Bilde 1 av Langbølgen 46Bilde 2 av Langbølgen 46
Digital salgsoppgave
Langbølgen 46

1150 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er en betaversjon

Tjenesten er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med at dette er en betaversjon som er under utprøving, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Still et spørsmål og jeg skal forsøke å finne svaret for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvor mange soverom er det?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
  • "Hvordan er utsikten?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Herlig lys 3-roms hjørneleilighet med stor solrik balkong - bad fra 2015 - veldrevet borettslag - rolig og barnevennlig
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Antall soverom
2 soverom
Etasje
2
Internt bruksareal (BRA-i)
70 m²
Bruksareal (BRA)
90 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
11 m²
Innglasset balkong (BRA-b)
9 m²
Fellesutgifter
kr 4 120 / Mnd
Prisantydning
kr 5 000 000
Omkostninger
kr 16 631
Fellesgjeld
kr 89 000
Totalpris
kr 5 105 631
Fellesformue
kr 6 930
Byggeår
1965
Tomt
Eiet tomt 29927 m²
Oppdragsnummer
15240170
card-default

Gard Peder Kopstad

Daglig leder I Eiendomsmegler I Partner
Les om Gard
card-default

Linnea Markussen

Eiendomsmeglerfullmektig
Les om Linnea
Prisantydningkr 5 000 000,-
Fellesgjeldkr 89 000,-
Gebyr utlysing forkjøpsrettkr 7 981,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 7 150,-
  
Totalpris kr 5 105 631
Eiendom
Langbølgen 46, 1150 Oslo, Etasje: 2

Matrikkel
Andelsnr. 207 Orgnr. 950948272 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 90 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 70 kvm

Følgende rom er inkludert i innvendig bruksareal: Entré, baderom, stue, kjøkken og to soverom.

- BRA-b (innglasset balkong): 9 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 11 kvm

Areal
Primærrom: 70 kvm, Bruksareal: 90 kvm, BRA-i: 70 kvm , BRA-e: 11 kvm , BRA-b: 9 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
2

Byggeår
1965

Tomt
Eiet tomt 29927 kvm

Prisantydning
5 000 000

Tilstandsrapport
Tilstandsrapporten er avholdt av Truls Herman Tofteng, datert 13.06.2024.

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 89 000,- pr. 01.06.2024.
Andel fellesformue: kr. 6 930,- pr. 31.12.2023.

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 5 000 000,- (Prisantydning)
kr 89 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 089 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 098 481,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 7 150,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 105 631,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 4 120,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
Tv og internett, trappevask, vaktmestertjenester, nedbetaling av fellesgjeld, felles bygningsforsikring, driftskostnader, vedlikehold og kommunale avgifter.

Totale felleskostnader per med er på kr. 4 120 og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: kr. 4 050
- Trappevask: kr. 70

Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.

Eier
Ingrid Meidell Noodt Sverre Kyvik Bauge

Beskrivelse
Velkommen til denne herlige hjørneleiligheten!

Her får du en solrik, vestvendt balkong med deilig ettermiddag- og kveldssol, en god planløsning med separat kjøkken og 2 fine soverom. Leiligheten har en god intern hjørnebeliggenhet som gir godt lysinnslipp fra flere himmelretninger. Den lyse parketten og de moderne fargevalgene gir leiligheten en luftig og behagelig atmosfære. Her kan du trives godt både alene og med barn!
 

Høydepunkter:

- Malte overflater i 2024
- Balkong med gode solforhold
- Delikat og pent bad fra 2015
- Kjøkken fra 2014
- Rolig og barnevennlig beliggenhet
- Dyrehold tillatt
- Veldrevet borettslag med god vedlikeholdshistorikk

Vi sees på visning!

Parkering
Borettslaget har parkeringsplasser og garasjer, som fordeles etter lister. Ved ønske om parkeringsplass eller garasje, ta kontakt med OBOS, oef@obos.no.

Leie for p-plass/garasje kommer i tillegg til felleskostnadene. Det påløper et administrasjonsgebyr til forretningsfører ved overtagelse av garasje/ p-plass etter gjeldende priser.

Beliggenhet
Leiligheten ligger fint til i et hyggelig nabolag, på populære Lambertseter. Munkelia Borettslag er et veletablert og solid borettslag. Det er store og flotte grøntområder i området med lekeapparater, sittegrupper, koselig beplantning og trær.

Lambertseter innbyr til et rikt tur- og friluftsliv med turstier og lysløyper i området rundt Bergkrystallen. Det er kort vei til Østensjøvannet og Østmarka med flotte rekreasjonsmuligheter sommer som vinter, med et mangfoldig løypenett. Fine badestrender i Hvervenbukta, Nordstrand bad og Katten.

