EiendomThoresens gate 2B, 3182 Horten, Etasje: 2
MatrikkelGnr. 128 Bnr. 36 Snr. 5 i Horten kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 40 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 36 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 7 kvm
ArealPrimærrom: 36 kvm, Bruksareal: 40 kvm, BRA-i:36 kvm , BRA-e: 4 kvm , TBA: 7 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Byggeår2015
TomtFellestomt 2961 kvm
Prisantydning1 950 000
TilstandsrapportTakstmann: Arvid Lysgård
Takstdato: 16.02.24
I Tilstandsrapporten er det angitt 1 stk. tilstandsgrad 3 - (TG3): store eller alvorlige avvik- herunder:
Tekniske installasjoner > Branntekniske forhold:
Det er krav til å ha et skum- eller pulverapparat i boligen. Dette da man ikke skal bruke vann ved for
eksempel brann i elektriske gjenstander eller i forbindelse med matlagning. Skum- eller pulverapparat
må derfor påregnes etablert.
Vesentlige avvik og mindre avvik som etter NS 3600 gir TG 2:
Det er angitt 3 stk. tilstandsgrad 2 - (TG2) -avvik som kan kreve tiltak- herunder:
Innvendig > Overflater:
I hjørner og i overgang tak og vegger er det stedvis observert noe sprekker og riss. Noe sprekker og riss
vurderes til å være normalt da det på nyere bygg alltid vil være risiko for rissdannelser, som følge av
krymping etter uttørking av materialer. På parkettgulv er det stedvis noe riper og hakk, samt at det på gulv
foran radiator under vindu, er observert at parkettoverflaten har løsnet ved en skjøt. Foran balkongdør er
det lagt en terskel, men denne er løst og Innvendige festet. Det er også noen løse gulvlister, samt at det
er noe hakk og merker på vegger etter tidligere innredning.
Våtrom > 2. etasje > Bad > Overflater Gulv:
Rundt sluk er det observert løse fuger, samt at deler av fuger mangler.
Tekniske installasjoner > Ventilasjon:
Styreenhet til ventilasjonsanlegget er ikke ferdig montert. Styreenhet er koblet til en lang ledning, og
styreenheten ligger løst på kjøkkenbenken.
Det er angitt 1 stk. tilstandsgrad 2 - (TG2)- avvik som ikke krever umiddelbare tiltak.
Det er angitt 18 stk. tilstandsgrad 1- ( TG1) - mindre eller moderate avvik
Det er angitt 1 stk. tilstandsgrad 0 - (TG0) - Ingen avvik.
Se tilstandsrapporten for nærmere og komplett beskrivelse av avvikene, konsekvenser, tiltak og
kostnadsestimater.
Rapporten er basert på innholdskrav i Forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel). Formålet er å gi
en tilstandsanalyse til bruk for den som bestiller og/eller i et salg til forbruker, og ikke for andre
tredjeparter. Rapportens omfang, struktur, metode og begrepsbruk følger i hovedsak Norsk Standard NS
3600:2018 (Teknisk tilstandsanalyse ved omsetning av bolig), samt Takstbransjens retningslinjer ved
tilstandsrapportering for boliger og Takstbransjens retningslinjer for arealmåling
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 2 695,- pr. 31.12.22
Andel fellesformue: kr. 3 509,- pr. 31.12.22
Totalpris inkl. omkostningerkr 1 950 000,- (Prisantydning)
kr 2 695,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 1 952 695,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 202,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 47 550,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 48 752,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 001 447,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 010 697,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 2 260,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererKabel-TV og internett , fjernvarme (varme og varmtvann) , renhold av fellesarealer, snømåking, strøm
fellesarealer, drift av heis, felles vedlikehold, bygningsforsikring, forretningsførerhonorar,
revisjonshonorar, styrehonorar.
Dette ifølge informasjon hentet fra sameiets forretningsfører. Det tas forbehold om feil.
Kommunale avgifterKr. 8 700 pr. år
Det er felles vannmåler i bygget. Eiendommen belastes for 2% av avlesningen av vannmåleren. Kommunale avgifter faktureres månedlig.
EierBing Zhou
ParkeringDet medfølger egen biloppstillingsplass i felles garasje i underetasje.
BeliggenhetEiendommen har en tilbaketrukken beliggenhet i rolige omgivelser sentralt i Horten. Fra leiligheten er det
gangavstand til Horten sentrum, flotte bademuligheter på Steinsnes, lysløyper i Holtandalen og idylliske
Karljohansvern.
Fra boligen er det ca. 9 minutters kjøring til E18 som bringer deg enkelt til Oslo, Asker, Drammen samt
alle Vestfoldbyene. Det er også ca. 10 minutters kjøring til Skoppum stasjon.
TomtFellestomt, 2961 kvm
AdkomstSe vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
Kjelleretasje:
BRA 4 m²
- BRA-e 4 m²: Bod.
Andre etasje:
BRA 36 m²
- BRA-i 36 m²: Stue/kjøkken , Bad
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteInformasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport utført av takstmann Arvid Lysgård:
"Rapporten omhandler en leilighet i 2 .etg. med opprinnelse fra ca. 2015. Bygget er oppført i betong, stål
og tre over grunnmur i betong. Det er bod på 4 m² og garasjeplass i felles kjeller som følger leiligheten.
Dette er en leilighet som er organisert i sameie. Dette innebærer at det utvendige vedlikeholdet påhviler
sameiet. Denne rapporten tar i hovedsak kun utgangspunkt i tilstand på innvendige arealer."
For ytterligere informasjon om byggemåte og tilstand se Tilstandsrapport og Selgers
Egenerklæringsskjema som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg inn i rapporten.
Interessenter oppfordres til å kontakte takstmann ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
PrimærromPrimærrom: 36 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom:
BruksarealBruksareal: 40 kvm
BoderBod nr 5 som er en seksjonert tilleggsdel til boligen.
StandardLettstelt selveier i nyere sameiet i Horten sentrum. Leiligheten ligger i 2. etasje og har rommelig balkong.
Leiligheten holder en gjennomgående normalt god standard. Badet er flislagt med varmekabler og
inneholder dusj, WC, servant og opplegg for vaskemaskin. Kjøkkenet tilbyr god arbeidsplass. Leiligheten
er lys og trivelig og står klar for ny beboer!
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 26.01.2015 som omhandler nybygg av 3 boligblokker med adresse
Sentroveien 24, 26 og Thoresens gate 2B.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingDet er felles sentralanlegg for varmt vann. Det er vannbåren varme i boligen som er tilkoblet veggmontert
radiator. Samleskap for vannbåren varme er plassert på vegg ved siden av entredør. Elektriske
varmekabler i gulv på baderom.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Lys grønn - Energikarakter B
Kommunale avgifterKr. 8 700 pr. år
Det er felles vannmåler i bygget. Eiendommen belastes for 2% av avlesningen av vannmåleren. Kommunale avgifter faktureres månedlig.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 2 260,-
pr.mnd.
I følge forretningsfører foreligger følgende fordeling av felleskostnader:
Avdrag felleslån - kr.51
Felleskostnader areal - kr.663
Felleskostnader faste- kr.659
Varme/varmtvann- kr. 664
Renter felleslån - kr.13
Kostnader parkeringsplass 42 - kr. 210
De månedlige kapitalkostnadene (renter og avdrag) viser hvor mye det koster å betjene lån for eieren av
denne leiligheten. Månedlige felleskostnader som ikke er spesifiserte, dekker boligselskapets
driftskostnader.
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene. Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Spesifikasjon av fellesgjeldSameiets samlede fellesgjeld:
Bank: DNB Bank ASA
Lånenr: 16366219688
Type lån: Annuitetslån
Restgjeld: kr. 253.853,-
Pr.: 23.10.2023
Restløpetid: 3 år og 7 måneder.
Rente: 6,2 % p.a. flytende rente pr. 23.10.2023.
Avdragsfrihet: Nei.
Mulighet for individuell nedbetaling (IN-ordning)? : Nei
Boligens andel av dette: kr.2.696,-
Kapitalkostnad pr.mnd: kr.64,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
All låneinformasjon over er beregnet ut fra dagens kjente lånebetingelser. De månedlige
kapitalkostnadene (renter og avdrag) viser hvor mye det koster å betjene lån for eieren av denne
leiligheten.
ÅrsregnskapSameiet hadde et positivt årsresultat for 2022 på kr. 147.805,-. Årsregnskap for 2023 foreligger ikke p.t.
Det ble budsjettert med resultat på kr.203.680,-.
Forsikring med polisenummerTryg Forsikring
Polisenummer: 7993191
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 587 821,-
Som sekundærbolig Kr. 2 233 721,-
SameieSameie: Sameiet Sentroveien 24, Orgnr: 914257980
Sameiet Sentroveien 24 består av 49 boligseksjoner med tilhørende 49 boder og tilhørende 47
garasjeplasser, samt fellesarealer. I tillegg er det 10 parkeringsplasser som er seksjonert som separate
parkeringsseksjoner i underetasjen. Delene er fysisk adskilt og bruken er forskjellig. Innehaverne av de
enkelte boligseksjoner har én ideell andel i hele eiendommen. Til hver seksjon hører eksklusiv
disposisjonsrett til det arealet som er tillagt seksjonen i henhold til tinglyst seksjonsbegjæring med
plantegninger.
Sameiets formål er å administrere og sikre eiernes felles interesser i overensstemmelse med disse
vedtekter. Disse vedtekter innskrenker ikke de rettigheter eierne av boligseksjoner har ifølge
eierseksjonsloven.
ForretningsførerUSBL
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
Tekniske installasjonerSameiet har etablert felles infrastruktur for lading av el/hybrid-biler. Kostnadene med etablering og bruk av
ladepunktet betales av seksjonseieren.
DyreholdIfølge husordensregler § 8 :
"Det er ikke tillatt å anskaffe husdyr / eller flytte inn i sameiet med husdyr før etter søknad til styret og
styrets godkjenning av denne. De som får lov å anskaffe/flytte inn med husdyr skal det undertegnes
kontrakt. Ved brudd på denne, kan styret kreve at dyret omplasseres. (ved første gangs innflytting til
sameiet ved stifting behøver ikke husdyreier å søke, kun undertegne kontrakt om husdyrhold (se
vedlegg).".
Har sameiet forbudt dyrehold, kan brukeren av seksjonen likevel holde dyr dersom gode grunner taler for
det og dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen, jf. eierseksjonsloven § 28
andre ledd. Kjøper bærer selv risikoen for om vilkårene for dyrehold er oppfylt.
DiverseKun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.
Selger har selv ikke bebodd eiendommen, og sitter derfor med begrenset kjennskap til eiendommens
tilstand. Interessenter oppfordres til å foreta grundige undersøkelser, gjerne sammen med
bygningssakkyndig eller annen fagkyndig.
Kjøper gjøres oppmerksom på at boligen ikke vil bli ytterliggere rengjort i forbindelse med overtakelsen.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer
informasjon.
På eiendommen er det tinglyst følgende dokumenter som medfølger salget og som ikke kan slettes:
Seksjonering, tinglyst 23.07.2014, dagboknr.616266. Oppdeling av sameiets eiendom i eierseksjoner.
Denne boligen: Snr.5. Formål: Bolig. Tilleggsdel: Bygning (Bod). Sameiebrøk: 36/ 3510 .
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie (ala Airbnb) av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie
menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i
så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de
avgitte stemmene på årsmøtet.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til blokkbebyggelse samt gate med fortau i reguleringsplan 3801-00364
"Sentroveien" med tilhørende reguleringsbestemmelser vedtatt 20.09.2010.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 1 950 000,- (Prisantydning)
kr 2 695,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 1 952 695,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 202,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 47 550,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 48 752,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 001 447,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 010 697,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon (Kr.38 053,90)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.5 651)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.8 398)
Visningshonorar (Kr.2 500)
Tilstandsrapport (Kr.10 000)
Grunnpakke eierseksjon (Kr.16 900)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.1 875)
Markedspakke 1 (Kr.15 500)
Oppgjør (Kr.7 900)
Totalt kr. (Kr.121 677,90)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer67-23-0227
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingVestfold Eiendomsmegling AS
EIE Tønsberg
Org. nr: 955607171
Nedre Langgate 19
3126 Tønsberg
Tlf: 33 30 70 00
Ansvarlig meglerDaglig leder / Eiendomsmegler Matias Wahl Rostad
SaksbehandlereMatias Wahl Rostad
EIE Tønsberg
Daglig leder / Eiendomsmegler
Mob: 40 06 36 73 / E-post: mwr@eie.no
Tuva Omberg Melsom
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 41 62 57 57
[/ E-post: to@eie.no