EiendomMonrads gate 13 D, 0564 Oslo, Etasje: 1
MatrikkelAndelsnr. 30 Orgnr. 948451743 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealPrimærrom: 36 kvm, Bruksareal: 36 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Arealene er hentet fra tilstandsrapport. Areal og rom er angitt og
definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent fra bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1939
TomtEiet tomt 2594 kvm
Prisantydning3 590 000
TilstandsrapportTakstmann: Robert Wilhelmsen
Takstdato: 23.05.22
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 120 053,- pr. 09.05.22
Andel fellesformmue kr. 0,- pr. 09.05.22
Borettslaget rehabiliterer for tiden bunnledninger, hvilket vil medføre økt andel fellesgjeld på rundt kr
6.750-6.961,- for denne andelen.*
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 3 590 000,- (Prisantydning)
kr 120 053,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 710 053,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 480,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 480,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 599,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 8 759,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 718 812,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 6 850,- (Boligkjøperpakke If (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 725 662,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 2 879,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererFjernvarme, internett, trappevask, vaktmester, kommunale avgifter, bygningsforsikring, forretningsførsel
og nedbetaling av andel fellesgjeld.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget er ikke tilknyttet sikringsordning. For krav på dekning av felleskostnader og andre krav fra
lagsforholdet har borettslaget en lovbestemt panterett i andelen foran alle andre heftelser. Pantekravet er
begrenset til en sum som svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp på tidspunktet tvangsdekning
besluttes gjennomført.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierErlend Fredriksen
ParkeringBorettslaget har 50 p-plasser som leies ut til beboere etter venteliste. Borettslaget vil i løpet av
sensommer/høst tilrettelegge for EL-billading over deler av eller hele parkeringsplassen.
Beboerparkering etter gjeldende bestemmelser for området.
Følgende priser gjelder for beboerparkering for 2022:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5400 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2700 kroner for ett år
El-bil : 1 620 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 810 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon, se Oslo kommune sine hjemmesider:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
Sykkelskur: Sofiemo har to sykkelskur for parkering, ett i hver bakgård. Skuret er inngjerdet og er låst. Det
er ikke tillatt å parkere sykler inne i fellesrom (kjeller, gang o.l.).
BeliggenhetLeiligheten er meget sentralt beliggende i et populært borettslag på Sofienberg, rett ved siden av Botanisk
hage. Her er det meget kort vei til alle byens gleder. Det er kort vei til det meste av tilbud. Innen få
minutters gangavstand finnes bl.a. Postkontor, kafeer, treningssenter og et utvalg av
dagligvareforretninger, samt meget god offentlig kommunikasjon med beliggenhet mellom
kollektivknutepunktene Carl Berners plass og Tøyen.
Kollektivt kommer man seg raskt fram i hele byen med hyppige avganger på T-bane (fra Tøyen går
samtlige linjer), trikk og busser. Nærmeste busstopp er kun ett minutts gange fra boligen (stoppet
"Helgesens gate" i Finnmarkgata). Buss nr. 31 med rute døgnet rundt alle dager samt trikk nr.17 har
stoppested i Trondheimsveien ca. 250 meter fra leiligheten. Flybussekspressen til Gardermoen har
stoppested i Sars gate ca. 100 meter fra leiligheten.
I umiddelbar nærhet finner man vakre Botanisk hage med over 5 500 plantearter fra ulike deler av verden.
Som en grønn lunge i storbyen er Botanisk hage også et viktig rekreasjonsområde for Oslos befolkning.
Videre er også Tøyenparken og Ola Narr, Sofienbergparken like i nærheten. Urbane gleder med caféer,
restauranter og andre utesteder er aldri lenger unna enn en kort gåtur, til Grünerløkka kommer man til fots
på ca. 5 minutter når man måtte ønske seg ut. Og minst like viktig: Veien hjem er like kort.
Her finnes kjente usteder og kafeer som Mucho Mas, Munchies, Grünerløkka Brygghus, Villa Paradiso,
Bar Bocca, Blå, Parkteateret, Ryes m.fl. Med Ringen Kino fikk Grünerløkka sin nye storstue med et topp
moderne kinoanlegg for noen få år siden og sørget for at kulturtilbudet i området er komplett, teateret i
Trikkestallen på Torshov har vært etablert i lengre tid. Nederst på Grünerløkka kan populære Mathallen by
på både det lille og store ekstra innen kulinariske opplevelser, mens anerkjente Blå byr på konserter året
rundt.
BebyggelseOmrådet består i det vesentligste av bygårdsbebyggelse.
TomtEiet tomt, 2594 kvm
Pent opparbeidet felles bakgård med bl.a.: sykkelparkering, trær, plen, sittebenker, lekeplass, diverse
beplantning, asfalterte arealer m.m. Det er satt opp grill i begge gårdene. Alle er hjertelig velkommen til å
bruke disse.
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
InneholderEntré, bad, stue og kjøkken.
Det medfølger en kjellerbod på ca. 3 m2, og en loftsbod på 8 m2 (gulvareal).
ByggemåteFundamentert med støpt såle på antatt fast grunn. Fasader i tegl med slammede flater. Valmet tak i
treverk tekket med takstein. Renner, nedløp og beslag i stål. Vinduer med 2-lags glass og trekarmer.
Felles trappegang med trapp i støpt terrazzo.
For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at
interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som
tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte
bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Bygningsdeler med tilstandsgrad 2 (TG-2):
- Etasjeskiller: Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og
bruk av navigeringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. TG-2 gis
grunnet skjevheter og ujevnheter.
- Kjøkken: Innredningen fremstår med normal tilstand i henhold til alder. Benkeplate har svellet noe ved
plateskjøt. TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
- Elektrisk: Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt.
Dersom ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst. TG-2 gis
grunnet manglende dokumentasjon, samt manglende el-kontroll de siste 5 år. Anbefalte tiltak: Det
anbefales en utvidet el-kontroll.
- Varmesentral: Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Radiatorer og
røropplegg gis TG-2 grunnet alder.
- Bad:
Totalvurdering membran, tettesjikt og sluk:
Tettesjikt har nådd en alder som gjør tettheten usikker. Membran er ikke synlig for kontroll i sluk. TG-2 gis
grunnet oppgitte avvik. Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk: Det anbefales å installere et
dusjkabinett for å spare overflater for belastning med fritt vann.
Totalvurdering av sanitær og ventilasjon:
TG-2 er satt pga naturlig avtrekk selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret. Skapstammer
tilknyttet baderomsinnredningen har svellet i overkant. Veggspeil er misfarget i nedkant. TG-2 gis grunnet
oppgitte avvik.
- Annet fast inventar: Hjul og beslag er preget av elde og slitasje. TG-2 gis grunnet oppgitte avvik.
- Innerdører: Eldre innerdører med bruksslitasje. TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
- Gulv: Parkett i entré/gang og stue med bruksslitasje, samt er oppsprukket flere steder. TG-2 gis grunnet
oppgitte avvik.
PrimærromPrimærrom: 36 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom: Entré/gang, bad/vaskerom, stue og kjøkken.
BruksarealBruksareal: 36 kvm
BoderDet medfølger en kjellerbod på ca. 3 m2, og en loftsbod på 8 m2 (gulvareal).
Borettslaget disponerer to loftsboder i hver blokk som leies ut til beboerne ved behov, opptil tre måneder.
Det er et månedlig gebyr for leie av bod. Ta kontakt med styret på styret@sofiemo.no.
StandardEntré:
Entré med plass til å henge fra seg ytterklær. Finert entredør (B30/35db) med kikkehull og sikkerhetslås.
Stue:
Romslig stue med store vindusflater som slipper inn rikelig med naturlig lys inn til rommet. Her er det god
plass til sofa- og spisegruppe med tilhørende møblement. Vinduer med 2-lags glass og trekarmer fra
2003.
Kjøkken:
Separat kjøkken med godt med skap- og benkeplass. Kjøkkeninnredning med malte fronter, laminat
benkeplater, oppvaskkum, ventilator, plater over benk og belysning under overskap. Oppvaskmaskin,
kjøl/fryseskap, integrert stekeovn og keramisk platetopp medfølger.
Bad:
Flislagt bad med varmekabler (ny termostat montert 2021) og downlights i himling. Badet er utstyrt med
toalett, dusjdører i herdet glass og veggskap. Baderomsinnredning med høyglans front og heldekkende
servant. Det er montert opplegg for vaskemaskin. Baderommet ble pusset opp i regi av borettslaget i
2004/2005. Pågående arbeider i forbindelse med rehabilitering av bunnledninger. Soilrørene ble renset i
regi av borettslaget i 2020.
For utfyllende tekniske standard for øvrig henvises det til vedlagt takstrapport.
FerdigattestFølgende foreligger, og kan fås ved henvendelse til megler:
- Monrads gate 13A-E,Våningshus ekspedisjonsdokument datert 1938.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingBorettslaget benytter seg av fjernvarme for oppvarming og varmtvann, og forsyningen av dette kommer fra
en ikke-forurensende energikilde.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G
EiendomsskattEiendomsskatt er beregnet til: 0,-
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2022 på inntil 4 millioner kroner for bolig
og fritidsboliger. Skattesatsen er 3 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 2 879,-
pr.mnd.
Inkluderer fjernvarme, internett, trappevask, vaktmester, kommunale avgifter, bygningsforsikring,
forretningsførsel og nedbetaling av andel fellesgjeld.
Herav:
Renter: 22
Felleskostnader: 1 849
Avdrag: 62
Renter: 66
Renter: 5
Avdrag: 160
Avdrag: 256
Avdrag: 202
Renter: 109
Avdrag: 121
Renter: 27
Utsikter til høy inflasjon og høye strømpriser fremover gjør det derfor sannsynlig at styret vil måtte øke
felleskostnadene ved neste anledning.
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Strømforbruk siste 3 år (2022 er til og med 08.05.2022):
År Forbruk (kWt)
2019 1505.5
2020 1626.7
2021 1737.6
2022 692.4
Spesifikasjon av fellesgjeldSpesifikasjon av lån:
Lånenummer: 11465692 9, Den Norske Stats Husbank
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 09.05.2022: 0.80% pa.
Antall terminer til innfrielse: 17
Saldo per 09.05.2022: 1 967 390
Andel av saldo: 8 300
( siste termin 01.08.2026 )
Det er ikke vedtatt avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld.
Lånenummer: 93727001067, Handelsbanken
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 09.05.2022: 2.39% pa.
Antall terminer til innfrielse: 73
Saldo per 09.05.2022: 12 989 277
Andel av saldo: 54 796
Første termin/første avdrag: 30.12.2016 ( siste termin 30.06.2040 )
Det er ikke vedtatt avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld.
Lånenummer: 93727002543, Handelsbanken
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 09.05.2022: 2.39% pa.
Antall terminer til innfrielse: 116
Saldo per 09.05.2022: 4 623 781
Andel av saldo: 33 027
Første termin/første avdrag: 30.10.2016 ( siste termin 30.12.2031 )
Det er ikke vedtatt avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld.
Lånenummer: 93727002535, Handelsbanken
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 09.05.2022: 2.39% pa.
Antall terminer til innfrielse: 80
Saldo per 09.05.2022: 611 298
Andel av saldo: 10 403
Første termin/første avdrag: 30.12.2016 ( siste termin 30.12.2028 )
Det er ikke vedtatt avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld.
Lånenummer: 93727002829, Handelsbanken
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 09.05.2022: 2.39% pa.
Antall terminer til innfrielse: 183
Saldo per 09.05.2022: 3 206 756
Andel av saldo: 13 528
Første termin/første avdrag: 30.08.2017 ( siste termin 30.07.2037 )
Det er ikke vedtatt avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld.
Lånenummer: 93727004201, Handelsbanken
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Rentesats per 09.05.2022: 2.39% pa.
Antall terminer til innfrielse: 202
Saldo per 09.05.2022: 686 265
Andel av saldo: 0
Første termin/første avdrag: 30.01.2020 ( siste termin 28.02.2039 )
Det er ikke vedtatt avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrsresultat 2021: 932 989,-.
Forsikring med polisenummerIF Skadeforsikring NUF
Polisenummer: SP586977
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2020:
Som primærbolig Kr. 804 048,-
Som sekundærbolig Kr. 2 894 574,-
BorettslagBorettslag: Sofiemo borettslag a/l, Orgnr: 948451743
- Egen hjemmeside: https://www.sofiemo.no/
- Borettslaget består av tre gårder: Sofienberggata 55, Sofienberggata 57 og Monrads gate 13.
Borettslaget består av 140 boliger og 12 næringslokaler.
- Sykkelparkering i skur.
- Trappene blir vasket hver uke på vinteren og annenhver uke om sommeren.
- Lagets vaktmestertjenester utføres av Vaktmestertjenesten.
- Mulighet for leie av bod.
- Mulighet for leie av parkeringsplass.
- Fellesvaskeri i Sofienberggata 55B.
- Borettslaget har avtale med NextGenTel for levering av internett via fibernett.
- Oppussingsarbeider forutsetter at det sendes en søknad til styret. Søknadsskjema ligger på
hjemmesiden.
ForretningsførerUSBL
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets medlemmer. Forhåndsavklaring er igangsatt. Ta kontakt med
megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjonerBorettslaget har avtale med NextGenTel for levering av internett via fibernett. Hver enkelt andelseier må
selv tegne eget abonnement for TV via NextGenTel eller andre tilbydere som leverer TV gjennom internett.
NextGenTel samarbeider fra november 2021 med Riks-TV for leveranse av TV.
DiverseLøsøre og tilbehør:
- Integrerte hvitevarer medfølger (ovn, komfyr, oppvaskmaskin, kjøleskap og frys). Undervarmeelementet
på ovnen fungerer ikke, men varmluft fungerer helt fint. Selger har aldri hatt noe problemer med det.
- Vaskemaskin medfølger kun ved avtale.
Vedlikehold og rehabilitering:
Bunnledninger:
Borettslaget rehabiliterer for tiden bunnledninger. Arbeidet utføres av TT-Teknikk.
Styret har fått kostnadsoversikt fra TT-Teknikk på kr 1.600.000,-. Det antas at totalpris kan stige til maks kr
1.650.000,- dersom det må borres ytterligere for etablering av provisorisk anlegg i kjelleren i
Sofienberggata 57. Styreleder har ikke fått indikasjoner på at det vil stige mer. Dette tilsvarer en økning av
andel fellesgjeld på kr 6.750-6.961,-, dersom lånet fordeles etter vanlig fordelingsnøkkel (17 654 / 4 184
364). Økning i andel fellesgjeld vil øke felleskostnadene med renter/avdrag. Generalforsamlingen ga
styret fullmakt til å finansiere rørfornyingen med et låneopptak begrenset opp til 2 millioner kroner.
Låneopptaket skal kun omfatte kostnader som er tilknyttet rørfornyingen.
Etablering av ladeanlegg:
Borettslaget vil i løpet av sensommer/høst tilrettelegge for EL-billading over deler av eller hele
parkeringsplassen. Styret har fått et anslag på at dette vil koste rundt kroner 400 000,-. Denne kostnaden
vil fordeles per parkeringsplass over en 10 års periode. Dette utgjør rundt 67 kroner per måned, 800
kroner i året, per parkeringsplass. Tillegget belastes hver enkelt parkeringsplass uavhengig av om
leietaker av parkeringsplassen tegner ladeabonnement. Leietaker kan når som helst tegne
leieabonnement for lading av elbil, hybrid eller motorvarmer etter eget ønske. Dersom leietaker av
parkeringsplassen ønsker å tegne ladeabonnement, vil leietakere måtte betale en månedlig leie for
tilgang til ladeboks (rundt kroner 150,- per måned), samt et ladeabonnement på kroner 29,- per måned +
eget forbruk.
Borettslaget leier om lag 90% av arealet som i dag benyttes til parkeringsplasser fra Oslo kommune.
Denne avtalen har et leieforhold med gjensidig 3 måneder oppsigelse. Det vil dermed alltid være en
risiko for at Oslo kommune sier opp denne avtalen for å benytte arealet til annet formål. Ved oppsigelse
av denne avtalen, vil borettslaget måtte avvikle dagens parkeringsordning. Det vi vet i dag er at det er
planlagt et veksthus på sirkustomta som ligger ved siden av parkeringsplassen. Ut ifra tilgjengelige
tegninger på kommunen og UiO sine nettsider, har de ikke beregnet med arealet vi leier i dag til denne
utbyggingen. Vi har heller ikke fått noen indikasjoner på at dette vil skje i nærmeste fremtid. Dette kan
imidlertid endre seg i fremtidige reguleringsplaner, og det fremstår noe usikkert om når dette vil
gjennomføres og om dagens reguleringsplan vil bli den endelige. Styret vurderer risikoen for at området vi
leier hos Oslo kommune vil bortfalle de neste 5 årene som minimal. Styret vurderer risikoen for at
området vi leier hos Oslo kommune vil bortfalle innen 10 år som lav. Etter 10 år er risikoen vurdert som
moderat.
Finansiering av utbyggingen:
Kostnadene til utbyggingen av ladeanlegg vil finansieres med en leasingavtale med utbygger av
ladeanlegget. Leasingavtalen vil ha en varighet på 10 år, hvor borettslaget betaler en årlig leasingkostnad
til utbygger. I løpet av leasingavtalen er anlegget under utbyggers ansvar og leasingavtalen inkluderer
utgifter til vedlikehold av anlegget. Etter endt leasingtid overdras eierskapet av anlegget til borettslaget.
Leasingkostnaden vil dekkes inn via månedlig parkeringsleie. Det påløper likevel en risiko for at
borettslaget ikke vil kunne dekke inn kostnadene til utbyggingen via parkeringsleie dersom Oslo
kommune innen 10 år sier opp leieavtalen. Dette vil medføre at parkeringsordningen må avvikles og
restvertverdi av anlegget på avviklingstidspunktet må kjøpes ut ettersom leasingavtalen må brytes.
Generalforsamlingen ga styret tillatelse til å inngå avtale om utbygging av infrastruktur for lading av elbiler.
Borettslaget har god vedlikeholdshistorikk:
Borettslaget utfører jevnlig vedlikehold på bygningsmassene og får hjelp av fagfolk til å få oversikt over
nødvendige vedlikeholdsprosjekter. Borettslaget fikk sist i 2020 utarbeidet en rapport fra USBL over både
gjentakende nødvendig vedlikehold og konkrete behov for vår bygningsmasse. Det er denne planen som
ligger til grunn for sist oppdaterte vedlikeholdsplan lagt fram på generalforsamling i juni 2021. Se vedlegg
til salgsoppgave.
2021: Bytte til "hold åpen"-funksjon for alle inngangsdører og dører til loft/kjeller.
2020: Spyle soilrør og rengjøre ventilasjonskanaler og ventiler i hele borettslaget.
2018: Utskifting av slokkeutstyr i tekniske rom, alle bygg. Utskifting av vinduer. Omfang ikke spesifisert.
2017: Installering av fjernvarme.
2015: Utbedring av brannbalkonger.
2014: Overflatebehandling av gulv i fellesarealer. Asfaltering av parkeringsområde.
2013: Reparasjon av varmekabel i takrenne i S55. Etablering av brannvarslingsanlegg.
Reparasjonsarbeider på tak og balkonger i S55 og S57.
2012: Utskifting av låssylindere i fellesarealer, alle bygg. Omlakkering av hovedinngangsdører i S57A,
S57B og M13C.
2011: Utskifting av 29 stykk kjellervinduer, overflatebehandling av resterende vinduer i kjellere.
Overflatebehandling av vinduer i S55 og S57. Utskifting av defekte varmekabler i takrenne. Lokasjon
ukjent.
2010: Automatiske strømmålere i fellesarealer, 9 stk.
2009: Rengjøring av ventilasjonskanaler. Nye takvinduer i M13.
2008: Nye vinduer i leiligheter. Antall ukjent. Slamsuging av overvannskummer.
2007: Halvparten av motorvarmere skiftet ut til nye med strømmålere. Ny vaskemaskin og tørketrommel i
S55. Nye inngangsdører til leiligheter.
2006: Elektrisk anlegg skiftet ut i alle leiligheter. Omtekking av tak i M13 inkludert nye beslag rundt
gjennomføringer samt nye renner og nedløp. Det er montert varmekabler i takrenner i alle bygg. Ny
tørketrommel i S57. Overflatebehandling av hovedinngangsdører, alle bygg. Overflatebehandling av
vinduer i M13.
2004-2005: Baderomsrehabilitering av alle bad med unntak av fire stykk. Lokasjon til bad som ikke er
rehabilitert er uspesifisert. Nye vaskemaskiner. Nye lekeapparater og fallunderlag. Utskifting av
ringetablåer.
AnnetInformasjon fra selgers egenerklæring:
- Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp? Ja, kun faglært. Gjennomført av
TT-Teknikk. Rensing av soilrør i november 2020, går under generelt vedlikehold i borettslaget og skjedde
i alle leiligheter.
- Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)? Ja, kun faglært. BoligEnergi/AF Gruppen. Borettslaget byttet fra oljefyring til
fjernvarme i 2017.
- Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)? Elvia gjør kontroller i borettslaget.
- Kjenner du til om det er foretatt radonmåling? Foretatt radonmålinger flere steder i borettslaget i 2019,
og målte verdier var langt under nedre grense, og ingen tiltak var derfor nødvendige.
- Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt fellesgjeld? Rehabiliterer for tiden bunnledningene i borettslaget, hvilket vil kunne
medføre økt fellesgjeld på mellom 5-8000 kr på enheten.
- Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i sameiet/laget/selskapet (i fellesareal eller i andre boliger)?
Ja, men ikke i Monrads gate 13, bare i Sofienberggata 55 og 57.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkVei: offentlig. Vann: offentlig. Avløp: offentlig.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg etter reguleringsplan S-2255.
Pågående byggesaker i nærområdet:
- Saksnummer 202111425: Monrads gate 14 - Forlengelse av tillatelse - Midlertidig kontorrigg - Botanisk
hage.
- Saksnummer 201805759: Sofienberggata - Monrads gate - Etablering av permanent avkjørsel fra
Botanisk hage med terrenginngrep.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 590 000,- (Prisantydning)
kr 120 053,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 710 053,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 480,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 480,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 599,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 8 759,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 718 812,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 6 850,- (Boligkjøperpakke If (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 725 662,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 10.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Foto (Kr.3 600)
Provisjon 1,25 % (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 3 850 000,-) (Kr.48 125)
Tilrettelegging (Kr.13 500)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Tinglysing sikringspant borettslag (Kr.480)
Visnings-/overtagelseshonorar pr. stk. (privatvisninger inkl.) (Kr.5 000)
Gebyr utlysing forkjøpsrett (Kr.7 599)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 115)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 300)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.1 940)
Markedspakke (Kr.15 900)
Oppgjør (Kr.5 500)
Totalt kr. (Kr.120 559)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-22-0082
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette.
Hos Eie stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt.
Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har i samarbeid med If lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.
Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseEiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr:922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi
SaksbehandlereSiamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no