Bilde 1 av Hovseterveien 98Bilde 2 av Hovseterveien 98
Digital salgsoppgave
Hovseterveien 98

0768 Oslo • Oslo kommune

Prisantydning

kr 4 250 000

Fellesgjeld: kr 160 945Omkostninger: kr 17 332Totalpris: kr 4 428 277
Lys 2-roms med vestvendt balkong | Garasjeplass | Heis | Varmtvann og internett inkl. | Nærhet til turområder
icon

Unngå doble renteutgifter

Se bladbar salgsoppgaveLast ned denne salgsoppgavenVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Antall soverom
1 soverom
Etasje
4
Internt bruksareal (BRA-i)
53 m²
Bruksareal (BRA)
55 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
2 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
7 m²
Fellesutgifter
kr 4 300 / Mnd
Prisantydning
kr 4 250 000
Omkostninger
kr 17 332
Fellesgjeld
kr 160 945
Totalpris
kr 4 428 277
Fellesformue
kr 43 785
Byggeår
1976
Tomt
Fellestomt 9655 m²
Oppdragsnummer
50240040
card-default

Petter A.P. Jordbakke

Eiendomsmegler / Partner
Les om Petter
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 4 250 000,-
Fellesgjeldkr 160 945,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
Gebyr utlysing forkjøpsrettkr 7 882,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 8 250,-
  
Totalpris kr 4 428 277
Eiendom
Hovseterveien 98, 0768 Oslo, Etasje: 4

Matrikkel
Andelsnr. 56 Orgnr. 950009845 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 55 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 53 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 2 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 7 kvm

Boden i kjeller stor 2 kvm som er angitt som BRA-e ligger på/i fellesareal.

Areal
Primærrom: 49 kvm, Bruksareal: 55 kvm, BRA-i: 53 kvm , BRA-e: 2 kvm , TBA: 7 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
1

Byggeår
1976

Tomt
Fellestomt 9655 kvm

Prisantydning
4 250 000

Tilstandsrapport
Anticimex v/Ståle Gran Skøien
Rapportdato: 06.03.24

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 160 945,- pr. 26.02.24
Andel fellesformue: kr. 43 785,- pr. 26.02.24

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 4 250 000,- (Prisantydning)
kr 160 945,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 410 945,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 882,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 082,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 420 027,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 428 277,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 4 300,- pr. mnd.
Herav:
Felleskostnader: kr. 2 481,-
Internett: kr. 199,-
Avdrag felleslån: kr. 539,-
Renter felleslån: kr. 135,-
Avdrag felleslån 2: kr. 194,-
Renter felleslån 2: kr. 437,-
Mnd. leie bilplass: kr. 315,-

Felleskostnad inkluderer
Garasjeplass, internett, varmtvann, kommunale avgifter, utgifter fellesgjeld, trappevask, vaktmester, drift & vedlikehold, avdrag og renter på felleslån, felles bygningsforsikring m.m.

Sikringsordning fellesgjeld
Et borettslag er organisert som et selskap, dette innebærer at dersom noen av andelseierne ikke betaler sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseieren, man kan på denne måten bli tvunget til å betale dersom andre ikke betaler sine fellesutgifter. For å hindre at dette skjer er borettslaget tilknyttet en sikringsordning som dekker borettslagets tap i en fastsatt periode dersom noen av andelseierne ikke betaler sin fellesutgifter. Sikringsordningen er levert av Klare Finans AS. Avtalen om sikring er gyldig til avtalen sies opp av en av partene. Oppsigelsesfrist er 1. desember med gyldighet fra førstkommende årsskifte.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.

Eier
Max Hanche

Parkering
Med leiligheten medfølger leie av parkeringsplass (nr. 04-7) i garasjeanlegg i Landingsveien 14. Borettslagets leieavtale gjelder til 2025.

Borettslaget har leid parkeringsplasser av Hovseter Parkering som gikk konkurs. Sparebanken Sør tok over konkursboet og solgte på ettersommeren 2017 garasjetomten/ anlegget til et nyetablert selskap, Landing Sør AS. Landing Sør AS ønsker å utvikle og få godkjent et nytt garasjeanlegg med blokkbebyggelse på toppen.

Kollektivet borettslag, sammen med Setra borrettslag, har tinglyst rettighet til 285 parkeringsplasser som skal hensyntas ved byggeprosjektet. Plan- og bygningsetaten har uttalt at de ikke anser planforslaget som komplett dersom rettigheter til parkeringsplassene ikke er avklart.

Plan- og Bygningsetaten har nå ferdigbehandlet saken, den er sendt videre til byrådet for politisk behandling og egengodkjent av bystyret

Se saksnr. 201613348 på Plan- og Bygningsetatens nettsider for mer informasjon.

Beliggenhet
Boligen er en del av Kollektivet borettslag, et trivelig borettslag med en attraktiv beliggenhet ved foten av Holmenkollåsen. Borettslaget har flere tilbud/aktiviteter og fellesrom for sine beboere.

Umiddelbar nærhet til Hovseter Torg der det er frukt - og grønthandel og en Rema 1000 butikk. Med kort vei til Røa sentrum har du et godt utvalg av butikker og servicefasiliteter. Røa Torg er blitt et nytt naturlig samlingspunkt for mange hyggelige aktiviteter. Torget kafeer og restauranter med uteservering, der det også er mulig å ta med seg kaffekoppen og strekke seg ut på torget.  Rett ved torget finner du ett av Deichmann bibliotekene, samt selskapslokalet i Samfunnshus Vest. Noe av det man finner er Vinmonopolet, Åpent Bakeri, indisk restaurant, stor Coop Mega butikk, Apotek1, Norli bokhandel, Christiania Glasmagasin og Vic dame- og herreklær  m.m.

Kort vei til treningssentre med SATS Njårdhallen og EVO på Røa. SATS og Røa badet åpnet i 2015 med aktiviteter for både barn og voksne: treningsrom, barnebasseng, vannsklie, svømmebasseng på 25 meter og egen velværeavdeling.

Tomt
Fellestomt, 9655 kvm
Fellesområder opparbeidet med asfalterte internveier, plenarealer, trær, prydbusker og diverse beplantning.

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.

Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Offentlig kommunikasjon
Nærområdet gir gode muligheter for offentlig kommunikasjon via buss, T-bane og flybuss. Hovseter T-bane stasjon ligger ca. 7 minutter unna, hvor linje 2 Østerås/Ellingsrudåsen tar deg til blant annet Majorstuen på ca. 9 min.

Det er også få minutters gange til bussforbindelser fra Landingsveien (linje 46), i tillegg er det kort avstand til bussforbindelser med linje 32 og 45. Fra Huseby skole har du både nattbuss og flybuss.

Fritidstilbud
Nærområde byr på flotte tur- og rekreasjonsområder. Mærradalen med en kort gåtur unna byr på fine turstier om sommeren, og preparerte skiløyper om vinteren som fører opp til marka.

På Bogstad har du Bogstad gård med blant annet kafé og museum. Bogstadvannet har flotte bademuligheter på sommeren samt skiløyper og skøyteis om vinteren. Golfbanen ved Bogstadvannet er ifølge golfentusiaster den mest attraktive banen i landet, og er en av de få banene i Norge med internasjonal konkurransestandard.

Med en kort biltur kommer du til Holmenkollen nasjonale skianlegg, med gode treningsmuligheter både med og uten ski på bena, samt arrangementer innen idrett og kultur. Tryvann Vinterpark har blitt betydelig oppgradert de senere år og har flotte bakker for alpint.

Inneholder
Entré, bad, garderobe, stue/kjøkken og soverom.

Utgang fra stue til balkong på 7 kvm.

Byggemåte
Bygning generelt
Boligbygg over 8 etasjer, samt underetasje og kjeller. Bygningen har støpt gulv mot grunn. Grunnmur, bærende konstruksjoner og skillende dekker av mur- og betongkonstruksjoner. Fasader utført i fasadeplater. Tilnærmet flat takkonstruksjon utvendig tekket med takpapp/membran.

Ytterdører og vinduer
Entrédør med kikkehull i brannklasse El30 og lydklasse 35dB.
Balkongdør og vinduer med karmer av tre og aluminium i 2- og 3-lags glass fra 2001/2002.

Innerdører
Hvite profilerte innerdører.

Balkong
Balkongen er av armert betong og har rekkverk av metall og glass.
Rekkverkshøyden er målt til 1,23 meter.

For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Boder
Leiligheten disponerer en bod i underetasje merket med nr. 4007.

Standard
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Kjøkken
Kjøkken med åpen løsning mot stuen. Kjøkkeninnredning med glatte fronter og benkeplater av tre med nedfelt oppvaskkum i rudtfritt stål og ett-greps armatur. Det er montert benkebelysning og stikkontakter under overskap. Kjøkkenet er utstyrt med integrerte hvitevarer som kjøleskap med frysedel, komfyr og nedfelt induksjonstopp tilkoblet komfyrvakt. Kjøkkenet har avsatt plass til frittstående oppvaskmaskin under benkeplaten. Ventilator med kullfilter er montert på vegg over platetopp.

Følgende punkter er vurdert til TG 2 i tilstandsrapport:
Vannrør av typen kobber fra eldre dato er vurdert til å ha en alder som tilsier begrenset/usikker restlevetid. Krever oppfølging med jevnlig ettersyn.

Innredning Benkeplater bærer stedvis preg av slitasje. Sokkel har stedvis svelleskader.

Avløpsrør Avløpsrør av eldre dato er vurdert til å ha en alder som tilsier begrenset/usikker restlevetid. Krever oppfølging med jevnlig ettersyn.

Bad
Baderom fra byggeår med gulv- og veggflater av malte fliser. Himling av malt flate. Baderommet er innredet med et vegghengt/gulvstående servantskap med benkeplate av kompositt og planlimt servant med to-greps armatur. Speil, stikkontakt og belysning på vegg over servant. Videre er det et dusjkabinett med skyvedører, og et gulvstående toalett.

Følgende punkter er vurdert til TG 2 i tilstandsrapport:
Helhetsvurdering - TG 2 er valgt på hele våtrommet på grunn av alder og/eller slitasjegrad. Det er blant annet registrert følgende avvik: Tettesjiktet har en alder som tilsier at restlevetiden er usikker. Rommets lekkasjesikkerhet kan derfor ikke verifiseres. Det registreres bomlyd i enkelte gulvfliser i og utenfor dusjsonen, noe som kan indikere redusert vedheft mellom flis og underlag. Deler av vann- og avløpsrør samt sluk er vurdert til å ha en alder som tilsier begrenset/usikker restlevetid.

Overfalter
Gulvflater belagt med laminat.
Vegg- og himlingsflater av malte flater.

Takhøyde
Bad: 2,37 meter
Øvrige rom: 2,39 meter

VVS og teknisk
Leiligheten er tilknyttet felles varmtvann.
Vannrør av typen kobber og forkrommede rør.
Synlige avløpsrør av plast.
Stoppekraner plassert på bad.

Mekanisk avtrekk på bad og kjøkken i kombinasjon med tilluftsventiler i vinduer og vegg.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 16.02.2022 som omhandler utskifting av balkonggrekkverk.
Det foreligger brukstillatelse datert 11.03.2015 som omhandler utskifting av balkongrekkverk.
Det foreligger ferdigattest datert 20.10.1978 som omhandler boligblokk.

Det er mottatt byggetegninger fra kommunen datert 10.02.1975. Disse samsvarer med dagens bruk av boligen, med unntak av bod i gang. Her er en lettvegg flyttet for å lage en større innvendig bod.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.

Sikringsskap med automatsikringer og hovedsikring av typen skrusikring, samt strømmåler plassert i felles gang.
Leiligheten har hovedsakelig skjult elektrisk anlegg.

Forenklet vurdering:
Er det synlig tegn til merker på plugg til varmtvannsbereder: Felles varmtvann.
Er det synlig tegn på termiske skader: Nei.
Er det synlig tegn på utette kabelinnføringer i inntak og/eller sikringsskap: Nei.

Selgers opplysninger:
Når ble det elektriske anlegget installert, eller siste gang totalt rehabilitert: Deler av det elektriske anlegget er fra nyere årstall. Se sjekkliste
dokumentasjon. Deler av det elektriske anlegget er fra eldre årstall.
Foreligger det eltilsynrapport fra de siste fem år: Nei.
Forekommer det at sikringer løses ut: Nei.
Har det vært brann, branntilløp eller varmgang i anlegget: Nei.
Finnes det kursfortegnelse, og er antallet sikringer i samsvar med denne: Ja.
Har det vært utført egeninnsats eller ufaglært arbeid på det elektriske anlegget: Nei.
Fungerer hvitevarer som følger boligen: Ja.

Følgende punkter er vurdert til TG 2 i tilstandsrapport:
Det er kun fremlagt samsvarserklæring på deler av det elektriske anlegget. Se sjekkliste dokumentasjon.

Det er ikke gjennomført vedlikehold på deler av det elektriske anlegget, og det foreligger ingen dokumentasjon.

Oppvarming
Elektrisk oppvarming.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter E

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2022 på inntil 4 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 3 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.

Eiendomsskatt for 2023 er beregnet til kr. 0,-

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 4 300,- pr.mnd.
Garasjeplass, internett, varmtvann, kommunale avgifter, utgifter fellesgjeld, trappevask, vaktmester, drift & vedlikehold, avdrag og renter på felleslån, felles bygningsforsikring m.m.
Herav:
Felleskostnader: kr. 2 481,-
Internett: kr. 199,-
Avdrag felleslån: kr. 539,-
Renter felleslån: kr. 135,-
Avdrag felleslån 2: kr. 194,-
Renter felleslån 2: kr. 437,-
Mnd. leie bilplass: kr. 315,-

Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Lånenummer: 114758568, Den Norske Stats Husbank
Type lån: Annuitet
Restsaldo per 26.02.2024: kr. 12 887 372,-
Restløpetid: Siste termin 01.03.2033
Terminer per år: 2
Antall terminer til innfrielse: 19
Rente per 26.02.2024: 2,47% pa.
Andel restsaldo: kr. 68 708,-

Lånenummer: 12128925404, DNB Boligkreditt AS v/DNB Bank ASA
Type lån: Annuitet
Restsaldo per 26.02.2024: kr. 17 300 837,-
Første termin/første avdrag: 30.12.2014 (siste termin 30.09.2044)
Terminer per år: 4
Antall terminer til innfrielse: 83
Rente per 26.02.2024: 5,75% pa.
Andel restsaldo: kr. 92 238,-

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Regnskap 2022
Borettslaget hadde i 2022 driftsinntekter på kr. 9 630 060,- og driftskostnader på kr. 7 445 049,-.

Etter finansposter viser resultatregnskapet er årsresultat på kr. 1 407 145,-. Overskuddet ble overført til annen egenkapital.

Budsjett 2023
Resultatregnskapet viser budsjetterte inntekter på kr. 9 869 362,- og driftskostnader på kr. 7 175 800,-. Budsjettert årsresultat er beregnet til et overskudd på kr. 1 859 880,-.

Forsikring med polisenummer
If Skadeforsikring NUF Polisenummer: SP586943

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 204 991,- Som sekundærbolig Kr. 4 578 966,-

Borettslag
Borettslag: Kollektivet borettslag, Orgnr: 950009845
Kollektivet er et borettslag på Hovseter i Oslo og består av to høyblokker og en lavblokk med tilsammen 141 andeler

Borettslaget har felles vaskeri i begge høyblokkene og ett i Hovseterveien 100A. Vaskerienes åpningstider er mellom kl. 08.00 og 22.00 alle dager. Vasketiden er i utgangspunktet to timer. Reservasjon av vasketid foregår på egen oppslått liste i vaskeriet

Borettslaget har 14 hybler med bad i høyblokkene som kan leies ut til andelshavere som har behov for større plass. To hybler i tillegg til de 14 er innredet som gjesterom med to senger i hver. Disse leies ut for kort tid til døgnpris til beboere som trenger ekstra plass til overnattingsgjester. Gjestehyblene kan bookes digitalt via nettsiden til borettslaget

Camilla er et lokale som kan brukes av borettslaget til felles arrangementer eller selskap. Bestilling av selskapsrommene og innbetaling av leien skjer gjennom vaktmesteren. Lokalet er utstyrt med trådløst internett, prosjektor, lerret og høyttalere. Lokalet kan bookes via borettslagets nettside

Borettslaget har lokaler som brukes til barnehagedrift. Barnehagen drives nå av Barnas barnehager AS. Beboernes barn har fortrinnsrett ved opptak

Felles treningsrom og badstue der beboerne kan kjøpe nøkkel hos vaktmestere og nyte rommet fritt. Tilgang til ubegrenset bruk koster kr. 1 000,- (for 2024) i året per husstand (begrenset oppad 5 personer)

Det er takterrasser på begge høyblokkene som alle beboere har tilgang til. Det er tillatt med bruk av elektrisk grill

Borettslaget leier vaktmestertjeneste fra Grønt & Hvitt EiendomsService. Vaktmester har kontor ved siden av hovedinngangen i Hovseterveien 96

Styret bruker borettslagets nettside, Lettstyrt, Facebook og oppslagstavlene som informasjonskanaler. Generell informasjon som «Styret informerer», dugnadsoppslag og lignende, henges opp på oppslagstavler, sendes ut fra Lettstyrt og legges ut på Facebook.

Borettslaget har egen hjemmeside: http://www.brlkollektivet.no/

Fremtidig vedlikehold i borettslaget
Borettslaget planlegger å pusse opp alle oppganger/etasjer, samt deres felles selskapslokale "Camilla".
Borettslaget planlegger også ENØK-tiltak for lavblokkene.

Vedlikehold utført i borettslaget:
Det har blitt utført etterisolering av aktivitetsområdet, som ble vedtatt på ordinær generalforsamling i 2021. I forbindelse med dette vedtok styret at det også skulle skiftes gulv og males i trimrom, musikkrom, aktivitetsrom og inngangsparti. Vedlikeholdsprosjektet er per nå så godt som ferdig.

Det ble gjennomført ENØK- tiltak i 2021. Det mest omfattende tiltaket besto i å sette inn varmepumper i varmtvannsforsyningen i høyblokkene. Energien tas fra ventilasjonsluften med varmevekslere i blokkens vifterom. Investeringen var på kr. 2,335 millioner.

Styret ønsker å redusere forbruket i lavblokkene. Konsulentfirmaet ENØK Engineering engasjeres til å utrede de tekniske mulighetene for å utnytte solenergien på taket av lavblokkene og foreta lønnsomhetsberegninger for ulike alternativ. Det søkes om statlig støtte gjennom ENOVA til utredningsarbeidet.

Ventilasjon i barnehage:
Styret har gjennomført en utskiftning av ventilasjonsanlegget i barnehagens lokaler i nr. 98. Det ser så langt ut til at tiltaket har vært tilfredsstillende.

Garasjen:
Styret har gjennomført et rydde- og rengjøringsprosjekt i samarbeid med Setra borettslag (på midterste plan). Garasjeportene har også fått en gjennomgående service.
Låsene til døren i trappegangen og port til midterste plan ble byttet ut med Iloqlåssylindere og det det gamle fjernstyringssystemet til portene ble byttet ut med et nytt og mer effektivt.

Drenering:
Styret har innhentet tilbud for en nødvendig drenering av barnehagens uteområde.
Arbeidet vil bli utført til sommeren

Bruk av balkong/fasade
Det er tillatt å grille med gass- og elektrisk grill på balkongen.

Forretningsfører
Borettslaget er tilknyttet Boligbyggelaget Usbl som er forretningsfører.

Det kreves medlemskap i USBL for å erverve/eie denne boligen. Dersom det er flere enn én som skal eie boligen sammen, må alle være medlem i USBL og betale hver sin medlemskontingent. Innmelding koster kr. 300,- og årskontingent dekkes gjennom felleskostnadene.

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Forkjøpsrett
Det foreligger forkjøpsrett for borettslagets medlemmer. Parallelavklaring er igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.

1 - Andelseier i borettslaget
2 - Storbyfellesskap (Bate, BOB, Vestbo)
3 - Medlem i Usbl Forhåndsavklaring er igangsatt.

Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.

Fristen til å gjøre forkjøpsrett gjeldende er 5 hverdager fra USBL mottar skriftlig melding om at bud er akseptert, men blir ofte avklart raskere enn dette.

Gebyr for forhåndsavklaring av forkjøpsretten er kr. 7 882,-. Dersom forkjøpsretten benyttes bortfaller gebyret knyttet til forhåndsavklaring og det betales et likelydende beløp for å benytte forkjøpsretten.

Tekniske installasjoner
Det ble installert fibernett (Internett).
Borettslaget har rabbaterte priser hos RiksTV.

Callinganlegg montert i entré.

Dyrehold
Dyrehold er kun tillatt etter skriftlig forhåndssamtykke.

Borettslaget legger vekt på at dyret blir godt behandlet og ikke er til sjenanse for naboene. Generelt for dyrehold gjelder:
- all avføring fra dyret skal fjernes (samles i pose)
- dyr skal ikke etterlates i leilighet eller på veranda slik at de blir stående å hyle eller bjeffe
- hunder skal føres i bånd på borettslagets område
- hunder skal ikke ha en skremmende eller aggressiv oppførsel

Diverse
Utdrag fra selgers egenerklæringsskjema:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Nei. Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Fliser på gulv og vegg er malt i februar 2024.

4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. Firmanavn Rørleggermester Jensen AS.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Kran og vask på kjøkken ble byttet. Opprettet tilkoblingspunkter og koblet til oppvaskmaskin.
Installert lekkasjestopper (water guard).

13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 14.
Ja, kun faglært. Firmanavn Exact Elektro AS.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Høst 2023: Omtrekk av komfyrkurs. 1 stk 20A platetopp, 1 stk 15A for komfyr, 2 stk 13A for oppvaskmaskin og stikk kjøkken. Montering av komfyrvakt. Montering av stikk for kjøl/frys, komfyr, oppvaskmaskin, ventilator og 2 stk over benk for forbruk kjøkken. Demontering av punkter og omlegging av rør i fjernet vegg. Utskiftning og modernisering av sikringsskap. Byttet taklampe. Tilkobling av belysning og videreføring til ventilator. Februar 2024: Modernisert el-punkter i leilighet, og koblet opp flere stikkontakter i stue.

13.1 Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift om lavspenningsanlegg)?
Ja. Samsvarserklæring for arbeid på kjøkken og modernisering av sikringsskap foreligger. Dokumentasjon på at modernisering av el-punkter ellers i leilighet er utført av
faglært/godkjent firma foreligger.

16. Kjenner du til om ufaglærte har utført arbeider som normalt bør utføres av faglærte personer utover det som er nevnt tidligere (f.eks. på drenering, murerarbeid, tømrerarbeid etc.)?
Ja. Innvendige dører, lettvegger, maling, laminatgulv og lister er utført av privatperson med kompetansebevis i tømrerfaget.

18. Kjenner du til forslag til- eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel, eller offentlige vedtak som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser?
Ja. Det er en pågående sak om garasjeanlegget på nabotomta (øst) skal omreguleres til boligformål.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.


Tinglyste heftelser:
1977/6992-1/105  Erklæring/avtale tinglyst 30.03.1977 
BEST OM FELLES BRUK AV LEKEPLASSER
Gjelder denne registerenheten med flere

1986/82070-2/105  Best. om adkomstrett tinglyst 15.12.1986 
Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger mv

Utleie
Iht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til boligformål. Megler har innhentet reguleringskart med bestemmelser. Ta kontakt med megler for nærmere informasjon.

Følgende plansaker foreligger hos Plan- og bygningsetaten i Oslo:
Saksnummer: 201613348 - Reguleringssak
Landingsveien 14 - Planforslag til politisk behandling - Oppføring av boliger
Forslagsstiller Landing Sør AS foreslår å rive eksisterende parkeringsanlegg for å etablere et nytt mindre parkeringsanlegg med tre boligbygg i 3-5 etasjer plassert over, langs Landingsveien. Planforslaget vil bidra med ca. 50 nye boliger. Eksisterende parkeringsanlegg rives og det foreslås en reduksjon på ca. 130 parkeringsplasser for bil. PBE er positive til grepet og utforming av ny bebyggelse og mener at bebyggelsen er tilstrekkelig stedstilpasset.

Saksnummer: 202016695 - Reguleringssak
Gamle Hovsetervei 3 - Til offentlig ettersyn - Boliger
For mer informasjon:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202016695

Av prosjekter i nærområdet foreligger det planer om: en rekke eiendommer kjøpt opp for å rives i Henriks vei ("Hovseter hage"), i Hovseterveien 20 planlegges det omsorgsboliger og i Hovseterveien 72 er bygging i forbindelse med  Hovseter skole godt i gang.

Arbeidene med ny vannforsyning til Oslo ved Huseby Vannbehandlingsanlegg, er godt igang.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 4 250 000,- (Prisantydning)
kr 160 945,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 410 945,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 882,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 082,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 420 027,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 428 277,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Visningshonorar (Kr.2 500)
Grunnpakke borettslag (Kr.17 872)
Markedspakke 1 (Kr.19 950)
Oppgjør (Kr.7 500)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 4 410 945,-) (Kr.45 000)
Tilrettelegging (Kr.16 000)
Totalt kr. (Kr.108 822)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
50-24-0040

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
In-Vest Eiendomsmegling AS
EIE Røa, Skøyen & Ullern
Org. nr: 945064358
Griniveien 10
0756 Oslo
Tlf: 22 51 11 11

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler / Partner Petter A.P. Jordbakke

Saksbehandlere
Petter A.P. Jordbakke
EIE Røa, Skøyen & Ullern
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 92 20 04 88 / E-post: pj@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Hovseterveien 98
For mer om objektet
Hovseterveien 98

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: