EiendomKokkerudåsen 31, 1363 Høvik
Etasje: 2
MatrikkelAndelsnr. 7 i Ramstad Borettslag A/ L i Bærum kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 84 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 66 kvm
- BRA-b (innglasset balkong): 8 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 10 kvm
ArealPrimærrom: 66 kvm, Bruksareal: 84 kvm
BRA-i:66 kvm , BRA-e: 10 kvm , BRA-b: 8 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare.
Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport.
Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1957
TomtEiet tomt 16736 kvm
Felleseid tomt opparbeidet med interne veger og store slettelagte områder mellom blokkene.
Her finnes lekeplasser og sitteplasser for andelseierne.
Prisantydning4 490 000
TilstandsrapportTakstmann: Boa Takst AS
Takstdato: 27.02.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 253 776,- pr. 31.12.22
Andel fellesformue: kr. 22 847,- pr. 31.12.22
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 4 490 000,- (Prisantydning)
kr 253 776,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 743 776,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 744 976,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 753 226,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 6 133,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererRenter og avdrag fellesgjeld, brendsel/ varmt vann (oppvarming), kommunale avgifter, felles
byggforsikring, forretningsførsel, trappevask, klabel-tv, m.v.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget er ikke medlem av et sikringsfond.
Som sikkerhet for krav som springer ut av lagsforholdet har borettslaget legalpant (1.prioritet) i den
enkelte andel tilsvarende 2 G (folketrygdens grunnbeløp), jfr. Borettslagsloven §5-20
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget
EierLine Katrin Nesdal
BeskrivelseVelkommen til Kokkerudåsen 31 - beliggende i et populært og sentralt område på Øvre Høvik.
Boligen ligger ca 5 minutter fra Bekkestua og Sandvika sentrum med et utbredt tilbud av
shoppingmuligheter.
Beliggenheten byr på korte avstander til skole, idrettsanlegg og nærhet til rekreasjon både på land og i
vann i Bærumsmarka og i fjorden. Variert tilbud innen kollektivtransport med gangavstand til buss, tog og
t-bane.
ParkeringParkering fordeles av styret etter ventelister.
Borettslaget disponerer 57 garasjeplasser og 46 parkeringsplasser. Garasje og parkering tildeles etter
ansiennitetsprinsippet. I tillegg finnes totalt 13 gjeste-/korttidsplasser. Borettslaget har ellers 28 nye
parkeringsplasser på nabotomt.
BeliggenhetBarnevennlig og rolig beliggenhet på Øvre Høvik.
Eiendommen ligger tilbaketrukket og idyllisk til, vendt bort fra biltrafikk. Området er tilpasset for
barnefamilier, eldre og yngre i alle livssituasjoner. Korte avstander til barne- og ungdomsskole,
barnehager, turområder, matforretning samt kort vei til buss. Tog fra Blommenholm/ Høvik stasjon, begge
en rask spasertur unna.
Høvik har et hyggelig nærsenter, ellers er Sandvika sentrum og Bekkestua sentrum en kort kjøretur unna,
og tilbyr alle servicefasiliteter. Sandvika har alt av forretninger og servicetilbud, samt flere spisesteder,
kino, hyggelige kafeer og barer. Sandvika er også et knutepunkt for offentlig kommunikasjon med både
buss og togstasjon.
Fine tur- og sykkelstier mot blant annet Dælivann og Øverland gård. Herfra er det rikt utvalg av både enkle
og utfordrende turmuligheter og skiløyper
BebyggelseBoligbygg, oppført 1957, over 4 etasjer samt kjeller og loft.
TomtEiet tomt, 16736 kvm
Eiendommen ligger på kolle og er pent opparbeidet med asfaltert adkomst og parkering, lekeplass,
grøntarealer og beplantning, omkranset av naturtomt og skog.
Skole/barnehageDet er flere skoler og barnehager i nærheten.
Leiligheten sokner til Høvik Barneskole som ligger ca.1 km unna og Ramstad Ungdomsskole som ligger
ca. 600 meter fra leiligheten. For de eldste barna har du Nadderud Videregående Skole og Stabekk
Videregående Skole.
Trygg start familiebarnehage, Ramstad barnehage og Høvik barnehage, ligger alle tre under 1 km fra
leiligheten.
Ta kontakt med skolekontoret i kommunen for nærmere informasjon
Offentlig kommunikasjonNarmeste bussholdeplass er Dragveien med buss nr 130, 230 og N130, som har hyppige avganger til
Bekkestua, Sandvika, Østeras og Skøyen. Fra Bekkestua gar det både buss, trikk og T.bane. Nærmeste
T.bane.stasjon er Gjønnes som ligger ca. 2 km fra leiligheten. Gjønnes T.banestasjon har
innfartsparkering, hvor du kan stå parkert gratis hele dagen. Her går T.banelinje 3 mot sentrum hvert
kvarter
Inneholder2. etg:
Hall med garderobeskap, kjøkken med spiseplass, dusjbad/ wc, 2 soverom - ett med stor
skyvedørsgarderobe, spisestue/ stue med utgang til hyggelig innglasset veranda/ vinterhage.
ByggemåteBygningen er oppført med bærende konstruksjoner i betong/lettbetong/mur. Antatt fundamentert på
komprimerte / faste masser.
Yttervegger er forblendet med teglstein og fasadeplater.Frittbærende dekker / etasjeskiller i armert
betong.Valmet takkonstruksjon, antatt tekket med papp/ folie.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport. For ytterligere informasjon om byggemåte se
tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som
kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport.
Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
PrimærromPrimærrom: 66 kvm
BruksarealBruksareal: 84 kvm
BoderBod på ca. 6 m2 i kjeller.
Bod på ca. 7 m2 på loft.
Fellesvaskeri og felles rom i kjeller.
StandardPent, velholdt leilighet som det fortløpende er foretatt vedlikehold og diverse oppgraderinger. Leiligheten
fremstår delikat, meg normal god standard dog i behov av oppussing som vanlig ved eierskifte.
KJØKKEN
Kjøkkeninnredning fra Kvik - Type Mano Sera fra 2018, med sortbeiset eikfiner fronter. Laminert
benkeplate med grå sjatteringer. Indirekte lys under overskap. Sort silgranitt vask på kjøkkenet med ny
rustfritt stålkran med uttrekk. Ventilator over platetopp ( Thermex). Hvitevarer i innredningen er:
oppvaskmaskin ( Siemens), stekeovn ( AEG ), platetopp ( AEG 70 cm induksjon) og kjøl/frys ( Siemens).
BAD/WC
Flislagte vegger og gulv. Malte plater i himling. Dusjkabinett. Servantskap med ett-greps blandebatteri.
Speil over servant. Gulvstående toalett i separat nisje. Sluk plassert ved servant. Avtrekk via ventil i vegg.
Tilluft via luftespalte under dør. Nytt toalett og dusjkabinett i 2017.
OVERFLATER
Gulv: Parkett og laminat.
Vegger: Malte flater.
Alle vegger ble malt opp i 2017.
Himlinger/tak: Malte flater.
Romhøyde i stue er ca 2.50 cm.
Selger har fått utarbeidet en tilstandsrapport, dvs. en teknisk gjennomgang av boligen hvor eventuelle
avvik, risiko for kjøper og prisoverslag for hva som bør gjøres av oppgradering, er skissert.
TGIU - Ikke undersøkt: 0%
TG 1 - i orden: 24 %
TG 2 - Alder, slitasje, skader mv.: 72 %
TG 3 - Strakstiltak nødvendig: 4 %
TGIU er anmerket på følgende:
Våtrom > Bad
- Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende konstruksjoner
Tekniske installasjoner > Varmesentral
- Det er sentralanlegg plassert i fellesareal og var ikke tilgjengelig ved befaring
Tekniske installasjoner > Varmtvannstank
- Det er sentralanlegg for varmt vann og var ikke tilgjengelig ved befaring
TG 2 er anmerket på følgende:
Utvendig > Vinduer
- Platen utenfor det ene soveromsvinduet er knekt/defekt. Eier har meldt dette til vaktmester og platen skal
skiftes ved anledning iflg eier.
Utvendig > Vinduer
- Karmer og treverk er noe værslitt. ( Borettslagets ansvar for utskiftning )
Innvendig > Overflater
- Overflater har en del slitasjegrad, stedvis mer en andre områder.
Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn
- Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm innenfor en lengde på 2 meter. Tilstandsgrad 2 gis med
bakgrunn i standardens krav til godkjente
måleavvik.
Innvendig > Radon
- Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.
Våtrom > Bad > Overflater vegger og himling
- Der er vindu/dør med ikke fuktbestandige materialer i våtsonen (ved vask, dusj, badekar, osv.) Det
registrert riss i noen veggfliser.
Våtrom > Bad > Overflater Gulv
- Høydeforskjell mellom sluk og flis ved dør er målt til ca 13mm. Det er påvist at noen fliser har bom
(hulrom under). Høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig toppmembran ved dørterskel er mindre enn
25 mm. Våtrommet fungerer med dette avviket. Det fungerer i dag med bruk av kabinett.
Våtrom > Bad > Sanitærutstyr og innredning
- Det er påbegynnende svelling/fuktskade på servantskap.
Våtrom > Bad > Ventilasjon
- Det er naturlig ventilering. Tilluft under dør.
Kjøkken > Avtrekk
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkken.
Tekniske installasjoner > Vannledninger
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.
Tekniske installasjoner > Avløpsrør
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger. En mindre rustflekk
ble registrert på avløpsrør til etasjen over (på bad)
Tekniske installasjoner > Vannbåren varme
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på anlegg for vannbåren varme. Nye termostater ble
montert i 2015.
TG 3 er anmerket på følgende:
Våtrom > Bad > Sluk, membran og tettesjikt
- Det er eldre soilsluk og ukjent tettesjikt/membran. Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på
slukløsningen. Det benyttes i dag kabinett noe som begrenser vannbelastningen på rommet. Det
forutsettes videre bruk av kabinett om det ikke foretas oppussing.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Rapporten og
selgers egenerklæring er en del av salgsoppgaven og må leses nøye før bud inngis. Kjøper overtar
ansvaret for de opplysninger som fremkommer av salgsdokumentasjonen, og kan ikke gjøre
gjeldende som mangel noe som burde vært kjent eller som ikke kan anses å ha betydning for avtalen.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger bygge anmeldelse for nybygg datert 02.03.1955. Det foreligger ikke ferdigattest på
eiendommen. Det gis ikke ferdigattest for tiltak som er omsøkt for 1. januar 1998. Det er byggets eier (
Borettslaget ) som er ansvarlig for at bygget er utført i tråd med tillatelsen.
Megler har kontrollert dagens løsning opp mot byggetegninger og disse samsvarer med dagens bruk av
boligen.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
TG 1 er gitt på det elektriske anlegget
Sikringsskap plassert i oppgang med automatsikringer.
Hovedsikring på 25 amp.
Det er dels u-jordet anlegg.
Det foreligger også risikovurdering fra arbeidet som nylig ble utført.
Spørsmål til eier
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt
arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i
eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
Nei
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist oppdatert? (årstall)
1957
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert
elektroinstallasjonsvirksomhet?
Ja Etter det eier kjenner til.
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider
på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?
Ja Det foreligger på det eier kjenner til, følgende er utført: Skifte
ut innmat i sikringsskap , skifte stikk på soverom, gjennomgang av
anlegge og funnet i orden ved kontroll. Det er foretatt målinger av
isolasjons motstand, kontinuitets målinger av jord leder , kontroll
av jordfeilbrytere.
Eksisterer det samsvarserklæring?
Ja Samsvarserklæringen er datert 07.02-24.
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet - Det Lokale
Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med
avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
Nei
6. Forekommer det at sikringene løses ut?
Nei
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel
termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens
elektriske anlegg?
Nei
Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på
kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk
samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av
varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank
Nei
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
Nei
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap
ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne
kapslinger?
Nei
Inntak og sikringsskap
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
Ja
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder,
allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget
ha en utvidet el-kontroll?
Nei
Basert på en enkel visuell besiktigelse er det ikke registrert feil,
kjøper må likevel ikke forveksle denne vurderingen med en full
vurdering av anlegget.
TG 0 er gitt på Røykvarsler og brannslukningsapparat.
I dag er det krav om at røykvarslere er fast tilkoblet strøm. Det er dog uvanlig på eldre boliger.
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål som fremkommer under.
Tilstandsgraden er basert på retningslinjer til disse spørsmålene i bransjestandarden NS3600.
Dette kan ikke sammenlignes med en fullstendig kontroll av branntekniske forhold av offentlig
myndighet, eller en vurdering av boligens branntekniske forhold eller prosjektering fra en rådgiver med
spesialkompetanse. En bygningssakkyndig har verken kompetanse til å gi slik veiledning eller
lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden - TG0
er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen.
Det kan være feil og mangler om branntekniske forhold som en slik forenklet undersøkelse ikke vil
avdekke.
1. Er det mangler for brannslukningsutstyr i boligen iht. forskriftskrav
på søknadstidspunktet, men minst Byggeforskrift 1985?
Nei
2. Er det skader på brannslokkingsutstyr eller er apparatet eldre enn 10
år?
Nei
3. Er det mangler på røykvarsler i boligen iht. forskriftskrav på
søknadstidspunktet, men minst Byggeforskrift 1985?
Nei
4. Er det skader på røykvarslere?
Nei
OppvarmingOppvarming med sentralvarmeanlegg med vannbåren varme via radiatorer.
Varmtvann og oppvarming er inkludert i fellesutgiftene.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G
EiendomsskattDet betales ikke eiendomsskatt i Bærum kommune pt.
Fordeling felleskostnaderFelleskostnader kr 4 224,- / Avdrag fellesgjeld kr 198,- / Renter fellesgjeld kr 1 213,- / Brensel kr 498,-
Faste løpende kostnaderForbruksstrøm, innboforsikring og annet relatert til eiers faste brukskostnader.
Nåværende eier har et strømforbruk som tilsvarer ca. 2 100 kwh pr. år.
Tv og internett leveres av Telenor, og er inkludert i felleskostnadene.
Spesifikasjon av fellesgjeldSpesifikasjon av Borettslagets lån:
Lånenummer: 96660135984, BoligBanken ASA
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 29.01.2024: 5.75% pa.
Antall terminer til innfrielse: 433
Saldo per 29.01.2024: kr 27 138 917
Første termin/første avdrag: 31.12.2021 ( siste termin 31.01.2060 )
Andel av saldo: kr 253 777,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Renten er flytende og på grunn av hyppige renteendringer den siste tiden kan renten ha endret seg uten
at megler har mottatt informasjon om dette før salget. Kjøper må påregne at felleskostnader kan øke som
følge av renteendringer.
Borettslaget er ikke medlem av et sikringsfond. Som sikkerhet for krav som springer ut av lagsforholdet,
har borettslaget legalpant (1. prioritet) i den enkelte andel tilsvarende 2G (folketrygdens grunnbelop), jfr.
Borettslagsloven § 5 - 20
ÅrsregnskapFra siste tilgjenelige regnskap fra Boligselskapet ( 2022) fremkommer følgende:
Regnskapet viser et underskudd på kr. 504.238,-
Det er i tillegg betalt kr 552.864,- i avdrag på lån som ikke kostnadsføres men som må medberegnes for
å se endring i disponible midler, som utgjorde 2.313.705 ved utgangen av regnskapsåret.
Generelt er inntekter og kostnader i store trekk som forventet med unntak av strøm nett/kraft som er
høyere enn budsjettert, men el.kjele er til gjengjeld godt under budsjett. Samlet er strømkostnadene
115.000 høyere enn budsjett.
Det har ikke inntruffet forhold etter regnskapsårets utgang som er av betydning for bedømmelsen av
sameiet, og som ikke fremkommer av årsregnskapet med tilhørende noter.
Forsikring med polisenummerProtector Forsikring ASA
Polisenummer: 1427567
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 221 393,-
Som sekundærbolig Kr. 4 641 292,-
BorettslagBoligselskapet Ramstad Borettslag A/ L med org.nr.: 950783702 i Bærum kommune består av 109
andeler
Boligselskapet er tilknyttet, og har pliktig medlemskap til ABBL som koster kr 675 pr andelseier. Årlig
kontingent er kr 500,-
Boligselskapet har vaskerier, tørkeplasser og egen ansatt vaktmester.
Grilling på balkonger er tillatt. Elektrisk grill eller gassgrill skal benyttes.
Fellesareal i kjeller og loft kan brukes til oppbevaring av sportsutstyr, barnevogner, felles utemøbler,
bildekk og sykler.
Fra siste tilgjengelige årsberetning fra Boligselskapet ( 2022) fremkommer følgende:
Vedlikehold / innkjøp 2022
Varmtvannsberedere i Kokkerudåsen 14-16 ble skiftet.
Teknisk rom i den blokken ble i den forbindelse pusset opp.
Det ble satt opp ny mur, bestående av granittblokker, i området bak fyrhuset/traktorparkeringen.
Det ble utført en del etterarbeid etter dreneringen rundt Kokkerudåsen 20-22. Det ble blant annet støpt nye
inngangspartier/trapper, inkl.nye varmekabler. Videre ble det murt nye kantstein rundt plener som var
gravd opp.
To sykkelparkeringer i området som ble drenert ble utvidet og fikk doblet kapasitet.
Det ble skiftet ut totalt 19 vinduer hos forskjellige beboere.
Røykvarslere ble montert i alle oppganger.
Det ble avholdt 2 dugnader i 2022: om våren og høsten.
4 oppganger ble malt på dugnad.
Planlagt/ utført vesentlig vedlikehold i 2023
Skifte ut sålebenkbeslag/skifterplater under vinduer i nr. 14 og nr. 16.
Utskifting av vinduer i leiligheter der det etter befaring viser seg å være behov.
Montering av brannvarslere i fellesarealer på loft og i kjellere.
Utskifting av hovedstoppekran i alle oppganger.
Kommende 5-års periode
Styret forholder seg til rapport fra ABBL v/teknisk avdeling som utarbeides hvert 5. år. Rapporten er
tilgjengelig for andelseiere på forespørsel.
Utskifting av varmtvannsberedere i Kokkerudåsen 2-4 er planlagt i 2024.
Utskifting av vinduer i leiligheter foregår kontinuerlig.
Styret prioriterer til enhver tid nødvendige utbedringer som forhindrer stopp i den tekniske og
sikkerhetsmessige driften av borettslaget.
ForretningsførerABBL v/ Even Bjurbeck Løvås
Kinoveien 3, 1337 Sandvika
67 57 40 00 / post@abbl.no / www.abbl.no
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt.
Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet er forkjøpsrett for medlemmer og borettslaget.
Forkjøpsretten er sendt for utlysning for medlemmer og borettslaget samtidig med salget, og vil være
avklart 5 virkedager etter budaksept. Dersom forkjøpsretten benyttes, løses opprinnelig kjøper fra avtalen
og alle økonomiske forpliktelser overfor selger bortfaller. Vær oppmerksom på at forretningsfører har
anledning til å belaste et ekstra gebyr til den som benytter forkjøpsrett.
Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tlf 67 57 40 00 / post@abbl.no / www.abbl.no
Tekniske installasjoner- Kabel-tv
- Dørcalling
- Innvendige vannledninger er av kobber.
- Stoppekraner for varmt og kaldt vann samtoppleggskraner for sentralvarmeanlegget er lokalisert i
fellesarealer i kjellere.
- Det er avløpsrør av støpejern.
- Boligen har naturlig ventilasjon med ventiler og luftespalter.
- Sentralfyr fra felles anlegg plassert i fellesareal. Anlegget ble skiftet for noen år siden iflg eier.
- Borettslaget benytter jordvarme med 3 varmepumper samt har en el-kjele som «hjelper til» i de kaldeste
periodene.
- Det er sentralanlegg for varmt vann og varme fra radiatorer.
- Nye termostater ble montert i 2015.
-Sikringsskap plassert i oppgang med automatsikringer. Hovedsikring på 25 amp.
- Røykvarsler og brannslukningsapparat.
DyreholdDyrehold, med unntak av dyr som utelukkende oppholder seg innendørs, er ikke tillatt. Det kan søkes om
dispensasjon fra denne bestemmelsen. Eget skjema for søknad er utarbeidet. Det samme gjelder
retningslinjer for dyrehold.
DiverseDet gjøres oppmerksom på at eiendomsmegler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes
pålegg fra E-Verk eller brann/feiervesen på eiendommen.
AnnetKjøper må melde seg inn i boligbyggelaget dersom medlemskap ikke er tegnet.
Ved tegning av medlemskap innbetales kr 675,- pr. andelseier.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen.
Andelen (andelsnummer 7) selges fri for heftelser, med unntak av lovbestemt panterett for
borettslaget.
Borettslaget har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i andelen for opptil 2 x folketrygdens
grunnbeløp (2G), jf. borettslagsloven § 5-20.
Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader og andre krav borettslaget kan knytte til andelseieren.
På borettslagets eiendom er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens
matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
3024/ 10/ 250:
25.11.1950 . Dokumentnr: 8369 . Bestemmelse om bebyggelse
Bestemmelse om gjerde
Bestemmelse om vann/ kloakkledning
Med flere bestemmelser
25.01.1956 . Dokumentnr: 788 . Best. om vann/ kloakkledn.
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
08.01.1960 . Dokumentnr: 300070 . Erklaring/ avtale
Bestemmelse om trafostasjon/ kiosk
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
1965/ 301178.1/ 100 26.02.1965 OBLIGASJON
Beløp: NOK 1 195 830
Panthaver: BÆRUM BOLIGBYGGELAG AL
LØPENR: 990513
OBLIGASJON . FELLESOBLIGASJON FOR BORETTSINNSKUDD
1989/ 43091.1/ 100 05.12.1989 ** FORHØYELSE
FORHØYET TIL NOK 1,204,680
13.09.1974 . Dokumentnr: 13587 . Erklaring/ avtale
Midlertidig dispensasjon fra Bygningsloven vedr. garasje
06.12.2019 . Dokumentnr: 1468200 . Bestemmelse om vann/ kloakk
Kan ikke slettes uten samtykke fra: Bærum Kommune Org.nr: 935 478 715
Oppsetting av støttemur i restriksjonsbelte for offentlig vann. og avlopsledninger
Bestemmelse om vedlikehold av anlegg/ ledninger
2021/ 1460348.1/ 200 19.11.2021 PANTEDOKUMENT VED BYTTE AV BANK
Beløp: NOK 28 000 000
Panthaver: BOLIGBANKEN ASA
ORG.NR: 914 827 841
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
ELEKTRONISK INNSENDT
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året.
Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre.
Andelseier kan overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to
siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig
grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller
kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer
megler ved spørsmål.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via privat vei med felles vedlikeholdsansvar.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til boligformal.
Reguleringsplan Ramstad, nordre del, en eldre reguleringsplan datert 29.04.1949 med formål
blokkbebyggelse samt reguleringsplan for Kirkeveien fra Ekeberglia til Dragveien, en eldre
reguleringsplan vedtatt 24.01.1986 med formal kjorevei (26 m2).
Området er i kommuneplanens arealdel 2022.2042, vedtatt 21.06.2023, avsatt til boligbebyggelse
nåvarende og veg nåvarende. Denne er under arbeid. For mer informasjon ta kontakt med Børum
kommune.
Kopi av situasjonskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter
til å gjøre seg kjent med disse.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 490 000,- (Prisantydning)
kr 253 776,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 743 776,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 744 976,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 753 226,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Grunn og forsikringshonorar (Kr.13 750)
Provisjon (Kr.53 250)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.11 674,50)
Grunnpakke borettslag (Kr.13 424)
Markedspakke 1 (Kr.19 938)
Direkteutlegg for selger - Eierskiftegebyr (Kr.6 125)
Gebyr utlysing forkjøpsrett (Kr.7 975)
Oppgjør (Kr.5 500)
Totalt kr. (Kr.131 636,50)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer9-24-0001
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseEiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingStabekk Eiendomsmegling AS
EIE Stabekk
Org. nr: 990997861
Gml. Drammens vei 45
1321 Stabekk
Tlf: 67 53 23 10
Ansvarlig meglerLars Faale
Daglig leder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
SaksbehandlereLars Faale
EIE Stabekk
Daglig leder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 90 61 90 00 / E-post: lf@eie.no