I oktober 2010 åpnet Lambertseter senter med ca. 70 butikker (bl.a. vinmonopol, apotek, Clas Ohlson og H&M), bibliotek og Symra kino med to kinosaler.

Det er kort vei til Lambertseter barne- og ungdomsskole, idrettsanlegg, svømmehall og kunstgressbane. Det er også flere barnehager i nærområdet. Det er flere etablerte idrettsforeninger i bydel Nordstrand med bla. fotball, håndball, friidrett, svømming, tennis, fritidsklubber etc. Sats treningssenter ligger også i nærheten.

Bydel Nordstrand ligger ca. 7 km sør for Oslo sentrum. Svært enkel adkomst til E6 og ca. 10 minutters reisetid med bil til Oslo sentrum.

Bebyggelse
Det er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.


Tomt
Eiet tomt, 29927 kvm.

Tomten er pent opparbeidet med gressplen, beplantning, trær, benker, asfalterte stikkveier og parkering etter borettslagets bestemmelser.

Adkomst
Se vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.


Skole/barnehage
Eiendommen sogner til Munkerud skole (1-7 kl.) og Nordseter skole (8-10 kl.)


Offentlig kommunikasjon
Den offentlige kommunikasjonen er godt utbygd. Med T-bane linje 4 (Bergkrystallen - Ringen - Vestli), og linje 1 (Bergkrystallen - Helsfyr - Frognerseteren) bruker du 19 min. til sentrum. Det er 8 avganger i timen mellom kl. 07.00-19.00. Med buss har du bl. a. valget mellom rute 79 og flybussen fra Munkelia, samt. nattbussen N4 som stopper kort spasertur fra leiligheten.

Primærrom
Primærrom: 70 kvm


Bruksareal
Bruksareal: 90 kvm

Boder
I tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 3 boder:
- 1 loftsbod på 6,47 kvm
- 1 kjellerbod på 2,24 kvm
- 1 bod i 1.etasje på 2,16 kvm

Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2:

TG2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Balkongdør
Balkongdør med karm og rammer i treverk utstyrt med 2-lags isolerglass fra 2018.
Vurdering av avvik:
- Bygningsdelen har skjulte løsninger og kan ha en feil/skade som ikke er synlig, ut i fra alder/gjenværende brukstid kan det være sannsynlighet for skjulte feil. Låsekasse fungerer ikke. Dørhåndtak er noe treg/vanskelig.
Konsekvens/tiltak:
- Ut i fra alder må det forventes utbedringer/utskifting på sikt. Det er derimot vanskelig å si noe om eksakt når. Låsekasse og dørhåndtak bør skiftes.

Overflater vegger og himling - baderom
Overflater er utført med flislagte vegger og malt himling med innfelte downlights. Årstall: 2015. Kilde: Faktura e.l
Vurdering av avvik:
- Skadet flis ved innfesting av dusjdør.
Konsekvens/tiltak:
- Jevnlige undersøkelser av skadet flis må utføres. Påse jevnlig at silikon er inntakt.

Sanitærutstyr og innredning
Innredning med vegghengt klosett, servantinnredning, servant med ettgreps blandebatteri, speilskap med belysning, dusjdører, dusjarmatur, opplegg og plass til vaskemaskin. Årstall: 2015 Kilde: Faktura e.l Vurdering av avvik:
- Det er påvist svelling på servantinnredning. Det er påvist sprekk i servant.
Konsekvens/tiltak:
- Svelling må fuktbeskyttes for å forhindre videre utvikling. Sprekt servant fungerer i dag, det bør derimot påregnes utskifting på sikt.

Ventilasjon
Ventilasjon gjennom oppdriftsventil og tilluft fra spalte under dør.
Vurdering av avvik:
- Rommet har kun naturlig ventilasjon.
Konsekvens/tiltak:
- Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket. Borettslag/sameier tillater vanligvis ikke tilkobling av elektrisk vifte til felles anlegg. Ta kontakt styret for ytterligere informasjon. Men i henhold til NS3600 gis det tilstandsgrad 2 på naturlig ventilasjon.

Overflater og innredning
Kjøkkeninnredning med profilerte fronter og heltre benkeplate. Kjøkkenet er utstyrt med platetopp, kum med ettgreps blandebatteri, ventilator, kjøl/fryseskap, ovn og oppvaskmaskin. Hvitevarer er ikke vurdert, kun beskrevet. Årstall: 2014 Kilde: Tidligere salgsoppgaver
Vurdering av avvik:
- Det er ikke montert komfyrvakt i kjøkkenet som er krav på dette kjøkkenet ut ifra alder.
Konsekvens/tiltak:
- Komfyrvakt må monteres.

Avtrekk
Kjøkkenventilator med kullfilter.
Det er kun utført enkel kontroll av ventilasjon ved bruk av et ark/papir. Oppdriftsventil og tilluftsventil i rommet.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen.
Konsekvens/tiltak:
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen. Borettslag/sameier tillater vanligvis ikke tilkobling til felles anlegg eller kanal ut i yttervegg. Men i henhold til NS3600 gis det uansett tilstandsgrad 2 på kjøkkenventilator med kun kullfilter.

Varmtvannstank
120 liters varmtvannstank plassert i kjøkkenskap.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke påvist tilfredsstillende avrenning eller annen kompenserende løsning fra varmtvannstank. • Det er ikke påvist tilfredsstillende el-tilkobling av varmtvannstank iht. gjeldende forskrift.
Konsekvens/tiltak:
- Det bør etableres tilfredsstillende el-tilkobling etter gjeldende forskrift.
- Det bør etableres tilfredsstillende avrenning eller lekkasjesikring ved varmtvannstank.

Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.

Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.
Elektrisk anlegg:
Sikringsskap med automat og skrusikringer plassert: I oppgang Forbruksmåler plassert: I sikringsskap
Hovedbryter: 60 amp
Kursoversikt: Ja
Antall kurser: 10
Spørsmål til eier:
Hvor er det varmekabler? Fungerer disse?
Varmekabler blir ikke funksjonstestet ved befaring av takstingeniøren.

1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei.

Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
- Dette vet jeg ikke. Fremkommer heller ikke i tilstandsrapport fra da vi kjøpte.

3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Det er ikke utført noe elektriske arbeider etter at vi flyttet inn. Jeg har ingen dokumentasjon på arbeid utført før vi flyttet inn.

4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?
- Dette vet jeg ikke. Har ingen dokumentasjon på samsvarserklæring.

5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei.

6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Nei, dette har vi ikke opplevd i den tid vi har bodd her.

7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Nei.

Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank
- Nei.

9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Nei.

Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Nei.

11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ja.

12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
- Ja Tilstandsgrad 2:
Det foreligger ikke samsvarserklæringer for deler eller rapporter for hele det innvendige elektriske anlegget leiligheten og tilstandsgrad settes grunnet NS 3600 krav til dette. Det er ukjent hva tidligere eiere har gjort og det er ukjent om arbeider er utført i tråd med regler. Det anbefales derfor en utvidet el-kontroll. El-kontrollen kan påvise feil/mangler på anlegget takstingeniøren ikke kan ha funnet ved visuell besiktigelse.

TG2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Vinduer
Vinduer med karm og rammer i treverk utstyrt med 2-lags isolerglass fra 1989. Årstall: 1965
Vurdering av avvik:
- Bygningsdelen har skjulte løsninger og kan ha en feil/skade som ikke er synlig, ut i fra alder/gjenværende brukstid kan det være sannsynlighet for skjulte feil.
Konsekvens/tiltak:
- Ut i fra alder må det forventes utbedringer/utskifting på sikt. Det er derimot vanskelig å si noe om eksakt når. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Pipe og ildsted
Pipeløp
Pipererehabilitering utført i 2023. Det er ikke kjent hva som er gjort med pipeløpet. Det foreligger ikke søknader hos Plan og bygg. Feie/sotluke plassert i fellesareal. Det er ikke kontrollert avstand fra innvendig røykløp til brennbart materiale på grunn av manglende tilgang. Kontakt styre før innsetting av ildsted.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på pipe.
Konsekvens/tiltak:
- Pipeløp er som regel under sameie/borettslagets ansvar. Kontakt styre for informasjon ang vedlikehold av pipeløpet. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Vannledninger
Vannrør utført i plastrør fra baderomsrenovering og kjøkkenrenovering. Lokal stoppekran i himling på bad. Lokal stoppekran plassert i skap ved varmtvannstank. Stoppekraner er funksjonstestet ved befaring. Kobberrør før tilkobling av nyere vannledninger i plast. Antatt felles hovedstoppekran i kjeller.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke tett fordelerskap på bad. Det er ikke intern hovedstoppekran. Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige kobberrør.
Konsekvens/tiltak:
- Fordelerstamme er ikke plassert i tett fordelerskap. (Ved en lekkasje vil vann mest sannsynlig skade tak) Vær klar over avviket. Dersom leiligheten en gang skal renoveres, påse at intern hovedstoppekran etableres. Det er ikke behov for utbedring av kobberrør da anlegget fungerer i dag, men vær klar over alder. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest på boligblokken datert 1970.

Det foreligger ferdigattest på fasadeendring datert 1990 og nye balkonger datert 2003.

Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse. Vegg mellom spiseplass og kjøkken er fjernet.


Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Leiligheten blir oppvarmet via varmekabler på baderomsgulvet samt. vanlig elektrisk oppvarming.

Selger opplyser om et årlig strømforbruk på ca. 7 600 kWh i 2023.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter D

Eiendomsskatt
Det er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.


Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 4 120,- pr.mnd.
Tv og internett, trappevask, vaktmestertjenester, nedbetaling av fellesgjeld, felles bygningsforsikring, driftskostnader, vedlikehold og kommunale avgifter.

Faste løpende kostnader
Felleskostnader, innboforsikring og strøm.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Borettslaget har følgende lån:

Lånenummer: OBBK03-98207767786
Type: Annuitet
Restsaldo: 3 618 555,-
Restløpetid: 11 år og 5 mnd
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente per 11.06.2024: 5,50%

Lånenummer: OBBK05-98207882062
Type: Annuitet
Restsaldo: 3.815.440,-
Restløpetid: 6 år og 1 mnd
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente per 11.06.2024: 5,50%

Lånenummer: OBBK06-98207882070
Type: Annuitet
Restsaldo: 22.258.185,-
Restløpetid: 22 år og 6 mnd
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente per 11.06.2024: 5,50%

Lånenummer: OBOS07-98208057774
Type: Annuitet
Restsaldo: 11.783.152,-
Restløpetid: 28 år og 10 mnd
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente per 11.06.2024: 5,50%

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Årets resultat vises i resultatregnskapet som et underskudd og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til.

Driftsinntekter i 2023 var til sammen kr. 23 662 313,- og driftskostnadene i 2023 var til sammen kr 35 191 245,-. Årets resultat på kr. -13 173 975,- fremkommer i resultatregnskapet.

Forsikring med polisenummer
Protector Forsikring Polisenummer: 3046244

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 293 624,- Som sekundærbolig Kr. 4 915 769,-

Borettslag
Borettslag: Munkelia borettslag, Orgnr: 950948272

Borettslaget består av 428 andelsleiligheter. Munkelia Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjons- nummer 950948272 og ligger i bydel Nordstrand i Oslo kommune.

KONTAKTINFORMASJON
Styret kan kontaktes per e-post på munkelia@styrerommet.no.

VIBBO
Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold ved å logge deg inn på Vibbo.no. Her finner du oversikt over din bolig, felleskostnader og annen nyttig informasjon.

STYRETS ARBEID
Rehabilitering av skorsteinene
I løpet av 2023 har styret gjennomført rehabilitering av skorsteinene i 374 av i alt 428 leiligheter. (Høyblokka var ikke inkludert i prosjektet, da denne har bergvarme og radiatorer). Etter krav fra en gruppe andelseiere ble det avholdt ekstraordinær generalforsamling i februar 2023. Her ble prosjektet og anbudsprosessen gjennomgått. Et forslag om mistillit til styret fikk ikke flertall. Styret inngikk deretter kontrakt med Oslo Murmesterbedrift. Styret oppnevnte en byggekomite for bistand i gjennomføringen av prosjektet og for å være bindeledd mellom styret, andelseierne, OPAK og Oslo Murmesterbedrift. Byggekomiteens medlemmer var Svein Gundersen, Tom Gjertsen og Peter R. Myklebust. Komiteen bestod fram til desember 2023.

Arbeidet til Oslo Murmesterbedrift pågikk fra mars til august 2023. På toppen av de utvendige pipene ble det montert pipehatter med gitter. Dette hindrer vannskader på bygget. Det viste seg nødvendig med stålforing av skorsteinene i bare to av hundre skorsteiner. I disse skorsteinene har andelseiere selv valgt å dekke halvparten av kostnadene, i stedet for å ta større ombyggingskostnader i egen leilighet. Prosjektet har vært et av de mest omfattende i borettslaget siden bygningene ble ferdigstilt i 1965. Det har vært avholdt informasjonsmøter for andelseierne i de 374 leilighetene. Byggekomiteen har hatt et svært omfattende arbeid med å innhente nøkler og sikre entreprenøren tilgang til leilighetene til rett tid. Dette var viktig for å unngå svært fordyrende forsinkelser. I åtte oppganger ble tilgang til samtlige leiligheter først gitt så sent som samme morgen som oppstart av arbeidet. En forsinkelse ville kostet borettslaget ca. 75 000 kroner per dag.

Vibbo ble svært aktivt brukt som kommunikasjonskanal gjennom hele prosjektperioden. Styret vil i årene fremover ha fokus på at verdien for borettslaget med denne betydelige investeringen ikke forringes ved fremtidige oppussinger, endringer og andre tiltak i leilighetene. Det er derfor utarbeidet en manual for montering og demontering av ildsteder. Det vil bli utarbeidet tilsvarende retningslinjer andelseierne må følge ved oppussing.

Pålegg til andelseierne om å utbedre feil og mangler
I forbindelse med rehabiliteringen av skorsteinene inspiserte OPAK hver enkelt leilighet, (med unntak av høyblokka). Under inspeksjonen ble det avdekket mange feil og mangler. Dette gjaldt krav til brannsikkerhet på skorsteinens fire sider, men også ventilasjonen. Styret ga hver enkelt andelseier skriftlig pålegg om utbedringer. Fristen for utbedring ble utsatt fra 1. juni til 1. september 2023, da prosjektet ble forsinket som følge av den ekstraordinære generalforsamlingen i februar 2023. OPAK ble engasjert til å kontrollere dokumentasjonen fra andelseierne for at utbedringene var utført, da styrets medlemmer ikke hadde kompetanse på slik kontroll selv. I september overleverte Oslo Murmesterbedrift og OPAK det sluttførte prosjektet til borettslaget. Da hadde 164 av 374 andelseiere fortsatt ikke utført de pålagte utbedringene. Frem til desember 2023 måtte derfor Byggekomiteen og OPAK nedlegge et intensivt arbeid for å få angjeldende andelseiere til å utføre utbedringene, slik at fyringsforbudet kunne oppheves adresse for adresse.

For styret, Byggekomiteen og OPAK har dette prosjektet vært meget arbeidskrevende, med byggemøter, informasjonsmøter, beboerkontakt, innhenting av nøkler og ved å sørge for at eierne av de 374 leilighetene utførte de pålagte utbedringene. Byggekomiteen hadde mange møter og løpende oppfølging med OPAK og Oslo Murmesterbedrift. Styret har brukt nærmere 400 timer på prosjektet og Byggekomiteen om lag 1 000 timer. I arbeidet med å skaffe nøkler og sikre tilgang til leilighetene var Byggekomiteen tilgjengelig hver dag fra mars til august 2023. Den totale tidsbruken, inkludert OPAKs, kunne vært halvert dersom det hadde vært enklere å skaffe nøkler og tilgang og dersom utbedringene hadde blitt gjort uten det store omfanget av oppfølging.

Rehabilitering av åtte gjenstående gavlvegger
I januar 2023 startet Oslo Murmesterbedrift AS rehabiliteringen av de resterende åtte gavlveggene i Langbølgen. Rustne innfestingsjern og våt isolasjon ble byttet ut og det kom opp ny teglstein. Alle gavlveggene på lamellblokkene er dermed rehabilitert og sikret. Hele prosjektet kostet 6,7 millioner kroner. Deler av prosjektet ble finansiert gjennom låneopptak, vedtatt på den ekstraordinære generalforsamlingen 9. september 2022 og gjennom et betydelig tilskudd av ENØK-midler fra Oslo kommune på ca. 1,4 millioner kroner.

Utearealer og grøntområder
Utleien av steinbruddet ved krysset Langbølgen/Nordstrandveien som riggplass for kommunen er avsluttet og området istandsatt etter avtale. Borettslaget plantet deretter 40 grantrær og noen løvtrær for å dempe trafikkstøy. Brukne trær tatt ned der det var behov. Det ble nødfelt døde og råtne trær, som sto i fare for å falle over ledninger og ferdselsveier. I juli ble råtne seljer langs Urtestien tatt ned, samt et stort, dødt furutre øverst langs østsiden av Langbølgen. Arbeidet for sesongen ble avsluttet 9. november med felling av tre råtne seljetrær langs Urtestien, og ei svær, råtten selje sør for Langbølgen 54.
I 2023 ble det kjøpt inn ett, nytt benk/bord til felles uteområder. Beboerne kan søke om midler til å sette i stand uteplassene. Dette gir bedre bomiljø og styrker det sosiale fellesskapet. Styret skal søkes i forkant, med budsjett og skriftlig plan/tegninger for utføring. Arbeidet må utføres på dugnad og et flertall av beboerne må gå inn for prosjektet.

Kontroll/reparasjon lekeapparater
Den årlige kontrollen av lekeapparatene ble gjennomført forsommeren 2023. Borettslaget fikk noen merknader. Disse ble det rettet opp i. Huske på lekeplassen i Mikrobølgen ble erstattet og sand byttet ut med fallsikkert underlag.

Bortkjøring av privat avfall
Det ble bestilt komprimatorbil til privat søppel. Vaktmesterselskapet bidro med å laste avfallet opp i bilene, samt rydde i etterkant. Miljøavgifter på maling, dekk og elektriske artikler gir ekstra kostnader for borettslaget. Styret oppfordrer beboerne om å ikke bruke fellesarealene til å sette fra seg privat søppel og å kvitte seg med dette selv. Ved behov for å mellomlagre innbo for helt korte perioder skal dette avtales med huskontakt. Innboet skal merkes med navn, mobilnummer og dato for når det vil bli fjernet. Umerket innbo vil bli kastet og styret er ikke ansvarlig for andelseiers/beboers tap.

Fiber og TV
I 2022 ble bredbåndet byttet ut med høyhastighets fiber 1000/1000. Homenet (nå Global Connect AS) byttet til fiber 1. september 2022. Beboerne får nå levert internettforbindelse fra Global Connect AS og betaler for dette via fellesutgiftene. Borettslaget er bundet til avtalen med Global Connect i fem år. Borettslaget overtar deretter anlegget kostnadsfritt.

Balkonginnglassing
Borettslaget har serviceavtale med Høybråten Glasservice og har i 2023 fått 3D-printet åtte typer deler til innglassingen i 40 eksemplarer. Styret håper dette kan hjelpe oss til å reparere flest mulig av balkonginnglassingene når de går i stykker. Innglassingen er mer enn 20 år gammel og den tekniske levetiden er oversteget. Det er å håpe at de likevel kan være brukbare noen år til. Beboerne kan forlenge levetiden på innglassingen ved å være nøye med rengjøring/smøring og behandle innglassingen varsomt.

Oppussing av kjellernedganger
For fjerde året på rad fortsatte vi oppussingen av murvegger og inngangspartier i hele borettslaget og det meste er nå fullført. Det står igjen litt maling og legging av skifer i et par kjellernedganger, samt at noen kjellerdører må skiftes ut. Det ble skiftet nærmere 300 klaffeventiler i kjellerne til en kostnad av nær 800 000 kroner.

Reparasjon av tak på inngangspartiene i lamellblokkene
Det ble i løpet av 2023 klart at det var helt nødvendig å reparere takene over inngangspartiene, fordi vann trengte inn i veggene og videre inn i trappeoppgangene. Dette er dekket over det generelle vedlikeholdsbudsjettet.

STØRRE VEDLIKEHOLD OG REHABILITERING
- 2023: Rehabilitering av skorsteinene, fulgt opp pålegg til andelseierne om feil/mangler ildsteder/ventilasjon, full rehabilitering av gjenstående åtte gavlvegger og etablert lovpålagt infrastruktur lading elbil i samtlige garasjer og resterende p-plasser, oppussing av kjellernedgangene og inngangspartiene i lamellblokkene.
- 2022: Rehabilitering av fire gavlvegger
- 2021: Skiftet ledlys i alle oppganger og inngangspartier. Oppussing av kjellernedgangene og utgangspartiene i Langbølgen 41-51. Full rehabilitering av fire gavlvegger i Langbølgen 61, 65, 69 og 73.
- 2020: Oppussing av kjellernedgangene og utgangspartiene ved alle blokkene i Mikrobølgen.
- 2019: Nytt brenselsanlegg i Langbølgen 41 (bergvarme kombinert med biobrensel). Nye vinduer i Langbølgen 41. 84 nye parkeringsplasser med ladestasjon fordelt på to steder ferdigstilt.
- 2017: Rehabiliterte heisen i Langbølgen 41. Ventilasjonsrens.
- 2016: Maling av samtlige vaskerier. Montering av beslag lamellblokker og vindusbrett punkthus. Oppgradering av garasjeanlegg. Piper og luftekanaler i Langbølgen 44 og 50 beslått.
- 2015: Etablering av ny lekeplass i Mikrobølgen.
- 2014: Omlegging av alle tak (unntatt i LB nr. 44 og 50) og rehabilitering av piper.
- 2013: Lagt om takene på garasjene, malt samtlige oppganger og skiftet beslag på eksisterende treverk på fasade på lamellblokkene.
- 2012: Vindusutskifting og installering av heldekkende brannvarslingsanlegg i fellesrom.
- 2011: Omlegging av tak i Langbølgen 44 og 50. Påbegynt utskifting av vinduer.
- 2010: Luftekanaler og pipeutløp er sikret med netting, for å unngå problemer med fugler.
- 2008-2009: Kontroll og utbedring av lekeplasser iht. HMS. Utskifting av takreposene i lamellblokkene.
- 2007: Oppgradering av det elektriske styringssystemet i heis Langbølgen 41. Fortsatt med program for utskifting av elektriske hovedtavler i borettslaget. (Gjennomføres i perioden 2000-2010).
- 2005-2006: Utskiftninger til nye balkonger i høyblokka.
- 2004: Rehabilitering av inngangsrepos i Mikrobølgen 1-13 og Langbølgen 56 og 58. Fornyet alle håndløpere i aktuelle stikkveier samt lagt ned termostatstyrte varmekabler i stikkveier til innganger med stigning.
- 2003: Etablering av miljøstasjoner.
- 2002: Ferdigstilt nye balkonger. Alle piper ble beslått. Nye overlysluker ble montert. 2001 Kjøpt garasjeanlegg fra Oslogarasjene AS.
- 2000: Nye entredører og postkasser. Nytt tak i Langbølgen 41.
- 1998-1999: Gjennomført borettslagets første miljøplan 1997/98. Rehabilitert piper og tak i Langbølgen 43 til 75. Rehabilitert store deler av uteområdene med asfaltering, beplantning og istandsetting av lekeplasser.
- 1996-1997: Istandsetting av pipene i alle punkthusene. Istandsetting og
oppgradering av uteområder. Utskifting av El-hovedtavle i 9 oppganger. Etterisolering av kjellerrom. Utvendig overflate- behandling av vinduer og fasader som ikke er berørt av balkongutspring.
- 1995: Alle inngangsdører byttet. Installert porttelefonanlegg i alle oppganger. Rehabilitering av heisen i høyblokka.
- 1989-1990: Rehabilitering av hele bygningsmassen, ved at det ble byttet tak, alle vegger ble etterisolert, nye fasader (tegl) på punkthus og plater/malte flater på langblokkene, nye vinduer og balkongdører.

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning

Styregodkjenning
Andelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper mener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
 
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget. Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt. Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.

Forkjøpsrett
Medlemmer av borettslaget/boligbyggelaget har forkjøpsrett. For hver enkelt bolig blir det ved salg fastsatt en egen frist for å melde bruk av forkjøpsretten (meldefrist). Medlemmer som vil benytte forkjøpsretten, tar kontakt med OBOS for å få oppgitt e-postadresse som kan benyttes. Meldingen må være mottatt av OBOS innen den fastsatte fristen. Meldefristen vil være normalt 5 virkedager etter at boligen er kunngjort i OBOS-annonse i Aftenposten og/eller på www.obos.no. Hvis OBOS mottar din melding om forkjøp etter at fristen er gått ut, kan du ikke kreve å få overta boligen på grunnlag av forkjøpsretten. Gjør du bruk av forkjøpsretten, trer du inn i en allerede inngått avtale og kjøper boligen til den avtalte pris på avtalte vilkår. Finansieringen må være i orden, og den må i sin helhet dokumenteres skriftlig. Er det flere medlemmer som vil benytte forkjøpsretten, får den med lengst ansiennitet fortrinnsrett. Andelseiere i det borettslaget boligen tilhører går foran øvrige medlemmer i OBOS. Dersom flere i borettslaget vil benytte forkjøpsretten, blir normalt botiden i borettslaget avgjørende.

Tekniske installasjoner
Borettslaget har e avtale med global Connect As som er leverandør av internett.

TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
Det er tillatt å holde hund og katt i borettslaget dersom det ikke er til ulempe for andre beboere i borettslaget.

Personer som ønsker å ha/holde hund og katt må sende skriftlig søknad til styret, med vedlagte underskrifter fra beboerne i oppgangen. Søknadsskjema finner du på borettslagets hjemmesider.

Diverse
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.

Følgende medfølger ikke:
- 2 pendellamper over spisebordet på kjøkkenet
- Bokhylle i stue og soverom
- Gulvhylle i stuen
- 2 sengelamper

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:

1966/16220-1/105 BESTEMMELSE OM VANNLEDN.
Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde ledninger m.m.
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE

1973/5972-1/105 SKJØNN
Dok. tgl. m/dbnr. 5972 - 6012
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE

1986/78660-2/105 BESTEMMELSE OM VEG
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Med flere bestemmelser
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE

2019/239356-1/200 PANTEDOKUMENT VED BYTTE AV BANK
BELØP: NOK 7.500.000
PANTHAVER:OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE

2019/239356-2/200 PRIORITETSBESTEMMELSE
VEKET FOR: PANTEDOKUMENT VED BYTTE AV BANK 2019/239235-1/200

2019/239378-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 35.000.000
PANTHAVER:OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE

2019/239378-2/200 PRIORITETSBESTEMMELSE
VEKET FOR: PANTEDOKUMENT VED BYTTE AV BANK 2019/239235-1/200

2019/239378-3/200 PRIORITETSBESTEMMELSE
VEKET FOR: PANTEDOKUMENT VED BYTTE AV BANK 2019/239356-1/200

2022/1308110-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 24.000.000
PANTHAVER:OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
ELEKTRONISK INNSENDT

Utleie
Med godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.


Regulering
Eiendommen ligger i et byggeområde for boliger, parkering og friområde. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser S-4833, S-3614, S-2159 og S-1066. kan sees hos megler.

Pågående saker:
*Kaptein Oppegaards vei 7 - Bruksendring av loft til bolig - Seksjon 4. Saksnummer: 201705673. Det foreligger en rammetillatelse datert 30.08.2017 og igangsettingstillatelse den 27.10.2017. Eiendommen ligger i et etablert småhusområde på Munkerud i bydel Nordstrand. Søknaden gjelder bruksendring av nordvestre del av loft i korsdelt firemannsbolig og sammenføyning av dette arealet med underliggende boenhet i bygningens 2. etasje. Tiltaket inkluderer også flytting av eksisterende takvinduer samt innsetting av nye. Tiltakets bruksareal (BRA) er oppgitt til 35 m2. Utnyttelsesgrad på eiendommen er oppgitt å være 26,94% BYA i dag, dette forblir uendret. Tiltaket innebærer ingen endring av antall boenheter.

*Kaptein Oppegaards vei 10 C - Riving av enebolig og oppføring av tomannsbolig. Saksnummer 202305397. Det er gitt rammetillatelse den 17.10.2023. Eiendommen ligger i bydelen Nordstrand og søknaden omfatter å rive eksisterende enebolig med bod og drivhus, samt oppføring av en tomannsbolig med to etasjer og kjeller med garasje.

*Kaptein Oppegaards vei 19 B og 21 mfl. - Planforslag til politisk behandling - Oppføring av barnehage. Saksnummer 201509823 - Reguleringssak. Omsorgsbygg ønsker å bygge en ny barnehage med uteoppholdsarealer på tomten som tidligere ble brukt som barnepark og foreta en reguleringsmessig opprydning innenfor planområdet. Foreslått grad av utnytting er BYA=20 %. Den nye barnehagebygningen er foreslått i 2 etasjer, med utearealer tilsvarende 5 avdelinger (90 barn).

*Kaptein Oppegaards vei 12 B - Oppføring av enebolig og ombygging av eksisterende enebolig. Saksnummer 201912263. Det er gitt rammetillatelse den 02.07.2020 og igangsettingstillatelse den 02.05.2023. Det søkes om å oppføre ny enebolig på eiendom på Munkerud i bydel Nordstrand. Eiendommen er i dag bebygd med to eneboliger fordelt på to seksjoner. Den nye eneboligen får tre etasjer, har hovedmål på 10,7 x 4,6 meter, integrert garasje og carport i 1. etasje og oppføres i laft eller stenderkonstruksjon med vakuumisolasjon med maksimal veggtykkelse på 20 cm. Boligen skal bekles i liggende trepanel. For å få plass til 8 x 8 m uteoppholdsareal for eksisterende enebolig i seksjon 1 søkes det om å innskrenke det nordvestlige hjørnet av eneboligen. 2,7 meter av ytterveggen flyttes inn 0,4 meter.

*Kaptein Oppegaards vei 25 C - Oppføring av enebolig. Saksnummer 201921014. Det er gitt rammetillatelse den 07.08.2020 og igangsettingstillatelse den 11.09.2020. Det søkes om oppføring av enebolig på eiendom med en eksisterende bolig i bydel Nordstrand.
Boligen har integrert dobbeltgarasje, hovedmål 7,5 x 10 meter og utføres med trekledning, flatt tak og takterrasse.


Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 5 000 000,- (Prisantydning)
kr 89 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 089 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 098 481,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 7 150,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 105 631,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Foto (Kr.7 500)
Tilrettelegging (Kr.9 900)
Grunnpakke borettslag (Kr.14 325)
Oppgjør (Kr.6 500)
Provisjon (Kr.40 000)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.12 642)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 900)
Markedspakke (Kr.22 900)
Totalt kr. (Kr.116 667)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
15-24-0170

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60

Ansvarlig megler
Daglig leder I Eiendomsmegler I Partner Gard Peder Kopstad

Saksbehandlere
Gard Peder Kopstad
EIE Ullevål & Sagene
Daglig leder I Eiendomsmegler I Partner
Mob: 40 44 10 07 / E-post: gpk@eie.no

Linnea Markussen
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 45 46 41 95
[/ E-post: lm@eie.no

Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Langbølgen 46
For mer om objektet
Langbølgen 46

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: