EiendomØverspjeldet 2A, 7290 Støren, Etasje: 1
MatrikkelGnr. 45 Bnr. 268 Snr. 1 i Midtre Gauldal kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealPrimærrom: 67 kvm, Bruksareal: 71 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Arealene er hentet fra tilstandsrapport. Areal og rom er angitt og
definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent fra bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1999
Prisantydning1 650 000,-
TilstandsrapportBygningsdeler med TG2:
Kjøkken: Det registreres stedvise gliper i gulvets overflatemateriale. Forholdet er av estetisk karakter.
Teknisk anlegg, VVS anlegg: Varmtvannsbereder er vurdert til å ha en alder som tilsier at restlevetiden er
usikker. TG2 er valgt på grunn av alder.
Fasade inkl. kledning: Algevekster er observert på deler av ytterkledningen. Tiltak anbefales.
Drenering: Drenering er nedgravd og skjult, og av den grunn må estimert tilstand vurderes ut i fra alder.
Estimert teknisk levetid på drenssystem har et betydelig sprang, og er mellom 20 - 60 år. Av nevnte
grunner er det vanskelig å angi noen eksakt tilstand, men basert på alder er restlevetiden vurdert til å
være usikker.
Totalpris inkl. omkostningerkr 1 650 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 585,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 585,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 50 620,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 51 990,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 1 701 990,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 7 650,- (Boligkjøperpakke If (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 1 709 640,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 500,- pr. år. Inkluderer gressklipping og snøbrøyting. Felles arbeid og kostnader avtales mellom
beboerne i de fire boenhetene, og så langt har samarbeidet gått greit.
I tillegg kommer kostnader for kabel-tv og internett på 938,- pr. mnd. dette er opplyst av selger.
Kommunale avgifterKr. 11 360 pr. år
EierAnna Marie Hårstad
Dagrunn Mehus
TomtTomt opparbeidet med gruslagte veier, diverse beplantninger, plenareal og biloppstillingsplass.
InneholderGang, 2 soverom, bad, bod, stue og kjøkken.
ByggemåteFundamentert på ukjent byggegrunn. Bygget er oppført med støpt gulv mot grunn. Yttervegger av
trekonstruksjoner. Fasaden er kledd med liggende og stående trekledning. Saltak i trekonstruksjoner
(ikke besiktiget). Yttertak er utvendig tekket med takstein. Entrédør med sikkerhetslås.
Utdrag fra Egenerklæringsskjema fra selger:
- Skiftet klosett av rørlegger 06.05.22. Utført av Løhre rørleggerforretning.
PrimærromPrimærrom: 67 kvm
BruksarealBruksareal: 71 kvm
BoderBoligen disponerer 1 utvendig bod oppmålt til ca 5,5 m2.
StandardBad:
Baderom fra byggeår. Gulvflate belagt med gulvbelegg. Baderomsbelegg på vegger. Malte flater i himling.
Vegghengt servantinnredning med dører. Ovenpåliggende servant med ett-greps armatur. Speilskap
med overlys og stikkontakt over servant. Dusjhjørne med forheng. Vegghengt dusjarmatur. Gulvstående
toalett. Vannrør av typen rør-i-rør system. Synlige avløpsrør av plast. Avtrekksventil på vegg. Opplegg for
vaskemaskin. Fordelerskap for rør-i-rør system.Varmtvannsbereder plassert i hjørne.
Kjøkken:
Huseby kjøkkeninnredning. Innredningen er fra byggeår. Innredning med profilerte fronter. Benkeplate av
laminat. Nedfelt oppvaskkum med ett-greps kjøkkenarmatur. Benkeskapsbelysning og stikkontakter over
kjøkkenbenk. Frittstående komfyr. Frittstående kjøleskap med fryser. Ventilator i overskap. Vannrør av
typen rør-i-rør system. Synlige avløpsrør av plast. Gulvflater belagt med gulvbelegg. Vegg og himlingsflater
i malte flater.
Øvrige rom:
Gulvflater belagt med gulvbelegg. Vegg- og himlingsflater i malte flater. Profilerte innerdører og innerdører
med glassfelt. Naturlig ventilasjon via ventiler. Elektrisk oppvarming.
Tekniske anlegg, VVS anlegg:
Vannrør med rør-i-rør system. Hovedstoppekran er plassert i fordelerskap. Synlige avløpsrør i plast.
Stakeluke er ikke lokalisert. Fordelerskap for rør-i-rør system er plassert på bad. Varmtvannsbereder på
198L (fra 1999) plassert på bad. Mekanisk avtrekk på kjøkken og våtrom. Motor for mekanisk avtrekk (fra
byggeår) er plassert på kjøkken (kjøkkenventilator).
Elektrisk anlegg:
Sikringsskap med automatsikringer plassert i bod. Boligen har hovedsakelig skjult elektrisk anlegg.
For utfyllende tekniske standard for øvrig henvises det til vedlagt takstrapport.
FerdigattestDet foreligger ferdigattest datert 07.12.1999.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingElektrisk.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter D
Kommunale avgifterKr. 11 360 pr. år
Årsgebyr renovasjon på kr 3063,- kommer i tillegg.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 500,-
pr.år.
Inkluderer gressklipping og snøbrøyting. Felles arbeid og kostnader avtales mellom beboerne i de fire boenhetene, og så langt har samarbeidet gått greit. I tillegg kommer kostnader for kabel-TV og internett på 938,- pr. mnd. Dette er opplyst av selger.
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2020:
Som primærbolig Kr. 468 258,-
Som sekundærbolig Kr. 1 685 730,-
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DiverseInformasjon fra selger:
- Husforsikring for 2022 er tegnet i Sparebank 1, kr. 4165,- pr boenhet (er allerede betalt av selger)
- Remidt (avfallsordning med nabodeling) kr. 765,- pr kvartal.
- Øvrige felleskostnader er ca 500,- pr år (skal dekke bla bensinutgifter for gressklipper og snøfreser).
Felles arbeid og kostnader avtales mellom beboerne i de fire boenhetene, og så langt har samarbeidet
gått greit.
- Lavt strømforbruk (ca kr 1000,- pr mnd). I 2021 var totalt strømforbruk ca. 11900 kWh.
- Planlagt parkeringsplass, hvis man ønsker å bygge garasje (selger har ikke hatt egen bil, så besøkende
har parkert ved grøntområde).
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig i reguleringsplan.
Kopi av situasjonskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter
til å gjøre seg kjent med disse.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 1 650 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 585,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 585,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 50 620,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 51 990,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 1 701 990,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 7 650,- (Boligkjøperpakke If (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 1 709 640,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 10.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Oppgjør (Kr.5 500)
Provisjon (Kr.35 000)
Tilrettelegging (Kr.15 000)
Visningshonorar (Kr.2 490)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer97-22-0166
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette.
Hos Eie stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt.
Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har i samarbeid med If lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.
Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseEiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingNidaros Eiendomsmegling AS
EIE Trondheim
Org. nr:924448520
Heimdalsvegen 4
7080 Heimdal
Tlf: 73 20 02 10
Ansvarlig meglerRune Hallan
EIE Trondheim
Eiendomsmegler MNEF
Mob: 91 89 55 59 / E-post: rh@eie.no
SaksbehandlereCicilie Gravseth Stene
Kontorsjef/ Eiendomsmeglerfullmektig MNEF
Mob: 91 72 24 20 / E-post: cgs@eie.no