EiendomBjørn Stallares vei 15, 0574 OSLO, Etasje: 4
MatrikkelAndelsnr. 44 Orgnr. 859446582 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 42 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 38 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 8 kvm
ArealPrimærrom: 38 kvm, Bruksareal: 42 kvm, BRA-i: 38 kvm , BRA-e: 4 kvm , TBA: 8 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Byggeår1938
TomtEiet tomt 1894 kvm
Prisantydning3 900 000
TilstandsrapportTakstmann: Robert Wilhelmsen
Takstdato: 21.06.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 176 704,- pr.
Andel fellesformue: kr. 22 551,- pr.
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 3 900 000,- (Prisantydning)
kr 176 704,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 076 704,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 300,- (Innflyttingsgebyr)
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 800,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 078 504,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 086 754,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 5 382,- pr. mnd.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget er ikke tilknyttet sikringsordning. For krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra
lagsforholdet har borettslaget en lovbestemt panterett i andelen foran alle andre heftelser. Pantekravet er
begrenset til en sum som svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp på tidspunktet tvangsdekning
besluttes gjennomført.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierHenrik Stigen
BeskrivelseLys & lekker 1(2)-roms leilighet med solrik balkong, beliggende attraktivt og tilbaketrukket til i rolig
sidegate på Sinsen.
Den består av: innbydende entré med plass til oppbevaring av sko og yttertøy. Separat kjøkken med god
skap- og benkeplass. Romslig stue med utgang til sydøstvendt balkong med nydelig utsikt - perfekt for
varme sommerdager. Pent bad fra 2005 i regi av brl. Mulig 2-roms ved å flytte kjøkkenet til stuen, etter
søknad og godkjenning fra styret.
Perfekt for de som ønsker å bo sentralt med rolig beliggenhet, samt med tilgang til et godt kollektivtilbud
og grønne parkområder.
- Flytt rett inn!
- Bad pusset opp i regi av borettslaget i 2005.
- Separat kjøkken med moderne IKEA kjøkkeninnredning.
- Solrik balkong på 8.3 m², fra 2015.
- Vinduer og balkongdør fra 2014.
- Mulig 2-roms, betinget søknad og godkjenning fra styret.
- Leiligheten vender i sin helhet inn mot rolig bakgård.
- Populært borettslag.
- Varmtvann, fyring og fibernett inkl.
- Parkeringsleie etter venteliste.
- Ved innfrielse av IN lånet, vil felleskostnadene være kr. 4 457,- pr. mnd.
- Bredt kollektivtilbud med trikk, buss og T-bane fra Sinsen.
- Ingen forkjøpsrett og lave omkostninger ved kjøp.
- Kjellerbod på 4 m² (BRA-e) merket nr. 751. Parkeringsleie etter venteliste.
- Flotte parkmessig områder rett utenfor leiligheten.
- Nøkkelfri adgang via app eller brikke.
- Perfekt førstegangskjøp!
ParkeringDet er 16 disponible utendørs parkeringsplasser i borettslaget. Leie av parkeringsplasser tilbys etter
søknad fra andelseier, basert på venteliste. Kostnader for leie er kr. 5000,-
Leie forutsetter aktivt bruk av parkeringsplassen, og man kan derfor ikke få tildelt parkeringsplass for å
holde den av for fremtidig bruk.
Ellers beboerparkering etter gjeldende bestemmelser for området.
Følgende priser gjelder for beboerparkering for 2024 i indre by:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner for ett år
El-bil: 2000 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2975 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon, se Oslo kommune sine hjemmesider:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
BeliggenhetLeiligheten ligger tilbaketrukket fra trafikkert vei, og utenfor finner vi et fritt og luftig grøntområde som
omkranser eiendommene. Fra adressen har du tilgang til alt av servicetilbud som bl.a. nærbutikker,
cafeer, restauranter, og treningssentre i nærområdet!
Rett i nærheten finner du det nyåpnede senteret Carl Berner Passasjen, med Vinmonopol-utsalg, en
moderne KIWI dagligvarebutikk, Apotek1 og veldig fin blomsterbutikk. Området kan by på flere
serveringssteder og restauranter med blant annet asiatisk, indisk, pizza, kebab, sushi, m.m. Nyåpnede
Carls (Carl Berners nye storstue) har allerede blitt en stor suksess, og tilbyr blant annet kafé & bar,
restaurant, uteservering, vinbar og to store arrangementsrom.
For de treningsglade finnes det både Fresh Fitness, Mudo gym og S.A.T.S i nærområdet. Det er også kort
gangavstand til Carl Berner med en rekke butikker, Sandaker-senteret og Ringen kino. Grünerløkka og
Torshov med sitt pulserende byliv er også innen gangavstand. Her har du et meget godt utvalg av cafeer,
butikker, spisesteder og mye annet.
Kort vei til offentlig kommunikasjon som buss og trikk i Trondheimsveien og T-bane på Carl Berner eller
Sinsen som er tilknyttet den nye T-baneringen som gir kort reisevei til Oslo sentrum. 31 bussen går for
øvrig 24 timer i døgnet til / fra byen. Ta bussen opp til Årvoll - her ligger Grefsenkollen Alpinsenter og
inngangsportalen til friluftsparadiset Lillomarka. Flybussen går også fra Trondheimsveien (Rosenhoff) to
ganger i timen.
BebyggelseBebyggelsen på Sinsen består i all hovedsak av lavblokkbebyggelse i teglstein fra rundt 1940- tallet.
Området er bygget i funkisstil. Da man bygget området var et av hovedmålene å få luft mellom blokkene
og sollys inn i leilighetene
TomtEiet tomt, 1894 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA 42 m²
- BRA-i 38 m²: (Entré/gang, bad, sovealkove, stue og kjøkken)
- BRA-e 4 m²: (En bod i 1. etg. (Nr. 751))
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteHovedbærekonstruksjon i betong. Yttervegger oppført i teglstein. Fasader med pussede og malte flater.
Flatt tak tekket med papp/membran. Vinduer og balkongdører med isolerglass. Felles trappegang med
betongtrapp.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.
Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Etasjeskille og gulv på grunn - Oppsummering
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av
niveleringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og
ujevnheter ble registrert.
Lokalt avvik er målt opp til 12 mm. Totalt avvik er målt opp til 16 mm.
Oppgitte skjevheter gis TG-2.
Kjøkken - Oppsummering av avtrekk
Avtrekk med kullfiltervifte gis TG-2 (ref. NS3600).
Avløpsrør - Oppsummering
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Det
er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med
avløp.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille. Innvendige avløpsrør
fra 2005 har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader.
TG-2 gis grunnet alder.
Anbefalte tiltak:
Ved eventuelle oppgraderinger av våtrom vil det være hensiktsmessig å skifte avløpsrør.
Vannledninger - Oppsummering
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Kobberrør fra 2005
har nådd en alder hvor det vil være økt risiko for lekkasjer.
TG-2 gis grunnet alder.
Anbefalte tiltak
Vannledninger bør skiftes i forbindelse med fremtidig oppgradering av våtrom/kjøkken.
Elektrisk - Oppsummering
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom
ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
Deler av el-anlegget ble oppgradert i 2020 og 2022. Dokumentasjon foreligger.
TG-2 gis grunnet manglende dokumentasjon på deler av el-anlegget, samt manglende el-kontroll de
siste 5 år.
Anbefalte tiltak:
Det anbefales en utvidet el-kontroll.
Vannbåren varme Oppsummering
Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Ingen lekkasjer ble
observert/registrert på befaringsdagen.
Eldre radiator og røropplegg gis TG-2 grunnet alder. Nyere radiator gis TG-1.
Våtrom: Bad
Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk:
Klemring og membran i sluk er ikke synlig for kontroll grunnet overdekning.
Alder på tettesjikt og manglende mulighet for kontroll av sluk/membran gis TG-2.
Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk:
Det anbefales å installere et dusjkabinett for å begrense overflater for belastning med fritt vann.
Oppsummering av sanitærutstyr:
Sanitærutstyr og innredninger med normal elde og slitasje.
TG-2 gis grunnet alder.
Øvrig: Gulv - Oppsummering
Bruksslitasje i flere rom. Overflate tilknyttet tregulv har krakelert.
Oppgitte avvik gis TG-2. Gulv gis TG-1 og TG-2.
Øvrig: Himlinger - Oppsummering
Overflate i stue med riss, samt løs puss/maling.
Oppgitte avvik gis TG-2. Himlinger gis TG-1 og TG-2.
Anbefalte tiltak:
Overflatebehandlinger.
Øvrig: Innerdører - Oppsummering
Eldre innerdør/karmer med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Øvrig: Entredør - Oppsummering
Entredør gis TG-2 grunnet elde og slitasje.
Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de
opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte
bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, kun faglært. Firmanavn: VVS-senteret (Utført i regi av Borettslaget).
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Totalrenovering av alle bad og rør i blokka i 2005.
2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Firmanavn: VVS-senteret (Utført i regi av Borettslaget).
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Totalrenovering av alle bad og rør i blokka i 2005.
2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja. FDV-dokumentasjon mottatt. Samsvarserklæring sendt til Borettslaget.
2.3 Er arbeidet byggemeldt?
Vet ikke. Arbeidene ble utført i regi av Borettslaget, som må uttale seg om dette.
4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. Firmanavn: VVS-senteret (Utført i regi av Borettslaget)
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Totalrenovering av alle bad og rør i blokka i 2005.
5. Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i
underetasje/kjeller?
Ja. Fukt i boder i noen av oppgangene er observert og utbedret i regi av borettslaget. Det har ikke vært fukt
i bod for denne leiligheten.
6. Kjenner du til om det er/har vært problemer med ildsted/skorstein/pipe, f. eks dårlig trekk, sprekker,
pålegg etter tilsyn, fyringsforbud eller lignende?
Nei. Ikke ildsted i bolig.
7. Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller
lignende?
Ja. Eldre bygård. Normalt med noe skjevhet i gulv.
9. Kjenner du til om det er/har vært insekter/skadedyr i boligen som f.eks. rotter, mus, maur eller
lignende?
Ja. Veggedyr påvist og fjernet av Anticimex i 2014. Ikke observert igjen etter det.
12. Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Utført i regi av Borettslaget.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Balkonger bygget i 2014 i regi av Borettslaget.
13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks.
oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 14.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Norelco, Elektro-Sivert og Storm Elektro.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Flere runder med kontroll og oppgradering av elektrisk anlegg med kurser, ledninger, lyspunkter og stikk
2006-2020.
13.1Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift
om lavspenningsanlegg)?
Ja. Samsvarserklæringer for utført arbeid foreligger.
14. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
Ja. EL-anlegg kontrollert ved flere anledninger.
28. Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet som
f.eks. rotter, mus, maur eller lignende?
Ja. Veggedyr påvist og fjernet av Anticimex i 2014.
Tilleggskommentar:
Kjøkken: pusset opp i 2020: Overskap, backsplash/fliser over benk, benkeplate slipt og lakkert, tak,
vegger og vinduskarmer malt, ny ventilator med/kullfilter. Elektriske kurser oppgradert og nye stikkontakter
v/Storm Elektro.
Vinduer: Skiftet i 2014 i regi av Borettslaget.
StandardLeiligheten har følgende standard:
Vegger: Malte flater, malt strie og fliser.
Himling: Malte flater
Gulvflater: Laminat, tregulv og fliser.
Entré:
Lys og innbydende entré med plass til oppbevaring av sko og yttertøy. Malt entredør (B30/35db) med
kikkehull og sikkerhetslås.
Stue:
Romslig stue med plass til salong og TV-løsning. God takhøyde og store vindusflater som slipper inn
behagelig og naturlig lys. Utgang til sydøstvendt balkong på ca. 7 kvadratmeter, med gode solforhold og
utsikt mot Oslo by og fjord. Balkongen har god plass til utemøbler, grill og planter - perfekt for varme
sommerdager.
Kjøkken:
Separat kjøkken med god benke- og lagringsplass. Kjøkkeninnredningen er utført med malte fronter, bøk
benkeplater, oppvaskkum, ventilator, fliser over benk, kjøl/fryseskap og komfyr mer keramisk platetopp.
Kjøkkeninnredningen ble oppgradert i 2020 med nye overskap, ny ventilator og
fliser over benk. Alle hvitevarer på kjøkkenet medfølger.
Bad:
Pent bad, flislagt i tidløs stil med varmekabler i gulvet. Baderommet er innredet med toalett, dusj,
glasshyller, baderomsinnredning med finerte fronter og heldekkende servant. Baderommet ble
oppgradert 2005/ 2006. Arbeidet ble utført av VVS senteret Norge AS, i regi av borettslaget.
Sovealkove:
Boligens sovealkove er holdt i moderne farger som står i stil med resten av leiligheten. Det er god plass
for dobbeltseng og garderobeløsning.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 11.03.1939 som omhandler våningshus.
Det gjøres oppmerksom på at dagens bruk av boligen ikke er i samsvar med bygge godkjente tegninger:
Opprinnelig kott er innlemmet som del av sovealkove.
Rommet som i dag er innlemmet som del av sovealkove er opprinnelig byggemeldt som bod/kott, og er
ikke godkjent som rom for varig opphold. Denne endringen er ikke omsøkt kommunen. Kjøper overtar
ansvar for nevnte forhold.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingFjernvarmeanlegg med radiatorer. Elektrisk gulvvarme på bad.
Strømforbruk i 2023 var på 1313 kWh
Nettleie var på kr. 1 875
Strømforbruk i 2022 var på 1337 kWh
Nettleie var på kr. 1974
Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 5 382,- pr. mnd. Inkluderer; Varmtvann, fyring, kabel-tv og internett, trappevask,
forretningsførsel, vaktmester, felles forsikring på borettslagets eiendom, kommunale avgifter, samt drift
og vedlikehold av borettslaget.
Herav;
Renter og avdrag: 789,-
FELLESKOSTNADER: 3 632,-
Avdrag IN-lån: 665,-
Renter IN-lån: 260,-
Bomiljøvakt: 36,-
Det er IN-ordning på deler av fellesgjelden, med mulighet for å innfri fellesgjeld. Ved innfrielse av IN lånet
(låne nr.: 16368634194) pt. på kr. 124 515,- vil felleskostnadene reduseres til kr. 4 457,- pr. mnd.
Ut i fra dagens lånebetingelser på låne nummer 16368634194, vil neste avdrag som forfaller til betaling
30.09.2024 utgjøre ca. kr 192,00 per måned for denne boligen. Felleskostnadene vil øke som følge av
dette.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Det er normalt at det foretas en årlig
indeksregulering av felleskostnadene.
Planlagt vedlikehold i borettslaget:
Det ble vedtatt at rørprosjektet finansieres med en blanding av låneopptak og kapitalinnkrevingen. Det har
blitt besluttet kapitalinnkreving på tilsammen kr. 300.000,- fordelt på andelseierne, og låneopptak på kr.
2.200.000. Styreleder opplyser at det ikke er vedtatt flere kapitalinnkrevinger utover ovennevnte innkreving
på kr. 3452,- i juli. Styreleder opplyser videre at det pt. ikke er planer om økning i felleskostnader som
følge av låneopptaket i forbindelse med rørprosjektet.
For mer informasjon om prosjektet se "sameiet" i salgsoppgaven.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldSpesifikasjon av lån:
Lånenummer: 12128567478, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 21.06.2024: 5.75% pa.
Antall terminer til innfrielse: 21
Saldo per 21.06.2024: 2 455 728
Andel av saldo: 52 189
Første termin/første avdrag: 01.12.2014 ( siste termin 01.09.2029 )
Lånenummer: 16368634194, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 21.06.2024: 5.75% pa.
Antall terminer til innfrielse: 99
Saldo per 21.06.2024: 10 819 823
Andel av saldo: 124 515
Neste termin/avdrag: 30.09.2024 ( siste termin 31.03.2049 )
Ut i fra dagens lånebetingelser på lånenummer 16368634194, vil neste avdrag som forfaller til betaling
30.09.2024 utgjøre ca. kr 192,00 per måned for denne boligen.
Borettslaget har IN-ordning.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapBorettslaget har et positivt årsresultat for 2023 på kr. 520 110.
Kostnadsutvikling 2024:
Styret har satt opp en oversikt over beregnede inntekter og kostnader i budsjett for 2024. Tallene er vist
som egen kolonne ved siden av driftsoversikten i årsregnskapet.
Oppsettet gir et forventet årsresultat på kr 1 221 551, og endringer i disponible midler på kr 366 686.
Driften er basert på en økning i felleskostnadene. For øvrig vises det til de enkelte tallene i inntekt og
kostnadsoverslaget, som er utarbeidet på grunn av de planer som foreligger.
Forsikring med polisenummerProtector Forsikring ASA
Polisenummer: 3160689
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 983 139,-
Som sekundærbolig Kr. 3 735 928,-
BorettslagBorettslag: BORETTSLAGET BJØRN STALLARESVEI 11-19, Orgnr: 859446582
Borettslaget består av 83 boligenheter.
-Kun fysiske personer kan være andelseiere i borettslaget.
-Borettslaget har egen facebook-gruppe hvor styret deler informasjon med beboerne.
-Borettslaget har avtale med Telia som leverer internett (inkludert i fellesutgiftene), med muligheter for å
tegne egen tv-avtale.
-Postkasseskilt bestilles selv. Kan bestilles fra for eksempel Access Låsspesialisten AS.
-Det er kun tillatt med gassgrill eller elektrisk grill på balkong
-Borettslaget har fellesvaskeri som er lokalisert i nr. 17. Vaskeriet kan benyttes i henhold til oppsatte
regler.
-Borettslaget har avtale om levering av dørmatter med Leko Matter AS. Levering skjer en gang måneden i
alle oppganger.
-Borettslaget har avtale om rengjøringstjeneste med VaskOslo. Rengjøring skjer en gang hver uke i
oppganger og annet fellesareal.
Vaktmester:
Grunnet misnøye rundt tidligere vaktmester tar Styret ansvar for vaktmestertjenester inntil ny avtale blir
tegnet. Plan om å etablere en avtale i løpet av første halvår, 2024.
Nøkler til felles dører:
Borettslaget bruke låsesystemet til Defigo.
Felles utgangsdører fungerer med brikke og app. Brikker må selv bestilles og registreres på en av
tavlene. De kan bestilles via Defigo. For registrering av ny bruker, send mail til styretbsv1119@gmail.com
ved innflytting.
Vedlikeholdsplikt balkonger:
Den som til enhver tid er eier av andel med balkong nyoppført i 2014 bærer det fulle og hele økonomiske
ansvar for vedlikehold, utskiftning og fornyelse av balkongen.
Andelseiere plikter å fjerne snø og is fra balkongen og ellers holde den ren og vedlikeholdt. Nedløpene
skal renses årlig. Se borettslagets vedtekter vedlagt salgsoppgaven.
Ombygging:
Det er ikke tillatt å flytte kjøkken eller bad til andre steder i leiligheten. Styret kan gi dispensasjon etter
søknad fra andelseier, dersom leiligheten har ferdig opplegg for tilkopling av vannrør.
Planlagt vedlikehold:
Det er planlagt rørfornying i 2024 med en kostnadsramme på 2.5 MNOK.
Orientering fra styret om rørfornyingsprosjekt:
Ifm. arbeid med rør i borettslaget har det blitt avdekket at det er et behov for å rør fornye bunnledninger og
vannledninger. Dette er rør som går under blokka, og er fra byggeåret, ca. 85 år gamle. Behovet kommer
av at det har blitt avdekket hull og forskyvninger på rørene, noe som gjør at avløpsvannet vårt renner ut i
grunnen. Ved videre tæring på rørene, vil vi kunne stå ovenfor større lekkasjer, utvasking av masser og
eventuelt miste vannet.
Slik forfatningen på rørene er idag, er det mulig med rørfornying. Det er en metode hvor man legger en
strømpe inne i rørene, og er et tids- og kostnadseffektivt tiltak. Hvis hullene eller forskyvningene blir større,
vil ikke rørfornying lenger være mulig, og man vil bli nødt til å pigge opp kjellergulvet og bytte ut rørene
med nye.
Styret har innhentet tilbud fra leverandører ifm. prosjektet (Pentex, Rørleggersentralen og RK-Rørfornying).
Estimert kostnadsramme for prosjektet er 2,5 MNOK (inkluderer 30% buffer for å dekke kostnader som
ikke er medregnet i tilbud).
Styret har mottatt tilbud fra Pentex som består av Fosby som graver, TT-Teknikk for rørfornyingen og
Pentex selv som rørlegger og prosjektleder (totalentrepenør). Tilbudet ligger på cirka 1,9 MNOK inkludert
mva.
Styret har også mottatt tilbud fra Rørleggersentralen, og RK-Rørfornying. Totalt ligger disse to tilbud på
cirka 1,9 MNOK inkludert mva. RK-Rørfornying har anbefalt buffer (20%) som bør beregnes inn i
finansiering av prosjektet for å dekke kostnader som ikke er medregnet i tilbud (f.eks. kostnader til
kommunen for å koble rørene våre opp mot det kommunale rørsystemet, kommunen bruker egne
rørleggere for dette og dermed er ikke kostnader medregnet i tilbud. I tillegg kan ikke alle postene
avklares før inspeksjon etter gravearbeidene).
Styret opplyser at arbeidet har startet. Første del av prosjektet er ferdigstilt (utbedring av vann og avløp fra
grunnmur til kommunal påkobling). Siste del av rørprosjektet (rørfornying av avløpsrør i bakken) starter ila
sen sommer / høst.
Finansieringsmetode - rørfornyingsprosjekt:
Det ble vedtatt at rørprosjektet finansieres med en blanding av låneopptak og kapitalinnkrevingen.
Det har blitt besluttet kapitalinnkreving på tilsammen kr. 300.000,- fordelt på andelseierne, og låneopptak
på kr. 2.200.000. Styreleder opplyser at det ikke er vedtatt flere kapitalinnkrevinger utover ovennevnte
innkreving på kr. 3452,- i juli. Styreleder opplyser videre at det pt. ikke er planer om økning i
felleskostnader som følge av låneopptaket i forbindelse med rørprosjektet.
Styrets arbeid i 2023:
Siden forrige ordinær generalforsamling har styret avholdt 14 møter og behandlet 100+ styresaker.
Styret har i perioden hatt fokus på:
* Inngått serviceavtale med leverandør av adgang og skjermer - Defigo.
* Utbedret problemer med inngangsdører.
* Utbedret problemer med dør til vaskerom.
* Byttet batterier i arx-lesere.
* Byttet batterier på brannvarslere
* Oppdatert instruksjoner ved brann og hengt opp i alle oppganger.
* Vår- og høstdugnad.
* Kontakt med andelseiere - naboklager, søknader om oppussing, utleie, forsikring, spørsmål knyttet til
tilgang på dører etc.
* Ekstraordinær nabosak med varighet på 5 måneder.
* Administrere styremail og Facebook-side.
* Tett dialog med forretningsfører ifbm. økonomi.
* Registret nye eiere i Defigo-appen.
* Gått igjennom tidligere vedlikeholds dokumenter.
* Befaring av rør under bakken, herunder:
- filming av rør
- borre hull igjennom gulv for kartlegging av eventuelle hulrom under
- fått prioriteringsliste over nødvendig rørarbeid etter befaring
- snakket med bedrifter og mottatt anbud på nødvendig vedlikehold av rør
Rehabilitering og større vedlikehold utført i borettslaget:
2023: Bytte av ventiler for å øke hastighet på varmtvann til leilighetene, spesielt nr. 17 og nr. 19.
2023: Isolering av varmerør i kjeller.
2023: Det er utført to halvårskontroller av legionellanivå i blokkens vann. Det har ikke blitt avdekket farlige
nivåer.
2023: Sjekk av synkeskader i borettslag, utført av Pentex.
2023: Filming av avløpsrør, utført av Pentex.
2023: Oppgradering av Defigo's skjermer og system ved ytterdører.
2023: Defekt lås til vaskerom skiftet ut av Certego.
2023: Alle inngangsdører inspisert av Certego for å avdekke årsaker til problemer med inngangsdørene
(ved værskifte går ikke alle inngangsdører helt inn til). Fasade Consult som monterte inngangsdører har
justert alle dørene (dvs. hengsler) for å løse problemene.
2022: Maling av alle oppganger, nytt gulv i nr. 19, ny bekkalokk i bakgården, oppgradert internett.
2020: Rehabilitering av rør tilkoblet radiatorer, montering av nye automatiske ventiler/termostater, og
ferdigstilt felles sykkelbod innendørs.
2019: Nytt callinganlegg, nye ytterdører, oppgradert deler av det elektriske anlegget og asbestsanering i
varmeanlegget
2018: Vedlikehold av rør under bygningen og ny luftkanal fra vaskeriet
2017: Oppmerking og skilting av parkeringsplassen
2016: Utskifting av utemøblement
2015: Pussing/maling av vegg/tak og dører i samtlige oppganger
2014: Utskifting av vinduer, bygging balkonger
2013: Nytt postkasseanlegg
ForretningsførerOslo og Omegn Boligforvaltning AS (OBF).
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
Styregodkjenning kan ta inntil 20 dager iht. ny borettslagslov.
ForkjøpsrettDet er ikke forkjøpsrett i borettslaget.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdHusdyrhold er ikke tillatt for beboere som har flyttet inn i borettslaget etter 1. juli 2006. For samtlige
leiligheter, uavhengig av innflyttingsdato, gjelder det at dyrehold for andre ikke er tillatt i leilighetene. Dette
er i hovedsak av hensyn til allergikere.
Styret kan gi dispensasjon når det ikke er til sjenanse for oppgangens øvrige beboere.
AnnetLøsøre:
-Hvitevarer på kjøkken medfølger (kjøleskap og komfyr).
-Alle fastmonterte lamper medfølger.
-Alle fastmonterte hyller medfølger.
-Klesskap i alkove, hylle mellom stue og alkove og nettingskuffer i garderobe ved alkove følger også med
dersom kjøper ønsker det.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterPå eiendommen er det tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett for kommunen til å anlegge
vann- og kloakkledninger inkludert reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei og
adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene følger eiendommen ved salg og kan ikke slettes.
Vennligst ta kontakt med megler for nærmere spesifikasjon av disse.
Servitutter i grunn:
1935/909770-1/105 Best. om vann/kloakkledn.
04.10.1935
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
1936/6275-1/105 Best. om vann/kloakkledn.
03.06.1936
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Gjelder denne registerenheten med flere
1980/21486-1/105 Obligasjon
18.09.1980
BELØP: NOK 1.017.008
Panthaver: Oslo Og Omegn Boligforvaltning Al
Lnr: 1087024
1982/13954-1/105 ** Prioritetsbestemmelse
26.05.1982
veket for: OBLIGASJON 1982/7743-1/105
1982/13954-2/105 ** Transport av panthaver
26.05.1982
Fra: Oslo Bolig Og Sparelag Al
Lnr: 1087017
Til: Kreditkassens Eiendomsbestyrelsen
Lnr: 1115181
1985/20138-1/105 ** Prioritetsbestemmelse
15.04.1985
veket for: OBLIGASJON 1985/17467-1/105
1993/19493-1/105 ** Transport av panthaver
07.05.1993
Fra: Kreditkassens Eiendomsbestyrelsen
Lnr: 1115181
Til: Oslo Og Omegn Boligforvaltning Al
Lnr: 1087024
1993/19493-2/105 ** Prioritetsbestemmelse
07.05.1993
veket for: OBLIGASJON 1993/19527-1/105
2005/3153-1/105 ** Prioritetsbestemmelse
17.01.2005
veket for: PANTEDOKUMENT 2004/76290-1/105
2014/687523-1/200 Pantedokument
18.08.2014
BELØP: NOK 6.500.000
Panthaver: DNB BANK ASA
Org.nr: 984851006
2019/821985-1/200 Pantedokument
15.07.2019 13:41
BELØP: NOK 10.600.000
Panthaver: HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Org.nr: 991303995
Elektronisk innsendt
2020/3048226-1/200 ** Massetransport
18.09.2020 14:25
Fra: HANDELSBANKEN
Org.nr: 971171324
Til: HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Org.nr: 991303995
Elektronisk innsendt
2020/2026691-1/200 Pantedokument
24.01.2020 10:48
BELØP: NOK 1.000.000
Panthaver: HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Org.nr: 991303995
Elektronisk innsendt
2020/3048156-1/200 ** Massetransport
18.09.2020 14:20
Fra: HANDELSBANKEN
Org.nr: 971171324
Til: HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA
Org.nr: 991303995
Elektronisk innsendt
2024/1566756-1/200 Pantedokument
14.06.2024 11:34
BELØP: NOK 12.983.787
Panthaver: DNB BANK ASA
Org.nr: 984851006
Elektronisk innsendt
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkOffentlig.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg i reguleringsplan.
Bygningen er vernet som kulturminne (tidligere Gul Liste fra Byantikvaren i Oslo).
Pågående saker i området:
Saksnummer 201813816: Vedtak om midl. forbud mot tiltak: Plan- og bygningsetaten vedtar midlertidig
forbud mot tiltak i påvente av regulering/omregulering, jf. plan- og bygningsloven§ 13-1. Plan- og
bygningsetaten har etter anmodning fra Byantikvaren besluttet at hele området nedlegges midlertidig
forbud mot tiltak på bakgrunn av en stadig økende takt av endringstiltak i området. Forbudet har ikke som
hensikt motsette seg rehabiliteringer og mindre tiltak som er i tråd med byantikvarens føringer. Se Plan-
og Bygningsetatens hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?direct=Y&mode=&caseno=201813816
202100768 - Reguleringssak: Trondheimsveien 197 C med flere - Bestilling av oppstartsmøte - Bevaring
kulturmiljø - Sinsenterrassen. Omregulering til H570 bevaring kulturmiljø skal sikre varig vern av et
helhetlig kulturmiljø med eksisterende bebyggelse og uteområder. Planområdet er vist med arealformål
Bebyggelse og anlegg, nåværende i kommuneplanen, og ligger innenfor kommuneplanens definerte
utviklingsområder. Detaljregulering av Sinsenterrassen skal sikre varig vern av et helhetlig kulturmiljø
med eksisterende bebyggelse og uteområder. Dette sikres gjennom omregulering til H570 bevaring
kulturmiljø. Eksisterende bebyggelse utgjør maksimal utnyttelse, og eksisterende torg/ møteplasser samt
grøntområder opprettholdes. Les mer på Plan- og Bygningsetatens hjemmeside:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202100768
Saksnr. 201817368: Saken gjelder Trondheimsveien 132. Sophies Minde. Pågående plansak, saksnr.
201817368: Saken gjelder Trondheimsveien 132. Sophies Minde. Omsorgsbygg ønsker å rehabilitere og
bygge om Sophies Minde til barnehage med inntil 28 avd. og etablere ca. 185 kontorplasser og
bydelsfunksjoner for Bydel Grünerløkka. Man skal også rehabilitere «Sorgenfri» -bygningen for fremtidig
bruk. Se saken på Plan- og Bygningsetatens hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201817368
Saksnummer 201812025: Sinsenterrassen 11 - 21 - Utskifting av vinduer.
Saksnummer 202316366: Knut Alvssons vei 23 - 31 - Oppføring av balkonger.
Saksnummer 201716949: Sinsenterrassen 23, 25, 27 - Utvidelse og oppføring av balkonger.
Saksnummer 202310853: Schouterrassen 16 - Rehabilitering av fyrhus, oppgradering av tak til felles
oppholdsområde og fasadeendringer.
Saksnummer 202451391: Hasleveien 28, 30, 36, 38 og Sinsenveien 11 - bolig og næring - fortsettelse av
sak 202113718.
Hensikten med reguleringsplanen er å muliggjøre en transformasjon av dagens lukkede næringsbygg til
et åpent og levende bygg med bolig, næring, kultur og servicefunksjoner.
Saksnummer 202018759: Trondheimsveien 119-125, Sinsenveien 1 og Hasleveien 4-8 - Bestilling av
oppstartsmøte - Boligbebyggelse.
Muligheter for bolig og næring på en stor, sentral og ubebygget tomt. Ligger nær knutepunktet Carl
Berners plass. Prosjektet er planlagt med overvekt av boliger.
Området er stadig under endring/utvikling, bygg settes opp, rehabiliteres og rives ned. Vi anbefaler derfor
alle budgivere å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 900 000,- (Prisantydning)
kr 176 704,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 076 704,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 300,- (Innflyttingsgebyr)
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 800,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 078 504,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 086 754,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Tinglysing sikringspant borettslag (Kr.500)
Visnings-/overtagelseshonorar kr. 3 000,- pr. stk. (Kr.6 000)
Provisjon (Kr.39 000)
Tilrettelegging (Kr.15 000)
Grunnpakke borettslag (Kr.14 500)
Foto (Kr.5 000)
Markedspakke (Kr.18 900)
Oppgjør (Kr.7 500)
Totalt kr. (Kr.114 900)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0140
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler / Partner Vincent Mabuza
SaksbehandlereVincent Mabuza
EIE Sinsen
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 94 30 30 95 / E-post: vima@eie.no