EiendomOlav Selvaags plass 4, 0252 Oslo, Etasje: 5
MatrikkelGnr. 210 Bnr. 36 Snr. 78 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 53 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 49 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal):
ArealPrimærrom: 49 kvm, Bruksareal: 53 kvm, BRA-i: 49 kvm , BRA-e: 4 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår2008
TomtEiet tomt 3265 kvm
Prisantydning6 750 000
TilstandsrapportTakstmann: Robert Wilhelmsen
Takstdato: 10.09.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 45 682,29,- pr.
Andel fellesformue: kr. 14 038,- pr.
Totalpris inkl. omkostningerkr 6 750 000,- (Prisantydning)
kr 45 682,29 (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 795 682,29 (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 169 870,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 6 795 682,29,-))
--------------------------------------------------------
kr 171 370,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 967 052,29 (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 6 816,36,- pr. mnd.
EierKamran Anjum
BeskrivelseVelkommen til Olav Selvaags plass 4!
Meget delikat og tidsriktig 2-roms leilighet med attraktiv beliggenhet på Tjuvholmen. Leiligheten ligger i
byggets 5. etg. med hyggelig utsyn mot kanalen. Her har du tilgang til Plusskonseptet på nærmere 350
m² med bemannet resepsjon, lounge med peis, treningsrom, hage, felles takterrasse, selskapslokaler,
kjøkken og møterom. I serviceområdet kan du slappe av med dagens aviser og kaffe, eller slå av en prat
med naboer og gode venner. Vertskap holder orden i serviceområdet, organiserer ulike servicetilbud,
tilrettelegger og bistår med praktiske tjenester for en enklere hverdag.
•Hotellfølelse" med resepsjon, trimrom, møterom m.m
•Fransk balkong med utsyn mot kanalen
•Varmt vann, fyring og bredbånd/TV inkl. i felleskostnadene
•Felles takterrasse
ParkeringParkering i området etter gjeldende bestemmelser.
BeliggenhetLeiligheten har en attraktiv beliggenhet på Tjuvholmen, med kort vei til alt du trenger. Fra boligen er det
nærhet til butikker, forretninger, restauranter, kafeer og fjorden. Tjuvholmen og Aker Brygge har et stort
utvalg av en rekke restauranter og barer.
Det er også kort vei til offentlig kommunikasjon med buss og trikk på Aker Brygge. Det er også
gangavstand til Nationalthateret, hvor du finner T-bane, trikk og bussforbindelse.
Spesielt for denne beliggenheten er den korte veien og nærheten til fjorden, med fine bademuligheter -
perfekt på sommerhalvåret.
I området finnes også flere hyggelige gallerier eller kunstutstillinger, hvor du finner blant annet populære
Astrup Fearnely Museet, som byr på innholdsrike og spennende utstillinger gjennom året.
TomtEiet tomt, 3265 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA 49 m²
- BRA-i 49 m²: (Entrè/gang, bad/vaskerom, soverom og stue/kjøkken)
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som evt. er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Kjellerbod er ikke tatt med da denne ikke kunne påvises på befaringsdagen
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteKonstruksjon antatt oppført i stål/betong. Fasader forblendet med fasadeplater. Flatt tak tekket med
papp/membran. Vinduer og balkongdører med isolerglass og trekarmer. Felles trapp i støpt betong.
Personheis i oppgang. Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.
Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Vinduer og dører - Oppsummering
Vinduer og dører fra byggeår med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. TG-1. Dørblad tilknyttet
entredør "subber" i terskel. Oppgitt avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak:
Justering av entredør.
Kjøkken - Oppsummering av overflater og innredning
HTH kjøkkeninnredning med malte fronter, laminat benkeplate, oppvaskkum, ventilator, fliser over benk,
belysning under overskap, oppvaskmaskin, kjøl/fryseskap, stekeovn og keramisk platetopp.
Innredningen fremstår med normal tilstand i henhold til alder. TG-1 og TG-2.
Avløpsrør - Oppsummering
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille. Det er ikke påvist
noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp. Det er flere
boenheter i bygget og kontroll om kloakk er luftet over tak er ikke foretatt. Innvendige avløpsrør har nådd en
høy alder og gir økt risiko for skader.
TG-2 gis grunnet alder.
Anbefalte tiltak:
Ved eventuelle oppgraderinger av våtrom vil det være hensiktsmessig å skifte avløpsrør.
Vannledninger - Oppsummering
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Undertegnede har
ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Luke i rørkasse på
bad/vaskerom med adkomst til fordelerstokker for rør-i-rør system. Vannrør har nådd en høy alder og
skader/lekkasjer kan oppstå. Ingen lekkasjer ble avdekket på befaringsdagen. TG-2 gis grunnet alder.
Anbefalte tiltak:
Vannledninger bør skiftes i forbindelse med fremtidig oppgradering av våtrom.
Elektrisk - Oppsummering
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom
ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst. TG-2 gis grunnet
manglende dokumentasjon på el-anlegget, samt manglende el-kontroll de siste 5 år.
Anbefalte tiltak:
Det anbefales en utvidet el-kontroll.
Våtrom: Bad/Vaskerom
Oppsummering av overflater:
Deler av gulv med dårlig og manglende fall til sluk. Risiko for at lekkasjevann renner ut gjennom
døråpning grunnet manglende oppkant ved dørterskel. Silikonfuger med svertesopp, samt er
oppsprukket. Oppgitte avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak overflater:
Utskifting av dårlige silikonfuger.
Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk:
Rørføringer til dusjbatteri er ikke synlig for inspeksjon (skjult bak deksel). Synlig klemt membranløsning i
sluk. Ingen avvik registreres på befaringsdagen.
TG-2 er satt med bakgrunn i alder på tettesjikt og derav økt risiko for lekkasjer.
Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk:
Det anbefales å installere et dusjkabinett for å spare overflater for belastning med fritt vann.
Oppsummering av sanitærutstyr:
Sanitærutstyr med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. TG-2 gis grunnet alder. Foliering
tilknyttet 1 skuff har løsnet. Oppgitt avvik gis TG-2. TG-2 er satt pga manglende drensåpning fra
innebygget sisterne for synliggjøring av eventuelle lekkasjer.
Anbefalte tiltak sanitærutstyr:
Utskifting av fronter tilknyttet baderomsinnredning.
Øvrig: Gulv - Oppsummering
Parkett med bruksslitasje, samt hakk/merker. Oppgitte avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak:
Sliping/overflatebehandlinger.
Følgende har fått tilstandsgrad ikke undersøkt (TG-IU) i tilstandsrapport:
Vannbåren varme - Oppsummering
Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Ingen lekkasjer ble observert på
befaringsdagen.
Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de
opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å
kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
29. Kjenner du til om det er/har vært skjeggkre i sameiet/laget/selskapet (i fellesareal eller i andre
boliger)?
Ja. Ble informert om skjeggkre i kjelleren for en stund tilbake, men der har sameiet iverksatt tiltak.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 26.06.2012 som omhandler Lille Stranden 1, 3, 5, 7 og 9 - Olav Selvaags
plass 2, 4 og 5 - Tjuvholmen allé 12 og 14 - Tjuvholmen felt 3 - Oppføring av 3 terrassehus - Hus 31 - 32 -
33.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingFjernvarmeanlegg med radiatorer.
Gulvvarme (elektrisk) på bad.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter D
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattEiendomsskatt er beregnet til: 10 500,-
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 6 816,36,-
pr.mnd.
A-konto fjernvarme, kabel-tv, internett, betjening andel fellesgjeld, kommunale avgifter, felleskost. servicesameie, felles bygningsforsikring, vaktermestertjeneste, drift m.m.
Herav:
Lån nr: 2241; Renter: 291,08,-
Lån nr: 2241; Avdrag: 140,28,-
TV/Bredbånd: 387,-
Felleskostnader Bolig: 3462,-
Økning felleskostnader aug-des. 2024: 487,00,-
Tjuvholmen Servicesameie kr 2049,-
Det tas forbehold om at felleskostnadene på kort varsel kan endres av styret. Oppgitt beløp baserer seg
på gjeldende felleskostnadsnivå.
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene. Styreleder i boligsameie opplyser at det ikke foreligger noen konkrete planer om
økning i kostnadene.
Styreleder i servicesameie opplyser om at det vil bli økning i felleskostnadene fra 2025. Dette i forhold til
budsjett og økning av utgifter serviceavgift. Det er foreløpig ikke klart hvor mye økningen vil være.
Styreleder opplyser at de skal ha budsjettmøte i november.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldSelskapets lånevilkår:
Lånebeløp: NOK 10.693.138,66
Låneform: Annuitetslån
Løpetid: 27 år og 10 måned(er)
Innfrielsesdato: 30.04.2052
Renteopplysninger: Nominell rente 7,25%. Effektiv rente 7,50%.
Sameiet har lån i Boligbanken, se vedlagt nedbetalingsplan. I årsmøte 04.05.23 ble det vedtatt at sameiet
skal tilby indivuduell nedbetaling på andel lån. Seksjonseierne vil ha mulighet for å nedbetale hele eller
del av sin andel gjeld årlig. Lånet var avdragsfritt til april 2024. Vi gjør oppmerksom på at ved en individuell
innfrielse av felleslån vil banken anse innbetalingen som en regulær ekstraordinær nedbetaling av
sameiets felleslåns hovedstol, uten at långiver gir aksept for at seksjonseiere som innfrir sin andel blir
fritatt for sitt debitoransvar. Dette betyr at alle nåværende og fremtidige seksjonseiere, også for de
seksjoner hvor felleslånet er innfridd, risikerer å måtte dekke sin forholdsmessige andel av sameiets
betalingsforpliktelser ved mislighold, jf. eierseksjonsloven § 30.
Seksjonens stipulerte andel av sameiets lån er kr 45 682,29,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapResultatet for året 2023 viser et overskudd før nedbetaling av særfordelt lån på kr. 3 006 665, og et
underskudd på kr. 993 635 etter avdrag på lån. Det var budsjettert med et overskudd på kr. 89 735. Det var
for øvrig ikke budsjettert med renter på lånet.
Inntektene i 2023 fra felleskostnadene på kr. 14 791 504, er på linje med budsjett. De ekstra inntektene
på kr 4 947 579 skyldes innløsing av særfordelt lån, innbetalte rentekostnader på lån, samt innbetaling fra
de som ønsket å oppgradere terrassegulvet, var ikke budsjettert.
Driftskostnadene i 2023 var på totalt kr 15 914 267 som er kr 1 214 495 høyere enn budsjett,
hovedsakelig er det økte kostnader til vedlikehold, renovasjon, offentlige avgifter, Energi renhold og
teknisk drift og forvaltning.
Sameiets kostnader er et resultat av direkte kostnader (forsikring, kabel-TV/bredbånd, forretningsførsel,
styrehonorar etc.) og sameiets andel av drift og vedlikehold av felles infrastruktur på Tjuvholmen
(TI-kostnader).
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring ASA
Polisenummer: 83421259
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 604 840,-
Som sekundærbolig Kr. 6 098 393,-
SameieSameie: Sameiet Tjuvholmen F3, Orgnr: 994573365
Sameiet består av 146 seksjoner fordelt på 4 næringsseksjoner og 142 boligseksjoner.
-Sameiet har egen hjemmeside: www.tjuvholmenf3.no
-Styret kan kontaktes på e-post: styret@tjuvholmenf3.no
-Kabel-Tv og Bredbånd: Sameiet har avtale med Telenor Norge AS.
-Vaktmestertjeneste: Leveres av Tjuvholmen Drift AS. Ta kontakt med driftssentralen ved innflytting,
strømstans, heisstans, lekkasjer og eventuelle lignende hendelser.
-Beboere kan bestille postkasseskilt via Tjuvholmen Drift, evt kan dette bestilles direkte til SAM Produkter
AS. Beboer må selv bekoste dette.
-Tjuvholmen Drift AS ønsker at alle beboerene på Tjuvholmen benytter boligperm.no for rapportering av
avvik og bestillinger, samt generelle spørsmål. Henvendelser via boligperm vil gå direkte til den/de som
er ansvarlig for fagområdet henvendelsen gjelder. Systemet ivaretar at beboere skal få rask
tilbakemelidng ved kontakt til Tjuvholmen Drift AS,samt en effektiv oppfølging av henvendelsen. Se
http://www.tjuvholmendrift.no for praktisk informasjon.
Tjuvholmen Servicesameie/Pluss-konsept:
Seksjonen er registrert som en del av Tjuvholmen Servicesameie, hvor Leiligheten er tilknyttet
Plusskonseptet. Pluss-seksjonene eier i et tingrettslig sameie en av næringsseksjonene - seksjonsnr. 4,
heretter kalt serviceseksjonen, hvor forskjellige servicetjenester for Pluss-seksjonene utføres på basis av
en serviceavtale.
Med plussleilighet har beboer tilgang til et bemannet serviceområde med lobby som blant annet består
av treningsrom, møterom, selskapsrom med kjøkken, tilgang til kaffe, te, dagens avis.
Serviceavtalen ble inngått i 2008 for 10 år med rett til fornyelse for 5 år. Denne 15 års perioden er nå
utløpt, og det ble inngått ny serviceavtale med ikrafttredelsesdato mai 2024. Avtalen løper i 10år.
Løpende vedlikehold:
Med en bygningsmasse som dateres tilbake til 2008, står vårt sameie overfor et økende behov for
utskiftinger og vedlikehold. Styret har identifisert flere områder som krever oppmerksomhet.
Blant annet har det vært nødvendig å bytte ut deler av callinganlegget. Vi har gjennomført et pilotprosjekt i
Strandpromenaden for å teste ut en moderne og fremtidsrettet løsning. I samarbeid med leverandører og
TD, har styret utført en befaring og forventer å motta tilbud på en permanent og helhetlig løsning i løpet av
2024.
Videre har styret innhentet tilbud på maling av overflater i fellesarealene. Det er et tydelig behov for
oppfriskning, men på grunn av økonomiske utfordringer knyttet til fasadesaken, har vi vært nødt til å
utsette deler av dette arbeidet. Styret har valgt å prioritere maling av underetasjen, heistak og mindre
vedlikeholdsarbeider i hovedinngangene til de ulike oppgangene. Når sameiets økonomi tillater det, vil vi
sette i gang med flere deler av prosjektet.
Skadede speil og gulvfliser har styret besluttet å erstatte. For å sikre en mer effektiv drift og opprettholde et
høyt kvalitetsnivå, har styret hatt dialog med TD. De vil i fremtiden ta en mer aktiv rolle og umiddelbart
erstatte slike komponenter etter en hendelse. Dette vil bidra til å bevare et godt inntrykk av sameiets
fellesområder.
ForretningsførerBORI BBL
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
DyreholdForsvarlig dyrehold er tillatt, skal holdes i bånd på sameiets eiendom.
AnnetHvitevarer på kjøkken medfølger.
Garderobeskap medfølger.
Vaskemaskin og tørketrommel medfølger ikke.
Boligen vasket og rengjort ifm. visning og det blir ikke utført ytterligere utvask til overtagelse.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
2008/844113-2/200 Erklæring/avtale
17.10.2008
Bestemmelse om rett til bruk av regulert gangareal for allmennheten.
Sletting eller endring kan ikke skje uten samtykke fra Oslo kommune v/Plan- og bygningsetaten.
Overført fra: 0301-210/36
Gjelder denne registerenheten med flere
2008/844113-9/200 Erklæring/avtale
17.10.2008
Bestemmelse om gjensidig rett til bruk av nødvendig grunn for reparasjon og vedlikehold.
Sletting eller endring kan ikke skje uten samtykke fra Oslo kommune v/Plan- og bygningsetaten.
Overført fra: 0301-210/36
Gjelder denne registerenheten med flere
2008/900570-2/200 Erklæring/avtale
06.11.2008
Rettighetshaver:TJUVHOLMEN INFRASTRUKTUR AS
Org.nr: 886295332
Bestemmelse om gassanlegg.
Bestemmelse om uteareal.
Bestemmelse om overvåkningskameraer.
Bestemmelse om strøm- og/eller vannuttak.
Bestemmelse om atkomstrett for drift og vedlikehold.
Med flere bestemmelser
Gjelder denne registerenheten med flere
2008/900653-1/200 Erklæring/avtale
06.11.2008
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:510 Bnr:1
Bestemmelse om rømningsveier.
Gjelder denne registerenheten med flere
2008/900689-1/200 Erklæring/avtale
06.11.2008
Rettigheter og forpliktelser i forbindelse med tilsyn og vedlikehold av spunter/pæler.
Gjelder denne registerenheten med flere
2008/900719-1/200 Erklæring/avtale
06.11.2008
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:510 Bnr:1
Bestemmelse om atkomstrett.
Gjelder denne registerenheten med flere
2009/234968-1/200 Erklæring/avtale
01.04.2009
Overliggende eiendommer har rett til atkomst via Parkeringshuset som måtte være nødvendig for tilsyn og
vedlikehold av spunter/pæler.
Med flere bestemmelser
Rettet jfr. tinglysingsloven § 18, 30.03.2009. DYNING
Erstatter dagboknummer 643 578 tinglyst 14.08.2007, endret fra pengeheftelse til servitutt.
Gjelder denne registerenheten med flere
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 60 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Seksjonseieren plikter fortløpende å melde fra om de enkelte
korttidsleieforholdene til sameiets styret.
Leietaker ved utleie av bruksenheten må meldes til Sameiets styre og forretningsfører for registrering.
Vei/vann/kloakkOffentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig/forretning/kontor i reguleringsplan.
Pågående saker i området:
Saksnummer 202456609: Tjuvholmen allé 1 - 5 - Bestilling av oppstartsmøte - Detaljregulering for
påbygg kontor.
Bakgrunnen for og hensikten med prosjektet er å gi eksisterende bygningsmasse et estetisk,
bruksmessig og teknisk løft, med oppgradering av fasader, etablering av grønne uteoppholdsarealer med
mindre paviljongbygg for fellesaktiviteter, opphold og rekreasjon på eksisterende takflater, og
oppgradering av tekniske anlegg med bedre energiegenskaper.
Teknisk rom på plan 10 vil bli tilbygget og omkranset av grønne takhager. Tiltaket vil rydde opp i
eksisterende taklandskap med synlige tekniske installasjoner.
Den estetiske oppgraderingen av fasadene innebærer også å bygge på bebyggelsen i gavlen mot
Bryggetorget i nord med én til to etasjer, for å gi en bedre tilpasning til tilliggende eksisterende
bebyggelse, og bidra til en mer helhetlig utformet bydel.
Saksnummer 202458996: Filipstadveien 3 mfl. - Hans Jægers kvartal og felt B5 - Tilrettelegge for
byutvikling av første byggetrinn på Filipstad - Bestilling av oppstartsmøte.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 6 750 000,- (Prisantydning)
kr 45 682,29 (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 795 682,29 (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 169 870,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 6 795 682,29,-))
--------------------------------------------------------
kr 171 370,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 967 052,29 (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Foto (Kr.5 500)
Tinglysning sikringspant selveier (Kr.500)
Visnings-/overtagelseshonorar pr. stk. (Kr.2 700)
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 6 795 682,29,-) (Kr.67 500)
Direkteutlegg for selger-styling (Kr.28 825)
Relansering av annonse 18.10.2024 (Kr.4 950)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 850)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.3 500)
Innhenting av servitutter (per stk) (Kr.240)
Markedspakke 1 (Kr.13 900)
Markedspakke 2 (Kr.19 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Totalt kr. (Kr.173 250)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0188
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi
SaksbehandlereSiamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no