EiendomFrederik Stangs gate 37, 0264 Oslo, Etasje: 6
MatrikkelGnr. 212 Bnr. 2 Snr. 38 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealPrimærrom: 28 kvm
Brutto; 32 kvm
Arealene er hentet fra tilstandsrapport.
Areal og rom er angitt og definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent fra
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1953
TomtEiet tomt 514 kvm
Prisantydning3 970 000
TilstandsrapportTakstmann: Anticimex boligsalgsrapport
Takstdato: 26.06.23
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 12 351,95,- pr. 31.12.22
Andel fellesformue: kr. 18 940,01,- pr. 31.12.22
Totalpris inkl. omkostningerkr 3 970 000,- (Prisantydning)
kr 12 351,95 (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 982 351,95 (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 585,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 585,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 99 550,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 3 982 351,95,-))
--------------------------------------------------------
kr 100 920,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 083 271,95 (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 381,38,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererFyring/ varmt vann, kabel-tv, kommunale avgifter, byggforsikring, forretningsførsel, renter og avdrag
fellesgjeld.
EierTorhild Aas Siverts
ParkeringGateparkering etter gjeldende bestemmelser.
BeliggenhetSvært ettertraktet og sentralt beliggenhet på beste Frogner med gangavstand til alt av fasiliteter og
servicetilbud. De nærmeste gatene, Bygdøy Allé, Frognerveien, Niels Juels gate og Skovveien har et bredt
utvalg av butikker for enhver smak. Omgivelsene preges av urbant miljø med Solli Plass som naturlig
samlingspunkt med diverse restauranter og serveringssteder. Gangavstand til rekreasjonsområder som
blant annet Frognerparken, Frognerstranda og Bygdøy. Ellers kort vei til Gimle Kino, gourmet-butikker,
kafeér, prisbelønnede restauranter, museum, idrettsanlegg m.m. Alt av offentlig kommunikasjon i
nærområdet med buss, trikk og tog. Bjørknes ligger også i umiddelbar nærhet
BebyggelseBoligblokk over 6 etasjer samt kjeller og loft
Selveierleilighet tilhørende Sameiet Frederik Stangs Gate 37, beliggende i bydel Frogner, Oslo kommune.
Sameiet består av 42 seksjoner og har felles eiet tomt.
Leilighet beliggende i byggets 6.etasje.
Adkomst via felles trappeoppgang med heis.
TomtEiet tomt, 514 kvm
InneholderLeiligheten består av
entré, stue/kjøkken, bad og rom benyttet som soverom.
Utgang fra stue/kjøkken til sydøstvendt balkong på ca 2 m2.
ByggemåteGulv mot grunn av betong. Grunnmur, bærende konstruksjoner og skillende dekker av betong og
murkonstruksjoner. Utvendig fasade med pussede og malte flater. Tak i trekonstruksjoner av saltaksform
(taket er ikke besiktiget). Slett entrédør fra ukjent årstall med kikkehull og sikkerhetslås.
Brannklassifisering B30 og lydklasse 35dB. To-fløyet balkongdør og vindu med karmer av tre, og tolags
glass fra 2002.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.
For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at
interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som
tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte
bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
PrimærromPrimærrom: 28 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom:
Entre, bad/ wc, stue/ kjøkken, rom brukt som soverom
BruksarealBruksareal: 28 kvm
BoderLeiligheten disponerer en kjellerbod på ca 3,6 m2
og en loftsbod med gulvflate på ca 3,7 m2.
StandardPen, velholt og hyggelig leilighet med smart planløsning og normal god standard.
Det er avholdt en tilstandsrapport hvor tilstandsgradene på det som er vurdert fremkommer med:
TG 1 - I orden : 39 %
TG 2 - Alder, slitasje, skader mv. : 61 %
TG 3 - Strakstiltak nødvendig : 0 %
TGIU - Ikke undersøkt : 0 %
BAD / WC
Bad fra ukjent årstall. Servantinnredning, overskap, dusjkabinett og toalett fra 2015. Flislagt gulv og
flislagte vegger. Himling med malt flate. Vegghengt radiator. Vegghengt servantskap med heldekkende
servant med ett-greps armatur. Speilskap og stikkontakt på vegg over servant. Dusjkabinett med
skyvedører tilkoblet hånddusj. Gulvstående toalett. Opplegg for vaskemaskin. Avtrekksventil plassert i
vegg. Vannrør av synlig kobber og forkrommet kobber. Stoppekraner. Avløpsrør av plast og støpejern.
Synlig avløpsrør langs vegg fra dusjkabinett til sluk.
TG 2
Helhetsvurdering - TG 2 er valgt på hele våtrommet på grunn av alder/slitasjegrad
KJØKKEN
Kjøkkeninnredning fra 2015 med åpen løsning i stue. Kjøkkeninnredning med slette fronter. Benkeplater
av laminat. Nedfelt oppvaskkum med ettgreps armatur. Glassplate og stikkontakter på vegg over
kjøkkenbenk. Kjøleskap med frysedel, stekeovn, nedfelt platetopp og oppvaskmaskin i benk. Ventilator
med kullfilter i overskap. Vannrør av forkrommet kobber. Avløpsrør av plast. Komfyrvakt..
TG 1
Følgende sjekkpunkter er vurdert, og det er ikke oppdaget funksjonssvikt: Avløpsrør
TG 2
Ventilasjon Det er kun kullfilter og ikke separat avtrekk fra rommet.
Vannrør Det er ikke montert automatisk lekkasjestopper for å begrense eventuelle lekkasjer fra
vanninstallasjoner.
Innredning Benkeplate har stedvis skader ved nedfelt platetopp.
ØVRIGE ROM
Gulvflater belagt med parkett. Veggflater med malte flater. Himlingsflater med malte flater.
Nedsenket himling med malt flate og downlights i entré.
Slett og profilerte innerdører.
Garderobeskap i stue/kjøkken.
TG 1
Følgende sjekkpunkter er vurdert, og det er ikke oppdaget funksjonssvikt: Overflater himling - Overflater
vegger - Ventilasjon ( gjelder kun p-rom) - gjennomgående installasjoner
TG 2
Overflater gulv Det er registrert noe knirk i parkett i stue/kjøkken.
Parkett har bruksslitasje/hakk/riper.
Innerdører Dørbladet til innerdør mot bad har kontakt med dørkarm, noe som gjør at døren henger når
den åpnes og lukkes.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 24. mars 1951.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det er foretatt en forenklet vurdering av deler av det elektriske anlegget. Vurderingen omfatter ikke
funksjonstesting, eller kontroll av skjult anlegg.Det legges vekt på at den bygningssakkyndige ikke er
elfagmann. Vurderingen er derfor begrenset til visuelle vurderinger og selgers informasjon. På
generelt grunnlag anbefales det alltid å gjennomføre en utvidet el-kontroll.
Forenklet vurdering:
Er det synlig tegn til merker på plugg til varmtvannsbereder: Ikke relevant
Er det synlig tegn på termiske skader: Nei
Er det synlig tegn på utette kabelinnføringer i inntak og/eller sikringsskap: Nei
Selgers opplysninger:
Når ble det elektriske anlegget installert, eller siste gang totalt rehabilitert: Vet ikke
Foreligger det eltilsynrapport fra de siste fem år: Ja
Forekommer det at sikringer løses ut: Nei
Har det vært brann, branntilløp eller varmgang i anlegget: Nei
Finnes det kursfortegnelse, og er antallet sikringer i samsvar med denne: Ja
Har det vært utført egeninnsats eller ufaglært arbeid på det elektriske anlegget: Nei
Fungerer hvitevarer som følger boligen: Ja
Sikringsskap med automatsikringer er plassert i felles gang utenfor leiligheten. Leiligheten har både
skjult og åpent elektrisk anlegg.
Det er fremlagt samsvarserklæring, datert: 12.09.2022, arbeidene gjelder: Montering lys
punkt i bad med lampe. Montering 3 st stikkontakter i stue.
Det er fremlagt samsvarserklæring, datert: 16.04.2021, arbeidene gjelder: Ny kurs til
platetopp , stekeovn , oppvaskmaskin , vaskemaskin , tørketrommel , diverse
Fremlagt dokumentasjon på el-tilsyn, sak avsluttet etter tilfredsstillende tilbakemelding
om at avvik er utbedret. Kontrolldato: 03.05.2022.
OppvarmingLeiligheten har felles varmtvann og oppvarming med radiatorer tilknyttet felles varmeanlegg
Dersom det ikke er varmekilder i alle rom, fravikes NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G
Kommunale avgifterinkludert i fellesutgiftene.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2022 på inntil 4 millioner kroner for bolig
og fritidsboliger. Skattesatsen er 3 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 381,38,-
pr.mnd.
Faste løpende kostnaderFellesutgifter
Forbruksstrøm
Innboforsikring
Løpende eget vedlikehold
Spesifikasjon av fellesgjeldS/E Frederik Stangsgate 37 har lån i OBOS-banken.
Lånenr.: 98207364231
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 6,90%
Restsaldo 599 339,00,-
Innfrielsesdato: 30.05.2030
Type rente: Flytende
Denne leilighetens andel av ligningsposter i sameiet pr 31.12.2022:
Innberetningspliktige inntekter: 126,46,-
Fradragsberettigede kostnader: 651,79,-
Annen formue: 18 940,01,-
Gjeld: 12 351,95,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapKOMMENTARER TIL ÅRSREGNSKAPET FOR 2022
Styret mener at årsregnskapet gir et riktig bilde av sameiets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og
resultat. Informasjon om sameiets forventede økonomiske utvikling er omtalt i årsrapportens punkt om
budsjett for 2023. Forutsetningen om fortsatt drift er til stede, og årsregnskapet for 2022 er satt opp under
denne forutsetning.
Driftsinntektene i 2022 var til sammen kr 1 964 394.
Driftskostnadene i 2022 var til sammen kr 1 676 431.
Finanskostnader i 2022 var til sammen kr 33 100.
Resultat
Årets resultat vises i resultatregnskapet på kr 261 286 og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag
på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til.
Kommentarer til sameiets arbeidskapital pr. 31.12.2022. Arbeidskapitalen vises i balansen ved å trekke
kortsiktig gjeld fra omløpsmidler og viser
sameiets likviditet. Arbeidskapitalen pr. 31.12.2022 var kr 961 770.
KOMMENTARER TIL BUDSJETT FOR 2023
Større vedlikehold
I posten drift og vedlikehold er det beregnet kr 332 000 til normalt vedlikehold.
Kommunale avgifter i Oslo kommune
Oslo Kommune har i sitt budsjettforslag for 2023 lagt til grunn en økning på 13 % for renovasjon, 23,4 %
for vann- og avløp og feiegebyret reduseres med 40%. Eiendomsskatten følger egne satser.
Energikostnader
Energikostnadene har hatt en betydelig økning det siste året. Vi forventer at energiprisene vil holde seg
høye også i 2023, men antar at strømstøtten
videreføres og at mange har fått et mer bevisst forhold til energiforbruk og energisparing. Vi antar dermed
vi at energikostnadene vil ligge på omtrent samme kostnadsnivå som i 2022.
Forsikring
Premieendringen er en følge av indeksjustering på bygninger på 6,8 % fra 1. januar, samt
forsikringsselskapets individuelle prisjustering basert på skadehistorikken i S/E Frederik Stangsgate 37.
Felleskostnader
I budsjettet har styret tatt hensyn til ovennevnte, samt øvrige prisendringer knyttet til produkter og tjenester
sameiet anskaffer. Dette danner grunnlaget for foreløpig fastsettelse av felleskostnader for 2023.
Budsjettet er basert på 6,5 % økning av felleskostnadene fra 01.01.23.
Forsikring med polisenummerIf Skadeforsikring (35704)
Polisenummer: 1005420.
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2021:
Som primærbolig Kr. 478 922,-
Som sekundærbolig Kr. 1 724 119,-
SameieSameie: S/E Frederik Stangsgate 37, Orgnr: 976590740
Sameiet består av 42 seksjoner.
S/E Frederik Stangsgate 37 er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer
976590740, og ligger i bydel Frogner i Oslo kommune Gårds- og bruksnummer: 212 2
Med eierseksjon forstås sameieandel i bebygd eiendom med tilknyttet enerett til bruk av bolig eller annen
bruksenhet i eiendommen.
S/E Frederik Stangsgate 37 har ingen ansatte.
Styrets arbeid
Styret har i 2022 hatt 5 styremøter og har kommet i gang med viktige vedlikeholdsarbeider i gården.
Det ble i løpet av sommeren gjennomført rens av ventilasjonskanaler i samtlige seksjoner, samt installert
en ny vifte på loftet. Styret følger fremdeles opp for å forsøke å forbedre gårdens luftkvalitet ytterligere.
Inspeksjonen av ventilasjonssystemet avdekket at 25 % av gårdens leiligheter hadde motoriserte vifter
koblet til ventilasjonen, noe som påvirket ventilasjonen negativt. Ventilasjonssystemet er fra gårdens
byggeår og ikke dimensjonert for dette. De aktuelle eierne fikk pålegg om å skifte ut dette og disse
arbeidene ble gjennomført før jul. Styret presiserer at det ikke skal kobles mekaniske vifter til
ventilasjonen, hverken på kjøkken eller bad.
Rørlegger var videre inne i alle seksjoner for å se over radiatoranlegget. Systemet ble tappet helt ned og
det ble montert nye regulatorer med romtermostater i leiligheter som ikke allerede hadde dette. Videre
har gamle ekspansjonskar på loftet blitt fjernet og nytt montert i kjelleren. Det har vært utfordringer med å
sikre jevn varme til alle gårdens beboere høsten 2022. Noe skyldes den under nevnte lekkasjen, men
noe skyldes også at
beboere ikke lufter sine radiatorer. Det er viktig at alle beboere lufter samtlige radiatorer i egen seksjon.
Det er viktig at eiere som ikke selv bor i gården, gjør evt. leietakere kjent med dette.
Det har i 2022 vært to vannlekkasjer i gården, en knyttet til rørsystemet og en knyttet til radiatorsystemet.
Styret har innhentet tilbud på rørfornying i gården. Styret har hatt to selskaper på befaring i gården, Olimb
AS og TT-teknikk AS. Begge anbefalte såkalt strømping av eksisterende rørstamme. Det vises til styrets
forslag til sak for årsmøtet. Vedtas dette bortfaller samtidig sameiets støtte til utskiftning av soilrør til dem
som skifter soil og sluk i leiligheten sin ned til underliggende seksjon, da dette vil inngå i arbeidene.
(
Info; Dette er vedtatt og utføres i uke 27/28 i 2023)
Det er montert brannslukningsapparater i fellesarealene i hver etasje. Styret minner om beboernes plikt til
å sjekke at brannslukningsutstyr i egen seksjon er i orden og at det byttes batteri brannvarslere.
Styret har besluttet at vaskerommet i kjelleren fases ut i løpet av 2023. Maskinene er ca. 15 år gamle og
ved sist reparasjon ble de anbefalt byttet ut. Det antas at de fleste leilighetene i gården nå har
vaskemaskin i egen seksjon. For de som ikke har det, det legger styret til grunn at tiden frem til
sommeren bør være tilstrekkelig til å få montert dette forsvarlig i egen seksjon. Vaskemaskinkran skal
installeres av sertifisert rørlegger.
Ved oppussing må husordensreglene følges med tanke på støy. Ved støyende arbeider oppfordres eiere
til å vise godt naboskap å informere om og hvor lenge arbeidene vil pågå
Revidert vedlikeholdsplan for Frederik Stangs gate 37:
1. Rehabilitering av avløpsrør (i løpet av 2023)
2. Vedlikehold fjernvarmeanlegget (innen 1-2 år)
3. Tak - behov for utskifting? (innen 1-2 år)
4. Balkonger - murpuss faller av (innen 1-2 år)
5. Fasade - fjerne murpuss og males opp på nytt (2-4 år)
6. Oppgradering av kjellerarealer - lys, maling (2-4 år)
ForretningsførerForretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS
Autorisert regnskapsfører (oppdragsansvarlig) er Tor-Sigve Bjørndal.
Sameiets revisor er EY.
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDyrehold er tillatt så lenge dette ikke på en urimelig eller unødvendig måte er til skade eller ulempe for de
øvrige brukerne av eiendommen.
DiverseDet gjøres oppmerksom på at eiendomsmegler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes
pålegg fra E-Verk eller brann/feiervesen på eiendommen.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen.
På eiendommen fremkommer følgende tinglyste heftelser/ avtaler:
1953/308206-2/105 ERKLÆRING/AVTALE Tinglyst 05.11.1953
Bestemmelse om benyttelse
Rettighetshaver: AS Norske Shell
OVERFØRT FRA: 0301-212/2
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1953/508219-1/105 ERKLÆRING/AVTALE Tinglyst 05.11.1953
Begrensninger i utleiemulighetene
OVERFØRT FRA: 0301-212/2
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1953/308318-1/105 RETTIGHET Tinglyst 09.11.1953
Rettighetshaver: Oslo kommune
Org.nr: 958935420
Leieavtale
Årlig avgift NOK 3,000
Tilfluktsrom
MED FLERE BESTEMMELSER
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1985/19979-2/105 SEKSJONERING Tinglyst 12.04.1985
OPPRETTET SEKSJONER:
SNR: 38
FORMÅL: Bolig
SAMEIEBRØK: 43/2398
EIENDOMMEN ER OPPDELT I 42 SEKSJONER
Ovennevte følger eiendommen, og kjøpers eventuelle pant vil få prioritet etter disse.
Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 60 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig i reguleringsplan.
Kopi av situasjonskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter
til å gjøre seg kjent med disse.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 970 000,- (Prisantydning)
kr 12 351,95 (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 982 351,95 (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 585,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 585,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 102 800,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 104 170,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 086 521,95 (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke If (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 095 771,95 (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Grunn og forsikringshonorar (Kr.6 750)
Grunnpakke eierseksjon (Kr.14 819)
Visningshonorar (Kr.2 500)
Eierskiftegebyr trekkes i oppgjør - SELGER (Kr.6 215)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.23 271)
Markedspakke 1 (Kr.19 938)
Oppgjør (Kr.5 500)
Provisjon (Kr.53 250)
Totalt kr. (Kr.132 243)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer9-23-0016
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
LovanvendelseEiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingStabekk Eiendomsmegling AS
EIE Stabekk
Org. nr:990997861
Gml. Drammens vei 45
1321 Stabekk
Tlf: 67 53 23 10
Ansvarlig meglerDaglig leder / Eiendomsmegler MNEF / Partner Lars Faale
SaksbehandlereLars Faale
EIE Stabekk
Daglig leder / Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 90 61 90 00 / E-post: lf@eie.no