Bilde 1 av Bjørn Stallares vei 15Bilde 2 av Bjørn Stallares vei 15
Digital salgsoppgave
Bjørn Stallares vei 15

0574 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Lys & lekker 1(2)-roms med solrik balkong 8 m² | Bad i regi av brl. | Vv & fyring inkl. | Sentral og populær beliggenhet
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Etasje
4
Internt bruksareal (BRA-i)
38 m²
Bruksareal (BRA)
42 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
4 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
8 m²
Fellesutgifter
kr 5 382 / Mnd
Prisantydning
kr 3 900 000
Omkostninger
kr 10 050
Fellesgjeld
kr 176 704
Totalpris
kr 4 086 754
Fellesformue
kr 22 551
Byggeår
1938
Tomt
Eiet tomt 1894 m²
Oppdragsnummer
92240140
card-default

Vincent Mabuza

Eiendomsmegler / Partner
Les om Vincent
Prisantydningkr 3 900 000,-
Fellesgjeldkr 176 704,-
Innflyttingsgebyrkr 300,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 8 250,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
  
Totalpris kr 4 086 754
Eiendom
Bjørn Stallares vei 15, 0574 OSLO, Etasje: 4

Matrikkel
Andelsnr. 44 Orgnr. 859446582 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 42 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 38 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 8 kvm

Areal
Primærrom: 38 kvm, Bruksareal: 42 kvm, BRA-i: 38 kvm , BRA-e: 4 kvm , TBA: 8 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggeår
1938

Tomt
Eiet tomt 1894 kvm

Prisantydning
3 900 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Robert Wilhelmsen Takstdato: 21.06.24

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 176 704,- pr.
Andel fellesformue: kr. 22 551,- pr.

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 3 900 000,- (Prisantydning)
kr 176 704,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 076 704,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 300,- (Innflyttingsgebyr)
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 800,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 078 504,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 086 754,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 5 382,- pr. mnd.

Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget er ikke tilknyttet sikringsordning. For krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra lagsforholdet har borettslaget en lovbestemt panterett i andelen foran alle andre heftelser. Pantekravet er begrenset til en sum som svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp på tidspunktet tvangsdekning besluttes gjennomført.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.

Eier
Henrik Stigen

Beskrivelse
Lys & lekker 1(2)-roms leilighet med solrik balkong,  beliggende attraktivt og tilbaketrukket til i rolig sidegate på Sinsen.

Den består av: innbydende entré med plass til oppbevaring av sko og yttertøy. Separat kjøkken med god skap- og benkeplass. Romslig stue med utgang til sydøstvendt balkong med nydelig utsikt - perfekt for varme sommerdager. Pent bad fra 2005 i regi av brl. Mulig 2-roms ved å flytte kjøkkenet til stuen, etter søknad og godkjenning fra styret.

Perfekt for de som ønsker å bo sentralt med rolig beliggenhet, samt med tilgang til et godt kollektivtilbud og grønne parkområder.
  
  • Flytt rett inn!
  • Bad pusset opp i regi av borettslaget i 2005.
  • Separat kjøkken med moderne IKEA kjøkkeninnredning.
  • Solrik balkong på 8.3 m², fra 2015.
  • Vinduer og balkongdør fra 2014.
  • Mulig 2-roms, betinget søknad og godkjenning fra styret.
  • Leiligheten vender i sin helhet inn mot rolig bakgård.
  • Populært borettslag.
  • Varmtvann, fyring og fibernett inkl.
  • Parkeringsleie etter venteliste.
  • Ved innfrielse av IN lånet, vil felleskostnadene være kr. 4 457,- pr. mnd.
  • Bredt kollektivtilbud med trikk, buss og T-bane fra Sinsen.
  • Ingen forkjøpsrett og lave omkostninger ved kjøp.
  • Kjellerbod på 4 m² (BRA-e) merket nr. 751. Parkeringsleie etter venteliste.
  • Flotte parkmessig områder rett utenfor leiligheten.
  • Nøkkelfri adgang via app eller brikke.
  • Perfekt førstegangskjøp!

Parkering
Det er 16 disponible utendørs parkeringsplasser i borettslaget. Leie av parkeringsplasser tilbys etter søknad fra andelseier, basert på venteliste. Kostnader for leie er kr. 5000,-
Leie forutsetter aktivt bruk av parkeringsplassen, og man kan derfor ikke få tildelt parkeringsplass for å holde den av for fremtidig bruk.

Ellers beboerparkering etter gjeldende bestemmelser for området.

Følgende priser gjelder for beboerparkering for 2024 i indre by:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner for ett år
El-bil: 2000 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2975 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år

Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon, se Oslo kommune sine hjemmesider: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/

Beliggenhet
Leiligheten ligger tilbaketrukket fra trafikkert vei, og utenfor finner vi et fritt og luftig grøntområde som omkranser eiendommene. Fra adressen har du tilgang til alt av servicetilbud som bl.a. nærbutikker, cafeer, restauranter, og treningssentre i nærområdet!

Rett i nærheten finner du det nyåpnede senteret Carl Berner Passasjen, med Vinmonopol-utsalg, en moderne KIWI dagligvarebutikk, Apotek1 og veldig fin blomsterbutikk. Området kan by på flere serveringssteder og restauranter med blant annet asiatisk, indisk, pizza, kebab, sushi, m.m. Nyåpnede Carls (Carl Berners nye storstue) har allerede blitt en stor suksess, og tilbyr blant annet kafé & bar, restaurant, uteservering, vinbar og to store arrangementsrom.

For de treningsglade finnes det både Fresh Fitness, Mudo gym og S.A.T.S i nærområdet. Det er også kort gangavstand til Carl Berner med en rekke butikker, Sandaker-senteret og Ringen kino. Grünerløkka og Torshov med sitt pulserende byliv er også innen gangavstand. Her har du et meget godt utvalg av cafeer, butikker, spisesteder og mye annet.

Kort vei til offentlig kommunikasjon som buss og trikk i Trondheimsveien og T-bane på Carl Berner eller Sinsen som er tilknyttet den nye T-baneringen som gir kort reisevei til Oslo sentrum. 31 bussen går for øvrig 24 timer i døgnet til / fra byen. Ta bussen opp til Årvoll - her ligger Grefsenkollen Alpinsenter og inngangsportalen til friluftsparadiset Lillomarka. Flybussen går også fra Trondheimsveien (Rosenhoff) to ganger i timen.

Bebyggelse
Bebyggelsen på Sinsen består i all hovedsak av lavblokkbebyggelse i teglstein fra rundt 1940- tallet. Området er bygget i funkisstil. Da man bygget området var et av hovedmålene å få luft mellom blokkene og sollys inn i leilighetene

Tomt
Eiet tomt, 1894 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

BRA 42 m²
- BRA-i 38 m²: (Entré/gang, bad, sovealkove, stue og kjøkken)
- BRA-e 4 m²: (En bod i 1. etg. (Nr. 751))

Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Hovedbærekonstruksjon i betong. Yttervegger oppført i teglstein. Fasader med pussede og malte flater. Flatt tak tekket med papp/membran. Vinduer og balkongdører med isolerglass. Felles trappegang med betongtrapp.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.

Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Etasjeskille og gulv på grunn - Oppsummering
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av niveleringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og ujevnheter ble registrert.
Lokalt avvik er målt opp til 12 mm. Totalt avvik er målt opp til 16 mm.
Oppgitte skjevheter gis TG-2.

Kjøkken - Oppsummering av avtrekk
Avtrekk med kullfiltervifte gis TG-2 (ref. NS3600).

Avløpsrør - Oppsummering
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Det er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille. Innvendige avløpsrør fra 2005 har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader.
TG-2 gis grunnet alder.

Anbefalte tiltak:
Ved eventuelle oppgraderinger av våtrom vil det være hensiktsmessig å skifte avløpsrør.

Vannledninger - Oppsummering
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Kobberrør fra 2005
har nådd en alder hvor det vil være økt risiko for lekkasjer.
TG-2 gis grunnet alder.
Anbefalte tiltak
Vannledninger bør skiftes i forbindelse med fremtidig oppgradering av våtrom/kjøkken.

Elektrisk - Oppsummering
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
Deler av el-anlegget ble oppgradert i 2020 og 2022. Dokumentasjon foreligger.
TG-2 gis grunnet manglende dokumentasjon på deler av el-anlegget, samt manglende el-kontroll de siste 5 år.

Anbefalte tiltak:
Det anbefales en utvidet el-kontroll.

Vannbåren varme Oppsummering
Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Ingen lekkasjer ble
observert/registrert på befaringsdagen.
Eldre radiator og røropplegg gis TG-2 grunnet alder. Nyere radiator gis TG-1.

Våtrom: Bad
Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk:
Klemring og membran i sluk er ikke synlig for kontroll grunnet overdekning.
Alder på tettesjikt og manglende mulighet for kontroll av sluk/membran gis TG-2.

Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk:
Det anbefales å installere et dusjkabinett for å begrense overflater for belastning med fritt vann.

Oppsummering av sanitærutstyr:
Sanitærutstyr og innredninger med normal elde og slitasje.
TG-2 gis grunnet alder.

Øvrig: Gulv - Oppsummering
Bruksslitasje i flere rom. Overflate tilknyttet tregulv har krakelert.
Oppgitte avvik gis TG-2. Gulv gis TG-1 og TG-2.

Øvrig: Himlinger - Oppsummering
Overflate i stue med riss, samt løs puss/maling.
Oppgitte avvik gis TG-2. Himlinger gis TG-1 og TG-2.

Anbefalte tiltak:
Overflatebehandlinger.

Øvrig: Innerdører - Oppsummering
Eldre innerdør/karmer med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje.

Øvrig: Entredør - Oppsummering
Entredør gis TG-2 grunnet elde og slitasje.

Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, kun faglært. Firmanavn: VVS-senteret (Utført i regi av Borettslaget).
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Totalrenovering av alle bad og rør i blokka i 2005.

2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Firmanavn: VVS-senteret (Utført i regi av Borettslaget).
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Totalrenovering av alle bad og rør i blokka i 2005.

2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja. FDV-dokumentasjon mottatt. Samsvarserklæring sendt til Borettslaget.

2.3 Er arbeidet byggemeldt?
Vet ikke. Arbeidene ble utført i regi av Borettslaget, som må uttale seg om dette.

4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. Firmanavn: VVS-senteret (Utført i regi av Borettslaget)
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Totalrenovering av alle bad og rør i blokka i 2005.

5. Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i underetasje/kjeller?
Ja. Fukt i boder i noen av oppgangene er observert og utbedret i regi av borettslaget. Det har ikke vært fukt i bod for denne leiligheten.

6. Kjenner du til om det er/har vært problemer med ildsted/skorstein/pipe, f. eks dårlig trekk, sprekker, pålegg etter tilsyn, fyringsforbud eller lignende?
Nei. Ikke ildsted i bolig.

7. Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende?
Ja. Eldre bygård. Normalt med noe skjevhet i gulv.
9. Kjenner du til om det er/har vært insekter/skadedyr i boligen som f.eks. rotter, mus, maur eller lignende?
Ja. Veggedyr påvist og fjernet av Anticimex i 2014. Ikke observert igjen etter det.

12. Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Utført i regi av Borettslaget.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Balkonger bygget i 2014 i regi av Borettslaget.

13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 14.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Norelco, Elektro-Sivert og Storm Elektro.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Flere runder med kontroll og oppgradering av elektrisk anlegg med kurser, ledninger, lyspunkter og stikk 2006-2020.

13.1Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift om lavspenningsanlegg)?
Ja. Samsvarserklæringer for utført arbeid foreligger.

14. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Ja. EL-anlegg kontrollert ved flere anledninger.

28. Kjenner du til om det er/har vært sopp/råteskader/insekter/skadedyr i sameiet/laget/selskapet som f.eks. rotter, mus, maur eller lignende?
Ja. Veggedyr påvist og fjernet av Anticimex i 2014.

Tilleggskommentar:
Kjøkken: pusset opp i 2020: Overskap, backsplash/fliser over benk, benkeplate slipt og lakkert, tak, vegger og vinduskarmer malt, ny ventilator med/kullfilter. Elektriske kurser oppgradert og nye stikkontakter v/Storm Elektro.
Vinduer: Skiftet i 2014 i regi av Borettslaget.

Standard
Leiligheten har følgende standard:
Vegger: Malte flater, malt strie og fliser.
Himling: Malte flater
Gulvflater: Laminat, tregulv og fliser.

Entré:
Lys og innbydende entré med plass til oppbevaring av sko og yttertøy. Malt entredør (B30/35db) med kikkehull og sikkerhetslås.

Stue:
Romslig stue med plass til salong og TV-løsning. God takhøyde og store vindusflater som slipper inn behagelig og naturlig lys. Utgang til sydøstvendt balkong på ca. 7 kvadratmeter, med gode solforhold og utsikt mot Oslo by og fjord. Balkongen har god plass til utemøbler, grill og planter - perfekt for varme sommerdager.

Kjøkken:
Separat kjøkken med god benke- og lagringsplass. Kjøkkeninnredningen er utført med malte fronter, bøk benkeplater, oppvaskkum, ventilator, fliser over benk, kjøl/fryseskap og komfyr mer keramisk platetopp. Kjøkkeninnredningen ble oppgradert i 2020 med nye overskap, ny ventilator og
fliser over benk. Alle hvitevarer på kjøkkenet medfølger.

Bad:
Pent bad, flislagt i tidløs stil med varmekabler i gulvet. Baderommet er innredet med toalett, dusj, glasshyller, baderomsinnredning med finerte fronter og heldekkende servant. Baderommet ble oppgradert 2005/ 2006. Arbeidet ble utført av VVS senteret Norge AS, i regi av borettslaget.

Sovealkove:
Boligens sovealkove er holdt i moderne farger som står i stil med resten av leiligheten. Det er god plass for dobbeltseng og garderobeløsning.

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 11.03.1939 som omhandler våningshus.

Det gjøres oppmerksom på at dagens bruk av boligen ikke er i samsvar med bygge godkjente tegninger:
Opprinnelig kott er innlemmet som del av sovealkove.
Rommet som i dag er innlemmet som del av sovealkove er opprinnelig byggemeldt som bod/kott, og er ikke godkjent som rom for varig opphold. Denne endringen er ikke omsøkt kommunen. Kjøper overtar ansvar for nevnte forhold.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Fjernvarmeanlegg med radiatorer. Elektrisk gulvvarme på bad.

Strømforbruk i 2023 var på 1313 kWh
Nettleie var på kr. 1 875

Strømforbruk i 2022 var på 1337 kWh
Nettleie var på kr. 1974

Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.

Energimerking
Energiattest med energimerke

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 5 382,- pr. mnd. Inkluderer; Varmtvann, fyring, kabel-tv og internett, trappevask, forretningsførsel, vaktmester, felles forsikring på borettslagets eiendom, kommunale avgifter, samt drift og vedlikehold av borettslaget.

Herav;
Renter og avdrag: 789,-
FELLESKOSTNADER: 3 632,-
Avdrag IN-lån: 665,-
Renter IN-lån: 260,-
Bomiljøvakt: 36,-

Det er IN-ordning på deler av fellesgjelden, med mulighet for å innfri fellesgjeld. Ved innfrielse av IN lånet (låne nr.: 16368634194) pt. på kr. 124 515,- vil felleskostnadene reduseres til kr. 4 457,- pr. mnd.

Ut i fra dagens lånebetingelser på låne nummer 16368634194, vil neste avdrag som forfaller til betaling 30.09.2024 utgjøre ca. kr 192,00 per måned for denne boligen. Felleskostnadene vil øke som følge av dette.

Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene.  Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Planlagt vedlikehold i borettslaget:
Det ble vedtatt at rørprosjektet finansieres med en blanding av låneopptak og kapitalinnkrevingen. Det har blitt besluttet kapitalinnkreving på tilsammen kr. 300.000,- fordelt på andelseierne, og låneopptak på kr. 2.200.000. Styreleder opplyser at det ikke er vedtatt flere kapitalinnkrevinger utover ovennevnte innkreving på kr. 3452,- i juli. Styreleder opplyser videre at det pt. ikke er planer om økning i felleskostnader som følge av låneopptaket i forbindelse med rørprosjektet.
For mer informasjon om prosjektet se "sameiet" i salgsoppgaven.

Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Faste løpende kostnader
Kjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Spesifikasjon av lån:
Lånenummer: 12128567478, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 21.06.2024: 5.75% pa.
Antall terminer til innfrielse: 21
Saldo per 21.06.2024: 2 455 728
Andel av saldo: 52 189
Første termin/første avdrag: 01.12.2014 ( siste termin 01.09.2029 )

Lånenummer: 16368634194, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 21.06.2024: 5.75% pa.
Antall terminer til innfrielse: 99
Saldo per 21.06.2024: 10 819 823
Andel av saldo: 124 515
Neste termin/avdrag: 30.09.2024 ( siste termin 31.03.2049 )

Ut i fra dagens lånebetingelser på lånenummer 16368634194, vil neste avdrag som forfaller til betaling 30.09.2024 utgjøre ca. kr 192,00 per måned for denne boligen.

Borettslaget har IN-ordning.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Borettslaget har et positivt årsresultat for 2023 på kr. 520 110.

