EiendomEkebergveien 5 B, 0192 Oslo, Etasje: 5
MatrikkelAndelsnr. 69 Orgnr. 989683616 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealPrimærrom: 74 kvm, Bruksareal: 77 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Arealene er hentet fra tilstandsrapport. Areal og rom er angitt og
definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent fra bygningsmyndighetene.
Antall soverom3
Byggeår2007
TomtEiet tomt 551 kvm
Prisantydning3 645 000
TilstandsrapportTakstmann: Robert Wilhelmsen
Takstdato: 28.11.22 12:58
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 1 855 000,- pr.
Andel fellesformue kr. 0,-
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 3 645 000,- (Prisantydning)
kr 1 855 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 500 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 480,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 480,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 769,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 8 929,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 508 929,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 11 806,- pr. mnd.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for
overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende
innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av
partene. Oppsigelsestiden er 12 - tolv- måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierANNE GRO STUMBERG
ParkeringBeboerparkering etter gjeldende bestemmelser for området.
Følgende priser gjelder for beboerparkering for 2022:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5400 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2700 kroner for ett år
El-bil : 1 620 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 810 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon, se Oslo kommune sine hjemmesider:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
Ellers gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
BeliggenhetEkebergveien 5B ligger i et barnevennlig, rolig og populært område. Det er nærhet både til store grønt- og
friluftsområder samt Oslo sentrum.
Videre er det gangavstand til et stort utvalg av div. servicetilbud som matbutikker, kaféer, serveringssteder,
restauranter samt offentlig kommunikasjon med trikk og buss. Av matvarebutikker i området finner du
blant annet Kiwi og Bunnpris. Det er umiddelbar nærhet til gode tur- og rekreasjonsmuligheter ved bl.a.
Sørenga, Middelalderparken, Vannspeilet, Botanisk Hage og Akerselva. I Ekebergåsen er det opparbeidet
tursti som fører opp til den populære Ekebergrestauranten og Ekebergparken. Her finner man et flott
turområde med skulptur- og kulturminnepark.
En spasertur fra leiligheten ligger Sørenga sjøbad. På Sørenga finnes det også et bredt utvalg av
restauranter og matbutikker. Det går gangbro fra Sørenga til Bjørviksutstikkeren hvor du finner
Operahuset, nye Deichmann Bjørvika og Barcode. I Bjørvika ligger det mange nye, spennende
restauranter og barer. På rekke og rad vil man kunne velge og vrake i forskjellige steder, fra Sørenga til
Barcode, og det er noe velge for enhver.
Kollektivtilbud finner du f.eks. i Oslo gate som har trikkeholdeplass for rute 13 og 19 (Oslo Hospital).
Bussholdeplass med (Lodalen) rute 19N, 34, 70, 70N, 71A og 74.
TomtEiet tomt, 551 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderLeiligheten inneholder: Entré, stue og kjøkken i åpen løsning, bad, mellomgang og 3 soverom.
Leiligheten har to balkonger. Fra stue/kjøkken er det utgang til balkong på ca. 5,5 kvm. Fra ene
soverommet er det utgang til balkong på ca 1,2 kvm.
Lagringsplass i innvendig bod i leiligheten.
I tillegg disponerer leiligheten en kjellerbod på ca. 4 kvm.
ByggemåteElementmur med innfelte fasader i trebindingsverk. Fasader med malte flater og liggende kledning. Flatt
tak tekket med papp/membran. Vinduer og balkongdører med isolerglass. Felles trapp i støpt betong.
Personheis i oppgang.
Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG2) i rapporten:
Kjøkken:
Totalvurdering: Kjøkkeninnredningen fremstår med normal tilstand i henhold til alder. Noe bruksslitasje.
TG-1. Avtrekk med kullfiltervifte gis TG-2 (ref.NS3600). Ventilator preget av elde og slitasje. TG-2 gis
grunnet oppgitt avvik.
Anbefalte tiltak: Ventilator er moden for utskifting.
Elektrisk:
Totalvurdering: Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens
kompetansefelt. Dersom ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en
eltakst. Manglende el-kontroll de siste 5 år gis TG-2.
Anbefalte tiltak: Det anbefales en utvidet el-kontroll.
Bad/Vaskerom:
Totalvurdering overflater: Veggfuger i dusjsonen med riss/sprekker. TG-2 gis grunnet oppgitt avvik.
Totalvurdering membran, tettesjikt og sluk: Tettesjikt har nådd en alder som gjør tettheten usikker i tiden
som kommer. TG-2 gis grunnet alder.
Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk: Det anbefales å installere et dusjkabinett for å spare overflater
for belastning med fritt vann.
Totalvurdering av sanitær og ventilasjon: Luftespalte ved dørterskel er under 15 mm. TG-2 gis grunnet
oppgitt avvik.
Anbefalte tiltak sanitær og ventilasjon: Det anbefales å etablere større luftespalte (minimum 15 mm) ved
dørterskel for å tilrettelegge for bedre luftutskifting.
Innvendige dører:
Totalvurdering: Dørblad tilknyttet bad/vaskerom har svellet i nedkant på innsiden. Skyvedør tilknyttet
soveom med skjevheter grunnet ufagmessige arbeider i forbindelse med montering. Oppgitte avvik gis
TG-2.
Følgende har fått tilstandsgrad 3 (TG3) i rapporten:
Vegger:
Totalvurdering: Veggoverflater med normal elde og slitasje. Ufagmessige arbeider i forbindelse med
oppsetting av delevegg/flytting av dør mellom stue og soverom. Synlige skjevheter og ujevnheter. Avvik
tilknyttet delevegg gis TG-3.
Utbedringskostnader: 10 000 - 50 000.
Anbefalte tiltak: Delevegg må påregnes revet og bygges opp på nytt igjen.
Følgende har fått tilstandsgrad ikke undersøkt (TG-IU) i rapporten:
Ventilasjon:
Totalvurdering: Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
5. Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i
underetasje/kjeller?
Ja. Kommentar: Dette ble utbedret i 2021 i regi av brl.
6. Kjenner du til om det er/har vært problemer med ildsted/skorstein/pipe, f. eks dårlig trekk, sprekker,
pålegg etter tilsyn, fyringsforbud eller lignende?
Nei. Kommentar: Er ikke pipe/ ildsteder.
12. Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Malercompagniet. Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Fasadene
ble malt og balkongene på baksiden ble utbedret sommer 2021.
14. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
Nei. Kommentar: Men er ganske sikker på at reglene for oppfølging av el anlegget blir fulgt.
16. Kjenner du til om ufaglærte har utført arbeider som normalt bør utføres av faglærte personer utover det
som er nevnt tidligere (f.eks. på drenering, murerarbeid, tømrerarbeid etc.)?
Nei. Kommentar: Det har ikke skjedd.
18. Kjenner du til forslag til- eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel, eller offentlige
vedtak som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser?
Ja. Kommentar: Det var forslag til nye boliger i Konows gate 5, men finner ikke noe om at det er vedtatt.
25. Kjenner du til andre forhold av betydning som kan være relevant for kjøper å vite om (f.eks. rasfare,
tinglyste forhold eller private avtaler)?
Nei. Kommentar: Dette borettslaget er inntil et fjell, men har rassikring og det blir kontrollert og fulgt opp
jevnlig.
PrimærromPrimærrom: 74 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom: Entré/gang, bad/vaskerom, mellomgang, 3 soverom og stue/kjøkken.
BruksarealBruksareal: 77 kvm
BoderLeiligheten disponerer en kjellerbod på ca. 4 kvm.
StandardFor utfyllende tekniske standard for øvrig henvises det til vedlagt takstrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest for boligblokken datert 28.03.2012.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingElektrisk oppvarming med panelovner. Varmekabler på bad.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter C
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2022 på inntil 4 millioner kroner for bolig
og fritidsboliger. Skattesatsen er 3 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 11 806,-
pr.mnd.
Akonto varmtvann, kabel-tv, bredbånd, drift, forretningsførsel, kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, betjening andel fellesgjeld m.m.
Totale felleskostnader pr. d.d. kr 11.806,- pr. md.
Herav:
A konto varmtvann
Felleskostnader
Kabel-tv
Kapitalkost. lån 1 OBOS01
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldSelskapets totale lån og vilkår:
Lånenr.: OBOS01-98207885479
Type: A
Restsaldo: 90.459.548,-
Restløpetid: 35 år 2 md
Term per år: 2
Type rente: Flyt
Rente: 3,40%
Lånenr.: OBOS02-98207885592
Type: A
Restsaldo: 6.032.803,-
Restløpetid: 8 år 6 md.
Term per år: 12
Type rente: Flyt
Rente: 3,40%
Sum andel fellesgjeld pr. 01.11.2022 er kr 1.855.000,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapInntekter: IDriftsinntekter i 2021 var til sammen kr 6 711 055.
Kostnader: Driftskostnadene i 2021 var til sammen kr 6 996 112.
Resultat: Årets resultat fremkommer i resultatregnskapet som et underskudd på kr 1 704 981 og foreslås
dekket ved overføring fra egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til.
Individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN):
I løpet av 2021 ble det innbetalt kr 330 000 på IN-ordningen.
Innbetalingen ble brukt til å nedbetale den enkeltes andel av borettslagets fellesgjeld. Årsresultat etter
korrigering for IN-innbetalinger er kr 1 374 981.
Disponible midler: Borettslagets disponible midler (omløpsmidler fratrukket kortsikt gjeld) var pr
31.12.2021 kr 4 257 552 og viser borettslagets likviditet. De disponible midlene bør til enhver tid være
positive, som en del av forutsetningene for videre drift.
Borettslagets styre har utarbeidet et budsjett som vil gi positive disponible midler i 2022. Budsjettet
innebærer en økning av felleskostnader på 25%. Neste års budsjett er nærmere omtalt under avsnittet"
Kommentarer til budsjett for 2022".
For øvrig vises det til de enkelte tallene i resultatregnskapet, balansen og notene. Styret er ikke kjent med
hendelser etter 31.12.2021 som påvirker regnskapet i vesentlig grad.
Forsikring med polisenummerGjensidige forsikring
Polisenummer: 89277051
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2021:
Som primærbolig Kr. 1 415 954,-
Som sekundærbolig Kr. 5 097 433,-
BorettslagBorettslag: Borettslaget Sverre, Orgnr: 989683616
- Borettslaget består av 122 andelsleiligheter.
- Første innflytting skjedde i 2007.
- Borettslaget Sverre har avtale om vaktmestertjeneste med Oslo Bygårdsdrift AS.
- Borettslaget har avtale med Anker Renhold AS om renhold av fellesarealene og Akershus Vask AS om
vask av matter i fellesarealene.
Større vedlikehold og rehabilitering i borettslaget:
2020 - 2021: Fasaderehabilitering
2021: Vedlikehold av fjellsikring (Gjennom Nye Gamlebyen Utomhussameie)
2021: Rehabilitering av tak
2015: Utskiftning utelykter
ForretningsførerOBOS
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
Bare fysiske personer kan være andelseiere i borettslaget.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligaksjeselskapets medlemmer. Forhåndsavklaring er
igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDet er tillatt å holde dyr så lenge dyreholdet ikke er til sjenanse for de øvrige beboerne. Dyrehold tillates
kun etter søknad til styret og undertegning av borettslagets dyreholdserklæring. Det er egne regler for
dyrehold. For ytterligere informasjon se husordensregler.
DiverseLøsøre og tilbehør:
Hvitevarer på kjøkken og bad medfølger.
AnnetBoligselskapet har avtale med Techem om leveranse av energiservicetjenester. OBOS fakturerer den
enkelte beboer a konto på vegne av Techem sammen med ordinær innkreving av felleskostnader.
Techem avregner faktisk energiforbruk pr. år mot innkrevd akontobeløp. Avregning og evt. justering av
akontobeløp skjer årlig. Ved salg av boligen må kjøper/selger lese av måler og selv sende inn
avlesningsskjema til Techem Norge AS. Skjemaet kan lastes ned fra Techem sine sider
http://www.techem.no.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkVei: offentlig.
Vann: offentlig.
Avløp: offentlig.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig m.tilh. anlegg i reguleringsplan.
Pågående byggesaker i området:
- Saksnummer 202113305: Ekebergveien 11 - Oppdeling, fasadeendring og bruksendring av
eksisterende bolig.
- Saksnummer 202207281: Alnafetgata 1 A - Rehabilitering av skorstein
Pågående plansaker i nærområdet:
Konows gate 5-7: Attivo har planer om å bygge 82 leiligheter på den siste tomten som er tilgjengelig for
nyutvikling av bolig i området. Planområdet er på 6,2 mål og vil gi maksimalt samlet bruksareal på 8.200
m2. Planen innebærer å transformere tomten til et urbant bærekraftig boligprosjekt med gode
arkitektoniske kvaliteter mot gateløpet, blant annet med utvidelse av fortau og fremheving av det unike
kulturminnet alunskiferbruddet i skrenten. Det vil også legges til rette for et lite næringslokale som vil
tjene beboerne i området. Planlagt ferdigstillelse er Q4 2024.
Les mer om saken på Plan og Byggningsetatens hjemmeside:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201806906
Ekebergveien 1 B med flere - Detaljregulering - Oppføring av Nye Kirkens Hus. Les mer om saken på
Plan og Byggningsetatens hjemmeside:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201902191
Nærområdet og er under stadig utvikling og man må påregne bygningsarbeider i området.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 645 000,- (Prisantydning)
kr 1 855 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 500 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 480,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 480,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 769,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 8 929,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 508 929,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringDet er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon 1 % minimum 58 000 (Kr.58 000)
Tilrettelegging (Kr.14 300)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Tinglysing sikringspant borettslag (Kr.480)
Visning x 2 (Kr.5 400)
Ny annonse 31.12.22 (Kr.2 480)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 215)
Foto (Kr.4 000)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 300)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.1 940)
Markedspakke (Kr.13 900)
Oppgjør (Kr.5 500)
Totalt kr. (Kr.125 015)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-22-0189
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har i samarbeid med If lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.
Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseEiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr:922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi
SaksbehandlereSiamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no