EiendomLunden 13B, 0598 OSLO, Etasje: 1
MatrikkelGnr. 88 Bnr. 269 Snr. 70 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 79 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 71 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 8 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 10 kvm
ArealPrimærrom: 71 kvm, Bruksareal: 79 kvm, BRA-i: 71 kvm , BRA-e: 8 kvm , TBA: 10 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom3
Byggeår1964
TomtEiet tomt 169201 kvm
Prisantydning4 850 000
TilstandsrapportTakstmann: Robert Wilhelmsen
Takstdato: 15.11.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 71 853,- pr. 19.11.2024.
Andel fellesformue: kr. 46 116,- pr. 31.12.2023.
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 850 000,- (Prisantydning)
kr 71 853,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 921 853,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Innflytningsgebyr)
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 123 020,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 4 921 853,-))
--------------------------------------------------------
kr 125 020,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 046 873,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 056 823,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 5 916,- pr. mnd.
EierConnie Østby Grøndahl
BeskrivelseVelkommen til Lunden 13 B!
Leiligheten ligger i en høy første etasje, og har en luftig og usjenert beliggenhet i et etablert og populært
område. Fra leiligheten er det kort vei til flotte turområder hele året, samtidig som det er kort vei til Oslo
sentrum. Boligen er malt i tidsriktige farger og fremstår som meget innbydende og innflyttingsklar.
Nærområdet har et godt utvalg av butikker og handlesenter. Det er også rikelig tilgang på offentlig
kommunikasjon med busser og T-bane. Flybussen stopper også like ved.
•Endeleilighet med gode lysforhold
•Solrik vestvendt balkong på 10 m²
•God planløsning
•Pent flislagt bad fra 2011
•HTH kjøkken fra 2011
•Tre gode soverom
•Romslig stue med store vindusflater
•A-konto fjernvarme og varmtvann
•Flotte turområder
•Kort gangavstand til "alt" man trenger
ParkeringGateparkering etter gjeldende bestemmelser.
Sameiet har 45 garasjeplasser og 51 uteparkeringsplasser, inkludert 3 gjesteparkeringsplasser samt en
kombinert motorsykkel og gjesteparkeringsplass beliggende på Sameiets fellesareal, som leies ut til
seksjonseierne eller beboere av seksjonene i Sameiet iht. den til enhver tid gjeldende prioritetsliste
(venteliste).
Hver enkelt seksjonseier/beboer har kun rett til å leie én garasjeplass.
Leietiden løper til seksjonseier/beboer sier opp leieavtalen, alternativt til seksjonseierne/beboere fraflytter
sameiet. Oppsigelsesfristen er en måned, beregnet fra utløpet av en kalendermåned.
Styret har rett til å si opp leieavtalen ved saklig grunn.
Leien for hhv. garasjeplassene og uteparkeringsplassene fastsettes at styret årlig, og skal dekke
forventet drift og vedlikehold av garasjeplassene/uteparkeringsplassene, i tillegg til eventuelt fremtidig
vedlikehold, samt andel av kostnader tilknyttet forretningsfører o.l.
BeliggenhetBjerke er et attraktivt og barnevennlig boligområde.
Leiligheten har nærhet til kollektivtransport, skoler, barnehager, kjøpesenter, idrettsanlegg, marka og
daglige servicetilbud.
Gansavstand til Bjerkedalen Park. I 2019 ble parken kåret til årets grønne park, i 2016 til "Norges beste
uterom" og i 2015 vant parken Oslo bys arkitekturpris, som det første grøntanlegget noensinne! Parken
har fasiliteter som ballplass, volleyballbane, andedam, barnehage, opparbeidede grøntområder samt
skøytebane og akebakke på vinterstid. I hjertet av parken ligger Paviljongen café og bistro med stor
uteservering.
I tillegg til gangavstand til flere barnehager, barne- og ungdomsskoler samt Bjerke videregående skole er
det også kort vei til et bredt utvalg av butikker som Meny, Europris, Floriss, Vitus apotek, Kiwi og Rema
1000. I nærområdet finnes også flere spisesteder som f.eks. EnTilPizza, Canvas Cafè og Bamboo. Det er
dessuten kort vei til kjøpesentrene på Linderud, Alna og Storo.
Gode trenings- og rekreasjonsmuligheter med Fitness24Seven på Bjerke, Sats på Linderud senter samt
idrettsanlegg på Linderud (ny idrettshall 2021) og Årvoll. Sommer som vinter er det supre turmuligheter i
Lillomarka. Fra leiligheten er det nærhet til skitrekket eller turløypa opp til Grefsenkollen og en busstur til
Tonsenhagen skole hvor en av Lillomarkas fineste skiløyper starter.
