Bilde 1 av Freserveien 15Bilde 2 av Freserveien 15
Digital salgsoppgave
Freserveien 15

0195 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Prisantydning

Objektet er solgt!

Unik og meget romslig 2-roms i bygg fra 2018! | God takhøyde! | Balkong på 12,7 kvm | Vv. fyring, tv- og internett inkl!
Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Antall soverom
1 soverom
Etasje
1
Primærrom (P-ROM)
64 m²
Bruksareal (BRA)
64 m²
Bruttoareal (BTA)
70 m²
Fellesutgifter
kr 5 017 / Mnd
Prisantydning
kr 2 700 000
Omkostninger
kr 15 504
Fellesgjeld
kr 1 680 000
Totalpris
kr 4 395 504
Fellesformue
kr 8 519
Byggeår
2018
Tomt
Fellestomt 6712 m²
Oppdragsnummer
91210187
card-default

Granit Zumberi

Eiendomsmegler / Partner
Les om Granit
card-default

Adenis Pronaj

Eiendomsmeglerfullmektig
Les om Adenis
Prisantydningkr 2 700 000,-
Fellesgjeldkr 1 680 000,-
Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper)kr 7 494,-
Boligkjøperpakke If (valgfritt)kr 6 850,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 480,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 480,-
  
Totalpris kr 4 395 504
Eiendom
Freserveien 15, 0195 Oslo, Etasje: 1

Matrikkel
Gnr. 236 bnr. 229, andelsnr. 85 i Kværnerbakken borettslag med orgnr. 919493666 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Areal
Primærrom: 64 kvm
Bruksareal: 64 kvm
Bruttoareal: 70 kvm

Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Arealene er hentet fra takstrapport. Areal og rom er angitt og definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent fra bygningsmyndighetene.

Antall soverom
1

Byggeår
2018

Tomt
Fellestomt 6712 kvm

Prisantydning
2 700 000

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 1 680 000,- pr. 13.10.21
Andel fellesformue: kr. 8 519,- pr. 13.10.21

Totalpris inkl. fellesgjeld
2 700 000,- (Prisantydning)
1 680 000,- (Andel av fellesgjeld)

4 380 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger
7 494,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
6 850,- (Boligkjøperpakke If (valgfritt))
200,- (Pantattest kjøper)
480,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
480,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)

15 504,- (Omkostninger totalt)

4 395 504,- (Totalpris inkl. omkostninger)

Felleskostnad
Totale felleskostnader pr. d.d. kr 5.017,- pr. md.
Herav:
Felleskostnader 2.724,-
A konto oppvarming 403,-
Kapitalkost. lån 1 OBOS01 1.890,-

Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at det ikke foreligger noen konkrete planer om økning i utgiften. Det er dog normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Felleskostnad inkluderer
Felleskostnader inkluderer akonto oppvarming, kapitalkostnader, kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, drift og vedlikehold

Felleskostnader totalt etter avdragsfri periode
Sameiets lån har avdragsfrihet til og med 01.09.2023. Etter avdragsfri periode er det estimert at  felleskostnader vil øke med kr 3.132,- pr. mnd. Dersom lånet eller deler av lånet innfris vil felleskostnadene bli betraktelig lavere. Ved innfrielse av hele fellesgjelden vil nåværende felleskostnader reduseres med kr 1.890,- som p.t. utgjør kapitalkostnadene. Dersom fellesgjelden er innfridd vil ikke felleskostnadene øke etter avdragsfri periode. Fellesgjeld kan innfris 30.03 og 30.09 hvert år. Kontakt OBOS for nærmere informasjon og betingelser.

Sikringsordning fellesgjeld
Dersom noen av andelseierne ikke betaler sine felleskostnader må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseierne. For å forhindre dette er borettslaget tilknyttet en sikringsordning, som dekker borettslagets tap dersom noen andelseiere ikke betaler sine felleskostnader. Sikringsordningen er levert av OBOS.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.

Eier
Julia Elise Schacht

Beskrivelse
Velkommen til Freserveien 15 - En meget romslig og nyere 2-roms selveier i rolige omgivelser i Kværnerbyen. Leiligheten holder høy standard, og ligger i bygg oppført i 2018. Her finner du alle fasiliteter du kan forvente: heis, fjernvarme, varmtvann, balansert ventilasjon, kabel-tv og internett. Felles takterrasse. I etasjen over har du en stor bod på hele 11 kvm. I Kværnerbyen bor du tilbaketrukket med kort vei til turområder, butikker, kaféer og offentlig kommunikasjon.

Øvrige kvaliteter:
•Meget god takhøyde
•Romslig soverom med hems
•Utbyggergaranti
•Stor balkong på 12,7 kvm
•Borettslag
•IN-ordning
•Bod på hele 11 kvm!
•Avdragsfrihet på lån
•Nybygg fra 2018
•Høy standard.
•Fjernvarme og balansert ventilasjon.
•A-konto varmtvann/fyring
•Internett inkludert i lave felleskostnader.

Velkommen til visning!

Parkering
Det er mulig å leie garasjeplass i borettslaget når dette utlyses av beboere. Leiligheten disponerer ikke garasjeplass, men selger leier plass i dag for kr 1.000,- pr. mnd. Det er mulig for kjøper å overta dette leieforholdet om ønskelig.
Det er også mulig å kjøpe garasjeplass på dette utlyses. Garasjeplassene i borettslaget kan kun selges internt i borettslaget. Disse selges fra kr 300.000,-.

Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
Det er innført beboerparkering i dette området, noe som betyr at du kan parkere fritt døgnet rundt på parkeringsplassene regulert til beboerparkering i området rundt din bolig for kun kr. 5.400,- pr. år og kr. 900,- pr. år for el-bil.
Se Oslo kommune sine nettsider for mer informasjon. Ellers gateparkering etter gjeldende bestemmelser.

Beliggenhet
Leiligheten har en super beliggenhet i et sentralt og populært boligområde i Kværnerbyen i Oslo kommune. Kværnerbyen er bygd på Kværner Brugs gamle tomt og har sentral beliggenhet med kort avstand til Gamlebyen, og Bjørvika hvor du finner Operaen og Oslobukta og Barcode med spennende restauranter og kulturtilbud. En kort spasertur unna finner du blant annet Fuglen Coffee Roasters Oslo, et populært stoppested for kaffeentusiaster. Like ved, ligger også Ladegården Café hvor du kan sitte ute i solen i sommerhalvåret og nyte en italiensk steinovnsbakt pizza servert med noe godt i glasset. Det er i tillegg gangavstand til Sørenga med bademuligheter, kajakkutleie og spennende restauranter.

Det er også kort vei til Tøyen, hvor du i løpet av 20 minutters gange når Tøyen torg med hyggelige steder som Postkontoret. Grønland med sitt yrende folkeliv med spennende, særpregede butikker ligger også i gangavstand fra Kværnerbyen.

Kværnerbyen byr på treningssenter, kort vei til idrettshall, samt Jordal sportspark med bl.a. fotballbane, skøytehall, amerikansk fotball og skateanlegg m.m. Det er etablert fine grøntområder med vannspeil, hyggelige møteplasser og torg i nærområdet. I Kværnerbyen finner du også Nordstrand Konditori - Piece of cake. I tillegg til kaffe og kaker holder de åpent på kveldstid med servering av pizza, øl og vin. Restaurant Kraft er også en hyggelig nabolagsrestaurant som ligger rett ved leiligheten. Ved Vålerengaparken som ligger en kort spasertur unna leiligheten, finner vi Smia Galleri en skjult perle som tilbyr gourmetmat i et sjarmerende lokale.

En rekke parker og fine rekreasjonsområder ligger i gangavstand, blant annet Ekebergparken, Klosterenga kulturpark, Middelalderparken, samt Tøyenparken med Tøyenbadet og Botanisk hage. Øyafestivalen arrangeres også årlig i Tøyenparken. Langs Alnaelva kan man gå inn mot Svartdalen med flotte skogsområder for både turgåere og mosjonister. Svartdalsskogen som er Oslos siste urskog har fine turstier og er et ypperlig sted for å ta seg en joggetur. Gjennom Kværnerbyen går vannspeilet en liten kanal med dam. I vinterhalvåret kan du ta frem skøytene, og om sommeren er dette et fint sted å samles eller gå tur. Kværnerbyen er pent opparbeidet med elementer fra gamle Kværner Brug.

Dagligvarehandelen kan gjøres ved blant annet Kiwi i Kværnerbyen, Kværnerbyen frukt og grønt som også er posten og har utlevering, og Rema 1000 på Vålerenga. I Kværnerbyen finner du også treningssenteret Fitnessroom, apotek, frisørsalong, neglesalong, renseri og ikke minst blomsterbutikken Rosè. Kværnerbyen frukt og grønt har i tillegg søndagsåpent og utlevering av pakker fra Post Nord. Nærmeste postkontor er post i butikk hos Coop Prix i St. Halvardsgate, kun en liten spasertur fra boligen.

Bebyggelse
Området består i hovedsak av blokkbebyggelse.

Tomt
Fellestomt, 6712 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Bad, entré, stue/kjøkken, soverom og stor balkong.

I tillegg disponerer leiligheten bod i etasjen over på 11 kvm.

Byggemåte
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport utført av takstmann Daniel Martens.

Antatt fundamentert på faste masser. Grunnmur, frittbærende dekker, bærende yttervegger og leilighetskillevegger i armert betong. Fasade er utvendig forblendet med spekket tegl. Flatt tak (fall mindre enn 6 grader) antatt utført som kompakt tak. Dette er tak som ikke er luftet under
tekkingen og skal som hovedregel ha innvendig nedløp for regn og smeltevann. Tekkematerialet er enten asfalt eller plast/gummibasert takbelegg. Isolasjonsskiktet er vanligvis plassert på oversiden av bærekonstruksjonen. Bærekonstruksjonen er av betong, metall eller treverk. Det er personheis i bygget.

For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg inn i  rapporten. Interessenter oppfordres til å kontakte takstmann ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Følgende fremkommer av selgers egenerklæringsskjema:
- Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Blomsterkassene på terrassen falt sammen og ble reparert grundig av borettslaget. Det er borett slagets ansvar med blomsterkassene. I 2021.
Utført av OBOS.
- Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tilstandsvurderinger, boligsalgsrapporter eller målinger?
Det har vært 1. års kontroll av utbygger fordi bygget var nytt. Ingen feil eller mangler.

Primærrom
Primærrom: 64 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom:
Bad, entré, stue/kjøkken, soverom

Bruksareal
Bruksareal: 64 kvm

Boder
Bod i etasjen over på 11 m2.

Standard
For utfyllende tekniske standard for øvrig henvises det til vedlagt takstrapport.

Ferdigattest
Det foreligger ikke ferdigattest på eiendommen, men midlertidig brukstillatelse vedrørende oppføring av Blokk/bygård/Terrassehus datert  05.06.2018.
Gjenstående arbeid er ramset opp i vedlegg Q-07 og omhandler utomhusarbeider og komplettering fra plan U2-8. Det bekreftes at tiltaket har tilstrekkelig sikkerhetsnivå til å tas i bruk.

Oppvarming
Vannbåren oppvarming med radiatorer. Bygget får levert varmtvann fra et fjernvarmeanlegg. Elektriske varmekabler i baderomsgulv. Balansert ventilasjonsanlegg med varmegjenvinning.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter B

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2021 på 4 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen i 2020 er 3 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.

Fordeling felleskostnader
Totale felleskostnader pr. d.d. kr 5.017,- pr. md.
Herav:
Felleskostnader 2.724,-
A konto oppvarming 403,-
Kapitalkost. lån 1 OBOS01 1.890,-

Felleskostnadene økte med 5% 01.01.2021.

Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at det ikke foreligger noen konkrete planer om økning i utgiften. Det er dog normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Faste løpende kostnader
Nåværende eier har et strømforbruk som tilsvarer ca. kr 500,- pr. mnd. Utgiftene er basert på nåværende eiers forbruk.
Boligen er tilknyttet GET som leverandør av kabel-tv og internett. Priser kan sjekkes på tilbyders websider. Tv-tuner/dekoder medfølger ikke.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Lånenr.: OBOS01-98207684694
Restgjeld: 270.835.042,-
Restløpetid: 36 år 11 md.
Rentekostnader: 1,35% (flytende)
Andel fellesgjeld: 270.835.042,-
Andel kapitalkostnader: 1.890,-
Avdragsfrihet til og med: 01.09.2023.
IN ordning: JA. Lån kan innfris to ganger i året.

Sameiets lån har avdragsfrihet til og med 01.09.2023. Etter avdragsfri periode er det estimert at  felleskostnader vil øke med kr 3.132,- pr. mnd. Dersom lånet eller deler av lånet innfris vil felleskostnadene bli betraktelig lavere. Ved innfrielse av hele fellesgjelden vil nåværende felleskostnader reduseres med kr 1.890,- som p.t. utgjør kapitalkostnadene. Dersom fellesgjelden er innfridd vil ikke felleskostnadene øke etter avdragsfri periode. Fellesgjeld kan innfris 30.03 og 30.09 hvert år. Kontakt OBOS for nærmere informasjon og betingelser.

Borettslaget har lagt til rette for individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN-ordning). Dette gir andelseier adgang til å innbetale sin del av fellesgjelden. Innbetaling forutsetter at andelseier har inngått en egen avtale med borettslaget. Ved henvendelse til OBOS Eiendomsforvaltning vil andelseier få informasjon om avtalens betingelser og priser. Innbetaling kan foretas to ganger pr. år ved terminforfall 30.03 og 30.09 på borettslagets felleslån. Andelseier må ta kontakt med OBOS Eiendomsforvaltning minimum en måned før terminforfall for opprettelse av avtale. Innbetalingen må være
kreditert OBOS' klientkonto senest 10 dager før terminforfall. Dersom fristen ikke overholdes vil nedbetaling ikke kunne foretas, og beløpet blir returnert andelseier. Minimumsbeløpet for innbetaling er kr 60 000 pr. gang. Andelseieren vil da få redusert sine kapitalutgifter (andel renter og avdrag) som kreves inn sammen med felleskostnadene.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Forsikring med polisenummer
SpareBank 1 Skadeforsikring Polisenummer: 3098240

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2019: Som primærbolig Kr. 1 262 079,- Som sekundærbolig Kr. 4 543 484,-

Borettslag
Borettslaget består av 131 andelsleiligheter.
Kværnerbakken Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 919493666, og ligger i bydel Gamle Oslo i Oslo kommune med følgende adresse:
Freserveien 7-17
Gårds- og bruksnummer:
236 229

Kværnerbakken har en egen hjemmeside som vi holder oppdatert med siste info fra styret og hvor alt av praktisk info ligger. Det finnes også en facebookgruppe for Kværnerbakken hvor beboere kan kommunisere om diverse saker som gjelder nabolaget. Denne siden administreres av beboerne og ikke av styret.

Kværnerbakken Borettslag har avtale om vaktmestertjeneste med Coor.

Informasjon om borettslaget finnes på https://vibbo.no/kvaernerbakken, her kan man også få kontakt med borettslagets styre.

Første innflytting skjedde i 2018.

Styrets arbeid:
- Bil Ladere:
Retten til lading av elbil og ladbar hybridbil er nå lovfestet, både for sameier og borettslag. Utgangspunktet i reglene i borettslagsloven paragraf 5-11 a og eierseksjonsloven paragraf 25 a er at beboerne har rett til få satt opp lader for elbil eller ladbar hybridbil. I og med at dette nå er påkrevd vil det ikke bli fremmet forslag fra styret sin side hvor man kan stemme om dette arbeidet skal igangsettes eller ikke, men det blir lagt inn som styrets
arbeid og tilrettelegge for dette i 2021. Vi har allerede innhentet tilbud på ladebokser, trekking av elektrisk infrastruktur og det er gjennomført en brannteknisk kontroll av anlegget. Løsningen som vil bli valgt vil baseres på anbefalinger/forutsetninger beskrevet i brann rapporten, pris og leveringstid. Kostnaden vil være todelt for løsningen:
- Kostnaden for ny infrastruktur til alle plasser som i dag ikke har montert lader vil bli fordelt likt på de plassene det gjelder. Denne kostnaden vil bli fakturert uavhengig av om du ønsker å installere lader eller ikke.
- Kostnaden for selve laderen vil bli fakturert i forbindelse med installasjon. Man kan bestille lader når som helst etter at anlegget er klargjort.
Vi antar at installasjonen kan starte i Q3 2021, men vil komme tilbake med mer eksakte tidspunkter når leverandør er valgt.
- Vakthold og sikring:
Vi har ikke registrert noen innbrudd eller andre episode siden forrige generalforsamling. Vi opprettholder avtalen med Securitas som patruljerer I borettslaget samt at de leverer en beboer vakt tjeneste. I tillegg til dette oppfordrer vi fortsatt alle beboere om å sørge for at dører låses, melde fra
om uvedkommende oppholder seg i borettslaget og generelt passe litt på hverandre.

Det er avdragsfrihet på fellesgjelden frem til 30/09-23. Det understrekes at felleskostnadene i et borettslag ikke nødvendigvis vil øke fra det tidspunkt
avdragene begynner å løpe. Det er borettslagets styre som bestemmer om felleskostnadene skal økes og fra hvilket tidspunkt. Dersom avdragsfriheten gjelder lån hvor det er inngått avtale om mulighet for individuell nedbetaling, vil de månedlige felleskostnadene økes med det beløp som er angitt i tabellen i innkallingen. Dokumentet ligger nedlastbart og i salgsoppgaven.

Forretningsfører
Obos avd. Forkjøp

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Forkjøpsrett
Det foreligger forkjøpsrett for borettslagets medlemmer. Paralellavklaring er igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
Det er tillatt å holde dyr så lenge dyreholdet ikke er til sjenanse for de øvrige beboerne. Dyrehold tillates kun etter søknad til styret og undertegning av borettslagets dyreholdserklæring.

Diverse
Kun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen.  Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Det er ikke tinglyst noen heftelser på grunnbokens andelsblad.

Det er tinglyst 15 heftelser på eiendommens grunnboksblad som omhandler utbyggeravtale, Rettigheter og plikter ved bygging, drift og vedlikehold av nettstasjon nr. 0862 i bygg, bestemmelse om adkomstrett for gangareal og fremtidige utskilte parseller, bestemmelse om parkering, Offentligheten skal ha tilgang til grøntdrag på eiendommen, Bestemmelse om etablering av et luftinntak, Bestemmelse om tilgang for ettersyn og vedlikehold av luftinntaket, Bruksrett til utendørs amfi.

Borettslaget har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i andelen for opptil 2 x folketrygdens grunnbeløp (2G), jf. borettslagsloven § 5-20. Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader og andre krav borettslaget kan knytte til andelseieren.


Utleie
Iht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
2 700 000,- (Prisantydning)
1 680 000,- (Andel av fellesgjeld)

4 380 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger
7 494,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
6 850,- (Boligkjøperpakke If (valgfritt))
200,- (Pantattest kjøper)
480,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
480,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)

15 504,- (Omkostninger totalt)

4 395 504,- (Totalpris inkl. omkostninger)

Boligselgerforsikring
Det er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
Det er ikke tegnet boligselgerforsikring i forbindelse med salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:




Provisjon (forutsatt salgssum: 3 250 000,-) (Kr.35 750)

Oppgjør (Kr.7 200)

Tilrettelegging (Kr.14 500)

Visningshonorar (Kr.2 950)

Markedspakke 1 (Kr.14 900)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
91-21-0187

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos Eie stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning. Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke
Eie har i samarbeid med If lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kunde. Dette innebærer at du får alle relevante dekninger inkludert i en pakke til en meget konkurransedyktig pris.
 
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rente dekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Boligkjøperpakken må senest tegnes på kontraktsmøte. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovvalg

Solgt "som den er" - avhendingsloven (avhl.) § 3-9. Eiendommen selges "som den er" noe som innebærer at den selges i den stand den er under visning. For en kjøper betyr dette at selgers ansvar for eventuelle mangler er begrenset. Selv om eiendommen er solgt "som den er" kan det foreligge en mangel dersom boligen er i vesentlig dårligere stand enn hva kjøper kunne forvente ut fra den avtalte kjøpesummen og forholdene ellers. Et "som den er"- forbehold fritar heller ikke selger fra sin opplysningsplikt, og det kan foreligge en mangel hvis selger har holdt tilbake opplysninger om eiendommen som han kjente eller måtte kjenne til og som kjøper hadde grunn til å regne med å få (avhl. § 3-7). Det kan også foreligge en mangel dersom selger eller noen på hans vegne gjennom annonse, salgsoppgave eller annen markedsføring har gitt uriktige opplysninger om eiendommen (avhl. § 3-8).
En manglende eller en uriktig opplysning kan bare gjøres gjeldende mot selger dersom den har hatt innvirkning på den avtalen som er inngått. Alle interessenter oppfordres til å sette seg inn i vedlagte egenerklæring fra selger, samt til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Opplysninger i salgsoppgaven er godkjent av selger. Hele salgsoppgaven må gjennomgås grundig av interessenten(e). I tillegg oppfordres interessentene(e) til å sette seg inn i alle relevante dokumenter fra forretningsfører, f.eks. vedtekter, årsberetning, eventuelle husordensregler mv.

Følgende gjelder der handel kommer i stand før 1. januar 2022
Solgt "som den er" - avhendingsloven (avhl.) § 3-9. Eiendommen selges "som den er" noe som innebærer at den selges i den stand den er under visning. For en kjøper betyr dette at selgers ansvar for eventuelle mangler er begrenset. Selv om eiendommen er solgt "som den er" kan det foreligge en mangel dersom boligen er i vesentlig dårligere stand enn hva kjøper kunne forvente ut fra den avtalte kjøpesummen og forholdene ellers. Et "som den er"- forbehold fritar heller ikke selger fra sin opplysningsplikt, og det kan foreligge en mangel hvis selger har holdt tilbake opplysninger om eiendommen som han kjente eller måtte kjenne til og som kjøper hadde grunn til å regne med å få (avhl. § 3-7). Det kan også foreligge en mangel dersom selger eller noen på hans vegne gjennom annonse, salgsoppgave eller annen markedsføring har gitt uriktige opplysninger om eiendommen (avhl. § 3-8).
En manglende eller en uriktig opplysning kan bare gjøres gjeldende mot selger dersom den har hatt innvirkning på den avtalen som er inngått. Alle interessenter oppfordres til å sette seg inn i vedlagte egenerklæring fra selger, samt til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Opplysninger i salgsoppgaven er godkjent av selger. Hele salgsoppgaven må gjennomgås grundig av interessenten(e). I tillegg oppfordres interessentene(e) til å sette seg inn i alle relevante dokumenter fra forretningsfører, f.eks. vedtekter, årsberetning, eventuelle husordensregler mv.

Følgende gjelder der handel kommer i stand etter 1. januar 2022
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.

NB: For eiendommer hvor handel kommer i stand etter 01.01.2022 gjelder følgende: Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Avdeling
Ensjø Eiendomsmegling AS
EIE Ensjø
Org. nr:921542690
Gladengveien 24
0661 Oslo
Tlf: 22 34 34 64

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler / Partner Granit Zumberi

Saksbehandlere
Granit Zumberi
EIE Ensjø
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 98 49 66 02 / E-post: gz@eie.no

Adenis Pronaj
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 40 04 79 24 / E-post: adp@eie.no

Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Freserveien 15
For mer om objektet
Freserveien 15

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: