EiendomOle Brumms vei 22, 0979 OSLO, Etasje: 5
MatrikkelAndelsnr. 530 Orgnr. 948515571 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealPrimærrom: 31 kvm, Bruksareal: 31 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Arealene er hentet fra tilstandsrapport. Areal og rom er angitt og
definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent fra bygningsmyndighetene.
Byggeår1968
TomtEiet tomt 72635 kvm. Felles tomt for borettslaget opparbeidet med
plenarealer, diverse beplantning, prydbusker, sittegrupper og asfalterte arealer bestående av innkjøring til
biloppstillingsplasser samt gangveier.
Prisantydning2 750 000
TilstandsrapportTakstmann: Rodrigo Peña
Takstdato: 14.09.23
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 135 644,- pr. 01.09.23.
Andel fellesformue: kr. 6 654,- pr. 31.12.22.
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 2 750 000,- (Prisantydning)
kr 135 644,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 885 644,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 480,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 480,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 769,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 8 929,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 894 573,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 2 673,- pr. mnd.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at det ikke
foreligger noen konkrete planer om økning i utgiften i år, men at den vil øke fremover som følge av
fasadeprosjektet. Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Felleskostnad inkludererFyring, varmtvann, vaktmestertjenester, forsikring (bygg) TV og bredbånd, honorarer, nedbetaling av
fellesgjeld, drift og vedlikehold av eiendommen mm.
Felleskostnader totalt etter avdragsfri periodeAvdragsfrihet på lån OBBK01-98207546526 til og med 01.09.2026. Estimert endring etter avdragsfrihet kr.
115,- Fører til totale felleskostnader på kr. 2.788,- p.t.
Sikringsordning fellesgjeldEt borettslag er organisert som et selskap, dette innebærer at dersom noen av andelseierne ikke betaler
sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseieren, man kan på
denne måten bli tvunget til å betale dersom andre ikke betaler sine fellesutgifter. For å hindre at dette
skjer er borettslaget tilknyttet en sikringsordning som dekker borettslagets tap i en fastsatt periode
dersom noen av andelseierne ikke betaler sin fellesutgifter. Sikringsordningen er levert av OBOS.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierNazifeh Imampenah
BeskrivelseDaniel Berggren ved EIE har gleden av å presentere Ole Brumms vei 22!
Dette er en pen 1-roms leilighet beliggende i byggets 5. etasje med heis. Boligen har en smart
planløsning og en stor sydvendt balkong med hyggelig utsyn.
Leiligheten har en romslig stue med åpen kjøkkenløsning. Gode vindusflater fyller rommet med naturlig
lys. Videre er det et pent flislagt bad fra 2019 som ble pusset opp i regi av borettslaget. Leiligheten består
i tillegg av sovealkove med skapplass og entré.
Kort fortalt:
- Pen1-roms andelsleilighet i 5.etasje.
- Det er heisadkomst til etasjeplan.
- Sydvendt balkong på ca. 7,4 kvm.
- Fin utsikt over nærområdet og lite innsyn.
- Stue/kjøkken med fin plass til sofagruppe og spisebord.
- Delikat flislagt bad som ble pusset opp i 2019 i regi av borettslaget.
- Det medfølger en bod på ca. 1,9 kvm.
- Sikringsskap med automatsikringer.
- Fyring og varmtvann, samt TV/internett er inkl. i felleskostnadene.
- Flott førstegangskjøp!
- Nærhet til butikker og offentlig transport.
- Kun 5 minutters gange til togstasjon
- Fine fellesareal med benker, lekeplass og grill.
- Lave omkostninger. Ingen dokumentavgift.
Velkommen til visning!
ParkeringBorettslaget har 321 plasser i garasjeanlegget og 355 uteparkeringsplasser hvorav 118 med strøm for
utleie. Priser for parkering og garasjeplasser er ulike for inneparkering, uteparkering, HC plasser og MC
plasser.
Det er ifølge styret per 15.09 ledige plasser. Her er prisene:
- Uteplass uten motorvarmer 225,- kr
- Uteplass med motorvarmer 325,- kr
- Garasjeplass 390,- kr
- Motorsykkelplass 225,- kr
- El-bilplass i Ole Brumms vei 450,- kr eks. strøm
- El-bilplass på garasjetaket 450,- kr eks. strøm
- El-bilplass inne i garasjen 615,- kr eks. strøm
Alle el-bileiere betaler strøm etter eget forbruk. Ved alle leiekontrakter tilkommer et registreringsgebyr fra
Obos. Dette er for tiden på 763,- kr tilsvarende gebyr gjelder også ved bytte av P-plass.
Det er også gjesteparkering i borettslaget. Alle beboere skal registrere sine gjester elektronisk via
smarttelefon, nettbrett eller pc.