TomtEiet tomt, 169201 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA 79 m²
- BRA-i 71 m²: (Entrè/gang, bad/vaskerom, 3 soverom, stue og kjøkken)
- BRA-e 8 m²: (Kjellerbod 3 m² og loftsbod 5 m²)
- TBA 10 m²: (Balkong)
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteHovedbærekonstruksjon i betong. Fasader med teglstein og fasadeplater. Valmet tak i treverk tekket med
takstein. Snøfangere, renner, nedløp og beslag i stål. Vinduer og balkongdører med isolerglass. Felles
trappegang med betongtrapp.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.
Følgende har fått tilstandsgrad 3 (TG-3) i tilstandsrapport:
Elektrisk
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom
ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
TG-2 gis grunnet manglende dokumentasjon på el-anlegget, samt manglende el-kontroll de siste 5 år.
Løs sikring og manglende vernedeksler i sikringsskap gis TG-3.
Anbefalte tiltak:
Det anbefales en utvidet el-kontroll. Utbedre overnevnte avvik i sikringsskap.
Utbedringskostnader: Under 10 000.
Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Vinduer og dører
Vindu tilknyttet bad/vaskerom er antatt fra 2011. Øvrige vinduer og balkongdør er datert 1986. Entredør fra
byggeår. Glass tilknyttet bad/vaskerom har punktert. Flere punkteringer er påregnelig som følge av vanlig
slitasje. Entredør med manglende lyd- og brannklassifisering. TG-2 gis grunnet elde, slitasje og oppgitte
avvik
Anbefalte tiltak:
Utskifting av punktert glass. Øvrige vinduer og dører er modne for utskifting.
Etasjeskille og gulv på grunn
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av
niveleringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og
ujevnheter ble registrert.
Lokalt avvik er målt opp til 11 mm. Totalt avvik er målt opp til 20 mm.
Anbefalte tiltak:
Det er ikke behov for umiddelbare tiltak, men ved eventuelt legging av nytt gulv som stiller krav til planhet,
må tiltak påregnes.
Kjøkken - avtrekk
Avtrekk med kullfiltervifte gis TG-2 (ref. NS3600).
Vannbåren varme
Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Radiatorer og røropplegg gis
TG-2 grunnet alder.
Bad/vaskerom
Oppsummering av overflater:
Vindu i PVC er etablert i dusjsone. Valgt løsning er uheldig. 1 sprukket veggflis nede ved gulv i dusjsone.
Veggfuger i dusjsone med noe riss. Silikonfuger og gulvfuger i dusjsone med noe svertesopp. Oppgitte
avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak overflater:
Rengjøring av overflater. Utskifting av dårlige silikonfuger. Det anbefales å installere et dusjkabinett for å
begrense vindu/overflater for belastning med fritt vann.
Oppsummering av ventilasjon:
TG-2 er satt pga naturlig avtrekk selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret.
Oppsummering av fukt:
På grunn av bygningsmessige hindringer er det ikke mulig å foreta hulltaking i vegg bak våtsone.
Takstmannen kontrollerer alltid med fuktindikator i våtsoner/risikoområder på bad. Måling med
fuktindikator påviste forhøyede verdier i område ved vindu. Dette antas å ikke være noe problem så lenge
vegg/overganger er riktig oppbygd med membran. Oppgitt avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak fukt:
Det anbefales å installere et dusjkabinett for å spare vindu/overflater for belastning med fritt vann.
Øvrig: Gulv
Gulvoverflater med normal elde og slitasje. TG-1. 2 skjøter i entrè/gang svikter ved trykkbelastning.
Oppgitte avvik gis TG-2.
Øvrig: Utvendig solavskjerming
Markiser med værslitasje. TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Øvrig: Radon
Det er ikke utført radonmålinger i boligen. Oppgitt avvik gis TG-2 (ref. NS3600).
Anbefalte tiltak
Det anbefales å utføre målinger for å kartlegge radonkonsentrasjon i boligen.
Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de
opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte
bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
1. Kjenner du til om det er/har vært feil ved våtrommene, f.eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller
soppskader?
Ja. Sprekk i en flis på bad, ifølge takstmann.
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, både av faglært og ufaglært / egeninnsats. Firmanavn: AF Gruppen Norge AS, Norconsult AS, L-flis &
Interiør AS.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Bad totalrenovert i 2011 i regi av sameiet. Innredning bad byttet i 2022 ved egeninnsats.
2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Firmanavn: AF Gruppen Norge AS, Norconsult AS, L-flis & Interiør AS.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Bad totalrenovert i 2011 i regi av sameiet.
2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja. Beboermappe.
7. Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller
lignende?
Ja. Noe skjevheter i gulv.
23. Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tidligere tilstandsvurderinger/rapporter eller målinger?
Ja. Takst er foretatt ifm salg av leiligheten. Har ikke mottatt denne rapporten.
26. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt felles gjeld?
Ja. Felleskostnader øker fra 01.01.25. Oppgitt beløp i salgsoppgaven er ny pris.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 1965 som omhandler Lunden 13 - Boligblokk.
Det foreligger ferdigattest datert 2011 som omhandler Lunden 13 A og 13 B - Rehabilitering av bad i
sameiet.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingRadiatorer tilknyttet fjernvarme. Varme i gulv på bad.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattEiendomsskatt er beregnet til:
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 5 916,-
pr.mnd.
A-konto oppvarming, kabel-TV, internett, betjening andel fellesgjeld, drift, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter, forretningsførsel m.m.
Herav:
Akonto energi - varme: 959,-
Lån: 1068,-
Fellesutgifter: 3889,-
Det gjøres oppmerksom på at kostnadene i posten "lån", i oversikten over fordeling av felleskostnader
ovenfor, økes til kr. 1197,- fra 01.01.2025.
Det gjøres også oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en
økning i felleskostnadene.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Kapitalinnkreving:
Styreleder opplyser om at sameiet er i gang med å utrede infrastruktur for elbil-lading. Kostnadene for
dette vil trolig løses med kapitalinnkreving fra eierne i sameiet. Kapitalinnkreving vil gjelde samtlige
sameiere, uavhengig om man leier plass eller ikke.
Det er pt. ikke klart hvor mye kostnaden vil komme på, men styreleder opplyser om at den totale
kostnaden vil komme på over 1mnok, som vil fordeles på samtlige sameiere. Det gjøres oppmerksom på
at nevnte kun er estimat, og ikke fastsatt. Ny eier må dermed måtte kunne regne med kostnader knyttet til
kapitalinnkreving.
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldSelskapets totale lån og vilkår:
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98208347454
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 7,20%
Restsaldo 1 492 833,00
Innfrielsesdato: 30.05.2054
Type rente: Flytende rente
Bank: Obos-Banken AS
Lånenr.: 98208347446
Lånetype: Annuitetslån
Rentesats: 7,20%
Restsaldo 6 310 461,70
Innfrielsesdato: 30.08.2029
Type rente: Flytende rente
Sum andel fellesgjeld kr. 71 853,52,- pr. 19.11.2024 følger seksjonen ved salg.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapSameiet har et positivt årsresultat for 2023 på kr. 1 368 125,-
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring Asa
Polisenummer: 72060210
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 251 473,-
Som sekundærbolig Kr. 4 755 597,-
SameieSameie: Sameiet Lunden 7-17, Orgnr: 983528619
Sameiet består av 122 seksjoner.
Sameiet Lunden 7-17 har 1 ansatt (vaktmester).
Sameiets hjemmeside: www.lunden7-17.no
Skilt:
Navn på postkasser skal være graverte skilt. Skjema for bestilling av postkasseskilt og navn på ringetablå
finnes på hjemmesiden til Sameiet, men kan også rekvireres fra vaktmester.
Styrets arbeid/Vedlikehold:
-Sameiet har en løpende avtale med skadedyrfirma for fjerning av rotter og bekjempelse av bl.a. veggedyr.
-For el-reparasjoner har vi avtale med Kvikk Installasjon og for vann/sanitær har vi avtale med
Rørleggersentralen.
-Rene Trapper AS utfører trappevask hver mandag. Beboerne oppfordres til å ta inn dørmatten denne
dagen.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
DyreholdDyrehold er tillatt.
Dyreeiere er ansvarlig for å fjerne ekskrementer. Det er båndtvang på området. Dyr må ikke luftes rett
utenfor inngangene eller på områder hvor det er installert lekeapparater for barn. Dyr skal ikke oppholde
seg i oppgangene.
Dyreeier er økonomisk ansvarlig for utbedring av skader dyret måtte forårsake på sameiets eiendom.
DiverseInstallering og tilkopling av ny ventilator eller kjøkkenvifte til ventilasjonskanal på kjøkkenet er ikke tillatt.
Jfr. bygningsloven paragraf 20-3. Dette forbudet gjelder også ved modifisering, fornying, utskiftning etc. av
eksisterende kjøkkeninnredninger og/eller ventilatorer og kjøkkenvifter.
Bruk av kullfyrt grill er ikke tillatt på balkongene.
Sameiet krever et innflytningsgebyr på kr 500 til dekning av kostnader til skilting av postkasse og
callinganlegg. Dette vil bli fakturert kjøper ifm overtagelsen.
AnnetLøsøre:
-Alle hvitevarer på kjøkken medfølger.
-Vaskemaskin på badet medfølger.
-Alle garderobeskap medfølger.
-Alle fastmonterte lamper medfølger.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
Sameiet har retningslinjer for antall personer som kan bo i en leilighet i sameiet: I person pr. 10 kvm,
feks. en 4 roms leilighet på 78 kvm kan beboes av inntil 7 personer.
1961/15362-1/105 Erklæring/avtale
23.11.1961
Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-88/269
Gjelder denne registerenheten med flere
1962/5306-1/105 Bestemmelse om veg
07.05.1962
Bestemmelse om kloakkledning
Regulering av areal i forbindelse med veggrunn/jernbanegrunn
Korrekt dok.nr. er iht gammel grunnbok og pantebokskopi: 5306/1962
Overført fra: 0301-88/269
Gjelder denne registerenheten med flere
1962/9395-1/105 Best. om vann/kloakkledn.
01.08.1962
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-88/269
Gjelder denne registerenheten med flere
1962/13450-1/105 Erklæring/avtale
24.10.1962
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Overført fra: 0301-88/269
Gjelder denne registerenheten med flere
1965/76-1/105 Bestemmelse om veg
05.01.1965
Bestemmelse om gjerde
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-88/269
Gjelder denne registerenheten med flere
1968/18343-2/105 Erklæring/avtale
26.11.1968
Midlertidig dispensasjon fra Bygningsloven vedr. garasjer
Tinglyst med dbnr 18343 - 18348/68
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Overført fra: 0301-88/269
Gjelder denne registerenheten med flere
UtleieTillatt. Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret. Korttidsutleie er begrenset til 60 døgn per
år. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende.
Ved utleie eller utlån (av mer enn 3 mnd.s varighet) skal det søkes styret på fastsatt skjema og leietager
eller lånetaker må godkjennes av styret før innflytting. Gebyr for behandling av utleiesøknad kr. 500.- må
innbetales før godkjenning vil bli gitt.
Godkjenning kan bare nektes der det foreligger saklig grunn.
Vei/vann/kloakkOffentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig m.tilh. anlegg i reguleringsplan.
Pågående saker i området:
Saksnummer 202315585: Refstadveien - Tilrettelegging for kollektiv og gang-sykkelvei.
Prosjektet skal følge opp intensjonene i VPOR Bjerke samt plan for sykkelveinettet i Oslo. Hensikten med
reguleringsplanen er å oppgradere Refstadveien fra veg til gate for å imøtekomme og bidra til utviklingen
av Bjerke til et mer bymessig område.
Saksnummer 202315286: Veksthusfløtten 54 - Tilbygg, påbygg og innsetting av to takvinduer.
Saksnummer 202213772: Refstadveien 15 m.fl. (Bjerke Torgbyen) - utarbeiding av planforslag. Saken
gjelder
Refstadveien 15 - Utvikling med bolig, næring og trav.
Saksnummer 202000978: Erich Mogensøns vei 38.
Citycon Linderud Eiendom AS ønsker å omregulere Linderud senter og tilliggende områder som i dag er
regulert til lokalsenter, forretning, kontor, barnehage og garasjer. Hensikten med planarbeidet er å
oppgradere Linderud senter til et mer moderne bydelssenter med et bredere servicetilbud samt legge til
rette for nye boliger rundt og på senteret. Et enetasjes garasjeanlegg foreslås erstattet med bolig,
publikumsrettet virksomhet og parkering i kjeller. Det vurderes høyder på mellom 3-12 etasjer.
Saksnummer 202305411: Selvbyggerveien 215 - tilbygg, endring av takkonstruksjon, fasadeendring og
bruksendring.
Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og
17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også
vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om
Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til
revisjonen og du kan lese mer om dette her:
https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 850 000,- (Prisantydning)
kr 71 853,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 921 853,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Innflytningsgebyr)
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 123 020,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 4 921 853,-))
--------------------------------------------------------
kr 125 020,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 046 873,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 056 823,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Tinglysning sikringspant selveier (Kr.500)
Visnings-/overtagelseshonorar pr. stk. (Kr.2 700)
Foto (Kr.5 500)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 850)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.3 500)
Innhenting av servitutter (per stk) (Kr.240)
Markedspakke 1 (Kr.13 900)
Markedspakke 2 (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Totalt kr. (Kr.71 975)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0246
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
EIE vekstEIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har
eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med
eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi
SaksbehandlereSiamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no