EiendomMaridalsveien 39C, 0175 Oslo, Etasje: 1
MatrikkelGnr. 218 Bnr. 122 Snr. 39 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 55 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 51 kvm
Følgende rom er inkludert i innvendig bruksareal: Entré, åpen stue- og kjøkkenløsning, soverom og
baderom.
- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 11 kvm
ArealPrimærrom: 51 kvm, Bruksareal: 55 kvm, BRA-i: 51 kvm , BRA-e: 4 kvm , TBA: 11 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1898
TomtEiet tomt 987 kvm.
Opparbeidet felles gårdsrom og felles terrasse.
Prisantydning4 750 000
TilstandsrapportTilstandsrapport er avholdt av Christian B. Kjerulf datert 16.03.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 26 740,- pr. 15.03.2024
Andel fellesformue: kr. 20 313,- pr. 31.12.2023
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 750 000,- (Prisantydning)
kr 26 740,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 776 740,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 750,- (Innflyttingsgebyr kjøper)
kr 125 650,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 127 900,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 904 640,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 913 890,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 179,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererVarmtvann, bredbånd, vaktmester, trappevask, nedbetaling av fellesgjeld, felles bygningsforsikring, renter
og avdrag, driftskostnader, kommunale avgifter
Totale felleskostnader per mnd er på kr. 3 179 og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: kr. 2.639,-
- Renter og avdrag: kr. 382,-
- Bredbåndsavgift: kr. 130,-
- Dugnadsbidrag: kr. 28,-
Kommunale avgifterKommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
EierMathias Toppen Halvorsen
BeskrivelseVelkommen til denne fine leiligheten!
Dette er en vakker og tidsriktig 2-roms med supersentral beliggenhet på Alexander Kiellands plass. Selve
leiligheten holder en gjennomgående bra standard, og planløsningen svært godt utnyttet. Fra stuen er det
utgang til en herlig sydøstvendt terrasse med flotte solforhold. Kjøkkenet var nytt 2020 og badet ble
oppgradert i 2023 med mikrosement og ny innredning.
Høydepunkter:
- Tidløst og pent kjøkken fra 2020
- Bad oppgradert i 2023
- Nye downlights og dimmere i flere rom i 2024
- Sydøstvendt terrassen på hele 11 kvm
- Vendt i sin helhet mot bakgårdsrom
- Varmtvann og internett inkludert i felleskostnadene
- Supert utleieobjekt
- Sentral og attraktiv beliggenhet
- Svært kort vei til kollektivtransport, kafeer og spisesteder
Velkommen til en hyggelig visning! Husk at det bare er å ta kontakt dersom det er noe du lurer på!
ParkeringDet er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt –
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetVelkommen til et populært, idyllisk og sentralt sted å bo! Meget attraktiv og sentral beliggenhet ved
Alexander Kiellands plass. Dette er et koselig og unikt område plassert midt mellom Alexander Kiellands
plass, St. Hanshaugen, Sagene, Torshov og Grünerløkka. Avstanden er kort til alt av urbane fasiliteter.
Kvelds- og søndagsåpen matbutikk finnes like i nærheten og dekker de fleste enkle og hverdagslige
behov. I umiddelbar nærhet finnes Kiellands Hus med matbutikk, vinmonopol, apotek, kafé, bokhandel,
frisør og kiosk, samt flere restauranter som gamle Tranen som er Åpent Bakeri på dagtid og Colonel
Mustard etc. Både St. Hanshaugen senter og Ringnes Park senter med blant annet Ringen Kino er kun
en kort spasertur unna. For øvrig kan sentrum, Majorstuen og Storo Storsenter enkelt nåes med
kollektivtilbudet i området. For den aktivitetslystne er tilbudet bredt og treningsmulighetene mange:
aktivitetspark i Ilaparken, SATS treningssenter på Sagene Ring, SATS på Ringnes Park og Myrens
Sportssenter på Torshov med Oslo Squash, Klatreverket og Golfsenteret i Myrens Verksted, Sagene
squash, samt. SiO Athletica Vulka. . Kubaområdet sør for Kiellands plass kan blant annet friste med
Smelteverket og Nedre Foss Gård. og populære Mathallen. Sjarmerende trehusbebyggelse og flere
fantastiske grøntområder som Iladalen, parken på St. Hanshaugen, Akerselva Miljøpark, Myraløkka m.fl.
finnes like ved. Langs Akerselva er turmulighetene flotte, enten du velger å bevege deg i retning sentrum
eller nordover, gjennom Nydalen og Maridalen, inn i Nordmarka. Utdanningsinstitusjoner som OsloMet,
UiO (Blindern), BI i Nydalen, Tannlegehøyskolen, Sykepleierskolen på Lovisenberg, Kunsthøyskolen og
Arkitektur- og Designhøyskolen, Høyskolen Kristiania (Campus Vulkan) er alle godt innenfor rekkevidde.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtEiet tomt, 987 kvm.
Opparbeidet felles gårdsrom og felles terrasse.
AdkomstSe vedlagt kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonKollektivtilbudet er godt, og mulighetene mange: Fra Alexander Kiellands plass går bussnr. 21
(Tjuvholmen - Helsfyr), 34 (Tåsen - Ekeberg Hageby) og nr. 54 (Kværnerbyen - Kjelsås). I tillegg går
Flybussen FB5A til Oslo Lufthavn herfra.
InneholderEntré:
Den gode følelsen begynner allerede i det du kommer inn! Entréen er romslig, og har mye
oppbevaringsplass med en stor skyvedørsgarderobe. I tillegg disponerer leiligheten en kjellerbod på ca.
4 kvm.
Stue:
Stuen er leilighetens naturlige oppholdsrom. De store vindusflatene slipper inn mengder av dagslys.
Dette gir rommet en lys og luftig atmosfære. I dag er rommet innredet med sofagruppe med salongbord
og spisebord. Stuen og balkongen vender inn mot byggets rolige bakgård. Det er verdt å nevne at både
varmtvann og internett er inkludert i felleskostnadene.
Kjøkken:
Kjøkkenet ligger praktisk og sosialt til i en delvis åpen stue/ kjøkken løsning. Kjøkkenet er fra 2020, og er
av god størrelse. Helt klart et kjøkken for deg som er glad i å lage mat. Kjøkkenet er utstyrt med blant
annet integrert ovn, kjøl/ frys, vinskap og oppvaskmaskin.
Soverom:
Soverommet er romslig, og har god plass til både dobbeltseng og tilhørende nattbord. Rommet vender i
likhet med stuen, inn mot den rolige bakgården.
Bad:
Fra entréen finner vi leilighetens pent flislagte bad. I 2023 ble det lagt mikrosement på badets gulv, nytt
skap og servant og nytt dusjkabinett. Det ble også montert nye spotter og dimmere på bad, kjøkken og i
gang i 2024.
Balkong:
Balkongen er helt klart et av leilighetens høydepunkter. Med sine 11 m² er det plass til både deg og dine
venner, samt møblement og el-/gassgrill. Balkongen er sydøst-vendt, noe som betyr flotte solforhold.
ByggemåteBygård fundamentert med antatt flåtekonstruksjon til antatt faste masser. Bærende konstruksjoner i
teglstein. Utvendig fasader pusset og malt. Flatt tak med ovenforliggende felles terrasse for denne
leiligheten. Hovedbygg med saltakkonstruksjon.
Se vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
PrimærromPrimærrom: 51 kvm
BruksarealBruksareal: 55 kvm
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 1 bod:
- Kjellerbod på ca. 4 m² i felles kjeller.
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er
vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2:
TG 2: AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Vinduer
Bygningen har malte trevinduer med 2-lags glass. Årstall: 2006.
Vurdering av avvik:
- Soveromsvindu kniper litt mot karm. Vrider tar mot nedre del av karm og har lagd noen merker i karmen.
Tiltak:
- Justering og lokal utbedring anbefales.
Etasjeskille/ gulv mot grunn
Etasjeskiller er av trebjelkelag.
Vurdering av avvik:
- Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i
standardens krav til godkjente måleavvik.
Tiltak:
- For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk
rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan
man vurdere slike tiltak.
Radon
Det er ikke foretatt radonmålinger og bygget er heller ikke utført med radonsperre.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.
Tiltak:
- Det bør gjennomføres radonmålinger.
Overflater vegger og himling - Bad
Veggene har fliser. Taket er malt. Årstall: 2009.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist sprekker i fliser. I hjørne på høyre side innerst i badet er det en del veggfliser som har
sprukket.
Tiltak:
- Våtrommet fungerer med dette avviket. Årsak er ukjent, og det anses ikke å ha særlig betydning så lenge
det dusjes i dusjkabinett som dagens løsning. Bør likevel overvåkes.
Overflater gulv - Bad
Gulvet er flislagt. Rommet har elektriske varmekabler. Eier har selv lagt mikrosement på opprinnelig
gulvfliser. Det er ikke mulig å sjekke fall helt til sluket grunnet dusjkabinett. Det er målt 20 mm til
kabinettet, så det er trolig tilfredsstillende fall på 25 mm helt til sluk.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist at noen fliser har bom (hulrom under). Enkelte områder har bom. Noe misfarging på
mikrosement i området ved døren. Kan ha sammenheng med bom på underliggende fliser.
Tiltak:
- Det er ikke behov for utbedringstiltak, men det gjøres oppmerksom på forholdene og at det med tiden vil
bli behov for lokal utbedring/ oppgradering.
Sluk, membran og tettesjikt
Det er plastsluk og ukjent tettesjikt/ membran. Sluket er plassert under dusjkabinett, ikke fullverdig
inspisert.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
- Sluk har begrenset mulighet for inspeksjon og rengjøring.
Tiltak:
- Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for
når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Sørg for å rengjøre sluk jevnlig.
Ventilasjon - Bad
Det er naturlig ventilering.
Vurdering av avvik:
- Rommet har kun naturlig ventilasjon.
Tiltak:
- Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket. Det kan være at sameiet har egne vedtekter som
hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet, anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret
i sameie før det eventuelt kan gjennomføres.
TG 2: AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Vannledninger
Innvendige vannledninger er av plast (rør i rør). Hovedstoppekraner og samlestokker for denne leiligheten
er plassert i kjeller. Eier skal merke stoppekranene. Egne stoppekraner for kjøkken og bad. Årstall: 2009.
Vurdering av avvik:
- Det er rør i rør inn i leiligheten. Samlestokk er plassert i himling i badet. Skal være montert i et rørskap.
Tiltak:
- Rørskap i himling bør monteres. Ved lekkasje vil vann renne ut i himling. Kostnadsestimat: Ingen
umiddelbar kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger et ekspedisjonsdokument på bygget datert 1898 og ekspedisjonsdokument for tilbygg
datert 1921.
Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på
byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved
eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for
bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp.
Det er utstedt ferdigattest for endring fra kontor til bolig datert 2009.
Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men det er avvik fra disse. På originale tegninger er
soverommet tegnet inn soverom som strekker seg i balkongens dybde. Dagens løsning er rett yttervegg.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir oppvarmet med med panelovn og varmekabler på baderomsgulvet.
Selger opplyser om et årlig strømforbruk på ca. 8500 kWh i 2023.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G
Kommunale avgifterKommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 179,-
pr.mnd.
Varmtvann, bredbånd, vaktmester, trappevask, nedbetaling av fellesgjeld, felles bygningsforsikring, renter og avdrag, driftskostnader, kommunale avgifter
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, innboforsikring og strøm.
Spesifikasjon av fellesgjeldSameiet har følgende lån:
Lånenr.: 12131858483, DNB Bank ASA
Type: Annuitetslån
Terminer pr. år: 4
Antall terminer til innfrielse: 30
Restgjeld: 1 222 727
Siste termin: 01.07.2031
Rente per 15.03.2024: 6.9%
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2022 er på kr 1 451 103,- og driftskostnader på kr 1 178
962,-. Dette ga et årsresultat på kr 232 846,-.
Forsikring med polisenummerProtector Forsikring ASA
Polisenummer: 3309551-2.2
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 232 012,-
Som sekundærbolig Kr. 4 681 644,-
SameieSameie: Sameiet Maridalsveien 39 A-D, Orgnr: 990022445
Sameiet Maridalsveien 39 A-D er er registrert i Enhetsregisteret og /eller Foretaksregisteret med
organisasjonsnummer 990022445. Bygningen(e) er lokalisert i Oslo kommune kommune og har 49
boligenheter og 1 næringsseksjon i eiendommen gnr. 218, bnr. 122 i Oslo kommune.
KONTAKTINFORMASJON
Styrt kan kontaktes per e-post på sameietmdv39@gmail.com.
FLYTTEGEBYR
Ved innflytting er det satt et gebyr på kr. 750. Beløpet belastes av kjøper og faktureres megler ved oppgjør.
VAKTMESTER
Sameiet Maridalsveien 39 A-D har avtale med Bygård Vaktmesteren AS. De ivaretar oppgavene knyttet til
rydding, plenklipping, snømåking og vanlig drift.
FELLESVASKERI
Fellesvaskeriet kan kun benyttes av sameiets beboere/seksjonsbrukere. Ved å betale en årlig leie mottar
man tilgang vaskeriet. Den årlige avgifter er på kr. 1626 og betales halvårlig. Leien er ment å dekke
utgifter til strøm, kjøp/vedlikehold av maskiner og annet tilbehør. Fellesvaskeriet skal være i bruk i
tidsrommet fra kl 08:00 til kl 22:00. Vaskeriet er lokalisert i kjeller i fremre bygg, med adkomst via oppgang
A og B. Avtalen innebærer at seksjonseier betaler pant for selve nøkkelkortet samt et årlig leiebeløp for
bruk av felles vaskeriet. Nevnte pant og leiebeløp fastsettes av styret.
STYRETS ARBEID I 2022
Siden forrige ordinært årsmøte har styret avholdt 9 møter og behandlet 16 nye styresaker. Styret har i
perioden hatt fokus på: Økonomi, felleskostnader, gjennomgang av gjeldende avtaler, rehabilitering,
mindre vedlikehold, vaskeri, forsikrings saker (økende antall) og gamle saker (som tidligere styrer har
"glemt" litt).
STØRRE VEDLIKEHOLD OG REHABILITERING
2022:
- Gjenåpning av friskluft i kjellere (disse ble lukkeet pga rotter).
- Sjekket takrenner.
2021:
- Utbedret tak i blokk A-B (utført av KR Johansen Blikkenslagerservice AS)
- Montering av nytt mønebånd pga det er åpent under mønesteinene. - Byttet av div knuste stein.
- Utbedring av div piper og lufteventiler.
- Utbedring av noe blikk rundt takvinduer.
En seksjonseier har full rettslig råderett over sin seksjon. Seksjonseier kan fritt overdra, pantsette og leie
bort hele eller deler av sin seksjon. Ingen kan imidlertid kjøpe eller på annen måte erverve mer enn to
seksjoner i Sameiet.
ForretningsførerOBF - OSLO OG OMEGN BOLIGFORVALTNING AS
StyregodkjenningIngen styregodkjenning, kun eierskiftemelding.
Tekniske installasjonerSameiet har avtale med Telia for leveranse av bredbånd med hastighet på 500 Mbps
DyreholdDyrehold er generelt tillatt, men kun såfremt dette ikke er til plage/sjenanse for andre
beboere/seksjonsbrukere i sameiet.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
Følgende medfølger:
- Stekeovn
- Kjøleskap
- Koketopp
- Oppvaskmaskin
- Vinskap
- Kjøle- og fryseskap
Dersom det er ønskelig kan utekjøkkenet også medfølge.
AnnetLeiligheten har blitt oppgradert de siste årene:
2024:
- Montert nye spotter og dimmere på kjøkken, entré og bad
2023:
- Mikrosement på baderomssgulvet
- Nytt skap, servant og dusjkabinett.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
1923/993689-1/105BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE
vedr. glasstak
OVERFØRT FRA: 0301-218/122/0/19
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLER
1924/993505-1/105BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE
vedr. glasstak
OVERFØRT FRA: 0301-218/122/0/19
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1946/302757-1/105ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om benyttelse
vedr. atelier
OVERFØRT FRA: 0301-218/122/0/19
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1968/516620-1/105ERKLÆRING/AVTALE
Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
OVERFØRT FRA: 0301-218/122/0/19
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
UtleieSeksjonseier kan fritt leie bort hele eller deler av sin seksjon. Ved bortleie må styrets samtykke innhentes.
Styret kan kun nekte dersom det foreligger saklig grunn.
Ved utleie er det satt et gebyr på kr. 1000.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser
S-2255.
(Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak
23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny
kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på
http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.)
Vernestatus for Maridalsveien 39C: Kommunalt listeført (tidligere kjent som Gul liste).
Gul liste gir en oversikt over erkjente og prioriterte kulturminner og kulturmiljøer i Oslo, og er
Byantikvarens verktøy i arbeidet med å kartlegge og verne et utvalg av byens historie. Dersom en eiendom
er registrert i Gul liste, vil Plan- og bygnings- etaten oversende byggesaker som berører eiendommen til
Byantikvaren for rådgivende uttalelse. Saken returneres deretter fra Byantikvaren til Plan- og
bygningsetaten for sluttbehandling.
Pågående saker:
* Darres gate 1 A og 1 C - Bruksendring av loft til to boenheter og fasadeendring. Saksnummer:
202105472. Tiltaket omfatter bruksendring av loft til boligformål og fasadeforandring. Det etableres to nye
boenheter på 120 og 102 m2. Plan- og bygningsetaten godkjenner søknaden om bruksendring av loft og
fasadeendring, som vi mottok 27.03.2021. Rammetillatelsen er gitt med vilkår som må oppfylles før
saken kan få igangsettingstillatelse.
* Kingos gate 1 - Fasadeendring - Oppføring av 12 balkonger. Saksnummer: 200710175. Det er kun fem
av balkongene og ett av de franske vinduene som er montert før tillatelsen utløp. Da tillatelsen er bortfalt
er det ikke mulig å montere resten av balkongene, så det vedlegges som byggettegninger for de
balkongene som er oppført. Dersom kommunen mener det er nødvendig, kan det fattes et
endringsvedtak før ferdigattesten utstedes. Dette kan da anses som en søknad om endring.
* Maridalsveien 46 - Loftsutbygging. Saksnummer: 202117318. Søknaden omfatter bruksendring av
eksisterende loft til boligareal. Loftsplanet blir en utvidelse av de to eksisterende og underliggende
boenhetene. Nye vindusflater oppføres på begge sider av skråtaket, henholdsvis mot gate og bakgård.
Plan- og bygningsetaten godkjenner søknaden om loftsutbygging, som vi mottok 04.11.2021.
Rammetillatelsen er hjemlet i plan- og bygningsloven (pbl.) § 21-4.
* Darres gate 10 - Bruksendring fra forretning til kafé. Saksnummer: 201008238. Søknaden omfatter
bruksendring av eksisterende lokaler i byggets første etasje seksjon A, fra forretning til bevertning. Det
etableres to stk. WC og installeres ventilasjon og fettutskiller. I medhold av plan- og bygningslovens § 93
c og 95 nr. 1 godkjennes søknaden, mottatt Plan- og bygningsetaten den 29.06.2010 og sist supplert
22.11.2010.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 750 000,- (Prisantydning)
kr 26 740,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 776 740,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 750,- (Innflyttingsgebyr kjøper)
kr 125 650,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 127 900,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 904 640,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 913 890,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Visninger 2 stk. (Kr.6 000)
Provisjon (Kr.55 000)
Eierskiftegebyr trekkes i oppgjør - SELGER (Kr.6 385)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Innhenting av servitutter (per stk) (Kr.172)
Tinglysning sikringspant selveier (Kr.540)
Foto (Kr.5 500)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 900)
Innhenting av offentlige opplysninger + Søk eiendomsregister og elektronisk signering (Kr.2 800)
Markedspakke 1 (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.5 500)
Totalt kr. (Kr.121 597)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0061
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Salgsleder | Partner Jacob Santiago Salvesen
SaksbehandlereJacob Santiago Salvesen
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler | Salgsleder | Partner
Mob: 45 51 23 55 / E-post: jsa@eie.no