Kostnadsutvikling 2024:
Styret har satt opp en oversikt over beregnede inntekter og kostnader i budsjett for 2024. Tallene er vist som egen kolonne ved siden av driftsoversikten i årsregnskapet.
Oppsettet gir et forventet årsresultat på kr 1 221 551, og endringer i disponible midler på kr 366 686.

Driften er basert på en økning i felleskostnadene. For øvrig vises det til de enkelte tallene i inntekt og kostnadsoverslaget, som er utarbeidet på grunn av de planer som foreligger.

Forsikring med polisenummer
Protector Forsikring ASA Polisenummer: 3160689

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 983 139,- Som sekundærbolig Kr. 3 735 928,-

Borettslag
Borettslag: BORETTSLAGET BJØRN STALLARESVEI 11-19, Orgnr: 859446582

Borettslaget består av 83 boligenheter.

-Kun fysiske personer kan være andelseiere i borettslaget.
-Borettslaget har egen facebook-gruppe hvor styret deler informasjon med beboerne.
-Borettslaget har avtale med Telia som leverer internett (inkludert i fellesutgiftene), med muligheter for å tegne egen tv-avtale.
-Postkasseskilt bestilles selv. Kan bestilles fra for eksempel Access Låsspesialisten AS.
-Det er kun tillatt med gassgrill eller elektrisk grill på balkong
-Borettslaget har fellesvaskeri som er lokalisert i nr. 17. Vaskeriet kan benyttes i henhold til oppsatte regler.
-Borettslaget har avtale om levering av dørmatter med Leko Matter AS. Levering skjer en gang måneden i alle oppganger.
-Borettslaget har avtale om rengjøringstjeneste med VaskOslo. Rengjøring skjer en gang hver uke i oppganger og annet fellesareal.

Vaktmester:
Grunnet misnøye rundt tidligere vaktmester tar Styret ansvar for vaktmestertjenester inntil ny avtale blir tegnet. Plan om å etablere en avtale i løpet av første halvår, 2024.

Nøkler til felles dører:
Borettslaget bruke låsesystemet til Defigo.
Felles utgangsdører fungerer med brikke og app. Brikker må selv bestilles og registreres på en av tavlene. De kan bestilles via Defigo. For registrering av ny bruker, send mail til styretbsv1119@gmail.com ved innflytting.

Vedlikeholdsplikt balkonger:
Den som til enhver tid er eier av andel med balkong nyoppført i 2014 bærer det fulle og hele økonomiske ansvar for vedlikehold, utskiftning og fornyelse av balkongen.
Andelseiere plikter å fjerne snø og is fra balkongen og ellers holde den ren og vedlikeholdt. Nedløpene skal renses årlig. Se borettslagets vedtekter vedlagt salgsoppgaven.

Ombygging:
Det er ikke tillatt å flytte kjøkken eller bad til andre steder i leiligheten. Styret kan gi dispensasjon etter søknad fra andelseier, dersom leiligheten har ferdig opplegg for tilkopling av vannrør.

Planlagt vedlikehold:
Det er planlagt rørfornying i 2024 med en kostnadsramme på 2.5 MNOK.

Orientering fra styret om rørfornyingsprosjekt:
Ifm. arbeid med rør i borettslaget har det blitt avdekket at det er et behov for å rør fornye bunnledninger og vannledninger. Dette er rør som går under blokka, og er fra byggeåret, ca. 85 år gamle. Behovet kommer av at det har blitt avdekket hull og forskyvninger på rørene, noe som gjør at avløpsvannet vårt renner ut i grunnen. Ved videre tæring på rørene, vil vi kunne stå ovenfor større lekkasjer, utvasking av masser og eventuelt miste vannet.
Slik forfatningen på rørene er idag, er det mulig med rørfornying. Det er en metode hvor man legger en strømpe inne i rørene, og er et tids- og kostnadseffektivt tiltak. Hvis hullene eller forskyvningene blir større, vil ikke rørfornying lenger være mulig, og man vil bli nødt til å pigge opp kjellergulvet og bytte ut rørene med nye.

Styret har innhentet tilbud fra leverandører ifm. prosjektet (Pentex, Rørleggersentralen og RK-Rørfornying). Estimert kostnadsramme for prosjektet er 2,5 MNOK (inkluderer 30% buffer for å dekke kostnader som ikke er medregnet i tilbud).

Styret har mottatt tilbud fra Pentex som består av Fosby som graver, TT-Teknikk for rørfornyingen og Pentex selv som rørlegger og prosjektleder (totalentrepenør). Tilbudet ligger på cirka 1,9 MNOK inkludert mva.

Styret har også mottatt tilbud fra Rørleggersentralen, og RK-Rørfornying. Totalt ligger disse to tilbud på cirka 1,9 MNOK inkludert mva. RK-Rørfornying har anbefalt buffer (20%) som bør beregnes inn i finansiering av prosjektet for å dekke kostnader som ikke er medregnet i tilbud (f.eks. kostnader til kommunen for å koble rørene våre opp mot det kommunale rørsystemet, kommunen bruker egne rørleggere for dette og dermed er ikke kostnader medregnet i tilbud. I tillegg kan ikke alle postene avklares før inspeksjon etter gravearbeidene).

Styret opplyser at arbeidet har startet. Første del av prosjektet er ferdigstilt (utbedring av vann og avløp fra grunnmur til kommunal påkobling). Siste del av rørprosjektet (rørfornying av avløpsrør i bakken) starter ila sen sommer / høst.

Finansieringsmetode - rørfornyingsprosjekt:
Det ble vedtatt at rørprosjektet finansieres med en blanding av låneopptak og kapitalinnkrevingen.
Det har blitt besluttet kapitalinnkreving på tilsammen kr. 300.000,- fordelt på andelseierne, og låneopptak på kr. 2.200.000. Styreleder opplyser at det ikke er vedtatt flere kapitalinnkrevinger utover ovennevnte innkreving på kr. 3452,- i juli. Styreleder opplyser videre at det pt. ikke er planer om økning i felleskostnader som følge av låneopptaket i forbindelse med rørprosjektet.

Styrets arbeid i 2023:
Siden forrige ordinær generalforsamling har styret avholdt 14 møter og behandlet 100+ styresaker.

Styret har i perioden hatt fokus på:
* Inngått serviceavtale med leverandør av adgang og skjermer - Defigo.
* Utbedret problemer med inngangsdører.
* Utbedret problemer med dør til vaskerom.
* Byttet batterier i arx-lesere.
* Byttet batterier på brannvarslere
* Oppdatert instruksjoner ved brann og hengt opp i alle oppganger.
* Vår- og høstdugnad.
* Kontakt med andelseiere - naboklager, søknader om oppussing, utleie, forsikring, spørsmål knyttet til tilgang på dører etc.
* Ekstraordinær nabosak med varighet på 5 måneder.
* Administrere styremail og Facebook-side.
* Tett dialog med forretningsfører ifbm. økonomi.
* Registret nye eiere i Defigo-appen.
* Gått igjennom tidligere vedlikeholds dokumenter.
* Befaring av rør under bakken, herunder:
- filming av rør
- borre hull igjennom gulv for kartlegging av eventuelle hulrom under
- fått prioriteringsliste over nødvendig rørarbeid etter befaring
- snakket med bedrifter og mottatt anbud på nødvendig vedlikehold av rør

Rehabilitering og større vedlikehold utført i borettslaget:
2023: Bytte av ventiler for å øke hastighet på varmtvann til leilighetene, spesielt nr. 17 og nr. 19.
2023: Isolering av varmerør i kjeller.
2023: Det er utført to halvårskontroller av legionellanivå i blokkens vann. Det har ikke blitt avdekket farlige nivåer.
2023: Sjekk av synkeskader i borettslag, utført av Pentex.
2023: Filming av avløpsrør, utført av Pentex.
2023: Oppgradering av Defigo's skjermer og system ved ytterdører.
2023: Defekt lås til vaskerom skiftet ut av Certego.
2023: Alle inngangsdører inspisert av Certego for å avdekke årsaker til problemer med inngangsdørene (ved værskifte går ikke alle inngangsdører helt inn til). Fasade Consult som monterte inngangsdører har justert alle dørene (dvs. hengsler) for å løse problemene.
2022: Maling av alle oppganger, nytt gulv i nr. 19, ny bekkalokk i bakgården, oppgradert internett.
2020: Rehabilitering av rør tilkoblet radiatorer, montering av nye automatiske ventiler/termostater, og ferdigstilt felles sykkelbod innendørs.
2019: Nytt callinganlegg, nye ytterdører, oppgradert deler av det elektriske anlegget og asbestsanering i varmeanlegget
2018: Vedlikehold av rør under bygningen og ny luftkanal fra vaskeriet
2017: Oppmerking og skilting av parkeringsplassen
2016: Utskifting av utemøblement
2015: Pussing/maling av vegg/tak og dører i samtlige oppganger
2014: Utskifting av vinduer, bygging balkonger
2013: Nytt postkasseanlegg

Forretningsfører
Oslo og Omegn Boligforvaltning AS (OBF).

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.
Styregodkjenning kan ta inntil 20 dager iht. ny borettslagslov.

Forkjøpsrett
Det er ikke forkjøpsrett i borettslaget.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
Husdyrhold er ikke tillatt for beboere som har flyttet inn i borettslaget etter 1. juli 2006. For samtlige leiligheter, uavhengig av innflyttingsdato, gjelder det at dyrehold for andre ikke er tillatt i leilighetene. Dette er i hovedsak av hensyn til allergikere.
Styret kan gi dispensasjon når det ikke er til sjenanse for oppgangens øvrige beboere.

Annet
Løsøre:
-Hvitevarer på kjøkken medfølger (kjøleskap og komfyr).
-Alle fastmonterte lamper medfølger.
-Alle fastmonterte hyller medfølger.
-Klesskap i alkove, hylle mellom stue og alkove og nettingskuffer i garderobe ved alkove følger også med dersom kjøper ønsker det.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
På eiendommen er det tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett for kommunen til å anlegge vann- og kloakkledninger inkludert reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei og adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene følger eiendommen ved salg og kan ikke slettes. Vennligst ta kontakt med megler for nærmere spesifikasjon av disse.

Servitutter i grunn:

1935/909770-1/105  Best. om vann/kloakkledn.  
04.10.1935 
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.

1936/6275-1/105  Best. om vann/kloakkledn.  
03.06.1936 
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Gjelder denne registerenheten med flere

1980/21486-1/105  Obligasjon  
18.09.1980 
BELØP: NOK 1.017.008
Panthaver: Oslo Og Omegn Boligforvaltning Al  
Lnr: 1087024

1982/13954-1/105   ** Prioritetsbestemmelse  
26.05.1982 
veket for: OBLIGASJON 1982/7743-1/105

1982/13954-2/105   ** Transport av panthaver  
26.05.1982 
Fra: Oslo Bolig Og Sparelag Al  
Lnr: 1087017
Til: Kreditkassens Eiendomsbestyrelsen  
Lnr: 1115181

1985/20138-1/105   ** Prioritetsbestemmelse  
15.04.1985 
veket for: OBLIGASJON 1985/17467-1/105

1993/19493-1/105   ** Transport av panthaver  
07.05.1993 
Fra: Kreditkassens Eiendomsbestyrelsen  
Lnr: 1115181
Til: Oslo Og Omegn Boligforvaltning Al  
Lnr: 1087024

1993/19493-2/105   ** Prioritetsbestemmelse  
07.05.1993 
veket for: OBLIGASJON 1993/19527-1/105

2005/3153-1/105   ** Prioritetsbestemmelse  
17.01.2005 
veket for: PANTEDOKUMENT 2004/76290-1/105

2014/687523-1/200  Pantedokument  
18.08.2014 
BELØP: NOK 6.500.000
Panthaver: DNB BANK ASA  
Org.nr: 984851006

2019/821985-1/200  Pantedokument  
15.07.2019 13:41 
BELØP: NOK 10.600.000
Panthaver: HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA  
Org.nr: 991303995
Elektronisk innsendt

2020/3048226-1/200   ** Massetransport  
18.09.2020 14:25 
Fra: HANDELSBANKEN  
Org.nr: 971171324
Til: HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA  
Org.nr: 991303995
Elektronisk innsendt

2020/2026691-1/200  Pantedokument  
24.01.2020 10:48 
BELØP: NOK 1.000.000
Panthaver: HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA  
Org.nr: 991303995
Elektronisk innsendt

2020/3048156-1/200   ** Massetransport  
18.09.2020 14:20 
Fra: HANDELSBANKEN  
Org.nr: 971171324
Til: HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA  
Org.nr: 991303995
Elektronisk innsendt

2024/1566756-1/200  Pantedokument  
14.06.2024 11:34 
BELØP: NOK 12.983.787
Panthaver: DNB BANK ASA  
Org.nr: 984851006
Elektronisk innsendt

Utleie
Iht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

Vei/vann/kloakk
Offentlig.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg i reguleringsplan.

Bygningen er vernet som kulturminne (tidligere Gul Liste fra Byantikvaren i Oslo).

Pågående saker i området:
Saksnummer 201813816: Vedtak om midl. forbud mot tiltak: Plan- og bygningsetaten vedtar midlertidig forbud mot tiltak i påvente av regulering/omregulering, jf. plan- og bygningsloven§ 13-1. Plan- og bygningsetaten har etter anmodning fra Byantikvaren besluttet at hele området nedlegges midlertidig forbud mot tiltak på bakgrunn av en stadig økende takt av endringstiltak i området. Forbudet har ikke som hensikt motsette seg rehabiliteringer og mindre tiltak som er i tråd med byantikvarens føringer. Se Plan- og Bygningsetatens hjemmesider: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?direct=Y&mode=&caseno=201813816

202100768 - Reguleringssak: Trondheimsveien 197 C med flere - Bestilling av oppstartsmøte - Bevaring kulturmiljø - Sinsenterrassen. Omregulering til H570 bevaring kulturmiljø skal sikre varig vern av et helhetlig kulturmiljø med eksisterende bebyggelse og uteområder. Planområdet er vist med arealformål Bebyggelse og anlegg, nåværende i kommuneplanen, og ligger innenfor kommuneplanens definerte utviklingsområder. Detaljregulering av Sinsenterrassen skal sikre varig vern av et helhetlig kulturmiljø med eksisterende bebyggelse og uteområder. Dette sikres gjennom omregulering til H570 bevaring kulturmiljø. Eksisterende bebyggelse utgjør maksimal utnyttelse, og eksisterende torg/ møteplasser samt grøntområder opprettholdes. Les mer på Plan- og Bygningsetatens hjemmeside: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202100768

Saksnr. 201817368: Saken gjelder Trondheimsveien 132. Sophies Minde. Pågående plansak, saksnr. 201817368: Saken gjelder Trondheimsveien 132. Sophies Minde. Omsorgsbygg ønsker å rehabilitere og bygge om Sophies Minde til barnehage med inntil 28 avd. og etablere ca. 185 kontorplasser og bydelsfunksjoner for Bydel Grünerløkka. Man skal også rehabilitere «Sorgenfri» -bygningen for fremtidig bruk. Se saken på Plan- og Bygningsetatens hjemmesider: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201817368

Saksnummer 201812025: Sinsenterrassen 11 - 21 - Utskifting av vinduer.

Saksnummer 202316366: Knut Alvssons vei 23 - 31 - Oppføring av balkonger.

Saksnummer 201716949: Sinsenterrassen 23, 25, 27 - Utvidelse og oppføring av balkonger.

Saksnummer 202310853: Schouterrassen 16 - Rehabilitering av fyrhus, oppgradering av tak til felles oppholdsområde og fasadeendringer.

Saksnummer 202451391: Hasleveien 28, 30, 36, 38 og Sinsenveien 11 - bolig og næring - fortsettelse av sak 202113718.
Hensikten med reguleringsplanen er å muliggjøre en transformasjon av dagens lukkede næringsbygg til et åpent og levende bygg med bolig, næring, kultur og servicefunksjoner.

Saksnummer 202018759: Trondheimsveien 119-125, Sinsenveien 1 og Hasleveien 4-8 - Bestilling av oppstartsmøte - Boligbebyggelse.
Muligheter for bolig og næring på en stor, sentral og ubebygget tomt. Ligger nær knutepunktet Carl Berners plass. Prosjektet er planlagt med overvekt av boliger.

Området er stadig under endring/utvikling, bygg settes opp, rehabiliteres og rives ned. Vi anbefaler derfor alle budgivere å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 3 900 000,- (Prisantydning)
kr 176 704,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 076 704,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 300,- (Innflyttingsgebyr)
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 800,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 078 504,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 086 754,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Tinglysing sikringspant borettslag (Kr.500)
Visnings-/overtagelseshonorar kr. 3 000,- pr. stk. (Kr.6 000)
Provisjon (Kr.39 000)
Tilrettelegging (Kr.15 000)
Grunnpakke borettslag (Kr.14 500)
Foto (Kr.5 000)
Markedspakke (Kr.18 900)
Oppgjør (Kr.7 500)
Totalt kr. (Kr.114 900)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
92-24-0140

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler / Partner Vincent Mabuza

Saksbehandlere
Vincent Mabuza
EIE Sinsen
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 94 30 30 95 / E-post: vima@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Bjørn Stallares vei 15
For mer om objektet
Bjørn Stallares vei 15

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: