Bilde 1 av Micheletveien 38HBilde 2 av Micheletveien 38H
Digital salgsoppgave
Micheletveien 38H

1053 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Prisantydning

Objektet er solgt!

Lys og fin 2-roms leilighet | Terrasse og hage | Nytt bad + kjøkken fra 2017 | P-plass*| Perfekt førstegangskjøp!
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Antall soverom
1 soverom
Primærrom (P-ROM)
59 m²
Bruksareal (BRA)
62 m²
Fellesutgifter
kr 5 061 / Mnd
Prisantydning
kr 3 100 000
Omkostninger
kr 17 138
Fellesgjeld
kr 404 563
Totalpris
kr 3 521 701
Fellesformue
kr 51 290
Byggeår
1974
Tomt
Fellestomt 14441 m²
Oppdragsnummer
75230176
card-default

Petter Eia Haavi

Daglig leder | Eiendomsmegler MNEF | Partner
Les om Petter
card-default

Alicha Viste

Eiendomsmeglerfullmektig
Les om Alicha
Prisantydningkr 3 100 000,-
Fellesgjeldkr 404 563,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 8 250,-
Forhåndsavklaring av forkjøpsrettenkr 7 728,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 480,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 480,-
  
Totalpris kr 3 521 701
Eiendom
Micheletveien 38H, 1053 OSLO

Matrikkel
Andelsnr. 87 Orgnr. 950285958 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Areal
Primærrom: 59 kvm, Bruksareal: 62 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Arealene er hentet fra tilstandsrapport. Areal og rom er angitt og definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent fra bygningsmyndighetene.

Følgende rom er inkludert i primærrom: Bad, kjøkken ,entré og soverom (59 kvm)
Følgende rom er inkludert i sekundærrom: Bod (3 kvm)

Antall soverom
1

Byggeår
1974

Tomt
Fellestomt 14441 kvm
Borettslaget eier tomten på 14 441,70 m2.

Prisantydning
3 100 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Takstdato:

Følgende punkter har fått tilstandsgrad 2:
Innvendige dører
- Bod dør tar i terskel

Bad
- Ventilasjon: Rommet har kun naturlig ventilasjon. Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket. Det kan være at borettslaget har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet, anbefalt tiltak må derfor avklares
nærmere med styret i borettslag før det eventuelt kan gjennomføres.

Kjøkken
- Overflater og innredning: Det er ikke montert komfyrvakt i kjøkkenet som er krav på dette kjøkkenet ut ifra alder. Vannstopper er ikke koblet til strøm. Det er sprekk mellom benkeplate og vegg. Komfyrvakt må monteres, og vannstopper må kobles til. Det bør påregnes fuging mellom benk og vegg.
- Avtrekk: Kjøkkenet har ventilator med omluft (kullfilter). Om mulig bør det etableres ventilasjons kanal ut i det fri fra ventilator. Det kan være at borettslag har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet, anbefalt tiltak må derfor avklares
nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan gjennomføres.

Følgende punkter har fått tilstandsgrad 3:
Tekniske installasjoner
- Elektrisk anlegg:
Anlegg med automatsikringer i felles skap.
Elektriske anlegg er ikke testet, men kun visuelt besiktiget. Da dette ikke er bygningssakkyndige kompetanseområde er noen av svarene gitt på ett generelt grunnlag ut fra befaringsdagen. Ønskes en grundigere kontroll av elektriske anlegg anbefales en el sjekk utført av en autorisert elektriker.
Den bygningssakkyndige oppgaver knyttet til el-anlegget handler om å etterspørre informasjon og dokumentasjon fra selger, og gjennomføre observasjoner (visuelt), som for eksempel å se etter tegn på termiske skader på kabler, elektrisk utstyr osv. Det er ikke den bygningssakkyndige sitt ansvar å gjennomføre kontroll av det elektriske anlegget.

Selger har kommentert følgende punkter i egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Ja, kun faglært. firmanavn: OBOS. Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Borettslaget pusset opp alle badene i 2017.

Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Consolvo. Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Det ble gjennomført balkongrehabilitering av alle balkonger i borettslaget sommeren 2022.

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 404 563,- pr. 31.12.22
Andel fellesformue: kr. 51 290,- pr. 31.12.22

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 3 100 000,- (Prisantydning)
kr 404 563,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 504 563,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 480,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 480,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 728,- (Forhåndsavklaring av forkjøpsretten)
--------------------------------------------------------
kr 8 888,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 513 451,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 521 701,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 5 061,- pr. mnd.

Styret informerer om at fra 01/01/2024 vil felleskostnadene øke med 5%, styret utelukker ingen ytterligere økninger.

Felleskostnad inkluderer
Felleskostnadene inkluderer følgende:
Avdrag lån 13194, kr. 165.-
Renter lån 93088, kr. 1 372.-
Renter lån 13194, kr. 396.-
Administrasjonskostnad avregning varmtvann, kr. 70.-
A-konto varmtvann*, 319.-
Felleskostnader, kr. 2 111.-
Avdrag lån 93088, kr. 628.-

Totale felleskostnader pr. måned er kr. 5 061.-

Grunnpakke med standard utvalg av TV-kanaler og laveste hastighet bredbånd er inkludert i husleien. Andelseier er selv ansvarlig for å hente ut og levere inn digitalt utstyr hos leverandør. Styret informerer om at pr. dags dato er Telia leverandør, men fra Oktober 2024 byttes dette til Telenor.

*Avregning varmtvann: Avregning av strøm for varmtvann sendes til beboere av Usbl i Mai hvert år. Alle spørsmål vedr. selve
avregningen må stiles direkte til Istad Norge AS. Hver beboer vil få et informasjonsskriv i posten som inneholder telefonnummer og e-post til Istad. Avregning av strøm for varmtvann skjer en gang i året på bakgrunn av tall eierskiftedata fra Usbl. Avregning foretas ikke ved eierskifte.

Sikringsordning fellesgjeld
"Et borettslag er organisert som et selskap, dette innebærer at dersom noen av andelseierne ikke betaler sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseieren, man kan på denne måten bli tvunget til å betale dersom andre ikke betaler sine fellesutgifter. For å hindre at dette skjer er borettslaget tilknyttet en sikringsordning som dekker borettslagets tap i en fastsatt periode dersom noen av andelseierne ikke betaler sin fellesutgifter. Sikringsordningen er levert av 'X'. "
Borettslaget er sikret mot tap av felleskostnader i Klare Finans AS. Borettslaget er, etter gjeldende bestemmelser fastsatt av
finansieringsselskapet, sikret mot tap som følge av at en andelseier unnlater å betale sine felleskostnader.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.

Eier
Linnea Røsjø Johanssen

Beskrivelse
Velkommen til Micheletveien 38H - en lys og fin 2-roms leilighet med flotte høydepunkter. Leiligheten inneholder følgende: innbydende entré, walk-in-closet, pent flislagt baderom fra 2017, kjøkken fra 2017, lys stue og soverom av god størrelse. Fra stuen kommer man ut til en herlig terrasse med hage!
  
  • Praktisk og arealeffektiv planløsning
  • Baderom pusset opp i regi av borettslaget i 2017
  • V.vann og TV/brebånd inkludert.
  • Husdyrhold tillatt
  • Kort vei til kollektiv og dagligvarehandel / God tilgang til kollektivnettet i Oslo
  • Flotte turmuligheter i nærheten
  • Hundepark ved siden av Furuset kirke
  • Stor markterrasse m. hage på 38 kvm
  • Populært treningssenter på Furuset
  • Mulighet for å leie p-plass/garasje*
  • Mulighet for leie av grendehuset for hyggelige fellesarrangamenter.
  • Perfekt førstegangskjøp!

Parkering
Parkeringsplass følger ikke leiligheten ved salg, ei heller ved framleie. Styret opplyser om at biloppstillingsplasser, både inne og ute kan leies av andelseierne. Søknad om leie av plass gjøres skriftlig til styret. Det vil alltid være en styrerepresentant som har ansvar for parkering. USBL tar et eierskiftegebyr pdd på kr. 1302 inkl. mva. pr kontrakt som skrives ut. Beløpet faktureres søker. Det er kun tillatt med godkjente og registrerte biler på borettslagets eiendom. Blir bilen avskiltet eller plassen blir stående ubrukt over tid, har styret rett til å avvikle leieforholdet.

Samtlige garasjeplasser og enkelte biloppstillingsplasser utendørs har infrastruktur til ladeboks. Ladeboks til ladbar bil kan monteres på plass andelseier leier av borettslaget, etter nærmere avtale mellom andelseier og borettslagets til enhver tid valgte
driftsleverandør for ladeanlegget. Andelseier er selv ansvarlig for bestilling og montering av ladeboks. Det er ikke tillatt å montere ladebokser fra andre leverandører på borettslagets anlegg.

Borettslaget har ca. 15 gjesteparkeringer hvor man elektronisk registrerer gjestene sine. Gjester kan parkere inntil 72 timer, og gjelder kun motorkjøretøy under 3500 kg. Etter 72 timer må kjøretøyet fysisk være borte i 4 dager før gjesteparkeringen kan benyttes
igjen. Andelseiere som har gjester med behov for parkering over 72 timer, må innhente tillatelse fra styret. Det er forbudt for beboere i laget å parkere på gjesteparkeringen.

Styret opplyser om at pris for innendørs parkering er p.t 415 kr for garasje og 250 kr ute. Det er p.t ingen ventetid på p-plass men det begynner å bli lite plasser så ved innflytting  kan det være tomt, og ventetid må påberegnes.

Ellers parkering etter gjeldende bestemmelser. Styret opplyser om at det er planer om å innføre beboerparkering for Micheletveien.

Se husordensreglene for ytterligere parkeringsbestemmelser.

