EiendomJernbaneveien 37, 1369 Stabekk, Etasje: 1
MatrikkelGnr. 14 Bnr. 1089 Snr. 2 og Gnr. 14 Bnr. 1089 Snr. 39 i Bærum kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 86 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 75 kvm
- BRA-b (innglasset balkong): 7 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal):
ArealPrimærrom: 75 kvm, Bruksareal: 86 kvm, BRA-i: 75 kvm , BRA-e: 4 kvm , BRA-b: 7 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1995
TomtEiet tomt kvm
Prisantydning5 190 000
TilstandsrapportTakstmann: Bjørn Fosser
Takstdato: 10.08.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 37 153,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 34 310,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 5 190 000,- (Prisantydning)
kr 37 153,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 227 153,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 4 000,- (Innflyttningsgebyr)
kr 130 670,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 5 227 153,-))
--------------------------------------------------------
kr 136 170,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 363 323,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 575,- pr. mnd.
EierSanjay Malhotra
BeskrivelseSiamak Ebrahimi v/ EIE eiendomsmegling har gleden av å presentere en lys og trivelig seniorleilighet
(55+), sentralt beliggende på Stabekk. Dette er en flott seniorleilighet for deg over 55 å. Kun 3 minutters
gange til butikker, apotek, bakeri, frisør, tog, buss, spisesteder m.m. Boligen ligger i en høy 1. etasje og
byr på en optimal planløsning. Boligen er pusset opp i 2024 med nytt gulv, nymalte vegg- og takflater,
samt oppgradert kjøkken. Mulighet for omgjøring til 3-roms.
Stabekk-tunet er et veldrevet sameie som disponerer to gjestehybler, og et selskapslokale m/stue og
kjøkken til utlån for beboerne.
•Trappefri adkomst i første etasje
•Parkeringsplass i lukket garasjeanlegg
•Stor innebod, samt 1 bod i garasjekjeller
•Romslig stue m/store vinduer
•Praktisk kjøkken m/god skapplass
•Stort og pent flislagt bad
ParkeringDet medfølger bruksrett på en garasjeplass i felles garasjeanlegg.
BeliggenhetBoligen ligger sentralt til på Stabekk, med gangavstand til Stabekk sentrum med flere forretninger,
servicetilbud og gode kollektivmuligheter med både buss og tog.
Stabekk sentrum er et hyggelig lite sentrum med blant annet apotek, bakeri, frisører, bokhandel,
blomsterbutikk, dyrlege, spisesteder og flere hyggelige kaféer. Dersom du ønsker et større utvalg av
butikker har du kjøpesenter både på Fornebu og på Bekkestua, samt Sandvika Storsenter hvor alle er en
kort biltur unna.
Nærområdet har også et variert utvalg av fritidsaktiviteter. Her finnes blant annet idrettsanlegg for tennis
og golf, svømmehall, flere treningssenter og kyststi med fine badeplasser på Høvik. Det er også flotte
turområder langs sjøen ved Strand, Høvikodden, Veritasparken og Kalvøya. I tillegg har Bærumsmarka
flotte rekreasjonsmuligheter med milevis av preparerte skiløyper om vinteren og utallige turstier i
sommerhalvåret. For kunstinteresserte er det flere hyggelige gallerier i området blant annet på Skallum
Gård, eller man kan legge turen innom Hennie Onstad Kunstsenter. Kort vei er det også til populære
Strand restaurant med hyggelige uteområder og utsikt over sjøen.
Det er et meget godt utvalg av offentlig kommunikasjon via buss og tog på Stabekk. Nærmeste
bussholdeplass er Stabekk stasjon som ligger i gangavstand fra leiligheten. Herfra går det buss i retning
Bekkestua, som er et knutepunkt for offentlig kommunikasjon, samt i retning Oslo via Lysaker. På Stabekk
togstasjon går det lokaltog retning i Oslo og Drammen, samt Flytoget til Gardermoen.
TomtEiet tomt, kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA 86 m²
- BRA-i 75 m²: (Bad, entré, kjøkken, stue, soverom og omkledningsrom)
- BRA-e 4 m²: (Ekstern kjellerbod)
- BRA-b 7 m²: (Innglasset balkong)
Omkledningsrommet er opprinnelig byggesøkt som bod i leiligheten. Rommet er betegnet som et
omkledningsrom, da det fremstod som det under befaringen.
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteGarasjekjeller i betong. Yttervegger i mur og betongkonstruksjon, forblendet med teglstein. Saltak i
trekonstruksjon. Etasjeskiller i betong.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.
Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Overflater på innvendige gulv (Bad / 1. etasje)
Det er observert noe svertesopp i silikonfuger hjørnet i overgangen mellom i dusjen.
Tg 2 er gitt på grunn av alder sett i forhold til forventet levetid på vanntett sjikt.
Dette medfører en økt risiko for lekkasjer.
Overflater på innvendige vegger (Bad / 1. etasje)
Vegger i våtrom skal ha vanntett sjikt (membran) i våte soner. Denne typen konstruksjon har i følge Sintef
Byggforsk normalt levetid på ca. 15-20 år og tilstandsvurdering er derfor basert på alder, da
konstruksjonen har oppnådd mer enn halvparten av forventet levetid.
Elektrisk oppvarming (Bad / 1. etasje)
Varmekabler i gulvstøp. Tg 2 er gitt på grunn av alder i forhold til forventet levetid.
Tilstandsvurderingen er gitt basert på alder og enkle observasjoner, da undertegnede ikke har
spisskompetanse på området.
Vinduer
Vinduer med tolags isolerglass, produsert i 1995. Vinduer er av eldre dato og det må på generelt
grunnlag påregnes høyere varmetap og lavere isolasjonsevne. TG 2 er gitt på grunn av alder iht. forventet
levetid og normal bruksslitasje.
Ytterdører
Entrédør i brannklasse B-30 med 35 desibel lydmotstand. Tofløyet balkongdør med tolags isolerglass,
produsert i 1995.
Døren er av noe eldre dato og det må derfor påregnes slitasje og noe redusert funksjon i forbindelse med
varmetap.
Varmtvann
Varmtvannsbereder på 120 liter, fra byggeåret, montert i benkeskap på kjøkkenet. Ifølge Sintef Byggforsk
har varmtvannsberedere en anbefalt brukstid på 20 år. Teknisk levetid er 15-30 år avhengig av påvirkende
faktorer. Bereder har i dette tilfellet oversteget mer enn anbefalt brukstid og er derfor gitt TG 2
Ledningsnett for sanitærinstallasjoner
Ledningsnett for vann i kobber fra byggeår. Avløpsrør i plast.
Hovedstoppekran i kjøkkenbenk. Denne er funksjonstestet og funnet i orden.
I henhold til Sintef Byggforsk har kobberrør til innvendig bruk i bolig en anbefalt brukstid på 40 - og 50 år
avhengig av type rør. Teknisk levetid er 25-100 år avhengig av påvirkende faktorer. Røropplegget har i
dette tilfellet oversteget mer enn halvparten av anbefalt brukstid og derfor gitt tg 2. Forholdet kan gi
forhøyet risiko for vannlekkasjer.
Elektrisk anlegg
Sikringstavle med automatsikringer og jordfeilbryter. Anlegget er fra byggeåret. Kursoversikten samsvarer
med antall sikringer.
Det elektriske anlegget er gitt TG 2 på grunn av alder i forhold til forventet levetid.
Det anbefales på generelt grunnlag at anlegget kontrolleres av en el. - takstmann.
Dette anbefales på alle anlegg som er eldre, eller mangler dokumentasjon på utførte arbeider.
Følgende har fått tilstandsgrad ikke undersøkt (TG-IU) i tilstandsrapport:
Hulltaking - Bad, 1. etasje
Hulltaking er ikke utført da veggene i våtsone er mot fellesareal og naboleilighet, og derfor ikke egnet for
hullborring.
Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de
opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte
bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
Tilleggskommentar: Selger har hverken bebodd leiligheten eller funskjonstestet den.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest på eiendommen datert 16.01.2003.
Det understrekes imidlertid at boligens utforming per i dag ikke er i samsvar med ferdigattest/siste
godkjente tegninger hos kommunen. Kjøkken er flyttet til opprinnelig soverom. Bod (omtalt som
omkledningsrom) har i originale byggetegninger adkomst fra felles gang. Ved dagens planløsning er det
adkomst til bod fra inne i leiligheten. Kommunen opplyser at det ikke foreligger sak om slik endring i
deres arkiv. Kjøper overtar risikoen knyttet til dette, herunder risikoen for evt. ulovlighetsoppfølging fra
kommunens side. Søknad om bruksendring/godkjenning av boligen i tråd med dagens utforming/bruk
skjer for kjøpers regning og risiko.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingElektrisk oppvarming av boligen via panelovner og elektriske varmekabler på badet.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Oransje - Energikarakter F
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er ingen eiendomsskatt i Bærum kommune per dags dato.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 575,-
pr.mnd.
Betjening andel fellesgjeld, vedlikeholdsfond, kabel-tv, bredbånd, drift, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter, forretningsførsel
Herav:
Vedlikeholdsfond: 202,-
Tv og bredbånd: 527,-
Andel fellesutgifter: 2846,-
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene.
Styreleder opplyser om at felleskostnader vil bli justert/økt i forhold til konsumprisindeksen. Ytterligere
økninger vil bli vurdert hvis det er nødvendig i forhold til drift av bygningen i sameiet.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånetaker: Sameiet Stabekk-Tunet Seniorleiligheter
Lånenummer: 1636.76.73005
Lånetype: ANNUITET MV
Antall forfall pr. år: 12
Bevilget lånebeløp: 1.000.000,00
Rentetrinn: 0,00 - 0,00, 7,25% (på hele beløpet)
Reell innfrielsesdato: 01.08.2033
Sum andel fellesgjeld kr. 37 153,- pr. 31.12.2023 følger seksjonen.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultatregnskap for 2023 viser et underskudd på kr 590 425,-, som føres mot egenkapitalen.
Sameiet har en negativ egenkapital på kr 104 032,- pr. 31.12.2023. Beløpet består av Vedlikeholdsfond på
kr 228 013,- og akkumulert negativ egenkapital på kr 409 001,-. Årsaken er opptak av lån. Sameiet har
ikke problemer med å møte sine forpliktelser overfor leverandører og långiver.
Forsikring med polisenummerTryg Forsikring
Polisenummer: 7146192
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 428 931,-
Som sekundærbolig Kr. 5 429 936,-
SameieSameie: SAMEIET STABEKK-TUNET SENIORLEILIGHETER,
Sameiets navn er Sameiet Stabekktunet Seniorleiligheter. Sameiet består av 38 boligseksjoner og en
samleseksjon garasje av eiendommen gnr. 14, bnr. 1089 i Bærum i h.t. Begjæring om oppdeling i
eierseksjoner, tinglyst 1. august 1995. Sameiet disponerer videre andel av utvendig fellesareal med bnr.
1094. Eierbrøkene er fastsatt på bakgrunn av bruksenhetenes areal. Sameiets formål er å ivareta
sameiernes fellesinteresser gjennom drift og vedlikehold av fellesarealer og fellesanliggender for
sameiets eiendommer. Seksjonene er beregnet på aldersgruppen over 55 år.
Styreleder opplyser:
Styret holder kontinuerlig på med vedlikehold av gården, det er foreløpig løpende vedlikehold som utføres,
om det kan komme større vedlikeholdsoppgaver vil dette vurderes om det skal tas under ordinær drift.
Med hensyn til felleskostnader vil denne i utgangspunktet bli justert i forhold til konsumprisindeksen,
ytterligere økninger vil bli vurdert hvis det er nødvendig i forhold til drift av bygningen i sameiet.
Styrets arbeid:
-Vi har avholdt 2 ekstraordinære sameiermøter. Ett for å velge ny styreleder og ett for å øke husleien og
godkjenne lån på kr 1.000.000 på grunn av store vedlikeholdsoppgaver.
-Oppgradering av infrastruktur el-bil ladere er utført av Ørnulf Wiik Installasjon AS. Utskifting av 3
takvinduer ett med røykventilasjon. Utført av Norges Tak & Blikk AS.
-Tetting av tak og innkledning av piper. Utført av Norges Tak & Blikk AS. Her står det igjen noe arbeid som
ikke kunne gjennomføres på grunn av kulden.
-I arbeidet med de store vedlikeholdsoppgavene har styret benyttet konsulenttjenester fra Øivind Brækkan,
tidligere byggeleder for bygget vårt.
-Styret har inngått kontrakt med Norsk Brannvern om årlig sikkerhetsgjennomgang av bygget.
-Styret har også inngått kontrakt med Ørnulf Wiik Installasjon AS om årlig kontroll og drift av det elektriske
anlegget i bygget vårt.
-Vårt tidligere vaktmesterselskap har fusjonert med Maximum Service AS. Ny kontrakt er opprettet med
dem.
-Norsk Heiskontroll har gjennomført kontroll av heisen vår. Retting av påviste feil og mangler er bestilt og
blir utført av Kone AS.
-Styret er i gang med å lage en vedlikeholdsplan for de neste 5 år. Dette gjøres i samarbeid med Øivind
Brækkan. Dette er en viktig jobb. Bygget nærmer seg 30 år og vedlikehold er viktig fremover.
-Kontoen for vedlikehold må styrkes. Det er dyrt å finansiere store vedlikeholdsoppgaver med banklån.
-Styret ønsker at alle leilighetene er med på å skifte ut gamle varmtvannsberedere og få installert
automatisk vannstopp. Dette gjelder kun de leiligheter som ikke har det fra før.
Dersom det blir gjennomført får vi en betydelig reduksjon i forsikringspremien.
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene.
ForretningsførerPHM Forvaltning AS.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
DyreholdDet er ikke nevnt noe om dyrehold i sameiets husordensregler.
DiverseEttersyn ihht. sameiets vedtekter:
Den styret gir fullmakt, skal ha adgang til de enkelte bruksenheter for å foreta ettersyn, installasjoner og
reparasjoner når dette er nødvendig av hensyn til sameiet eller noen av de øvrige sameierne. Det skal tas
rimelig hensyn til vedkommende sameier.
Ledninger, rør og liknende nødvendige installasjoner kan føres gjennom bruksenheten hvis dette ikke er
til vesentlig ulempe for sameieren. Sameieren skal gi adgang til bruksenheten for nødvendig ettersyn og
vedlikehold av installasjonene.
AnnetBoligen er vasket og rengjort ifm. visning. Det blir ikke utført ytterligere utvask til overtagelse.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
UtleieVed utleie må styret orienteres før avtale inngås. Dette for å sikre at alle forpliktelser overfor sameiet er
innfridd, og at kravene til alder innfris, slik at seniorleilighetenes status ikke endres.
Leietaker til bruksenhet må godkjennes av styret. Godkjennelse skal foreligge før utleie finner sted.
Godkjennelse kan bare nektes når det foreligger saklig grunn til det. Leietakere skal gjøres kjent med
sameiets vedtekter og gjeldende husordensregler og godta disse som bindende for seg.
Vei/vann/kloakkOffentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig.
Pågående plansaker i området:
- Saknsummer 2022013. Gamle Ringeriksvei 1. Status: under behandling. Plankonsulent Asplan Viak AS
og arkitekt R21 Arkitekter AS foreslår på vegne av forslagsstiller Stabekk Utvikling AS å regulere Gamle
Ringeriksvei 1 til sentrumsbebyggelse inkludert 18 boliger. Planforslaget legger til rette for fortetting med
en kombinasjon av boliger og forretninger/bevertning/kontor, samt allment tilgjengelig torg og snarvei på
utearealer. Les mer om saken på
https://www.baerum.kommune.no/politikk-og-samfunn/samfunnsutvikling/stedsutvikling-i-barum/stabekk/gamle-ringeriksvei-1/
- Saksnummer 2021006. Stabekk sentrum og gater. Det skal utarbeides en detaljregulering for gater og
byrom på Stabekk sentrum. Planforslag for detaljregulering gater og byrom var lagt ut på offentlig
ettersyn/høring ved planutvalgsmøte den 21.09.2023. Planen omhandler de offentlige gater, veier og
byrom på Stabekk sentrum. Planen inkluderer følgende områder:
- Fylkesveien, Gamle Ringeriksvei og Gamle Drammensveien
- De kommunale veiene Jernbaneveien og Nyveien
- Stasjonstorget og tilknyttet arealer nord for jernbanen (parkering, adkomstareal)
- Gang- og sykkelvei fra Jernbaneveien til Gamle Ringeriksvei
Det skal sikres at Gamle Drammensvei bygges om til en bymessig gate, der gående og syklende
prioriteres.
Les mer om saken på:
https://www.baerum.kommune.no/politikk-og-samfunn/samfunnsutvikling/stedsutvikling-i-barum/stabekk/stabekk-sentrum/
- Saksnummer 2019001: Jernbaneveien 15 og 25. Detaljregulering, under behandling. Formålet med
forslaget er utbygging og helhetlig utvikling av felt S 15 i områdeplan for Stabekk sentrum til
boligbebyggelse, park og verneverdig bebyggelse.
- Saksnummer 2020004. Detaljregulering av Jernbaneveien 11. Man ønsker å bygge boliger på
eiendommen og ha noe næring. Barnehagen som er der i dag ønskes nedlagt. Formålet foreslår vi
kombinert bolig/forretning/ kontor/bevertning.
Saksnummer 2024004: Jarnbaneveien 115. Eiendommen Jernbaneveien 115 er i gjeldende
kommuneplan avsatt til framtidig boligbebyggelse. Formålet med planen er å regulere eiendommen til
boligbebyggelse i tråd med gjeldende
kommuneplan.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 5 190 000,- (Prisantydning)
kr 37 153,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 227 153,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 4 000,- (Innflyttningsgebyr)
kr 130 670,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 5 227 153,-))
--------------------------------------------------------
kr 136 170,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 363 323,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringDet er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Foto (Kr.5 000)
Direkteutlegg for selger-tilstandsrapport (Kr.6 000)
Grunnpakke brl/sameie (Kr.12 500)
Markedspakke (Kr.18 900)
Oppgjør (Kr.7 000)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 5 227 153,-) (Kr.44 000)
Totalt kr. (Kr.93 400)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0224
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi
SaksbehandlereSiamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no
Sturla Trudvang
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 91 00 51 80
[/ E-post: stu@eie.no