Bilde 1 av Lunden 13BBilde 2 av Lunden 13B
Digital salgsoppgave
Lunden 13B

0598 Oslo • Oslo kommune

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

kr 4 850 000

Fellesgjeld: kr 71 853Omkostninger: kr 134 970Totalpris: kr 5 056 823
Flott og romslig 4-roms m/optimal planløsning. Solrik vestvendt balkong. Bad & kjøkken fra 2011. V.v og fyring inkl.
Se bladbar salgsoppgaveLast ned denne salgsoppgavenVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
70
Antall soverom
3 soverom
Etasje
1
Internt bruksareal (BRA-i)
71 m²
Bruksareal (BRA)
79 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
8 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
10 m²
Fellesutgifter
kr 5 916 / Mnd
Prisantydning
kr 4 850 000
Omkostninger
kr 134 970
Fellesgjeld
kr 71 853
Totalpris
kr 5 056 823
Fellesformue
kr 46 116
Byggeår
1964
Tomt
Eiet tomt 169201 m²
Oppdragsnummer
92240246
card-default

Siamak Ebrahimi

Eiendomsmegler MNEF / Partner
Les om Siamak
Visninger
Søndag 01. des.
11:45 - 12:45
Meld deg på visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 4 850 000,-
Fellesgjeldkr 71 853,-
Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 4 921 853,-)kr 123 020,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Innflytningsgebyrkr 500,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 950,-
  
Totalpris kr 5 056 823
Eiendom
Lunden 13B, 0598 OSLO, Etasje: 1

Matrikkel
Gnr. 88 Bnr. 269 Snr. 70 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 79 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 71 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 8 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 10 kvm

Areal
Primærrom: 71 kvm, Bruksareal: 79 kvm, BRA-i: 71 kvm , BRA-e: 8 kvm , TBA: 10 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
3

Byggeår
1964

Tomt
Eiet tomt 169201 kvm

Prisantydning
4 850 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Robert Wilhelmsen Takstdato: 15.11.24

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 71 853,- pr. 19.11.2024.
Andel fellesformue: kr. 46 116,- pr. 31.12.2023.

Totalpris inkl. omkostninger
kr 4 850 000,- (Prisantydning)
kr 71 853,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 921 853,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Innflytningsgebyr)
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 123 020,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 4 921 853,-))
--------------------------------------------------------
kr 125 020,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 046 873,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 056 823,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 5 916,- pr. mnd.

Eier
Connie Østby Grøndahl

Beskrivelse
Velkommen til Lunden 13 B!

Leiligheten ligger i en høy første etasje, og har en luftig og usjenert beliggenhet i et etablert og populært område. Fra leiligheten er det kort vei til flotte turområder hele året, samtidig som det er kort vei til Oslo sentrum. Boligen er malt i tidsriktige farger og fremstår som meget innbydende og innflyttingsklar.

Nærområdet har et godt utvalg av butikker og handlesenter. Det er også rikelig tilgang på offentlig kommunikasjon med busser og T-bane. Flybussen stopper også like ved.

•Endeleilighet med gode lysforhold
•Solrik vestvendt balkong på 10 m²
•God planløsning
•Pent flislagt bad fra 2011
•HTH kjøkken fra 2011
•Tre gode soverom
•Romslig stue med store vindusflater
•A-konto fjernvarme og varmtvann
•Flotte turområder
•Kort gangavstand til "alt" man trenger

Parkering
Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.

Sameiet har 45 garasjeplasser og 51 uteparkeringsplasser, inkludert 3 gjesteparkeringsplasser samt en kombinert motorsykkel og gjesteparkeringsplass beliggende på Sameiets fellesareal, som leies ut til seksjonseierne eller beboere av seksjonene i Sameiet iht. den til enhver tid gjeldende prioritetsliste (venteliste).

Hver enkelt seksjonseier/beboer har kun rett til å leie én garasjeplass.

Leietiden løper til seksjonseier/beboer sier opp leieavtalen, alternativt til seksjonseierne/beboere fraflytter sameiet. Oppsigelsesfristen er en måned, beregnet fra utløpet av en kalendermåned.
Styret har rett til å si opp leieavtalen ved saklig grunn.

Leien for hhv. garasjeplassene og uteparkeringsplassene fastsettes at styret årlig, og skal dekke forventet drift og vedlikehold av garasjeplassene/uteparkeringsplassene, i tillegg til eventuelt fremtidig vedlikehold, samt andel av kostnader tilknyttet forretningsfører o.l.

Beliggenhet
Bjerke er et attraktivt og barnevennlig boligområde.
Leiligheten har nærhet til kollektivtransport, skoler, barnehager, kjøpesenter, idrettsanlegg, marka og daglige servicetilbud.

Gansavstand til Bjerkedalen Park. I 2019 ble parken kåret til årets grønne park, i 2016 til "Norges beste uterom" og i 2015 vant parken Oslo bys arkitekturpris, som det første grøntanlegget noensinne! Parken har fasiliteter som ballplass, volleyballbane, andedam, barnehage, opparbeidede grøntområder samt skøytebane og akebakke på vinterstid. I hjertet av parken ligger Paviljongen café og bistro med stor uteservering.

I tillegg til gangavstand til flere barnehager, barne- og ungdomsskoler samt Bjerke videregående skole er det også kort vei til et bredt utvalg av butikker som Meny, Europris, Floriss, Vitus apotek, Kiwi og Rema 1000. I nærområdet finnes også flere spisesteder som f.eks. EnTilPizza, Canvas Cafè og Bamboo. Det er dessuten kort vei til kjøpesentrene på Linderud, Alna og Storo.

Gode trenings- og rekreasjonsmuligheter med Fitness24Seven på Bjerke, Sats på Linderud senter samt idrettsanlegg på Linderud (ny idrettshall 2021) og Årvoll. Sommer som vinter er det supre turmuligheter i Lillomarka. Fra leiligheten er det nærhet til skitrekket eller turløypa opp til Grefsenkollen og en busstur til Tonsenhagen skole hvor en av Lillomarkas fineste skiløyper starter.

Tomt
Eiet tomt, 169201 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

BRA 79 m²
- BRA-i 71 m²: (Entrè/gang, bad/vaskerom, 3 soverom, stue og kjøkken)
- BRA-e 8 m²: (Kjellerbod 3 m² og loftsbod 5 m²)
- TBA 10 m²: (Balkong)

Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Hovedbærekonstruksjon i betong. Fasader med teglstein og fasadeplater. Valmet tak i treverk tekket med takstein. Snøfangere, renner, nedløp og beslag i stål. Vinduer og balkongdører med isolerglass. Felles trappegang med betongtrapp.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.

Følgende har fått tilstandsgrad 3 (TG-3) i tilstandsrapport:
Elektrisk
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
TG-2 gis grunnet manglende dokumentasjon på el-anlegget, samt manglende el-kontroll de siste 5 år. Løs sikring og manglende vernedeksler i sikringsskap gis TG-3.

Anbefalte tiltak:
Det anbefales en utvidet el-kontroll. Utbedre overnevnte avvik i sikringsskap.

Utbedringskostnader: Under 10 000.

Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Vinduer og dører
Vindu tilknyttet bad/vaskerom er antatt fra 2011. Øvrige vinduer og balkongdør er datert 1986. Entredør fra byggeår. Glass tilknyttet bad/vaskerom har punktert. Flere punkteringer er påregnelig som følge av vanlig slitasje. Entredør med manglende lyd- og brannklassifisering. TG-2 gis grunnet elde, slitasje og oppgitte avvik

Anbefalte tiltak:
Utskifting av punktert glass. Øvrige vinduer og dører er modne for utskifting.

Etasjeskille og gulv på grunn
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av niveleringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og ujevnheter ble registrert.
Lokalt avvik er målt opp til 11 mm. Totalt avvik er målt opp til 20 mm.

Anbefalte tiltak:
Det er ikke behov for umiddelbare tiltak, men ved eventuelt legging av nytt gulv som stiller krav til planhet, må tiltak påregnes.

Kjøkken - avtrekk
Avtrekk med kullfiltervifte gis TG-2 (ref. NS3600).

Vannbåren varme
Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Radiatorer og røropplegg gis TG-2 grunnet alder.

Bad/vaskerom
Oppsummering av overflater:
Vindu i PVC er etablert i dusjsone. Valgt løsning er uheldig. 1 sprukket veggflis nede ved gulv i dusjsone. Veggfuger i dusjsone med noe riss. Silikonfuger og gulvfuger i dusjsone med noe svertesopp. Oppgitte avvik gis TG-2.

Anbefalte tiltak overflater:
Rengjøring av overflater. Utskifting av dårlige silikonfuger. Det anbefales å installere et dusjkabinett for å begrense vindu/overflater for belastning med fritt vann.

Oppsummering av ventilasjon:
TG-2 er satt pga naturlig avtrekk selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret.

Oppsummering av fukt:
På grunn av bygningsmessige hindringer er det ikke mulig å foreta hulltaking i vegg bak våtsone. Takstmannen kontrollerer alltid med fuktindikator i våtsoner/risikoområder på bad. Måling med fuktindikator påviste forhøyede verdier i område ved vindu. Dette antas å ikke være noe problem så lenge vegg/overganger er riktig oppbygd med membran. Oppgitt avvik gis TG-2.

Anbefalte tiltak fukt:
Det anbefales å installere et dusjkabinett for å spare vindu/overflater for belastning med fritt vann.

Øvrig: Gulv
Gulvoverflater med normal elde og slitasje. TG-1. 2 skjøter i entrè/gang svikter ved trykkbelastning. Oppgitte avvik gis TG-2.

Øvrig: Utvendig solavskjerming
Markiser med værslitasje. TG-2 gis grunnet elde og slitasje.

Øvrig: Radon
Det er ikke utført radonmålinger i boligen. Oppgitt avvik gis TG-2 (ref. NS3600).

Anbefalte tiltak
Det anbefales å utføre målinger for å kartlegge radonkonsentrasjon i boligen.

Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
1. Kjenner du til om det er/har vært feil ved våtrommene, f.eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader?
Ja. Sprekk i en flis på bad, ifølge takstmann.

2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, både av faglært og ufaglært / egeninnsats. Firmanavn: AF Gruppen Norge AS, Norconsult AS, L-flis & Interiør AS.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Bad totalrenovert i 2011 i regi av sameiet. Innredning bad byttet i 2022 ved egeninnsats.

2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Firmanavn: AF Gruppen Norge AS, Norconsult AS, L-flis & Interiør AS.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Bad totalrenovert i 2011 i regi av sameiet.

2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja. Beboermappe.

7. Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende?
Ja. Noe skjevheter i gulv.

23. Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tidligere tilstandsvurderinger/rapporter eller målinger?
Ja. Takst er foretatt ifm salg av leiligheten. Har ikke mottatt denne rapporten.

26. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt felles gjeld?
Ja. Felleskostnader øker fra 01.01.25. Oppgitt beløp i salgsoppgaven er ny pris.

Standard
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 1965 som omhandler Lunden 13 - Boligblokk.

Det foreligger ferdigattest datert 2011 som omhandler Lunden 13 A og 13 B - Rehabilitering av bad i sameiet.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Radiatorer tilknyttet fjernvarme. Varme i gulv på bad.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G

Kommunale avgifter
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Eiendomsskatt er beregnet til:
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 5 916,- pr.mnd.
A-konto oppvarming, kabel-TV, internett, betjening andel fellesgjeld, drift, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter, forretningsførsel m.m.

Herav:
Akonto energi - varme: 959,-
Lån: 1068,-
Fellesutgifter: 3889,-

Det gjøres oppmerksom på at kostnadene i posten "lån", i oversikten over fordeling av felleskostnader ovenfor, økes til kr. 1197,- fra 01.01.2025.

Det gjøres også oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i felleskostnadene.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Kapitalinnkreving:
Styreleder opplyser om at sameiet er i gang med å utrede infrastruktur for elbil-lading. Kostnadene for dette vil trolig løses med kapitalinnkreving fra eierne i sameiet. Kapitalinnkreving vil gjelde samtlige sameiere, uavhengig om man leier plass eller ikke.
Det er pt. ikke klart hvor mye kostnaden vil komme på, men styreleder opplyser om at den totale kostnaden vil komme på over 1mnok, som vil fordeles på samtlige sameiere. Det gjøres oppmerksom på at nevnte kun er estimat, og ikke fastsatt. Ny eier må dermed måtte kunne regne med kostnader knyttet til kapitalinnkreving.

Faste løpende kostnader
Kjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Selskapets totale lån og vilkår:
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98208347454
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 7,20%
Restsaldo 1 492 833,00
Innfrielsesdato: 30.05.2054
Type rente: Flytende rente

Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98208347446
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 7,20%
Restsaldo 6 310 461,70
Innfrielsesdato: 30.08.2029
Type rente: Flytende rente

Sum andel fellesgjeld kr. 71 853,52,- pr. 19.11.2024 følger seksjonen ved salg.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Sameiet har et positivt årsresultat for 2023 på kr. 1 368 125,-

Forsikring med polisenummer
Gjensidige Forsikring Asa Polisenummer: 72060210

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 251 473,- Som sekundærbolig Kr. 4 755 597,-

Sameie
Sameie: Sameiet Lunden 7-17, Orgnr: 983528619

Sameiet består av 122 seksjoner.
Sameiet Lunden 7-17 har 1 ansatt (vaktmester).
Sameiets hjemmeside: www.lunden7-17.no

Skilt:
Navn på postkasser skal være graverte skilt. Skjema for bestilling av postkasseskilt og navn på ringetablå finnes på hjemmesiden til Sameiet, men kan også rekvireres fra vaktmester.

Styrets arbeid/Vedlikehold:
-Sameiet har en løpende avtale med skadedyrfirma for fjerning av rotter og bekjempelse av bl.a. veggedyr.
-For el-reparasjoner har vi avtale med Kvikk Installasjon og for vann/sanitær har vi avtale med Rørleggersentralen.
-Rene Trapper AS utfører trappevask hver mandag. Beboerne oppfordres til å ta inn dørmatten denne dagen.

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS.

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Dyrehold
Dyrehold er tillatt.
Dyreeiere er ansvarlig for å fjerne ekskrementer. Det er båndtvang på området. Dyr må ikke luftes rett utenfor inngangene eller på områder hvor det er installert lekeapparater for barn. Dyr skal ikke oppholde seg i oppgangene.
Dyreeier er økonomisk ansvarlig for utbedring av skader dyret måtte forårsake på sameiets eiendom.

Diverse
Installering og tilkopling av ny ventilator eller kjøkkenvifte til ventilasjonskanal på kjøkkenet er ikke tillatt. Jfr. bygningsloven paragraf 20-3. Dette forbudet gjelder også ved modifisering, fornying, utskiftning etc. av eksisterende kjøkkeninnredninger og/eller ventilatorer og kjøkkenvifter.

Bruk av kullfyrt grill er ikke tillatt på balkongene.

Sameiet krever et innflytningsgebyr på kr 500 til dekning av kostnader til skilting av postkasse og callinganlegg. Dette vil bli fakturert kjøper ifm overtagelsen.

Annet
Løsøre:
-Alle hvitevarer på kjøkken medfølger.
-Vaskemaskin på badet medfølger.
-Alle garderobeskap medfølger.
-Alle fastmonterte lamper medfølger.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

Sameiet har retningslinjer for antall personer som kan bo i en leilighet i sameiet: I person pr. 10 kvm, feks. en 4 roms leilighet på 78 kvm kan beboes av inntil 7 personer.

1961/15362-1/105  Erklæring/avtale  
23.11.1961 
Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-88/269
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1962/5306-1/105  Bestemmelse om veg  
07.05.1962 
Bestemmelse om kloakkledning
Regulering av areal i forbindelse med veggrunn/jernbanegrunn
Korrekt dok.nr. er iht gammel grunnbok og pantebokskopi: 5306/1962
Overført fra: 0301-88/269
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1962/9395-1/105  Best. om vann/kloakkledn.  
01.08.1962 
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-88/269
Gjelder denne registerenheten med flere

1962/13450-1/105  Erklæring/avtale  
24.10.1962 
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Overført fra: 0301-88/269
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1965/76-1/105  Bestemmelse om veg  
05.01.1965 
Bestemmelse om gjerde
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-88/269
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1968/18343-2/105  Erklæring/avtale  
26.11.1968 
Midlertidig dispensasjon fra Bygningsloven vedr. garasjer
Tinglyst med dbnr 18343 - 18348/68
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Overført fra: 0301-88/269
Gjelder denne registerenheten med flere

Utleie
Tillatt. Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret. Korttidsutleie er begrenset til 60 døgn per år. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.

Ved utleie eller utlån (av mer enn 3 mnd.s varighet) skal det søkes styret på fastsatt skjema og leietager eller lånetaker må godkjennes av styret før innflytting. Gebyr for behandling av utleiesøknad kr. 500.- må innbetales før godkjenning vil bli gitt.
Godkjenning kan bare nektes der det foreligger saklig grunn.

Vei/vann/kloakk
Offentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig m.tilh. anlegg i reguleringsplan.

Pågående saker i området:

Saksnummer 202315585: Refstadveien - Tilrettelegging for kollektiv og gang-sykkelvei.
Prosjektet skal følge opp intensjonene i VPOR Bjerke samt plan for sykkelveinettet i Oslo. Hensikten med reguleringsplanen er å oppgradere Refstadveien fra veg til gate for å imøtekomme og bidra til utviklingen av Bjerke til et mer bymessig område.

Saksnummer 202315286: Veksthusfløtten 54 - Tilbygg, påbygg og innsetting av to takvinduer.

Saksnummer 202213772: Refstadveien 15 m.fl. (Bjerke Torgbyen) - utarbeiding av planforslag. Saken gjelder
Refstadveien 15 - Utvikling med bolig, næring og trav.

Saksnummer 202000978: Erich Mogensøns vei 38.
Citycon Linderud Eiendom AS ønsker å omregulere Linderud senter og tilliggende områder som i dag er regulert til lokalsenter, forretning, kontor, barnehage og garasjer. Hensikten med planarbeidet er å oppgradere Linderud senter til et mer moderne bydelssenter med et bredere servicetilbud samt legge til rette for nye boliger rundt og på senteret. Et enetasjes garasjeanlegg foreslås erstattet med bolig, publikumsrettet virksomhet og parkering i kjeller. Det vurderes høyder på mellom 3-12 etasjer.

Saksnummer 202305411: Selvbyggerveien 215 - tilbygg, endring av takkonstruksjon, fasadeendring og bruksendring.

Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og 17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til revisjonen og du kan lese mer om dette her: https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 4 850 000,- (Prisantydning)
kr 71 853,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 921 853,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Innflytningsgebyr)
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 123 020,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 4 921 853,-))
--------------------------------------------------------
kr 125 020,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 046 873,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 056 823,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Tinglysning sikringspant selveier (Kr.500)
Visnings-/overtagelseshonorar pr. stk. (Kr.2 700)
Foto (Kr.5 500)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 850)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.3 500)
Innhenting av servitutter (per stk) (Kr.240)
Markedspakke 1 (Kr.13 900)
Markedspakke 2 (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Totalt kr. (Kr.71 975)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
92-24-0246

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

EIE vekst
EIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer

Avdeling
Sinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi

Saksbehandlere
Siamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Lunden 13B
For mer om objektet
Lunden 13B

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: