0574 OSLO • OSLO kommune
Dette objektet er solgt!
Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil
Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.
Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.
Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:
- "Hvordan er utsikten?"
- "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
Takk for tilbakemeldingen!
- Boligtype
- Leilighet
- Eierform
- Eierseksjon
- Antall soverom
- 1 soverom
- Etasje
- 1
- Internt bruksareal (BRA-i)
- 38 m²
- Bruksareal (BRA)
- 41 m²
- Eksternt bruksareal (BRA-e)
- 3 m²
- Fellesutgifter
- kr 3 302 / Mnd
- Prisantydning
- kr 3 990 000
- Omkostninger
- kr 122 710
- Fellesgjeld
- kr 61 676
- Totalpris
- kr 4 174 386
- Fellesformue
- kr 6 409
- Byggeår
- 1936
- Tomt
- Eiet tomt 2594 m²
- Matrikkel
- knr. 0301, gnr. 83, bnr. 154, snr. 14
- Oppdragsnummer
- 77240420
Det er p.t. ingen annonserte fellesvisninger.
Meld din interesse til megler her
Prisantydning | kr 3 990 000,- |
Andel av fellesgjeld | kr 61 676,- |
Pantattest kjøper | kr 240,- |
Tingl.gebyr pantedokument | kr 500,- |
Tingl.gebyr skjøte | kr 500,- |
Trygg Boligkjøperpakke - andel/aksje/eierseksjon (valgfri) | kr 9 950,- |
2,5% dokumentavgift | kr 111 520,- |
Totalpris | kr 4 174 386 |
Entré:
Lys og innbydende entré med god plass til sko og yttertøy, samt dør inn til praktisk innvendig bod med god lagringsplass. Entréen har fliser på gulv med varmekabler og malte overflater. Felles callinganlegg. Sikringsskap med automatsikringer er plassert på vegg i felles trappeoppgang (nytt elektrisk anlegg i 2020).
Stue:
Stuen fremstår som lys og trivelig hvor man kan koble av og nyte koselige kvelder med venner og familie. Rommet deles inn i naturlige soner, med plass til sofagruppe og spiseplass. Store vindusflater slipper inn mye naturlig lys. Hyggelig utsyn mot rolig bakgård.
Kjøkken:
Tidsriktig og moderne kjøkkeninnredning fra 2020 med hvite, glatte fronter og sort benkeplate. Integrert stekeovn, koketopp, mikrobølgeovn, kjøl/frys og oppvaskmaskin. Godt med skap- og benkeplass.
Baderom:
Lys flislagt bad (utbedret i regi av sameiet i 2003). Baderommet inneholder servant, toalett og dusjhørne. Det er varmekabler i gulv, samt opplegg for vaskemaskin.
Soverom:
Soverommet har en romslig følelse med god plass til seng og kontorpult. Stor og moderne skyvedørsgarderobe med speildører. Soverommet vender mot rolig bakgård.
Sammendrag selgers egenerklæring:
4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
-Ja, kun faglært. Firmanavn: REMM Rørleggerbedrift AS. Redegjør: Vannpumpen under vasken på kjøkkenet begynte å legge litt i en pakning. Waterguard slo inn og og feilen ble utbedret umiddelbart. Det var snakk om veldig lite vann. Kun vann på en plastmatte som ligger inne i skapet.
10. Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i boligen?
-Ja, kommentar: Det ble i 2023 tatt en runde med skadedyrfirma i alle leiligheter, da én av leilighetene i oppgangen hadde sett skjeggkre. Det har ikke vært noe annet informasjon om forekomst av skjeggkre etterpå.
29. Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i sameiet/laget/selskapet (i fellesareal eller i andre boliger)?
-Ja, kommentar: Én av leilighetene i oppgangen hadde skjeggkre i 2023. Som nevnt ble dette tatt hånd om av skadedyrfirma.
Tilstandsrapport og byggemåte
Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport fra Anticimex, datert 19.11.2024. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Tilstandsrapporten og selgers egenerklæring er en del av denne salgsoppgaven og må leses nøye av interessenter før det legges inn bud. Kjøper anses kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport, og kan følgelig ikke reklamere på belyste forhold. Vi vil gjøre spesielt oppmerksom på viktigheten av å lese igjennom rapportens TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som angir avvik fra normal slitasje, høy alder, bygningsdel som må utbedres, og lignende. Det følgende er hentet fra den bygningssakkyndiges beskrivelse av boligen:
Følgende bygningsdeler har fått TG2 (vesentlig avvik) i tilstandsrapporten:
Våtrom:
- Fallforhold (gulv): TG2 gjelder: Funksjonstesting av lokalfallet i dusjsone viser noe vannansamling i et område rundt sluk. Fallforholdet fører ikke til avrenning av alt bruksvannet i nedslagsfeltet. Til informasjon: Nivåforskjell fra døråpning på topp overflate gulv og til sluk er på tilfeldig sted målt til ca. 22 mm. Dette er vurdert til å være tilfredsstillende mht lekkasjesikkerhet.
- Membran, tettesjikt og overgang til sluk.: Tettesjiktet har en alder som tilsier at restlevetiden er usikker. Rommets lekkasjesikkerhet kan derfor ikke verifiseres, eventuelt bør nytt tettesjikt etableres.
- Ventilasjon: Våtrommet har kun naturlig ventilasjon. Naturlig ventilasjon gir som regel mindre effektiv luftutskifting enn mekanisk ventilasjon, noe som kan medføre økt fuktpåkjenning i våtrommet.
Kjøkken:
- Ventilasjon og avtrekk: Det er kun kullfilter og ikke separat avtrekk fra rommet. Dette kan medføre økt fuktbelastning i boligen. TG2 i henhold til NS 3600.
Tekniske anlegg, VVS anlegg (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom):
- Vannrør (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom): Det er ikke montert automatisk lekkasjestopper for å begrense eventuelle lekkasjer fra vanntilførsel-rør i rørkasse på soverom.
Elektrisk anlegg:
- Forenklet vurdering av det elektriske anlegget: Det er gjennomført en forenklet vurdering av det elektriske anlegget, uten at det er registrert åpenbare visuelle avvik. TG2 er satt grunnet manglende samsvarserklæring på deler av det elektriske anlegget montert etter år 1999 samt manglende dokumentasjon på eldre deler av anlegget iht NS3600.
Følgende bygningsdeler har fått TG3 (store eller alvorlige avvik) i tilstandsrapporten:
Det ble ikke funnet noen punkter med denne tilstandsgraden i rapporten.
Ovennevnte punkter er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Arealer
Totalt bruksareal: 41,0 m²
- BRA-i: 38,0 m²
- BRA-e: 3,0 m²
Arealbeskrivelse
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA 41 m²
- BRA-i 38 m²: Entré, bad, stue/kjøkken, soverom og kott.
- BRA-e 3 m²: Ekstern bod i felles kjellerareal.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på eiendommen.
Oppvarming og energimerking
Oppvarming med radiatorer tilknyttet felles varmesentral. Gulvvarme i entré og bad.
Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.
Energiattest med energimerke Rød E er vedlagt salgsoppgaven.
Løsøre og tilbehør
Interessenter oppfordres til å lese vedlagte liste over løsøre og tilbehør som skal medfølge ved handelen. I de tilfeller det medfølger hvitevarer, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti. Det gjøres oppmerksom på at løsøre som har en klar karakter av å være en del av selgers møbler - selv om det er skrudd opp på veggen, normalt sett ikke vil medfølge boligen ved overtakelse.
Tomten
Felles eiet tomt for sameiet opparbeidet med blant annet asfalterte internveier, biloppstillingsplasser, gressplen, trær, prydbusker og diverse beplantning. 2594,00 m² eiet
Parkering
Sameiet disponerer 3 parkeringsplasser utenfor Bjørn Stallares vei 5. På disse plassene er det satt opp to bord med benker til felles benyttelse. For øvrig har sameiet ikke andre plasser til disposisjon. Gateparkering etter områdets bestemmelser.
Diverse
Ved innflytting av ny eier eller ny leietaker, betales et flyttegebyr på kr 2000. Dette gjelder også pr innflytting der det er flere leieforhold i samme seksjon. Det er seksjonseier som skal betale gebyret.
Skole og barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, må interessenter selv sjekke dette med skolesjefens kontor. Se nabolagsprofilen i salgsoppgavens vedleggsdel, for oversikt over andre skoler og barnehager i nærheten.
Adkomst
Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger.
Områdebeskrivelse
Leiligheten har en rolig og tilbaketrukket beliggenhet på Sinsen. I nærområdet er det godt med forretninger, servicetilbud, dagligvare, treningstilbud og grøntområder, samt nærhet til populære områder som Torshov og Grünerløkka. Det er kort vei til matvarebutikker hvor man kan gjøre dagligvarehandelen, noen av alternativene er Kiwi, Rema 1000, Coop Mega, Nærbutikken Schousterrassen i nabobygget og Bunnpris med søndagsåpen butikk. Kun 5 minutters gange fra leiligheten finner du Carl Berner Passasjen med bl.a. Vinmonopol, apotek og blomsterforretning.
For den shoppingglade bruker man ca. 15 minutter til Storo hvor man finner fantastiske Storo Storsenter. Dette er Oslos største kjøpesenter med over 140 butikker, her finner man alt fra matbutikk, restauranter og kaéer, klesbutikker, Vinmonopol, bokhandel, samt jernvarehandel. Like ved senteret finner man Handelshøyskolen BI som er Norges største handelshøyskole.
For den treningsglade har man mange muligheter, blant annet SATS Carl Berner, Fresh Fitness Carl Berner og Bare trening, for å nevne noen. Dersom man ønsker å trene ute er Tufteparken ved Torshovdalen et godt alternativ. Andre rekreasjonsmuligheter som Torshovdalen, Sofienbergparken og Tøyenbadet ligger også i nærheten.
Kort vei til offentlig kommunikasjon som buss (31 og 33) og trikk (17) på Rosenhoff holdeplass i Trondheimsveien omtrent 4 minutters gange fra leilighet. Det er også kort vei til T-bane, både på Sinsen og Carl Berner, som er tilknyttet Ringen T-bane som gir kort reisevei rundt om hele Oslo. Dersom man skal til Oslo Lufthavn går flybussen fra Rosenhoff. 31 bussen går også om natten.
Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune.
Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/.
Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.
Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i eierseksjonssameiet.
Fellesutgifter
Fellesutgiftene utgjør kr. 3 302,- pr. mnd. og inkluderer:
Akonto fyring, kabel-tv og bredbånd, renter og avdrag, kommunale avgifter, forretningsfører, revisjon, drift og vedlikehold m.m.
Fellesutgiftene justeres normalt årlig iht. boligselskapets faktiske driftsutgifter, og de fordeler seg som følger:
Innbetalt A konto Fyring kr 963
Vinduslån - renter og avdrag kr 261
Felleslån - renter og avdrag kr 262
Felleskostnader kr 1 363
Kabel-TV og bredbånd kr 453
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene.
Forsikring
Eiendommen er forsikret i Gjensidige Forsikring med polisenummer: 81988950
Formuesverdi
Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret 2023:
Som primærbolig kr. 1 011 724,00,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.
Som sekundærbolig kr. 4 046 895,00,- ved annen bruk av eiendommen.
Formuesverdien justeres normalt årlig, og det henvises til Skatteetatens websider dersom ytterligere informasjon er ønskelig.
Sameiet
Bj.Stallaresv3/9Trondheimsv163, Orgnr: 977 186 994
Forretningsfører: PHM Forvaltning
Sameiet består av 78 seksjoner og den aktuelle seksjonen har sameiebrøk 1354/2185
Dyrehold er tillatt / ikke tillatt.
Vedtekter og ordensregler ligger vedlagt salgsoppgaven.
Det gjøres oppmerksom på at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner.
Sameiet har et vaskeri som blir finansiert av dem som bruker det. Det foregår på følgende måte: Seksjonseier henvender seg til styret og får en vaskerinøkkel mot å betale et depositum på kr. 400,-. De seksjonene som har vaskerinøkkel vil få et påslag med egen vaskerikategori på kr. 450,- på felleskostnadene i januar og juli. Kostnadene for vaskeri belastes altså kun de som bruker vaskeriet (frivillig om man ønsker det) og 2 ganger i året og ikke hver mnd.
Utgifter til drift og vedlikehold av fyringsanlegget i gården, fordeles på seksjonseierne etter målt forbruk. Det betales et ”à konto”-beløp sammen med fellesutgiftene hver måned, og dette avregnes én gang i året mot de reelle utgiftene.
Styrets arbeid i 2023-2024, hentet fra årsmøte 2024:
• Etablering av ny sirkulasjonspumpe for Bjørn Stallares vei 3-9 siden det tok lang tid å få frem varmt vann.
• Det har vært store problemer med heisen i Trondheimsveien, og den har vært ute av drift i flere måneder i sommer. Styret begynte på prosessen med å skifte den ut, men en dyktig heismontør kom på banene med alternative løsninger. Nå har den fungert bra i mange måneder, og vi håper å utsette total rehabilitering i flere år.
• Styret har vurdert alternative løsninger for TV/bredbånd. Mulig sak til årsmøtet.
• Sameiet har skiftet renholdsfirma og hatt rundvask av alle oppganger med boning av korridorer og trapper.
• Håndtering av husbråk, som det har vært mindre av dette året, heldigvis.
• Skadedyrsanering etter at det ble oppdaget skjeggkre. Alle leilighetene fikk tilbud om behandling som da skulle være forbyggende. Dessverre var det en del som ikke slapp inn skadedyr-firmaet. Blir det oppdaget skjeggkre i ettertid, må bruke egen forsikring eller dekke dette selv. Alle er ansvarlig for å ta tak i problemet om man oppdager skjeggkre eller andre skadedyr.
• Brannsikring og HMS. Norsk Brannvern har prøvd å gjennomføre kontroll i alle leilighetene. Dessverre var det en del som ikke slapp de inn. Alle har fått rapporten, og de som hadde avvik eller ikke slapp inn kontrolløren, er ansvarlig for å følge opp mangler.
• Sameiet bytter forretningsfører til Sefbo Forvaltning AS fra 1. juli 2024. Styreleder var inhabil i denne saken, og beslutningen er tatt av resterende styre.
• Det ble avholdt 1 dugnad i året som gikk.
Fellesgjeld
Andel fellesgjeld er kr. 61 676,- pr. 31.12.2023.
Andel fellesformue er kr. 6 409,- iht. fjorårets likningsoppgave.
Årsregnskap
Sameiet hadde regnskapsåret 2023 inntekter på kr. 3 280 036, utgifter på kr. 2 533 843 og et årsresultat på kr. 452 046. Regnskapet og øvrige dokumenter for sameiet kan fås ved henvendelse hos megler.
Styregodkjennelse og forkjøpsrett
Det kreves ikke styregodkjennelse av kjøper. Seksjonen er heller ikke beheftet med forkjøpsrett.
Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest
Det foreligger følgende ferdigattester:
- Utskiftning av balkonger i Trondheimsveien 163 og Bjørn Stallares vei, datert 18.12.2017.
- Våningshus m/restaurant og kinobygning, datert 11.03.1939.
Det understrekes imidlertid at boligens utforming per i dag ikke er i samsvar med siste godkjente tegninger hos kommunen, og at attesten ikke omfatter endringer i planløsning eller fasade etter den ble utstedt. Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen.
Leilighetens øvrige rom ble pusset opp og kjøkken ble flyttet ut i stue for å etablere soverom av tidligere eier i 2020. Arealene er likevel medtatt i tilstandsrapport som henholdsvis BRA og BRA-i. Evt. søknad om godkjenning av tiltaket i tråd med dagens bruk skjer for kjøpers regning og risiko. Kjøper overtar eiendommen slik den fremstår på visning, samt eventuell ulovlighetsoppfølging fra kommunen sin side. Kopi av tegninger og eventuelle attester kan fås ved henvendelse hos megler.
Regulering
Eiendommen er regulert til boligbebyggelse iht. reguleringsplan S-2255, datert 28.07.1977. For øvrig ligger eiendommen i et område som er avsatt til boligbebyggelse i kommuneplanens arealdel KDP-17, datert 22.04.2009.
Kommunen er for tiden ikke kjent med reguleringsmessige forhold som tilsier at det kan bli vesentlige endringer for området og eiendommens eksisterende kvaliteter.
Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved hendvendelse til megler.
Eiendommen er listeført på "Gul liste". Dersom eiendommen er registrert i Gul liste skal Byantikvaren gi en rådgivende uttalelse i byggesaker som berører eiendommen. Les mer om betydningen av dette på https://www.oslo.kommune.no/plan-bygg-og-eiendom/kulturminner-og-bevaring/gul-liste/#gref.
Vei, vann og kloakk
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Eier er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
Rettigheter og heftelser
Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Dnr. 4338, tgl. 22.04.1958 - Skjønn
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Beskrivelse: Servitutten omhandler en ekpropriasjon av arealer fra Oslo kommune for Trondheimsveien fra Hasleveien og nordover.
Dnr. 4874, tgl. 07.04.1965 - Best. om vann/kloakkledn.
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Beskrivelse: Servitutten omhandler en erklæring vedrørende trondheimsveien 163 som forplikter seg til å forbinde eiendommens overvannsavløp til offentlig overvannskloakk når som helst kommunen måtte forlange det, samt betale det til enhver tid gjeldende tilknytningsgebyret.
Dnr. 48894, tgl. 14.08.1985 - Erklæring/avtale
PANT TIL SAMEIET
FOR NOK: 10,000
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
Beskrivelse: Eiendommen er seksjonert og seksjoneringen inneholder en erklæring vedrørende sameiets pantesikkerhet i seksjon 7-78 på kr 10.000 til sikkerhet for de økonomiske forpliktelsene ovenfor sameiet.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Utleie
Eiendommen har ikke separat utleiedel, men normalt vil det være anledning til å leie ut hele eller deler av eiendommen, så sant utleiearealet er godkjent for varig opphold og har forsvarlige radonverdier.
Radon
Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie.
Totalpris inkl. omkostninger
Prisantydning kr 3 990 000,-
Andel fellesgjeld kr 61 676,-
I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:
Dokumentavgift kr 111 520,00,-
Pantattest kjøper kr 240,00,-
Tingl.gebyr pantedokument kr 500,00,-
Tingl.gebyr skjøte kr 500,00,-
Trygg Boligkjøperpakke - andel/aksje/eierseksjon (valgfri) kr 9 950,00,-
Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 4 174 386,-
Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.
Overtakelse
Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler/låser for egen regning.
Boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.
Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.
Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen.
Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum inkludert omkostninger, samt eventuelt pantedokument tilknyttet lån, skal kunne disponeres over hos megler senest 2 virkedager før overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.
Lovanvendelse
Generelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker – avtalevilkår
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret for videre oppfølging. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften. Mulighetene for å få slettet personopplysninger er derfor begrenset. Les mer om EIE`s behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på eie.no/personvern
Hvitvasking
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift, som pålegger oss å gjennomføre kundekontroll av selger og kjøper, herunder fullmektiger. Slike kontrolltiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte våre kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art.
Dersom kjøper ikke bidrar til dette, og det medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig.
I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kontrolltiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.
Dersom nødvendige kontrolltiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.
Meglers vederlag
Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:
Fastpris 35 000 inkl. mva
Tilrettelegging: 14 900,00
Visningspakke: 0,00
Overtakelseshonorar: 12 455,00
Oppgjørsgebyr: 7 500,00
Gebyr for utsatt betaling: 3 515,00
Løft på finn.no: 9 700,00
Markedspakke Premium +: 19 900,00
Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.
Om oppdraget
Oppdr.nr: 77240420
Ansvarlig megler: Madeleine Skjevik
EIE Lillestrøm
Romeriksmegleren AS
NO 976 320 492 MVA
EIE vekst
EIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer
Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan spørre megler for mer informasjon om budgivingsprosessen.
Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.
Kontakt megler
Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.