Bilde 1 av Fernanda Nissens gate 6BBilde 2 av Fernanda Nissens gate 6B
Digital salgsoppgave
Fernanda Nissens gate 6B

0484 Oslo • Oslo kommune

Prisantydning

kr 8 200 000

Fellesgjeld: kr 11 392Omkostninger: kr 217 048Totalpris: kr 8 428 440
Moderne 4-roms hjørneleilighet med 42m² markterrasse. Garasjeplass. Trappefri adkomst. Fyring og varmtvann inkl.
icon

Unngå doble renteutgifter

Se bladbar salgsoppgaveLast ned denne salgsoppgavenVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Antall soverom
3 soverom
Internt bruksareal (BRA-i)
82 m²
Bruksareal (BRA)
87 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
5 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
42 m²
Fellesutgifter
kr 4 540 / Mnd
Prisantydning
kr 8 200 000
Omkostninger
kr 217 048
Fellesgjeld
kr 11 392
Totalpris
kr 8 428 440
Byggeår
2015
Tomt
Eiet tomt 3114 m²
Oppdragsnummer
40240002
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 8 200 000,-
Fellesgjeldkr 11 392,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 8 211 392,-)kr 205 270,-
Adm. kostnder forretningsfører garasjeplasskr 1 328,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 250,-
  
Totalpris kr 8 428 440
Eiendom
Fernanda Nissens gate 6B, 0484 Oslo

Matrikkel
Gnr. 77 Bnr. 411 og Gnr. 377 Bnr. 4 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 87 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 82 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 42 kvm

Areal
Primærrom: 82 kvm, Bruksareal: 87 kvm, BRA-i: 82 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 42 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
3

Byggeår
2015

Tomt
Eiet tomt 3114 kvm

Prisantydning
8 200 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Anticimex Takstdato: 23.04.24

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Sameiet har ingen lån pt.
Andel fellesformue kr. 0,- 31.12.2023

Totalpris inkl. omkostninger
kr 8 200 000,- (Prisantydning)
kr 11 392,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 8 211 392,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 1 328,- (Adm. kostnder forretningsfører garasjeplass)
kr 205 270,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 8 211 392,-))
--------------------------------------------------------
kr 207 798,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 8 419 190,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 8 428 440,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 4 540,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
Fjernvarme (oppvarming og varmtvann), grunnpakke kabel-TV og bredbånd (Telenor), forretningsførsel, kommunale avgifter, diverse honorarer, felles bygningsforsikring, trappevask, vaktmestertjenester, drift og vedlikehold m.m.

Eier
Safira Josef

Parkering
Medfølgende garasjeplass i felles lukket og oppvarmet garasjekjeller med direkte adkomst via heis.
Mnd. felleskostnader på garasjeplassen utgjør kr. 350,- pr. mnd.

Garasjeanlegget er et eget sameie: Lillohøyden garasjesameie, org. nr: 914 347 076 og har gnr. 377 bnr. 4 i Oslo kommune. Sameierne eier en ideell andel av sameiets eiendom, og er i henhold til vedtektene tildelt spesielle rettigheter og plikter til deler av sameiets eiendom.
Garasjeanlegget har 222 garasjeplasser, og én garasjeplass utgjør ideell andel 1/222 i garasjesameiet.

Det er automatisk skiltgjenkjenning - parkID Access - for innkjøring til garasjen tilhørende Lillohøyden garasjesameie. Porten åpnes automatisk basert på kameraavlesning av registrert reg. nr. Du kan åpne porten med appen også.

For å registrere deg i systemet parkID må du sende mail til styret på lillohgarasje@gmail.com. Styret vil sjekke om du er eier av garasjeplass og du vil deretter motta en egen link til appen. NB: dette er en egen link og bare tilgjengelig for registrering i kort tid.

Området er en del av ordningen "beboerparkering". Dvs. at man med beboerkort kan parkere gratis døgnet rundt - hele uken - også utover det som er maksimal parkeringstid, mot et årlig gebyr. For mer info se www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/trafikk_og_samferdsel/parkering/beboerparkering/.
God dekning av kommunale ladestasjoner for elbil/hybrid i nærområdet.

Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.

Beliggenhet
Leiligheten ligger i et attraktivt og sentralt boligområde i Nydalen. Nydalen har de siste årene gjennomgått en totalforvandling og er nå et urbant, levende og meget moderne bydelssenter. Kombinerer man dette med parkområder og idylliske Akerselva får man en komplett bydelsområde. Det er et ynglende næringsliv i område og en rekke nye butikker og serveringsteder er etablert i takt med flere beboere og brukere.

Man finner alt av dagligvarer i kort avstand fra boligen, blant annet Meny, Coop Mega, Kiwi og Rema 1000.  Ikke mange minutter unna leiligheten finner man Storo Storsenter, et av Norges største kjøpesentre med 130 butikker, spisesteder og tjenester. ODEON kino er norges første IMAX-kino og ligger rett ved Storo Storsenter. Torgbygget i Nydalen, et senter som åpnet i 2016 og har servicetilbud som vinmonopol, matvarebutikk, restauranter/cafeer, baker, apotek og blomsterbutikk.

Det er kort vei til ypperlige tur- og rekreasjonsmuligheter. Langs Akerselva kan man delta på elvevandring sørover mot Bjørvika, eller videre nordover til dens utspring i Maridalsvannet. Her er det flere flotte turstier til fots, sykkel eller på ski om vinteren. Det er også kort vei til Grefsenkollen som er en opplevelse både sommer som vinter med fantastisk utsikt over hele Oslo. For den aktive og treningsglade finnes både SATS og Evo få minutter unna leiligheten. I tillegg er det flere badeplasser langs elva rett i nærheten hvor man kan nyte late sommerdager.

Nydalen er et knutepunkt for kollektiv transport, og man kan velge mellom trikk, buss, T-bane, flybuss eller tog, alt innenfor få minutters gangavstand. Med hyppige avganger og linjer i alle retninger kommer man seg enkelt dit man skal.

Bebyggelse
Hovedsakelig nyere blokkbebyggelse.

Tomt
Eiet tomt, 3114 kvm.
Felles tomt for sameiet bestående av beplantning og asfalterte interveier.

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Offentlig kommunikasjon
Nydalen T-banestasjon er kort avstand fra boligen.
Buss 37 og 21  går begge mellom Nydalen og henholdsvis Helsfyr og Tjuvholmen.

Inneholder
Entré, bad/vaskerom, 3 soverom, kjøkken og stue. Fra stue er det utgang til markterrasse på ca 42 kvm.

Medfølgende garasjeplass.
Boligen disponerer bod i kjeller på ca. 5 kvm.

Byggemåte
Boligbygg fra 2015 over 8 etasjer samt kjeller. Grunnmur, bærende konstruksjoner og etasjeskillere av betong. Flatt tak belagt med takpapp (ikke besiktiget).
Utvendig fasade forblendet med tegelstein. Oppvarming via radiatorer tilknyttet felles fyringsanlegg og elektrisitet.

Vinduer:
Vinduer med tre-lags glass fra byggeår.

Dører:
Leiligheten har slett entredør med kikkehull i brannklasse B30 og lydklasse 40dB. Balkongdør med tre-lags glass fra byggeår.

Balkong:
Utgang fra stue til markterrasse på ca. 42 kvm.

For informasjon om byggemåte se boligsalgsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg inn i  rapporten. Interessenter oppfordres til å kontakte takstmann ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Primærrom
Primærrom: 82 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom: Entré, bad, tre soverom, stue og kjøkken

Bruksareal
Bruksareal: 87 kvm

Boder
Boligen disponerer en kjellerbod.
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Standard
Kjøkken:
Kjøkken med åpen løsning mot stue. Kjøkkeninnredning fra 2020 med slette fronter. Benkeplate av tre med nedsenket oppvaskkum og ett-greps
armatur. Nedsenket platetopp. Ventilator med belysning og utkast via kanal. Integrert oppvaskmaskin og kjøleskap med frysedel. Vannrør av typen
rør-i-rør og avløp av typen plast. Automatisk vannstopper montert.

Baderom:
Bad opprinnelig fra byggeår, men bad er modernisert med flis på flis på gulv og vegger. Gulvvarme. Himlingsflate av himlingsplater med downlights.
Vegghengt baderomsinnredning med servant med ett-greps armatur. Dusjhjørne med to-greps armatur og dusjdører. Vegghengt toalett med innebygget sisterne.
Opplegg for vaskemaskin. Fordelerskap for rør-i-rør plassert i himling. Vannrør av typen rør-i-rør og avløp av typen plast. Mekanisk avtrekk.

Innvendige overflater:
Gulvflater belagt med laminat.
Slette malte vegg og himlingsflater med downlights i entré, stue og kjøkken.

Innvendige dører:
Profilerte innerdører.

Følgende registrerte avvik ihht. tilstandsrapporten:

TG 2 - Avvik som kan kreve tiltak:

Våtrom > Sanitærutstyr / innredning:
Drenering fra innebygget sisterne er ikke registrert. Eventuell fukt i konstruksjonen vil derfor kunne medføre skader over tid før det oppdages.

Våtrom > Overflater vegger:
Elastiske flisfuger har stedvis manglende vedheft. Fuger bør fornyes.
Det er stedvis ikke benyttet elastisk fugemasse mellom gulv- og veggfliser. Kan føre til sprekkdannelser. Fuger bør fornyes

Våtrom > Overflater gulv:
Det registreres moderate tegn til bomlyd (tegn til hulrom) under enkelte gulvfliser.
Eksakt årsak er ikke kjent. Tiltak vurderes ikke til å være nødvendig, men bør holdes under oppsikt

Kjøkken Våtrom > Annet:
Det er ikke etablert komfyrvakt på kjøkkenet. Komfyrvakt må etableres.

Elektrisk anlegg:
Med bakgrunn i at det er mer enn fem år siden det har vært utført el-kontroll av
boligen er det gjennomført en forenklet vurdering av det elektriske anlegget, uten at det er registrert avvik. Det legges vekt på at undersøkelsene ikke er utført av en elfagkyndig kontrollør/eltakstmann. På generelt grunnlag anbefales utvidet el-kontroll av kvalifisert elfagkyndig kontrollør/eltakstmann.
Som følger av manglende samssvarerklæring på det elektriske anlegget som er montert etter år 1999 er TG2 satt i henhold til NS3600.

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Utdrag fra selgers egenerklæringsskjema:

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 06.04.2021 som omhandler oppføring av boligblokk.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Balansert ventilasjon med varmegjenvinning.
Vannbåren varme knyttet til radiatorer og varmekabler på gulv bad.

Dersom det ikke er varmekilder i alle rom, fravikes NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.

Lillohøyden 6 sameie har felles fjernvarmeanlegg med Lillohøyden 2 og 4 og Garasjesameiet. Varmesentralen ligger i teknisk rom i garasjen. Forbruket registreres på egne målere for de 4 sameiene, slik at hus 6 kun betaler for eget forbruk. Fjernvarme leveres av Fortum og faktureres a-konto via Lillohøyden garasjesameie. Avregning skjer årlig påfølgende regnskapsår.

Det er en målsetning om at vi skal ha et så energieffektivt system som mulig og styret ønsker å se på muligheter for å etablere «smarte» systemer for energioppfølging.

Samtidig vil vi oppfordre beboerne til å ikke ha radiatoren på høyere termostat enn nødvendig, eller bruke mer varmtvann enn nødvendig. En løsning som også kan være aktuell å se på er forbruksmålere tilknyttet den enkelte seksjon.

Energimerking
Energiattest med energimerke

Kommunale avgifter
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Eiendomsskatt er beregnet til:
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 4 540,- pr.mnd.
Fjernvarme (oppvarming og varmtvann), grunnpakke kabel-TV og bredbånd (Telenor), forretningsførsel, kommunale avgifter, diverse honorarer, felles bygningsforsikring, trappevask, vaktmestertjenester, drift og vedlikehold m.m.

Herav:
Felleskostnader kr. 4 125,-
Digital-TV kr. 41,-
Bredbånd kr. 374,-

I tillegg kommer mnd. felleskostnader på garasjeplass på kr. 350,- pr mnd.

Selger forplikter for felleskostnader i overtakelsesmåneden, unntatt ved overtakelse den 1. i måneden. Vi forutsetter at kjøper og selger
gjør opp seg imellom for oppgjørsmåneden.

Styret opplyser at felleskostnadene økte med 15% i fra 01.01.24, primært pga. økte kommunale avgifter og energi. Planlegges justert årlig i takt med prisvekst og økte driftskostnader.

Faste løpende kostnader
Mye dekkes av felleskostnadene. Normale tillegg vil være strøm etter eget forbruk, innboforsikring, alarm etc.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Sameiet har ingen lån pt.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Driftsinntekter i 2022 var til sammen kr 3 382 584
Driftskostnadene i 2022 var til sammen kr 3 265 287.
Dette er kr 132 178 lavere enn budsjettert og skyldes primært lavere kostnader til reparasjon og vedlikehold. Vedlikeholdsspyling av rør stod for den største
vedlikeholdskostnaden i 2022 med kr 111 500.
Årets resultat på kr 152 756 fremkommer i resultatregnskapet og foreslås overført til egenkapital.

Forsikring med polisenummer
Gjensidige Polisenummer: 84806858

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig: kr 2 078 359
Som sekundærbolig: kr 7 897 763

Sameie
Sameie: Lillohøyden 6 sameie, Orgnr: 915899897
sameiet består av 89 boliger og ingen næringslokaler.
Serviceavtale med Otis AS på heis.
Sameiet har avtale om vaktmestertjenester på sameiets fellesarealer med Gårdreform AS.
Sameiet har serviceavtale med Låssenteret AS.
Sameiet har avtale om ukentlig renhold med Bjerkan Renhold.
Rom for smøring av ski og barnevognparkering.
Styret kan nås på: lillohoyden6@gmail.com
Hjemmeside: https://lillohoyden.no/velg-ditt-sameie/hus6/om-oss

Forretningsfører
USBL

Styregodkjenning
Det er ikke krav til styregodkjennelse.

Tekniske installasjoner
Telenor er leverandør av digitale tjenester til Lillohøyden 6 sameie. Kollektiv avtale inkluderer tilgang til TV og strømmetjenesten T-We og internetthastighet på 100 Mbit/s.
På Telenors «Mine sider» kan alle beboere sette sammen sin egen TV-pakke og få full oversikt over sine abonnementer hos Telenor. Her kan man endre, oppgradere bredbåndet og bestille tjenester.
 Les mer her: https://lillohoyden.no/velg-ditt-sameie/hus6/nyttig-informasjon/tvinternett

Det er naturlig at sameiet gjør en vurdering av den kollektive avtalen. Brukermønsteret for TV og internett endres for hvert år og det er viktig å finne et alternativ som er tilfredsstillende for de fleste. Standard hastighet nå er 100 Mbit/s noe majoriteten klarer seg med, men det er mye som tyder på en trend hvor flere ønsker frihet til å velge selv om de ønsker TV eller for større kapasitet.

Dyrehold
Dyrehold skal ikke være til sjenanse for andre beboere. Hundeeiere skal føre hunden i bånd, og eventuelle ekskrementer skal umiddelbart plukkes opp. Man har lov til å gå på sameiets gangveier og også oppholde seg på områder med hunden i bånd. Det er imidlertid ikke tillatt å benytte sameiets gressplener som lufteområde for hund, slippe hunden løs på området, eller å gå på turer rundt byggene for at hunden skal gjøre fra seg på grøntområdet. Styret har laget oppslag med informasjon om dette i oppgangene.

Diverse
Styrets arbeid i perioden har blant annet bestått av:
• Daglig drift med ekstra fokus på effektiv drift, kostnadsbesparende tiltak og oppfølging av sameiets finansielle situasjon
• Oppfølging av serviceavtaler og kontakt med servicepersonell
• Oppfølging av vannlekkasjer og tette avløp (vedlikeholdsspyling)
• Oppfølging av bortfall av varmtvann og dårlig vanntrykk
• Planlegging av fremtidig vedlikehold
• Oppgradering av inngangspartiene
• Digitale nøkler «Unloc»
• Arbeid for å øke trivselen i sameiet, herunder informere om sameiets regler, vedlikehold, renhold og sikkerhet
• Håndtering av henvendelser til styret, herunder klager og konflikter mellom beboere
• Tatt i bruk nytt digitalt styreverktøy for HMS for å sikre god HMS-styring i sameiet
• «Oppussing» av hjemmesider og oppdatering av innhold. Styret har vedtatt retningslinjer for styrearbeid som klargjør de krav som stilles til styrets medlemmer. Retningslinjene omhandler styreansvar knyttet til forvaltning av økonomiske verdier, habilitet, taushetsplikt, honorering og håndtering av utbetalinger.

• Knuste vinduer
Ved 3 tilfeller siste periode, og 4 totalt, har vindu blitt knust i samme leilighet i første etasje ved at noen har kastet steiner fra utsiden nattestid. Dette er veldig trist for beboerne i leiligheten, men det er også ubehagelig for sameiets øvrige beboere at det med overlegg kastes stein mot bygget med formål å ødelegge. Styret har hatt dialog med eier ved gjentatte tilfeller om bytte av glassrutene. Skifte har tidvis tatt for lang tid, noe som mange beboere har reagert på. Det er seksjonseiers ansvar å bytte knuste glassruter, mens sameiets ansvar overtas ved utskifting av vinduer.
Styret har tatt lærdom og tok ved siste tilfelle kontakt med vaktmester som bestilte glassmester for sikring av vinduer og bestilling av nytt glass samme dag. Styret leverte en politianmeldelse for hærverk på vegne av sameiet 17.4.2023.

• Maling og oppgradering av inngangsparti
Utvendig maling av fasader ble gjennomført høst 2020 og vår 2021 til en kostnad på 1 525 000 kr. I 2022/23 har styret hatt fokus på innvendige tiltak. Veggene i fellesarealer ser stort sett ganske bra ut, og mye løses med jevnlig vask. Korridor i U1 ble malt i 2021.
Det ble derfor besluttet prioritert maling av inngangspartiene og trapperom opp til første og andre etasje som har blitt mest slitt på grunn av trafikk.

Styret har lenge ønsket å oppgradere inntrykket i inngangspartiene i bygget.
Styret vurderte å hente inn bistand for å se på mulige løsninger, men valgte å gjøre jobben selv ut fra et kostnadsperspektiv. Etter befaringer, oppmåling og planlegging, ble det besluttet å kjøpe inn materialer til spilevegger for å «myke opp» og gi et lunere inntrykk når man kommer inn.

Følgende er utført i februar 2023:
• Maling av inngangspartier og postkassevegg i farge «varmgrå»
• Montering av spilevegger på endevegger,
• Montering av lister rundt postkasser
• Montering av spiler på «utskjelt» postkasserekke i A.

• Vedlikeholdsspyling av rør
Det ble i slutten av mai 2022 utført et planlagt prosjekt med spyling av avløpsrør som går gjennom alle byggets seksjoner. Arbeidet ble utført av NRC Gravco og rapporten fra entreprenøren viste at det var på tide med en spyling nå og at det generelt var fett i de fleste leiligheter.

• Annet vedlikehold:
Det er for øvrig utført service og preventivt vedlikehold i henhold til inngatte
serviceavtaler samt reparasjoner som innenfor følgende områder:
- Ventilasjonsanlegg: Halvårlig service inkl. bytte av filter
- Heis: Halvårlig service, samt ekstra service ved heisstans og batteribytte. En
lengre stans i mars 2023 som følge av et defekt kretskort som måtte bestilles fra utlandet.
- Røykluker: Årlig service, testing og bytte av batterier.
- Nødlys: Årlig service/kontroll utført mars 2023
- Renhold: Overflatebehandling av gulvbelegg og flekkfjerning pa fliser og vegger utført i juli.
- Dører:
- Årlig service av dører og automatikk
- Bytte av dørautomatikk i 6 etg. Fikk kreditert kostnad pa 22 000 kr pga
reklamasjon.
- Reparasjon av dørautomatikk i 3. etg.
- Reparasjon av dørautomatikk i 2. etg.
- Reparasjon dørapner hovedinngang
- Bytte brikkeleser dør til bod i U1 grunnet hærverk. Kostnad 12 500 kr.

• Ny avtale om digitale nøkler med Usbl:
Sameiet har i perioden inngått avtale om digitale nøkler «Usbl-Nøkkelen» fra det norske teknologiselskapet Unloc. Teknologien er basert på Bluetooth og kommuniserer med dører.

Annet
Funn av skjeggkre i fellesarealer: Det har tidligere vært informert om tilfelle av skjeggkre på teknisk rom hvor det over flere år har vært utplassert limfeller. Det ble observert noe mer aktivitet i begynnelsen av 2022, og det ble derfor bestilt bekjempelse med giftig åte på teknisk rom. Dette har hatt god effekt, og det er ikke observert noen nye skjeggkre i fellene siden da.
Styret har etablert en rutine for håndtering av skjeggkre som er informert om til
seksjonseiere gjennom informasjonsskriv.

Skjeggkre er et beslektet insekt av sølvkre. Det lever kun innendørs og trives best ved høy fuktighet, men sammenlignet med sølvkre kan de klare seg også i tørrere miljøer. Skjeggkre er observert i bygg over hele landet, og mange av funnene er fra nyere og moderne boliger.
Studier fra Folkehelseinstituttet bekrefter at man effektivt og sikkert kan kvitte seg med skjeggkre ved å bruke små mengder giftig åte.
Skjeggkre gjør ingen bygningsmessig skade,  men kan virke sjenerende.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

Utleie
Tillatt. Seksjonseiere er i henhold til vedtektenes § 3 pliktig å opplyse om hvem som er leietaker og skal kontakte styret og forretningsfører skriftlig med opplysninger om dette. Styret har informert om opplysningsplikt gjentatte ganger og vil understreke viktigheten av å vite hvem som bor i seksjonene slik at disse kan kontaktes i tilfelle det oppstår alvorlige situasjoner.

Kortidsutleie f.eks. gjennom Airbnb o.l. er tillatt i maksimalt 90 døgn i året (Esl §24) og skal ikke være til ulempe for andre beboere.

I alle tilfeller plikter utleier å informere beboerne om sameiets husordensregler, vedtekter samt regler for avfallshåndtering. Eier holdes ansvarlig for eventuelle brudd på sameiets regler. Dette gjelder også tilfelles hvor det benyttes en utleiemegler.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig, forretning, kontor, bevertning, allmennyttig formål (barnehage, undervisning, håndverk og kultur) i henhold til reguleringsbestemmelser i S-4350 datert 14.11.2007

Oslo kommune vedtok 23.09.2015 kommuneplanen «Oslo mot 2030: Smart, trygg og grønn». Dette får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. Planen legger opp til fortetting av indre by og utvikling rundt Oslos sentrale knutepunkter. Fortetting av dagens bebyggelse kan bli aktuelt i disse områdene. Mer informasjon finnes på kommunens hjemmeside: https:// www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/ politikk/kommuneplan/

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 8 200 000,- (Prisantydning)
kr 11 392,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 8 211 392,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 1 328,- (Adm. kostnder forretningsfører garasjeplass)
kr 205 270,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 8 211 392,-))
--------------------------------------------------------
kr 207 798,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 8 419 190,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 8 428 440,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Provisjon 0.75% inkl. mva. (forutsatt salgssum: 8 000 000,-) (Kr.60 000)
Foto (Kr.4 000)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Eierskiftegebyr trekkes i oppgjør - SELGER (Kr.6 385)
Totalt kr. (Kr.79 670)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
40-24-0002

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Hegdehaugen Eiendomsmegling AS
EIE Torshov & Nydalen
Org. nr: 931569082
Sandakerveien 56 H
0477 Oslo
Tlf: 21 01 68 00

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF | Partner Eline Tilley

Saksbehandlere
Eline Tilley
EIE Torshov & Nydalen
Eiendomsmegler MNEF | Partner
Mob: 48 19 00 93 / E-post: et@eie.no

Martine Mjåland
Eiendomsmegler / Fagansvarlig
Mob: 95 85 46 14
[/ E-post: mmj@eie.no

Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Fernanda Nissens gate 6B
For mer om objektet
Fernanda Nissens gate 6B

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: