Bilde 1 av Ole Brumms vei 22Bilde 2 av Ole Brumms vei 22
Digital salgsoppgave
Ole Brumms vei 22

0979 Oslo • Oslo kommune

Prisantydning

kr 2 750 000

Fellesgjeld: kr 135 644Omkostninger: kr 8 929Totalpris: kr 2 894 573
Lys og pen 1-roms med alkove. Sydvendt balkong. Bad fra 2019. Fyring/V.v. inkl. Flott førstegangskjøp!
icon

Unngå doble renteutgifter

Se bladbar salgsoppgaveLast ned denne salgsoppgavenVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Etasje
5
Primærrom (P-ROM)
31 m²
Bruksareal (BRA)
31 m²
Fellesutgifter
kr 2 673 / Mnd
Prisantydning
kr 2 750 000
Omkostninger
kr 8 929
Fellesgjeld
kr 135 644
Totalpris
kr 2 894 573
Fellesformue
kr 6 654
Byggeår
1968
Tomt
Eiet tomt 72635 m²
Oppdragsnummer
71230218
card-default

Daniel Berggren

Eiendomsmegler | Partner
Les om Daniel
Visninger
Søndag 01. okt.
13:30 - 14:30
Meld deg på visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 2 750 000,-
Fellesgjeldkr 135 644,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 480,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 480,-
Gebyr utlysing forkjøpsrettkr 7 769,-
  
Totalpris kr 2 894 573
Eiendom
Ole Brumms vei 22, 0979 OSLO, Etasje: 5

Matrikkel
Andelsnr. 530 Orgnr. 948515571 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Areal
Primærrom: 31 kvm, Bruksareal: 31 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Arealene er hentet fra tilstandsrapport. Areal og rom er angitt og definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent fra bygningsmyndighetene.

Byggeår
1968

Tomt
Eiet tomt 72635 kvm. Felles tomt for borettslaget opparbeidet med plenarealer, diverse beplantning, prydbusker, sittegrupper og asfalterte arealer bestående av innkjøring til biloppstillingsplasser samt gangveier.

Prisantydning
2 750 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Rodrigo Peña Takstdato: 14.09.23

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 135 644,- pr. 01.09.23.
Andel fellesformue: kr. 6 654,- pr. 31.12.22.

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 2 750 000,- (Prisantydning)
kr 135 644,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 885 644,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 480,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 480,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 769,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 8 929,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 894 573,- (Totalpris inkl omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 2 673,- pr. mnd.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Styreleder opplyser at det ikke foreligger noen konkrete planer om økning i utgiften i år, men at den vil øke fremover som følge av fasadeprosjektet. Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Felleskostnad inkluderer
Fyring, varmtvann, vaktmestertjenester, forsikring (bygg) TV og bredbånd, honorarer, nedbetaling av fellesgjeld, drift og vedlikehold av eiendommen mm.

Felleskostnader totalt etter avdragsfri periode
Avdragsfrihet på lån OBBK01-98207546526 til og med 01.09.2026. Estimert endring etter avdragsfrihet kr. 115,- Fører til totale felleskostnader på kr. 2.788,- p.t.

Sikringsordning fellesgjeld
Et borettslag er organisert som et selskap, dette innebærer at dersom noen av andelseierne ikke betaler sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseieren, man kan på denne måten bli tvunget til å betale dersom andre ikke betaler sine fellesutgifter. For å hindre at dette skjer er borettslaget tilknyttet en sikringsordning som dekker borettslagets tap i en fastsatt periode dersom noen av andelseierne ikke betaler sin fellesutgifter. Sikringsordningen er levert av OBOS.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.

Eier
Nazifeh Imampenah

Beskrivelse
Daniel Berggren ved EIE har gleden av å presentere Ole Brumms vei 22!

Dette er en pen 1-roms leilighet beliggende i byggets 5. etasje med heis. Boligen har en smart planløsning og en stor sydvendt balkong med hyggelig utsyn.

Leiligheten har en romslig stue med åpen kjøkkenløsning. Gode vindusflater fyller rommet med naturlig lys. Videre er det et pent flislagt bad fra 2019 som ble pusset opp i regi av borettslaget. Leiligheten består i tillegg av sovealkove med skapplass og entré.

Kort fortalt:
- Pen1-roms andelsleilighet i 5.etasje.
- Det er heisadkomst til etasjeplan.
- Sydvendt balkong på ca. 7,4 kvm.
- Fin utsikt over nærområdet og lite innsyn.
- Stue/kjøkken med fin plass til sofagruppe og spisebord.
- Delikat flislagt bad som ble pusset opp i 2019 i regi av borettslaget.
- Det medfølger en bod på ca. 1,9 kvm. 
- Sikringsskap med automatsikringer.
- Fyring og varmtvann, samt TV/internett er inkl. i felleskostnadene.
- Flott førstegangskjøp!
- Nærhet til butikker og offentlig transport.
- Kun 5 minutters gange til togstasjon
- Fine fellesareal med benker, lekeplass og grill.
- Lave omkostninger. Ingen dokumentavgift.

Velkommen til visning! 

Parkering
Borettslaget har 321 plasser i garasjeanlegget og 355 uteparkeringsplasser hvorav 118 med strøm for utleie.  Priser for parkering og garasjeplasser er ulike for inneparkering, uteparkering, HC plasser og MC plasser.

Det er ifølge styret per 15.09 ledige plasser. Her er prisene:

- Uteplass uten motorvarmer 225,- kr
- Uteplass med motorvarmer 325,- kr
- Garasjeplass 390,- kr
- Motorsykkelplass 225,- kr
- El-bilplass i Ole Brumms vei 450,- kr eks. strøm
- El-bilplass på garasjetaket 450,- kr eks. strøm
- El-bilplass inne i garasjen 615,- kr eks. strøm

Alle el-bileiere betaler strøm etter eget forbruk. Ved alle leiekontrakter tilkommer et registreringsgebyr fra Obos. Dette er for tiden på 763,- kr tilsvarende gebyr gjelder også ved bytte av P-plass.

Det er også gjesteparkering i borettslaget. Alle beboere skal registrere sine gjester elektronisk via smarttelefon, nettbrett eller pc.

Beliggenhet
Leiligheten er sentralt beliggende på Haugenstua øverst i Groruddalen, nord i Oslo. Kort vei til togstasjon samt diverse forretninger. Borettslaget har grønne lunger i flotte opparbeidede fellesarealer. Ellers er det gode tur- og rekreasjonsmuligheter i umiddelbar nærhet.

Diverse aktivitetstilbud som friidrettsbane, golfbane, kunstgressbane, idrettshall, slalåmbakke, ridesenter og treningssenter finnes også i nærområdet og boligen ligger tett mot marka. Kort vei til Lillomarka, Østmarka og Gjelleråsmarka med sine mange skogsveier, fiskevann og lysløyper åpner for gode turmuligheter sommer som vinter. Byggeren aktivitetspark ligger i nærheten, her kan man betrakte vannet, grille og slappe av mens barna klatrer og svinger seg i lekeapparatene. Etableringen av Byggeren er samordnet med Statens vegvesens nye regionale gang- og sykkelvei, som går gjennom hele området.

Fra boligen er det gangavstand til Haugenstua senter som kan tilby Kiwi, Rema 1000 (post i butikk), Fitness 24Seven, apotek, Holdbart, Haugenstua helsestasjon og tannklinikk. I tillegg finner du nyåpnede og flotte COOP OBS stormarked på Smedstua.

Kollektivtilbudet er meget godt med hyppige avganger med både buss og tog. Det tar ca. 13 minutter med tog til Oslo sentrum og ca. 15 minutter til Lillestrøm. Flybussekspressen stopper utenfor borettslaget ved Østre Akervei 3 ganger i timen og bruker ca. 30 min til Gardermoen. Nærmeste kjøpesenter er Stovner senter, som huser flere klesforretninger, kolonialbutikker, spiseplasser, frisører mm. Nye Stovner Senter er nylig åpnet og senteret ble utvidet med 3-4000 nye kvadratmeter og 25 nye butikker. Det blir også satset stort på spisesteder, som tenkes å bli en møteplass og et nytt møtepunkt for bydel Stovners innbyggere. Utenfor senteret åpnet nylig Linjeparken, her er det blant annet sitteplasser, vannspeil, basketballbane, sandvolleyballbane, scene etc. Linjeparken er en av de fire bydelsparkene i Groruddalssatsingen.

På Stovner senteret finner du også nærmeste T-banestasjon (linje 4 og 5) samt bussholdeplass, med linje 64 og 65 til Furuset samt 67 til Galgeberg. Med egen bil tar du deg enkelt ut på både riksvei 4 og Østre Aker vei til E6. For øvrig er det ca. 12 km til Oslo sentrum, og det tar rundt 13 minutter med bil.

Bebyggelse
Området består i hovedsak av blokkbebyggelse.

Tomt
Eiet tomt, 72635 kvm. Felles tomt for borettslaget opparbeidet med plenarealer, diverse beplantning, prydbusker, sittegrupper og asfalterte arealer bestående av innkjøring til biloppstillingsplasser samt gangveier.

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Inneholder
5. etasje: Entré, bad, stue med åpen kjøkkenløsning og rom benyttet som soverom.
Annet: Bod i 1. etasje på 1,9 kvm og balkong på 7,4 kvm.

Arealbeskrivelse
5.etg.: P-rom: 31 kvm som består av: Entré, bad, stue med åpen kjøkkenløsning og rom benyttet som soverom.
Alle rommene inngår som primærrom.

Byggemåte
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport utført av bygningssakyndig Rodrigo Peña 14.09.23:

Boligbygg over 8 etasjer. Bygningen har støpt gulv mot grunn. Grunnmur og bærende vegger av betong/murkonstruksjoner. Etasjeskillere av betongkonstruksjoner. Yttervegger utvendig forblendet med murkonstruksjoner. Tilnærmet flat takkonstruksjon tekket med membran/takpapp (taket er ikke besiktiget). Leiligheten har glatt entrédør fra 2023 med brannklasse EI-30 og lydklasse 35dB, samt kikkehull. Balkongskyvedør og vinduer med karmer av tre og 2-lags glass fra 1991.

For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Primærrom
Primærrom: 31 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom: Entré, bad, stue med åpen kjøkkenløsning og rom benyttet som soverom.

Bruksareal
Bruksareal: 31 kvm

Boder
Leiligheten disponerer en bod i 1. etasje på ca. 1,9 kvm.

Standard
Entré:
Velkommen inn til det som kan bli ditt nye hjem! Her er det plass til knaggrekke, speil og skoskap. Callinganlegg ved inngangsdør. Lyse overflater med tapet og laminat på gulv.

Stue:
Videre inn fra entréen finner du boligens oppholdsrom. Her vil du legge merke til de store vindusflatene som gir rommet rikelig med naturlig dagslys. Laminat på gulv og lyse overflater delvis med panel og tapet. Her er det god plass for sofagruppe med tilhørende møblement.

Kjøkken:
Pent kjøkken i åpen løsning mot stuen. Kjøkkeninnredningen fra IKEA består av hvite glatte fronter og laminat benkeplate med nedfelt oppvaskkum. Hvitevarer som komfyr, platetopp og mikrobølgeovn medfølger ved salg. Kjøkkenet er godt utnyttet og har mye skap- og benkeplass. Ventilator med kullfilter. Naturstein på deler av vegg.

Balkong:
Fra oppholdsrommet har man utgang til en romslig, sydvendt balkong. Her kan man boltre seg på 7,4 kvm, og har dermed god plass til utemøblement, grill (elektrisk), beplantning mm. Her er det fin og frodig utsikt over nærområdet! På sommerhalvåret blir balkongen som en naturlig forlengelse av stuen.

Bad:
Lyst, flislagt baderom med varme i gulv og downlightsbelysning i taket. Badet ble pusset opp i regi av borettslaget i 2019. Baderomsinnredningen består av skuffeseksjon med helstøpt servant samt speilskap på overside. Videre er det vegghengt toalett, vegghegnt skap, og dusjhjørne med svingbare dører som frigjør plass på gulvet. Naturlig ventilasjon.

Sovealkove:
Praktisk sovealkove med plass til seng og nattbord. Rommet har nytt laminatgulv og er nymalt. Plass til garderobeskap. Glassvegg inn fra stuen gjør at du får naturlig lys inn også her selv uten eget vindu.

Tilbehør:
- Skap på alkove medfølger ikke.
- Kjøleskap medfølger ikke.
- Mikro, ovn og platetopp medfølger.

Øvrige overflater:
- Gulvflater belagt med laminat.
- Vegger med tapet, naturstein, fliser og malte plater.
- Himling av malt betongkonstruksjon.

Utdrag fra selgers egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
Ja, både av faglært og ufaglært.
Firmanavn: Sansbygg AS. Utført i regi av borettslaget.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Totalrenovering av bad i 2019.

Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Firmanavn: Sansbygg AS. Utført i regi av borettslaget.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Totalrenovering av bad i 2019.

Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja.
Kommentar: Borettslaget besitter dette.

Er arbeidet byggemeldt?
Ja
Kommentar: Dette er gjennomført av borettslaget.

Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Ja.
Kommentar: Elvia gjennomførte kontroll av el-anlegget mars 2022. De bemerket at det var en stikkontakt som ikke var jordet. Dette ble utbedret av EL kraft elektro AS.

Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
Nei.
Kommentar: Borettslaget leier ut parkeringsplasser med el-billader.

Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld?
Ja.
Kommentar: Borettslaget planlegger rehabilitering av fasade. Vet ikke hva dette skal koste.

Sammendrag tilstandsrapport:
Takstmann vurderer boligen med tilstandsgrader fra TG0 til TG3. Hvor TG1 er best og TG3 er dårligst.
Det er viktig at vedlagte tilstandsrapport gjennomgås nøye før bud inngis. Under oppsummeres kort tilstandsgradene TG2 og TG3.

Bad:
Ventilasjon  - Ventilasjonsspalte dør/terskel er ikke etablert. Fører til redusert avtrekkseffekt når døren er lukket. Naturlig ventilasjon og ikke mekanisk avtrekk. Redusert luftutskiftning.
Overflater vegger - Misfarging/svertesopp påvist på flisfuger. Det registreres bomlyd i enkelte fliser, noe som indikerer redusert vedheft mellom flis og underlag. Eventuelle utbedringer/utskiftninger bør påregnes.

Kjøkken:
Ventilasjon - Det er kun kullfilter og ikke separat avtrekk fra rommet. Dette kan medføre økt fuktbelastning i boligen. TG2 i henhold til NS 3600. Krever oppfølging med jevnlig ettersyn.
Innredning - Kjøkkeninnredningen bærer preg av alder/slitasje. Eventuelle utbedringer/utskiftninger bør påregnes.
Annet - Det er ikke etablert komfyrvakt på kjøkkenet. Det er ikke etablert lekkasjestopper med fuktsensor i benkskap eller ved kjøleskap som er direkte tilkoblet vannrør. Etablering av komfyrvakt og lekkasjestopper bør påregnes.

Øvrige rom:
Ventilasjon (gjelder kun for P-ROM) - Ventilasjon vurderes til ikke å være tilfredsstillende. Grunnet manglende ventiler i yttervegg/vinduer. Tilfredsstillende ventilasjon bør etableres.

Tekniske anlegg, VVS anlegg:
Vannbåren varme - Eldre anlegg/element uten påviste skader/lekkasjer. TG2 er valgt på grunn av alder og tilstand. Det kan ikke utelukkes behov for reparasjoner/utskiftning. Oppfølging med jevnlig ettersyn anbefales slik at eventuelle tiltak kan iverksettes ved behov.

Elektrisk anlegg:
Forenklet vurdering av det elektriske anlegget - TG2 gjelder at det er ikke fremlagt samsvarserklæring på elektrisk arbeid/anlegg montert etter 1999, samt at det ikke er fremlagt dokumentasjon på anlegg fra eldre årstall. Selger informerer at det foreligger kontroll fra det lokale el-tilsynet nyere enn fem år, men det er ikke fremlagt noen dokumentasjon vedrørende dette.

Dører og vinduer:
Vinduer - Vinduer er av eldre dato og har behov for oppgraderinger/ overflatebehandling. Det må forventes høyere varmetap fra disse vinduene sammenlignet med vinduer fra nyere dato. Til informasjon ble det utført stikkprøvekontroll på enkelte vinduer, hvor åpne/lukkefunksjon fungerte som forventet.
Dører - Balkongskyvedør er av eldre dato og har behov for oppgraderinger/ overflatebehandling. Det må forventes høyere varmetap fra denne døren sammenlignet med dører fra nyere dato. Til informasjon ble det utført stikkprøvekontroll på dører hvor åpne/lukkefunksjon fungerte som forventet.

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 09.04.1973 som omhandler oppføring av Ole Brumms vei 18-24.
Det foreligger ferdigattest datert 19.09.2016 som omhandler utskifting av 4 heiser.
Det foreligger ferdigattest datert 09.01.2020 som omhandler bad.

Det er ikke mottatt byggetegninger fra kommunen. Meglerforetaket har derfor ikke hatt mulighet for å kontrollere hvorvidt dagens bruk er byggesøkt, og eller samsvarer med det som er byggesøkt, eller er godkjent. Kjøper overtar ansvar for nevnte forhold.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget. Sikringsskap med automatsikringer, hovedsikring og strømmåler er plassert i trappegang utenfor leiligheten. Leiligheten har skjult elektrisk anlegg og noe åpent.

Det fremgår av selgers den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring for det elektriske anlegget.

Oppvarming - Teknisk
Vannrør av typen rør-i-rør og kobber. Avløpsrør av plast. Fordelerskap for rør-i-rør og stoppekraner er plassert på bad. Leiligheten er tilknyttet felles varmtvann/oppvarming. Sentralvarme til radiatorer.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2023 på inntil 4 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 3 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 2 673,- pr.mnd.
Fyring, varmtvann, vaktmestertjenester, forsikring (bygg) TV og bredbånd, honorarer, nedbetaling av fellesgjeld, drift og vedlikehold av eiendommen mm.

Faste løpende kostnader
Felleskostnader, strøm og innboforsikring. Denne listen er ikke uttømmende.
Nåværende eier har et strømforbruk som tilsvarer ca. 1592 kwh pr. år. Utgiftene er basert på nåværende eiers forbruk.
Nåværende eier betaler kr 2000,- i året for innboforsikring

Spesifikasjon av fellesgjeld
Lånenr.: OBBK01-98207546526
Restgjeld: 160.000.000,-
Restløpetid: 33 år.
Terminer per år: 12
Type, rente: Flyt, 5%
Andelens restsaldo: 102.250,-
Avdragsfrihet til og med 01.09.26.

Lånenr.: OBOS01-98208126016
Restgjeld: 33.847.261,-
Restløpetid: 20 år 8 md.
Terminer per år: 12
Type, rente: Flyt, 5%
Andelens restsaldo: 21.626,-

Lånenr.: OBOS02-98208125990
Restgjeld: 5.968.508,-
Restløpetid: 29 år 9 md.
Terminer per år: 12
Type, rente: Flyt, 5%
Andelens restsaldo: 3.812,-

Lånenr.: OBOS03-98208126008
Restgjeld: 12.452.091,-
Restløpetid: 6 år 10 md.
Terminer per år: 12
Type, rente: Flyt, 5%
Andelens restsaldo: 7.956,-

Total andel fellesgjeld: 135.644,- per 01.09.23.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Borettslaget har totalt inntekter på kr 49 350 051 mot et budsjett på kr 50 208 420. Avviket er på kr -858 369 og skyldes hovedsakelig manglende budsjettert tilskudd som nevnt under Andre inntekter.

Borettslaget hadde i 2022 driftskostnader på kr 41 920 534 mot et budsjett på kr 47 204 900. Det gir et avvik på kr 5 284 366 kroner. Grunnlaget for at avviket er såpass stort er sammensatt, men som tabellen over viser så er det en lavere kostnad for Drift og vedlikehold på kr 6 706 575 samt en lavere kostnad for Konsulent og forvaltningstjenester på kr 1 296 667, mens posten for energi/fyring har et avvik på kr -2 629 026. Styret redegjør for de ulike postene i årsrapporten.

Årets resultat på kr 7 429 517 fremkommer i resultatregnskapet og ble overført til egenkapital i januar 2023. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til.

Forsikring med polisenummer
Protector AS

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2021: Som primærbolig Kr. 514 194,- Som sekundærbolig Kr. 1 851 097,-

Borettslag
Borettslag: Haugenstua borettslag, Orgnr: 948515571
Haugenstua Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 948515571, og ligger i bydel Stovner i Oslo kommune med følgende adresse: Garver Ytteborgs V 101-139 og Ole Brumms Vei 2-44.  Gårds- og bruksnummer: 102 - 651,654.

Spørsmål med svar fra styret 15.09.23:

Er det planlagt fremtidig rehabilitering/utbedringer i borettslaget i fremtiden, i såfall hva?
- fasadeprosjektet:vi har et ferdig prosjektert fasadeprosjektet som omfatter nye fasadeplater, vinduer, utvendig dører, taktekking, verandaer ink innglassing og mulig utvidelse med 0,5 m, callingsystemet.

Er det planlagt økning i fellesgjeld og felleskostnader?
- foreløpig vi har ikke planer om øke felleskostnader i år, men ja både felleskostnader og fellesgjeld vil øke fremover som følge av fasadeprosjektet.

Har dere noen pågående rettslige konflikter?
- Nei.

Har dere dugnadsordning?
- Ja! hvert år i mai måned.

Hva slags pakke er inkludert vedrørende tv og internett?
- Te-We ink 200 poeng, og brebånd komplett 50 fra Telenor.

Hva er inkludert i felleskostnadene?
- Fyring, kaldt og varmtvann, vaktmestertjenester, forsikring (bygg) TV og brebånd, honorarer, nedbetaling av fellesgjeld..drift og vedlikehold av eiendommen.

Er det ledige plasser for parkering p.t.? Og har prisene endret seg noe på disse de siste mnd?
- det er ledige plasser til leie. prisen har ikke endret seg i de siste mnd.

Det er oppe i styre om at balkongene skal renoveres og utvides, samt fasaden skal utbedres på blokken. Hva er status?
- Det er mye som tyder på at prosjektet vil ta noe lengre tid enn først antatt før det legges frem for en ekstra generalforsamling,  mest sannsynlig blir det i 2024. så er det viktig å understreke at at det er Generalforsamlingen som må ta stilling til om prosjektet settes i gang eller ikke.

Serviceavtale for rørleggertjenester
Borettslaget inngikk i 2021 en serviceavtale for rørleggertjenester med Rørlegger Teknikk AS etter en evaluering av innkomne tilbud i forbindelse med en anbudsrunde. Beboerne kan også bruke Rørlegger Teknikk AS til borettslagets framforhandlede priser. Styret har hatt to oppfølgingsmøter med leverandøren i 2022 og 2023.

Serviceavtale for elektrikertjenester
Borettslaget har serviceavtale på elektrikertjenester med SMS Electro AS. Beboerne kan også bruke SMS Electro AS til borettslagets framforhandlede priser. Styret har hatt flere oppfølgingsmøter med leverandøren både i 2022 og 2023 i forbindelse med utbedring av feil og mangler knyttet til Elvias el-kontroller inne i boligene. Styret får ofte spørsmål om hvem som har bestilt slike kontroller. Dette er kontroller som Hafslund/Elvia gjennomfører ca. hvert 20 år i alle boliger i Oslo for å sjekke at det elektriske anlegget i boligene er i henhold til lovverket og ikke utgjør en fare for beboere og naboer. Styret har hverken bedt om eller kan påvirke denne kontrollen.

Vaktmestertjenester
Styret følger opp vaktmesteravtalen kontinuerlig ved driftsmøter og direkte kommunikasjon med vaktmesterne og ledelsen. Det har vært avholdt 3 offisielle oppfølgingsmøter med Bygårdsservice AS i 2022 og 2023. I disse oppfølgingsmøtene diskuteres og drøftes kvaliteten på vaktmestertjenester generelt, og det foretas en oppsummering av sesongene. Styret benytter også disse møtene til å ta opp klager og problemstillinger som oppstår, og prøver alltid å finne den beste måten å drifte og vedlikeholde borettslaget på uten at det blir en belastning for beboerne, styret eller leverandøren.

Renholdsavtale
Styret fulgte nøye opp kvaliteten på renholdstjenestene fra tidligere leverandør. Etter flere advarsler og oppfølgingsmøter så styret seg nødt til å si opp avtalen med denne leverandøren da de ikke leverte i henhold til avtale. Styret kalte inn to andre tilbydere fra tidligere anbud, og Ren Service AS ble tildelt avtalen etter en nøye vurdering av deres tilbud. Styret følger opp kvaliteten på renholdstjenesten kontinuerlig og har jevnlige oppfølgingsmøter med ledelsen i selskapet. Styret opplever at de fleste nå er fornøyde med kvaliteten på renholdsarbeidet.

Prosjekter og større vedlikeholdsarbeid
Utskiftning av postkasser
Postkassene i borettslaget var gamle og slitte, og i enkelte oppganger ikke lengre funksjonelle og trygge for oppbevaring av post. Styret så derfor behov for utskiftning. Etter en anbudsrunde med 4 ulike leverandører som presenterte sine produkter og løsninger falt valget på Quadient/Renz. Bakgrunnen for valget falt på enkelhet av bruk for beboere, kvalitet på postkassene samt totalpris i tillegg til at leverandør imøtekom krav om utstansing for tradisjonelle postkasseskilt. Utstansingen ble laget spesielt for Haugenstua borettslag. Det ble også hensyntatt at ansatte i borettslaget selv kunne oppdatere navn og kontaktinfo på de digitale skjermene for å hindre tilleggskostnader dersom leverandøren skulle stått for betjening av systemet.

Grunnet rørsystemer og andre tekniske installasjoner i bodområdet bak postkassene var det noen begrensninger på utformingen som måtte hensyntas. Styret fokuserte på å få en best mulig løsning for beboerne, og postkassene i dag er romsligere enn de man hadde tidligere. Monteringen tok dessverre lengre tid enn forventet på grunn av forsinkelse på sonelåsnøkler som Posten krever montert. Etter montering i alle oppganger distribuerte styret RFID-brikker og koder til alle beboere og tilbød demonstrasjon av de nye postkassene. Styret har fått ekstremt mange positive tilbakemeldinger om de nye postkassene, spesielt med tanke på sikkerhet, brukervennlighet og romsligheten av postkassene. De nye postkassene har gitt et merkbart løft til borettslaget inngangspartier.

Branntetting
Styret innhentet tilbud fra to ulike leverandører for branntetting og overflatebehandling i bodområdet bak de nye postkassene. Arbeidet ble utført av Bygårdsservice AS. Arbeidet ble utført for å sikre brann- og røykspredning i oppgangen ved branntilløp i bodområdet, og motsatt. Slik brannsikring er pålagt av myndighetene.

Sikring fjellkant lilleskogen
Beboere i Blokk 6 samt andre som går turer i borettslaget har lenge etterlyst sikring av fjellkanten ved lilleskogen ettersom området brukes mye av små og store. Styret innhentet to ulike tilbud for oppsetting av gjerde på fjellkanten ved lilleskogen ned mot lekeplassen ved blokk 6. Styret vedtok et tilbud fra Garda Sikring AS, og arbeidet ble utført sommeren 2022. Gjerdet gir en god sikkerhet for barn og andre som leker og beveger seg i lilleskogen.

Istandsetting av tilfluktsrom
Etter flere henvendelser fra beboere om tilstanden på borettslagets tilfluktsrom som følge av krigen mellom Russland og Ukraina så styret behov for å kartlegge disse. Sanitærutstyret stod ubrukt i en årrekke og vanntilførsel var koblet ut. Det ble på bakgrunn av dette besluttet å gjøre det som var nødvendig for å istandsette og tilgjengeliggjøre disse rommene.

Prosjektet innebar utskifting av eksisterende sanitærutstyr. Det vil si toaletter, pissoarer, håndvasker, utslagsvasker, dusjhoder og slanger. I tillegg ble låssylindere til dørene skiftet til ILOQ-sylindere som er tilsvarende lås som sitter på gitterportene i 1.etg. Dette ble gjort for at den samme nøkkelen som åpner gitterporten kan åpne tilfluktsrommene, slik at tilgangen er enkel om det skulle være behov for å benytte disse rommene. Det er også satt opp ny skilting til tilfluktsrommene både utvendig og innvendig.

Etablering av nye ladestasjoner
Styret etablerte 16 nye ladestasjoner i garasjen sommer/høst 2022, og det ble benyttet eksisterende infrastruktur uten å oppgradere strøminntaket. Ved ytterligere utvidelse av ladeanlegget må strøminntaket økes i parkeringshuset. Styrets prosjektgruppe utarbeidet en kravspesifikasjon for prosjektet og innhentet pris fra tre forskjellige leverandører. Etter evaluering av tilbudene ble oppdraget tildelt EDA Elektro AS i samarbeid med eksisterende ladeleverandør Smartly. Styret følger med på elbilparken i borettslaget og ved behov etableres det flere ladestasjoner. Det er fortsatt noen ledige parkeringsplasser med ladestasjon i Ole Brumms vei.

Utskiftning av belysning i garasje
Styret fikk skiftet ut gjenstående gammel belysning i 3. etasje i garasjen til LED-belysning. I tillegg ble styringen inkludert bevegelsessensorer skiftet ut ettersom disse utløste jordfeil og var ustabil på grunn av fuktskader etter kondens. Tidligere har all annen belysning i garasjen og på garasjetaket blitt skiftet til LED-belysning.

Eldre belysning ellers i borettslaget
EU og EØS har bestemt at fra 2023 blir det forbudt å produsere og importere mange ulike typer lyskilder. I den forbindelse har styret nylig kartlagt lysarmaturer med gamle lyskilder i hele borettslaget, og det vil være behov for noe utskifting. Områder som fortsatt har gamle lyskilder er: bodområder, tilfluktsrom, tekniske rom, sport/sykkelbod, søppelrom, pullerter foran inngangsparti, heisrom og de fleste lekerom/fellesrom. For å sikre tilgang til utskiftning er fullført, er det kjøpt inn en liten buffer av gamle lyskilder til lager. Styret gjennomfører utskiftningene som et samlet prosjekt høsten 2023.

Maling av trapperom kjeller og nummerering av etasjer
Styret registrerte at oppgangene som har nedgang til kjeller/tilfluktsrom ikke var vedlikeholdt, og at de ikke så bra ut. Disse var preget av betydelig vedlikeholdsetterslep og var sjenerende for beboere og besøkende, i form av flassende maling, fuktskader, saltutslag, vannskjolder fra tidligere radiatorerlekkasjer m.m. Vegger, gulv og tak i nedgangene ble overflatebehandlet og vinduslister på nederste vindu i trapperom ble malt eller byttet, gitterportene fikk rustangrep og disse ble overflatebehandlet. Hele området i nedgangene ble gitt et løft for å sikre et rent og hyggelig bomiljø.

Det ble samtidig etablert etasjenummer i de oppgangene som manglet dette. Arbeidet ble utført av TBA Maler og Entreprenør AS.

Fasaderehabiliteringsprosjektet
Styret jobber kontinuerlig med fasaderehabiliteringsprosjektet. Blokkene har blitt undersøkt og kartlagt av Millab Consult AS, og alle blokkene fikk en tilstandsgrad og konsekvensgrad. Med bakgrunn i tilstandsanalysen samt praktisk plassering og størrelse ble det anbefalt å starte med blokk 6. Styret har derfor valgt ut blokk 6 (Ole Brumms vei 40 - 44) som første blokk i prosjektet. Millab Consult AS er prosjektleder, og Enerhaugen Arkitektkontor AS er arkitekt i prosjektet. Borettslaget står på Byantikvarens gule liste, noe som betyr at Byantikvaren legger klare føringer for endringer av fasadene og uttrykket på eiendommen. I den forbindelse har styret vært i kontinuerlig dialog med arkitekt, prosjektleder, entreprenører, Byantikvaren samt Plan- og Bygningsetaten for å finne alternative løsninger.

Dette er gjort for å sikre at prosjektet kan gjennomføres på en økonomisk forsvarlig måte, samt etter den kvaliteten som kreves for god holdbarhet over tid. Som kjent satt styret foten ned og satte krav til at Byantikvaren lempet på noen av kravene og føringene de hadde satt. Styret fikk en anbefaling fra en leverandør om en type fasadeplate med tilsvarende uttrykk til den som opprinnelig var godkjent av Byantikvaren. Den anbefalte fasadeplaten har en helt annen pris enn løsningen som Byantikvaren opprinnelig hadde satt krav til. Dette alternativet hadde leverandøren tidligere fått godkjent av Byantikvaren til et prosjekt i Bergen. Styret gjorde en avtale med entreprenør om å montere en prøve på fasaden til blokk 6 ved OB 44 slik at Byantikvaren kunne se dette fysisk på bygget. Når prøven var montert ble Byantikvaren invitert på befaring. Tilbake i tid hadde Byantikvaren avslått en tilsvarende løsning, men etter befaringen aksepterte de den nye løsningen. På bakgrunn av aksept for ny løsning medførte det at prosjektgruppen måtte revidere hele konkurransegrunnlaget, som inkluderer blant annet prosjektbeskrivelse, kravspesifikasjon og arkitekttegninger. Dette blir ferdigstilt medio mai 2023 og vil bli sendt ut på nytt anbud til entreprenører for å prise prosjektet basert på bruk av Steni fasadeplater. Steni fasadeplater er vedlikeholdsfrie og leverandøren garanterer en levetid på 60 år. Mer info om produktet kan man lese på www.steni.no. Når tilbudene er mottatt og evaluert, samt intervju av tilbydere er gjennomført, vil styret kalle inn til en ekstraordinær generalforsamling for å presentere pristilbudene slik at generalforsamlingen tar stilling til dette. Det er forventet at den ekstraordinære generalforsamlingen gjennomføres høsten 2023. Det er da viktig at alle beboere møter opp slik at borettslaget kan fatte en beslutning i fellesskap. Arbeidet rundt fasadeprosjektet er svært omfattende og er meget tidkrevende for styret.

Styret har vedtatt opptak av lån på kr 6 millioner i 2023. Lånet ble utbetalt 02.06.23 og ble fordelt på andelene etter felleskostnadsbrøken.

Forretningsfører
OBOS Forkjøp.

Styregodkjenning
20 dagers styregodkjenning. Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Forkjøpsrett
Det er forkjøpsrett for borettslagets medlemmer samt Obos. Parallellavklaring er igangsatt, konferer megler. Interesse for forkjøpsrett må meldes boligbyggelaget direkte.

Tekniske installasjoner
Te-We ink 200 poeng, og brebånd komplett 50 fra Telenor er inkludert.

Dyrehold
Det er kun tillatt med opptil 2 hunder/katter pr. leilighet i borettslaget.
- Husdyr må registreres hos styret/driftskoordinator.
- Det er båndtvang for hund på borettslagets uteområder hele året.
- Det er ikke lov å holde ulovlige dyr.
- For øvrig gjelder de regler om dyrehold som fremgår av borettslagslovens § 5-11(4).

Diverse
- Det er fellesvaskeri.
- Det er felles sykkelbod.
- Det er eget avfallsrom for stort avfall.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. 

1969/5478-1/105  Erklæring/avtale  
10.04.1969 
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Bestemmelse om vann/kloakkledning
 
1974/2240-1/105  Obligasjon  
31.01.1974 
BELØP: NOK 17.605.100
Panthaver:Oslo Bolig Og Sparelag Al  
Lnr: 1087017
ANF. PRIORITET ETTER OBLIGASJON(ER) TIL HUSBANKEN
SOM TIL ENHVER TID HVILER PÅ EIENDOMMEN
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1977/4216-1/105   ** Prioritetsbestemmelse  
24.02.1977 
veket for: OBLIGASJON 1977/4215-1/105
 
2004/79783-1/105   ** Forhøyelse  
19.11.2004 
FORHØYET TIL NOK 17,628,000
 
1975/210-1/105  Erklæring/avtale  
06.01.1975 
Bestemmelse om tilfluktsrom
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1986/42968-2/105  Best. om vann/kloakkledn.  
16.07.1986 
Med flere bestemmelser
Gjelder denne registerenheten med flere
 
2010/813675-1/200  Obligasjon  
21.10.2010 
BELØP: NOK 27.400
Panthaver:Oslo Bolig Og Sparelag Al  
Lnr: 1087017
Opprinnelig tinglyst som forhøyelse
av OBLIGASJON 2240/1974
Gjelder denne registerenheten med flere
 
2014/175642-1/200  Obligasjon  
03.03.2014 
BELØP: NOK 23.900
Panthaver:Oslo Bolig Og Sparelag Al  
Lnr: 1087017
Opprinnelig tinglyst som forhøyelse
av OBLIGASJON 2240/1974
Gjelder denne registerenheten med flere
 
2016/833794-1/200  Pantedokument  
14.09.2016 
BELØP: NOK 180.000.000
Panthaver:OBOS-BANKEN AS  
Org.nr: 911986884
Uomsettelig
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt
 
2023/547777-1/200  Pantedokument  
30.05.2023 11:36 
BELØP: NOK 54.000.000
Panthaver:OBOS-BANKEN AS  
Org.nr: 911986884
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt

For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.


Utleie
Iht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og kloakk via privat stikkvei/-ledninger.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig i reguleringsplan.

Pågående byggesaker:
Saksnummer 202108682 Ole Brumms vei 40 - 44 - Rehabilitering og oppgradering av fasader og balkonger for Blokk 6.
Smiuvegen 255 - 257 - Riving av eksisterende skolebygninger - Smedstua skole - Haugenstua skole.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 2 750 000,- (Prisantydning)
kr 135 644,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 885 644,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 480,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 480,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 769,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 8 929,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 894 573,- (Totalpris inkl omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Grunnpakke borettslag (Kr.15 500)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.3 500)
Visningshonorar (Kr.3 450)
Markedspakke 1 (Kr.26 500)
Markedspakke 2 (Kr.6 000)
Markedspakke 3 (Kr.31 000)
Oppgjør (Kr.7 500)
Overtagelse (Kr.2 500)
Totalt kr. (Kr.95 950)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
71-23-0218

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.

Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Løren & Økern Eiendomsmegling AS
EIE Løren & Økern
Org. nr: 916510845
Lørenveien 41 D
0507 Oslo
Tlf: 40 02 00 95

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler | Partner Daniel Berggren

Saksbehandlere
Daniel Berggren
EIE Løren & Økern
Eiendomsmegler | Partner
Mob: 45 22 00 69 / E-post: db@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Ole Brumms vei 22
For mer om objektet
Ole Brumms vei 22

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: