EiendomFernanda Nissens gate 5B, 0484 OSLO, Etasje: 2
MatrikkelGnr. 77 Bnr. 126 Snr. 17 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 62 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 57 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm
ArealPrimærrom: 57 kvm, Bruksareal: 57 kvm, BRA-i: 57 kvm , BRA-e: 5 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår2014
TomtEiet tomt 4851 kvm
Prisantydning5 840 000
TilstandsrapportTakstmann: Robert Wilhelmsen
Takstdato: 26.09.24 16:11
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 0,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 15 975,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 5 840 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 142 500,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 144 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 984 000,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 993 250,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 2 684,- pr. mnd.
EierLise Bjørnrud
ParkeringMulighet for kjøp/leie av biloppstillingsplass i lukket garasjeanlegg. Ta kontakt med megler for nærmere
informasjon.
Garasjeanlegget ligger under Fernanda Nissens gate 2-4-6. Forøvrig gateparkering etter gjeldende
bestemmelser.
BeliggenhetOmrådet har flere populære spisesteder og kafeer som Nydalen Spiseri og Bryggeri, Lille Ó, Åpent bakeri
og Kompis ved Lillo Gård. Det er også nærhet til ulike matbutikker, blant annet Kiwi, Rema 1000, Meny og
Coop Mega i kort avstand.
Storo Storsenter ligger i kort avstand fra leiligheten med et godt utvalg av butikker og restauranter.
Området rundt kan friste med servicetilbud som blant annet SF Kino - ODEON, samt flere kafeer og
spisesteder som blant annet Red Sun, Sumo, Kaffebrenneriet .
Det er gangavstand til Grünerløkka, Sandaker, Torshov, Sagene og Bjølsen som kan friste med utallige
nisjebutikker og urbant byliv. Det er mangfoldig og spennende kulturtilbud i området med blant annet
"Nieu Scene" og Soria Moria på Torshov med store oppsetninger, og "Det Andre Teatret" på Lilleborg med
førsteklasses improteater og Villa Paradiso.
For den treningsglade er det gode trenings- og rekreasjonsmuligheter i området. Det er blant annet fine
turmuligheter langs Akerselva like utenfor døren. Akerselva tar deg ned til Oslo sentrum eller opp til marka
og Maridalen. Gangavstand til populære badeplasser i Akerselva, som for eksempel Nydalsdammen,
samt nærhet til Brekkedammen ved Frysja og Maridalsvannet.
Det er flere parkområder i nærområdet, som blant annet benyttes til grilling, sommerleker, soling, piknik
og aking om vinteren. Voldsløkka Idrettspark tilbyr blant annet flere volleyballbaner, fotballbaner og
skiløype og skøytebane om vinteren.
Dersom man ønsker å trekke innendørs for å trene, er det kort vei til flere treningssentre som SATS Storo
og Nydalen, Evo, Fresh Fitness, Athletica på BI og CrossFit-senter i Nydalen.
TomtEiet tomt, 4851 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA 57 m²
- BRA-i 57 m²: (Entrè/gang, bad, 2 soverom og stue/kjøkken)
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteFundamentert med støpt såle på antatt fast grunn. Konstruksjon oppført i stål og betong. Fasader med
teglstein og stående kledning. Flatt tak tekket med papp/membran. Vinduer og balkongdører med
trekarmer og isolerglass. Felles trappegang med betongtrapp. Personheis i oppgang. Informasjon om
byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.
Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Vinduer og dører - Oppsummering
Entredør med bruksslitasje. For øvrig ble ingen negative avvik observert/registrert på befaringsdagen.
Oppgitt avvik gis TG-2. Vinduer og balkongdør gis TG-1.
Anbefalte tiltak:
Overflatebehandlinger.
Kjøkken - Oppsummering av overflater og innredning
Marbodal kjøkkeninnredning med malte glatte fronter, laminat benkeplate, underlimt oppvaskkum,
ventilator, fliser over benk, belysning under overskap, integrert kjøl/fryseskap, oppvaskmaskin, stekeovn
og induksjon platetopp. Komfyrvakt og lekkasjestopp er montert.
Eier opplyser at nytt blandebatteri er montert i 2024. Lekkasje tilknyttet avløp ble utbedret samtidig.
Kjøkkeninnredning med bruksslitasje. Silikonfuge bak oppvaskkum med svertesopp. 1 fryseskuff
mangler.
Oppgitte avvik gis TG-2. Kjøkkeninnredningen gis TG-1 og TG-2.
Anbefalte tiltak overflater og innredning:
Utbedre overnevnte avvik.
Elektrisk - Oppsummering
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom
ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
1 løs og 1 skadet stikk over benk på kjøkken. 1 løs stikk i entrè/gang.
TG-2 gis grunnet oppgitte avvik.
Anbefalte tiltak:
Utbedre overnevnte avvik. Med bakgrunn i de registrerte avvik bør det gjennomføres en utvidet el-kontroll
av en kvalifisert elektrofaglig person.
Våtrom: Bad/Vaskerom
Oppsummering av overflater:
Silikonfuger i dusjsone med svertesopp. Høydeforskjell fra topp sluk til tettesjikt ved dør er mindre enn 25
mm med risiko for at vann renner ut gjennom døråpning. 17 mm er målt. Oppgitte avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak overflater:
Utskifting av dårlige silikonfuger.
Oppsummering av sanitærutstyr:
Servant har sprukket, samt krakelert i overflate.
Oppgitte avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak sanitærutstyr:
Utskifting av servant.
Øvrig: Vegger - Oppsummering
Flere vegger med bruksslitasje. Vegger gis TG-1 og TG-2.
Anbefalte tiltak:
Overflatebehandlinger.
Øvrig: Innerdører - Oppsummering
Innerdører med noe bruksslitasje. Flere dørblad "subber" i karm. Liten skade i baderomsdør. Oppgitte
avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak:
Justering og overflatebehandlinger.
Følgende har fått tilstandsgrad ikke undersøkt (TG-IU) i tilstandsrapport:
Vannbåren varme - Oppsummering
Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Ingen lekkasjer ble
observert/registrert på befaringsdagen.
Ventilasjon - Oppsummering
Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Ingen negative avvik ble observert
på befaringsdagen.
Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de
opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte
bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
1. Kjenner du til om det er/har vært feil ved våtrommene, f. eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller
soppskader?
Vet ikke.
3. Kjenner du til om det er/har vært feil på vann/avløp, herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller
lignende?
Ja. januar 2024.
4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Martinsen & Brodahl AS.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Skiftet blandebatterier på kjøkken og bad/rep. Lekk kjøkkenavløp januar 2024.
6. Kjenner du til om det er/har vært problemer med ildsted/skorstein/pipe, f. eks dårlig trekk, sprekker,
pålegg etter tilsyn, fyringsforbud eller lignende?
Har ikke ildsted.
26. Kjenner du til om sameie/laget/selskapet er involvert i tvister av noe slag?
Vet ikke.
BoderEgen bod i kjeller.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 2015 som omhandler Fernanda_Nissens gate 5-7 oppføring to
boligblokker med underjordisk parkeringsanlegg.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingFjernvarmeanlegg med radiatorer. Felles varmtvann for sameiet.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter C
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 2 684,-
pr.mnd.
Bredbånd,fyring, varmtvann, kommunale avgifter, drift, forretningsførsel, felles bygningsforsikring m.m.
Felleskostnader: 1 806,-
Felleskostnader 2: 578,-
Bredbånd: 250,-
Garasjeplass: 350,-
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldDet er ikke registrert lån for selskapet.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapSameiet har et positivt årsresultat for 2023 på kr. 145 489,-
Forsikring med polisenummerIf Skadeforsikring NUF
Polisenummer: SP5436186
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 559 321,-
Som sekundærbolig Kr. 5 925 419,-
SameieSameie: Sameiet Elvelunden, Orgnr: 914485126
Sameiet Elvelunden består av 115 boliger.
Bredbånd:
Internett er inkludert i felleskostnader. Wifipakke 1000/1000 mbit.
Beboer tegner selv abonnement med global Connect som er fiberleverandør.
Styrets arbeid:
Styret har fulgt opp forliksavtalen som ble inngått 18.august 2021. Det ble utført arbeid på fasade for å
reparere sprekker i fasadepussen våren 2022. Arbeidet ble ikke utført tilfredsstillende. JM Norge utførte en
dronefotografering av bygget som bekreftet dette.
Vår/høst 2023 ble arbeidet gjenopptatt. JM, sammen med sine leverandører, avgjorde at det var
tilstrekkelig å komme til alle sprekkene med lift. Dette viste seg å være feil, og arbeidene ble dermed ikke
ferdigstilt i 2023. Arbeidet fullføres etter planen i 2024 med stillas på de gjenværende sprekkene. JM skal
iht. forliksavtalen sørge for at bygget er i forskriftsmessig stand iht. gjeldende brannkonsept. Dette har
ikke JM utført på en tilfredsstillende måte, og vil fullføre arbeidene i 2024. Dette innebærer enkelte
utbedringer på sprinkelanlegget i U1 og U2.
Det er blitt avdekket 3 sprukne varmebatterier tilknyttet ventilasjonsanlegget som følge av feil utførelse. JM
har erkjent feilen og har i 23/24 arbeidet med å utbedre dette. Dette vil bli ferdigstilt i 2024.
Samarbeidet med JM Norge er fremdeles utfordrende, og krever mye purring og oppfølging. Styret holder
fremdeles igjen midler iht. forliksavtalen.
Vedlikehold:
I 2023 ble det utført inspeksjon av alle avløpsrør og ventilasjonskanaler i bygget. Alle rør og kanaler ble
renset høsten 2023. Etter rens har flere seksjoner opplevd redusert kvalitet på ventilasjon. Firmaet som
utførte rensen gikk deretter over alle spjeld som kunne vært påvirket av dem. Det er fremdeles noen
seksjoner som opplever redusert ventilasjon - arbeidet med dette fortsetter. Seksjoner som er påvirket er
kartlagt, og teknikker vil foreta en justering av spjeld knyttet til tilhørende ventilasjonssjakter. Dette
innebærer justering av tilluft- og avtrekksspjeld slik at eventuell ubalanse i anlegget blir utjevnet.
I tillegg til rutinemessig service av ventilasjonsanlegg er det utført større utbedringer av hele anlegget.
Ventilasjonsaggregatene - i kjelleren under 5 og 7 - er grundig gjennomgått der begge aggregatene er
overhalt. Anlegget med viftemotorer på taket som styrer kjøkkenavtrekk er grundig gjennomgått og enkelte
er byttet. Kanaler på taket knyttet til disse er byttet.
I forrige styreperiode ble det tilrettelagt for rens og bytte av pumper i pumpekummen i bodareal i U2.
Disse har fungert dårlig og har hatt lite ettersyn. Pumpekummen og tilknyttede rør i U2 er renset og
lensepumpene i pumpekummen er i sin helhet byttet. Det er lagt inn årlig ettersyn i serviceavtale.
Luftutskilleren som skiller ut luft fra fjernvarmeanlegget som forsyner radiatorer med varmtvann er renset
da den trolig ikke har vært renset i sin levetid. Det er lagt inn årlig service av denne for å forsikre
tilfredsstillende funksjon. Dette skal bidra til mer effektiv varme og mindre luft i anlegget.
Det er utarbeidet en vedlikeholdsplan av USBL som skal sikre et forutsigbart vedlikehold av sameiets
bygningsdeler og elementer i en 10 års periode. I hovedsak er tiltak vurdert i forhold til tilstand avdekket
på befaring, samt levetidsbetraktninger for de ulike bygningsdelene. Dette blir et nyttig hjelpemiddel for
styret i tiden fremover.
Det er utarbeidet en HMS-plan - Bevar-HMS - for styret som er et internkontrollsystem for sameiet. Denne
planen er et hjelpemiddel for styret slik at sameiet blir driftet på en forsvarlig måte i forbindelse med HMS
og funksjon.
Styreleder opplyster at sameiet har en reklamasjonssak mot JM som innebærer noe fasadearbeid, men
at dette stort sett er ferdigstilt.
ForretningsførerUSBL.
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDyrehold til sjenanse for andre beboere er ikke tillatt. Ved lufting skal det tilstrebes at det ikke forekommer
avføring på sameiets eiendom.
AnnetIntegrerte hvitevarer på kjøkken medfølger.
Boligen vasket og rengjort ifm. visning og det blir ikke utført ytterligere utvask til overtagelse.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
1941/5949-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
11.06.1941
Bestemmelse om vann/kloakkledning
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-77/126
Gjelder denne registerenheten med flere
1943/3950-1/105 Bestemmelse om veg
20.05.1943
Bestemmelse om gjerde
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-77/126
Gjelder denne registerenheten med flere
1943/5342-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
03.07.1943
Overført fra: 0301-77/126
Gjelder denne registerenheten med flere
1943/9172-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
04.12.1943
Overført fra: 0301-77/126
Gjelder denne registerenheten med flere
1967/6739-1/105 Erklæring/avtale
22.05.1967
Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-77/126
Gjelder denne registerenheten med flere
1967/6740-1/105 Erklæring/avtale
22.05.1967
Bestemmelse om kloakkledning
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-77/126
Gjelder denne registerenheten med flere
1967/12174-1/105 Elektriske kraftlinjer
13.09.1967
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-77/126
Gjelder denne registerenheten med flere
1983/10646-1/105 Erklæring/avtale
18.04.1983
Bestemmelse om kloakkledning
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-77/126
Gjelder denne registerenheten med flere
2009/685991-1/200 Erklæring/avtale
16.09.2009
Bestemmelse om fellesområde gangvei mellom Fernanda Nissensgt og friområde langs Akerselva skal
være tilgjengelig for allmennheten.
Gjelder også senere utskilte parseller fra d.e.
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune v/Plan- og bygningsetaten.
Overført fra: 0301-77/126
Gjelder denne registerenheten med flere
2013/349808-1/200 Bestemmelse om veg
02.05.2013
Midlertidig dispensasjon fra Bygningsloven
Kristoffer Aamots godkjennes inntil i sin nåværende bredde
Plikt til fremtidig vederlagsfri avståelse av veggrunn til Oslo kommune.
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo kommune.
Overført fra: 0301-77/126
Gjelder denne registerenheten med flere
2021/1498244-1/200 Jordskifte
29.11.2021 21:00
Sak: 20-012215REN-JOOV/JLST Fernanda Nissens gate
Gjelder denne registerenheten med flere
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Seksjonseier har plikt til å melde bortleie av seksjonen skriftlig til
sameiets forretningsfører om hvem som er leietaker. Eventuelt registreringsgebyr til forretningsfører for
utleie dekkes av seksjonseier.
Kortidsutleie begrenses til 60 døgn, uten forhåndsgodkjennelse fra styret. Styret kan
unntaksvis og ved særlige behov godkjenne utleie i ytterligere 30 døgn årlig. Med kortidsutleie menes
utleie i inntil 30 sammenhengende døgn, jf. Eierseksjonsloven §24. Ved kortidsutleie skal utleier melde
ifra til styret og forretningsfører når, hvor lenge og hvem som skal leie den enkelte boligen. Ved
korttidsleie tillates det ikke å dele sameiets adgangskoder eller lignende, uten forhåndsgodkjennelse fra
styret.
Ved utleie av bolig skal eier påse at leietaker skriftlig forplikter seg til å følge sameiets vedtekter,
husordensregler og andre vedtak i årsmøter og styremøter.
Vei/vann/kloakkOffentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg i reguleringsplan.
Pågånde saker i området:
Saksnummer 202457321: Fernanda Nissens gate 10 - Bestilling av oppstartsmøte - Friområde og turvei
til Akerselva fra Lillo gård. Kommunen ønsker å eie deler av friområdet innenfor gnr./bnr. 77/147 av
hensyn til drift og vedlikehold, og for å sikre allmenn tilgjengelighet til friområdet og turveien som er
opparbeidet. Drift og vedlikehold av turveien er overtatt av Oslo kommune ved BYM.
Saksnummer 201914124: Nydalsveien 15 - Bestilling av oppstartsmøte - Utvikling av eiendommer og
grøntområder.
Saksnummer 201918859: Sandakerveien 114 - Planforslag til politisk behandling - Næring og kontor.
Sandakerveien 114 ANS foreslår å omregulere Sandakerveien 114 fra industri til kontor. Hensikten med
planen er å bygge to nye kontorbygg på 6-8 etasjer med utadrettet virksomhet på gateplan, i tillegg til å
sikre gode forbindelser for gående gjennom planområdet. Ny bebyggelse skal omkranse et diagonalt
gårdsrom/passasje. Det tillates et maksimalt bruksareal på 18 500 m² BRA.
Saksnummer 201816207: Vitaminveien - Opparbeidelse av gate - Detaljregulering.
Bymiljøetaten foreslår å omregulere Vitaminveien og deler av Nydalen allé, Gunnar Schjelderups vei og
Sandakerveien fra offentlige og fellesprivate samferdselsformål og forretning/kontor/industri til offentlige
samferdselsformål (bl.a. kjøreveg, fortau sykkelanlegg, torg) og annen veigrunn (grøntareal). Plan- og
bygningsetaten anbefaler planforslaget.
Saksnummer 202209898: Nycoveien 1 og 1 B - Detaljregulering tilbygg til næringsbygg - saken pauses til
2025.
GE Healthcare AS ønsker å forbli i byen. De har behov for å utvikle aktuelle eiendommer og øke
bygningsmassen for å kunne tilrettelegge
for en fremtidsrettet virksomhet. Det vil vurderes hvor vidt det kan være aktuelt å anlegge arealer for
parkering under bakken og redusere areal for overflateparkering. Her er det ønskelig å utforske
mulighetene for å ta i bruk planlagt rampe ifm. p-kjeller for Vitaminveien 6.
Saksnummer 202205180: Storokrysset fra Grefsenveien 48 til Disen - Storokrysset - Detaljregulering.
Hensikten med prosjektet er å bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for syklister i Sandakerveien og
Grefsenveien på strekningen mellom Åsengata og Disen vendesløyfe. Gående skal også oppleve bedre
trafikksikkerhet og fremkommelighet ved at gater og byrom rustes opp langs trikketraseen. I tillegg skal
fremkommelighet for kollektivtrafikk ivaretas. Det er ønskelig å utvikle Storokrysset til et mer attraktivt
byrom og et effektivt trafikknutepunkt.
Saksnummer 202212601: Grefsenveien/Sandakerveien mellom Åsengata og Grefsenveien 48 -
Detaljergulering.
Hensikten med prosjektet er å bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet for syklister i Sandakerveien og
Grefsenveien på strekningen mellom Åsengata og Disen vendesløyfe. Gående skal også oppleve bedre
trafikksikkerhet og fremkommelighet ved at gater og byrom rustes opp langs trikketraseen. I tillegg skal
fremkommelighet for kollektivtrafikk ivaretas. Det er ønskelig å utvikle Storokrysset til et mer attraktivt
byrom og et effektivt trafikknutepunkt.
Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og
17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også
vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om
Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til
revisjonen og du kan lese mer om dette her:
https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/
Området og Oslo by er stadig under endring/utvikling, bygg settes opp, rehabiliteres og rives ned. Vi
anbefaler derfor alle budgivere å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 5 840 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 142 500,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 144 000,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 984 000,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 993 250,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Visnings-/overtagelseshonorar pr. stk. (2 annonserte visninger + 1 overtagelse) (Kr.9 000)
Provisjon (Kr.59 000)
Tilrettelegging (Kr.15 000)
Grunnpakke brl/sameie (Kr.14 500)
Foto (Kr.5 000)
Markedspakke (Kr.21 900)
Oppgjør (Kr.7 900)
Totalt kr. (Kr.140 800)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0199
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi
SaksbehandlereSiamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no
Sturla Trudvang
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 91 00 51 80
[/ E-post: stu@eie.no