EiendomLandsvik 36, 5917 ROSSLAND
MatrikkelGnr. 351 Bnr. 26 i Alver kommune
BoligtypeFritidseiendom
EierformSelveier
TomtEiet tomt 1806 kvm
Prisantydning699 000
TilstandsrapportDet er ikke innhentet offentlig godkjent tilstandsrapport.
Totalpris inkl. omkostningerkr 699 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 240,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 17 470,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 699 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 18 710,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 717 710,- (Totalpris inkl omkostninger)
Kommunale avgifterKr. 582 pr. år
EierJulius Kripaitis
ParkeringParkering på tomt.
BeliggenhetVelkommen til Landsvik 36. Tomten ligger idyllisk til i Landsvik med landlig beliggenhet og kort vei til sjø
og turområder. Drøye 50 minutter fra Bergen og med gode bussforbindelser kun 4 minutter unna tomten.
Her har du mulighet til å bygge opp igjen eiendommen med nærhet til sjø og lotte landlie omgivelser.
Tomten ligger i fin avstand til både Frekhaug, og Knarvik for et bredere utvalg av varer og tjenester.
Nærmeste dagligvarebutikk er Kiwi Holme ca. 15 min å kjøre fra tomten.
I dag står det et bygg på tomten med grunnmur og garasje.
TomtEiet tomt, 1806 kvm
Kommunale avgifterKr. 582 pr. år
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er ikke eiendomsskatt i Alver kommune.
Faste løpende kostnaderFor aktuell bolig vil dette blant annet være strøm etter forbruk, kabel-TV og bredbånd, forsikringer etc.
FormuesverdiFormuesverdi kr 106 448 pr. 31.12.2022.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DiverseI internettannonsen, salgsoppgaven og eventuell avisannonse er det bruken av boligens rom som er
opplyst, selv om denne kan være i strid med dagens krav for tilsvarende bruk.
Det er ny eier som bærer risikoen for å få godkjenning av tiltak på eiendommen. Vi oppfordrer derav
interessenter til å kontakte Alver kommune for informasjon om hva som kan bygges på
eiendommen/søknadsprosessen etc
AnnetVi i EIE eiendomsmegling Bergen etterstreber å ha de beste boligannonsene i Norge og vi er stolte av å
ha tilknyttet oss det som etter vår mening er de beste på styling og bilder i landet. Stylistene og
fotografene i Heem jobber eksklusivt for Eie Eiendomsmegling i Bergen. Slik kan vi love det beste
resultatet for våre kunder.
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag
om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn
eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterEiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For servitutter eldre enn fradelingsdato og
eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket /
avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta
kontakt med megler for mer informasjon.
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte
kommunale skatte- og avgiftskrav.
UtleieEiendommen kan i sin helhet leies ut.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet privat vei til offentlig vei ifølge Alver kommune.
Landsvik 36 har veirett over hovedbruket Gnr. 351 Bnr. 5. Hovedbruket har i senere tid skilt ut tomter som
må kjøres over for å ha tilkomst til Landsvik 36. Denne veiretten medfølger også på disse aktuelle
tomtene.
Landsvik 36 skal ha rett til å grava vassbrunn på hovudbruket, etter påvist stad av eigaren, soframt der
ikkje kan finnast vatn på parsellen.
Vi gjør oppmerksom på at private ledninger vedlikeholdes for eiers regning. For private fellesledninger er
der normalt tilknyttet solidarisk vedlikeholdsplikt.
ReguleringEiendommen er ikke regulert i reguleringsplan.
01.01.2020 ble kommunene Lindås, Radøy og Meland slått sammen til Alver kommune. gjeldende
kommuneplan gjelder for Alver kommune.
Området er i henhold til gjeldende kommuneplan avsatt til LNFR ifølge Alver kommune.
Gnr/bnr 351/26 er registrert som LNF-Sreidd fritidsbustad, jf tabell 9.2.
Føresegn 3.2.2 vil være gjeldande ved søknad om tiltak på eigedommen.
3.2.2:
På eigedom med eksisterande bygningar kan følgjande tiltak tillatast i tråd med eksisterande bruk, jf pbl §
11-11 nr 2:
Tiltak etter pbl § 20-1, bokstav c), e), f), h), i), og j)
C: Fasadeendring
E: Riving av tiltak som nevnt i bokstav a (oppføring, tilbygging, påbygging, underbygging eller plassering
av bygning, konstruksjon eller anlegg)
F: Oppføring, endring eller reparasjon av bygningstekniske installasjoner
H: Oppføring av innhegning mot veg
I: Plassering av skilt- og reklameinnretninger
J: Plassering av midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg
§ 20-2.Søknadsplikt
Tiltak som nevnt i § 20-1, kan ikke utføres uten at søknad på forhånd er sendt kommunen og den deretter
har gitt tillatelse, med mindre unntak følger av §§ 20-5, 20-6, 20-7 eller 20-8.
Tiltak som fell innafor reglane i pbl §§ 20-4, 20-5 og 20-6:
20-4:
Følgende tiltak er unntatt fra reglene i § 20-3 (Søknad, prosjektering og utførelse av tiltak som nevnt i §
20-1, skal forestås av foretak med ansvarsrett etter kapittel 23, med mindre unntak følger av §§ 20-4 til
20-8):
a: Mindre tiltak på bebygd eiendom
b. Alminnelige driftsbygninger i landbruket
c. Midlertidige bygninger, konstruksjoner eller anlegg som nevnt i § 20-1 første ledd bokstav j og som ikke
skal plasseres for lengre tidsrom enn 2 år
d. Opprettelse av grunneiendom mv. som nevnt i § 20-1 første ledd bokstav m
e. Andre mindre tiltak som etter kommunens skjønn kan forestås av tiltakshaver
Departementet kan gi forskrift om hvilke tiltak som omfattes av bestemmelsen:
Som mindre tiltak etter plan- og bygningsloven § 20-4 første ledd bokstav a regnes oppføring, endring,
fjerning og riving mv. av følgende tiltak, og som er i samsvar med plan- og bygningsloven § 1-6 andre
ledd:
a. Et enkelt tilbygg hvor verken samlet bruksareal (BRA) eller bebygd areal (BYA) er over 50 kvm. Tilbygget
kan i tillegg være underbygget med kjeller.
b. En enkelt frittliggende bygning som ikke skal brukes til beboelse, og hvor verken samlet bruksareal
(BRA) eller bebygd areal (BYA) er over 70 kvm. Bygningen kan oppføres i inntil én etasje og kan i tillegg
være underbygget med kjeller.
c. Varig og tidsbestemt bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel eller omvendt innenfor en bruksenhet
d. Skilt- og reklameinnretning inntil 6,5 kvm montert på vegg, eller med høyde inntil 3,5 m og bredde inntil
1,5 m montert frittstående på terreng. Bestemmelsen omfatter ikke plassering av slike skilt- og
reklameinnretninger som kan utgjøre fare for personsikkerhet og ikke når flere skal monteres på samme
sted eller på samme fasade.
e. Frittliggende boligbygning inntil 30 kvm BRA med én boenhet i én etasje uten kjeller som ikke på noe
punkt overstiger en høyde på 4,5 m over bakken.
20-5:
For følgende tiltak som nevnt i § 20-1, er søknad og tillatelse ikke nødvendig dersom disse er i samsvar
med plan:
a. Mindre frittliggende bygning som oppføres på bebygd eiendom, og som ikke kan brukes til beboelse
b. Frittliggende bygning som er større enn bygninger som nevnt i bokstav a, som oppføres på bebygd
eiendom, og som verken skal brukes til beboelse eller annet varig opphold, og som ikke underbygges
med kjeller
c. Mindre frittliggende byggverk knyttet til drift av jordbruks-, skogbruks- og reindriftsområder
d. Mindre tiltak i eksisterende byggverk
e. Mindre tiltak utendørs
f. Fasadeendring som ikke fører til at bygningens karakter endres, samt tilbakeføring av fasade til tidligere
dokumentert utførelse
g. Andre mindre tiltak som kommunen finner grunn til å frita fra søknadsplikten
Tillatelse er heller ikke nødvendig for tiltak som nevnt i § 20-1 bokstav m når:
a. Tiltaket skjer som ledd i jordskifte i samsvar med rettslig bindende plan
b. Tiltaket skjer etter krav som nevnt i matrikkellova § 9 første ledd bokstav g
c. Eksisterende matrikkelenhet registrert som offentlig veg skal deles i forbindelse med at ansvaret for
administrasjonen av offentlige veger skal endres mellom staten, et statlig utbyggingsselskap for veg,
fylkeskommunen eller kommunen.
Det samme gjelder tiltak som nevnt i § 20-1 første ledd bokstav j når tiltaket ikke skal stå lengre enn 2
måneder.
Tiltakshaver er ansvarlig for at tiltak som nevnt i første til tredje ledd, utføres i samsvar med de krav som
ellers følger av bestemmelser gitt i eller i medhold av lov. Tiltak kan ikke settes i gang før det er gitt
nødvendig tillatelse eller samtykke fra andre berørte myndigheter, jf. § 21-5.
20-6:
Tiltak som nevnt i § 20-1, er ikke søknadspliktig dersom tiltaket blir tilfredsstillende behandlet etter andre
lover. Departementet skal gi forskrift om hvilke tiltak etter første punktum som er unntatt fra søknadsplikt
og hvor langt bestemmelser i loven her gjelder.
Tilbygg og påbygg der samla bruksareal (BRA) er inntil 100m2 etter pbl § 20-1 a:
Oppføring, tilbygging, påbygging, underbygging eller plassering av bygning, konstruksjon eller anlegg
Arealoverføring eller tilleggsareal opptil 200 m² (samla) etter pbl § 20-1 m:
Opprettelse av ny grunneiendom, ny anleggseiendom eller nytt jordsameie, eller opprettelse av ny
festegrunn for bortfeste som kan gjelde i mer enn 10 år, eller arealoverføring, jf. matrikkellova.
Tiltak krev søknad om løyve etter pbl kapittel 20.
Se dokumentet planføresegner som er vedlagt salgsoppgaven for mer informasjon.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 699 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 240,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 17 470,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 699 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 18 710,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 717 710,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon: 50.000,-
Grunnpakke: 10 000,-
Tilrettelegging: 10 000,-
Markedspakke: 15 900,-
Oppgjør: 7 990,-
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer81-24-0336
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Hyttepakken og boligkjøperfoEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
fritidsbolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Hyttepakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring i forbindelse med kjøpet av fritidsboligen.
Hyttepakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for Hyttepakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingMekleriet AS
EIE Bergen Sentrum
Org. nr: 917989338
Eidsvågbakken 1
5105 Eidsvåg i åsane
Tlf: 53 51 98 80
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF | Fagansvarlig | Partner Cecilie Sandvik
SaksbehandlereErlend Nordhus
EIE Bergen Sentrum
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 94 16 89 77 / E-post: eno@eie.no