Det er imidlertid vanskelig å si noe om tidspunktet for når dette
er nødvendig. Installering av tett dusjkabinett må påregnes hvis rommet skal benyttes som bad.
Våtrom > 2. etasje > Bad > Sluk, membran og tettesjikt
Det er plastsluk og smøremembran med ukjent utførelse.
Vurdering av avvik:
• Sluk har begrenset mulighet for inspeksjon og rengjøring.
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Sluker er plassert under
dusjkabinett, og som følge av servant og skråtak er det ikke mulig å dra frem kabinettet. Dette fører til at
sluk er vanskelig og rengjøre.
Konsekvens/tiltak
• Tilgang til sluk må bedres både for inspeksjon og rengjøring.
• Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for
når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om.
Våtrom > 2. etasje > Bad > Ventilasjon
Det er naturlig ventilasjon med ventil i tak. Ventilasjonsløsningen er fra byggeår.
Vurdering av avvik:
• Rommet har kun naturlig ventilasjon. Naturlig ventilasjon har noe begrenset effekt med hensyn til
dagens normale bruk. Ved oppgradering av bad anbefales det å etablere mekanisk ventilasjon.
Konsekvens/tiltak
• Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket.
Tekniske installasjoner > Vannledninger
Vannrør med inntak i kobber, med stoppekran på vaskerom. Det er kobberrør i bygget. Det er foretatt noe
utskiftinger i forbindelse med arbeid utført på bad og toalettrom. Ellers er vannrør i hovedsak fra byggeår.
Vurdering av avvik:
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.
Konsekvens/tiltak
• Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader
plutselig oppstå på eldre anlegg.
Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder.
El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor
oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert
elektrovirksomhet.
Sikringsskap med automatsikringer, plassert i gang. Selger opplyser at nye automatsikringer ble montert
i 2017. I 2016 ble det skiftet en del av EL- anlegget i kjeller. Det er også foretatt noe utskiftinger i
forbindelses med arbeid utført på bad og toalettrom. Ellers er EL- anlegget fra byggeår.
Det er angitt 10 stk. tilstandsgrad 2 - (TG2)- avvik som ikke krever umiddelbare tiltak.
Det er angitt 13 stk. tilstandsgrad 1- ( TG1) - mindre eller moderate avvik
Det er angitt 2 stk. tilstandsgrad 0 - (TG0) - Ingen avvik.
Se tilstandsrapporten for nærmere og komplett beskrivelse av avvikene, konsekvenser, tiltak og
kostnadsestimater.
For ytterligere informasjon om eiendommens standard og tilstand se Tilstandsrapport som ligger
vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg inn i rapporten. Interessenter oppfordres til å kontakte
takstmann ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 64 583,- pr. 20.03.24
Andel fellesformue: kr. 44 278,- pr. 20.03.24
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 3 100 000,- (Prisantydning)
kr 64 583,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 164 583,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 202,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 202,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 165 785,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 174 035,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 6 770,- pr. mnd.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at det ved neste
generalforsamling 24.04.2024 skal stemmes over om de skal foreta bytte av tak i år eller ikke. Det er
estimert en økning i fellesgjelden på ca. kr. 200 000,- for andelen. Det er dog normalt at det foretas en
årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Felleskostnad inkludererKommunale avgifter, renter og avdrag andel fellesgjeld, grunnpakke TV/bredbånd, snømåking, strøm
fellesarealer, ytre vedlikehold garasjer, felles vedlikehold, bygningsforsikring, sikringsfond,
forretningsførerhonorar, revisjonshonorar, styrehonorar og kontigent Usbl.
Dette ifølge informasjon hentet fra borettslagets årsregnskap. Det tas forbehold om feil.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget har en avtale med Klare finans AS om garantert betaling av felleskostnader. Klare finans AS
garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell
manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp
av en av partene. Oppsigelsesfrist er 1. desember med gyldighet fra førstkommende årsskifte.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierInger Torill Eik
ParkeringParkering i boligens garasje i rekke.
BeliggenhetSuper hyggelig beliggenhet - perfekt for barnefamilier!
Med en solrik og barnevennlig beliggenhet i Holtandalen tilbyr leiligheten gode fasiliteter for familier og
naturelskere. Nærheten til Nordskogen barneskole og Bjørnestien barnehage samt rekreasjonsområder
som Borrevannet, Falkensten og Borre golfbane er ideelle for utendørs aktiviteter. At borettslaget har et
stengt tun for kjøring, med en lekeplass i midten, gjør det trygt og tilgjengelig for barna å leke ute.
Boligen ligger i ytterste rekke av borettslaget som gjør at terrassen føles mer skjermet.
Bare noen få minutters gange fra boligen ligger det apotek/legesenter, matbutikk og bussholdeplass
som tar deg inn til Horten sentrum på få minutter, som tilbyr alt av sentrums fasiliteter. Det er ca. 20
minutter i bil til Tønsberg, man kan også ta bussen videre til Tønsberg fra Horten sentrum. 10 minutters
biltur ut til E18 tar deg til Oslo, Drammen og de øvrige Vestfoldbyene.
Ønsker å vite mer om Horten? Sjekk ut denne linken: https://www.hortenlove.no/
TomtFellestomt, 9521 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
Rekkehus
Første etasje:
BRA 54 m²
- BRA-i 54 m²: Gang, toalettrom, trapperom, kjøkken, stue.
Andre etasje:
BRA 46 m²
- BRA-i 46 m²: Trapperom, bad, 3 soverom.
Kjeller etasje:
BRA 52 m²
- BRA-i 52 m²: Trapperom, kjellerstue, vaskerom, 2 boder
Garasje:
BRA 21 m²
- BRA-e: Garasjeplass
Takstmanns kommentar til arealmåling, brannceller, lovlighet/byggetegninger og krav for rom til varig
opphold:
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men de stemmer ikke med dagens bruk. Kjeller er
opprinnelig godkjent med boder/lagringsrom/tilleggsdel, bruken i dag samsvarer ikke med dette, da
kjeller er benyttet som hoveddel/beboelse. Denne endringen er søknadspliktig.
Oppholdsrom i kjeller tilfredsstiller ikke anbefalinger i forskrift, dette med hensyn til lysforhold/dagslysflate
på vindu, og i forhold til størrelse på rommet. Dagens forskriftskrav til rømningsveier er ikke oppfylt.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteBoligen er oppført i tre over grunnmur i støpt betong med multimur elementer. Det er garasjeplass på 21
m² i felles rekke som følger leiligheten. Garasje er oppført i tre over asfalt.
Boligen fremstår med preg av noe elde og slitasje, og stedvise utskiftinger og oppgraderinger bør
påregnes som følge av det normale vedlikeholdsbehov. I 2009 ble badet i 2. etg. pusset opp, og i 2017
ble toalettrommet i 1. etg. pusset opp. I 2016 ble deler av kjeller pusset opp som følge av vannskade etter
tilbakeslag av vann fra sluk på vaskerom. Tilbakeslag skyltes en feil på det offentlige nett i nærområdet,
men feilen ble utbedret av Horten kommen. Ellers gjøres det oppmerksom på at de fleste andre
bygningsdeler er fra byggeår med påregnelige svekkelser som følge av alder og bruk. Det er registrert en
del skjevheter og høydeforskjeller på gulv, og innvendige overflater og kjøkkeninnredning er slitt. Forøvrig
henvises det til de respektive bygningsdelene med tilstandsgradering. Tilstandsgraden gis med henblikk
på bygningsdelens forventede levetid, samt visuelt inntrykk. Det foretas enkle målinger med fuktindikator
og stikktagninger i treverk. Eier har ifølge opplysninger gitt til takstmann ikke kjennskap til sopp- og
råteangrep, vannskade eller angrep av skadedyr, utover det som er nevnt i rapporten.
For ytterligere informasjon om byggemåte og tilstand se Tilstandsrapport og Selgers
Egenerklæringsskjema som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg inn i rapporten.
Interessenter oppfordres til å kontakte takstmann ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
PrimærromPrimærrom: 140 kvm
BruksarealBruksareal: 152 kvm
StandardVelkommen til denne flotte og familievennlige rekkehuset beliggende med gangavstand til det du trenger i
hverdagen. Boligen er lys og romslig fordelt over 3 innholdsrike plan.
Entré: Rekkehuset har adkomst via eget inngangsparti med trapp opp til en liten og koselig terrasse.
Entreen er holdt i lyse farger og med plass til oppbevaring av yttertøy.
Toalettrom: Fra gangen er det direkte adkomst til toalettrom. Toalettrommet ble sist pusset opp i 2017 og
er innredet med vegghengt toalett og servant.
Kjøkken: Kjøkkenet er holdt i et enkelt design med over- og underskap som gir god lagringsplass samt
gode arbeidsflater. Veggene er malt i en lys farge. Det er god plass til et frokostbord på kjøkkenet.
Stue: Stuen oppleves som lys og luftig. Stuen lar seg enkelt møblere med sofagruppe, tv-løsning og
spisebord. Gode vindusflater fyller rommet med dagslys. Fra stuen er det utgang til nydelig terrasse som
vender mot sør/vest og har dermed gode solforhold. Fra terrassen kan man gå ut til hagen som er
omkranset av hekk og fin beplantning.
Bad: Boligens bad finner vi i andre etasje og er fra 2009. Badet inneholder vegghengt toalett, dusjkabinett,
servantinnredning og speilskap med lys. Baderomsplater på vegg og fliser på gulv i tidløse farger. Fra
badet er det også tilgang til et lite lagringskott.
Soverom: Boligen har 3 soverom av ulik størrelse. Soverommene har fine vinduer som slipper inn mye lys
og det er god plass til både seng og garderobeløsning.
I kjelleren finner vi boligens vaskerom hvor det er opplegg for dusj. Gulvet er av vinyl og veggene har
våtromsplater og malte murflater. Kjellerstuen er meget romslig og det er satt opp en stor
skyvedørsgarderobe i rommet. Lyse vegger og gulv. Ellers er det to boder i kjelleren med gode
oppbevaringsmuligheter.
Parkering i garasje i rekke på 21 m² hvor det er montert elbil lader. I tillegg har borettslaget flere utvendig
biloppstillingsplasser til gjester.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ikke ferdigattest på eiendommen, men midlertidig brukstillatelse datert 01.12.1983
vedrørende rekkehus. Følgende er anmerket: vann/kloakk må godkjennes av vannverkskontrollør.
Fyringsanlegget må godkjennes av feiemester. Husnummerskilt.
Det er mottatt byggetegninger fra kommunen dater 05.05.1982. I byggetegninger er kjeller definert som
boder/lagringsrom/tilleggsdel (boligens tilleggsdel - det vil si rom som ikke er godkjent for varig opphold).
Arealene er likevel medtatt i takstrapport som henholdsvis primær- og sekundærrom. Kjøper overtar
ansvar for nevnte forhold.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingDersom det ikke er varmekilder i alle rom, fravikes NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS gjennomførte tilsyn med fyringsanlegget den 26.01.2016.
Formålet med tilsynet var å vurdere forholdene ved fyringsanlegget som har betydning for
brannsikkerheten og atkomsten. Tilsynet var et visuelt tilsyn og rapporten kan ikke benyttes som en
tilstandsrapport.
Det ble ved tilsynet ikke avdekket avvik, anmerkninger eller andre forhold som har betydning for anleggets
sikkerhet og atkomst.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Oransje - Energikarakter F
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 6 770,-
pr.mnd.
I følge forretningsfører foreligger følgende fordeling av felleskostnader:
Felleskostnader drift: kr. 5 194,-
Avdrag felleslån: kr. 1 309,-
Renter felleslån: kr. 267,-
De månedlige kapitalkostnadene (renter og avdrag) viser hvor mye det koster å betjene lån for eieren av
denne leiligheten. Månedlige felleskostnader som ikke er spesifiserte, dekker boligselskapets
driftskostnader.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at dersom det blir
vedtatt ved neste generalforsamling at tak skal byttes vil det komme en økning i felleskostnadene, hva
den økningen vil bli er for tidlig å si. Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av
felleskostnadene.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslagets samlede fellesgjeld:
Bank: dnb bank asa
Lånenr: 16367848077
Type lån: Annuitetslån
Restgjeld: kr. 1 550 000,-
Pr: 20.03.2024.2024
Restløpetid: 3 år og 9 måneder.
Rente: 5,29 % p.a. flytende rente
Avdragsfrihet: Nei
Mulighet for individuell nedbetaling (IN-ordning)? : Nei
Boligens andel av dette: kr.64 583,-
Kapitalkostnad pr.mnd: kr.1 576,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
All låneinformasjon over er beregnet ut fra dagens kjente lånebetingelser. De månedlige
kapitalkostnadene (renter og avdrag) viser hvor mye det koster å betjene lån for eieren av denne
leiligheten.
Vi gjør oppmerksom på at borettslaget kan ha mottatt varsel om renteendring eller nye lån som ikke er
iverksatt pr dags dato.
Ved neste generalforsamling onsdag 24.04.2024 skal det stemmes over bytte av tak. Dette er ikke vedtatt
p.t.
ÅrsregnskapBorettslaget har et positivt årsresultat for2022 på kr. 13 792.
Forsikring med polisenummerIf Skadeforsikring
SP561966
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 933 449,-
Som sekundærbolig Kr. 3 547 106,-
BorettslagBorettslag: Holtandalen borettslag, Orgnr: 932115999
ForretningsførerUSBL
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet er forkjøpsrett for medlemmer og borettslaget, den utlyses etter budaksept. Dersom forkjøpsretten
benyttes, løses opprinnelig kjøper fra avtalen og alle økonomiske forpliktelser overfor selger bortfaller.
Vær oppmerksom på at forretningsfører har anledning til å belaste et ekstra gebyr til den som benytter
forkjøpsrett.
Man må være medlem av USBL for å kunne kjøpe boligen. Innmelding kr.300,- p.t. Alle som skal være
eiere må være medlem før overtagelse.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDyrehold er tillatt iht. husordensreglene.
DiverseKun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterBorettslaget har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i andelen for opptil 2 x folketrygdens
grunnbeløp (2G), jf. borettslagsloven § 5-20. Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader og andre
krav borettslaget kan knytte til andelseieren.
Erklæring/avtale - tinglyst 31.08.1982, dagboksnr.4257. Bestemmelser om rett for kommunen til å
anlegge og vedlikeholde ledninger m.m.
Avtale - tinglyst 22.04.1983, dagboksnr.2140. Bestemmelser om trafokisok.
Gjelder denne registerenheten med flere.
Kopi av dokumentene kan fåes ved henvendelse til megler.
Som eier av andel i borettslag vil man få tinglyst hjemmel til andelen i borettslaget som gir bruksrett til
boligen man har kjøpt. Dette registreres i borettslagsregisteret. Borettslaget har lovbestemt første
prioritets pant (legalpant) i andelen for opptil 2 x folketrygdens grunnbeløp (2G), jf. borettslagsloven §
5-20. Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader og andre krav borettslaget kan knytte til
andelseieren.
Borettslagets bygningsmasse står på en matrikkel som er registrert i grunnboken. På grunnboksbladet til
matrikkelen er det tinglyst følgende heftelser som ikke skal slettes:
Obligasjon til andelshaverne i borettslaget - stor kr.4 468 800 - tinglyst 18.10.1984, dagboksnr.6011.
Pantedokument til DNB bank ASA - stort kr.6 000 000 - tinglyst 11.04.2006, dagboksnr.197901.
Til sikkerhet for låneopptak gjort av borettslaget.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via privat vei med felles vedlikeholdsansvar.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til unyansert formål i reguleringsplan "Holtandalen - Kvartalene 16, 16A, 16B, 17
og 17A" med planID 3901 H0042 (vedtatt 06.09.1958).
Eiendommen er regulert til unyansert formål i reguleringsplan "Holtandalen Nord" med planID 3901
H0078 (vedtatt 26.06.1979).
Eiendommen er regulert til boliger, anlegg for lek og felles avkjørsel i reguleringsplan "Del av
Holtandalen" med planID 3901 H0125 (vedtatt 22.08.1979).
Kopi av situasjonskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter
til å gjøre seg kjent med disse.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 100 000,- (Prisantydning)
kr 64 583,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 164 583,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 202,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 202,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 165 785,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 174 035,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Grunnpakke borettslag (Kr.14 900)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 990)
Provisjon (Kr.30 000)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.7 546,50)
Markedspakke Premium (Kr.19 900)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 750)
Oppgjør (Kr.7 900)
Totalt kr. (Kr.109 271,50)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer67-24-0065
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingVestfold Eiendomsmegling AS
EIE Tønsberg
Org. nr: 955607171
Nedre Langgate 19
3126 Tønsberg
Tlf: 33 30 70 00
Ansvarlig meglerDaglig leder / Eiendomsmegler Matias Wahl Rostad
SaksbehandlereTuva Omberg Melsom
EIE Tønsberg
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 41 62 57 57 / E-post: to@eie.no