Bilde 1 av Rødstuveien 6Bilde 2 av Rødstuveien 6
Digital salgsoppgave
Rødstuveien 6

0572 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er en betaversjon

Tjenesten er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med at dette er en betaversjon som er under utprøving, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Still et spørsmål og jeg skal forsøke å finne svaret for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvor mange soverom er det?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
  • "Hvordan er utsikten?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Lys og gjennomgående 3-r med solrik, vestvendt balkong | IKEA kjøkken fra 2017 | Parkering* | Varmtvann og fyring inkl!
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
37
Antall soverom
2 soverom
Etasje
4
Internt bruksareal (BRA-i)
53 m²
Bruksareal (BRA)
57 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
4 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
4 m²
Fellesutgifter
kr 4 400 / Mnd
Prisantydning
kr 4 490 000
Omkostninger
kr 109 620
Fellesgjeld
kr 75 421
Totalpris
kr 4 675 041
Fellesformue
kr 8 870
Byggeår
1939
Tomt
Eiet tomt m²
Oppdragsnummer
92240113
card-default

Vincent Mabuza

Eiendomsmegler / Partner
Les om Vincent
Prisantydningkr 4 490 000,-
Fellesgjeldkr 75 421,-
Dokumentavgiftkr 108 120,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
  
Totalpris kr 4 675 041
Eiendom
Rødstuveien 6, 0572 OSLO, Etasje: 4

Matrikkel
Gnr. 83 Bnr. 250 Snr. 37 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 57 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 53 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 4 kvm

Areal
Primærrom: 53 kvm, Bruksareal: 57 kvm, BRA-i: 53 kvm , BRA-e: 4 kvm , TBA: 4 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
2

Byggeår
1939

Tomt
Eiet tomt kvm

Prisantydning
4 490 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Robert Wilhelmsen Takstdato: 21.05.24

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 75 421,- pr. 21.05.24
Andel fellesformue: kr. 8 870,- pr. 31.12.23

Totalpris inkl. omkostninger
kr 4 490 000,- (Prisantydning)
kr 75 421,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 565 421,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 108 120,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 109 620,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 675 041,- (Totalpris inkl omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 4 400,- pr. mnd.

Eier
Kjellaug T Hauge Hamre Glenn Karlsen

Beskrivelse
Attraktiv og gjennomgående 3-roms leilighet, beliggende attraktivt og tilbaketrukket til på Sinsen. I umiddelbar nærhet finnes fasiliteter som offentlig kommunikasjon, matbutikker, parkområder m.m.

Leiligheten består av: innbydende entré med god plass til oppbevaring av sko og yttertøy. Moderne og tidsriktig IKEA kjøkkeninnredning fra 2017, med god benke- og lagringsplass. Kjøkkenet har en praktisk og fin åpen løsning mot stuen med naturlig plass til spiseplass. Stue med plass til salong og TV-løsning med tilhørende møblement. Utgang til vestvendt balkong på ca. 4,4 m², med flott utsikt - perfekt for varme sommerdager. To gode soverom med god plass til dobbeltseng og garderobeløsning. Eldre, men praktisk baderom.

Perfekt for de som ønsker å bo sentralt med rolig beliggenhet, samt med tilgang til et godt kollektivtilbud og grønne parkområder.
  
  • Moderne IKEA kjøkkeninnredning fra 2017.
  • Entréen oppgradert i 2022.
  • Solrik, vestvendt balkong med ettermiddag- og kveldssol.
  • Høyt og fritt med gode lys- og solforhold.
  • Varmtvann og fyring er inkludert i husleien.
  • Kjellerbod på 4 m².
  • Mulighet for leie av p-plass etter venteliste.
  • Sentral beliggenhet, men i rolig område og enveiskjørt gate.
  • Boligen har oppussingbehov.
  • Godt utleieobjekt.
  • Felles sykkelbod i kjeller.
  • Parkmessige uteområder - god avstand mellom boligblokkene.
  • Godt kollektivtilbud med t-bane, trikk og buss innen gangavstand fra leiligheten.

Parkering
Sameiet disponerer 18 parkeringsplasser som leies ut etter venteliste. Dersom man ønsker å leie parkeringsplass må skjemaet på hjemmesiden til sameiet fylles ut og sendes til styret@rodstuveien.no. Les mer her: https://vibbo.no/rodstuveien-214/tema/parkering

Tildeling skjer etter førstemann-til-mølla-prinsippet. Dersom alle parkeringsplassene er utleid kan man bli satt på venteliste. Iht. samtale med styreleder er det jevnlige utskiftninger av parkeringsplassene. Prisen pt. for leie av parkeringsplass er kr. 400,-/md. I tillegg tar OBOS et gebyr på 750 kr for å opprette avtale.

For øvrig beboerparkering etter gjeldende bestemmelser for området.
Følgende priser gjelder for beboerparkering for 2024 i indre by:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner for ett år
El-bil: 2000 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2975 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år

Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon, se Oslo kommune sine hjemmesider: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/

Beliggenhet
Leiligheten ligger tilbaketrukket fra trafikkert vei, og utenfor finner vi et fritt og luftig grøntområde som omkranser eiendommene. Fra adressen har du tilgang til alt av servicetilbud som bl.a. nærbutikker, cafeer, restauranter, og treningssentre i nærområdet!

Rett i nærheten finner du det nyåpnede senteret Carl Berner Passasjen, med antakelig Norges flotteste Vinmonopolet utsalg, en moderne KIWI dagligvarebutikk, Apotek1 og veldig fin blomsterbutikk. Området kan by på flere serveringssteder og restauranter med blant annet asiatisk, indisk, pizza, kebab, sushi, m.m. Nyåpnede Carls (Carl Berners nye storstue) har allerede blitt en stor suksess, og tilbyr blant annet kafé & bar, restaurant, uteservering, vinbar og to store arrangementsrom.

For de treningsglade finnes det både Fresh Fitness, Mudo gym og S.A.T.S i nærområdet. Det er også kort gangavstand til Carl Berner med en rekke butikker, Sandaker-senteret og Ringen kino. Grünerløkka og Torshov med sitt pulserende byliv er også innen gangavstand. Her har du et meget godt utvalg av cafeer, butikker, spisesteder og mye annet.

Kort vei til offentlig kommunikasjon som buss og trikk i Trondheimsveien og T-bane på Carl Berner eller Sinsen som er tilknyttet den nye T-baneringen som gir kort reisevei til Oslo sentrum. 31 bussen går for øvrig 24 timer i døgnet til / fra byen. Ta bussen opp til Årvoll - her ligger Grefsenkollen Alpinsenter og inngangsportalen til friluftsparadiset Lillomarka. Flybussen går også fra Trondheimsveien (Rosenhoff) to ganger i timen.

Bebyggelse
Bebyggelsen på Sinsen består i all hovedsak av lavblokkbebyggelse i teglstein fra rundt 1940- tallet. Området er bygget i funkisstil. Da man bygget området var et av hovedmålene å få luft mellom blokkene og sollys inn i leilighetene

Tomt
Eiet tomt, kvm
Tomten er fellesareal. Fellesarealene er opparbeidet med asfalterte internveier, plenarealer, prydbusker og diverse beplantning.

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Offentlig kommunikasjon
Det kollektive transporttilbudet er meget bra. Leiligheten ligger kun noen minutters gange unna Rosenhoff buss- og trikkeholdeplass som gjør hverdagen lettvint og fleksibel med hyppige avganger til både by og mark. Her stopper i tillegg flybussen som gjør at du kommer deg direkte til Gardermoen på en god og behagelig måte uten å måtte bytte buss.

Fra Rosenhoff går følgende busser: 31, 33, 126, 380, 390, 390E og Flybuss nr. 1.
Trikk til Rosenhoff: 17.
T-bane til Carl Berner: Linje 5 (Ringen)
T-bane til Sinsen: Linje 4 og 5.

Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

4 etasje:
BRA 57 m²
- BRA-i 53 m²: Entrè/gang, bad/vaskerom, 2 soverom og stue/kjøkken
- BRA-e 4 m²: Kjellerbod, merket med nr. 37.

Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Hovedbærekonstruksjon i betong. Yttervegger oppført i teglstein med pussede og malte flater. Flatt tak tekket med papp/membran. Vinduer og balkongdører med isolerglass. Felles trappegang med trapp i støpt terrazzo.

For ytterligere informasjon se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Følgende har fått tilstandsgrad 3 (TG-3) i tilstandsrapport:

Våtrom: Bad/Vaskerom - Oppsummering av overflater:
Tapet med manglende forsegling av skjøter. Gulv med dårlig og manglende fall til sluk. Oppgitte avvik gis TG-2. Det er liten høydeforskjell (6 mm) fra topp sluk til tettesjikt ved døråpning og det er stor risiko for at eventuelt lekkasjevann renner ut gjennom døråpning. Oppgitt avvik gis TG-3.
Anbefalte tiltak overflater
Etablere opphøyd kan ved dørterskel. Inkl. påskjøting av membran. Fortsatt dusjing i lukket kabinett.
Utbedringskostnader overflater: Under 10 000

Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:

Balkong, terrasse, platting - Oppsummering:
Rekkverk er lavt i henhold til referansenivå på 100 cm. 87 cm er målt. TG-2 gis grunnet elde, slitasje og oppgitt avvik.
Anbefalte tiltak
Eier opplyser om pågående arbeider med å sikkerhets meisle løs og skadet betong på balkonger.

Vinduer og dører - Oppsummering:
Vinduer og balkongdør er datert 1993. Entredør med ukjent alder. Normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. Flere glass har punktert. Flere punkteringer er påregnelig som følge av vanlig slitasje. TG-2 gis grunnet elde, slitasje og oppgitte avvik. Entredør gis TG-1.
Anbefalte tiltak
Vinduer er modne for utskifting.

Etasjeskille og gulv på grunn - Oppsummering:
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av niveleringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og ujevnheter ble registrert. Lokalt avvik er målt opp til 11 mm. Totalt avvik er målt opp til 15 mm. Oppgitte skjevheter gis TG-2. Etasjeskiller gis TG-1 og TG-2.

Kjøkken - Oppsummering av avtrekk:
Avtrekk med kullfiltervifte gis TG-2 (ref. NS3600).
 
Avløpsrør - Oppsummering: Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Det er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp. Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille. Ingen negative avvik ble observert på befaringsdagen. Tidligere prospekt opplyser at avløpsrørene ble rehabilitert i regi av sameiet i 2011/2012. Avløpsrør fra byggeår gis TG-2 gis grunnet alder.

Vannledninger - Oppsummering:
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Ingen lekkasjer ble avdekket ved befaringen. Tidligere prospekt opplyser at vannrørene ble rehabilitert i regi av sameiet i 2011/2012. Vannrør fra byggeår gis TG-2 grunnet alder.

Elektrisk - Oppsummering:
Automatsikringer.
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst. Eier opplyser at el-kontroll ble utført i 2022. Feil/mangler ble utbedret i 2023. Dør tilknyttet sikringsskap kan ikke låses. Oppgitt avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak
Utbedre overnevnt avvik.

Vannbåren varme - Oppsummering:
Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Ingen lekkasjer ble observert/registrert på befaringsdagen. Eier opplyser at radiator tilknyttet det lille soverommet har vært vanskelig å få i gang til tider. Radiatorer og røropplegg gis TG-2 grunnet alder.
Anbefalte tiltak
Kontroll av radiator tilknyttet det lille soverommet. Eventuelle tiltak vurderes deretter.

Våtrom: Bad/Vaskerom - Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk:
Klemring og membran er ikke synlig for kontroll. Manglende mulighet for konstatering av tettesjikt gis TG-2.
Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk
Fortsatt dusjing i lukket kabinett.

Oppsummering av sanitærutstyr
TG-2 er satt pga. manglende drensåpning fra innebygget sisterne for synliggjøring av eventuelle lekkasjer.
Manglende bruk av fuktbestandige materialer ved oppbygning av sisternekasse gis TG-2.
Oppsummering av ventilasjon:
TG-2 er satt pga. naturlig avtrekk selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret.

Øvrig: Gulv - Oppsummering:
Parkett i stue/kjøkken med bruksslitasje, samt hakk/merker. Parkett har svellet under kjøl/fryseskap. Oppgitte avvik gis TG-2. Gulv gis TG-1 og TG-2.
Anbefalte tiltak

Utskifting av gulv i stue/kjøkken må påregnes.
Øvrig: Innerdører - Oppsummering: Innerdører med bruksslitasje. TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
 

Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:

2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3. Ja, både av faglært og ufaglært / egeninnsats. Arbeidet ble gjort i 2016. Rørleggertjenesten AS, Abildsø elektriske
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når:
Nytt røropplegg av rørlegger, lagt opp ny strøm av elektriker, og egeninnsats på tapetsering, flislegging og tak av tidligere eier som var snekker. 
4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. Utført av Rørleggertjenesten AS og Nordstand bad
Rørleggertjenesten koblet opp nytt vann og avløp fra bad til nytt kjøkken. Nordstrand bad plugget det gamle kjøkkenet og installerte det nye kjøkkenet. Arbeid gjort i 2016.

12. Kjenner du til om det har vært utført arbeider på terrasse/garasje/tak/fasade?
Ja, kun faglært. Front entreprenør AS. Sameiet er i prosessen med å rehabilitere gesimsen rundt byggets tak. De jobber også med å sikkerhetsmeisle løs og skadet betong på balkonger.
14. Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)? Ja, kontroll av elektrisk anlegg ble gjennomført 30 november 2022 av Omexom Elsikkerhet AS.

27. Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt fellesgjeld?
Ja. I tillegg til det påbegynte arbeidet med tak og balkong, er styret i gang med å vurdere utskiftning av vinduer da flere av boligene (inkludert vår) har gamle og/eller punkterte vinduer. Det er også snakk om å gjøre større renovasjon av balkongene og veien på nedsiden av bygget. Styret har advart om at disse renovasjonene trolig vil føre til økte utgifter i fremtiden.

Primærrom
Primærrom: 53 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom: Entrè/gang, bad/vaskerom, 2 soverom og stue/kjøkken.

Bruksareal
Bruksareal: 57 kvm

Standard
Leiligheten har følgende standard:
Vegger:  Malte flater og malt strie.
Himling: Malte flater.
Gulvflater: Laminat og parkett og fliser.

Entré:
Lys og innbydende entré med plass til oppbevaring av sko og yttertøy garderobeskap, samt overskap. Lyd- og brannklassifisert entredør (B30/35db) med kikkehull og sikkerhetslås. Entréen oppgradert i 2022 med bl.a.: gulvvarme og garderobeskap.

Stue:
Romslig stue med plass til spisebord, salong og TV-løsning. God takhøyde og store vindusflater som slipper inn behagelig og naturlig lys. Utgang til vestvendt balkong på ca. 4,4 m², med flott utsikt - perfekt for varme sommerdager. Balkongen har plass til utemøbler, grill og planter - perfekt for varme sommerdager.

Kjøkken:
Moderne og tidsriktig IKEA kjøkkeninnredning fra 2017, med god benk- og lagringsplass. Kjøkkenet har en praktisk og fin åpen løsning mot stuen med naturlig plass til spiseplass. Kjøkkeninnredning med malte fronter, laminat benkeplater, oppvaskkum, hetteventilator, plater over benk, belysning under overskap, kjøl/fryseskap, integrert oppvaskmaskin (45 cm), stekeovn og induksjon platetopp. Avløpspumpe i kjøkkenbenken. Det er montert komfyr vakt og waterguard med lekkasjestopp. Eier opplyser at ny kjøkkeninnredning ble montert i 2017. Avløpspumpen ble skiftet i 2022. Alle hvitevarer på kjøkkenet medfølger.

Bad:
Eldre, men praktisk bad med opplegg for vaskemaskin. Baderommet er innredet med veggmontert toalett, opplegg for vaskemaskin, dusjkabinett i herdet glass, speilskap og heltre benkeplate med overliggende servant. Vann- og avløpsrør (rør-i-rør) er rehabilitert i 2011/2012 i regi av sameiet. Innredning, fliser, tak og generell overflate er blitt oppgradert i 2016. Baderommet er modent for rehabilitering.

Hovedsoverom:
Boligens hovedsoverom er sjenerøs i størrelse med god plass til dobbeltseng, nattbord og gode oppbevaringsmuligheter.
i medfølgende garderobeløsninger.

Soverom II:
Soverom II er også av god størrelse, med plass til dobbeltseng og medfølgende garderobeløsning. Rommet egner seg ypperlig som gjesterom, kontor eller barnerom.

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 10.06.1941 vedrørende våningshus.

Det foreligger ferdigattest datert 05.04.2013 vedrørende endring/reparasjon av bygningstekniske installasjoner.

Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningsloven. At ferdigattest eksisterer, gir ingen garanti for at det ikke er utført arbeid på boligen som ikke er byggemeldt eller godkjent. Det gjøres oppmerksom på at det ikke utstedes ferdigattest for ikke-avsluttede byggesaker/byggemeldinger som er fra før 1998.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Oppvarming av boligen ved sentralt fyringsanlegg med radiatorer. Fyring og varmtvann er inkludert i felleskostnadene.
Gulvvarme i entré/gang.
Eiere opplyser om strømforbruk i 2023 på 1 971,31 kWh

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter F

Kommunale avgifter
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 4 400,- pr.mnd. Inkluderer; Bredbånd (Obos open net), fyring og varmtvann, dugnadstillegg, trappevask, vaktmestertjenester, kommunale avgifter, forretningsførsel, felles bygningsforsikring, drift og vedlikehold m.m.

Herav:
Felleskostnader 4.350,-
Dugnad 50,-

Faste løpende kostnader
Kjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Spesifikasjon av lån:
Lånenummer: HANBA1-94927063403
Annuitetslån, 12 terminer per år.
Restsaldo: 6.699.905,-
Andel av saldo: 75.421,-
Restløpetid: 14 år 9 mnd
Type rente: Flytende
Rente per 21.05.24: 7,20% pa.

Vi gjør oppmerksom på at renten er flytende og på grunn av hyppige renteendringer den siste tiden kan renten ha endret seg uten at megler har mottatt informasjon om dette før salget. Kjøper må påregne at felleskostnader kan øke som følge av renteendringer.

Årsregnskap
Borettslaget har et positivt årsresultat for 2023 på kr. 4 720 578.

Vesentlig avvik
Driftsinntektene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak at økningen på felleskostnader på 5 % i februar 2023 ikke er lagt inn i budsjettet. Andre inntekter er nettinnbetalinger for vanskekort.

Driftskostnadene er høyere enn budsjettert og skyldes i hovedsak høyere fyringskostnader enn budsjetter forbruket høyere av fjernvarme. Det er avvik under konto konsulenttjenester for tilstandsanalyse av balkongene det var ikke budsjettert. Det er noe avvik under drift og vedlikehold vaskerianlegg for sjekk og reparasjoner av vaskemaskiner utover hva som var budsjettert. Noe avvik under konto elektro for arbeide med oppsetting av stikk, liten lampe og bytte av lysbryter.

Resultat
Årets resultat kr 460 983,- vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til.

Kommentarer til sameiets arbeidskapital pr. 31.12.2023.
Arbeidskapitalen vises i balansen ved å trekke kortsiktig gjeld fra omløpsmidler og viser sameiets likviditet. Arbeidskapitalen pr. 31.12.2023 var kr 784 975,- og den er noe lav for et ordinært driftsår.

Neste års budsjett er nærmere omtalt under avsnittet" Kommentarer til budsjett for 2024".
  KOMMENTARER TIL BUDSJETT FOR 2024
Til orientering for årsmøtet legger styret fram budsjettet for 2024.
Tallene er vist i kolonnen til høyre i resultatregnskapet.

Kommunale avgifter i Oslo kommune
Oslo Kommune har i sitt budsjettforslag for 2024 lagt til grunn en økning på 8 % for renovasjon, 20,3 % for vann- og avløp og 145 % for feiegebyret. Eiendomsskatten følger egne satser.

Energikostnader
Energikostnadene har hatt en betydelig økning det siste året. Vi forventer at energiprisene vil holde seg høye også i 2024, men antar at strømstøtten videreføres og at mange har fått et mer bevisst forhold til energiforbruk og energisparing. Vi antar dermed at energikostnadene vil ligge på omtrent samme kostnadsnivå som i 2023.

Forsikring
Premieendringen er en følge av indeksjustering på bygninger på 5,2 % fra 1. januar, samt forsikringsselskapets individuelle prisjustering basert på skadehistorikken i Rødstuveien 2/14 Boligsameie.

Lån
Rødstuveien 2/14 Boligsameie har lån i Handelsbanken. Lånenummer 94927022863, er et annuitetslån med månedlig forfall, 7,69 % rente. For opplysninger om opprinnelig lånebeløp og restsaldo henvises til note i regnskapet.

Felleskostnader
I budsjettet har styret tatt hensyn til ovennevnte, samt øvrige prisendringer knyttet til produkter og tjenester sameiet anskaffer. Dette danner grunnlaget for foreløpig fastsettelse av felleskostnader for 2024.

Budsjettet er basert på 6 % økning av kategori felleskostnader fra 1.01.2024.

For øvrig vises til de enkelte tallene i budsjettet.

Forsikring med polisenummer
If Skadeforsikring Polisenummer: 1741140.

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 232 012,- Som sekundærbolig Kr. 4 681 644,-

Sameie
Sameie: Rødstuveien 2/14 Boligsameie, Orgnr: 976822226

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS / 22 86 59 99)

Styregodkjenning
Ikke krav til styregodkjenning.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
Dyrehold er tillatt. Enhver beboer som holder dyr, plikter å opptre slik at det ikke er til ulempe og sjenanse for de øvrige brukere av eiendommen.

Diverse
* Sameiet består av 94 seksjoner.
* Rødstuveien 2/14 Boligsameie er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 976822226, og ligger i bydel Grunerløkka i Oslo kommune
* Gårds- og bruksnummer: 83 250
*  Sameiet har en vaktmesteravtale med COOR eiendomsdrift som ivaretar den daglige drift og det løpende vedlikeholdet
* Adgangsbrikker kan bestilles hos styret.
* Fellesvaskeriet skal brukes i henhold til gjeldende regler. Vaskekort bestilles på vibbo.no
* OBOS OPENNET er sameiets leverandør av internett.

Løsøre og tilbehør:
* Alle fastmonterte lamper og hyller medfølger.

Annet
Styrets arbeid
Styret har i perioden hatt 12 styremøter, samt løpende dialog rundt uforutsette hendelser. Styret har en intern oppgavefordeling innad i styret, noe som fungerer bra. Styret er opptatt av å være tilgjengelige og ha en god dialog med seksjonseiere og beboere. Styret ønsker å takke for samarbeidet i perioden.

Av viktige og større saker som styret har arbeidet med vil vi informere om følgende:

Utarbeidelse av vedlikeholdsplan for sameiet
I samarbeid med Obos/byggsakkyndig har styret i løpet av året utarbeidet en 5 årig vedlikeholdsplan for sameiet som er implementert i Vibbos styrerom. Det var i forbindelse med denne utarbeidelsen at det ble avdekket forhold som har medført rehabilitering av taket og alt som har medfulgt der. Se egen sak om takrehabilitering under. Flere elementer er nevnt som at de er i redusert stand.

Rehabilitering av tak
Som nevnt over ble det under utarbeidelse av vedlikeholdsplanen avdekket at taket var i behov av rehabilitering. Ved fjerning av takpapp og gesimser ble det oppdaget større skader på pipeløp (se før og etterbilder under), ventilasjonspiper og tak/gesims. Skadene på gesimsen medførte at vi måtte hente inn mer ekspertise, fra et firma som er eksperter på betong - Ødegård og Lund. De har tatt prøver og analysert betongen og har gitt tilbakemelding på at betongen inneholder lite salter, som er bra. Utfordringen ligger i at armeringsjern er blottstilt og korrosjon har forekommet rundt hele kanten av taket. Tidligere takarbeid har reparert så godt de kan, men de har kun «festet» den løse betongen ved hjelp av fugemasse og deretter lukket det inn med blikkplater rundt. Se bilder vedlagt. Skadene blir nå utbedret av Front Entreprenør ved hjelp av Obos prosjekt. Styret er meget fornøyd med samarbeidet med utbygger og prosjektleder og ser frem til at taket er ferdigstilt.

Sikring av fasade og løse fragmenter fra balkonger
Høsten 2022 ble det oppdaget en del sprekkdannelser i murpussen på blokkas nedside. Særlig var det i balkongdekkene at det var sprukket opp ved innfestet av balkongrekkverkene. Oslo Murermester fikk i den gang i oppdrag og sikkerhets meisle, noe som har fungert bra. Styret er fremdeles oppmerksom på dette og har i forbindelse med oppsett av stillas inngått en avtale med Front entreprenør at de utfører en nysikkerhetsmeisling. Henviser til fremtidige planer for balkongene.

Beskjæring av trær
Styret har sammen med Sinsenveien 20-32 fått bistand til å beskjære Lindetreet og almetreet som står på gressplenen mellom blokkene. Det er også beskjært andre busker og trær på fellesområdene i løpet av året ved hjelp av fagfolk.
Dugnad
Høsten 2023 ble det utført dugnad i øsende regn. Det var godt oppmøte til tross for dårlig vær og alle skal være tilgodesett i etterkant. Styret planlegger for dugnad i løpet av våren, forhåpentligvis med noe bedre vær enn de foregående årene. Fokuset vil da være søppelplukking, oljing av sittebenker, beskjæring av syrinbusker og generelt vedlikehold. I forbindelse med dugnad ble det også kjørt bort en del umerkede sykler fra sykkelbodene.

Hagegruppa
Per nå eksisterer det ikke en hagegruppe. Er det noen som kan tenke seg å melde seg til dette? Det er en ypperlig måte å bli kjent med andre beboere og bidra til at det ser fint ut utenfor sameiet vårt. Grønne fingre er ikke et krav. Det kan settes opp en egen gruppe i vibbo for kommunikasjon mellom deltagerne. Sameiet vil også stille med midler til innkjøp av blomster, utstyr og annet man er i behov av for å gjøre det koselig rundt blokken.

Søppelhåndtering i Rødstuveien 2-14
Styret noterer seg at det er vanskelig å få bukt med hensetning av søppel og avfall i sameiet som ikke skal fjernes via renovasjonsetaten. Søppel og annet som stilles i fellesområder kan også være en sikkerhetsrisiko mtp. På brann. For å øke mulighetene for at beboere kan få fjernet avfall satte styret i fjor ut en container som kunne benyttes for dem som hadde avfall å bli kvitt på en forsvarlig måte. Likevel konstaterer vi at det stadig hensettes avfall i kjellerganger og i søppelrommene som er av en slik karakter at eier er pliktet til selv å kjøre dette på en aktuell søppelfylling. Dermed er det fellesskapet som må ta både arbeidet og kostnadene med å fjerne denne type avfall. Sameiet betaler unødvendige store summer for at vaktmester bidrar til bort kjøring av avfall. Styret vil enda en gang henstille til alle beboere og seksjonseiere om å respektere retningslinjene for avfallshåndtering slik de er beskrevet i sameiets vedtekter. Samtidig vil styret også rette en takk til alle beboere og seksjonseiere som retter seg etter retningslinjene og bidrar til at våre fellesarealer og uteområder skal fremstå som ryddige og rene.

Kontroll av brannvarslingsanlegg
Brannalarmen har dessverre blitt utløst uberettiget ved flere anledninger det siste året. Dette kan forebygges ved at alle seksjonseiere og beboere setter seg godt inn i hvordan man avstiller en brannalarm dersom man har vært så uheldig å igangsette den grunnet røyklagt leilighet i forbindelse med matlaging eller i leiligheter man pusser opp uten å dekke til/avstille brannalarm. Styret oppfordrer alle som skal pusse opp til å dekke til brannvarsler slik at den ikke utsettes for byggstøv som vil skade alarmen og igjen føre til feilmeldinger på branntavlen. Alarmen skal kun tildekkes i en kort tidsperiode. Man er selv ansvarlig for å dekke evt. Kostander for bytte av defekt alarm grunnet støvbelegg og oppussing.

Vaskeri
Det har gjennom det siste året vært flere problemer med utstyret i vaskeriene. Styret oppfordrer de som benytter vaskeriet til å sette seg inn i seg inn hvordan man bruker maskinene på riktig måte. Det er også viktig at man henter ut klærnes når maskinen er ferdig, husk at naboen din har time etter deg. Seksjonseier har et ansvar for å sørge for opplæring til evt. Leietakere. Tørketrommel i opp. 8 ble skiftet sent i 2023.

HMS
Det har det siste året kommet tilbakemeldinger på at det faller gjenstander fra balkonger og ned på bilparkeringen/biler. Det er viktig å sikre løse gjenstander på balkongen. Styret ønsker å gjøre hver enkelt seksjonseier bevisst sitt ansvar rundt dette. Det er ønskelig at leietakere får samme informasjon.

Fremtidige planer:

Rehabilitering av balkonger
Grunnet sprekker og korrosjon i balkongdekkene har styret har inngått et samarbeid med en prosjektleder fra Øivind Moen As i forbindelse med rehabilitering av balkongdekkene. Oppstart prosjekt var i mars 2023 og vil pågå fremover med tentativ rehabilitering 2. kvartal 2025. Prosjekt rehabilitering av balkonger vil bety en betraktelig større arbeidsmengde for styret og styreleder i perioden fremover. Det blir en omfattende prosess hvor Byantikvaren og Plan og bygningsetaten vil måtte involveres i arbeidet.

Oppgradering av vei/parkeringsplasser på nedsiden av blokken
Veien på nedsiden av blokka er det dessverre ikke gjort noe med enda. Den er delvis nedslitt og trenger en oppgradering. Deler av veiskulderen er kjørt ned og en del trafikk har kjørt på utsiden av asfaltkanten og satt dype hjulspor. Styret vil sette i gang et arbeid for å utbedre vei og parkeringsplasser. Planen er å asfaltere hele vei- og parkeringsområdet på ny. Deler av veiskulderen må bygges opp på ny. Dette vil bli gjort etter at balkongene er rehabilitert i 2025. Evt. Akutte skader vil frem til da repareres flekkvis.
Oppgradering av inntakskabler og hovedtavle
Med dette menes strøm fra nettstasjon inkludert tilkoblingspunktet for bygget. Plassering av hovedtavle er i kjeller. Alder på tavlen er ukjent, men det er utført oppgraderinger, og alle kurser er på automater. Det bemerkes at det trengs en «opprydding» i hovedtavlen, da det er uautoriserte og åpne koblinger + manglende sikkerhet ifm. deksler som står åpne. En anbefalt El - kontroll iht. NEK 405 vil bemerke dette. El kontroll vil øke el - sikkerheten i fellesareal, og er samtidig en lovpålagt kontroll. Utføres fortløpende.

Utskifting av vinduer/balkongdører
Styret vil fremover fortsette arbeidet vedrørende kollektiv utskifting. Per nå er det andre kostbare prosjekter som haster mer.

Økning av felleskostnader
Som en følge av økte kostnader rundt rehabilitering vil felleskostnadene øke fremover. Akkurat hvor mye er ikke fastsatt og vil bli sett på i sammenheng med balkongrehabiltering og oppgradering av vei på nedsiden av blokken. Styret vil holde seksjonseiere løpende orientert.

Større vedlikehold og rehabilitering:
2022: Nytt fibernett fra ObosOpen nett..
2018: Nytt callinganlegg.
2015: Installasjon av brannvarslingsanlegg.
2013-2014: Rehabilitering av balkonger og fasade.
2011-2012: Rehabilitering av vann og avløp.
2009: Oppussing av oppganger og kjellerlokaler.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
På eiendommen er det tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett for kommunen til å anlegge vann- og kloakkledninger inkludert reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei og adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene følger eiendommen ved salg og kan ikke slettes. Vennligst ta kontakt med megler for nærmere spesifikasjon av disse.

Servitutter i grunn:

1939/1100-1/105  Bestemmelse om veg  
26.01.1939 
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-83/250
Gjelder denne registerenheten med flere

1939/7867-1/105  Bestemmelse om veg  
05.06.1939 
Bestemmelse om kloakkledning
Bestemmelse om gjerde
Med flere bestemmelser
Overført fra: 0301-83/250
Gjelder denne registerenheten med flere

1956/3760-1/105  Best om garasje/parkering  
26.03.1956 
Overført fra: 0301-83/250
Gjelder denne registerenheten med flere

1983/41527-170/105  Erklæring/avtale  
28.12.1983 
PANTERETT UTEN OPPTRINNSRETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 10,000
MED PRIORITET ETTER
90% AV OVERDRAGELSESSUMMEN
SENERE ETTER 90 % AV LÅNETAKST
Gjelder denne registerenheten med flere

Utleie
Med de unntak som er fastsatt i eierseksjonsloven og disse vedtekter har den enkelte sameier full rettslig råderett over sin seksjon, herunder utleie.

Sameiets styre skal underrettes skriftlig om alle overdragelser og leieforhold utover det som inngår i § 3. Ved utleie/fremleie plikter sameier å gjøre leier/fremleietaker kjent med gjeldende vedtekter, husordensregler og øvrige bestemmelser for sameiet. Leietaker må følge sameiets vedtekter og ordensregler på lik linje som eier.

Etter eierseksjonsloven § 24 syvende ledd kan hele boligseksjonen korttidsutleies i inntil 90 døgn i året. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 sammenhengende døgn. Bestemmelsen regulerer kun utleieperioder på inntil 30 døgn. Utleie over 30 døgn vil derfor ikke spise av totalgrensen på 90 døgn.

Vei/vann/kloakk
Vei: offentlig.
Vann: offentlig.
Avløp: offentlig.

Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig m.tilh. anlegg i reguleringsplan.

Planer i området:
Saksnummer 201813816: Vedtak om midl. forbud mot tiltak: Plan- og bygningsetaten vedtar midlertidig forbud mot tiltak i påvente av regulering/omregulering, jf. plan- og bygningsloven§ 13-1. Plan- og bygningsetaten har etter anmodning fra Byantikvaren besluttet at hele området nedlegges midlertidig forbud mot tiltak på bakgrunn av en stadig økende takt av endringstiltak i området. Forbudet har ikke som hensikt  å motsette seg rehabiliteringer og mindre tiltak som er i tråd med byantikvarens føringer. Se Plan- og Bygningsetatens hjemmesider: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?direct=Y&mode=&caseno=201813816

Saksnummer 200808281: Olaf Schous vei 2 - 6 - Fasadeendringer.

Saksnummer 202310853: Schouterrassen 16 - Rehabilitering av fyrhus, oppgradering av tak til felles oppholdsområde og fasadeendringer.

202100768 - Reguleringssak: Trondheimsveien 197 C med flere - Bestilling av oppstartsmøte - Bevaring kulturmiljø - Sinsenterrassen. Omregulering til H570 bevaring kulturmiljø skal sikre varig vern av et helhetlig kulturmiljø med eksisterende bebyggelse og uteområder. Planområdet er vist med arealformål Bebyggelse og anlegg, nåværende i kommuneplanen, og ligger innenfor kommuneplanens definerte utviklingsområder. Detaljregulering av Sinsenterrassen skal sikre varig vern av et helhetlig kulturmiljø med eksisterende bebyggelse og uteområder. Dette sikres gjennom omregulering til H570 bevaring kulturmiljø. Eksisterende bebyggelse utgjør maksimal utnyttelse, og eksisterende torg/ møteplasser samt grøntområder opprettholdes. Les mer på Plan- og Bygningsetatens hjemmeside: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202100768

Saksnr. 201817368: Saken gjelder Trondheimsveien 132. Sophies Minde. Pågående plansak, saksnr. 201817368: Saken gjelder Trondheimsveien 132. Sophies Minde. Omsorgsbygg ønsker å rehabilitere og bygge om Sophies Minde til barnehage med inntil 28 avd. og etablere ca. 185 kontorplasser og bydelsfunksjoner for Bydel Grünerløkka. Man skal også rehabilitere «Sorgenfri» -bygningen for fremtidig bruk. Se saken på Plan- og Bygningsetatens hjemmesider: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201817368

Saksnummer 202451391: Hasleveien 28, 30, 36, 38 og Sinsenveien 11 - bolig og næring - fortsettelse av sak 202113718.
Tiltakshaver ønsker å transformere eiendommene fra dagens lukkede næringsvirksomhet til et åpent og tilgjengelig nabolag. Prosjekt innebærer utvikling av boliger, utadrettede funksjoner, arbeidsplasser, grønne utearealer, torg, mulig flerbrukshall, samt styrking av de urbane rommene.

Det bygges, rives og endres nye bygg i nærområdet. Carl Berner er i rask utvikling og det er mange gode krefter i sving. Informasjon om utviklingen kan leses om i Facebook gruppen "Carl Berner - Vårt nabolag". https://www.facebook.com/groups/1026311990813821

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 4 490 000,- (Prisantydning)
kr 75 421,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 565 421,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 108 120,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 109 620,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 675 041,- (Totalpris inkl omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Visningshonorar pr. stk. 3000 x 2 stk (Kr.6 000)
Provisjon (Kr.42 500)
Tilrettelegging (Kr.15 000)
Grunnpakke eierseksjon (Kr.14 500)
Foto (Kr.5 000)
Markedspakke (Kr.18 900)
Oppgjør (Kr.7 500)
Totalt kr. (Kr.117 900)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
92-24-0113

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler / Partner Vincent Mabuza

Saksbehandlere
Vincent Mabuza
EIE Sinsen
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 94 30 30 95 / E-post: vima@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Rødstuveien 6
For mer om objektet
Rødstuveien 6

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: