EiendomDokka 7, 3425 REISTAD
MatrikkelGnr. 100 Bnr. 82 i Lier kommune
BoligtypeRekkehus
EierformSelveier
ArealPrimærrom: 126 kvm, Bruksareal: 139 kvm, BRA-i: 134 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 31 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Arealene er hentet fra tilstandsrapport. Areal og rom er angitt og
definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent fra bygningsmyndighetene.
Antall soverom4
Byggeår2012
TomtEiet tomt 148 kvm
Prisantydning5 150 000
TilstandsrapportTakstmann: Anticimex Sørøst
Takstdato: 10.08.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 5 150 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 585,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 585,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 128 750,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 5 150 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 130 120,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 280 120,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 13 650,- (Boligkjøperpakke Tryg (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 293 770,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
Kommunale avgifterKr. 5 348 pr. år 2022.
Fordeles over fire terminer per år.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EierAmir Fawzi
Nabila Rafiq
ParkeringParkering i caport med lader for elbil i felles carportanlegg samt billoppstillingsplass på egen tomt.
TomtEiet tomt, 148 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
InneholderUnderetasje: Stue, bad og soverom. Teknisk rom.
1. Etg: Entre, toalettrom, kjøkken og stue.
2. Etg: Gang, bad og tre soverom. Bod.
ByggemåteBoligen er oppført med grunnmurer av betong og støpt gulv mot grunn. Etasjeskiller av trekonstruksjoner.
Yttervegger med liggende trekledning. Tilnærmet flatt tak tekket med folie/takpapp (taket er ikke
besiktiget). Ytterdør med glassfelt. Balkongdører og vinduer i tre-lags glass. Oppvarming med vannbåren
varme i radiatorovner og vedfyring. Balansert ventilasjon med varmegjenvinning. Iht. byggesakskyndig.
PrimærromPrimærrom: 126 kvm
BruksarealBruksareal: 139 kvm
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Våtrom - Underetasje:
Flislagt gulv med varme. Flislagte vegger. Himling med slett malt flate. Vegghengt servantskap med slette
dørfronter. Vegghengt servantinnredning og veggskap med slette dørfronter. Speilskap med lys på vegg
over servsant. Stikkontakt på vegg. Heldekkende servant med ett-greps armatur. Dusj i hjørne med
vegghengte innfellbare dører. Vegghengt dusjarmatur (hånddusj). Vegghengt toalett med innbygget
sisterne. Mekanisk avtrekk
med ventil i vegg. Opplegg for vaskemaskin. Vannrør med rør-i-rør. Avløpsrør av plast.
Våtrom - 2. etg:
Flislagt gulv med varme. Flislagte vegger. Himling med slett malt flate. Vegghengt servantskap med slette
dørfronter. Vegghengt servantinnredning med slette dørfronter. Speilskap med overlys på vegg over
servsant. Stikkontakt på vegg. Heldekkende servant med ett-greps armatur. Dusj i nedsenket nisje med
fast gulvprofil og skyvedører. Vegghengt dusjarmatur (hånddusj). Vegghengt toalett med innbygget
sisterne. Mekanisk avtrekk
med ventil i vegg. Opplegg for vaskemaskin. Vannrør med rør-i-rør. Avløpsrør av plast.
Kjøkken - 1. etg:
Kjøkken med åpen løsning mot stue. Vegger med slette malte flater. Gulv belagt med parkett. Himling
med slett malt flate. Kjøkkeninnredning fra byggeår med slette fronter. Benkeplater av laminat. Nedfelt
oppvaskkum med ett-greps armatur. Stedvis fliser mellom benk og overskap. Benkeplatebelysning under
overskap. Stikkontakter på vegg. Inegrert komfyr i benk. Avsatt nisje til oppvaskmaskin i benk. Avsatt nisje
til kjøleskap.
Nedfelt platetopp. Ventilator i overskap. Vannrør med rør-i-rør. Avløpsrør av plast. Komfyrvakt.
Toalettrom (ikke våtrom) - 1. etg:
Toalettrom fra byggeår. Flislagt gulv med varme. Vegger med slette malte flater. Himling med slett malt
flate. Vegghengt servant med ett-greps armatur. Speil og stikkontakt på vegg ved servant. Gulvstående
toalett. Avtrekksventil plassert på vegg. Vannrør med rør-i-rør. Avløpsrør av plast.
Lekkasjestopper.
Tekniske anlegg, VVS anlegg:
Teknisk anlegg fra byggeår. Vannrør med rør-i-rør og kobber. Avløpsrør av plast. Fordelerskap for rør-i-rør
plassert i teknisk rom. Fordelerskap for vannbåren varme til radiatorovner plassert på toalettrom og
teknisk rom. Stoppekran plassert i fordelerskap. Avtrekksvarmepumpe av typen NIBE
F750 fra byggeår til oppvarming av radiatorene, varmtvannsforskyning og ventilasjon plassert på teknisk
rom.
Kun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 05.01.2015 som omhandler rekkehus og garasjeanlegg.
Det er mottatt byggetegninger fra kommunen dater 12.09.2012. I underetasje er soverom og bad definert
som hver sine disponible rom.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Kommunale avgifterKr. 5 348 pr. år 2022.
Fordeles over fire terminer per år.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
Faste løpende kostnaderDokka 7 er medlem i et lite sameie bestående av 9 enheter.
Det betales kr. 1.500,- pr. måned i felleskostnader for å dekke TV (Altibox), internett, carportforsikring,
snømåking - eventuelt strømutgifter til fellesarealene. Felleskostnader kan variere, men har så langt ikke
oversteget kr. 1.500,-.
Det betales også en fast kontingent på kr. 2 500 til Utsikten Lier Velforening en gang i året, men det ble i
årsmøtet i år stemt for å øke denne til kr. 5000. Denne vil bli splittet på 2 fakturaer på kr. 2 500 og
faktureres hhv. vår og høst. Iht. styreleder.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DiverseArealoppmåling er foretatt av byggesakskyndig.
Kommentarer fra selgers egenerklæringsskjema:
1. Kjenner du til om det er/har vært feil ved våtrommene, f. eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller
soppskader?
Det har vært noe feil tilknyttet Aquastop, vannet stoppet i hele huset og ville ikke komme, vi har senere
slått av Aquastop, og vi har ikke hatt noen problemer siden.
3. Kjenner du til om det er/har vært feil på vann/avløp, herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller
lignende?
Tett sluk forekommer av og til og problemet kan enkelt løses med pumpe eller mudin/plumbo.
13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks.
oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Rør Partner
Bytte av kompressorføtter på avtrekkvarmepumpen
13.1 Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift
om
lavspenningsanlegg)?
Det skal det gjøre, vet ikke
14. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
Fullført El-tilsynsarbeid etter kontroll fra netteier
15. Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
Ja
16. Kjenner du til om ufaglærte har utført arbeider som normalt bør utføres av faglærte personer utover det
som er nevnt tidligere (f.eks. på drenering, murerarbeid, tømrerarbeid etc.)?
Nei
24. Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tilstandsvurderinger, boligsalgsrapporter eller
målinger?
Alt skal vel stå i siste prospect
TILLEGGSKOMMENTAR
Det er 9 enheter i sameiet og alle enheter har sin egen avtrekksvarmepumpe installert, jeg vet ikke om de
er koblet sammen med hverandre eller ikke. I de siste et par årene oppstod det sterke lyder fra enhetene.
Etter befaring fra fagperson ble det vedtatt at kompressorføtter bør byttes og det ble byttet på flere enheter,
lyden forsvant. Utover det har det vært forskjellige type feil med pumpene til noen av de andres enhetene
som jeg har fått vite. Det er ingen feil med vår pumpe og der har aldri vært noe feil med den heller.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
UtleieEiendommen kan i sin helhet leies ut.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig i reguleringsplan.
Kopi av situasjonskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter
til å gjøre seg kjent med disse.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 5 150 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 585,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 585,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 128 750,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 5 150 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 130 120,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 280 120,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 13 650,- (Boligkjøperpakke Tryg (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 293 770,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Visningshonorar (Kr.3 190)
Grunnpakke enebolig (Kr.3 990)
Markedspakke 1 (Kr.18 990)
Provisjon 1% (forutsatt salgssum 5.150.000,-)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer93-23-0037
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseEiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingPartnere AS
EIE Drammen
Org. nr:989847597
Erik Børresens alle 7
3015 Drammen
Tlf: 32 82 25 00
Ansvarlig meglerDaglig leder / Eiendomsmegler MNEF / Partner Tajinder Sharma
SaksbehandlereTajinder Sharma
EIE Drammen
Daglig leder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 58 61 20 / E-post: tas@eie.no