Beliggenhet
Leiligheten ligger i et boligområde i bydel Alna, nordøst for Oslo sentrum. Leiligheten har en god intern beliggenhet i Østausa borettslag på Gamle Furuset med kort avstand til marka og gode servicetilbud. Borettslaget er et veldrevet borettslag, og tilbyr utleie av grendehuset som ligger midt i borettslaget for bursdager og fester. Grendehuset er til bruk for fellesarrangement og lignende, og andelseierne har anledning til å leie (for priser, se husordensreglene). Borettslaget har videre en rolig og skjermet beliggenhet i grønne og tilbaketrekkende omgivelser, samtidig som man har umiddelbar nærhet til kollektiv transport med buss, tog, T-bane og flybuss. For ytterligere servicetilbud ligger Furuset senter under 15 minutters gange fra boligen med en rekke forretninger, legesenter, bibliotek, apotek, treningssenter og øvrige servicetilbud. Fra boligen har du enkel adkomst til E6 og med bil tar det ca. 15 minutter til Oslo sentrum, 10 minutter til Lørenskog og ca. 25 minutter til Oslo lufthavn Gardermoen. Kort vei til Furuset senter og et godt treningstilbud ved CrossFit Furuset som ligger 5 minutters gange fra boligen.

Det er også flere store shoppingsentre i nærheten, samt IKEA Furuset. For øvrig tar det kun 20 minutter med kollektivtransport til Oslo sentrum, hvor en finner alt av hva et rikt byliv har å tilby. Videre kan Furuset friste med både treningssenter, svømmehall og bibliotek i tilknytning til kjøpesenteret samt flere skoler og barnehager i gangavstand. Furuset aktivitetspark ligger like ved og byr blant annet på klatrenett, sandvolleyballbane, styrkeapparater, labyrint, liten kunstgressbane, løpebane, lekeplass og utekunstisbane med utleie av skøyter om vinteren.

Østmarka ligger like i nærheten og kan friste med en rekke flotte tur- og sykkelstier, badevann, fiskemuligheter og skiløyper. Fra boligen har man kort vei til Nordre Lindeberg Gård, som er en åpen besøksgård med diverse aktiviteter for unge og eldre. Her kan alle trives!

Tomt
Fellestomt, 14441 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger. Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Offentlig kommunikasjon
Buss:
Sam Eydes vei (6 minutter gange).
Linje 100.

Alnaparkveien (7 minutter gange).
Linje 66

Furuset skole (9 minutter gange).
Linje 300.


T-bane:
Furuset T (12 minutter gange).
Linje 2

Inneholder
Lys og fin leilighet beliggende i byggets første etasje. Leiligheten inneholder følgende: entre, bad, bod, stue, kjøkken og soverom. I tillegg er det utgang til en herlig terrasse med hage fra stua.

Byggemåte
Micheletveien 38 H er en boligblokk med bærende konstruksjoner, etasjeskillere og leilighetsskillende vegger i betong/mur, flat takkonstruksjon antatt tekket med papp. Yttertak er ikke besiktiget. Leilighetene har adkomst via felles oppgang. Grunnforhold kan som regel ikke fastslås med sikkerhet ved visuell kontroll. Det er grunn til å tro at bygningen er antatt fundamentert på faste og komprimerte masser med betong såler samt grunnmur av betong og eventuell fungerende drenering antas fra angjeldende byggeår. Yttervegger over grunnmur som utvendig er forblendet med betong elementer.

Primærrom
Primærrom: 59 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom: Bad, kjøkken ,entré og soverom (59 kvm)

Bruksareal
Bruksareal: 62 kvm

Boder
Innvendig bod i leilighet + to andre boder medfølger. Den innvendige boden er på 3 kvm, mens hver av de andre bodene er på ca.1 kvm.

Standard
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Entré
Velkommen inn! Entreen er romslig med god plass til å henge fra seg yttertøy og sko. Gangen er et naturlig knutepunkt i leiligheten. Det er enkel adkomst til leilighetens øvrige rom. Entreen har entrédør i B-30 med 35 desibel lydmotstand, samt. kikkhull. Videre har oppgangen callinganlegg. Det er lagt parkett på gulv.

Kjøkken
Flott Epoq kjøkken fra 2017 med profilerte fronter og kjøkkenøy! Kjøkkenet har en åpen kjøkkenløsning, perfekt for å varte opp gjester. Det er praktisk tilknytning til spisestue fra kjøkkenet. Innredningen består av laminert benkeplate med nedfelt oppvaskkum, integrerte hvitevarer (oppvaskmaskin og komfyr), nedfelt platetopp og frittstående kjøleskap. Kjøkkenet har rikelig med skap- og benkeplass til matlaging og oppbevaring av kjøkkenredskaper. Hvitevarer på kjøkken, inkl. frittstående kjøleskap medfølger handelen.

Stue
Lys og romslig stue som har naturlige møbleringssoner. Leiligheten har store vindusflater som slipper rikelig inn med naturlig lysinnslipp og sørger for en luftig atmosfære. Stuen har en god utforming med naturlig plass til både sofagruppe og TV med tilhørende møblement. Gulv er belagt med parkett, mens øvrige overflater er sparklet og malt (vegger ble gjort i 2022).

Terrasse m. hage
På varme sommerdager blir det naturlig å skyve opp terrassedøren! Fra stuen har du utgang til en herlig markterrasse på ca. 14 m², samt. er det totale arealet på hele 38 m². Terrassen byr på gode solforhold, selger opplyser om at i sommerhalvåret er det sol på uteplassen fra etter kl. 12 og til rundt 19/20. I vinterhalvåret er det sol fra rundt kl. 14 og til 16/17.  Her har du god plass til en sittegruppe, elektrisk grill og dekorativ beplantning. Uteområdet er et levende uterom som består av grønne planter, blomster, spiselig bær og grønnsaker, her får du en harmonisk og innbydende atmosfære. Har man grønne fingre gir uteområdet muligheten til å høste friske, hjemmedyrkede ingredienser som gir en ekstra glede til måltidene.

Det følger 1 stk markise til hver leilighet og andelseier må selv besørge vedlikehold og bekoste evt. utskiftning, skade eller lignende. Markisen ble byttet ut og er ny fra august 2022. Fjernkontroll til markiser er spesialprogrammert til gjeldene markise tilhørende leiligheten.

Alle andelseiere som bor i 1.etg og disponerer hage, plikter å holde hagen ryddig og i orden. Busker og annet skal ikke være høyere enn høyeste punkt på det høyeste gjerdet. Det er ikke tillatt med krypvekster som kan skade gjerder og fasader.

I følge husordensreglene er det ikke tillatt å grille mat med bruk av kullgrill eller gassgrill på terrasser og i hager tilknyttet leilighetene. Elektrisk grill med vannbad er tillatt. Større arrangementer med grilling på lagets fellesområde kan tillates etter avtale med styret.

Selger har beiset terrassen sommeren 2023. Gjerdet ble også malt høsten 2023. Maling til gjerdet medfølger om man ønsker det. Det skal kun males / beises i de fargene som er vedtatt. Styret bestemmer vedlikeholdsintervallene. Maling/beis blir utlevert av styret.

Soverom
Leiligheten byr på et soverom av god størrelse. Soverommet har plass til en større seng, hyller på vegger og skrivebord. Soverommet ligger i tilknytning til stuen. Rommet har laminat på gulv, samt sparklet og malte overflater på vegger.

Bod
I tilknytning til entréen er det en innvendig bod som er innredet som et walk-in-closet. Det er laminat på gulv.

Bad
Pent flislagt baderom fra 2017 gjort i regi av borettslaget. Badet er helflislagt med elektriske varmekabler i gulv. Badet er utstyrt med underskap/overskap, servant, speil, vannklosett og en dusj sone med innfellbare dusjdører. I himlingen er det montert downlights. Det opplegg for vaskemaskin

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger følgende ferdigattester:
- Ferdigattest for nybygg og større arbeider, datert 14.03.1980.
- Ferdigattest for fasadeendring, montering av nye brystninger på eksisterende balkonger, datert 28.04.2009
- Ferdigattest for rehabilitering av bad, datert 23.10.2017

Dokumentene kan fås ved henvendelse til megler.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Elektrisk oppvarming med enkelte panelovner, gulvvarme på badet med fliser.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G
Selger opplyser om at i 2022 lå energiforbruket på 7165,11 kWh og hittil i 2023 ligger det på 4422,96 kWh. Fakturaene lå i månedene januar til mars på mellom 1229 og 1547 kr, og i månedene mai til september lå de på 317 til 784 kr.
Forbruk vil variere fra husholdning til husholdning.

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2022 på inntil 4 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 3 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom. Megler er ikke informert om at det betales eiendomsskatt.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 5 061,- pr.mnd.

Faste løpende kostnader
I tillegg til felleskostnadene må kjøper beregne andre løpende kostnader som strøm, husforsikring og innboforsikring.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Lånenummer: 83987193088, Handelsbanken
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 18.10.2023: 5.25% pa.
Antall terminer til innfrielse: 90
Saldo per 18.10.2023: 50 155 506
Andel av saldo: 314 020
Første termin/første avdrag: 30.09.2020 ( siste termin 31.03.2046 )
Annuitet, fast termin, flytende rente

Lånenummer: 83987213194, Handelsbanken
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 18.10.2023: 5.25% pa.
Antall terminer til innfrielse: 95
Saldo per 18.10.2023: 14 461 627
Andel av saldo: 90 543
Første termin/første avdrag: 30.12.2022 ( siste termin 30.06.2047 )
Annuitet, fast termin, flytende rente

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Styret har bestilt en 10 års plan fra USBL for vedlikehold , denne vil event avdekke strakstiltak som må utføres,  styret håper at det meste kan tas over ordinær felles kostnader og avsatte midler til vedlikehold.

Årsregnskap
Inntekter
Driftsinntekter i 2022 var til sammen kr 7 763 425 mot budsjettert kr 7 182 000. Driftsinntektene er noe høyere enn budsjettert og skyldes innkrevde felleskostnader.

Kostnader
Driftskostnadene i 2022 var til sammen kr 18 305 676, mot budsjettert kr. 5 187 000. Driftskostnadene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak reparasjon og vedlikehold. Dette er i sammenheng med fasade/balkonger, mm.

Resultat
Årets resultat fremkommer derfor av resultatregnskapet som et underskudd på kr 10 542 251 mot budsjettert 1 995 000 i overskudd.

Forsikring med polisenummer
Tryg Forsikring Polisenummer: 8167996
Ved skadesaker skal henvendelse gjøres til styret. Privat innbo/eiendeler må forsikres ved egen polise.

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2021: Som primærbolig Kr. 767 500,- Som sekundærbolig Kr. 2 763 000,-

Borettslag
Borettslag: Østausa Borettslag, Orgnr: 950285958
Østausa Borettslag ligger i Oslo kommune, og har organisasjonsnummer 950285958. Østausa Borettslag består av 132 boliger og ingen næringslokaler.

Gjenstander i fellesarealer
Det er ikke tillatt å sette fra seg private eiendeler i inngangspartier, trappeoppganger og fellesarealer. (Se også avsnitt om bodanlegg s 13-14.) Område under trapp i 1.etg. kan benyttes til parkering av barnevogner og rullestoler. Sykler og akebrett skal oppbevares i sykkelbod. Disse er de eneste gjenstander som tillates hensatt i fellesarealer.

Endringer
Det er ikke tillatt å montere gjenstander på fasaden, eller på en annen måte endre bygningenes fasade. Terrassevegger og tak skal være malt med farge som er vedtatt.

Røykforbud
Det er røykeforbud i oppganger, bodanlegg og garasjer.

Renhold av fellesarealer
Trappeoppganger vaskes av byrå ukentlig. Styret oppfordrer beboere som av en eller annen grunn har skitnet til fellesarealer å vaske etter seg. Vask av bodanlegg, grendehus og hovedrengjøring av fellesarealer organiseres av styret. Uadressert post levert på dørmatte plikter beboer selv å kaste i papircontainer.

Lufting
Alle leiligheter er tilknyttet avtrekksventilasjon via vifte plassert på taket av hver blokk. Viftene er tidsstyrt, d.v.s. at det går full luftmengde kl. 06.00- 09.00. og 16.00- 19.00. Ellers i døgnet går det halv luftmengde. Luften trekkes ut av leiligheten via ventiler på kjøkken, bad, vaskerom og wc. For at luften skal komme ut av leiligheten må den først komme inn. Luften kommer via spalteventiler i vinduene. Spalteventiler og avtrekksventiler må vedlikeholdes slik at de ikke gror tett av skitt.

Dugnad
Dugnad avholdes hver vår og høst, primært for rydding, renhold og vedlikehold av lagets fellesareal. Ekstraordinære dugnader kan bli avholdt. Laget baserer seg på dugnadsarbeid for å holde kostnadene nede. Det er derfor viktig at alle tar ansvar og deltar på dugnader.

Navneskilt og postkasser
Alle beboere skal ha navneskilt på postkasse og ringetablå. Postkasseskilt og skilt til ringetablå skal alltid bestilles og byttes av styret. Det er ikke tillatt å skrive navn direkte på postkassen eller bruke klistrelapper. Hærverk på postkasseanlegg blir
fakturert til skadeutøver i sin helhet. Skjema finnes på www.østausa.no og skal leveres elektronisk.

Vaktmester
Laget har vaktmester på timebasis. Vaktmesterens oppgaver er:
Skifte lyspærer.
Plukke søppel/rydde
Gressklipping.
Lettere snømåking/strøing/salting.
Div. vedlikehold av lagets fellesområde.
Vaktmester skal kun utføre oppgaver pålagt av styret.
Vaktmester påtar seg ikke oppgaver inne hos andelseier.

Brøyting
Brøyting og strøing settes bort til firma / utenforstående foran hver sesong. Brøyting og strøing av skolebakken og forbi tverrblokka ( blokk 3 ) ut mot bussholdeplass i Sam Eydes vei er kommunalt ansvar.

Bad, WC og vaskerom
Fra 1.juli 2010 er det pålagt/pliktig å søke Oslo Kommune om tillatelse hvis du skal utføre våtromsarbeider av typen:
installasjon av wc, etablering av nytt våtrom (vaskerom, dusj, bad), legging av ny membran, utvidelse av våtrom og endring av våtrom som medfører hulltaking i brannskiller herunder skifte av sluk som bryter branncelle.

Forretningsfører
Forretningsfører for Østausa borettslag er USBL boligbyggelag.

Forkjøpsrett
Det foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligaksjeselskapets medlemmer. Forhåndsavklaring er igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
I husordensreglene til borettslaget står det at etter norsk lov tillates husdyrhold av godkjente dyrearter i Østausa Borettslag. Dette står ytterligere i borettslagets husordensregler:
Dyrehold skal aldri være til sjenanse for dine naboer.
Hunder skal alltid føres i bånd på borettslagets eiendom. Husk pose.
Balkonger og hager skal ikke brukes som "luftegård."
Dyr skal ikke luftes eller ha tilhold på lekeplasser.
Ved lufting skal hundeeier alltid medbringe hundepose og etter bruk kaste disse i avfallsbrønner ved grendehuset. Hundeposer skal aldri hensettes midlertidig på borettslagets område.
Dyr som hensettes alene hjemme skal ikke under noen omstendigheter forstyrre naboer. Dette
gjelder alle dyrearter.
Katter skal ikke ferdes fritt i borettslaget og aldri skal andelseiers katt oppholde seg i borettslagets sandkasser.
For øvrig gjelder de samme regler for kattehold som ved hundehold.
Borettslaget tillater kun dyrearter som er godkjent i Norge. Brudd på dette vil bli anmeldt til de rette instanser.

Diverse
Følgende tilbehør medfølger handelen:
- Integrerte hvitevarer på kjøkken
- Alle garderobeskap
- Lampe over kjøkkenøy
- Persienner og speil

Følgende tilbehør medfølger ikke handelen:
- Fryserskap i garderobe
- Bokhyller i stuen
- Lampe over spisebord og stuebord, i gang og på soverom

Annet
Styret har i foregående styreperiode blant annet jobbet med følgende:

Gjennomført rehabilitering av betong på balkonger/uteplasser
Det ble etter gjennomført tilstandsvurdering av betongen i balkongene vedtatt rehabilitering og låneopptak i forbindelse med prosjektet i ekstraordinær generalforsamling 10. mars 2022. Prosjektledelsen ble gjort av Usbl Prosjekt med bistand fra Ødegård&Lund, og totalentreprenør for prosjektet var Consolvo AS. Arbeidet ble startet opp i uke 16 og pågikk til utgangen av 2022.
Andelene som fra tidligere ikke hadde innglassing på sin balkong og de som ønsket å bytte sin innglassing fikk anledning til å kjøpe dette, for egen kostnad. Det ble i tillegg vedtatt og gjennomført utskifting av samtlige av markisene i borettslaget i forbindelse
med prosjektet. Avvik som ble meldt underveis eller i etterkant av ferdigstillelse er fortløpende meldt fra styret til entreprenør, og det vil bli foretatt en samlet utbedring av gjenstående avvik i løpet av våren 2023. Styret legger frem forslag til endringer av vedtekter i forbindelse med vedlikeholdsansvar for balkongene og markisene.

Undersøkelse av mulighet for solceller og varmepumper
Styret har det siste året mottatt henvendelser fra flere beboere, med spørsmål om mulighet for å installere varmepumpe i sin leilighet. Styret har besvart dette negativt, da det må gjøres inngrep i bygningsmassen, mulige fasadeendringer og risikoen for støy.
Spørsmålet om varmepumper har imidlertid aldri vært vurdert av fagkyndige. Styret vedtok, som følge av økende mengde henvendelser fra beboere og den kraftige økningen i strømpriser, å engasjere Obos Prosjekt for en konkret undersøkelse av muligheten for å tillate montering av varmepumper i borettslaget. Rapport med vurdering og konklusjon fra Obos Prosjekt er foreløpig ikke ferdigstilt, men vil bli lagt frem for gjennomgang og eventuelt forslag til vedtak etter ferdigstillelse.
Det er videre gjort en innledende undersøkelse av mulighet for solceller på tak, herunder fikk styret en kostnadsfri beregning av installasjonskostnad for eventuelt solcelleanlegg og mulige besparelser som følge av dette. Beregningen viser at en installasjon av solceller på tak vil koste om lag kr. 10.000.000,-, og at investeringen vil begynne å gi besparelser etter 10 år.
Som følge av tidligere låneopptak i forbindelse med nødvendig rehabilitering i borettslaget, økende lånerente og generell stor prisstigning, har styret vedtatt at det ikke er ønskelig eller hensiktsmessig å undersøke dette nærmere per nå. Det bør imidlertid
undersøkes mer grundig og konkret når takene er modne for rehabilitering.

Skifte av varmekabler i nedkjøring til nedre garasje
Varmekablene i bakken ned til nedre garasje viste seg i februar 2022 å være defekte. Det var i nedkjøringen flere lag med varmekabler og daværende varmekabler var også utbedret ved flere tilfeller. På bakgrunn av dette ble det vedtatt at gamle varmekabler skulle pigges opp og fjernes, og at det skulle legges nye varmekabler. Elektro-Sivert Installasjon AS ble engasjert til jobben, og arbeidet ble gjennomført i starten av oktober 2022.

Arbeider på lekeplass og etablering av aktivitetsplass på ballbanen
Det ble høsten 2021 og våren 2022 gjennomført montering av aktivitetsplass på ballbanen, og enkelte andre oppgraderinger på eksisterende lekeplasser. Borettslaget mottok etter søknad om tilskudd og ferdigstillelse av arbeidet kr. 250.000,- i tilskudd fra
Usbl Bomiljøfond til prosjektet. Aktivitetsplassen ble åpnet med markering på plassen i juni 2022. Barna og ungdommen i
borettslaget har fremmet ønske om enkelte tilpasninger på plassen, og styret vil undersøke mulighet for videre utvikling av denne for å imøtekomme ønskene og å gjøre dette til et attraktivt sted for beboerne i borettslaget. Det ble ved gjennomført årlig kontroll av lekeplassene, utført av Skan-kontroll, påvist enkelte feil med monteringen, og styret har fulgt opp dette med Bygårdsservice, som
hadde oppdraget med montering.

Ny papirmolok
Styret har de siste årene hatt et stort fokus på avfallshåndtering i borettslaget, og forsøkte i 2020 å ha oftere container for å tilrettelegge for at beboerne får kvittet seg med søppel og unngå overfylte avfallsbrønner. Det har vist seg at flere omganger med
container har hatt begrenset effekt, og det ble derfor vedtatt å sette ned en ekstra papirmolok for å utvide kapasiteten. EnviroPac ble engasjert til dette, og ny papirmolok ble satt ned i starten av februar 2022. Kostnader til avfallshåndtering i borettslaget er fortsatt høye, både fordi det fortsatt er prioritert å ha felles avfallsinnsamling to ganger i året, og med dette også mye feilsortering som medfører ekstra kostnader. Styret opplever også stadig at det hensettes diverse gjenstander både ved moloker og rundt om i fellesarealene. Dette medfører også ekstra kostnader, da gjenstandene, som ofte er store og tunge, må fjernes av vaktmester+hjelper for ekstra kostnad.

Reforhandlet kollektivavtale for TV og internett, samt oppgradering til Docsis 3.1
Borettslaget har over flere år hatt kollektivavtale med Telia som inkluderer tv og internett. Tidligere avtale med Telia løp frem til juni 2021, og styret jobbet da med reforhandling av denne avtalen for å bedre tjenesten og vilkårene for borettslaget.
Det ble inngått ny avtale med Telia høsten 2021, som ga beboerne bedre grunnpakke (hastighet) på internett og også større fleksibilitet i den enkeltes valg av tv- og internettløsninger. Avtalen innebar også oppgradering til Docsis 3.1. Oppgraderingen ble i første rekke gjennomført ved påsketider 2022 av Eltel (på vegne av Telia). Det viste seg etter hvert at det var flere leiligheter som var manglende utført og ikke fulgt opp deretter, og det ble på bakgrunn av henvendelse fra styret til Eltel/Telia gjennomført en oppsamlingsrunde høsten 2022. Etter stadige meldinger til styret fra enkelte beboere om manglende oppfølging, ble det etter påtrykk fra styret gjennomført enda en oppgraderingsrunde i starten av 2023. Styret har nå mottatt sluttrapport fra Telia, som viser gjennomførte oppgraderinger, og anlegget skal nå være i orden og fungere i tråd med avtalen.

Ny garasjeport i nedre garasje
Etter skade på garasjeporten i nedre garasje vinteren 2022, ble det vedtatt innkjøp og montering av ny port, da porten var reparert flere ganger tidligere. Utskiftingen ble gjennomført våren 2022.

Oppfølging av garasjer
Styret har fulgt opp bruken av garasjeplasser, blant annet ved å montere oppheng til bildekk på hver plass. Dette for å tilrettelegge for og sikre en best mulig utnyttelse av garasjene og for å unngå skadedyr. Styret følger fortsatt opp bruken av fellesgarasjene med jevne mellomrom.

Vurdering av mulig tilfluktsrom i garasjene
Styret mottok våren 2022 forespørsel fra en beboer om muligheten for å gjøre tiltak i garasjene, slik at disse kunne tas i bruk som tilfluktsrom. Tilfluktsrommene som ble bygget da borettslaget ble oppført ble gjort etter datidens byggetekniske krav, og kravene til vedlikehold av tilfluktsrom har senere blitt opphevet. I garasjene ble ventilasjonen, som var fra borettslagets byggeår, fjernet i forbindelse med rør- og baderomsrehabiliteringen i 2016, blant annet for å lage berederrom. Rommene kan etter dette ikke fungere som tilfluktsrom per i dag. Styret vurderte at det i tilfellet det skulle bli aktuelt med oppgraderinger av gamle tilfluktsrom i private boligselskaper, ville det antakeligvis komme nærmere føringer fra Sivilforsvaret eller annen offentlig myndighet med hva som måtte gjøres og når. Styret vedtok på bakgrunn av dette å avvente til det eventuelt ble gitt konkrete krav fra Sivilforsvaret eller lignende.

Vurdering av a konto-betalinger - varmtvannsavregninger
Styret mottok enkelte henvendelser med spørsmål til varmtvannsavregninger etter avregningen for 2021, da flere hadde fått en svært ubehagelig overraskelse ved årlig avregning forsommeren 2022, som følge av de økte strømprisene.
Styret undersøkte med både Usbl og Ista i forhold til kostnader ved hyppigere avregning, og vedtok at det ikke var hensiktsmessig å bruke borettslagets felles midler på dette. Beboerne ble i stedet oppfordret til å ta i bruk Istas brukerportal, hvor man kan følge sitt
løpende forbruk. I tillegg ble a konto-betalingen økt med 10 % fra 01.01.2023, da dette beløpet hadde stått uendret siden installasjon av målerne i 2016.

Tilbud om pakkeboks fra Posten
Styret mottok høsten 2022 tilbud/ønske fra Posten om å plassere ut pakkeboks på borettslagets eiendom. Lignende var behandlet tidligere i styret, med negativt vedtak. Dette med bakgrunn i at det ikke er ønskelig med utenforstående inn i borettslaget (økt
trafikk og økt søppel). Styret anser i utgangspunktet tilbudet som en god løsning for borettslagets beboere, og så på bakgrunn av dette på mulige plasseringer på borettslagets eiendom, nær kommunal vei. Posten var på befaring for å se på foreslåtte plassering (ytterst på øvre parkeringsplass, hvor det per i dag er gressplen). Posten ønsket ikke å gjøre tilpasninger av terrenget som var nødvendig for å plassere pakkeboksen på foreslåtte sted. Posten ønsket å plassere pakkeboksen utenfor Grendehuset, noe styret vedtok at ikke var ønskelig. Dette for å unngå økt trafikk inn i borettslaget og risiko for søppel som ble liggende igjen ved
pakkeboksen.
---
Styret har i tillegg til ovennevnte håndtert administrasjon av garasje- og utendørs parkeringsplasser, bestilling av skilt til postkasse og ringetablå, oppfølging av vaktmester, renholdstjeneste og parkeringsvakttjeneste, HMS og henvendelser fra beboere, herunder
klager, diverse søknader ol. Grendehuset ble åpnet for utleie etter pandemien i februar, men var fra uke 16 og ut året stengt for utleie da lokalene ble brukt av entreprenør i forbindelse med balkongprosjektet.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

1977/1574-2/105  Fellesobl. for bor.innsk.  
24.01.1977 
BELØP: NOK 3.550.600
Panthaver:Andelseierne I Borettslaget  
Lnr: 1086915
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1987/14363-1/105   ** Prioritetsbestemmelse  
04.03.1987 
PRIORITET ETTER OBLIGASJON(ER) TIL HUSBANKEN OG / ELLER
ANDRE BANKER OG KREDITTINST1TUSJONER
 
2020/2912215-1/200  Pantedokument  
24.08.2020 12:35 
BELØP: NOK 57.000.000
Panthaver:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA  
Org.nr: 991303995
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt
 
2020/3047607-1/200   ** Massetransport  
18.09.2020 13:46 
Fra:HANDELSBANKEN  
Org.nr: 971171324
Til:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA  
Org.nr: 991303995
Elektronisk innsendt
 
2022/578576-1/200  Pantedokument  
31.05.2022 10:19 
BELØP: NOK 15.000.000
Panthaver:HANDELSBANKEN EIENDOMSKREDITT FILIA  
Org.nr: 991303995
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt
 
Grunndata
1975/12833-1/105  Registrering av grunn  
08.07.1975 
Denne matrikkelenhet opprettet fra:Knr:0301 Gnr:105 Bnr:280
 
1975/926999-1/105  Sammenslått med denne matrikkelenhet:  
24.11.1975 
GNR. 112, BNR. 60
 
Rettigheter på andre eiendommer
Ingen rettigheter funnet.



Utleie
Iht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

Vei/vann/kloakk
Offentlig og privat. Privat ledning frem til offentlig ledningsnett.Private ledninger vedlikeholdes for eiers (Borettslagets/sameiets) regning.

Regulering
Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger etter S-1819. S-1819: Byggeomr.for boliger, tomt for barneinstitusjon, tomt for automatsentral, gangvei m.v..

Eiendommen er omfattet av reguleringsplan for småhusområder i Oslo ytre by (S-4220), også kalt "småhusplanen". Småhusplanen styrer hvordan det kan bygges og fortsettes på eiendommer som er omfattet av planen. Den legger også beregninger for hvor mye det er lov å bygge på eiendommene.

Følgende byggesaker er pågående i området:
Micheletveien 42 - Tilbygg
Saksnummer 202206593 - Byggesak              
Mottatt sak: 29.04.2022
Status: Rammetillatelse gitt
For mer informasjon, se link: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202206593

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 3 100 000,- (Prisantydning)
kr 404 563,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 504 563,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 480,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 480,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 728,- (Forhåndsavklaring av forkjøpsretten)
--------------------------------------------------------
kr 8 888,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 513 451,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 521 701,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Foto (Kr.4 300)
Sommerbilder (Kr.2 900)
Markedspakke 2 (Kr.19 950)
Oppgjør (Kr.5 500)
Visningshonorar/overtagelseshonorar (Kr.2 900)
Grunnpakke borettslag (Kr.15 500)
Eierskiftegebyr selger (Kr.6 215)
Tilstandsrapport (Kr.8 800)
Provisjon (Kr.37 500)
Tilrettelegging (Kr.13 900)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.2 950)
Totalt kr. (Kr.120 415)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
75-23-0176

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.

Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Novum Eiendomsmegling AS
EIE Stovner
Org. nr: 990224463
Stovner senter 3
0913 Oslo
Tlf: 22 30 18 00

Ansvarlig megler
Daglig leder | Eiendomsmegler MNEF | Partner Petter Eia Haavi

Saksbehandlere
Petter Eia Haavi
EIE Stovner
Daglig leder | Eiendomsmegler MNEF | Partner
Mob: 90 79 19 94 / E-post: peh@eie.no

Alicha Viste
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 96 72 90 62
[/ E-post: alicha@eie.no

Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Micheletveien 38H
For mer om objektet
Micheletveien 38H

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: