Bilde 1 av Thoresens gate 2BBilde 2 av Thoresens gate 2B
Digital salgsoppgave
Thoresens gate 2B

3182 Horten • Horten kommune

Dette objektet er solgt!

Prisantydning

Objektet er solgt!

Praktisk og lettstelse leilighet i sentrum - Garasje - Balkong - Perfekt utleie eller førstegangskjøp!
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
5
Etasje
2
Internt bruksareal (BRA-i)
36 m²
Bruksareal (BRA)
40 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
4 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
7 m²
Fellesutgifter
kr 2 260 / Mnd
Kommunale avgifter
kr 725 / Mnd
Prisantydning
kr 1 950 000
Omkostninger
kr 58 002
Fellesgjeld
kr 2 695
Totalpris
kr 2 010 697
Fellesformue
kr 3 509
Byggeår
2015
Tomt
Fellestomt 2961 m²
Oppdragsnummer
67230227
card-default

Matias Wahl Rostad

Daglig leder / Eiendomsmegler
Les om Matias
card-default

Tuva Omberg Melsom

Eiendomsmeglerfullmektig
Les om Tuva
Prisantydningkr 1 950 000,-
Fellesgjeldkr 2 695,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 250,-
Pantattest kjøperkr 202,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Dokumentavgiftkr 47 550,-
  
Totalpris kr 2 010 697
Eiendom
Thoresens gate 2B, 3182 Horten, Etasje: 2

Matrikkel
Gnr. 128 Bnr. 36 Snr. 5 i Horten kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 40 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 36 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 7 kvm

Areal
Primærrom: 36 kvm, Bruksareal: 40 kvm, BRA-i:36 kvm , BRA-e: 4 kvm , TBA: 7 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggeår
2015

Tomt
Fellestomt 2961 kvm

Prisantydning
1 950 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Arvid Lysgård Takstdato: 16.02.24

I Tilstandsrapporten er det angitt 1 stk. tilstandsgrad 3 - (TG3): store eller alvorlige avvik- herunder:

Tekniske installasjoner > Branntekniske forhold:
Det er krav til å ha et skum- eller pulverapparat i boligen. Dette da man ikke skal bruke vann ved for eksempel brann i elektriske gjenstander eller i forbindelse med matlagning. Skum- eller pulverapparat må derfor påregnes etablert.

Vesentlige avvik og mindre avvik som etter NS 3600 gir TG 2:
Det er angitt 3 stk.  tilstandsgrad 2 - (TG2) -avvik som kan kreve tiltak- herunder:

Innvendig > Overflater:
I hjørner og i overgang tak og vegger er det stedvis observert noe sprekker og riss. Noe sprekker og riss vurderes til å være normalt da det på nyere bygg alltid vil være risiko for rissdannelser, som følge av krymping etter uttørking av materialer. På parkettgulv er det stedvis noe riper og hakk, samt at det på gulv foran radiator under vindu, er observert at parkettoverflaten har løsnet ved en skjøt. Foran balkongdør er det lagt en terskel, men denne er løst og Innvendige festet. Det er også noen løse gulvlister, samt at det er noe hakk og merker på vegger etter tidligere innredning.

Våtrom > 2. etasje > Bad > Overflater Gulv:
Rundt sluk er det observert løse fuger, samt at deler av fuger mangler.

Tekniske installasjoner > Ventilasjon:
Styreenhet til ventilasjonsanlegget er ikke ferdig montert. Styreenhet er koblet til en lang ledning, og styreenheten ligger løst på kjøkkenbenken.

Det er angitt 1 stk. tilstandsgrad 2 - (TG2)- avvik som ikke krever umiddelbare tiltak.

Det er angitt 18 stk. tilstandsgrad 1- ( TG1) - mindre eller moderate avvik
Det er angitt 1 stk. tilstandsgrad 0 - (TG0) -  Ingen avvik.

Se tilstandsrapporten for nærmere og komplett beskrivelse av avvikene, konsekvenser, tiltak og kostnadsestimater.

Rapporten er basert på innholdskrav i Forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel). Formålet er å gi en tilstandsanalyse til bruk for den som bestiller og/eller i et salg til forbruker, og ikke for andre tredjeparter. Rapportens omfang, struktur, metode og begrepsbruk følger i hovedsak Norsk Standard NS 3600:2018 (Teknisk tilstandsanalyse ved omsetning av bolig), samt Takstbransjens retningslinjer ved tilstandsrapportering for boliger og Takstbransjens retningslinjer for arealmåling

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 2 695,- pr. 31.12.22
Andel fellesformue: kr. 3 509,- pr. 31.12.22

Totalpris inkl. omkostninger
kr 1 950 000,- (Prisantydning)
kr 2 695,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 1 952 695,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 202,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 47 550,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 48 752,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 001 447,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 010 697,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 2 260,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
Kabel-TV og internett , fjernvarme (varme og varmtvann) , renhold av fellesarealer, snømåking, strøm fellesarealer, drift av heis, felles vedlikehold, bygningsforsikring, forretningsførerhonorar, revisjonshonorar, styrehonorar.

Dette ifølge informasjon hentet fra sameiets forretningsfører. Det tas forbehold om feil.

Kommunale avgifter
Kr. 8 700 pr. år Det er felles vannmåler i bygget. Eiendommen belastes for 2% av avlesningen av vannmåleren. Kommunale avgifter faktureres månedlig.

Eier
Bing Zhou

Parkering
Det medfølger egen biloppstillingsplass i felles garasje i underetasje.

Beliggenhet
Eiendommen har en tilbaketrukken beliggenhet i rolige omgivelser sentralt i Horten. Fra leiligheten er det  gangavstand til Horten sentrum, flotte bademuligheter på Steinsnes, lysløyper i Holtandalen og idylliske Karljohansvern.

Fra boligen er det ca. 9 minutters kjøring til E18 som bringer deg enkelt til Oslo, Asker, Drammen samt alle Vestfoldbyene. Det er også ca. 10 minutters kjøring til Skoppum stasjon.

Tomt
Fellestomt, 2961 kvm

Adkomst
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.

Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

Kjelleretasje:
BRA 4 m²
- BRA-e 4 m²: Bod.

Andre etasje:
BRA 36 m²
- BRA-i 36  m²: Stue/kjøkken , Bad

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport utført av takstmann Arvid Lysgård:

"Rapporten omhandler en leilighet i 2 .etg. med opprinnelse fra ca. 2015. Bygget er oppført i betong, stål og tre over grunnmur i betong. Det er bod på 4 m² og garasjeplass i felles kjeller som følger leiligheten. Dette er en leilighet som er organisert i sameie. Dette innebærer at det utvendige vedlikeholdet påhviler sameiet. Denne rapporten tar i hovedsak kun utgangspunkt i tilstand på innvendige arealer."

For ytterligere informasjon om byggemåte og tilstand se Tilstandsrapport og Selgers Egenerklæringsskjema  som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg inn i  rapporten. Interessenter oppfordres til å kontakte takstmann ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Primærrom
Primærrom: 36 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom:

Bruksareal
Bruksareal: 40 kvm

Boder
Bod nr 5 som er en seksjonert tilleggsdel til boligen.

Standard
Lettstelt selveier i nyere sameiet i Horten sentrum. Leiligheten ligger i 2. etasje og har rommelig balkong. Leiligheten holder en gjennomgående normalt god standard. Badet er flislagt med varmekabler og inneholder dusj, WC, servant og opplegg for vaskemaskin. Kjøkkenet tilbyr god arbeidsplass. Leiligheten er lys og trivelig og står klar for ny beboer!

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 26.01.2015 som omhandler nybygg av 3 boligblokker med adresse Sentroveien 24, 26 og Thoresens gate 2B.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Det er felles sentralanlegg for varmt vann. Det er vannbåren varme i boligen som er tilkoblet veggmontert radiator. Samleskap for vannbåren varme er plassert på vegg ved siden av entredør. Elektriske varmekabler i gulv på baderom.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Lys grønn - Energikarakter B

Kommunale avgifter
Kr. 8 700 pr. år Det er felles vannmåler i bygget. Eiendommen belastes for 2% av avlesningen av vannmåleren. Kommunale avgifter faktureres månedlig.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 2 260,- pr.mnd.

I følge forretningsfører foreligger følgende fordeling av felleskostnader:
Avdrag felleslån - kr.51
Felleskostnader areal - kr.663
Felleskostnader faste- kr.659
Varme/varmtvann- kr. 664
Renter felleslån - kr.13
Kostnader parkeringsplass 42 -   kr. 210

De månedlige kapitalkostnadene (renter og avdrag) viser hvor mye det koster å betjene lån for eieren av denne leiligheten. Månedlige felleskostnader som ikke er spesifiserte, dekker boligselskapets driftskostnader.

Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i felleskostnadene.  Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Sameiets samlede fellesgjeld:

Bank: DNB Bank ASA
Lånenr: 16366219688
Type lån: Annuitetslån
Restgjeld: kr. 253.853,-
Pr.: 23.10.2023
Restløpetid:  3 år og 7 måneder.
Rente: 6,2 % p.a. flytende rente pr. 23.10.2023.
Avdragsfrihet:  Nei.
Mulighet for individuell nedbetaling (IN-ordning)? :  Nei

Boligens andel av dette: kr.2.696,-
Kapitalkostnad pr.mnd:  kr.64,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

All låneinformasjon over er beregnet ut fra dagens kjente lånebetingelser. De månedlige kapitalkostnadene (renter og avdrag) viser hvor mye det koster å betjene lån for eieren av denne leiligheten.

Årsregnskap
Sameiet hadde et positivt årsresultat for 2022 på kr. 147.805,-. Årsregnskap for 2023 foreligger ikke p.t. Det ble budsjettert med resultat på kr.203.680,-.

Forsikring med polisenummer
Tryg Forsikring Polisenummer: 7993191

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 587 821,- Som sekundærbolig Kr. 2 233 721,-

Sameie
Sameie: Sameiet Sentroveien 24, Orgnr: 914257980

Sameiet Sentroveien 24 består av 49 boligseksjoner med tilhørende 49 boder og tilhørende 47 garasjeplasser, samt fellesarealer. I tillegg er det 10 parkeringsplasser som er seksjonert som separate parkeringsseksjoner i underetasjen. Delene er fysisk adskilt og bruken er forskjellig. Innehaverne av de enkelte boligseksjoner har én ideell andel i hele eiendommen. Til hver seksjon hører eksklusiv disposisjonsrett til det arealet som er tillagt seksjonen i henhold til tinglyst seksjonsbegjæring med plantegninger.

Sameiets formål er å administrere og sikre eiernes felles interesser i overensstemmelse med disse vedtekter. Disse vedtekter innskrenker ikke de rettigheter eierne av boligseksjoner har ifølge eierseksjonsloven.

Forretningsfører
USBL

Styregodkjenning
Det er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.

Tekniske installasjoner
Sameiet har etablert felles infrastruktur for lading av el/hybrid-biler. Kostnadene med etablering og bruk av ladepunktet betales av seksjonseieren.

Dyrehold
Ifølge husordensregler § 8 :
"Det er ikke tillatt å anskaffe husdyr / eller flytte inn i sameiet med husdyr før etter søknad til styret og styrets godkjenning av denne. De som får lov å anskaffe/flytte inn med husdyr skal det undertegnes kontrakt. Ved brudd på denne, kan styret kreve at dyret omplasseres. (ved første gangs innflytting til sameiet ved stifting behøver ikke husdyreier å søke, kun undertegne kontrakt om husdyrhold (se vedlegg).".

Har sameiet forbudt dyrehold, kan brukeren av seksjonen likevel holde dyr dersom gode grunner taler for det og dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen, jf. eierseksjonsloven § 28 andre ledd. Kjøper bærer selv risikoen for om vilkårene for dyrehold er oppfylt.

Diverse
Kun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.

Selger har selv ikke bebodd eiendommen, og sitter derfor med begrenset kjennskap til eiendommens tilstand. Interessenter oppfordres til å foreta grundige undersøkelser, gjerne sammen med bygningssakkyndig eller annen fagkyndig.

Kjøper gjøres oppmerksom på at boligen ikke vil bli ytterliggere rengjort i forbindelse med overtakelsen.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

På eiendommen er det tinglyst følgende dokumenter som medfølger salget og som ikke kan slettes:

Seksjonering, tinglyst 23.07.2014, dagboknr.616266. Oppdeling av sameiets eiendom i eierseksjoner. Denne boligen: Snr.5. Formål: Bolig. Tilleggsdel: Bygning (Bod). Sameiebrøk: 36/ 3510 .

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

Utleie
Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.

Korttidsutleie (ala Airbnb) av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.

Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til blokkbebyggelse samt gate med fortau i reguleringsplan 3801-00364 "Sentroveien" med tilhørende reguleringsbestemmelser vedtatt 20.09.2010.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 1 950 000,- (Prisantydning)
kr 2 695,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 1 952 695,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 202,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 47 550,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 48 752,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 001 447,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 010 697,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Provisjon (Kr.38 053,90)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.5 651)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.8 398)
Visningshonorar (Kr.2 500)
Tilstandsrapport (Kr.10 000)
Grunnpakke eierseksjon (Kr.16 900)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.1 875)
Markedspakke 1 (Kr.15 500)
Oppgjør (Kr.7 900)
Totalt kr. (Kr.121 677,90)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
67-23-0227

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Vestfold Eiendomsmegling AS
EIE Tønsberg
Org. nr: 955607171
Nedre Langgate 19
3126 Tønsberg
Tlf: 33 30 70 00

Ansvarlig megler
Daglig leder / Eiendomsmegler Matias Wahl Rostad

Saksbehandlere
Matias Wahl Rostad
EIE Tønsberg
Daglig leder / Eiendomsmegler
Mob: 40 06 36 73 / E-post: mwr@eie.no

Tuva Omberg Melsom
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 41 62 57 57
[/ E-post: to@eie.no

Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Thoresens gate 2B
For mer om objektet
Thoresens gate 2B

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: