EiendomAmmerudhellinga 58, 0959 OSLO, Etasje: 13
MatrikkelAndelsnr. 932 Orgnr. 948808811 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 89 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 74 kvm
- BRA-b (innglasset balkong): 12 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 3 kvm
ArealPrimærrom: 74 kvm, Bruksareal: 86 kvm, BRA-i: 74 kvm , BRA-e: 3 kvm , BRA-b: 12 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1966
TomtEiet tomt 12996 kvm
Prisantydning3 690 000
TilstandsrapportTakstmann: Robert Wilhelmsen
Takstdato: 04.03.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 255 000,- pr.
Andel fellesformue kr. 0,-
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 3 690 000,- (Prisantydning)
kr 255 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 945 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Forkjøpsrettsgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 954 481,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 962 731,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 6 967,- pr. mnd.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for
overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende
innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av
partene. Oppsigelsestiden er 12 - tolv- måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierZakia Bourass
Abdelhakim André Kirkeby
ParkeringDet er per nå ca. 1,5 års ventetid for å få parkeringsplass. Garasjer omsettes, uten venteliste, til
markedspris, 70-100.000 avhengig av beliggenhet.
Månedsleien er kr. 150 for parkeringsplass og kr. 200,- for garasjer.
Det er kun mulig med 1 parkeringsobjekt per leilighet.
Utleie av parkeringsplasser og registrering av garasjekjøp foretas av vårt driftskontor.
BeliggenhetAmmerudhellinga 58 ligger i et etablert boligområde på Ammerud, med nærhet til offentlig
kommunikasjon og servicetilbud. Områdene rundt Ammerud byr på flotte tur- og rekreasjonsmuligheter
sommer som vinter ved bl.a. Vesletjern, Alnsjøen og Steinbruvannet. Lillomarka byr på flotte turområder
både sommer og vinterstid med lysløyper, turveier og badeplass.
Det er kort vei til dagligvarebutikker, ellers Grorud senter med sine forretninger og servicetilbud.
Nærmeste større kjøpesenter er på Stovner og Linderud hvor det meste finnes av forretninger og
servicetilbud. Både Kiwi-butikk og Rema 1000 rett ved T-banen.
Området byr på godt kollektivtilbud med både buss og T-bane.
TomtEiet tomt, 12996 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
13. etasje:
BRA 89 m²
- BRA-i 74 m²: (Entré/gang, wc, bad, 2 soverom og stue/kjøkken)
- BRA-e 3 m²: (en bod i u. etg. på 2,7 m2)
- BRA-b 12 m²: (Innglasset balkong)
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteHovedbærekonstruksjon i betong og elementer. Flatt tak tekket med papp/membran. Felles trappegang
med trapp i støpt terrazzo. Vinduer og
balkongdører med 2-lags glass og trekarmer. Personheis i oppgang.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.
Følgende har fått tilstandsgrad 3 (TG-3) i tilstandsrapport:
Vinduer og dører
Vinduer og heve/skyvedør er datert 1988. Normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. Entredør med
ukjent alder. Glass tilknyttet 1 soverom har sprukket. TG-2 gis grunnet elde og slitasje. Vindu med
sprukket glass gis TG-3.
Anbefalte tiltak:
Eier opplyser at sprukket glass skal skiftes i regi av borettslaget i mars 2024.
Utbedringskostnader: 10 000 - 50 000.
Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Etasjeskille og gulv på grunn
Etasjeskiller er kontrollert på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av niveleringsutstyr. Det er ikke
registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og ujevnheter ble registrert. Lokalt
avvik er målt opp til 11 mm. Totalt avvik er målt opp til 16 mm.
Oppgitte skjevheter gis TG-2.
Kjøkken - avtrekk
Avtrekk med kullfiltervifte gis TG-2 (ref. NS3600).
Toalettrom
Separat wc med toalett, vegghyller, oppheng, veggspeil og servant. 5 sprukkede veggfliser nede ved gulv.
Oppgitte avvik gis TG-2.
Toalettrommene i borettslaget ble rehabilitert i 2008-2012.
Vannbåren varme
Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse.
Radiatorer og røropplegg gis TG-2 grunnet alder.
Våtrom: Bad/Vaskerom - overflater
Flere sprukkede gulv- og veggfliser. Dusjvegg oppført i glassbyggerstein med riss langs ved vegg. Antatt
årsak er bevegelser i konstruksjonen. Noe fugemasse mangler. Oppgitte avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak overflater:
Det anbefales å installere et dusjkabinett for å spare overflater for belastning med fritt vann.
Øvrig: Gulv
Noe "knirk" ved flere laminatskjøter. Flere laminatskjøter har svellet.
Oppgitte avvik gis TG-2. Gulv gis TG-1 og TG-2.
Følgende har fått tilstandsgrad ikke undersøkt (TG-IU) i tilstandsrapport:
Avløpsrør
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Det
er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med
avløp.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille. Ingen negative avvik
ble observert på befaringsdagen.
2008-2012: baderomsrehabilitering. Inkl. skifte av soil- og vannrør.
Vannledninger
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Luke i rørkasse
med
adkomst til koblingsstokker for rør-i-rør system. Ingen lekkasjer ble avdekket ved befaringen.
2008-2012: baderomsrehabilitering. Inkl. skifte av soil- og vannrør.
Elektrisk
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom
ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst. Eier opplyser at det ble
utført el-kontroll 11.09.2023.
For ytterligere informasjon se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg
grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig
godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle
bygningstekniske spørsmål.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
1. Kjenner du til om det er/har vært feil ved våtrommene, f. eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller
soppskader?
Nei. Vi har ikke opplevd noe av dette i perioden vi har bodd her, utenom små sprekker i et par fliser.
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Vet ikke.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: I regi av borettslaget.
2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Firmanavn: Vet ikke.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: I regi av borettslag.
2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Nei. Vann, avløp og baderom ble rehabilitert mellom 2009 og 2012 i regi av borettslaget.
2.3 Er arbeidet byggemeldt?
Ja. I regi av borettslag.
4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Vet ikke.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: I regi av borettslaget.
13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks.
oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 14.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Ansnes Elektro AS.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Diverse arbeid kjøkken.
13.1 Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift
om lavspenningsanlegg)?
Ja. Ansnes Elektro AS.
14. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
Ja. Kontroll elektriske anlegg utført den 11.09.2023 (Elvia).
BruksarealBruksareal: 86 kvm
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 17.03.1972 som omhandler Ammerudhellinga 56-66 - Boligblokk.
Det foreligger ferdigattest datert 16.02.2012 som omhandler rehabilitering våtrom.
Det gjøres oppmerksom på at dagens planløsning ikke er i samsvar med byggegodkjente tegninger.
Opprinnelig bod er innlemmet som del av entré/gang.
Bruksendring av bod er søknadspliktig tiltak, da bod ikke er godkjent som rom for varig opphold. Tiltaket
er ikke byggesøkt. Kjøper overtar ansvar og risiko for nevnte forhold.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingFjernvarme via radiator. Elektrisk gulvvarme på bad.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter F
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 6 967,-
pr.mnd.
Fyring, varmtvann, fellesvaskerier, vaktmestertjeneste, trappevask, betjening andel fellesgjeld, internett, kommunale avgifter, drift, felles bygningsforsikring,drift, forretningsførsel,
Herav:
Felleskostnader 6.487,-
Balkongtillegg 480,-
Det er avdragsfrihet på lån HANBA5-94927049117 til og med 01.01.2026. Estimert økning etter
avdragsfrihet er pt. kr. 143,-
Estimatet forutsetter at avdrags og rentebetingelsene beholdes uendret. Det gjøres oppmerksom på at
dette kun er et estimat og at fremtidige endringer i lånebetingelsene vil kunne medføre endringer i oppgitt
estimert kostnad.
Det understrekes at felleskostnadene i et borettslag ikke nødvendigvis vil øke fra det tidspunkt avdragene
begynner å løpe. Det er borettslagets styre som bestemmer om felleskostnadene skal økes og fra hvilket
tidspunkt.
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldSelskapets totale lån og vilkår:
Lånenr.: HANBA3-94927039758
Type: A
Restgjeld: 38.665.377,-
Restløpetid: 24 år 4 md.
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 5,49%
Lånenr.: HANBA4-94927039731
Type: A
Restgjeld: 122.195.641,-
Restløpetid: 19 år 1 md.
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 5,49%
Lånenr.: HANBA5-94927049117
Type: A
Restgjeld: 40.000.000,-
Restløpetid: 19 år 1 md
Term pr. år: 12
Avdragsfrihet til og med: 01.01.2026
Type rente: Flytende
Rente: 5,49%
Lånenr.: HUS601-11436833--5
Type: A
Restgjeld: 6.430.137,-
Restløpetid: 1 år 10 md.
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 4,22%
Lånenr.: HUS602-11335421-50
Type: A
Restgjeld: 3.141.148,-
Restløpetid: 2 år 4 md.
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente: 4,22%
Det er avdragsfrihet på lån HANBA5-94927049117 til og med 01.01.2026. Estimert økning etter
avdragsfrihet er pt. kr. 143,-
Estimatet forutsetter at avdrags og rentebetingelsene beholdes uendret. Det gjøres oppmerksom på at
dette kun er et estimat og at fremtidige endringer i lånebetingelsene vil kunne medføre endringer i oppgitt
estimert kostnad.
Det understrekes at felleskostnadene i et borettslag ikke nødvendigvis vil øke fra det tidspunkt avdragene
begynner å løpe. Det er borettslagets styre som bestemmer om felleskostnadene skal økes og fra hvilket
tidspunkt.
Sum andel fellesgjeld kr 255.000,- pr. 01.02.2024.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapBorettslaget har et negativt årsresultat for 2022 på kr. 2 941 472.
Driftsinntektene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak tilskudd på totalt kr 5 800 000, samt 10
% økning av felleskostnader fra 01.08.2022 som ikke var budsjettert.
Driftskostnadene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak forsinkede prosjekter som havnet i
2022 regnskapet. Det gjelder følgende prosjekter; taknedløp, postkasser/ infrastruktur postkasser,
brannsikring, kameraer og uteområder. Dette ble finansiert med det første låneopptaket på 20 millioner.
Finanskostnader er lavere enn budsjettert og skyldes i hovedsak at styret tok høyde for renteøkninger
Forsikring med polisenummerIf Skadeforsikring
Polisenummer: 749385
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 117 927,-
Som sekundærbolig Kr. 4 248 122,-
BorettslagBorettslag: Ammerudlia Borettslag, Orgnr: 948808811
Borettslaget består av 982 andelsleiligheter. I tillegg kommer 2 tjenesteleiligheter.
Første innflytting skjedde i 1966/67. Tomten ble kjøpt i 1987.
-Borettslaget har avtale med firmaet Stefan om renhold av lagets fellesarealer.
-Borettslaget har fire vaktmestere til å ivareta det daglige vedlikeholdet av borettslaget i henhold til
stillingsinstruks.
-Driftskontoret er bemannet av en driftsleder og en sekretær i 100% stilling som treffes i kontortiden:
Mandag til onsdag fra kl. 09:00 til 15:00. Torsdag holder kontoret åpent fra kl. 09:00 til kl. 17:00. Fredager
er kontoret stengt.
-Borettslaget har egne luft-til-vann varmepumper som står for hoveddelen av varme- og
varmtvannsleveringen. I tillegg får borettslaget levert fjernvarme via Ammerud Varmesentral AS.
-Oslo kommune ved Boligbygg eier 123 leiligheter i vårt borettslag, noe som utgjør 12,5 % andelene. Det
er hyppig kontakt mellom styret og Boligbygg vedrørende disse leietagerne. Leilighetene er konsentrert i
blokk 1 og 2 noe som utgjør 25 % av andelene der.
-Postkasser: Endring av navn og evt nei til reklame på postkasser meldes driftskontoret.
-Nøkler: Nøkler/brikker kjøpes/bestilles på driftskontoret.
-Telia er borettslagets leverandør av TV-signaler og leverer i tillegg 10 Mb/s internett til alle leiligheter i
borettslaget. Den enkelte andelseier må selv hente digital TV-boks, utleveringssted finnes på
www.telia.no.
-Det finnes utvendig sykkelskur ved hver blokk, men det er noe ventetid for å få plass. Driftskontoret
noterer interessenter på venteliste.
-Alle feil og mangler ved radiatorer og varmtvannssystemer skal meldes til driftskontoret.
Planer i borettslaget og informasjon fra styret:
-Det pågår nå et utomhusprosjekt på blokkenes vestside. Det går i hovedsak ut på at veiene skal
reasfalteres, samt at det skal plantes rundt sittegrupper og lignende. Dette prosjektet er tenkt ferdigstilt i
løpet av 2023. Siste del av prosjektet ferdigstilles i 2024.
-I 2024 skal det monteres brannvarslingsanlegg, samt utføres en god del andre utbedringer som går på
brannsikkerhet. Dette prosjektet vil også påvirke fellesgjelden, men hvor mye vites ikke per nå. Det er nå
tatt opp lån på 20 mill. som er avdragsfritt til 31.12.2025. Da er balkonglånet ferdig nedbetalt. Prosjektet er
påbegynt, og vil vare ut 2023. Fullstendig driftsettelse av alarmanlegget blir Q2 i 2024.
-I løpet av 2024 vil borettslaget bytte internett/TV leverandør. Vi går da bort fra dagens løsning med Telia,
og over til OBOS OpenNet. Det blir da levert 1000/1000 internettlinje til alle leiligheter, og hver enkelt
andelseier må selv inngå avtale med leverandør av TV-tjenester.
Borettslagets besparelser på den kollektive TV-delen, vil komme beboerne til gode i form av
husleiereduksjon tilsvarende kostnaden.
Større vedlikehold og rehabilitering gjennomført i borettslaget:
2022-2023:
-Nye postkasser
-Gangarealer bak blokker
-Brannsikring av bygg
-Strømpetrukket innvending taknedløp
-Ny belysning mellom blokk 1og 2
2021-2022:
-Oppgradering av uteområder.
-Nye Inngangsdører
-Nytt callinganlegg
-Nye sittegrupper ute.
-Utelys bak blokkene
2020-2021:
-Strømpetrukket soilrør under blokkene
-Sykkelhus bak blokkene.
-Utelys bak blokkene
-Nytt SD anlegg
-Lekeplasser er oppgradert.
-El-billading i alle garasjer og utvalgte parkeringsplasser.
2019-2020:
-Oppgradering av adkomstvei til blokkene og beplantning ved inngangsparti er utført.
2019:
-Borettslaget har fått installert utvendig avfallsbrønner
2016 - 2018:
-Utskifting av 24 heiser. Ferdigstilt i 2018.
2013:
-Det er montert nye varmepumper i blokk 1. Inngang, kjeller og vaskeridører har fått nye elektroniske låser.
Isolasjon i himling i bomberommene er skiftet ut.
2012:
-Ferdigstillelse av våtromsrehabilitering, prøveprosjekt, nytt låssystem, ny varmepumpe i blokk 3, samt
tidsur på ruller i vaskeriene.
Se årsberetning for ytterligere informasjon om gjennomførte vedlikehold og rehabiliteringer i borettslaget.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
Bare fysiske personer som er andelseiere i boligbyggelaget kan være andelseiere i borettslaget. Ingen
fysiske personer kan eie eller ha eierandel i mer enn en andel.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligaksjeselskapets medlemmer. Forhåndsavklaring er
igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdHundehold er ikke tillatt.
Dispensasjon fra forbudet kan gis dersom søker dokumenterer gode grunner som taler for hundehold,
og at dette ikke er til ulempe for de øvrige brukere av eiendommen.
-Søknad sendes og behandles av driftskontoret.
-Ved eventuelt innvilget dyrehold gjelder det egne bestemmelser som ligger på Vibbo.
-Ved overtredelse vil styret kreve at dyret må bli fjernet hvis ikke en minnelig
ordning med klageren ikke oppnås.
DiverseStyret opplyser om at det av og til meldes om forekomster av veggedyr, eller andre skadedyr. Dette
håndteres fortløpende gjennom borettslagets bygningsforsikring. Andelseiere må selv sørge for å ha
behandling/transport av eget innbo dekket i sin innboforsikring.
AnnetLøsøre og tilbehør:
-Hvitevarer på kjøkken medfølger.
-Garderobeskap medfølger, 3 stykker.
-Lamper kan medfølge, bortsett fra lysekrone i stue som ikke medfølger.
-To hyller i stue medfølger ikke.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkOffentlig.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig/barnehage m.tilh. anlegg i reguleringsplan.
Planer i området:
Saksnummer 201513692: Ammerudveien 43 og 45 - Planforslag til ny høring- Riving og oppføring av
sykehjem og omsorgsboliger. Stiftelsen Kirkens Bymisjon Oslo foreslår å omregulere Ammerudveien 43-
45 fra pleiehjem og boligbebyggelse til helse- og omsorgsinstitusjon. Planforslaget legger til rette for å
oppføre et større og mer moderne sykehjem og omsorgsboliger, som vil gi en samlet kapasitet på
henholdsvis 120 sykehjemsplasser og 135 boenheter. Det legges til rette for en bebyggelse på 8 etasjer,
inkludert 2 underetasje.
Saksnummer 201214896: Lilloseterveien 45 - Riving av Ammerudkollen grendeskole.
Saksnummer 202104925: Ammerudgrenda 2-164 og 11-317 - Planforslag til offentlig ettersyn -
Omregulering til H570 bevaring kulturmiljø. Byantikvaren foreslår å omregulere atriumhusene på
Ammerud fra bolig til bolig med hensynssone for bevaring av kulturmiljø. Mulighetene for kjeller, tilbygg og
utvidelse av atrier i gjeldende reguleringsplan videreføres, men med ny utforming av tilbyggene. Alnaelva
omkranser anlegget og det avsettes hensynssone for bevaring av naturmiljø og faresone elveflom langs
elva. Naturområdene langs elva øst for anlegget omreguleres fra turvei/skiløype til blå/grønnstruktur.
Saksnummer 201605618: Planprogram for Grorud sentrum.
Planprogrammet skal vurdere hele Grorud sentrum under ett, gi forutsetninger for en bedre sammenheng
og mer bymessig utvikling. Grorud sentrum skal styrkes som lokalsentrum og kollektivknutepunkt. Det
skal redegjøres for nødvendig utredningsarbeid.
Planprogrammet er utarbeidet av Asplan Viak AS på vegne av en grunneiergruppe som består av
Eiendoms- og byfornyelsesetaten, Scala Eiendom AS, JM Norge AS, Bonava AS og St1 Norge AS.
Planprogrammet gir planfaglige anbefalinger for utvikling av området, både med tanke på arealbruk,
utnyttelse, trafikale løsninger og plassering og utforming av offentlige rom. Planprogrammet inneholder
også en Veiledende plan for offentlige rom (VPOR), som danner grunnlag for utforming av rekkefølgekrav
og behandling av utbyggingsavtaler for senere detaljreguleringer. Planprogrammet inneholder også en
beskrivelse av tema som vil være aktuelle å undersøke og/eller utrede nærmere i senere
detaljreguleringer. Les mer på hjemmesiden til plan og bygg.
Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og
17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også
vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om
Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til
revisjonen og du kan lese mer om dette her:
https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/
Oslo by er stadig under endring/utvikling, bygg settes opp, rehabiliteres og rives ned. Vi anbefaler derfor
alle budgivere å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 690 000,- (Prisantydning)
kr 255 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 945 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Forkjøpsrettsgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 954 481,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 962 731,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Grunnpakke brl/sameie (Kr.14 500)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Visnings-/overtagelseshonorar pr. stk. (Kr.3 000)
Gebyr utlysing forkjøpsrett (Kr.7 981)
Ny annonse (Kr.4 950)
Provisjon (kr. 48.750 - kr. 10.000 i kunderabatt) (Kr.38 750)
Tilrettelegging (Kr.12 500)
Foto (Kr.4 000)
Markedspakke (Kr.18 900)
Oppgjør (Kr.5 500)
Totalt kr. (Kr.118 581)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0033
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi
SaksbehandlereSiamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no