BeliggenhetLeiligheten er sentralt beliggende på Haugenstua øverst i Groruddalen, nord i Oslo. Kort vei til togstasjon
samt diverse forretninger. Borettslaget har grønne lunger i flotte opparbeidede fellesarealer. Ellers er det
gode tur- og rekreasjonsmuligheter i umiddelbar nærhet.
Diverse aktivitetstilbud som friidrettsbane, golfbane, kunstgressbane, idrettshall, slalåmbakke, ridesenter
og treningssenter finnes også i nærområdet og boligen ligger tett mot marka. Kort vei til Lillomarka,
Østmarka og Gjelleråsmarka med sine mange skogsveier, fiskevann og lysløyper åpner for gode
turmuligheter sommer som vinter. Byggeren aktivitetspark ligger i nærheten, her kan man betrakte vannet,
grille og slappe av mens barna klatrer og svinger seg i lekeapparatene. Etableringen av Byggeren er
samordnet med Statens vegvesens nye regionale gang- og sykkelvei, som går gjennom hele området.
Fra boligen er det gangavstand til Haugenstua senter som kan tilby Kiwi, Rema 1000 (post i butikk),
Fitness 24Seven, apotek, Holdbart, Haugenstua helsestasjon og tannklinikk. I tillegg finner du nyåpnede
og flotte COOP OBS stormarked på Smedstua.
Kollektivtilbudet er meget godt med hyppige avganger med både buss og tog. Det tar ca. 13 minutter med
tog til Oslo sentrum og ca. 15 minutter til Lillestrøm. Flybussekspressen stopper utenfor borettslaget ved
Østre Akervei 3 ganger i timen og bruker ca. 30 min til Gardermoen. Nærmeste kjøpesenter er Stovner
senter, som huser flere klesforretninger, kolonialbutikker, spiseplasser, frisører mm. Nye Stovner Senter
er nylig åpnet og senteret ble utvidet med 3-4000 nye kvadratmeter og 25 nye butikker. Det blir også
satset stort på spisesteder, som tenkes å bli en møteplass og et nytt møtepunkt for bydel Stovners
innbyggere. Utenfor senteret åpnet nylig Linjeparken, her er det blant annet sitteplasser, vannspeil,
basketballbane, sandvolleyballbane, scene etc. Linjeparken er en av de fire bydelsparkene i
Groruddalssatsingen.
På Stovner senteret finner du også nærmeste T-banestasjon (linje 4 og 5) samt bussholdeplass, med
linje 64 og 65 til Furuset samt 67 til Galgeberg. Med egen bil tar du deg enkelt ut på både riksvei 4 og
Østre Aker vei til E6. For øvrig er det ca. 12 km til Oslo sentrum, og det tar rundt 13 minutter med bil.
BebyggelseOmrådet består i hovedsak av blokkbebyggelse.
TomtEiet tomt, 72635 kvm. Felles tomt for borettslaget opparbeidet med
plenarealer, diverse beplantning, prydbusker, sittegrupper og asfalterte arealer bestående av innkjøring til
biloppstillingsplasser samt gangveier.
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Inneholder5. etasje: Entré, bad, stue med åpen kjøkkenløsning og rom benyttet som soverom.
Annet: Bod i 1. etasje på 1,9 kvm og balkong på 7,4 kvm.
Arealbeskrivelse
5.etg.: P-rom: 31 kvm som består av: Entré, bad, stue med åpen kjøkkenløsning og rom benyttet som
soverom.
Alle rommene inngår som primærrom.
ByggemåteInformasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport utført av bygningssakyndig Rodrigo Peña
14.09.23:
Boligbygg over 8 etasjer. Bygningen har støpt gulv mot grunn. Grunnmur og bærende vegger av
betong/murkonstruksjoner. Etasjeskillere av betongkonstruksjoner. Yttervegger utvendig forblendet med
murkonstruksjoner. Tilnærmet flat takkonstruksjon tekket med membran/takpapp (taket er ikke
besiktiget). Leiligheten har glatt entrédør fra 2023 med brannklasse EI-30 og lydklasse 35dB, samt
kikkehull. Balkongskyvedør og vinduer med karmer av tre og 2-lags glass fra 1991.
For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at
interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som
tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte
bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
PrimærromPrimærrom: 31 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom: Entré, bad, stue med åpen kjøkkenløsning og rom benyttet som
soverom.
BruksarealBruksareal: 31 kvm
BoderLeiligheten disponerer en bod i 1. etasje på ca. 1,9 kvm.
StandardEntré:
Velkommen inn til det som kan bli ditt nye hjem! Her er det plass til knaggrekke, speil og skoskap.
Callinganlegg ved inngangsdør. Lyse overflater med tapet og laminat på gulv.
Stue:
Videre inn fra entréen finner du boligens oppholdsrom. Her vil du legge merke til de store vindusflatene
som gir rommet rikelig med naturlig dagslys. Laminat på gulv og lyse overflater delvis med panel og
tapet. Her er det god plass for sofagruppe med tilhørende møblement.
Kjøkken:
Pent kjøkken i åpen løsning mot stuen. Kjøkkeninnredningen fra IKEA består av hvite glatte fronter og
laminat benkeplate med nedfelt oppvaskkum. Hvitevarer som komfyr, platetopp og mikrobølgeovn
medfølger ved salg. Kjøkkenet er godt utnyttet og har mye skap- og benkeplass. Ventilator med kullfilter.
Naturstein på deler av vegg.
Balkong:
Fra oppholdsrommet har man utgang til en romslig, sydvendt balkong. Her kan man boltre seg på 7,4
kvm, og har dermed god plass til utemøblement, grill (elektrisk), beplantning mm. Her er det fin og frodig
utsikt over nærområdet! På sommerhalvåret blir balkongen som en naturlig forlengelse av stuen.
Bad:
Lyst, flislagt baderom med varme i gulv og downlightsbelysning i taket. Badet ble pusset opp i regi av
borettslaget i 2019. Baderomsinnredningen består av skuffeseksjon med helstøpt servant samt
speilskap på overside. Videre er det vegghengt toalett, vegghegnt skap, og dusjhjørne med svingbare
dører som frigjør plass på gulvet. Naturlig ventilasjon.
Sovealkove:
Praktisk sovealkove med plass til seng og nattbord. Rommet har nytt laminatgulv og er nymalt. Plass til
garderobeskap. Glassvegg inn fra stuen gjør at du får naturlig lys inn også her selv uten eget vindu.
Tilbehør:
- Skap på alkove medfølger ikke.
- Kjøleskap medfølger ikke.
- Mikro, ovn og platetopp medfølger.
Øvrige overflater:
- Gulvflater belagt med laminat.
- Vegger med tapet, naturstein, fliser og malte plater.
- Himling av malt betongkonstruksjon.
Utdrag fra selgers egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Ja, både av faglært og ufaglært.
Firmanavn: Sansbygg AS. Utført i regi av borettslaget.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Totalrenovering av bad i 2019.
Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Firmanavn: Sansbygg AS. Utført i regi av borettslaget.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Totalrenovering av bad i 2019.
Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja.
Kommentar: Borettslaget besitter dette.
Er arbeidet byggemeldt?
Ja
Kommentar: Dette er gjennomført av borettslaget.
Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
Ja.
Kommentar: Elvia gjennomførte kontroll av el-anlegget mars 2022. De bemerket at det var en stikkontakt
som ikke var jordet. Dette ble utbedret av EL kraft elektro AS.
Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
Nei.
Kommentar: Borettslaget leier ut parkeringsplasser med el-billader.
Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt fellesgjeld?
Ja.
Kommentar: Borettslaget planlegger rehabilitering av fasade. Vet ikke hva dette skal koste.
Sammendrag tilstandsrapport:
Takstmann vurderer boligen med tilstandsgrader fra TG0 til TG3. Hvor TG1 er best og TG3 er dårligst.
Det er viktig at vedlagte tilstandsrapport gjennomgås nøye før bud inngis. Under oppsummeres kort
tilstandsgradene TG2 og TG3.
Bad:
Ventilasjon - Ventilasjonsspalte dør/terskel er ikke etablert. Fører til redusert avtrekkseffekt når døren er
lukket. Naturlig ventilasjon og ikke mekanisk avtrekk. Redusert luftutskiftning.
Overflater vegger - Misfarging/svertesopp påvist på flisfuger. Det registreres bomlyd i enkelte fliser, noe
som indikerer redusert vedheft mellom flis og underlag. Eventuelle utbedringer/utskiftninger bør
påregnes.
Kjøkken:
Ventilasjon - Det er kun kullfilter og ikke separat avtrekk fra rommet. Dette kan medføre økt fuktbelastning i
boligen. TG2 i henhold til NS 3600. Krever oppfølging med jevnlig ettersyn.
Innredning - Kjøkkeninnredningen bærer preg av alder/slitasje. Eventuelle utbedringer/utskiftninger bør
påregnes.
Annet - Det er ikke etablert komfyrvakt på kjøkkenet. Det er ikke etablert lekkasjestopper med fuktsensor i
benkskap eller ved kjøleskap som er direkte tilkoblet vannrør. Etablering av komfyrvakt og lekkasjestopper
bør påregnes.
Øvrige rom:
Ventilasjon (gjelder kun for P-ROM)
- Ventilasjon vurderes til ikke å være tilfredsstillende. Grunnet
manglende ventiler i yttervegg/vinduer. Tilfredsstillende ventilasjon bør etableres.
Tekniske anlegg, VVS anlegg:
Vannbåren varme - Eldre anlegg/element uten påviste skader/lekkasjer. TG2 er valgt på grunn av alder
og tilstand. Det kan ikke utelukkes behov for reparasjoner/utskiftning. Oppfølging med jevnlig ettersyn
anbefales slik at eventuelle tiltak kan iverksettes ved behov.
Elektrisk anlegg:
Forenklet vurdering av det elektriske anlegget
- TG2 gjelder at det er ikke fremlagt samsvarserklæring på
elektrisk arbeid/anlegg montert etter 1999, samt at det ikke er fremlagt dokumentasjon på anlegg fra
eldre årstall. Selger informerer at det foreligger kontroll fra det lokale el-tilsynet nyere enn fem år, men det
er ikke fremlagt noen dokumentasjon vedrørende dette.
Dører og vinduer:
Vinduer - Vinduer er av eldre dato og har behov for oppgraderinger/ overflatebehandling. Det må forventes
høyere varmetap fra disse vinduene sammenlignet med vinduer fra nyere dato. Til informasjon ble det
utført stikkprøvekontroll på enkelte vinduer, hvor åpne/lukkefunksjon fungerte som forventet.
Dører - Balkongskyvedør er av eldre dato og har behov for oppgraderinger/ overflatebehandling. Det må
forventes høyere varmetap fra denne døren sammenlignet med dører fra nyere dato. Til informasjon ble
det utført stikkprøvekontroll på dører hvor åpne/lukkefunksjon fungerte som forventet.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 09.04.1973 som omhandler oppføring av Ole Brumms vei 18-24.
Det foreligger ferdigattest datert 19.09.2016 som omhandler utskifting av 4 heiser.
Det foreligger ferdigattest datert 09.01.2020 som omhandler bad.
Det er ikke mottatt byggetegninger fra kommunen. Meglerforetaket har derfor ikke hatt mulighet for å
kontrollere hvorvidt dagens bruk er byggesøkt, og eller samsvarer med det som er byggesøkt, eller er
godkjent. Kjøper overtar ansvar for nevnte forhold.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget. Sikringsskap med automatsikringer, hovedsikring og strømmåler er plassert i trappegang
utenfor leiligheten. Leiligheten har skjult elektrisk anlegg og noe åpent.
Det fremgår av selgers den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt
samsvarserklæring for det elektriske anlegget.
Oppvarming - TekniskVannrør av typen rør-i-rør og kobber. Avløpsrør av plast. Fordelerskap for rør-i-rør og stoppekraner er
plassert på bad. Leiligheten er tilknyttet felles varmtvann/oppvarming. Sentralvarme til radiatorer.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2023 på inntil 4 millioner kroner for bolig
og fritidsboliger. Skattesatsen er 3 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 2 673,-
pr.mnd.
Fyring, varmtvann, vaktmestertjenester, forsikring (bygg) TV og bredbånd, honorarer, nedbetaling av fellesgjeld, drift og vedlikehold av eiendommen mm.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, strøm og innboforsikring. Denne listen er ikke uttømmende.
Nåværende eier har et strømforbruk som tilsvarer ca. 1592 kwh pr. år. Utgiftene er basert på nåværende
eiers forbruk.
Nåværende eier betaler kr 2000,- i året for innboforsikring
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr.: OBBK01-98207546526
Restgjeld: 160.000.000,-
Restløpetid: 33 år.
Terminer per år: 12
Type, rente: Flyt, 5%
Andelens restsaldo: 102.250,-
Avdragsfrihet til og med 01.09.26.
Lånenr.: OBOS01-98208126016
Restgjeld: 33.847.261,-
Restløpetid: 20 år 8 md.
Terminer per år: 12
Type, rente: Flyt, 5%
Andelens restsaldo: 21.626,-
Lånenr.: OBOS02-98208125990
Restgjeld: 5.968.508,-
Restløpetid: 29 år 9 md.
Terminer per år: 12
Type, rente: Flyt, 5%
Andelens restsaldo: 3.812,-
Lånenr.: OBOS03-98208126008
Restgjeld: 12.452.091,-
Restløpetid: 6 år 10 md.
Terminer per år: 12
Type, rente: Flyt, 5%
Andelens restsaldo: 7.956,-
Total andel fellesgjeld: 135.644,- per 01.09.23.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapBorettslaget har totalt inntekter på kr 49 350 051 mot et budsjett på kr 50 208 420. Avviket er på kr -858
369 og skyldes hovedsakelig manglende budsjettert tilskudd som nevnt under Andre inntekter.
Borettslaget hadde i 2022 driftskostnader på kr 41 920 534 mot et budsjett på kr 47 204 900. Det gir et
avvik på kr 5 284 366 kroner. Grunnlaget for at avviket er såpass stort er sammensatt, men som tabellen
over viser så er det en lavere kostnad for Drift og vedlikehold på kr 6 706 575 samt en lavere kostnad for
Konsulent og forvaltningstjenester på kr 1 296 667, mens posten for energi/fyring har et avvik på kr -2 629
026. Styret redegjør for de ulike postene i årsrapporten.
Årets resultat på kr 7 429 517 fremkommer i resultatregnskapet og ble overført til egenkapital i januar
2023. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til.
Forsikring med polisenummerProtector AS
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2021:
Som primærbolig Kr. 514 194,-
Som sekundærbolig Kr. 1 851 097,-
BorettslagBorettslag: Haugenstua borettslag, Orgnr: 948515571
Haugenstua Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer
948515571, og ligger i bydel Stovner i Oslo kommune med følgende adresse: Garver Ytteborgs V
101-139 og Ole Brumms Vei 2-44. Gårds- og bruksnummer: 102 - 651,654.
Spørsmål med svar fra styret 15.09.23:
Er det planlagt fremtidig rehabilitering/utbedringer i borettslaget i fremtiden, i såfall hva?
- fasadeprosjektet:vi har et ferdig prosjektert fasadeprosjektet som omfatter nye fasadeplater, vinduer,
utvendig dører, taktekking, verandaer ink innglassing og mulig utvidelse med 0,5 m, callingsystemet.
Er det planlagt økning i fellesgjeld og felleskostnader?
- foreløpig vi har ikke planer om øke felleskostnader i år, men ja både felleskostnader og fellesgjeld vil
øke fremover som følge av fasadeprosjektet.
Har dere noen pågående rettslige konflikter?
- Nei.
Har dere dugnadsordning?
- Ja! hvert år i mai måned.
Hva slags pakke er inkludert vedrørende tv og internett?
- Te-We ink 200 poeng, og brebånd komplett 50 fra Telenor.
Hva er inkludert i felleskostnadene?
- Fyring, kaldt og varmtvann, vaktmestertjenester, forsikring (bygg) TV og brebånd, honorarer, nedbetaling
av fellesgjeld..drift og vedlikehold av eiendommen.
Er det ledige plasser for parkering p.t.? Og har prisene endret seg noe på disse de siste mnd?
- det er ledige plasser til leie. prisen har ikke endret seg i de siste mnd.
Det er oppe i styre om at balkongene skal renoveres og utvides, samt fasaden skal utbedres på blokken.
Hva er status?
- Det er mye som tyder på at prosjektet vil ta noe lengre tid enn først antatt før det legges frem for en ekstra
generalforsamling, mest sannsynlig blir det i 2024. så er det viktig å understreke at at det er
Generalforsamlingen som må ta stilling til om prosjektet settes i gang eller ikke.
Serviceavtale for rørleggertjenester
Borettslaget inngikk i 2021 en serviceavtale for rørleggertjenester med Rørlegger Teknikk AS etter en
evaluering av innkomne tilbud i forbindelse med en anbudsrunde. Beboerne kan også bruke Rørlegger
Teknikk AS til borettslagets framforhandlede priser. Styret har hatt to oppfølgingsmøter med leverandøren
i 2022 og 2023.
Serviceavtale for elektrikertjenester
Borettslaget har serviceavtale på elektrikertjenester med SMS Electro AS. Beboerne kan også bruke SMS
Electro AS til borettslagets framforhandlede priser. Styret har hatt flere oppfølgingsmøter med
leverandøren både i 2022 og 2023 i forbindelse med utbedring av feil og mangler knyttet til Elvias
el-kontroller inne i boligene. Styret får ofte spørsmål om hvem som har bestilt slike kontroller. Dette er
kontroller som Hafslund/Elvia gjennomfører ca. hvert 20 år i alle boliger i Oslo for å sjekke at det
elektriske anlegget i boligene er i henhold til lovverket og ikke utgjør en fare for beboere og naboer. Styret
har hverken bedt om eller kan påvirke denne kontrollen.
Vaktmestertjenester
Styret følger opp vaktmesteravtalen kontinuerlig ved driftsmøter og direkte kommunikasjon med
vaktmesterne og ledelsen. Det har vært avholdt 3 offisielle oppfølgingsmøter med Bygårdsservice AS i
2022 og 2023. I disse oppfølgingsmøtene diskuteres og drøftes kvaliteten på vaktmestertjenester
generelt, og det foretas en oppsummering av sesongene. Styret benytter også disse møtene til å ta opp
klager og problemstillinger som oppstår, og prøver alltid å finne den beste måten å drifte og vedlikeholde
borettslaget på uten at det blir en belastning for beboerne, styret eller leverandøren.
Renholdsavtale
Styret fulgte nøye opp kvaliteten på renholdstjenestene fra tidligere leverandør. Etter flere advarsler og
oppfølgingsmøter så styret seg nødt til å si opp avtalen med denne leverandøren da de ikke leverte i
henhold til avtale. Styret kalte inn to andre tilbydere fra tidligere anbud, og Ren Service AS ble tildelt
avtalen etter en nøye vurdering av deres tilbud. Styret følger opp kvaliteten på renholdstjenesten
kontinuerlig og har jevnlige oppfølgingsmøter med ledelsen i selskapet. Styret opplever at de fleste nå er
fornøyde med kvaliteten på renholdsarbeidet.
Prosjekter og større vedlikeholdsarbeid
Utskiftning av postkasser
Postkassene i borettslaget var gamle og slitte, og i enkelte oppganger ikke lengre funksjonelle og trygge
for oppbevaring av post. Styret så derfor behov for utskiftning. Etter en anbudsrunde med 4 ulike
leverandører som presenterte sine produkter og løsninger falt valget på Quadient/Renz. Bakgrunnen for
valget falt på enkelhet av bruk for beboere, kvalitet på postkassene samt totalpris i tillegg til at leverandør
imøtekom krav om utstansing for tradisjonelle postkasseskilt. Utstansingen ble laget spesielt for
Haugenstua borettslag. Det ble også hensyntatt at ansatte i borettslaget selv kunne oppdatere navn og
kontaktinfo på de digitale skjermene for å hindre tilleggskostnader dersom leverandøren skulle stått for
betjening av systemet.
Grunnet rørsystemer og andre tekniske installasjoner i bodområdet bak postkassene var det noen
begrensninger på utformingen som måtte hensyntas. Styret fokuserte på å få en best mulig løsning for
beboerne, og postkassene i dag er romsligere enn de man hadde tidligere. Monteringen tok dessverre
lengre tid enn forventet på grunn av forsinkelse på sonelåsnøkler som Posten krever montert. Etter
montering i alle oppganger distribuerte styret RFID-brikker og koder til alle beboere og tilbød
demonstrasjon av de nye postkassene. Styret har fått ekstremt mange positive tilbakemeldinger om de
nye postkassene, spesielt med tanke på sikkerhet, brukervennlighet og romsligheten av postkassene.
De nye postkassene har gitt et merkbart løft til borettslaget inngangspartier.
Branntetting
Styret innhentet tilbud fra to ulike leverandører for branntetting og overflatebehandling i bodområdet bak
de nye postkassene. Arbeidet ble utført av Bygårdsservice AS. Arbeidet ble utført for å sikre brann- og
røykspredning i oppgangen ved branntilløp i bodområdet, og motsatt. Slik brannsikring er pålagt av
myndighetene.
Sikring fjellkant lilleskogen
Beboere i Blokk 6 samt andre som går turer i borettslaget har lenge etterlyst sikring av fjellkanten ved
lilleskogen ettersom området brukes mye av små og store. Styret innhentet to ulike tilbud for oppsetting
av gjerde på fjellkanten ved lilleskogen ned mot lekeplassen ved blokk 6. Styret vedtok et tilbud fra Garda
Sikring AS, og arbeidet ble utført sommeren 2022. Gjerdet gir en god sikkerhet for barn og andre som
leker og beveger seg i lilleskogen.
Istandsetting av tilfluktsrom
Etter flere henvendelser fra beboere om tilstanden på borettslagets tilfluktsrom som følge av krigen
mellom Russland og Ukraina så styret behov for å kartlegge disse. Sanitærutstyret stod ubrukt i en
årrekke og vanntilførsel var koblet ut. Det ble på bakgrunn av dette besluttet å gjøre det som var nødvendig
for å istandsette og tilgjengeliggjøre disse rommene.
Prosjektet innebar utskifting av eksisterende sanitærutstyr. Det vil si toaletter, pissoarer, håndvasker,
utslagsvasker, dusjhoder og slanger. I tillegg ble låssylindere til dørene skiftet til ILOQ-sylindere som er
tilsvarende lås som sitter på gitterportene i 1.etg. Dette ble gjort for at den samme nøkkelen som åpner
gitterporten kan åpne tilfluktsrommene, slik at tilgangen er enkel om det skulle være behov for å benytte
disse rommene. Det er også satt opp ny skilting til tilfluktsrommene både utvendig og innvendig.
Etablering av nye ladestasjoner
Styret etablerte 16 nye ladestasjoner i garasjen sommer/høst 2022, og det ble benyttet eksisterende
infrastruktur uten å oppgradere strøminntaket. Ved ytterligere utvidelse av ladeanlegget må strøminntaket
økes i parkeringshuset. Styrets prosjektgruppe utarbeidet en kravspesifikasjon for prosjektet og innhentet
pris fra tre forskjellige leverandører. Etter evaluering av tilbudene ble oppdraget tildelt EDA Elektro AS i
samarbeid med eksisterende ladeleverandør Smartly. Styret følger med på elbilparken i borettslaget og
ved behov etableres det flere ladestasjoner. Det er fortsatt noen ledige parkeringsplasser med
ladestasjon i Ole Brumms vei.
Utskiftning av belysning i garasje
Styret fikk skiftet ut gjenstående gammel belysning i 3. etasje i garasjen til LED-belysning. I tillegg ble
styringen inkludert bevegelsessensorer skiftet ut ettersom disse utløste jordfeil og var ustabil på grunn av
fuktskader etter kondens. Tidligere har all annen belysning i garasjen og på garasjetaket blitt skiftet til
LED-belysning.
Eldre belysning ellers i borettslaget
EU og EØS har bestemt at fra 2023 blir det forbudt å produsere og importere mange ulike typer lyskilder. I
den forbindelse har styret nylig kartlagt lysarmaturer med gamle lyskilder i hele borettslaget, og det vil
være behov for noe utskifting. Områder som fortsatt har gamle lyskilder er: bodområder, tilfluktsrom,
tekniske rom, sport/sykkelbod, søppelrom, pullerter foran inngangsparti, heisrom og de fleste
lekerom/fellesrom. For å sikre tilgang til utskiftning er fullført, er det kjøpt inn en liten buffer av gamle
lyskilder til lager. Styret gjennomfører utskiftningene som et samlet prosjekt høsten 2023.
Maling av trapperom kjeller og nummerering av etasjer
Styret registrerte at oppgangene som har nedgang til kjeller/tilfluktsrom ikke var vedlikeholdt, og at de ikke
så bra ut. Disse var preget av betydelig vedlikeholdsetterslep og var sjenerende for beboere og
besøkende, i form av flassende maling, fuktskader, saltutslag, vannskjolder fra tidligere
radiatorerlekkasjer m.m. Vegger, gulv og tak i nedgangene ble overflatebehandlet og vinduslister på
nederste vindu i trapperom ble malt eller byttet, gitterportene fikk rustangrep og disse ble
overflatebehandlet. Hele området i nedgangene ble gitt et løft for å sikre et rent og hyggelig bomiljø.
Det ble samtidig etablert etasjenummer i de oppgangene som manglet dette. Arbeidet ble utført av TBA
Maler og Entreprenør AS.
Fasaderehabiliteringsprosjektet
Styret jobber kontinuerlig med fasaderehabiliteringsprosjektet. Blokkene har blitt undersøkt og kartlagt av
Millab Consult AS, og alle blokkene fikk en tilstandsgrad og konsekvensgrad. Med bakgrunn i
tilstandsanalysen samt praktisk plassering og størrelse ble det anbefalt å starte med blokk 6. Styret har
derfor valgt ut blokk 6 (Ole Brumms vei 40 - 44) som første blokk i prosjektet. Millab Consult AS er
prosjektleder, og Enerhaugen Arkitektkontor AS er arkitekt i prosjektet. Borettslaget står på Byantikvarens
gule liste, noe som betyr at Byantikvaren legger klare føringer for endringer av fasadene og uttrykket på
eiendommen. I den forbindelse har styret vært i kontinuerlig dialog med arkitekt, prosjektleder,
entreprenører, Byantikvaren samt Plan- og Bygningsetaten for å finne alternative løsninger.
Dette er gjort for å sikre at prosjektet kan gjennomføres på en økonomisk forsvarlig måte, samt etter den
kvaliteten som kreves for god holdbarhet over tid. Som kjent satt styret foten ned og satte krav til at
Byantikvaren lempet på noen av kravene og føringene de hadde satt. Styret fikk en anbefaling fra en
leverandør om en type fasadeplate med tilsvarende uttrykk til den som opprinnelig var godkjent av
Byantikvaren. Den anbefalte fasadeplaten har en helt annen pris enn løsningen som Byantikvaren
opprinnelig hadde satt krav til. Dette alternativet hadde leverandøren tidligere fått godkjent av Byantikvaren
til et prosjekt i Bergen. Styret gjorde en avtale med entreprenør om å montere en prøve på fasaden til
blokk 6 ved OB 44 slik at Byantikvaren kunne se dette fysisk på bygget. Når prøven var montert ble
Byantikvaren invitert på befaring. Tilbake i tid hadde Byantikvaren avslått en tilsvarende løsning, men etter
befaringen aksepterte de den nye løsningen. På bakgrunn av aksept for ny løsning medførte det at
prosjektgruppen måtte revidere hele konkurransegrunnlaget, som inkluderer blant annet
prosjektbeskrivelse, kravspesifikasjon og arkitekttegninger. Dette blir ferdigstilt medio mai 2023 og vil bli
sendt ut på nytt anbud til entreprenører for å prise prosjektet basert på bruk av Steni fasadeplater. Steni
fasadeplater er vedlikeholdsfrie og leverandøren garanterer en levetid på 60 år. Mer info om produktet kan
man lese på www.steni.no. Når tilbudene er mottatt og evaluert, samt intervju av tilbydere er gjennomført,
vil styret kalle inn til en ekstraordinær generalforsamling for å presentere pristilbudene slik at
generalforsamlingen tar stilling til dette. Det er forventet at den ekstraordinære generalforsamlingen
gjennomføres høsten 2023. Det er da viktig at alle beboere møter opp slik at borettslaget kan fatte en
beslutning i fellesskap. Arbeidet rundt fasadeprosjektet er svært omfattende og er meget tidkrevende for
styret.
Styret har vedtatt opptak av lån på kr 6 millioner i 2023. Lånet ble utbetalt 02.06.23 og ble fordelt på
andelene etter felleskostnadsbrøken.
ForretningsførerOBOS Forkjøp.
Styregodkjenning20 dagers styregodkjenning. Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir
gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet er forkjøpsrett for borettslagets medlemmer samt Obos. Parallellavklaring er igangsatt, konferer
megler. Interesse for forkjøpsrett må meldes boligbyggelaget direkte.
Tekniske installasjonerTe-We ink 200 poeng, og brebånd komplett 50 fra Telenor er inkludert.
DyreholdDet er kun tillatt med opptil 2 hunder/katter pr. leilighet i borettslaget.
- Husdyr må registreres hos styret/driftskoordinator.
- Det er båndtvang for hund på borettslagets uteområder hele året.
- Det er ikke lov å holde ulovlige dyr.
- For øvrig gjelder de regler om dyrehold som fremgår av borettslagslovens § 5-11(4).
Diverse- Det er fellesvaskeri.
- Det er felles sykkelbod.
- Det er eget avfallsrom for stort avfall.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.
1969/5478-1/105 Erklæring/avtale
10.04.1969
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Bestemmelse om vann/kloakkledning
1974/2240-1/105 Obligasjon
31.01.1974
BELØP: NOK 17.605.100
Panthaver:Oslo Bolig Og Sparelag Al
Lnr: 1087017
ANF. PRIORITET ETTER OBLIGASJON(ER) TIL HUSBANKEN
SOM TIL ENHVER TID HVILER PÅ EIENDOMMEN
Gjelder denne registerenheten med flere
1977/4216-1/105 ** Prioritetsbestemmelse
24.02.1977
veket for: OBLIGASJON 1977/4215-1/105
2004/79783-1/105 ** Forhøyelse
19.11.2004
FORHØYET TIL NOK 17,628,000
1975/210-1/105 Erklæring/avtale
06.01.1975
Bestemmelse om tilfluktsrom
Gjelder denne registerenheten med flere
1986/42968-2/105 Best. om vann/kloakkledn.
16.07.1986
Med flere bestemmelser
Gjelder denne registerenheten med flere
2010/813675-1/200 Obligasjon
21.10.2010
BELØP: NOK 27.400
Panthaver:Oslo Bolig Og Sparelag Al
Lnr: 1087017
Opprinnelig tinglyst som forhøyelse
av OBLIGASJON 2240/1974
Gjelder denne registerenheten med flere
2014/175642-1/200 Obligasjon
03.03.2014
BELØP: NOK 23.900
Panthaver:Oslo Bolig Og Sparelag Al
Lnr: 1087017
Opprinnelig tinglyst som forhøyelse
av OBLIGASJON 2240/1974
Gjelder denne registerenheten med flere
2016/833794-1/200 Pantedokument
14.09.2016
BELØP: NOK 180.000.000
Panthaver:OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
Uomsettelig
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt
2023/547777-1/200 Pantedokument
30.05.2023 11:36
BELØP: NOK 54.000.000
Panthaver:OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og kloakk via privat stikkvei/-ledninger.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig i reguleringsplan.
Pågående byggesaker:
Saksnummer 202108682 Ole Brumms vei 40 - 44 - Rehabilitering og oppgradering av fasader og
balkonger for Blokk 6.
Smiuvegen 255 - 257 - Riving av eksisterende skolebygninger - Smedstua skole - Haugenstua skole.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 2 750 000,- (Prisantydning)
kr 135 644,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 885 644,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 480,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 480,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 769,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 8 929,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 894 573,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Grunnpakke borettslag (Kr.15 500)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.3 500)
Visningshonorar (Kr.3 450)
Markedspakke 1 (Kr.26 500)
Markedspakke 2 (Kr.6 000)
Markedspakke 3 (Kr.31 000)
Oppgjør (Kr.7 500)
Overtagelse (Kr.2 500)
Totalt kr. (Kr.95 950)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer71-23-0218
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseEiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingLøren & Økern Eiendomsmegling AS
EIE Løren & Økern
Org. nr: 916510845
Lørenveien 41 D
0507 Oslo
Tlf: 40 02 00 95
Ansvarlig meglerEiendomsmegler | Partner Daniel Berggren
SaksbehandlereDaniel Berggren
EIE Løren & Økern
Eiendomsmegler | Partner
Mob: 45 22 00 69 / E-post: db@eie.no