Bilde 1 av Magnus' gate 13Bilde 2 av Magnus' gate 13
Digital salgsoppgave
Magnus' gate 13

0650 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Prisantydning

Objektet er solgt!

Flott og romslig 2-roms selveier. Solrik sydvendt balkong. Heis. Delikat bad fra 2021. Varmtvann inkl. Garasje*
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
61
Antall soverom
1 soverom
Etasje
2
Internt bruksareal (BRA-i)
52 m²
Bruksareal (BRA)
56 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
4 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
3 m²
Fellesutgifter
kr 2 985 / Mnd
Prisantydning
kr 4 600 000
Omkostninger
kr 131 770
Fellesgjeld
kr 53 000
Totalpris
kr 4 784 770
Byggeår
1990
Tomt
Eiet tomt 4640 m²
Oppdragsnummer
92240080
card-default

Siamak Ebrahimi

Eiendomsmegler MNEF / Partner
Les om Siamak
Prisantydningkr 4 600 000,-
Fellesgjeldkr 53 000,-
Dokumentavgiftkr 121 320,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Boligkjøperforsikring (valgfritt)kr 8 950,-
  
Totalpris kr 4 784 770
Eiendom
Magnus' gate 13, 0650 OSLO, Etasje: 2

Matrikkel
Gnr. 231 Bnr. 283 Snr. 61 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 56 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 52 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 3 kvm

Areal
Primærrom: 52 kvm, Bruksareal: 56 kvm, BRA-i: 52 kvm , BRA-e: 4 kvm , TBA: 3 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
1

Byggeår
1990

Tomt
Eiet tomt 4640 kvm

Prisantydning
4 600 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Robert Wilhelmsen Takstdato: 19.04.24

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 53 000,- pr.
Andel fellesformue kr. 0,-

Totalpris inkl. omkostninger
kr 4 600 000,- (Prisantydning)
kr 53 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 653 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 121 320,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 122 820,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 775 820,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 950,- (Boligkjøperforsikring (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 784 770,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 2 985,- pr. mnd.

Eier
Ida Fagervold Frida Sofie Slettvold

Parkering
Styrelder opplyser om at det er mulig å leie garasjeplass og at det for øyeblikket er det kort venteliste på vanlige plasser uten elbilading. Månedlig leie er på 750,-.

Elbil-lading er tilgjengelig på noen plasser, og da koster det 950,- per måned. Styret opplyser videre om at de utvider tilbudet av ladeplasser sakte men sikkert, basert på etterspørsel, i et par omganger i året. Ellers gateparkering etter gjeldende bestemmelser.

Beliggenhet
Leiligheten ligger attraktivt til på Tøyen. Området har et mangfoldig og dynamisk område med flere historiske verdier. Fra leiligheten har du gangavstand til et urbant byliv med flere hyggelige spisesteder og kaféer, flotte grøntområder og gode kollektivforbindelser til resten av Oslo. Dersom du foretrekker sykkel er det kort vei til flere deler av Oslo, som blant annet Sørenga for et morgenbad eller badstue.

Det er i tillegg en kort spasertur til Grünerløkka, Grønland, Kampen og Oslo sentrum med alt av bymessige fasiliteter. Grünerløkka er kjent for sitt pulserende uteliv med noen av Oslo sine mest spennende restauranter og barer som blant annet Delicatessen, Trattoria Populære, Südøst m.m. Grünerløkka kan også by på et mangfold innenfor kultur- og shoppingtilbud med flere nisjeforretninger og loppemarked hver søndag i Birkelunden

Tomt
Eiet tomt, 4640 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

BRA 56 m²
- BRA-i 52 m²: (Entré/gang, bad, soverom og stue/kjøkken)
- BRA-e 4 m²: (Loftsbod)

Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Hovedbærekonstruksjon betong forblendet med teglstein. Fasadeplater ved balkonger. Saltak i treverk tekket med takstein. Renner, nedløp og beslag i stål. Vinduer og balkongdører med 2-lags glass og trekarmer. Felles trapp i støpt betong. Personheis i oppgang.

Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.

Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport: 
Balkong, terrasse, platting - Oppsummering
Det er ikke registrert skader eller forhold med behov for tiltak. TG-1. Balkonger som ligger mer enn 50 cm over terreng skal sikres med rekkverk. Rekkverket tilfredsstiller krav til høyde på oppføringstidspunktet, men er lavere enn dagens forskriftskrav på 100 cm. Ingen tiltak er påkrevd. Lavt rekkverk i henhold til dagens krav gis TG-2 (ref. NS3600).

Vinduer og dører - Oppsummering
Vinduer og dører fra byggeår med normal elde og slitasje, alder tatt i betrakting. Punktering er påregnelig som følge av vanlig slitasje. TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Etasjeskille og gulv på grunn - Oppsummering
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av niveleringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og ujevnheter ble registrert. Lokalt avvik er målt opp til 12 mm. Totalt avvik er målt opp til 20 mm.
Oppgitte skjevheter gis TG-2.
Kjøkken
Oppsummering av overflater og innredning:
Kjøkkeninnredning med barløsning, malte glatte fronter, laminat benkeplater, oppvaskkum, ventilator, belysning under overskap, kjøleskap, fryseskap og oppvaskmaskin.
Oppgradert i senere år med nye fronter og nye benkeplater. Skapstammer fra byggeår.
Innredningen fremstår med normal tilstand i henhold til alder.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje. Nyere del av kjøkken gis TG-1.
Parkett ved kjøleskap er fuktskadet. Se pkt. "Gulv" for beskrivelse/vurdering.

Oppsummering av avtrekk:
Avtrekk med kullfiltervifte gis TG-2 (ref. NS3600).

Avløpsrør - Oppsummering
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Det er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille. Ingen negative avvik ble observert på befaringsdagen. Avløpsrør fra byggeår og 2021. Avløpsanlegg fra byggeår har nådd en høy alder og skader/lekkasjer kan oppstå.
TG-2 gis grunnet alder. Avløpsrør fra 2021 gis TG-1 grunnet alder.

Anbefalte tiltak:
Avløpsanlegg bør pga alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av kjøkken.

Vannledninger - Oppsummering
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Adkomst til fordelerskap på bad/vaskerom. Rør-i-rør system fra 2021. Kobberrør tilknyttet kjøkken fra byggeår har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader. Ingen lekkasjer ble avdekket ved befaringen.
TG-2 gis grunnet alder. Røranlegg tilknyttet bad/vaskerom gis TG-1 grunnet alder.

Anbefalte tiltak:
Vannrør bør pga alder oppgraderes sammen med eventuelle oppgraderinger av kjøkken.

Øvrig: Gulv - Oppsummering
Parkett med bruksslitasje, samt hakk/merker. I tillegg fuktskade ved kjøleskap. Måling med fuktindikator påviste ingen unormale verdier på befaringsdagen. Deler av fotlist på soverom med manglende overdekning. TG-2 gis grunnet elde, slitasje og oppgitte avvik.

Anbefalte tiltak:
Utskifting av skadede parkettbord.
Øvrig: Annet fast inventar - Oppsummering
Garderobeskap i entré/gang gis TG-2 grunnet elde og slitasje.

Øvrig: Innerdører - Oppsummering
Dører med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje. Innerdør fra 2021 gis TG-1.

Følgende har fått tilstandsgrad ikke undersøkt (TG-IU) i tilstandsrapport:
Elektrisk - Oppsummering
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
Eier opplyser at det ble utført el-kontroll i 2021. Ingen feil mangler ble avdekket.
El-anlegg tilknyttet bad/vaskerom er fra 2021. Dokumentasjon på utførte arbeider foreligger.

Oppsummering av ventilasjon
Eier opplyser om avtrekk med varierende funksjon.

Anbefalte tiltak ventilasjon:
Kontroll av installasjoner.

For ytterligere informasjon se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Martinsen Bad & Bolig AS.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Totalrenovering av bad. Martinsen Bad & Bolig AS og Elektro Sivert Installasjon AS utførte arbeidet. Dokumentasjon finnes i boligmappa. Ferdigstilt desember 2021.

