EiendomKalbakkveien 3B, 0953 OSLO, Etasje: 4
MatrikkelAndelsnr. 436 Orgnr. 950271639 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 85 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 65 kvm
- BRA-b (innglasset balkong): 10 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 10 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal):
ArealPrimærrom: 65 kvm, Bruksareal: 75 kvm, BRA-i: 65 kvm , BRA-e: 10 kvm , BRA-b: 10 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1955
TomtEiet tomt 6272 kvm
Prisantydning4 190 000
TilstandsrapportTakstmann: Marcus Pettersen
Takstdato: 18.07.24 13:45
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 103 585,- pr. 01.07..24
Andel fellesformue: kr. 19 386,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 4 190 000,- (Prisantydning)
kr 103 585,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 293 585,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Innmelding i OBOS)
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 981,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 303 566,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 311 816,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 5 147,- pr. mnd.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for
overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende
innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av
partene. Oppsigelsestiden er 12 - tolv- måneder regnet fra oppsigelsesdato
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierAli Mounji
Nora Houdaifi
BeskrivelseGjennomgående og lekker 3-roms andelsleilighet med solrik, innglasset balkong, beliggende sentralt til
på Kalbakken. I umiddelbar nærhet finnes fasiliteter som offentlig kommunikasjon, matbutikker,
treningssentre m.m.
Leiligheten har gjennomgående god standard med store vindusflater, som i kombinasjon med moderne
og tidsriktige farger, gir en luftig og hyggelig atmosfære.
- Flytt rett inn!
- Meget god intern beliggenhet, med lite til ingen innsyn
- Pent bad fra 2007 i regi av borettslaget
- Tidløs kjøkkeninnredning fra 2017, med god skap- og benkeplass
- Innglasset, sydøstvendt balkong på 10 m²
- Vinduer og balkongdør fra 2016
- Loftsbod og kjellerbod
- Mulighet for leie av p-plass etter venteliste
- Fra boligen er det "tøffelavstand" til det meste
- Veldrevet gård med god vedlikeholdshistorikk
- Fellesvaskeri og sykkelbod
ParkeringBorettslaget har 200 parkeringsplasser for utleie fordelt på 454 leiligheter. Ledige parkeringsplasser
kunngjøres ikke. Tildeling foretas ihht. venteliste hvor søknadsdato er avgjørende. Det disponeres 20
garasjeplasser hvor eier av selve garasjen leier tomtegrunn av borettslaget. Salg av garasjer kunngjøres
på borettslagets hjemmeside og ved oppslag i oppgangene. Styret fastsetter tildelingsregler og tar stilling
til eventuelle unntak fra disse.
Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
Beboerparkering etter gjeldende bestemmelser for området.
Følgende priser gjelder for beboerparkering for 2024 i indre by:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner for ett år
El-bil: 2000 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2975 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon, se Oslo kommune sine hjemmesider:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
BeliggenhetKalbakken er et område for deg som ønsker å flytte litt utenfor selve bykjernen, men som fortsatt vil bo
med kort vei til det meste man trenger i hverdagen. Her bor du i et fredelig, inkluderende og sosialt
bomiljø, hvor du kan få unnagjort dagligvarehandelen i en fei, samtidig som marka med fine turmuligheter
ikke er langt unna.
Servicetilbud:
Fra leiligheten er det kort vei til en rekke butikker og servicetilbud. Nærmeste dagligvareforretninger er
Rema 1000, Joker, meny og Sharifa - alt innen gangavstand. Ønsker du ytterligere servicetilbud er det kort
vei til Linderud senter, Grorud nærsenter, Stovner storsenter og Alna senter. Oslo sentrum ligger også
godt innen rekkevidde, med alt det innebærer av shoppingmuligheter.
Offentlig transport:
Med kun få minutters gange er det et rikt utvalg av kollektivtransport. Nærmeste bussholdeplasser er
Kalbakkstubben og Flaen, mens Kalbakken er nærmeste t-banestopp. Her går det hyppige avganger, og
det tar ca. 19 minutter til Jernbanetorget/Oslo sentrum. Fra Trondheimsveien går flybussen til
Gardemoen, og det går også buss til Nittedal, Lillestrøm og flere steder nordover. Nyland togstasjon
ligger ca.1,4 km / et kvarters gange fra boligen, og derfra tar det ca. 10 minutter til Oslo S.
Fritid/rekreasjon:
Det er fine turmuligheter i nærområdet med blant annet turveier langs Grorudelva som strekker seg langs
naturskjønne områder i Lillomarka, hvor det er skiløyper og lysløyper med flotte turområder sommer som
vinter. Like i nærheten finner du den flotte Grorudparken, som starter ved Groruddammen og fortsetter
nedover langs Alnaelva. Grorudparken er like stor som Frognerparken og har sildrende vann med lys, nye
broer og bålplasser med benker. Prestegårdshagen og hageanlegget som tidligere var gjengrodd og
utilgjengelig, er innlemmet i parken. Parken tilbyr rom for idrett, lek, rekreasjon, sosialt samvær og
kulturelle aktiviteter for en sammensatt befolkningsgruppe.
Fra boligen har du kort vei til treningssenter/gym/bad som Fresh Fitness og SATS, samt Nordtvet bad,
som ligger rett i nærheten. Sportsforeningen Grei har for øvrig kunstgressbane, ballbinge og klubbhus på
Rødtvet, rett ved markagrensa. Grei er et fleridrettslag med ca. 900 medlemmer fordelt på fotball (700) og
innebandy (200). I tillegg har de en liten, men aktiv turngruppe for seniorer.
På sommerstid er det mulighet for å benytte badevann som Vesletjern, Badedammen og Steinbruvann.
På vinteren er det merkede lysløyper og flotte ski- og akemuligheter. Videre er Nordtvet gård er en
populær besøksgård i nærområdet og blir besøkt av både barnehager og skoler, og er ellers et fint
innslag i nærområdet.
Skoler og barnehager:
Det er flere barnehager og skoler i nærområdet, med kort gange fra eiendommen, og med kort vei til
kollektivtransport, er det enkelt for skoleelever på videregående trinn å manøvrere seg til skolen.
BebyggelseOmkringliggende bebyggelse består i all hovedsak av blokk- og småhusbebyggelse
TomtEiet tomt, 6272 kvm
Tomten er pent opparbeidet med plen, busker, trær og bed. Stort fellesareal opparbeidet med asfalterte
adkomstveier med parkeringsarealer m.m.
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger. Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved
å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle
boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderFjerde etasje:
BRA 85 m²
- BRA-i 65 m²: (Entré, kjøkken, 2 Soverom, bad, og stue)
- BRA-e 10 m²: (Loftsbod og kjellerbod)
- BRA-b 10 m²: (Innglasset balkong)
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteBoligblokk bygget i 1958. Bygningen antas fundamentert med betong til stedlige masser. Grunnmur av
betong. Etasjeskillere av betong. Yttervegger oppført med betong/murverk. Saltak takkonstruksjon, tekket
med takstein (ikke besiktiget).
Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de
opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å
kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Bad - Overflater vegger og himling:
Vurdering av avvik:
Overflatene ser visuelt bra ut, tilstandsgrad settes av hensyn til alder.
Konsekvens/tiltak:
Det anses ikke være noen strakstiltak nødvendig, men man bør vurdere å sette inn dusjkabinett på sikt.
Man kan også forsegle fugene i dusjsonen
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
Bad - Overflater Gulv:
Vurdering av avvik:
Overflatene ser visuelt bra ut, tilstandsgraden settes av hensyn til alder.
Konsekvens/tiltak:
Det anses ikke være noen strakstiltak nødvendig, men man bør vurdere å sette inn dusjkabinett på sikt.
Man kan også forsegle fugene i dusjsonen.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
Bad - Sluk, membran og tettesjikt:
Vurdering av avvik:
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Vurdering basert på alder.
Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i at mer enn halvparten av forventet brukstid for membran/tettesjikt er
passert.
Konsekvens/tiltak:
Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når
dette er nødvendig er
vanskelig å si noe om.
Bad - Sanitærutstyr og innredning:
Vurdering av avvik:
Det er påvist kondens på toalettsisterne. Dette kan skyldes feil på flottøren.
Konsekvens/tiltak:
Det må gjøres nærmere undersøkelser og utbedring.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
Kjøkken - Avtrekk:
Vurdering av avvik:
Kjøkken har ventilator med omluft ( kullfilter) . NS3600 krever mekanisk for å kunne gi tg 0/1.
Kjøkkenventilator med kullfilter er vanlig i blokkleiligheter, og det er normalt ikke tillat til felles kanaler for
bygget
Konsekvens/tiltak:
Det er ikke alltid det er godkjent av borettslagene å føre denne luften i felles kanaler eller ut av bygningen.
Det vil i de tilfeller ikke være mulig å oppnå bedre tilstandsgrad.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
Bad - Ventilasjon:
Vurdering av avvik:
Rommet har kun naturlig ventilasjon.
Konsekvens/tiltak:
Det bør vurderes etablering av mekanisk avtrekk. Det er ikke alltid det er godkjent hos borettslaget å
installere mekanisk avtrekk til baderommene. I de tilfeller vil det ikke kunne gis bedre tilstandsgrad enn
TG2
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad
Elektrisk:
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom
ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
TG-2 gis grunnet manglende dokumentasjon på el-anlegget, samt manglende el-kontroll de siste 5 år.
Konsekvens/tiltak:
Det anbefales en utvidet el-kontroll.
StandardLeiligheten har følgende standard:
Vegger: Malte plater, malte flater og fliser.
Himling: Malt betong, malte flater og innfelt downlights.
Gulvflater: Laminat, parkett og fliser.
Entré:
Lys og innbydende entré med god plass til oppbevaring av sko og yttertøy i garderobeskap (medfølger
ikke). Lyd- og brannklassifisert entrédør med kikkehull.
Stue:
med lune- og behagelige veggfarger
Romslig stue med plass til spisebord, salong og TV-løsning. God takhøyde og store vindusflater som
slipper inn behagelig og naturlig lys. Utgang til sydøstvendt, innglasset balkong på ca. 10 m², med gode
solforhold og ingen sjenerende innsyn. Balkongen har god plass til utemøbler, grill og planter - perfekt for
varme sommerdager.
Kjøkken:
Separat kjøkken med tidløs IKEA kjøkkeninnredning fra 2017, med god skap- og benkeplass.
Kjøkkeninnredningen er utført med glatte fronter. Laminat benkeplate med nedfelt vask-og skyllekum.
Plater og belysning over benkeplaten. Integrert platetopp, kjøl/fryseskap, stekeovn, oppvaskmaskin og
vaskemaskin. Opplegg for vaskemaskin. Kullfilterventilator over kokeplass. Alle hvitevarer på kjøkkenet
medfølger.
Bad:
Pent bad, flislagt i tidløs stil med varmekabler i gulvet og downlights. Baderommet er innredet med
klosett, servant og dusjhjørne med forheng. Baderommet ble oppgradert i 2006 i regi av borettslaget.
Soverom:
Boligens hovedsoverom er holdt i moderne farger som står i stil med resten av leiligheten. Det er god
plass til dobbeltseng og oppbevaringsmuligheter i medfølgende garderobeskap og walk-in-closet/bod
med gode hylleløsninger
Soverom II
Soverom II er også av god størrelse, med god plass til dobbeltseng og garderobeløsning (medfølger
ikke). Rommene egner seg ypperlig som gjesterom, kontor eller barnerom.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseFølgende ferdigattester foreligger:
- Kalbakkveien 3 A-C - Boligblokk - Ferdigattest - 1961
- Kalbakkveien 3 A-C - Nye balkonger - Ferdigattest - 1997
- Kalbakkveien 3 A-C - Vinduer - Ferdigattest - 1985
- Kalbakkveien 3 A-C - Kledning av gavler - Ferdigattest - 1984
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingBoligen varmes opp av vannbåren varme tilknyttet radiatorer. Elektrisk gulvvarme på bad.
Selger opplyser om strømforbruk i 2023 på 6597 kWh.
Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Lys grønn - Energikarakter F
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter kr. 5 147,- pr.mnd. Inkluderer: Sentralfyring, kabel-tv med internett, nedbetaling av avdrag og
renter for andel fellesgjeld, vaktmestertjenester, trappevask, felles bygningsforsikring, forretningsførsel,
drift og vedlikehold m.m.
forsikring av brl m.m.
Totale felleskostnader pr. d.d. kr 5.147,- pr. md.
Herav:
Felleskostnader 3.552,-
Oppvarming 805,-
Kabel-tv 80,-
Kapitalkost. lån 2 HUS602 710,-
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr.: HUS602-114946528
Type: A
Restgjeld: 11.675.831,-
Andelens restgjeld: 27.052,-
Restløpetid: 3 år 5 mnd
Term pr. år: 2
Type rente: Fast
Rente (01.07.2024): 2,48%
N-lån: Selskapet har ett IN Lån, men det kan ikke nedbetales så lenge det er fastrente.
Lånenr.: OBOS01-98208204882
Type: A
Restgjeld: 33.213.351,-
Andelens restgjeld: 76.533,-
Restløpetid: 11 år 8 mnd.
Term pr. år: 12
Type rente: Flytende
Rente (01.07.2024): 5,68%
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapStyret mener at årsregnskapet gir et riktig bilde av borettslagets eiendeler og gjeld, finansielle
stilling og resultat. Informasjon om borettslagets forventede økonomiske utvikling er omtalt i
årsrapportens punkt om budsjett for 2024.
Forutsetningen om fortsatt drift er til stede, og årsregnskapet for 2023 er satt opp under
denne forutsetning.
Vesentlig avvik
Driftskostnadene er lavere enn budsjettert og skyldes i hovedsak reduserte kostnader til drift- og
vedlikehold, og lavere kostnader til energi og fyring.
Finanskostnader er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak økte renter.
Resultat:
Årets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til.
Individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN)
I løpet av 2023 ble det foretatt innbetalinger på IN-ordningen. Innbetalingene ble brukt til å
nedbetale den enkeltes andel av borettslagets fellesgjeld.
Innbetalt andel fellesgjeld fra eiere øker årsresultatet, men øker ikke disponible midler. Se oversikt over
disponible midler.
Disponible midler:
Borettslagets disponible midler (omløpsmidler fratrukket kortsikt gjeld) viser borettslagets likviditet. De
disponible midlene bør til enhver tid være positive, som en del av forutsetningene for videre drift
Forsikring med polisenummerTryg Forsikring
Polisenummer: 6651792
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 021 088,-
Som sekundærbolig Kr. 4 084 352,-
BorettslagBorettslag: Engsletta borettslag, Orgnr: 950271639
- Borettslaget består av 454 andelsleiligheter.
- Engsletta Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer
950271639, og ligger i bydel Grorud i Oslo kommune.
- Første innflytting skjedde i 1955. Tomten, kjøpt i 1986 er på 45.951 m2. B
- Engsletta Borettslag har 3 ansatte
- Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS
- Borettslagets hjemmeside har adresse: vibbo.no/engsletta
- Driftskontoret ligger i Kalbakkstubben 11, med kontortid: Mandag til Fredag: 08.00-15.30
Telefon: 909 21 835, E-post: kontor@engsletta.no
- Vaktmesterkontor ligger i Kalbakkstubben 11,
Telefon: Olsen 995 79 678 (07.00-15.00)
Skogseth 995 90 716 (07.00-15.00)
E-post: vaktmester@engsletta.no
- Telenor (tidligere Canal Digital) er borettslagets leverandør av TV- og
bredbåndstjenester.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for OBOS medlemmer og borettslaget. Forhåndsavklaring er igangsatt med
meldefrist for medlemmene 26.07.2024 kl. 23:59 Ta kontakt med megler eller forretningsfører for
ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDet er tillat å holde dyr (hund/utekatt) eter registrering. Før dyreholdet tar til skal signert
dyreholdserklæring som lastes ned fra Vibbo, leveres/sendes til driftskontoret.
Dyreholdserklæringen er et tillegg til borettslagets husordensregler og eventuelle brudd på denne er å
anse som mislighold. Det understrekes at dyreeier må være innforstått med at dersom dyreholdet
medfører sjenanse for naboer, kan styret kreve at dyreholdet opphører.
DiverseSTØRRE VEDLIKEHOLDS- OG REHABILITERINGSOVERSIKT
2022-2023 - Rensing av tak- og takrenner:
Samtlige tak og takrenner grundig renset for mose og gress sommeren 2022. Dette ble gjort manuelt av
et firma som har spesialisert seg på slike oppdrag. I tillegg ble det renset luftekanaler og satt på
hønsenetting rundt pipene i Kalbakkveien 1A-C. Arbeidene med rensing av tak- og takrenner sluttført
våren 2023.
2021 - Utbedret taklekkasjer:
Borettslaget har utbedret taklekkasjer på følgende adresser i 2021: Kalbakkstubben 13 - 15, og
Akerlia 22 - 24.
2018 - Sluttført drenering, rehab lekeplass:
Ferdigstillelse av drenering og rehabilitering av området til lekeplassen i Akerlia. Foreløpig sluttføring av
prosjekt takarbeider på utvalgte blokker i borettslaget.
2017 - Rehab bunnledninger alle byggninger:
Rehabilitert bunnledninger i alle bygninger. Omfatter spillvannsledninger fra kjeller til kommunal
tilknytning i gaten. Overvannsledningene kontrollert og er i god stand, derfor ikke omfattet av
rehabiliteringen.
2016 - 2016 - Bytte av alle vinduer og verandadører:
2016 - Rehabilitering bunnledninger:
2016 - 7 nye nedgravde søppelstasjoner:
2015 - Pumpekum:
Etablering av pumpekum nedenfor Akerlia 33. Opprettelse av lokale m/toalett for entreprenører/innleid
bistand i Chrf. Hellumsvei 10.
2014 - Drenering, bunnledning, Radonmåling:
Rehabilitert drenering rundt Akerlia 20-28, samt 33-37, fornyet beplanting. Rehabilitert bunnledning i Chrf.
Hellumsvei 18 mot innvendig stakeluke. Gjennomført Radon-måling.
2013 - Elektrisk anlegg:
Hafslund Nett foretatt kontroll av elektrisk anlegg i eiendommen.
2012 - Driftsgarasje + kjellerbod + kjellergulv:
Utvidelse av driftsgarasjen i Kalbakkstubben 1. Oppføring av ekstra kjellerboder. Maling av kjellergulv
2011 - Radonkontr.,overv.sluk, avvikl fryseboks:
Kontroll radonforekomster, utplassert sporfilm i kjellere.
Etablering av overvannsluk innenfor fortau i stikkvei mot Akerlia 20.
Avviklet ordningen med felles fryseboksanlegg i kjeller. Siste 3 anlegg skrotet.
Oppgradering av lekeplassen i Kalbakkveien, utskifting av leketårn.
2010 - Dørautomatikk, utvendig anlegg:
Investering i dørautomatikk. Opparbeiding av utvendig anlegg/grøntområdet.
2009 - Utbedring innglassing av balkonger:
Innglassing balkonger: limt om glass som har løsnet fra beslagene. Siden 2004 er glass på 152
balkonger omlimt
2009 - Oppganger, postkasser, lekeplass:
Fullført oppussing av oppganger. Utskiftning av postkasser i 22 oppganger. Utvidelse av lekeplass i
Akerlia og utskiftning av lekeutstyr. Utskiftning av defekte taknedløp. Rehabilitering av drenering i
Kalbakkveien 1 A og ! B.
2008 - 2009 - Oppussing oppganger
2007 Ferdigstilt våtromsrehabilitering:
Ferdigstilt våtromsrehabilitering i resterende 224 leiligheter. Dette innebærer komplett utskiftning av sluk
og alle rør for vanninnlegg og avløpsrør fra kjeller til øverste bebodde etasje. Varmtvannsberedere byttet
og brannslange montert i alle leiligheter. Utskiftning av radiatorventiler og innregulering av varmeanlegg.
Stoppekran montert innenfor egen luke i badetank.
Utskiftning av røykvarsel i alle leiligheter.
Innføring av Komplett som innebærer digital dekoder, modem og utvidet programtilbud til alle leiligheter.
Etablering av stolpebelysning i Nedre Kalbakkvei samt fra Chrf. Hellumsvei 11 forbi lekeplass i Akerlia og
mot Chrf. Hellumsvei 31.
2006 - Våtromsrehabilitering mm:
Våtromsrehabilitering - ferdigstilt 230 leiligheter. Flytting av driftskontor i Kalbakkstubben 11 og oppussing
av det nye lokalet.
Verksted Chrf. Hellumsvei 8: Utvidet til å inkludere hele bomberommet. Etablert verksted i kjeller
Kalbakkveien 3C.
2005 - Våtromsrehabilitering mm:
Dørpumper hovedinngangsdører skiftet. Våtromsrehabilitering - ferdigstilt 128 leiligheter. Utvendige
sykkelrom - oppussing dører.
2004 - Generelt vedlikehold:
Byttet ut alle papirkurver. Trappeneser i oppganger, utbedret sår. Parkeringsplasser merket opp på ny.
Hovedtavler, etablert stikkontakter og isolering av gulv. Pusset opp garasje/ og verksted.
Hovedinngangsdører: Dørpumper flyttet til innside dør.
2003 - Brannsikring +utomhus:
Fornyet brannsikringsutstyr i leilighetene, dvs. nytt røykvarsel og brannslokkingsapparater. Uteanlegget:
Opprydding/felling og ny plantning av trær. Lekeplasser: Opprustning av plassene, fornyelse av
lekeapparater. Utskiftning av gjerdet i Kalbakkveien 5 C mot skole/idrettsfelt.
2002 - Modernisering el-anlegg:
Modernisering av elektrisk anlegg i alle leiligheter, kjeller og belysning av oppganger.
2002 - Utskiftning av gjerdet:
Utskiftning av gjerdet mot idrettsfeltet fra Nedre Kalbakkvei 10 til Chrf. Hellumsvei 10.
2001 - Nye beslag på balkongene mm:
Nye beslag på balkongene - vannavvisning rundt nederste glassrekke. Påbegynt modernisering av
elektrisk anlegg i alle leiligheter samt kjeller og belysning oppganger. Oppganger, skiftet plastlister på
håndløpere. Modernisering av TV-anlegget til bredbåndsstandard
2000 - Rehabilitering av torg:
Rehabilitering av torg utenfor forretningsdelen av Kalbakken Fyrhus. Arbeidet er utført samtidig
med drenering av grunnmur og etablering av ny støttemur. Etablering av utegrill på lekeplass i Akerlia.
1999 - Oppussing driftskontoret + utomhus:
Oppussing av driftskontoret. Innkjøp av nye kontormøbler og PC. Innkjøp av nye lekeapparater til
lekeplassene i Akerlia og Kalbakkveien. Omlegging av renovasjonsrutiner - stenging av sjakter i
oppgangene og etablering av utvendige avfallshus.
1998 - Utomhus:
Nye gjerder som avgrensning mot veier og gangarealer. Nye papirkurver og søppeldunker
1996 - 1997 - Uteanlegg:
Rehabilitering av uteanlegget - montering av kantstein, nyasfaltering, oppmerking av parkeringsplasser.
Etablering av 102 motorvarmere. Nyplantning og opprustning av uteplasser ihht. myndighetenes
forskrifter. Permanent fot for juletrær. Separate hellelagte sitteplasser tilknyttet oppgangene/blokkene. Nye
tørkestativer/bankestativer.
1995 - Utskiftning av entredører, 34 stk. i mai:
1995 - 1996 Innglassing balkong:
Innglassing av balkonger, det ble benyttet Cover-innglassing. Blokk 31, 32, 32B, 42, 40, 38, 37 og 34 ble
ferdigstilt i 1995. Øvrige blokker er ferdigstilt i 1996.
1994 - Utskiftning postkasse:
Utendørs postkasseanlegg erstattet med nye som er montert inne i oppgang.
1994 - 1995 Totalrehabilitering samtlige blokker:
Totalrehabilitering. Omfatter samtlige blokker. Etablering av ny grunnmur i Leca som er slemmet,
isolasjon av grunnmur mot 1.etg., isolasjon og kledning av fasader/gavler, montering av nye balkonger,
veggfelt i balkong er isolert, panelt og beiset, stuer som ikke tidligere hadde ventil har nå fått dette.
Ett soverom i hver leilighet i blokk 44 er utstyrt med lydventil, det samme er tilfelle for barnerommene i
blokk 46.
Isolasjon av loftsgulv. Lagt om tak, ny papp/sløyfer/lekter/takstein.
For blokk 31, 32 og 32B er det benyttet dobbelt-falsede, lakkerte stålplater.
Nye takrenner og nedløp, nye avløp til overvann. Piper, ommuring og reparasjon. Nye tak- og soilhatter,
nye beslag. Nye inngangspartier. Ny utendørs belysning. Reparert utvendige trapper, erstattet ødelagte
heller.
VVS, utvendige stikkontakter (uttrekk) rehabilitert til kommunal tilknytning. Gjelder alle blokker unntatt blokk
40 som var utført i 1990. Nye utvendige stoppekraner på vanninnlegg
m/teleskop varerør.
1993 - 1995 - Kjeller:
Kjeller - oppussing av fellesrom. Sparklet og malt vegger, tak, vindusrammer, dører, gulv og rør.
1993 - Lekeplass:
Lekeplass Kalbakkveien - plassen opprustet, nye lekeapparater montert, sandavgrensning satt opp
1992 -Park.plasser:
Parkeringsplasser; alle plasser merket opp på ny.
1992 - Stoppekraner mm:
Stoppekraner kaldtvann byttet til nye, tilgjengelige stoppekraner for hvert opplegg til leilighetene.
Stengekraner til hagevann skiftet
Styrets arbeid:
Styrets arbeid har også i 2023 har vært preget av store prisøkninger som følge av den generelle
kostnadsutviklingen i samfunnet. Styret vedtok under budsjettbehandlingen for 2024 å øke
felleskostnadene med 9%. I tillegg nyttes Engsletta borettslags andel av overskuddet i Kalbakken fyrhus
til å styrke egenkapitalen i borettslaget slik at det ikke er nødvendig med ytterligere økning i
felleskostnadene så langt vi vet nå. Ombygging av balkongtak fortsetter og styret har avsatt ca. 1,5 MNOK
til utbedringer av disse i 2024. Arbeidene startet allerede i januar 2024.01.22 Styret har også skrevet brev
til Grorud bydel og anmodet om at det gjøres tiltak for å sikre videre drift av Nordtvedt gård. De fleste
møtene våre er avholdt på vanlig måte. Pandemien har lært oss mye når det gjelder digitale møter.
Styret er blitt holdt kontinuerlig informert om utviklingen på tomten til Kalbakkstubben 14. Se også eget
avsnitt vedr Kalbakken Fyrhus!
Styret er også informert om at planlagt byggestart av servicebygg på Kalbakken idrettsfelt er utsatt til våren
2024, se eget avsnitt vedr. Kalbakken idrettsfelt!
Renhold fellesrom:
Odin Renhold har utført ukentlig renhold i oppganger fra kjeller til øverste bebodde etasje. Kjellergulv og
vindusvask i oppgang utføres vår/høst. Lofts gulv hver vår. Fra første februar 2024 overtar OK renhold
renholdet som Odin renhold har utført for oss frem til da. Årsaken er at lederen i virksomheten Odin
renhold etter eget ønske skal gå av med pensjon.
Endringer i veivedlikeholdet (mer salting) som følge av etablering av sykkelvei i Kalbakkveien har medført
behov for ekstra renhold i vinterperioden i oppgangene her. Fjern dørmatten på vaskedagen slik at
renhold kan utføres inntil entredøren! I kalde perioder feies oppgangen da bruk av vann kan forårsake
glatte gulv! Hold vinduene lukket i den kalde årstid slik at nedkjøling av gulv unngås!
Snørydding/strøing:
Vaktmester har beredskap i vinterhalvåret og utfører snørydding/strøing i prioritert rekkefølge. I det siste
året fra vi hatt flere tilfeller av snøstorm i området vårt, noe som har vært meget utfordrende for våre
ansatte. Vaktmestrene gjør en formidabel innsats for å holde stikkveier, parkeringsplasser og andre
områder noenlunde frie for snø. Selv om våre ansatte jobber fra tidlig morgen og til sene kvelden er ikke
dette bestandig nok. I perioder med store snøfall er vi avhengige av at beboerne hjelper oss med å holde
inngangspartiene fremkommelig.
Alle oppganger er forsynt med snøskuffe og kost. Redskapene er plassert innenfor kjellerdør. Bruk
utstyret, men vær snill å henge det på plass etter bruk! Det henstilles til alle å holde terskel i
hovedinngangsdøren fri for snø, is og småstein. Fjern snø og/eller stein som har satt seg under
dørbladet. Hindringer som dette fører til at døren ikke går i lås og skader hengslene. Beredskapsavtalen
for vaktmestrene ble reforhandlet høsten 2023.
Parkeringsplasser og garasjer:
Husordensreglene §6 regulerer parkering på borettslagets eiendom som er skiltet. Parkeringstillatelse
utover 30 min utstedes av driftskontoret. Borettslaget har avtale med Østlandske Parkering som skal
kontrollere at parkeringsbestemmelsene på borettslagets eiendom følges. De skal kontrollerer området
og bøtelegge kjøretøy som parkerer i strid med skilting. Leiere av parkeringsplasser/garasje kan rekvirere
borttauing fra egen plass/garasje, men borttauingen skal godkjennes av styret før effektuering.
Borettslaget har 200 parkeringsplasser for utleie. Disse er organisert i 4 områder hvor den lengste
ventetiden er i området rundt Akerlia. Det var 0 ledige plasser ved årsskiftet, men 21 søkere på venteliste.
Ledige parkeringsplasser kunngjøres ikke.
Tildeling foretas i henhold til venteliste hvor søknadsdato er avgjørende.
Borettslaget eier nå de 20 garasjene som finnes i borettslaget. Tildeling foretas også her i henhold til
venteliste hvor søknadsdato er avgjørende. Garasjene er trange og etter hvert som bilene blir større og
større er det vedtatt å bytte ut garasjeportene med nye vippeporter i stål. Som følge av denne
oppgraderingen har styret vedtatt å øke leien for garasjene.
Det er forberedt for etablering av elbillading på 136 p-plasser samt i alle 20 garasjene. Ladeboks kan
bestilles av, og all drift, fakturering og vedlikehold av dette utstyret utføres av Elaway AS. Link for
informasjon og bestilling finnes på Vibbo. Man må ha en p-plass eller garasje for å kunne bestille
ladeboks.
De som har parkeringsplasser fra nr. 48 til 77+200 og 160 til 193, må ta kontakt med driftskontoret. Disse
plassene kan det ikke etableres ladestasjoner på, og man må derfor søke om å få byttet p-plass før man
kan bestille.
Nøkler, skilt og brikker til hovedinngangsdøren:
Nøkler og brikker fås kjøpt på driftskontoret som også produserer skilter til både ringeanlegg og
postkasse. Permanent bruk av klistrelapper tillates ikke. Sørg for at det alltid finnes minst 2 nøkler
tilgjengelig til postkassen, det er rimeligere å file nye enn å bytte lås.
Aktivitetsplassen i borettslaget:
Aktivitetsplassen vår er fortsatt svært populær, og styret så seg nødt til å gjøre tiltak både for å redusere
tilstrømmingen av barn fra barnehager og skoler. Tidvis var det over 50 barn der samtidig og dette
medførte at våre egne beboere ikke fikk plass der. Dette har styret tatt opp med Oslo Kommune og
nærliggende barnehager. I tillegg har vi satt opp skilter ved plassen og som forteller at plassen tilhører
Engsletta borettslag. Vi har også snakket med ledere av store grupper som har kommet på besøk og
fortalt at plassen ikke er beregnet på slike besøk. Etter disse tiltakene har vi registrert at det har blitt færre
besøk av store grupper. Styret vil gjøre forsøk på flere arrangementer på- eller ved aktivitetsplassen i
2024. Bl.a. planlegges det en sykkeldag våren 2024.Styret håper at dere fortsatt benytter plassen og
hjelper oss med å holde plassen i orden.
AnnetLøsøre:
Alle integrerte hvitevarer medfølger, inkludert vaskemaskin i kjøkken.
Alle fastmonterte lamper medfølger, dog ikke skap i gang og det minste soverommet.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterPå eiendommen er det tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett for kommunen til å anlegge
vann- og kloakkledninger inkludert reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei og
adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene følger eiendommen ved salg og kan ikke slettes.
Vennligst ta kontakt med megler for nærmere spesifikasjon av disse.
Servitutter i grunn:
1959/12340-3/105 Erklæring/avtale
12.10.1959
Barnehagen ved blokk 28 skal kunne benytte tilfluktsrom m.v.
1974/20522-1/105 Fellesobl. for bor.innsk.
21.10.1974
BELØP: NOK 2.365.000
Panthaver: Oslo Bolig Og Sparelag Al
Lnr: 1087017
UTEN OPPTRINNSRETT
Gjelder denne registerenheten med flere
1974/20522-3/105 ** Prioritetsbestemmelse
21.10.1974
Prioritet etter obligasjon til Husbanken,
som til enhver tid hviler på eiendommen
1976/26650-1/105 ** Forhøyelse
01.12.1976
FORHØYET TIL NOK 2,366,400
1984/10203-1/105 ** Forhøyelse
01.03.1984
FORHØYET TIL NOK 2,371,600
1985/70446-1/105 ** Nedkvittering
13.11.1985
Beløpet er nedkvittert til:
Beløp: NOK 2.369.100
1995/24799-1/105 ** Prioritetsbestemmelse
15.05.1995
veket for: OBLIGASJON 1995/23302-1/105
2002/48080-1/105 ** Forhøyelse
23.07.2002
FORHØYET TIL NOK 2,374,300
2003/85348-1/105 ** Forhøyelse
18.12.2003
FORHØYET TIL NOK 2,384,100
2004/17287-1/105 ** Nedkvittering
11.03.2004
Beløpet er nedkvittert til:
Beløp: NOK 2.376.600
1986/42951-2/105 Best. om vann/kloakkledn.
16.07.1986
Med flere bestemmelser
Gjelder denne registerenheten med flere
2000/5139-1/105 Erklæring/avtale
27.01.2000
Midlertidig dispensasjon fra Vegloven vedr. nybygg -
4 avfallsboder
Kan ikke slettes uten samtykke fra direktøren for
Samferdselsetaten i Oslo
2005/10209-1/105 Pantedokument
14.02.2005
BELØP: NOK 73.100.000
Panthaver: HUSBANKEN
Org.nr: 942114184
Gjelder denne registerenheten med flere
2015/968312-1/200 Pantedokument
20.10.2015
BELØP: NOK 50.000.000
Panthaver: OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
Uomsettelig
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt
2023/1184023-1/200 ** Transport
24.10.2023 21:00
Fra: EIKA BOLIGKREDITT AS
Org.nr: 885621252
Til: OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
2016/1025638-1/200 Bestemmelse om bebyggelse
07.11.2016
Midlertidig dispensasjon fra vegloven
Bestemmelse om fire nedgravde søppelkontainere
Vedtak av visse vilkår vedrørende utskillelse/bebyggelse av denne matrikkelenhet
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
UtleieAndelseier kan uten å søke godkjenning leie ut boligen i opptil 30 døgn i året.
Dersom andelseier har bodd i boligen i minst ett av de siste to årene, kan boligen leies ut i inntil tre år
med styrets samtykke. Se brl. §5-5.
Boligen kan også leies ut med styrets samtykke i en del spesielle tilfeller. Dette gjelder blant annet utleie
til ektefelle, slektninger i rett opp- og nedadgående linje og fosterbarn. Det samme gjelder dersom
andelseier av ulike årsaker har midlertidig fravær fra boligen. Godkjenning av slik utleie kan heller ikke
nektes uten at det foreligger en saklig grunn. Se brl. §5-6.
Vei/vann/kloakkVei: offentlig.
Vann: offentlig.
Avløp: offentlig.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg i reguleringsplan.
Området er regulert til: friområde, park, byggeområde for boliger, kontor, forretning, parkering,
garasjeanlegg, annen offentlig eller privat tjenesteyting/helse, velvære, konsulentvirksomhet, bevertning
og bensinstasjon.
Oslo by er stadig under endring/utvikling, bygg settes opp, rehabiliteres og rives ned. Vi anbefaler derfor
alle budgivere å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 190 000,- (Prisantydning)
kr 103 585,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 293 585,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Innmelding i OBOS)
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 981,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 303 566,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 311 816,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Oppgjør (Kr.5 500)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Visnings-/overtagelseshonorar (Kr.2 750)
Eierskiftegebyr selger (Kr.6 385)
Provisjon (Kr.39 150)
Tilrettelegging (Kr.8 900)
Grunnpakke borettslag (Kr.14 500)
Foto (Kr.4 000)
Markedspakke (Kr.16 900)
Totalt kr. (Kr.106 585)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0156
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler / Partner Vincent Mabuza
SaksbehandlereVincent Mabuza
EIE Sinsen
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 94 30 30 95 / E-post: vima@eie.no