Bilde 1 av Grenseveien 10Bilde 2 av Grenseveien 10
Digital salgsoppgave
Grenseveien 10

0571 Oslo • Oslo kommune

Prisantydning

kr 5 650 000

Fellesgjeld: kr 177 885Omkostninger: kr 156 420Totalpris: kr 5 984 305
Lys og romslig 3-r med stort potensiale | Solrik balkong | Bad fra 2012 | Vv inkl. | *P-plass med EL-lader | Sentralt!
icon

Unngå doble renteutgifter

Last ned salgsoppgaveVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
18
Antall soverom
2 soverom
Etasje
4
Internt bruksareal (BRA-i)
72 m²
Bruksareal (BRA)
72 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
9 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
5 m²
Fellesutgifter
kr 5 304 / Mnd
Prisantydning
kr 5 650 000
Omkostninger
kr 156 420
Fellesgjeld
kr 177 885
Totalpris
kr 5 984 305
Fellesformue
kr 30 774
Byggeår
1933
Tomt
Eiet tomt 4410 m²
Oppdragsnummer
92240074
card-default

Vincent Mabuza

Eiendomsmegler / Partner
Les om Vincent
Visninger
Mandag 20. mai
15:00 - 16:00
Meld deg på visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 5 650 000,-
Fellesgjeldkr 177 885,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 5 827 885,-)kr 145 670,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 250,-
  
Totalpris kr 5 984 305
Eiendom
Grenseveien 10, 0571 Oslo, Etasje: 4

Matrikkel
Gnr. 226 Bnr. 21 Snr. 18 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 81 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 72 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 9 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 5 kvm

Areal
Primærrom: 70 kvm, Bruksareal: 72 kvm, BRA-i: 72 kvm , BRA-e: 9 kvm , TBA: 5 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
2

Byggeår
1933

Tomt
Eiet tomt 4410 kvm

Prisantydning
5 650 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Robert Wilhelmsen Takstdato:

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 177 885,- pr.  01.04.2024
Andel fellesformue: kr. 30 774,- pr. 31.12.2023

Totalpris inkl. omkostninger
kr 5 650 000,- (Prisantydning)
kr 177 885,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 827 885,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 145 670,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 5 827 885,-))
--------------------------------------------------------
kr 147 170,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 975 055,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 984 305,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 5 304,- pr. mnd.

Eier
Virk Group AS

Beskrivelse
Lys og romslig 3-roms hjørne/endeleilighet, beliggende attraktivt og sentralt til på Carl Berner. I umiddelbar nærhet finnes fasiliteter som offentlig kommunikasjon, matbutikker, parkområder m.m

Leiligheten består av: entré med god plass til oppbevaring, eldre kjøkkeninnredning, romslig stue, to gode soverom, balkong og bad fra 2012.

Leiligheten er et oppussingsobjekt med stort potensial. Her kan du skape din egen drømmeleilighet!
  
  • Godt utleieobjekt
  • Solrik balkong på 4,7 m²
  • Piperehabilitering utført i 2016
  • Baderom rehabilitert i regi av sameiet i 2012
  • Kjellerbod 9 kvm
  • Sameiets hjemmeside: www.grenseveien.no
  • Varmtvann og bredbånd (fiber) inkl.
  • Sameie med god vedlikeholds historikk
  • *Mulighet for leie av P-plass med EL lader
  • Flere parker og grøntområder i nærheten.
  • Svært sentral beliggenhet, servicetilbud og kollektiv rett utenfor leiligheten

Parkering
Sameiet har 30 parkeringsplasser til utleie etter venteliste. Alle sameiets p-plasser i bakgården er tilrettelagt for el-billading. Kontakt styret per e-post parkering@grenseveien.no. Det påløper administrasjonskostnader til forretningsfører etter gjeldende priser. Månedsleien for en parkeringsplass til bil er kr 500 (kr 650 for eksterne) og kr 150 for MC-sykler.

Sameiet er eier av laderne og laderen er inkludert i p-leien og driftes av https://elaway.io/no P-leietakere må tegne et kundeforhold hos Elaway og det tilkommer et driftsgebyr på kr 59,- per mnd til Elaway. Ladepris per kwh faktureres etter spotpris til p-leietaker av Elaway og er en del av strømstøtte ordningen.

Parkeringsvedtekter følger vedlagt i prospekt.

Sameiet har avtale med Hertz BilPool om utleie av 2 stk. p-plasser ved innkjøringen. Som en del av avtalen har alle beboere i sameiet gratis innmelding og månedsavgift til Hertz BilPool, ved innmelding får beboere tilgang til alle Hertz sine Bilpool biler i hele landet.

For øvrig gateparkering etter gjeldende bestemmelser.

Beliggenhet
Leiligheten ligger svært sentralt til på Carl Berner. Rett utenfor boligen har du et rikt utvalg av kollektivtilbud som T-bane, buss og trikk. I tillegg til at du allerede vil bo meget sentralt er det få minutters gange ned til den indre sentrumskjernen og kort avstand til det meste av uteliv, serveringer og forretninger.

Rett i nærheten finner du det nyåpnede senteret Carl Berner Passasjen, med antakelig Norges flotteste Vinmonopolet utsalg, en moderne KIWI dagligvarebutikk, Apotek1 og veldig fin blomsterbutikk. Området kan by på flere serveringssteder og restauranter med blant annet asiatisk, indisk, pizza, kebab, sushi, m.m. Nyåpnede Carls (Carl Berners nye storstue) har allerede blitt en stor suksess, og tilbyr blant annet kafé & bar, restaurant, uteservering, vinbar og to store arrangementsrom.

Kort vei til offentlig kommunikasjon som buss og trikk i Trondheimsveien og T-bane på Carl Berner eller Sinsen som er tilknyttet den nye T-baneringen som gir kort reisevei til Oslo sentrum. 31 bussen går for øvrig 24 timer i døgnet til / fra byen. Ta bussen opp til Årvoll - her ligger Grefsenkollen Alpinsenter og inngangsportalen til frilufts paradiset Lillomarka. Flybussen går også fra Trondheimsveien (Rosenhoff) to ganger i timen.

Bebyggelse
Bebyggelsen består i all hovedsak av lavblokkbebyggelse i teglstein fra rundt 1940- tallet. Området er bygget i funkisstil. Da man bygget området var et av hovedmålene å få luft mellom blokkene og sollys inn i leilighetene.

Tomt
Eiet tomt, 4410 kvm
Tomten er pent opparbeidet med blant annet asfaltert med parkeringsplasser, utebelysning, plenarealer, busker og annen beplantning, samt sittebenker. Sameiet har en veldig hyggelig felles terrasse med grill.

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

4 etasje:
BRA 72 m²
- BRA-i 72 m²: Entré/gang, bad/vaskerom, 2 soverom, stue, kjøkken og kott
- BRA-e 9 m²: Kjellerbod, merket med nr. 18.

Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Hoved bærekonstruksjon i betong. Fasader oppført i teglstein. Valmet tak i treverk tekket med takstein. Snøfangere, renner, nedløp og beslag i stål. Vinduer og balkongdør med trekarmer. Felles trappegang med malt betongtrapp.
Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål. Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.

Følgende har fått tilstandsgrad 3 (TG3) i tilstandsrapport:

Etasjeskille og gulv på grunn - Oppsummering:
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av niveleringsutstyr, alder tatt i betraktning. Skjevheter og ujevnheter ble registrert. Lokalt avvik er målt opp til 32 mm. Totalt avvik er målt opp til 75 mm. Oppgitte skjevheter gis TG-3. "Knirk" i entré/gang gis TG-2.
Det er ikke behov for umiddelbare tiltak.

Elektrisk - Oppsummering:
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom
ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst. TG-2 gis grunnet manglende dokumentasjon på deler av el-anlegget, samt manglende el-kontroll de siste 5 år. Hull/utette kabelinnføringer i sikringsskap gis TG-3.

Anbefalte tiltak
Pga. manglende/ikke fremlagt samsvarserklæring eller annen dokumentasjon anbefales det en utvidet el kontroll av en elektrofaglig person og nødvendige tiltak vurderes deretter. Utbedre avvik tilknyttet sikringsskap. Feste løs stikk i stuedel. Oppgraderinger må påregnes. Det settes kun et anslag på utbedringskostnader for TG-3 i rapporten.
Utbedringskostnader: Under 10 000

Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG2) i tilstandsrapport:

Balkong, terrasse, platting - Oppsummering: Balkong preget av elde og slitasje. Ingen skader ble observert på befaringsdagen. Oppgitte avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak
Balkongen er moden for rehabilitering

Vinduer og dører - Oppsummering:
Flere vinduer og balkongdør er datert 1981. Øvrige vinduer er fra byggeår. Entredør med ukjent alder. Dørblad tilknyttet balkongdør "subber" i terskel. Punktering er påregnelig som følge av vanlig slitasje. TG-2 gis grunnet elde, slitasje og oppgitt avvik.
Anbefalte tiltak
Vinduer og balkongdør er modne for utskifting.

Kjøkken Oppsummering av overflater og innredning:
Eldre kjøkkeninnredning med bruksslitasje. Benkeplate med svelleskader. TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Anbefalte tiltak overflater og innredning
Kjøkkeninnredningen er moden for utskifting.
Oppsummering av avtrekk
Avtrekk med kullfiltervifte gis TG-2 (ref. NS3600)

Avløpsrør - Oppsummering:
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Adkomst til fordelerstokker for rør-i-rør system og stoppekraner via luke i rørkasse på bad/vaskerom. Ingen lekkasjer ble avdekket ved befaringen. Baderommet ble pusset opp i regi av sameiet i 2012/2013. Kobberrør tilknyttet kjøkken har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader. Vannrør tilknyttet baderom gis TG-1 gis grunnet alder. Vannrør tilknyttet kjøkken gis TG-2 grunnet alder
Anbefalte tiltak
Vannledninger bør skiftes i forbindelse med fremtidig oppgradering av kjøkken.

Våtrom: Bad/Vaskerom - Oppsummering av overflater:
1 sprukket veggflis, samt svertesopp i vegg-/silikonfuger tilknyttet dusjsone. Oppgitte avvik gis TG-2
Anbefalte tiltak overflater
Rengjøring av overflater. Utskifting av flere silikonfuger. Det anbefales å installere et dusjkabinett for å begrense overflater for belastning med fritt vann.

Oppsummering av sanitærutstyr
Baderomsinnredning preget av elde og slitasje. Dusjdører har løsnet ved innfesting i overkant. Oppgitte avvik gis TG-2.

Anbefalte tiltak sanitærutstyr
Utskifting av baderomsinnredning. Utbedre avvik tilknyttet løse dusjdører.

Oppsummering av ventilasjon
TG-2 er satt pga. naturlig avtrekk selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret.
Øvrig: Gulv - Oppsummering: Gulvoverflater med bruksslitasje. Parkett og tregulv er oppsprukket flere steder. Oppgitte avvik gis TG-2. Anbefalte tiltak
Utskifting av gulv i flere rom.

Øvrig: Vegger - Oppsummering: Overflater med bruksslitasje. Oppgitte avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak
Overflatebehandlinger.
Øvrig: Himlinger - Oppsummering:
Overflater med bruksslitasje. Oppgitte avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak
Overflatebehandlinger.

Øvrig: Annet fast inventar - Oppsummering:
Skyvedørsgarderobe preget av elde og slitasje. Oppgitte avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak
Utskifting av skyvedørsgarderobe må påregnes. Øvrig: Innerdører - Oppsummering:
Innerdører preget av elde og slitasje. Innerdør tilknyttet soverom ved stue med store skjevheter. Oppgitte avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak
Innerdører med modne for utskifting. Følgende har fått tilstandsgrad TG-IU i tilstandsrapport:

Ildsted/Skorstein innvendig i boligen - Oppsummering:
Piperehabilitering ble utført i 2016. Ildsted og pipe er formelt ikke vurdert eller røykprøvd, og det forutsettes at de branntekniske krav er kontrollert og godkjent av det stedlige brann- og feievesen vedrørende funksjonalitet/kvalitet.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.

Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Oppusset i regi sameiet.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Oppusset i regi sameiet.

2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Firmanavn: Oppusset i regi sameiet.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Oppusset i regi sameiet.

2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja. Antar det, gjort i regi sameiet.
2.3 Er arbeidet byggemeldt?
Vet ikke.

7. Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende?
Ja. Eldre bygård, normalt med noe skjevhet i gulv.

Tilleggskommentar:
Selger har ikke bebodd eiendommen og har derfor ikke spesifikk kunnskap om den. Det kan derfor være skader og andre forhold ved eiendommen som ikke er spesifikt opplyst. Kjøper oppfordres derfor til å foreta en særlig grundig undersøkelse av eiendommen, gjerne med bistand av teknisk sakkyndig.

Bruksareal
Bruksareal: 72 kvm

Boder
Utover overnevnte areal er det en kjellerbod på 9 m2 (BRA-e). Nr. 18

Standard
Leiligheten har følgende standard:
Vegger: Mexi-stein, malte flater, malt strie og fliser.
Himling: Malte flater og takess.
Gulvflater: Parkett, belegg, tregulv og fliser.
 
Entré:
Lys og praktisk entré med god plass til oppbevaring av sko og yttertøy. I tillegg er det praktisk kott med god oppbevaringsmuligheter. Det er montert entredør (B30/40db) med kikkehull og dørcalling med automatisk åpner.

Stue:
Romslig stue med god plass til spisebord, salong, TV-løsning og spisestue. God takhøyde og store vindusflater som slipper inn behagelig og naturlig lys. Eldre vedkamin (ikke funksjons testet), piperehabilitering ble utført i 2016 i sameiet.

Kjøkken:
Eldre kjøkkeninnredningen, utført med eikefronter, laminat benkeplater, oppvaskkum, ventilator, malte fliser over benk og
opplegg for oppvaskmaskin. Kjøkkeninnredningen er moden for utskifting.

Bad:
Baderommet er innredet med veggmontert toalett, dusjdører i herdet glass, veggspeil med overliggende
belysning, glasshylle, baderomsinnredning med finert front og heldekkende servant. Baderommet ble oppgradert i 2012 av Oslo Rørleggerservice, i regi av sameiet.

Soverom:
Boligens hovedsoverom er av meget god størrelse med god plass til dobbeltseng og gode oppbevaringsmuligheter i medfølgende garderobeløsning.

Soverom II
Soverom II er også av god størrelse, med god plass til dobbeltseng og garderobeløsning. Rommet egner seg ypperlig som gjesterom, kontor eller barnerom. Utgang til balkong på ca. 4,7 m² med gode solforhold - perfekt for varme sommerdager. 

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest. Det foreligger ekspedisjonsdokument datert 1932 som omhandler Grenseveien 8-26 - Vaaningshus. Normalt sett er ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Dette dokumentet kan være (ferdig) attestert, men i noen tilfeller er det bare registrert dato for bygge anmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp. Ekspedisjonsdokument kommer hovedsakelig i bygg som ble bygget på 1800-tallet og frem til rundt 1940-50.

Det foreligger godkjente og bygge meldte tegninger, men de stemmer ikke med dagens bruk. Den opprinnelige planløsningen er endret ved at kjøkken er flyttet inn i stue (åpen løsning). Opprinnelig kjøkken er omgjort til soverom samt rom med opplegg for vaskemaskin.

Det foreligger ferdigattest for balkonger, datert 1988.
Det foreligger ferdigattest for oppføring av leiligheter på loft, datert 2015.
Det foreligger ferdigattest for rehabilitering av våtrom, datert 2002.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Varmtvann er inkludert i felleskostnadene. Ikke fyring.

Selger har ikke bebodd leiligheten og har dermed ikke kjennskap til strømforbruk, men dette er en kostnad kjøper må påregne. Energiforbruket avhenger av bl.a. strømleverandør, forbruk, og strømprisene.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G

Selger har ikke energimerket boligen og settes dermed til laveste karakter Rød G.

Kommunale avgifter
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 5 304,- pr.mnd. Inkluderer: bredbånd (OpenNet), varmtvann, nedbetaling av fellesgjeld, kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, drift og vedlikehold, styrehonorar, forretningsførsel og revisjonshonorar.

Herav;
Felleskostnader drift: 3558,-
Vedlikeholds lån: 311,-
Baderomslån: 523,-
Baderomslån: 298,-
Vedlikeholds lån: 494,-
Bredbånd :120,-

Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at det pt. ikke foreligger noen konkrete planer om økning i kostnadene.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Faste løpende kostnader
Kjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Selskapets lån og vilkår:
Lånenummer: 83987200351, Handelsbanken
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 21.04.2024: 6.95% pa.
Antall terminer til innfrielse: 192
Saldo per 21.04.2024: 2 384 024
Andel av saldo: 0
Første termin/første avdrag: 30.09.2021 ( siste termin 31.03.2040 )
Det er ikke vedtatt avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld.

Lånenummer: 83987200335, Handelsbanken
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 21.04.2024: 6.95% pa.
Antall terminer til innfrielse: 178
Saldo per 21.04.2024: 5 986 488
Andel av saldo: 91 434
Første termin/første avdrag: 30.10.2022 ( siste termin 30.01.2039 )
Det er ikke vedtatt avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld.

Lånenummer: 83987200343, Handelsbanken
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 21.04.2024: 6.95% pa.
Antall terminer til innfrielse: 167
Saldo per 21.04.2024: 6 618 260
Andel av saldo: 86 452
Første termin/første avdrag: 30.09.2021 ( siste termin 28.02.2038 )
Det er ikke vedtatt avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld.

Sum andel fellesgjeld kr. 177 885,- følger seksjonen ved salg.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Sameiet har et positivt årsresultat for 2023 på kr. 1 060 689.

Forsikring med polisenummer
Protector Forsikring Asa Polisenummer: 2415051

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 200 000,- Som sekundærbolig Kr. 4 560 000,-

Sameie
Sameie: Sameiet Grenseveien 8-26, Orgnr: 971277963

Sameiet består av 90 seksjoner fordelt på 87 boligseksjoner og 3 næringsseksjoner.

-Det ble på årsmøte i 2020 besluttet at sameiet kun skal ha kollektiv avtale for bredbånd. Kabel-tv må den enkelte seksjonseier selv inngå avtale på.
-Nøkler til oppganger og sikringsskap bestilles hos styret.
-Beboere plikter å merke tydelig hvem som bor her. Det gjelder dørskilt, postkasse samt ringeklokke nede ved inngangen. Slike merkelapper fåes ved henvendelse til styret - epost: styret@grenseveien.no

Styreleder opplyser:
Vinduene skal males utvendig ila sommeren, for de seksjonseiere som har gamle vinduer som behøver og males så vil de få tilsendt faktura for denne jobben.

Styrets arbeid
Etter sist ordinære årsmøte har styret gjennomført 6 styremøter, 5 befaringer vedrørende takterrasser, vindusleverandør og brannvern. Styret har også gjennomført 4 HMS-runder.

Styret har i perioden hatt fokus på oppfølging av avtaler for å redusere sameiets faste utgifter, samt å følge opp reklamasjoner og skadeforebyggende tiltak i sameiet. Styret har gått fra å låne penger til vedlikeholdsprosjekter til og spare før vedlikeholdene blir gjennomført. Sameiet har derfor i 2023 spart opp midler til fremtidig vedlikehold og vil fortsette å spare i 2024. Utskifting av bakdører og nye felles sikringsskap nederst i oppganger er planlagt i løpet av de kommende årene. Dette vil bli betalt av oppsparte midler.

Loftsleiligheter:
Det har i år vært flere tilfeller med at vannrør til loftsleiligheter har fryst, slik at noen leiligheter har vært uten vann i flere dager. Styret har forsøkt å få tak i tegninger for sanitæranlegget, uten hell. Det vil derfor bli behov for å åpne vegg/tak i en loftsleilighet for å få kartlagt rørene, for videre utbedring.

Kontaktinformasjon:
Vi minner om viktigheten av å holde styret oppdatert ved endringer i din kontaktinformasjon. Dette gjøres av den enkelte seksjonseier på bonabo (www.usbl.no). Her skal også kontaktinformasjon til leietakere registreres med fullt navn, e-post adresse og mobil nr.

Tilstand på vinduer:
Seksjoner med eldre vinduer med behov for utskifting eller vedlikehold har blitt fulgt opp av Glassmester 1 AS. Nye vinduer ble levert med tre lag energiglas og 0,7 i U-verdi. Utvendig maling av gamle vinduer vil bli gjennomført vår/sommer 2024.

Reklamevegg:
Styret har reforhandlet avtalen om utleie av reklamevegg, og inngått ny kontrakt med FC Carls Berner AS.

Utleie:
Styret har også i år hatt fokus på å følge opp seksjoner som er leid ut uten å være registrert med utleie. Ca. 30 av sameiets 90 seksjoner er pr. 01.01.24 registrert utleid. For en god informasjonsflyt mellom beboere og sameiet er det viktig at alle utleide seksjoner er registrert med riktig informasjon.

Lån:
Sameiets felleslån ble i 2021 flyttet til Handelsbanken. Dagens effektive rente er per 01.02.24 pålydende 6,7%.

Søppel i fellesareal:
Forsøpling av sameiets fellesarealer skaper ekstra kostnader for sameiet. Styret har også i år hatt ekstra fokus på å spore opp beboere som setter fra seg søppel og gjenstander i fellesarealer. Styret vil fortsette også i 2024 med å spore opp og viderefakturere utgifter for fjerning av søppel til ansvarlige seksjonseiere.

Hjemmeside:
Styret har stort fokus på å holde sameiets nye hjemmesider oppdatert.

Forretningsfører
Boligbyggelaget USBL.

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
All anskaffelse av større dyr (dvs. hunder og katter) må forhånds godkjennes av styret. Ved gjentatte klager på et dyr, kan styret beslutte å forby angjeldende dyr. Styret beslutning kan påklages til årsmøtet.

Diverse
Ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn to boligseksjoner.
Bare fysiske personer kan erverve boligseksjoner i sameiet.

Annet
Utført vedlikehold og rehabilitering:
2022:
- Utbygging av el-bil ladere til alle p-plasser i bakgården
- Radon måling
- Tilstandskontroll på alle vinduer av eldre årgang og felles vindus utskifting prosjekt for alle seksjoner som ønsket nye vinduer
- Maling av trapper i felles trappeoppganger
- Ny vedlikeholdsplan til sameiet levert av Usbl prosjekt

2021:
- Utbygging av nytt skrur til sykkel og barnevogns parkering

2020:
- Utbygging av nye balkonger for Grenseveien 12 - 26
- Rehabilitering av eksisterende balkonger Grenseveien 8 - 10
- Oppgradering fiber nett til seksjonsjoner
- Utbygging ny felles grillplass over bomberom Grenseveien 26
- Installasjon av varmekabler i takrenner mot Grenseveien og bakgården
- Installasjon av luftavfukter kjeller Grenseveien 22

2019:
- Oppsamling vindusprosjekt
- Kum skiftet ut nederst i bakgården og asfalt reparert i bakgården
- Bilde prosjekt fra nærområdet i oppganger

2018:
- Avløpsrør i hele sameiet er blitt rehabilitert
- Ny hekk opp Hekkveien er blitt plantet
- Gjennomført fasadevask
- Tilstandskontroll på alle vinduer og felles vindusutskifting prosjekt for alle seksjoner som ønsket nye vinduer
- Fasaden mot Grenseveien 12-26 har fått plantet klatreplanter

2017:
- Gjerdet mot Hekkveien er skiftet og ny port til kjørende og gående er satt opp
- Nytt fibernett til alle seksjoner fra Canal digital er bygget ut, det gamle kloakknettet avvikles
- Ventilasjonsprosjekt for seksjon 1-80 med kjerneborring av 2 nye lufteluker mot Grenseveien
- Alle seksjoner har fått automatiske strømmålere
- Frontpartiet foran inngang 12 -22 har fått nytt gjerde
- Utvendig belysning skiftet i deler av sameiet
- Frontpartiet foran inngang 24 - 26 beplanting sluttført, flaggstang er blitt satt opp

2016:
- Nytt rest og papiravfall system i brønner er blitt satt opp ved innkjøring
- Frontpartiet foran innganger 12 - 22 er blitt beplantet med hekk og trær og asfaltert på nytt med varmekabler
- Frontpartiet foran innganger 24 - 26 er blitt beplantet med hekk og trær og asfaltert på nytt med varmekabler
- Alle piper er blitt rehabilitert i regi av Oslo Pipesenter.
- Hovedinngangsdører til oppganger er skiftet ut

2015:
- Loftene er blitt bygget ut til leiligheter (BONUM AS) og sameiet har fått 10 nye seksjoner 80-90.
- Det er lagt nytt tak med ny takstein.
- Alle oppganger er blitt pusset opp og fått nye postkasser
- Alle innganger og leiligheter har fått nye porttelefoner med mulighet for video.
- Taket på alle blokker er blitt rehabilitert
- Alle vinduer i sameiet er blitt nymalt med ny fargekode
- Oppgradering av sameiets koaks nettverk til TV og Internett

2012:
- Alle bad og rør i sameiet er blitt rehabilitert. Sameiet har fått felles varmtvann

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
På eiendommen er det tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett for kommunen til å anlegge vann- og kloakkledninger inkludert reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei og adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene følger eiendommen ved salg og kan ikke slettes. Vennligst ta kontakt med megler for nærmere spesifikasjon av disse.

Servitutter i grunn:

1934/910745-1/105  Erklæring/avtale  
08.05.1934 
Bestemmelser om felles gårdsplass m.v.
Bestemmelse om adkomstrett
Bestemmelse om bruksrett
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Overført fra: 0301-226/21
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1934/910746-1/105  Erklæring/avtale  
08.05.1934 
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-226/21
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1952/311297-1/105  Skjønn  
08.09.1952 
Overført fra gnr 226 bnr 29
Overført fra: 0301-226/21
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1964/501912-1/105  Erklæring/avtale  
07.02.1964 
Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra gnr 226 bnr 26
Overført fra: 0301-226/21
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1968/522800-1/105  Skjønn  
14.12.1968 
Bestemmelse om adkomstrett
Overført fra gnr 226 bnr 28
Overført fra: 0301-226/21
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1985/49717-3/105  Erklæring/avtale  
16.08.1985 
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER 90% AV LÅNETAKST TIL ENHVER TID
Gjelder denne registerenheten med flere

Utleie
Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.

Det er i vedtektene fastsatt at styret skal godkjenne ny seksjonseier eller leietaker av en seksjon. Styret kan kun nekte godkjenning dersom det foreligger saklig grunn, jf. eierseksjonsloven § 24, tredje ledd.

Ved vurderingen av hva som anses som saklig grunn kan styret legge vekt på hensynet til stabile boforhold. Dette innebærer at heller ikke kortidsutleie av et visst omfang er tillatt uten styrets godkjenning. Momenter som vil være avgjørende for hvorvidt korttidsutleievirksomhet er søknadspliktig er følgende:
- I hvilken utstrekning seksjonseier selv bor i seksjonen
- Hvor hyppig kortidsutleie forekommer
- Om hele eller deler av seksjonen leies ut
- Antall leietakere som faktisk bruker seksjonen ved de enkelte utleieforhold
- I hvilken utstrekning leietakerne er til ulempe for de øvrige seksjonseierne
- Om utleievirksomheten innebærer utleie på døgnbasis og/eller for øvrig bærer preg av hotell-/pensjonatvirksomhet

Vei/vann/kloakk
Offentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg i reguleringsplan.

Pågående saker i området:
Saksnummer 202018759: Trondheimsveien 119-125, Sinsenveien 1 og Hasleveien 4-8 - Bestilling av oppstartsmøte - Boligbebyggelse.

Saksnummer 202451391: Hasleveien 28, 30, 36, 38 og Sinsenveien 11 - bolig og næring - fortsettelse av sak 202113718.
Tiltakshaver ønsker å transformere eiendommene fra dagens lukkede næringsvirksomhet til et åpent og tilgjengelig nabolag. Prosjekt innebærer utvikling av boliger, utadrettede funksjoner, arbeidsplasser, grønne utearealer, torg, mulig flerbrukshall, samt styrking av de urbane rommene.

Saksnr. 201817368: Saken gjelder Trondheimsveien 132. Sophies Minde. Pågående plansak, saksnr. 201817368: Saken gjelder Trondheimsveien 132. Sophies Minde. Omsorgsbygg ønsker å rehabilitere og bygge om Sophies Minde til barnehage med inntil 28 avd. og etablere ca. 185 kontorplasser og bydelsfunksjoner for Bydel Grünerløkka. Man skal også rehabilitere «Sorgenfri» -bygningen for fremtidig bruk. Se saken på Plan- og Bygningsetatens hjemmesider: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201817368

Saksnummer 200808281: Olaf Schous vei 2 - 6 - Fasadeendringer.

Saksnummer 202310853: Schouterrassen 16 - Rehabilitering av fyrhus, oppgradering av tak til felles oppholdsområde og fasadeendringer.

202100768 - Reguleringssak: Trondheimsveien 197 C med flere - Bestilling av oppstartsmøte - Bevaring kulturmiljø - Sinsenterrassen. Omregulering til H570 bevaring kulturmiljø skal sikre varig vern av et helhetlig kulturmiljø med eksisterende bebyggelse og uteområder. Planområdet er vist med arealformål Bebyggelse og anlegg, nåværende i kommuneplanen, og ligger innenfor kommuneplanens definerte utviklingsområder. Detaljregulering av Sinsenterrassen skal sikre varig vern av et helhetlig kulturmiljø med eksisterende bebyggelse og uteområder. Dette sikres gjennom omregulering til H570 bevaring kulturmiljø. Eksisterende bebyggelse utgjør maksimal utnyttelse, og eksisterende torg/ møteplasser samt grøntområder opprettholdes. Les mer på Plan- og Bygningsetatens hjemmeside: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202100768

Det bygges, rives og endres nye bygg i nærområdet. Carl Berner er i rask utvikling og det er mange gode krefter i sving.

Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og 17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til revisjonen og du kan lese mer om dette her: https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 5 650 000,- (Prisantydning)
kr 177 885,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 827 885,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 145 670,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 5 827 885,-))
--------------------------------------------------------
kr 147 170,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 975 055,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 984 305,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Det er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Foto (Kr.5 000)
Tilrettelegging (Kr.9 900)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Grunnpakke eierseksjon (Kr.14 500)
Eierskiftegebyr trekkes i oppgjør - SELGER (Kr.6 385)
Markedspakke (Kr.16 900)
Oppgjør (Kr.7 500)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 5 827 885,-) (Kr.40 000)
Totalt kr. (Kr.108 685)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
92-24-0074

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler / Partner Vincent Mabuza

Saksbehandlere
Vincent Mabuza
EIE Sinsen
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 94 30 30 95 / E-post: vima@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Grenseveien 10
For mer om objektet
Grenseveien 10

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: