EiendomRødstuveien 6, 0572 OSLO, Etasje: 4
MatrikkelGnr. 83 Bnr. 250 Snr. 37 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 57 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 53 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 4 kvm
ArealPrimærrom: 53 kvm, Bruksareal: 57 kvm, BRA-i: 53 kvm , BRA-e: 4 kvm , TBA: 4 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1939
TomtEiet tomt kvm
Prisantydning4 490 000
TilstandsrapportTakstmann: Robert Wilhelmsen
Takstdato: 21.05.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 75 421,- pr. 21.05.24
Andel fellesformue: kr. 8 870,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 4 490 000,- (Prisantydning)
kr 75 421,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 565 421,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 108 120,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 109 620,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 675 041,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 400,- pr. mnd.
EierKjellaug T Hauge Hamre
Glenn Karlsen
BeskrivelseAttraktiv og gjennomgående 3-roms leilighet, beliggende attraktivt og tilbaketrukket til på Sinsen. I
umiddelbar nærhet finnes fasiliteter som offentlig kommunikasjon, matbutikker, parkområder m.m.
Leiligheten består av: innbydende entré med god plass til oppbevaring av sko og yttertøy. Moderne og
tidsriktig IKEA kjøkkeninnredning fra 2017, med god benke- og lagringsplass. Kjøkkenet har en praktisk
og fin åpen løsning mot stuen med naturlig plass til spiseplass. Stue med plass til salong og TV-løsning
med tilhørende møblement. Utgang til vestvendt balkong på ca. 4,4 m², med flott utsikt - perfekt for varme
sommerdager. To gode soverom med god plass til dobbeltseng og garderobeløsning. Eldre, men
praktisk baderom.
Perfekt for de som ønsker å bo sentralt med rolig beliggenhet, samt med tilgang til et godt kollektivtilbud
og grønne parkområder.
- Moderne IKEA kjøkkeninnredning fra 2017.
- Entréen oppgradert i 2022.
- Solrik, vestvendt balkong med ettermiddag- og kveldssol.
- Høyt og fritt med gode lys- og solforhold.
- Varmtvann og fyring er inkludert i husleien.
- Kjellerbod på 4 m².
- Mulighet for leie av p-plass etter venteliste.
- Sentral beliggenhet, men i rolig område og enveiskjørt gate.
- Boligen har oppussingbehov.
- Godt utleieobjekt.
- Felles sykkelbod i kjeller.
- Parkmessige uteområder - god avstand mellom boligblokkene.
- Godt kollektivtilbud med t-bane, trikk og buss innen gangavstand fra leiligheten.
ParkeringSameiet disponerer 18 parkeringsplasser som leies ut etter venteliste. Dersom man ønsker å leie
parkeringsplass må skjemaet på hjemmesiden til sameiet fylles ut og sendes til styret@rodstuveien.no.
Les mer her: https://vibbo.no/rodstuveien-214/tema/parkering
Tildeling skjer etter førstemann-til-mølla-prinsippet. Dersom alle parkeringsplassene er utleid kan man
bli satt på venteliste. Iht. samtale med styreleder er det jevnlige utskiftninger av parkeringsplassene.
Prisen pt. for leie av parkeringsplass er kr. 400,-/md. I tillegg tar OBOS et gebyr på 750 kr for å opprette
avtale.
For øvrig beboerparkering etter gjeldende bestemmelser for området.
Følgende priser gjelder for beboerparkering for 2024 i indre by:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner for ett år
El-bil: 2000 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2975 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon, se Oslo kommune sine hjemmesider:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
BeliggenhetLeiligheten ligger tilbaketrukket fra trafikkert vei, og utenfor finner vi et fritt og luftig grøntområde som
omkranser eiendommene. Fra adressen har du tilgang til alt av servicetilbud som bl.a. nærbutikker,
cafeer, restauranter, og treningssentre i nærområdet!
Rett i nærheten finner du det nyåpnede senteret Carl Berner Passasjen, med antakelig Norges flotteste
Vinmonopolet utsalg, en moderne KIWI dagligvarebutikk, Apotek1 og veldig fin blomsterbutikk. Området
kan by på flere serveringssteder og restauranter med blant annet asiatisk, indisk, pizza, kebab, sushi,
m.m. Nyåpnede Carls (Carl Berners nye storstue) har allerede blitt en stor suksess, og tilbyr blant annet
kafé & bar, restaurant, uteservering, vinbar og to store arrangementsrom.
For de treningsglade finnes det både Fresh Fitness, Mudo gym og S.A.T.S i nærområdet. Det er også kort
gangavstand til Carl Berner med en rekke butikker, Sandaker-senteret og Ringen kino. Grünerløkka og
Torshov med sitt pulserende byliv er også innen gangavstand. Her har du et meget godt utvalg av cafeer,
butikker, spisesteder og mye annet.
Kort vei til offentlig kommunikasjon som buss og trikk i Trondheimsveien og T-bane på Carl Berner eller
Sinsen som er tilknyttet den nye T-baneringen som gir kort reisevei til Oslo sentrum. 31 bussen går for
øvrig 24 timer i døgnet til / fra byen. Ta bussen opp til Årvoll - her ligger Grefsenkollen Alpinsenter og
inngangsportalen til friluftsparadiset Lillomarka. Flybussen går også fra Trondheimsveien (Rosenhoff) to
ganger i timen.
BebyggelseBebyggelsen på Sinsen består i all hovedsak av lavblokkbebyggelse i teglstein fra rundt 1940- tallet.
Området er bygget i funkisstil. Da man bygget området var et av hovedmålene å få luft mellom blokkene
og sollys inn i leilighetene
TomtEiet tomt, kvm
Tomten er fellesareal. Fellesarealene er opparbeidet med asfalterte internveier, plenarealer, prydbusker
og diverse beplantning.
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
Offentlig kommunikasjonDet kollektive transporttilbudet er meget bra. Leiligheten ligger kun noen minutters gange unna Rosenhoff
buss- og trikkeholdeplass som gjør hverdagen lettvint og fleksibel med hyppige avganger til både by og
mark. Her stopper i tillegg flybussen som gjør at du kommer deg direkte til Gardermoen på en god og
behagelig måte uten å måtte bytte buss.
Fra Rosenhoff går følgende busser: 31, 33, 126, 380, 390, 390E og Flybuss nr. 1.
Trikk til Rosenhoff: 17.
T-bane til Carl Berner: Linje 5 (Ringen)
T-bane til Sinsen: Linje 4 og 5.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
4 etasje:
BRA 57 m²
- BRA-i 53 m²: Entrè/gang, bad/vaskerom, 2 soverom og stue/kjøkken
- BRA-e 4 m²: Kjellerbod, merket med nr. 37.
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteHovedbærekonstruksjon i betong. Yttervegger oppført i teglstein med pussede og malte flater. Flatt tak
tekket med papp/membran. Vinduer og balkongdører med isolerglass. Felles trappegang med trapp i
støpt terrazzo.
For ytterligere informasjon se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg
grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig
godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle
bygningstekniske spørsmål.
Følgende har fått tilstandsgrad 3 (TG-3) i tilstandsrapport:
Våtrom: Bad/Vaskerom - Oppsummering av overflater:
Tapet med manglende forsegling av skjøter. Gulv med dårlig og manglende fall til sluk. Oppgitte avvik gis
TG-2. Det er liten høydeforskjell (6 mm) fra topp sluk til tettesjikt ved døråpning og det er stor risiko for at
eventuelt lekkasjevann renner ut gjennom døråpning. Oppgitt avvik gis TG-3.
Anbefalte tiltak overflater
Etablere opphøyd kan ved dørterskel. Inkl. påskjøting av membran. Fortsatt dusjing i lukket kabinett.
Utbedringskostnader overflater: Under 10 000
Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Balkong, terrasse, platting - Oppsummering:
Rekkverk er lavt i henhold til referansenivå på 100 cm. 87 cm er målt. TG-2 gis grunnet elde, slitasje og
oppgitt avvik.
Anbefalte tiltak
Eier opplyser om pågående arbeider med å sikkerhets meisle løs og skadet betong på balkonger.
Vinduer og dører - Oppsummering:
Vinduer og balkongdør er datert 1993. Entredør med ukjent alder. Normal elde og slitasje, alder tatt i
betraktning. Flere glass har punktert. Flere punkteringer er påregnelig som følge av vanlig slitasje. TG-2
gis grunnet elde, slitasje og oppgitte avvik. Entredør gis TG-1.
Anbefalte tiltak
Vinduer er modne for utskifting.
Etasjeskille og gulv på grunn - Oppsummering:
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av
niveleringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og
ujevnheter ble registrert. Lokalt avvik er målt opp til 11 mm. Totalt avvik er målt opp til 15 mm. Oppgitte
skjevheter gis TG-2. Etasjeskiller gis TG-1 og TG-2.
Kjøkken - Oppsummering av avtrekk:
Avtrekk med kullfiltervifte gis TG-2 (ref. NS3600).
Avløpsrør - Oppsummering:
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves
spesielt utstyr og kompetanse. Det er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk
eller andre installasjoner med avløp. Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved
sluket/etasjeskille. Ingen negative avvik ble observert på befaringsdagen. Tidligere prospekt opplyser at
avløpsrørene ble rehabilitert i regi av sameiet i 2011/2012. Avløpsrør fra byggeår gis TG-2 gis grunnet
alder.
Vannledninger - Oppsummering:
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Ingen lekkasjer ble
avdekket ved befaringen. Tidligere prospekt opplyser at vannrørene ble rehabilitert i regi av sameiet i
2011/2012. Vannrør fra byggeår gis TG-2 grunnet alder.
Elektrisk - Oppsummering:
Automatsikringer.
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom
ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst. Eier opplyser at
el-kontroll ble utført i 2022. Feil/mangler ble utbedret i 2023. Dør tilknyttet sikringsskap kan ikke låses.
Oppgitt avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak
Utbedre overnevnt avvik.
Vannbåren varme - Oppsummering:
Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Ingen lekkasjer ble
observert/registrert på befaringsdagen. Eier opplyser at radiator tilknyttet det lille soverommet har vært
vanskelig å få i gang til tider. Radiatorer og røropplegg gis TG-2 grunnet alder.
Anbefalte tiltak
Kontroll av radiator tilknyttet det lille soverommet. Eventuelle tiltak vurderes deretter.
Våtrom: Bad/Vaskerom - Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk:
Klemring og membran er ikke synlig for kontroll. Manglende mulighet for konstatering av tettesjikt gis
TG-2.
Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk
Fortsatt dusjing i lukket kabinett.
Oppsummering av sanitærutstyr
TG-2 er satt pga. manglende drensåpning fra innebygget sisterne for synliggjøring av eventuelle
lekkasjer.
Manglende bruk av fuktbestandige materialer ved oppbygning av sisternekasse gis TG-2.
Oppsummering av ventilasjon:
TG-2 er satt pga. naturlig avtrekk selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret.
Øvrig: Gulv - Oppsummering:
Parkett i stue/kjøkken med bruksslitasje, samt hakk/merker. Parkett har svellet under kjøl/fryseskap.
Oppgitte avvik gis TG-2. Gulv gis TG-1 og TG-2.
Anbefalte tiltak
Utskifting av gulv i stue/kjøkken må påregnes.
Øvrig: Innerdører - Oppsummering:
Innerdører med bruksslitasje. TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3. Ja, både av faglært og
ufaglært / egeninnsats. Arbeidet ble gjort i 2016. Rørleggertjenesten AS, Abildsø elektriske
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Nytt røropplegg av rørlegger, lagt opp ny strøm av elektriker, og egeninnsats på tapetsering, flislegging og
tak av tidligere eier som var snekker.
4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. Utført av Rørleggertjenesten AS og Nordstand bad
Rørleggertjenesten koblet opp nytt vann og avløp fra bad til nytt kjøkken. Nordstrand bad plugget det
gamle kjøkkenet og installerte det nye kjøkkenet. Arbeid gjort i 2016.
12. Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært. Front entreprenør AS. Sameiet er i prosessen med å rehabilitere gesimsen rundt byggets
tak. De jobber også med å sikkerhetsmeisle løs og skadet betong på balkonger.
14. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)? Ja, kontroll av elektrisk anlegg ble gjennomført 30 november 2022 av Omexom
Elsikkerhet AS.
27. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt fellesgjeld?
Ja. I tillegg til det påbegynte arbeidet med tak og balkong, er styret i gang med å vurdere utskiftning av
vinduer da flere av boligene (inkludert vår) har gamle og/eller punkterte vinduer. Det er også snakk om å
gjøre større renovasjon av balkongene og veien på nedsiden av bygget. Styret har advart om at disse
renovasjonene trolig vil føre til økte utgifter i fremtiden.
PrimærromPrimærrom: 53 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom: Entrè/gang, bad/vaskerom, 2 soverom og stue/kjøkken.
BruksarealBruksareal: 57 kvm
StandardLeiligheten har følgende standard:
Vegger: Malte flater og malt strie.
Himling: Malte flater.
Gulvflater: Laminat og parkett og fliser.
Entré:
Lys og innbydende entré med plass til oppbevaring av sko og yttertøy garderobeskap, samt overskap.
Lyd- og brannklassifisert entredør (B30/35db) med kikkehull og sikkerhetslås. Entréen oppgradert i 2022
med bl.a.: gulvvarme og garderobeskap.
Stue:
Romslig stue med plass til spisebord, salong og TV-løsning. God takhøyde og store vindusflater som
slipper inn behagelig og naturlig lys. Utgang til vestvendt balkong på ca. 4,4 m², med flott utsikt - perfekt
for varme sommerdager. Balkongen har plass til utemøbler, grill og planter - perfekt for varme
sommerdager.
Kjøkken:
Moderne og tidsriktig IKEA kjøkkeninnredning fra 2017, med god benk- og lagringsplass. Kjøkkenet har
en praktisk og fin åpen løsning mot stuen med naturlig plass til spiseplass. Kjøkkeninnredning med
malte fronter, laminat benkeplater, oppvaskkum, hetteventilator, plater over benk, belysning under
overskap, kjøl/fryseskap, integrert oppvaskmaskin (45 cm), stekeovn og induksjon platetopp.
Avløpspumpe i kjøkkenbenken. Det er montert komfyr vakt og waterguard med lekkasjestopp. Eier
opplyser at ny kjøkkeninnredning ble montert i 2017. Avløpspumpen ble skiftet i 2022. Alle hvitevarer på
kjøkkenet medfølger.
Bad:
Eldre, men praktisk bad med opplegg for vaskemaskin. Baderommet er innredet med veggmontert
toalett, opplegg for vaskemaskin, dusjkabinett i herdet glass, speilskap og heltre benkeplate med
overliggende servant. Vann- og avløpsrør (rør-i-rør) er rehabilitert i 2011/2012 i regi av sameiet.
Innredning, fliser, tak og generell overflate er blitt oppgradert i 2016. Baderommet er modent for
rehabilitering.
Hovedsoverom:
Boligens hovedsoverom er sjenerøs i størrelse med god plass til dobbeltseng, nattbord og gode
oppbevaringsmuligheter.
i medfølgende garderobeløsninger.
Soverom II:
Soverom II er også av god størrelse, med plass til dobbeltseng og medfølgende garderobeløsning.
Rommet egner seg ypperlig som gjesterom, kontor eller barnerom.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 10.06.1941 vedrørende våningshus.
Det foreligger ferdigattest datert 05.04.2013 vedrørende endring/reparasjon av bygningstekniske
installasjoner.
Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra
kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan-
og bygningsloven. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for at det ikke er utført arbeid på boligen som
ikke er byggemeldt eller godkjent. Det gjøres oppmerksom på at det ikke utstedes ferdigattest for
ikke-avsluttede byggesaker/byggemeldinger som er fra før 1998.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingOppvarming av boligen ved sentralt fyringsanlegg med radiatorer. Fyring og varmtvann er inkludert i
felleskostnadene.
Gulvvarme i entré/gang.
Eiere opplyser om strømforbruk i 2023 på 1 971,31 kWh
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter F
Kommunale avgifterDet gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 400,- pr.mnd. Inkluderer; Bredbånd (Obos open net), fyring og varmtvann,
dugnadstillegg, trappevask, vaktmestertjenester, kommunale avgifter, forretningsførsel, felles
bygningsforsikring, drift og vedlikehold m.m.
Herav:
Felleskostnader 4.350,-
Dugnad 50,-
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldSpesifikasjon av lån:
Lånenummer: HANBA1-94927063403
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Restsaldo: 6.699.905,-
Andel av saldo: 75.421,-
Restløpetid: 14 år 9 mnd
Type rente: Flytende
Rente per 21.05.24: 7,20% pa.
Vi gjør oppmerksom på at renten er flytende og på grunn av hyppige renteendringer den siste tiden kan
renten ha endret seg uten at megler har mottatt informasjon om dette før salget. Kjøper må påregne at
felleskostnader kan øke som følge av renteendringer.
ÅrsregnskapBorettslaget har et positivt årsresultat for 2023 på kr. 4 720 578.
Vesentlig avvik
Driftsinntektene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak at økningen på felleskostnader på 5 % i
februar 2023 ikke er lagt inn i budsjettet. Andre inntekter er nettinnbetalinger for vanskekort.
Driftskostnadene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak høyere fyringskostnader enn budsjetter
forbruket høyere av fjernvarme. Det er avvik under konto konsulenttjenester for tilstandsanalyse av
balkongene det var ikke budsjettert. Det er noe avvik under drift og vedlikehold vaskerianlegg for sjekk og
reparasjoner av vaskemaskiner utover hva som var budsjettert. Noe avvik under konto elektro for arbeide
med oppsetting av stikk, liten lampe og bytte av lysbryter.
Resultat
Årets resultat kr 460 983,- vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på
langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til.
Kommentarer til sameiets arbeidskapital pr. 31.12.2023.
Arbeidskapitalen vises i balansen ved å trekke kortsiktig gjeld fra omløpsmidler og viser sameiets
likviditet. Arbeidskapitalen pr. 31.12.2023 var kr 784 975,- og den er noe lav for et ordinært driftsår.
Neste års budsjett er nærmere omtalt under avsnittet" Kommentarer til budsjett for 2024".
KOMMENTARER TIL BUDSJETT FOR 2024
Til orientering for årsmøtet legger styret fram budsjettet for 2024.
Tallene er vist i kolonnen til høyre i resultatregnskapet.
Kommunale avgifter i Oslo kommune
Oslo Kommune har i sitt budsjettforslag for 2024 lagt til grunn en økning på 8 % for renovasjon, 20,3 % for
vann- og avløp og 145 % for feiegebyret. Eiendomsskatten følger egne satser.
Energikostnader
Energikostnadene har hatt en betydelig økning det siste året. Vi forventer at energiprisene vil holde seg
høye også i 2024, men antar at strømstøtten videreføres og at mange har fått et mer bevisst forhold til
energiforbruk og energisparing. Vi antar dermed at energikostnadene vil ligge på omtrent samme
kostnadsnivå som i 2023.
Forsikring
Premieendringen er en følge av indeksjustering på bygninger på 5,2 % fra 1. januar, samt
forsikringsselskapets individuelle prisjustering basert på skadehistorikken i Rødstuveien 2/14
Boligsameie.
Lån
Rødstuveien 2/14 Boligsameie har lån i Handelsbanken. Lånenummer 94927022863, er et annuitetslån
med månedlig forfall, 7,69 % rente. For opplysninger om opprinnelig lånebeløp og restsaldo henvises til
note i regnskapet.
Felleskostnader
I budsjettet har styret tatt hensyn til ovennevnte, samt øvrige prisendringer knyttet til produkter og tjenester
sameiet anskaffer. Dette danner grunnlaget for foreløpig fastsettelse av felleskostnader for 2024.
Budsjettet er basert på 6 % økning av kategori felleskostnader fra 1.01.2024.
For øvrig vises til de enkelte tallene i budsjettet.
Forsikring med polisenummerIf Skadeforsikring
Polisenummer: 1741140.
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 232 012,-
Som sekundærbolig Kr. 4 681 644,-
SameieSameie: Rødstuveien 2/14 Boligsameie, Orgnr: 976822226
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS / 22 86 59 99)
StyregodkjenningIkke krav til styregodkjenning.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDyrehold er tillatt. Enhver beboer som holder dyr, plikter å opptre slik at det ikke er til ulempe og sjenanse
for de øvrige brukere av eiendommen.
Diverse* Sameiet består av 94 seksjoner.
* Rødstuveien 2/14 Boligsameie er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med
organisasjonsnummer 976822226, og ligger i bydel Grunerløkka i Oslo kommune
* Gårds- og bruksnummer: 83 250
* Sameiet har en vaktmesteravtale med COOR eiendomsdrift som ivaretar den daglige drift og det
løpende vedlikeholdet
* Adgangsbrikker kan bestilles hos styret.
* Fellesvaskeriet skal brukes i henhold til gjeldende regler. Vaskekort bestilles på vibbo.no
* OBOS OPENNET er sameiets leverandør av internett.
Løsøre og tilbehør:
* Alle fastmonterte lamper og hyller medfølger.
AnnetStyrets arbeid
Styret har i perioden hatt 12 styremøter, samt løpende dialog rundt uforutsette hendelser. Styret har en
intern oppgavefordeling innad i styret, noe som fungerer bra. Styret er opptatt av å være tilgjengelige og ha
en god dialog med seksjonseiere og beboere. Styret ønsker å takke for samarbeidet i perioden.
Av viktige og større saker som styret har arbeidet med vil vi informere om følgende:
Utarbeidelse av vedlikeholdsplan for sameiet
I samarbeid med Obos/byggsakkyndig har styret i løpet av året utarbeidet en 5 årig vedlikeholdsplan for
sameiet som er implementert i Vibbos styrerom. Det var i forbindelse med denne utarbeidelsen at det ble
avdekket forhold som har medført rehabilitering av taket og alt som har medfulgt der. Se egen sak om
takrehabilitering under. Flere elementer er nevnt som at de er i redusert stand.
Rehabilitering av tak
Som nevnt over ble det under utarbeidelse av vedlikeholdsplanen avdekket at taket var i behov av
rehabilitering. Ved fjerning av takpapp og gesimser ble det oppdaget større skader på pipeløp (se før og
etterbilder under), ventilasjonspiper og tak/gesims. Skadene på gesimsen medførte at vi måtte hente inn
mer ekspertise, fra et firma som er eksperter på betong - Ødegård og Lund. De har tatt prøver og
analysert betongen og har gitt tilbakemelding på at betongen inneholder lite salter, som er bra.
Utfordringen ligger i at armeringsjern er blottstilt og korrosjon har forekommet rundt hele kanten av taket.
Tidligere takarbeid har reparert så godt de kan, men de har kun «festet» den løse betongen ved hjelp av
fugemasse og deretter lukket det inn med blikkplater rundt. Se bilder vedlagt. Skadene blir nå utbedret av
Front Entreprenør ved hjelp av Obos prosjekt. Styret er meget fornøyd med samarbeidet med utbygger og
prosjektleder og ser frem til at taket er ferdigstilt.
Sikring av fasade og løse fragmenter fra balkonger
Høsten 2022 ble det oppdaget en del sprekkdannelser i murpussen på blokkas nedside. Særlig var det i
balkongdekkene at det var sprukket opp ved innfestet av balkongrekkverkene. Oslo Murermester fikk i den
gang i oppdrag og sikkerhets meisle, noe som har fungert bra. Styret er fremdeles oppmerksom på dette
og har i forbindelse med oppsett av stillas inngått en avtale med Front entreprenør at de utfører en
nysikkerhetsmeisling. Henviser til fremtidige planer for balkongene.
Beskjæring av trær
Styret har sammen med Sinsenveien 20-32 fått bistand til å beskjære Lindetreet og almetreet som står
på gressplenen mellom blokkene. Det er også beskjært andre busker og trær på fellesområdene i løpet
av året ved hjelp av fagfolk.
Dugnad
Høsten 2023 ble det utført dugnad i øsende regn. Det var godt oppmøte til tross for dårlig vær og alle skal
være tilgodesett i etterkant. Styret planlegger for dugnad i løpet av våren, forhåpentligvis med noe bedre
vær enn de foregående årene. Fokuset vil da være søppelplukking, oljing av sittebenker, beskjæring av
syrinbusker og generelt vedlikehold. I forbindelse med dugnad ble det også kjørt bort en del umerkede
sykler fra sykkelbodene.
Hagegruppa
Per nå eksisterer det ikke en hagegruppe. Er det noen som kan tenke seg å melde seg til dette? Det er
en ypperlig måte å bli kjent med andre beboere og bidra til at det ser fint ut utenfor sameiet vårt. Grønne
fingre er ikke et krav. Det kan settes opp en egen gruppe i vibbo for kommunikasjon mellom deltagerne.
Sameiet vil også stille med midler til innkjøp av blomster, utstyr og annet man er i behov av for å gjøre det
koselig rundt blokken.
Søppelhåndtering i Rødstuveien 2-14
Styret noterer seg at det er vanskelig å få bukt med hensetning av søppel og avfall i sameiet som ikke
skal fjernes via renovasjonsetaten. Søppel og annet som stilles i fellesområder kan også være en
sikkerhetsrisiko mtp. På brann. For å øke mulighetene for at beboere kan få fjernet avfall satte styret i fjor
ut en container som kunne benyttes for dem som hadde avfall å bli kvitt på en forsvarlig måte. Likevel
konstaterer vi at det stadig hensettes avfall i kjellerganger og i søppelrommene som er av en slik karakter
at eier er pliktet til selv å kjøre dette på en aktuell søppelfylling. Dermed er det fellesskapet som må ta
både arbeidet og kostnadene med å fjerne denne type avfall. Sameiet betaler unødvendige store summer
for at vaktmester bidrar til bort kjøring av avfall. Styret vil enda en gang henstille til alle beboere og
seksjonseiere om å respektere retningslinjene for avfallshåndtering slik de er beskrevet i sameiets
vedtekter. Samtidig vil styret også rette en takk til alle beboere og seksjonseiere som retter seg etter
retningslinjene og bidrar til at våre fellesarealer og uteområder skal fremstå som ryddige og rene.
Kontroll av brannvarslingsanlegg
Brannalarmen har dessverre blitt utløst uberettiget ved flere anledninger det siste året. Dette kan
forebygges ved at alle seksjonseiere og beboere setter seg godt inn i hvordan man avstiller en
brannalarm dersom man har vært så uheldig å igangsette den grunnet røyklagt leilighet i forbindelse med
matlaging eller i leiligheter man pusser opp uten å dekke til/avstille brannalarm. Styret oppfordrer alle
som skal pusse opp til å dekke til brannvarsler slik at den ikke utsettes for byggstøv som vil skade
alarmen og igjen føre til feilmeldinger på branntavlen. Alarmen skal kun tildekkes i en kort tidsperiode.
Man er selv ansvarlig for å dekke evt. Kostander for bytte av defekt alarm grunnet støvbelegg og
oppussing.
Vaskeri
Det har gjennom det siste året vært flere problemer med utstyret i vaskeriene. Styret oppfordrer de som
benytter vaskeriet til å sette seg inn i seg inn hvordan man bruker maskinene på riktig måte. Det er også
viktig at man henter ut klærnes når maskinen er ferdig, husk at naboen din har time etter deg.
Seksjonseier har et ansvar for å sørge for opplæring til evt. Leietakere. Tørketrommel i opp. 8 ble skiftet
sent i 2023.
HMS
Det har det siste året kommet tilbakemeldinger på at det faller gjenstander fra balkonger og ned på
bilparkeringen/biler. Det er viktig å sikre løse gjenstander på balkongen. Styret ønsker å gjøre hver enkelt
seksjonseier bevisst sitt ansvar rundt dette. Det er ønskelig at leietakere får samme informasjon.
Fremtidige planer:
Rehabilitering av balkonger
Grunnet sprekker og korrosjon i balkongdekkene har styret har inngått et samarbeid med en
prosjektleder fra Øivind Moen As i forbindelse med rehabilitering av balkongdekkene. Oppstart prosjekt
var i mars 2023 og vil pågå fremover med tentativ rehabilitering 2. kvartal 2025. Prosjekt rehabilitering av
balkonger vil bety en betraktelig større arbeidsmengde for styret og styreleder i perioden fremover. Det blir
en omfattende prosess hvor Byantikvaren og Plan og bygningsetaten vil måtte involveres i arbeidet.
Oppgradering av vei/parkeringsplasser på nedsiden av blokken
Veien på nedsiden av blokka er det dessverre ikke gjort noe med enda. Den er delvis nedslitt og trenger
en oppgradering. Deler av veiskulderen er kjørt ned og en del trafikk har kjørt på utsiden av asfaltkanten
og satt dype hjulspor. Styret vil sette i gang et arbeid for å utbedre vei og parkeringsplasser. Planen er å
asfaltere hele vei- og parkeringsområdet på ny. Deler av veiskulderen må bygges opp på ny. Dette vil bli
gjort etter at balkongene er rehabilitert i 2025. Evt. Akutte skader vil frem til da repareres flekkvis.
Oppgradering av inntakskabler og hovedtavle
Med dette menes strøm fra nettstasjon inkludert tilkoblingspunktet for bygget. Plassering av hovedtavle er
i kjeller. Alder på tavlen er ukjent, men det er utført oppgraderinger, og alle kurser er på automater. Det
bemerkes at det trengs en «opprydding» i hovedtavlen, da det er uautoriserte og åpne koblinger +
manglende sikkerhet ifm. deksler som står åpne. En anbefalt El - kontroll iht. NEK 405 vil bemerke dette.
El kontroll vil øke el - sikkerheten i fellesareal, og er samtidig en lovpålagt kontroll. Utføres fortløpende.
Utskifting av vinduer/balkongdører
Styret vil fremover fortsette arbeidet vedrørende kollektiv utskifting. Per nå er det andre kostbare prosjekter
som haster mer.
Økning av felleskostnader
Som en følge av økte kostnader rundt rehabilitering vil felleskostnadene øke fremover. Akkurat hvor mye er
ikke fastsatt og vil bli sett på i sammenheng med balkongrehabiltering og oppgradering av vei på
nedsiden av blokken. Styret vil holde seksjonseiere løpende orientert.
Større vedlikehold og rehabilitering:
2022: Nytt fibernett fra ObosOpen nett..
2018: Nytt callinganlegg.
2015: Installasjon av brannvarslingsanlegg.
2013-2014: Rehabilitering av balkonger og fasade.
2011-2012: Rehabilitering av vann og avløp.
2009: Oppussing av oppganger og kjellerlokaler.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterPå eiendommen er det tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett for kommunen til å anlegge
vann- og kloakkledninger inkludert reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei og
adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene følger eiendommen ved salg og kan ikke slettes.
Vennligst ta kontakt med megler for nærmere spesifikasjon av disse.
Servitutter i grunn:
1939/1100-1/105 Bestemmelse om veg
26.01.1939
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-83/250
Gjelder denne registerenheten med flere
1939/7867-1/105 Bestemmelse om veg
05.06.1939
Bestemmelse om kloakkledning
Bestemmelse om gjerde
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-83/250
Gjelder denne registerenheten med flere
1956/3760-1/105 Best om garasje/parkering
26.03.1956
Overført fra: 0301-83/250
Gjelder denne registerenheten med flere
1983/41527-170/105 Erklæring/avtale
28.12.1983
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER
90% AV OVERDRAGELSESSUMMEN
SENERE ETTER 90 % AV LÅNETAKST
Gjelder denne registerenheten med flere
UtleieMed de unntak som er fastsatt i eierseksjonsloven og disse vedtekter har den enkelte sameier full rettslig
råderett over sin seksjon, herunder utleie.
Sameiets styre skal underrettes skriftlig om alle overdragelser og leieforhold utover det som inngår i § 3.
Ved utleie/fremleie plikter sameier å gjøre leier/fremleietaker kjent med gjeldende vedtekter,
husordensregler og øvrige bestemmelser for sameiet. Leietaker må følge sameiets vedtekter og
ordensregler på lik linje som eier.
Etter eierseksjonsloven § 24 syvende ledd kan hele boligseksjonen korttidsutleies i inntil 90 døgn i året.
Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 sammenhengende døgn. Bestemmelsen regulerer kun
utleieperioder på inntil 30 døgn. Utleie over 30 døgn vil derfor ikke spise av totalgrensen på 90 døgn.
Vei/vann/kloakkVei: offentlig.
Vann: offentlig.
Avløp: offentlig.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til bolig m.tilh. anlegg i reguleringsplan.
Planer i området:
Saksnummer 201813816: Vedtak om midl. forbud mot tiltak: Plan- og bygningsetaten vedtar midlertidig
forbud mot tiltak i påvente av regulering/omregulering, jf. plan- og bygningsloven§ 13-1. Plan- og
bygningsetaten har etter anmodning fra Byantikvaren besluttet at hele området nedlegges midlertidig
forbud mot tiltak på bakgrunn av en stadig økende takt av endringstiltak i området. Forbudet har ikke som
hensikt å motsette seg rehabiliteringer og mindre tiltak som er i tråd med byantikvarens føringer. Se
Plan- og Bygningsetatens hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?direct=Y&mode=&caseno=201813816
Saksnummer 200808281: Olaf Schous vei 2 - 6 - Fasadeendringer.
Saksnummer 202310853: Schouterrassen 16 - Rehabilitering av fyrhus, oppgradering av tak til felles
oppholdsområde og fasadeendringer.
202100768 - Reguleringssak: Trondheimsveien 197 C med flere - Bestilling av oppstartsmøte - Bevaring
kulturmiljø - Sinsenterrassen. Omregulering til H570 bevaring kulturmiljø skal sikre varig vern av et
helhetlig kulturmiljø med eksisterende bebyggelse og uteområder. Planområdet er vist med arealformål
Bebyggelse og anlegg, nåværende i kommuneplanen, og ligger innenfor kommuneplanens definerte
utviklingsområder. Detaljregulering av Sinsenterrassen skal sikre varig vern av et helhetlig kulturmiljø
med eksisterende bebyggelse og uteområder. Dette sikres gjennom omregulering til H570 bevaring
kulturmiljø. Eksisterende bebyggelse utgjør maksimal utnyttelse, og eksisterende torg/ møteplasser samt
grøntområder opprettholdes. Les mer på Plan- og Bygningsetatens hjemmeside:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202100768
Saksnr. 201817368: Saken gjelder Trondheimsveien 132. Sophies Minde. Pågående plansak, saksnr.
201817368: Saken gjelder Trondheimsveien 132. Sophies Minde. Omsorgsbygg ønsker å rehabilitere og
bygge om Sophies Minde til barnehage med inntil 28 avd. og etablere ca. 185 kontorplasser og
bydelsfunksjoner for Bydel Grünerløkka. Man skal også rehabilitere «Sorgenfri» -bygningen for fremtidig
bruk. Se saken på Plan- og Bygningsetatens hjemmesider:
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201817368
Saksnummer 202451391: Hasleveien 28, 30, 36, 38 og Sinsenveien 11 - bolig og næring - fortsettelse av
sak 202113718.
Tiltakshaver ønsker å transformere eiendommene fra dagens lukkede næringsvirksomhet til et åpent og
tilgjengelig nabolag. Prosjekt innebærer utvikling av boliger, utadrettede funksjoner, arbeidsplasser,
grønne utearealer, torg, mulig flerbrukshall, samt styrking av de urbane rommene.
Det bygges, rives og endres nye bygg i nærområdet. Carl Berner er i rask utvikling og det er mange gode
krefter i sving. Informasjon om utviklingen kan leses om i Facebook gruppen "Carl Berner - Vårt nabolag".
https://www.facebook.com/groups/1026311990813821
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 4 490 000,- (Prisantydning)
kr 75 421,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 565 421,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 108 120,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 109 620,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 675 041,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Visningshonorar pr. stk. 3000 x 2 stk (Kr.6 000)
Provisjon (Kr.42 500)
Tilrettelegging (Kr.15 000)
Grunnpakke eierseksjon (Kr.14 500)
Foto (Kr.5 000)
Markedspakke (Kr.18 900)
Oppgjør (Kr.7 500)
Totalt kr. (Kr.117 900)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0113
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler / Partner Vincent Mabuza
SaksbehandlereVincent Mabuza
EIE Sinsen
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 94 30 30 95 / E-post: vima@eie.no