2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Firmanavn: Martinsen Bad & Bolig AS.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Totalrenovering av bad. Membran og sluk skiftet ut/fornyet. Arbeidet pågikk i november/desember, med ferdigstillelse i 2021.

2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja. Alt av dokumentasjon ligger i boligmappa.

4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Martinsen Bad & Bolig AS.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Totalrenovering av bad. Martinsen Bad & Bolig AS. Arbeidet pågikk i november/desember, med ferdigstillelse i 2021.

13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 14.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Elektro-Sivert Installasjon AS.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: I forbindelse med totalrenovering av bad. Etablering av varmekabler, nye stikk og downlights. Dokumentasjon ligger i boligmappa.

13.1 Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift om lavspenningsanlegg)?
Ja. Stemplet utført 2017. Oppdatert kursoversikt i dør.

14. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Ja. Kontroll desember 2021. Ingen avvik funnet. Utført av Infratek Elsikkerhet. Dokumentasjon ligger i boligmappa.

Tilleggskommentar:
Ved innflytting i 2018 virket det som at malingen på veggene ikke var herdet fullstendig, og vi opplevde at malingen enkelte steder lett tok skade. Etter befaring av takstmann og teknisk malingsekspert ble vi anbefalt å male over med en annen type maling for å herde veggene. Veggene ble malt på nytt med den respektive malingen i 2019 og vi opplevde en forbedring. I ettertid har det ikke vært en utfordring, foruten ved tyngre møbler som står over tid.

Bruksareal
Bruksareal: 56 kvm

Boder
Egen loftsbod (Nr. 61) på 4 kvm.

Standard
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 19.09.1990 som omhandler nybygg, boligblokk.
Det foreligger ferdigattest datert 19.09.1990 som omhandler ventilasjonsanlegg - boligblokk.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Elektrisk oppvarming med panelovn. Gulvvarme på bad.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter E

Kommunale avgifter
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 2 985,- pr.mnd.
á-konto oppvarming, drift, tv/bredbånd, kommunale avgifter, forretningsførsel, betjening andel fellesgjeld, felles bygningsforsikring m.m.

Herav:
Akonto varmtvann 300,-
Felleskostnader 2.436,-
TV/bredbånd 249,-

Varmtvann faktureres månedlig a-konto og avregnes en gang i året.

Styreleder opplyser at styret har en vedlikeholdsplan som de jobber kontinuerlig med. Det er pt. ingen større arbeider planlagt i år eller de nærmeste årene. Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i felleskostnadene.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Faste løpende kostnader
Kjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Lånenr.: HANBAN-94927042589
Type: A
Restsaldo: 10.004.614,-
Restløpetid: 22 år 6 md
Term pr. år: 4
Type rente: Flytende
Rente: 7,05%

Sum andel fellesgjeld kr 53.000,- pr. 01.04.2024 følger seksjonen.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Sameiet har et negativt årsresultat for 2022 på kr. -3 391 158.

Sameiet har gjennomført rehabiliterings- og vedlikeholdsprosjekter som innebærer at sameiet fra stiftelsen frem til 31.12. i regnskapsåret har hatt høyere kostnader enn inntekter. Den manglende likviditeten som dette medfører, er blitt finansiert ved låneopptak.

Sameiet har i 2022 montert nytt sirkulasjonsanlegg. Kostnadene til prosjektet er fordelt over kostnadspostene «Vedlikehold bygning innvendig» og «Konsulenthonorar» og beløper seg til totalt kr 3.668.454.

Forsikring med polisenummer
If Skadeforsikring Nuf Polisenummer: SP730572

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 208 574,- Som sekundærbolig Kr. 4 592 579,-

Sameie
Sameie: Sameiet Kongstun II, Orgnr: 971280239

Sameiet består av 143 seksjoner. Sameiet Kongstun II sto ferdigstilt 1989 og første beboer flyttet inn i 1990.
-Sameiets styre kan kontaktes på kongstun2@styrerommet.no
-Sameiet skal ha en enhetlig skilting av ringetablå og postkasser og styret fastsetter regler for utforming og navnsetting av disse skilt. Seksjonsnummer kan påføres skiltet. Styret besørger oppsetting og vedlikehold av skilt, mens seksjonseier er ansvarlig for å betale kostnadene ved dette. Kostnaden er en særkostnad for den enkelte seksjonseier som styret er berettiget til å innkreve.
-Sameiet har vasketjenest gjennom ISS.
-Sameiet har sykkelboder tilknyttet til de ulike oppgangene. Tilgang til disse må bestilles via styrets e-post.
-Sameiet har en lukket Facebookgruppe, Sameiet Kongstun 2.
-Kommunikasjon i sameiet skjer via Vibbo.
-Sameiet har en avtale om tv/internett med Telenor om et abonnement som heter Frihet S, inkludert i fellesutgiftene. Man kan ha litt av begge deler men man kan velge å ha kun en av delene, ifølge styreleder.

Styret har en vedlikeholdsplan som de jobber kontinuerlig med. Det er pt. ingen større arbeider planlagt i år eller de nærmeste årene. Det vil på sikt måtte påregnes vedlikehold i sameiet.

Styrets arbeid 2022/2023
Vedlikeholdsplan:
Sameiet har over mange år opparbeidet et etterslep på vedlikehold av boligmassen som har medført en del uforutsette kostnader. Dette gjelder eksempelvis sirkulasjonsanlegg, brannvarslingsanlegg, vannlekkasjer på loft og i garasjer m.m.
Styret har derfor fortsatt jobben med oppfølging av vedlikeholdsplan som gir en oversikt over både utført og planlagt vedlikehold. Denne planen vil også inneholde informasjon om prioritering av ulike tiltak. Se vedlegg.

Lekkasje i tak Magnus gate 9:
I januar 2023 ble det oppdaget en lekkasje i heissjakten i M9. Det viser seg at taket har en svakhet i konstruksjonen, som har medført at taket ikke er tett. Dette er under utbedring vinteren 2023. Det viser seg dessverre at denne konstruksjonssvakhet også gjelder de øvrige gårdene, og styret har iverksatt arbeid for å evaluere og innhente tilbud på utbedring av tak over heissjakten i alle gårdene.

Vakthold og videoovervåking:
Styret har ved noen anledninger i løpet av året bistått politiet med videoopptak i forbindelse med innbrudd og hærverk.

Salg av loft:
Styret har jobbet videre med å få kartlagt muligheter for salg av loft, men dette har vist seg å være vanskelig. Vi engasjerte en arkitekt for å vurdere mulighetene, og fikk en rapport som konkluderte med at det på grunn av lav takhøyde ville bli vanskelig å få tillatelse fra kommunen for utbygging, i tillegg vil det bli veldig kostbart å bygge om på grunn av diverse fellesanlegg. Styret har vært i kontakt med en arkitekt til som kom med samme anbefaling. Styret har også forsøkt å få en tredje arkitekt til å gjøre en ny vurdering, men har ikke lyktes med dette.

Sirkulasjonsanlegg og varmtvannsberedere:
Det var en del problemer med varmtvann høsten 2021 og vinter 2022, både i den enkelte leilighet og i form av lekkasjer. Bytte av sirkulasjonsanlegg og varmtvannsberedere, samt etterisolering av loft og forbedring av tilgang til tekniske anlegg på loft ble ferdigstilt høsten 2022.

Containere og søppel:
Sameiet Kongstun 1 og 2 samarbeider om og deler på utgiftene ved bestilling av containere slik at beboerne kan få kastet større ting med jevne mellomrom i stedet for å sette det igjen omkring i fellesarealene og utendørs i sameiet.

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS.

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Dyrehold
Dyrehold tillates kun etter undertegning av spesiell husdyr-erklæring. Dyr som er til ulempe for andre beboere må ikke holdes i leiligheten. Lufting av husdyr skal skje utenom gangveiene, garasjene og barnas lekeplasser. Lufting av husdyr skal ikke skje innen Kongstun II sitt område. Eventuelle ulykker skal plukkes opp og spyles. Urinering på beplanting skal spyles bort. Hunder og katter skal føres i bånd.

Diverse
Den styret gir fullmakt, skal ha adgang til de enkelte bruksenheter for å foreta ettersyn, installasjoner og reparasjoner når dette er nødvendig av hensyn til sameiet eller noen av de øvrige sameierne, og det tas rimelig hensyn til vedkommende sameie.

Annet
-Oppvaskmaskin, kjøleskap og fryser medfølger.
-Vaskemaskin og komfyr medfølger ikke.
-Alle taklamper medfølger.
-Veggkrok i gang medfølger ikke.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

Utleie
Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.

Leietaker av bruksenhet må godkjennes av styret. Godkjennelse skal foreligge før utleie.

Vei/vann/kloakk
Offentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg i reguleringsplan.

Pågående saker i området:
Saksnummer 201719346: Borggata 7 - 9 - Bruksendring og fasadeendring, riving av deler av tilbygg mot bakgård - Kulturstedet.

Saksnummer 201905974: Håkons gate 14 - 16 - Bestilling av oppstartsmøte - Omsorgsboliger.
Bydel Gamle Oslo (BGO) fikk i 2018 i oppdrag fra Byrådsavdelingen for eldre, helse og arbeid om å utarbeide en forenklet KVU (konseptvalgutredning) for boliger til vanskeligstilte personer i bydelen, hvor Boligbygg (nå Oslobygg) hadde ansvaret for utarbeidelse av en alternativanalyse. Bakgrunnen for KVU var boligbehov til vanskeligstilte i bydel Gamle Oslo. Målet var å etablere inntil 25 nye boliger. Det ble vurdert ulike måter å fremskaffe boliger avhengig av målgruppe, blant annet kjøp av enkeltboliger, ombygging og kjøp av tomt for bygging. 9 eiendommer ble vurdert i alternativanalysen og Håkons gate 14 - 16 var den eneste av disse som ble vurdert som egnet til boliger for vanskeligstilte.
På vegne av Boligbygg Oslo KF, og i medhold av plan- & bygningsloven § 12-8, varsles oppstart av arbeider med detaljregulering for omsorgsboliger, boliger og felles avkjørsel på et område mellom Håkons gate og Sverres gate i Bydel Gamle Oslo.  Boligbygg Oslo KF ønsker å detaljregulere deler av planområdet til omsorgsboliger. De ønsker å oppføre en bygning på 4 etasjer på eiendommene 231/208 og 231/209.

Åkebergveien 11:
Statsbygg foreslår å regulere Åkebergveien 11 til fengsel og parkområde. Planens hensikt er å tilrettelegge for et nytt fengselsanlegg på Grønland, og å etablere et nytt parkareal mellom Klosterenga park og Åkebergveien. Byantikvaren fremmer to alternativ, hvor alternativ 2a omregulerer deler av planområdet til andre formål enn fengsel og store deler av eksisterende bebyggelse reguleres til bevaring. Alternativ 2b har samme formål som alternativ 1, Statsbyggs forslag, men større deler av eksisterende bebyggelse reguleres til bevaring.

Saksnummer 201809736: Kolstadgata m.fl. - Detaljregulering til politisk behandling - Møteplass ved Tøyen skole.
Bymiljøetaten foreslår å omregulere Kolstadgata og deler av Økernveien og Hagegata. En del av Kolstadgata foreslås omregulert fra kjørevei til offentlig torg. Hensikten med omreguleringen er å frigjøre arealer utenfor Tøyen skole som både kan brukes av elevene i skoletiden og være en møteplass for lokalmiljøet. Samtidig sikrer planforslaget et mer trafikksikkert og trygt miljø i byrommet mellom Tøyen torg og Sørligata.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 4 600 000,- (Prisantydning)
kr 53 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 653 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 121 320,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 122 820,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 775 820,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 950,- (Boligkjøperforsikring (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 784 770,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Visnings-/overtagelseshonorar pr. stk. (Kr.6 000)
Provisjon (Kr.48 530)
Tilrettelegging (Kr.15 000)
Grunnpakke brl/sameie (Kr.14 500)
Foto (Kr.5 000)
Markedspakke (Kr.21 900)
Oppgjør (Kr.7 000)
Totalt kr. (Kr.126 430)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
92-24-0080

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi

Saksbehandlere
Siamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Magnus' gate 13
For mer om objektet
Magnus' gate 13

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: