Bilde 1 av H B Haraldsens gate 66BBilde 2 av H B Haraldsens gate 66B
Digital salgsoppgave
H B Haraldsens gate 66B

3188 Horten • Horten kommune

Dette objektet er solgt!

Prisantydning

Objektet er solgt!

Velholdt rekkehus over 3 innholdsrike plan | 3 sov | Garasje | Solrik uteplass | Familievennlig
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Rekkehus
Eierform
Borettslag
Antall soverom
3 soverom
Internt bruksareal (BRA-i)
152 m²
Bruksareal (BRA)
152 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
15 m²
Fellesutgifter
kr 6 770 / Mnd
Prisantydning
kr 3 100 000
Omkostninger
kr 9 452
Fellesgjeld
kr 64 583
Totalpris
kr 3 174 035
Fellesformue
kr 44 278
Byggeår
1983
Tomt
Fellestomt 9521 m²
Oppdragsnummer
67240065
card-default

Tuva Omberg Melsom

Eiendomsmeglerfullmektig
Les om Tuva
Prisantydningkr 3 100 000,-
Fellesgjeldkr 64 583,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 8 250,-
Pantattest kjøperkr 202,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
  
Totalpris kr 3 174 035
Eiendom
H B Haraldsens gate 66B, 3188 HORTEN

Matrikkel
Andelsnr. 11 Orgnr. 932115999 i Horten kommune

Boligtype
Rekkehus

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 152 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 152 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 15 kvm

Areal
Primærrom: 140 kvm, Bruksareal: 152 kvm, BRA-i: 152 kvm , TBA: 15 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
3

Byggeår
1983

Tomt
Fellestomt 9521 kvm

Prisantydning
3 100 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Arvid Lysgård Takstdato: 15.04.24

Utdrag fra tilstandsrapporten:

I Tilstandsrapporten er det angitt 1 stk. tilstandsgrad 3 - (TG3): store eller alvorlige avvik- herunder:

Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn
Etasjeskiller er av trebjelkelag.
Vurdering av avvik:
• Målt høydeforskjell på over 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
• Målt høydeforskjell på over 30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 3 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.
Konsekvens/tiltak
• For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak.

Vesentlige avvik og mindre avvik som etter NS 3600 gir TG 2:
Det er angitt 16 stk.  tilstandsgrad 2 - (TG2) -avvik som kan kreve tiltak- herunder:

Innvendig > Innvendige trapper
Boligen har lakkert tretrapp.
Vurdering av avvik:
• Det mangler håndløper på vegg i trappeløpet.
• Åpninger mellom trinn i innvendig trapp er større enn dagens forskriftskrav.
Konsekvens/tiltak
• Håndløper må monteres på vegg for å tilfredsstille krav på byggetidspunktet.
• Åpninger er såpass store at det ut ifra sikkerhetsmessige forhold anbefales å lage mindre åpninger.

Våtrom > Kjeller > Vaskerom > Overflater vegger og himling
Det er våtromsplater og malte murflater på vegger. Det er malte flater i tak.
Vurdering av avvik:
• Det er avvik:
Det opplyses at vegger ikke er beregnet for bruk av dusj, og dusjen bør ikke tas i bruk. Ellers er det på befaringsdagen ikke observert andre avvik, utover normal elde og slitasje. Tilstandsgrad 2 satt som følge av alder, på de deler av vaskerom som er fra byggeår.
Konsekvens/tiltak
• Tiltak:
Det er på befaringsdagen ikke påvist avvik som krever strakstiltak.

Våtrom > Kjeller > Vaskerom > Sluk, membran og tettesjikt
Det er plastsluk og synlig vinylbelegg som tettesjikt. Sluket er antatt fra byggeår, men det ble lagt nytt gulvbelegg i 2016.
Vurdering av avvik:
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen. Sluket er fra byggeår, og forventet brukstid er passert på slukløsningen. Som et forebyggende tiltak mot tilbakeslag av vann, er det montert et lokke over sluket med hull i. Hullet tettes av en ball, ved eventuelt tilbakeslag av vann. Denne løsningen fremstår som noe svak, dette da sluket blant annet ikke kan rengjøres, uten at lokk blir demontert.
Konsekvens/tiltak
• Sluket må sjekkes og rengjøres jevnlig.
• Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må slukløsningen skiftes ut og sannsynligvis må også membransjiktet skiftes/utbedres. Det er imidlertid vanskelig å si noe om tidspunktet for når dette er nødvendig. Installering av tett dusjkabinett må påregnes hvis rommet skal benyttes som bad.

Våtrom > 2. etasje > Bad > Sluk, membran og tettesjikt
Det er plastsluk og smøremembran med ukjent utførelse.
Vurdering av avvik:
• Sluk har begrenset mulighet for inspeksjon og rengjøring.
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Sluker er plassert under dusjkabinett, og som følge av servant og skråtak er det ikke mulig å dra frem kabinettet. Dette fører til at sluk er vanskelig og rengjøre.
Konsekvens/tiltak
• Tilgang til sluk må bedres både for inspeksjon og rengjøring.
• Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om.

Våtrom > 2. etasje > Bad > Ventilasjon
Det er naturlig ventilasjon med ventil i tak. Ventilasjonsløsningen er fra byggeår.
Vurdering av avvik:
• Rommet har kun naturlig ventilasjon. Naturlig ventilasjon har noe begrenset effekt med hensyn til dagens normale bruk. Ved oppgradering av bad anbefales det å etablere mekanisk ventilasjon.
Konsekvens/tiltak
• Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket.

Tekniske installasjoner > Vannledninger
Vannrør med inntak i kobber, med stoppekran på vaskerom. Det er kobberrør i bygget. Det er foretatt noe utskiftinger i forbindelse med arbeid utført på bad og toalettrom. Ellers er vannrør i hovedsak fra byggeår.
Vurdering av avvik:
• Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.
Konsekvens/tiltak
• Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg.

Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.
Sikringsskap med automatsikringer, plassert i gang. Selger opplyser at nye automatsikringer ble montert i 2017. I 2016 ble det skiftet en del av EL- anlegget i kjeller. Det er også foretatt noe utskiftinger i forbindelses med arbeid utført på bad og toalettrom. Ellers er EL- anlegget fra byggeår.

Det er angitt 10 stk. tilstandsgrad 2 - (TG2)- avvik som ikke krever umiddelbare tiltak.

Det er angitt 13 stk. tilstandsgrad 1- ( TG1) - mindre eller moderate avvik
Det er angitt 2 stk. tilstandsgrad 0 - (TG0) -  Ingen avvik.

Se tilstandsrapporten for nærmere og komplett beskrivelse av avvikene, konsekvenser, tiltak og kostnadsestimater.
For ytterligere informasjon om eiendommens standard og tilstand se Tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg inn i  rapporten. Interessenter oppfordres til å kontakte takstmann ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 64 583,- pr. 20.03.24
Andel fellesformue: kr. 44 278,- pr. 20.03.24

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 3 100 000,- (Prisantydning)
kr 64 583,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 164 583,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 202,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 202,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 165 785,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 174 035,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 6 770,- pr. mnd.

Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at det ved neste generalforsamling 24.04.2024 skal stemmes over om de skal foreta bytte av tak i år eller ikke. Det er estimert en økning i fellesgjelden på ca. kr. 200 000,- for andelen. Det er dog normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Felleskostnad inkluderer
Kommunale avgifter, renter og avdrag andel fellesgjeld, grunnpakke TV/bredbånd, snømåking, strøm fellesarealer, ytre vedlikehold garasjer, felles vedlikehold, bygningsforsikring, sikringsfond, forretningsførerhonorar, revisjonshonorar, styrehonorar og kontigent Usbl.

Dette ifølge informasjon hentet fra borettslagets årsregnskap. Det tas forbehold om feil.

Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget har en avtale med  Klare finans AS om garantert betaling av felleskostnader. Klare finans AS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsesfrist er 1. desember med gyldighet fra førstkommende årsskifte.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.

Eier
Inger Torill Eik

Parkering
Parkering i boligens garasje i rekke.

Beliggenhet
Super hyggelig beliggenhet - perfekt for barnefamilier!
Med en solrik og barnevennlig beliggenhet i Holtandalen tilbyr leiligheten gode fasiliteter for familier og naturelskere. Nærheten til Nordskogen barneskole og Bjørnestien barnehage samt rekreasjonsområder som Borrevannet, Falkensten og Borre golfbane er ideelle for utendørs aktiviteter. At borettslaget har et stengt tun for kjøring, med en lekeplass i midten, gjør det trygt og tilgjengelig for barna å leke ute.
Boligen ligger i ytterste rekke av borettslaget som gjør at terrassen føles mer skjermet.

Bare noen få minutters gange fra boligen ligger det apotek/legesenter, matbutikk og bussholdeplass som tar deg inn til Horten sentrum på få minutter, som tilbyr alt av sentrums fasiliteter. Det er ca. 20 minutter i bil til Tønsberg, man kan også ta bussen videre til Tønsberg fra Horten sentrum. 10 minutters biltur ut til E18 tar deg til Oslo, Drammen og de øvrige Vestfoldbyene.

Ønsker å vite mer om Horten? Sjekk ut denne linken: https://www.hortenlove.no/

Tomt
Fellestomt, 9521 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

Rekkehus
Første etasje:
BRA 54 m²
- BRA-i 54 m²: Gang, toalettrom, trapperom, kjøkken, stue.

Andre etasje:
BRA 46 m²
- BRA-i 46 m²: Trapperom, bad, 3 soverom.

Kjeller etasje:
BRA 52 m²
- BRA-i 52 m²: Trapperom, kjellerstue, vaskerom, 2 boder

Garasje:
BRA 21 m²
- BRA-e: Garasjeplass

Takstmanns kommentar til arealmåling, brannceller, lovlighet/byggetegninger og krav for rom til varig opphold:

Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men de stemmer ikke med dagens bruk. Kjeller er opprinnelig godkjent med boder/lagringsrom/tilleggsdel, bruken i dag samsvarer ikke med dette, da kjeller er benyttet som hoveddel/beboelse. Denne endringen er søknadspliktig.

Oppholdsrom i kjeller tilfredsstiller ikke anbefalinger i forskrift, dette med hensyn til lysforhold/dagslysflate på vindu, og i forhold til størrelse på rommet. Dagens forskriftskrav til rømningsveier er ikke oppfylt.

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Boligen er oppført i tre over grunnmur i støpt betong med multimur elementer. Det er garasjeplass på 21 m² i felles rekke som følger leiligheten. Garasje er oppført i tre over asfalt.

Boligen fremstår med preg av noe elde og slitasje, og stedvise utskiftinger og oppgraderinger bør påregnes som følge av det normale vedlikeholdsbehov. I 2009 ble badet i 2. etg. pusset opp, og i 2017 ble toalettrommet i 1. etg. pusset opp. I 2016 ble deler av kjeller pusset opp som følge av vannskade etter tilbakeslag av vann fra sluk på vaskerom. Tilbakeslag skyltes en feil på det offentlige nett i nærområdet, men feilen ble utbedret av Horten kommen. Ellers gjøres det oppmerksom på at de fleste andre bygningsdeler er fra byggeår med påregnelige svekkelser som følge av alder og bruk. Det er registrert en del skjevheter og høydeforskjeller på gulv, og innvendige overflater og kjøkkeninnredning er slitt. Forøvrig henvises det til de respektive bygningsdelene med tilstandsgradering. Tilstandsgraden gis med henblikk på bygningsdelens forventede levetid, samt visuelt inntrykk. Det foretas enkle målinger med fuktindikator og stikktagninger i treverk. Eier har ifølge opplysninger gitt til takstmann ikke kjennskap til sopp- og råteangrep, vannskade eller angrep av skadedyr, utover det som er nevnt i rapporten.

For ytterligere informasjon om byggemåte og tilstand se Tilstandsrapport og Selgers Egenerklæringsskjema  som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg inn i  rapporten. Interessenter oppfordres til å kontakte takstmann ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Primærrom
Primærrom: 140 kvm

Bruksareal
Bruksareal: 152 kvm

Standard
Velkommen til denne flotte og familievennlige rekkehuset beliggende med gangavstand til det du trenger i hverdagen. Boligen er lys og romslig fordelt over 3 innholdsrike plan.

Entré: Rekkehuset har adkomst via eget inngangsparti med trapp opp til en liten og koselig terrasse. Entreen er holdt i lyse farger og med plass til oppbevaring av yttertøy.

Toalettrom: Fra gangen er det direkte adkomst til toalettrom. Toalettrommet ble sist pusset opp i 2017 og er innredet med vegghengt toalett og servant.

Kjøkken: Kjøkkenet er holdt i et enkelt design med over- og underskap som gir god lagringsplass samt gode arbeidsflater. Veggene er malt i en lys farge. Det er god plass til et frokostbord på kjøkkenet.

Stue: Stuen oppleves som lys og luftig. Stuen lar seg enkelt møblere med sofagruppe, tv-løsning og spisebord. Gode vindusflater fyller rommet med dagslys. Fra stuen er det utgang til nydelig terrasse som vender mot sør/vest og har dermed gode solforhold. Fra terrassen kan man gå ut til hagen som er omkranset av hekk og fin beplantning.

Bad: Boligens bad finner vi i andre etasje og er fra 2009. Badet inneholder vegghengt toalett, dusjkabinett, servantinnredning og speilskap med lys. Baderomsplater på vegg og fliser på gulv i tidløse farger. Fra badet er det også tilgang til et lite lagringskott.

Soverom: Boligen har 3 soverom av ulik størrelse. Soverommene har fine vinduer som slipper inn mye lys og det er god plass til både seng og garderobeløsning.

I kjelleren finner vi boligens vaskerom hvor det er opplegg for dusj. Gulvet er av vinyl og veggene har våtromsplater og malte murflater. Kjellerstuen er meget romslig og det er satt opp en stor skyvedørsgarderobe i rommet. Lyse vegger og gulv. Ellers er det to boder i kjelleren med gode oppbevaringsmuligheter.

Parkering i garasje i rekke på 21 m² hvor det er montert elbil lader. I tillegg har borettslaget flere utvendig biloppstillingsplasser til gjester.

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest på eiendommen, men midlertidig brukstillatelse datert 01.12.1983 vedrørende rekkehus. Følgende er anmerket: vann/kloakk må godkjennes av vannverkskontrollør. Fyringsanlegget må godkjennes av feiemester. Husnummerskilt.

Det er mottatt byggetegninger fra kommunen dater 05.05.1982. I byggetegninger er kjeller definert som boder/lagringsrom/tilleggsdel (boligens tilleggsdel - det vil si rom som ikke er godkjent for varig opphold). Arealene er likevel medtatt i takstrapport som henholdsvis primær- og sekundærrom. Kjøper overtar ansvar for nevnte forhold.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Dersom det ikke er varmekilder i alle rom, fravikes NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.

Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS gjennomførte tilsyn med fyringsanlegget den 26.01.2016.  Formålet med tilsynet var å vurdere forholdene ved fyringsanlegget som har betydning for brannsikkerheten og atkomsten. Tilsynet var et visuelt tilsyn og rapporten kan ikke benyttes som en tilstandsrapport.

Det ble ved tilsynet ikke avdekket avvik, anmerkninger eller andre forhold som har betydning for anleggets sikkerhet og atkomst.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Oransje - Energikarakter F

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 6 770,- pr.mnd.

I følge forretningsfører foreligger følgende fordeling av felleskostnader:

Felleskostnader drift: kr. 5 194,-
Avdrag felleslån: kr. 1 309,-
Renter felleslån: kr. 267,-

De månedlige kapitalkostnadene (renter og avdrag) viser hvor mye det koster å betjene lån for eieren av denne leiligheten. Månedlige felleskostnader som ikke er spesifiserte, dekker boligselskapets driftskostnader.

Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at dersom det blir vedtatt ved neste generalforsamling at tak skal byttes vil det komme en økning i felleskostnadene, hva den økningen vil bli er for tidlig å si. Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Borettslagets samlede fellesgjeld:
Bank: dnb bank asa
Lånenr: 16367848077
Type lån: Annuitetslån
Restgjeld: kr. 1 550 000,-
Pr: 20.03.2024.2024
Restløpetid:  3 år og 9 måneder.
Rente: 5,29 % p.a. flytende rente
Avdragsfrihet:  Nei
Mulighet for individuell nedbetaling (IN-ordning)? :  Nei

Boligens andel av dette: kr.64 583,-
Kapitalkostnad pr.mnd:  kr.1 576,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

All låneinformasjon over er beregnet ut fra dagens kjente lånebetingelser. De månedlige kapitalkostnadene (renter og avdrag) viser hvor mye det koster å betjene lån for eieren av denne leiligheten.

Vi gjør oppmerksom på at borettslaget kan ha mottatt varsel om renteendring eller nye lån som ikke er iverksatt pr dags dato.

Ved neste generalforsamling onsdag 24.04.2024 skal det stemmes over bytte av tak. Dette er ikke vedtatt p.t.

Årsregnskap
Borettslaget har et positivt årsresultat for2022 på kr. 13 792.

Forsikring med polisenummer
If Skadeforsikring SP561966

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 933 449,- Som sekundærbolig Kr. 3 547 106,-

Borettslag
Borettslag: Holtandalen borettslag, Orgnr: 932115999

Forretningsfører
USBL

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Forkjøpsrett
Det er forkjøpsrett for medlemmer og borettslaget, den utlyses etter budaksept. Dersom forkjøpsretten benyttes, løses opprinnelig kjøper fra avtalen og alle økonomiske forpliktelser overfor selger bortfaller. Vær oppmerksom på at forretningsfører har anledning til å belaste et ekstra gebyr til den som benytter forkjøpsrett.

Man må være medlem av USBL for å kunne kjøpe boligen. Innmelding kr.300,- p.t. Alle som skal være eiere må være medlem før overtagelse.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
Dyrehold er tillatt iht. husordensreglene.

Diverse
Kun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Borettslaget har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i andelen for opptil 2 x folketrygdens grunnbeløp (2G), jf. borettslagsloven § 5-20. Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader og andre krav borettslaget kan knytte til andelseieren.

Erklæring/avtale - tinglyst 31.08.1982, dagboksnr.4257. Bestemmelser om rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m.

Avtale - tinglyst 22.04.1983, dagboksnr.2140. Bestemmelser om trafokisok.

Gjelder denne registerenheten med flere.

Kopi av dokumentene kan fåes ved henvendelse til megler.

Som eier av andel i borettslag vil man få tinglyst hjemmel til andelen i borettslaget som gir bruksrett til boligen man har kjøpt. Dette registreres i borettslagsregisteret. Borettslaget har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i andelen for opptil 2 x folketrygdens grunnbeløp (2G), jf. borettslagsloven § 5-20. Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader og andre krav borettslaget kan knytte til andelseieren.

Borettslagets bygningsmasse står på en matrikkel som er registrert i grunnboken. På grunnboksbladet til matrikkelen er det tinglyst følgende heftelser som ikke skal slettes:

Obligasjon til andelshaverne i borettslaget - stor kr.4 468 800 - tinglyst 18.10.1984, dagboksnr.6011.

Pantedokument til DNB bank ASA  - stort kr.6 000 000 - tinglyst 11.04.2006, dagboksnr.197901.
Til sikkerhet for låneopptak gjort av borettslaget.

Utleie
Iht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen har adkomst via privat vei med felles vedlikeholdsansvar.

Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.

Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til unyansert formål  i reguleringsplan "Holtandalen - Kvartalene 16, 16A, 16B, 17 og 17A" med planID 3901 H0042 (vedtatt 06.09.1958).

Eiendommen er regulert til unyansert formål  i reguleringsplan "Holtandalen Nord" med planID 3901 H0078 (vedtatt 26.06.1979).

Eiendommen er regulert til boliger, anlegg for lek og felles avkjørsel i reguleringsplan "Del av Holtandalen" med planID 3901 H0125 (vedtatt 22.08.1979).

Kopi av situasjonskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 3 100 000,- (Prisantydning)
kr 64 583,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 164 583,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 202,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 202,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 165 785,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 174 035,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Grunnpakke borettslag (Kr.14 900)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 990)
Provisjon (Kr.30 000)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.7 546,50)
Markedspakke Premium (Kr.19 900)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 750)
Oppgjør (Kr.7 900)
Totalt kr. (Kr.109 271,50)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
67-24-0065

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Vestfold Eiendomsmegling AS
EIE Tønsberg
Org. nr: 955607171
Nedre Langgate 19
3126 Tønsberg
Tlf: 33 30 70 00

Ansvarlig megler
Daglig leder / Eiendomsmegler Matias Wahl Rostad

Saksbehandlere
Tuva Omberg Melsom
EIE Tønsberg
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 41 62 57 57 / E-post: to@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av H B Haraldsens gate 66B
For mer om objektet
H B Haraldsens gate 66B

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: