Bilde 1 av Rugveien 40Bilde 2 av Rugveien 40
Digital salgsoppgave
Rugveien 40

0679 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Prisantydning

Objektet er solgt!

Påkostet & lekker 1(2)-roms toppleilighet | Fantastisk UTSIKT | Moderne kjøkken | Delikat bad | Heis | Vv & fyring inkl!
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Etasje
12
Internt bruksareal (BRA-i)
34 m²
Bruksareal (BRA)
38 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
4 m²
Fellesutgifter
kr 3 245 / Mnd
Prisantydning
kr 3 390 000
Omkostninger
kr 17 731
Fellesgjeld
kr 104 000
Totalpris
kr 3 511 731
Fellesformue
kr 35 466
Byggeår
1961
Tomt
Eiet tomt 43236 m²
Oppdragsnummer
92240048
card-default

Vincent Mabuza

Eiendomsmegler / Partner
Les om Vincent
Prisantydningkr 3 390 000,-
Fellesgjeldkr 104 000,-
Forkjøpsrettsgebyrkr 7 981,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 8 250,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
  
Totalpris kr 3 511 731
Eiendom
Rugveien 40, 0679 OSLO, Etasje: 12

Matrikkel
Andelsnr. 493 Orgnr. 850385432 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 38 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 34 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal):

Areal
Primærrom: 34 kvm, Bruksareal: 38 kvm, BRA-i: 34 kvm , BRA-e: 4 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggeår
1961

Tomt
Eiet tomt 43236 kvm

Prisantydning
3 390 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Robert Wilhelmsen Takstdato: 16.04.24

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 104 000,- pr.01.04.24
Andel fellesformue: kr. 35 466,- pr.31.12.23

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 3 390 000,- (Prisantydning)
kr 104 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 494 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Forkjøpsrettsgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 503 481,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 511 731,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 3 245,- pr. mnd.

Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 - tolv- måneder regnet fra oppsigelsesdato.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.

Eier
Sofie Meilegård Arnesen

Beskrivelse
Påkostet og lekker 1(2)-roms topp / utsiktsleilighet, beliggende sentralt til på Manglerud. I umiddelbar nærhet til offentlig kommunikasjon, matbutikker, parkområder m.m.

Leiligheten fremstår med tidsmessige farge- og materialvalg og ble omfattende oppusset i 2020, siden løpende vedlikeholdt. Den byr på en gjennomgående god standard med god planløsning og store vindusflater, som slipper rikelig med naturlig lys inn og skaper en fantastisk atmosfære.

Perfekt for de med et ønske om å bo sentralt, med tilgang til et godt kollektivtilbud og grønne parkområder.

Umiddelbar nærhet til offentlig kommunikasjon, matbutikker, parkområde, splitter ny svømmehall, idrettsanlegg, og fine turmuligheter ved Østensjøvannet/ Nøklevann. Fresh fitness kun et steinkast unna. Trenger kun å krysse borettslaget.
  
  • Flytt rett inn!
  • En omfattende oppusset (2020) og lekker 1(2)-roms leilighet med gode lys- og solforhold.
  • Delikat bad fra 2010 i regi av borrettslaget , sist oppgradert i 2020
  • Moderne KVIK-kjøkken fra 2020, supplert med IKEA i 2022
  • Gode lagringsmuligheter med 2 boder. Loftboden er kun en trapp opp og derfor svært tilgjengelig. I tillegg til at borettslaget har bygd en sykkelbod på utsiden.
  • 2 heiser
  • Ingen innsyn og med fantastisk utsikt
  • El-anlegg med automatsikringer.
  • Vinduer skiftet i 2017 i regi av borettslaget.
  • Mulighet for leie av p-plass, ellers gratis gateparkering langs veien på utsiden.
  • Tilbaketrukket men samtidig sentralt
  • Ved innfrielse av IN lånet, vil f. kostnadene være kr. 2 706,- pr. mnd
  • Kort vei til T-bane/buss, Manglerud Senter og ny svømmehall, idrettsanlegg
  • Hjemmeside: https://manglerudvangen.borettslag.net/
  • Lave kjøpsomkostninger (ingen dokumentavgift).
  • Flotte turmuligheter til Østensjøvannet og Østmarka.
  • Varmtvann, fyring, kabel-tv og internett inkludert i fellesutgiftene

Parkering
Gratis gateparkering som er tilgjengelig langs veien på utsiden.

Borettslaget har parkeringsplasser som leies ut etter venteliste, dersom du ønsker plass, send dette skriftlig til styret. På søknaden påføres leilighetsnummer og adresse, samt telefonnummer

Dersom du får tildelt en plass, forutsetter vi at denne blir brukt. Dersom plassen blir stående tom i lengre perioder, vil styret kunne inndra denne plassen igjen. Vi har mangel på parkeringsplasser i vårt borettslag og oppfordrer derfor de som ikke benytter sin plass til å si fra til styret.

Det finnes også mulighet til å leie garasje igjennom firmaet Obos Garasjer, etter venteliste. Garasjeanlegget er lokalisert på nedsiden av Manglerud Senter, langs Ring 3. Der finner man et skilt med kontaktinformasjon.

Parkering ved inngangspartiene til blokkene, samt oppkjørsler er ikke tillatt og kan medføre borttauing for eier regning. Dersom du trenger en dispensasjon for inn-/utflytting ol., kan du ta kontakt med styret eller vaktmester i forkant.

Beliggenhet
Særdeles god intern beliggenhet i et veletablert og sentralt boligområde på Manglerud. Meget barnevennlig og rolig beliggenhet med store grøntarealer og stor lekeplass ved blokken. Området har gangavstand til skoler i alle trinn, barnehager, T-bane og innholdsrike kjøpesenter med det man måtte trenge av servicetilbud. Samtidig er det kort vei til fantastiske tur- og rekreasjonsområder i Østmarka, noe som gjør stedet attraktivt for alle aldersgrupper.

Boligen har nærhet til lekeplass og kort vei til Manglerud idrettspark med ishall, kunstgressbane og golfsimulator. Det er også kort vei til populære treningssentre, eksempel Fresh Fitness på Manglerud senter. For koselige søndagsturer anbefales naturskjønne Østensjøvannet som er et meget populært og naturskjønt turområde i bydelen med over 200 forskjellige fuglearter.

Fra Østensjøvannet er det et antall sykkelstier og turstier som tar deg innover i marka, der spesielt Nøklevann er verdt en visitt. Ved Rustadsaga finnes en liten sandstrand med flytebrygge der det er fint å sette ut kano. Ekeberg med vakre Ekebergsletta ligger i fin sykkelavstand. Her finner du ridesenter, minigolf, dyrepark, idrettsanlegg og ikke minst Ekeberg parken skulpturpark.

Kort vei til barnehager, skoler i alle trinn, samt Manglerud idrettsanlegg med innendørs fotballbane, ishall og utvendig kunstgressbane. Manglerud bad og aktivitetshus ble åpnet i 2022 til glede for store og små, og ligger rett ved Manglerud skole.

Servicetilbud
Dagligvarehandelen kan gjøres ved bl.a. Kiwi, Meny, Rema 1000,  Coop Xtra og Joker. Det er også umiddelbar nærhet til Manglerud senter, med et totaltilbud av varer og tjenester (ca. 65 butikker). Bryn Senter med sine 42 butikker ligger en kort kjøretur unna, og det samme gjør Lambertseter senter - et moderne senter med en rekke butikker, koselige spisesteder og kino.

Området gir mulighet for offentlig kommunikasjon via buss og T-bane, hvorav nærmeste holdeplass er Manglerud T-bane og ligger par hundre meter fra boligen. Herfra kan du nå sentrum på ca. 12 min. Av bussforbindelser finner du Buss nr. 23, 24, N4, 70, 71A, 78A og 78B. Leiligheten ligger innenfor bomringen i Oslo Sentrum. Med bil tar det ca. 2 min til Ryen, 6 min til Ekeberg, 10 min til Oslo S og 31 min til Oslo lufthavn. Eiendommen ligger ca. 10 min gange fra Manglerud barne- og ungdomsskole. Det finnes flere videregående skoler i nærliggende områder, samt et godt utvalg av både private og kommunale barnehager.

Bebyggelse
Område bestående hovedsakelig av blokkbebyggelse.

Tomt
Eiet tomt, 43236 kvm
Pent opparbeidet med gressplener, variert vegetasjon, sittegrupper og lekeapparater samt asfalterte gang- og stikkveier.

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

BRA 38 m²
- BRA-i 34 m²: (Entre, stue, kjøkken, sovealkove, bad)
- BRA-e 4 m²: (En kjellerbod og en loftsbod)

Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Hoved bærekonstruksjon i betong. Fasader med pussede og malte flater. Flatt tak tekket med papp/membran. Felles trappegang med trapp i støpt terrazzo. Vinduer med 2-lags glass og trekarmer. Bygningen har 2 personheiser.
 Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.

Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Etasjeskille og gulv på grunn - Oppsummering
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av niveleringsutstyr. Det er ikke registrert forhold som tyder på svekkelser i konstruksjonen. Skjevheter og ujevnheter ble registrert. Lokalt avvik er målt opp til 12 mm. Totalt avvik er målt opp til 17 mm.
TG-2 gis grunnet oppgitte skjevheter.

Kjøkken
Oppsummering av overflater og innredning:
Kjøkkeninnredning fra Kvik 2020, med oppgradering fra IKEA fra 2022 med spesialtilpasset benkeplate, matte fronter, laminat benkeplater, oppvaskkum, ventilator, plater over benk, integrert oppvaskmaskin, kjøl/fryseskap, stekeovn og keramisk platetopp. Komfyrvakt og lekkasjestopp er montert.
Eier opplyser at ny kjøkkeninnredning ble montert i 2020. Oppgradert med flere skap fra IKEA i 2022. Innredningen fremstår med normal tilstand i henhold til alder. TG-1. 1 løs plate over benk gis TG-2.

Anbefalte tiltak overflater og innredning:
Utbedre avvik tilknyttet løs plate over benk.

Oppsummering av avtrekk:
Avtrekk med kullfiltervifte gis TG-2 (ref. NS3600).

Vannbåren varme - Oppsummering
Anlegget er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse.
Radiatorer og røropplegg gis TG-2 grunnet alder.

Våtrom: Bad/Vaskerom
Oppsummering av overflater:
Overflater med normal elde og slitasje. TG-1 Deler av gulv med dårlig/manglende fall til sluk. Høydeforskjell fra topp sluk til tettesjikt ved dør er mindre enn 25 mm med risiko for at vann renner ut gjennom døråpning.
Borehull i flere veggfliser/fuger. Innerdør er etablert i dusjsone.
Oppgitte avvik gis TG-2.

Anbefalte tiltak overflater:
Etablere opphøyd kant ved dørterskel. Inkl. påskjøting av membran.

Oppsummering av ventilasjon:
TG-2 er satt pga. naturlig avtrekk selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret.

Anbefalte tiltak ventilasjon:
Utskifting av skadet ventil i vegg.

Øvrig: Entredør - Oppsummering
Entredør med bruksslitasje.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje.

Følgende har fått tilstandsgrad ikke undersøkt (TG-IU) i tilstandsrapport:
Elektrisk - Oppsummering
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
Utførte arbeider m/dokumentasjon: 2020: omtrekking av kabler for el-uttak i entre, stue og kjøkken. 3 nye tilførsler for kjøkken. 1 stk. stikkontakt på bad over toalettkasse. Komplimentert kjøkken, stue, entre og stikkontakt på bad. 2024: bytte defekt varmekabel regulator.

For ytterligere informasjon se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
1. Kjenner du til om det er/har vært feil ved våtrommene, f. eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader?
Sprekk i to fliser på badet.

2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Total rehabilitert i 2010 i regi av borettslaget. Ble byttet innredning av forrige eier (2020).
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Borettslaget i 2010 og Norsk Rørservice AS i 2020.

2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
Ja. Firmanavn: I regi av borettslaget i 2010.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Borettslaget i 2010.

2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
Ja. I regi av borettslaget i 2010. Norsk Rørservice AS byttet innredning i 2020.

2.3 Er arbeidet byggemeldt?
Ja. I regi av borettslaget i 2010. Norsk Rørservice AS byttet innredning i 2020.

3. Kjenner du til om det er/har vært feil på vann/avløp, herunder rørbrudd, tilbakeslag, tett sluk eller lignende?
Ja. Tilkobling av vann og avløp til nytt kjøkken i 2020.

4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Norsk Rørservice AS.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Tilkobling av vann og avløp til nytt kjøkken i 2020.

7. Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende?
Nei. Eldre boligblokk. Noe skjevheter og ujevnheter må påregnes. En ripe på gulv i stue.
 
13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 14.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Solid Elektro AS i 2020 og Jan og Jo Elektro AS i 2024.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Oppgradering av EL-anlegget i 2020. Byttet defekt varmekabel regulator MTC 4 i 2024.

13.1Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift om lavspenningsanlegg)?
Ja. Samsvarserklæring fra Solid Elektro AS og hos Jan og Jo Elektro AS foreligger.

Bruksareal
Bruksareal: 38 kvm

Standard
Leiligheten har følgende standard:
Vegger: Malte flater og fliser.
Himling: Malte flater og downlights.
Gulvflater: Laminat og fliser.

Entré:
Lys og innbydende entré med gode oppbevaringsmuligheter i integrert garderobeskap. I tillegg er det plass til skostativ eller konsollbord/kommode i gang bak døren. Dør-calling oppgradert nylig med calling anlegg og video, i regi av borettslaget. Finert entredør (B30/40db) med kikkehull.

Stue:
Stue med god plass til spisebord, salong, og TV-løsning. Generøse vindusflater kombinert med den gode takhøyden (2,47m) bidrar til at rommet oppleves lyst og luftig.

Kjøkken:
Moderne KVIK-kjøkken fra 2020, supplert med IKEA i 2022, med god benke- og lagringsplass. Kjøkkeninnredning utført med matte fronter, benkeplate i laminat med nedfelt kum og ett-greps blandebatteri. Utstyrt med hvitevarer som komfyr, platetopp, stor oppvaskmaskin, kjøl/ fryseskap samt ventilator over kokesone. Komfyrvakt og lekkasjestopp er montert. Alle hvitevarer medfølger.

Bad:
Delikat bad med smakfulle flisvalg og moderne innredning som gir et harmonisk og helhetlig inntrykk. Baderommet er innredet med dusjhjørne med innfellbare dører i glass ( dusj rett på gulv), vegghengt wc, servantskap med ett-greps blandebatteri, speil på vegg og opplegg for vaskemaskin. Avtrekk i vegg. Baderommet ble oppgradert 2010, i regi av borettslaget. og ytterligere fornyet i 2020 med ny dusjarmatur, dusjvegger og servantskap med armatur. Arbeidet i 2020 er utført av Norsk Rørservice AS. 

Sovealkove:
God størrelse holdt moderne og tidsriktig farge som står i stil med resten av leiligheten. Det er
god plass til dobbeltseng og oppbevaringsmuligheter i medfølgende skyvedørsgarderobe oppgradert i 2021. Skilleveggen er laget/ satt inn i 2022 og kan lett fjernes ved behov da den ikke er boret i vegg/gulv/tak.

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ferdigattest datert 09.09.1966 som omhandler nybygg, høyblokk.
Det foreligger ferdigattest datert 19.01.1993 som omhandler fasade rehabilitering.
Det foreligger ferdigattest datert 20.06.2011 som omhandler Rugveien 40 - Modernisering av bad - Manglerudvangen borettslag.

Dagens bruk av boligen er ikke i samsvar med byggegodkjente tegninger. Sovealkove er etablert i stuedel.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Fjernvarmeanlegg med radiatorer.
Gulvvarme (elektrisk) på bad.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Lys grønn - Energikarakter E

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter kr. 3 245,- pr.mnd. Inkluderer; A-konto varmtvann og fyring, grunnpakkke kabel-tv og internett, drift og vedlikehold, felles bygningsforsikring, forretningsførsel, kommunale avgifter, nedbetaling av fellesgjeld, vaktmestertjenester, trappevask m.m.

Herav:
Felleskostnader: 1.861,-
A konto oppvarming: 845,-
Kapitalkost. lån 1 OBBK02: 539,-

Borettslaget har inngått avtale om individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN-ordning). Ved innfrielse av hele denne andelens del av felleslånet som pt. er på kr. 73.285,- vil felleskostnadene reduseres til kr. 2 706,- pr. mnd.

Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Faste løpende kostnader
Kjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Selskapets totale lån og vilkår:
Lånenr.: OBBK01-98207584932
Type: A
Restgjeld: 22.930.991,-
Restløpetid: 23 år
Type rente: Flytende
Rente: 5,59%
Kapital kostnader andelen: 193,-

Lånenr.: OBBK02-98207584940
Type: A
Restgjeld: 55.543.527,-
Restløpetid: 18 år
Type rente: Flytende
Rente: 5,59%
Kapital kostnader andelen: 539,-

Sum andel fellesgjeld kr 104.000,- pr. 01.04.2024 følger andelen.

Mulighet for individuell nedbetaling på hele eller deler av fellesgjeld (IN-lån).
Individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN-ordning) gir andelseier adgang til å innbetale sin andel av fellesgjelden på det ene lånet i OBOS-banken. Innbetaling forutsetter at andelseier har inngått en egen avtale med borettslaget, samt betalt gebyr. Innbetaling kan foretas to ganger pr. år ved terminforfall 30.05. og 30.11. på borettslagets felleslån. Andelseier må ta kontakt med OBOS minimum en måned før terminforfall for opprettelse av avtale. Aktuelt beløp for innbetaling må være kreditert OBOS' klientkonto senest 10 dager før terminforfall. Dersom denne fristen ikke overholdes vil nedbetaling ikke kunne foretas, og beløpet blir refundert andelseier. Minimumsbeløpet ved innbetaling er kr 60.000 pr. gang.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Borettslaget har et positivt årsresultat for 2022 på kr. 4 116 311.

Forsikring med polisenummer
If Skadeforsikring Polisenummer: 838707

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 705 970,- Som sekundærbolig Kr. 2 682 684,-

Borettslag
Borettslag: Manglerudvangen Borettslag, Orgnr: 850385432

Borettslaget består av 502 andelsleiligheter. I tillegg kommer 2 tjenesteleiligheter.
Første innflytting skjedde i 1961. Tomten ble kjøpt i 1986.

-Borettslaget har to fulltidsansatte vaktmestere.
-Borettslaget har avtale med vaskefirmaet Ren Service AS.
-Ved grilling må det tas særskilt hensyn til naboene, dette gjelder både ved grilling på balkonger og fellesarealer. Det er ikke tillatt å benytte kullgrill på balkonger.

Nøkkel- og skiltbestilling:
Navneskilt til ringeklokker for lavblokkene bestilles hos Qualitronic i Hellerduveien 36, tlf: 22757460. Navneskilt for høyblokkene ordnes av vaktmester fortløpende. Send en e-post til manglerudvangen@getmail.no og styret videreformidler denne, eller ring direkte til vaktmester.
Skilt til postkassene bestilles hos Servicegruppen AS, på deres hjemmeside (servicegruppen.no. Gi beskjed om at man bor i Manglerudvangen Borettslag for å få bestilt riktig type/størrelse.

Det utleveres rekvisisjoner for kjøp av nøkler på styrerommet i Rugveien 38, hver annen torsdag i måneden mellom kl. 18.00 og 19.00 (oddetallsuker). Se oversikt over datoer i inngangspartiet i Rugveien 38. Borettslaget har avtale med firmaet Eiendomssikring AS for salg av nøkler.

Pågående og fremtidig vedlikehold i borettslaget som styret må arbeide med:
-Fortløpende vedlikehold(utskifting av tak.
-Fortløpende vedlikehold/utskifting av maskinpark i fellesvakeriene.
-Etablering av ladepunkter for el-bil.

Drenering av høyblokkene:
Som følge av oversvømmelse i kjellere under kraftig regnvær sist høst, har styret inngått avtale med Tronslien AS om drenering rundt alle høyblokkene.
De har allerede igangsatt arbeidet og dette vil etter planen være ferdigstilt i løpet av mai. Dette vil medføre stengte gangveier, støy og mer søle i inngangspartiene for en periode. Vaskefirmaet vårt har fått beskjed slik at de kan iverksette nødvendige tiltak.

Det gjøres oppmerksom på at en eventuell vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene og fellesgjeld.

Styrets arbeid:
-Styret har avholdt 13 styremøter. I tillegg kommer møter med beboere, ansatte (vaktmester), leverandører og samarbeidspartnere.
-Styret har hatt flere møter og befaringer med OBOS prosjekt og arkitektfirma Blå i forbindelse med etablering og ferdigstillelse av avfallsbrønner.
-Styret har hatt flere møter og gjennomganger på telefon, e-post med ANEO (Ohima Charging), om etablering av ladepunkter på våre biloppstillingsplasser.
-Styret har engasjert og fulgt opp Anticimex AS i forbindelse med bekjempelse av faraomaur i oppganger i Plogveien og Rugveien.
-Styret har hatt nøkkelvakt på styrerommet 22 ganger.
-Styret har behandlet 637 saker og besvart alle e-post som har kommet inn til styrets e-postadresse. I tillegg kommer en betydelig e-post, telefon- og sms-korrespondanse fra styremedlemmenes private e-postadresser og telefoner med beboerne, OBOS og leverandører. Styret minner om at vi ikke benytter vibbo som kommunikasjonskanal-
-Det har blitt sendt ut 11 rundskriv "Nytt fra Manglerudvangen" og 3 øvrige rundskriv.
-Styret har behandlet søknader om godkjenning av salg av 37 leiligheter i vårt borettslag.
-Styret har behandlet 3 søknader om overlating av bruk.
-Tildeling av biloppstillingsplass - 20 stk.
-Styret har opprettet ny hjemmeside som fungerer som kommunikasjonskanal til våre beboere: https://manglerudvangen.borettslag.net/

Styret har ferdigstilt prosjekt for etablering av avfallsbrønner og avviklet bruk av søppelsjaktene i Rugveien. Dette prosjektet har dratt ut i tid, på grunn av lang saksbehandlingstid både hos OBOS prosjekt samt i Plan- og bygningsetaten og Bymiljøetaten. Styret ønsket i utgangspunktet at alle søppelsjaktene skulle avvikles og erstattes av nedgravde avfallsbrønner. Vi har imidlertid fått avslag på å etablere slike brønner i Plogveien og Beiteveien av trafikale hensyn. Konsekvensen av dette er at vi får en delt løsning, der Plogveien og Beiteveien inntil videre vil behold søppelsjaktene.

Styret har inngått avtale med Konica Minolta Business Solution AS om videoovervåkning i borettslaget. Det er montert kamera på alle høyblokkene, som dekker avfallsbrønner, vaktmestergarasjen, det nye sykkelskuret, og den kommende korttidsparkeringen for el-billading.

Styret har inngått avtale med ANEO, tidligere Ohmia Charging, om etablering av ladepunkter for elbil på samtlige av våre biloppstillingsplasser, samt etablering av korttidsparkering/ladepunkt for beboere uten egen biloppstillingsplass.

Styret har avtale med firmaet Oslo Veggdyrkontroll AS, som foretar hyppige kontroller og setter ut feller for skadedyr i borettslaget. Styret mottar rapporter hvert kvartal som viser hvor problemene med skadedyr er størst og hvordan dette endrer seg eller holder seg stabilt over tid. For å minske bestanden av skadedyr er det viktig at beboere ikke mater fugler eller av andre grunner kaster mat ut av vinduer og balkonger.

Større vedlikehold og rehabilitering i borettslaget:
- 2022: Etablering el-bil ladere.
- 2016 - 2017: Utskifting av samtlige vinduer og oppussing av alle fasader.
- 2015- 2016: Utskifting av røykvarslere og utlevering av pulverapparater
- 2015 - 2016: Rehabilitering av inntaksrør til Rugv 40
- 2014 - 2015: Utskifting av gulvbelegg i noen etasjer i høyblokkene. Gjerdene til parkeringsplassene er skiftet ut. Innkjøp av benker, bord og bordtennisbord til utearealene. Innkjøp av ny traktor.
- 2014 - 2015: Strømpet uttrekksledninger.
- 2013 - 2014: Skifte av ødelagt oljetank og gått over til biobrensel. Bytte av samtlige postkasser. Skifte av inngangsparti i høyblokkene. Skifte av sylinderlås for fellesvasker - 2012 - 2013: Rehabilitering av heiser. Prosjektering og utførelse av utskiftning av takbelegg.
- 2011 - 2012: Oppføring av 44 nye biloppstillingsplasser. Prosjekt for ombygging/rehabilitering av heiser.
- 2010 - 2011: Våtromsrehabilitering. Utskiftning av samtlige hovedtavler og oppgradering av sikringsskap. Oppussing av samtlige vaskerier.
- 2009 - 2010: Våtroms rehabilitering. Oppgradering av avtale med Get. Utskiftning til strømbesparende belysning i trappeoppganger.
- 2008: Våtroms rehabilitering. Individuelle bytter av ytterdører.
- 2007: Rehabilitert avløpsledninger.
- 2007: Utskiftning av heiskabler og drivskiver.
- 2005 - 2006: Nye brannsikring sikringstiltak i hver enkelt leilighet. Maling utvendig av vinduer/dører. Maling av oppganger. Utskifting av bæreweier/drivskiver på heiser.
- 2004 - 2005: Individuell bytte av ytterdører. - 2004: Innkjøp av lekestativer til lekeplass.
- 2002:Isolering av kjellere i lavblokkene.
- 2001 - 2003: Rehabilitering av varmeanlegget.
- 1997: Inngangspartiene i høyblokkene pusset opp. Etterisolert gesimser lavblokker.
- 1996: Oppussing av en del oppganger i høyblokkene.
- 1994: Utbedring av parkeringsplassene. Modernisering av heisene.
- 1990: Oppussing av alle trapperom. Skiftet loftsvinduer samt vinduer i vaskerom og kjellerrom.
- 1990 - 1992: Fasadeisolering, forblending med tegl, panel, pusssystem. Utbedring av balkonger.

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning AS.

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Bare fysiske personer som er andelseiere i boligbyggelaget kan være andelseiere i borettslaget. Ingen fysiske personer kan eie eller ha eierandel i mer enn en andel. Bare personer som bor eller skal bo i boligen kan eie en andel sammen.

Forkjøpsrett
Det foreligger forkjøpsrett for OBOS medlemmer. Forhåndsavklaring er igangsatt med meldefrist: 24. april 2024 kl. 23:59.
På overnevnte sak er det 3 som har meldt interesse før fristens utløp. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
Det er ikke lov å holde hund eller katt, eller dyr som kan sjenere andre. Dette gjelder likevel ikke dersom god grunner taler for dyreholdet og det ikke er til ulempe for de øvrige brukerne av eiendommen. Dyrehold tillates kun etter søknad til styret, underskrift fra nærliggende leiligheter/oppgang og undertegning av borettslagets dyreholds erklæring.

Ved dyrehold gjelder følgende bestemmelser:
1. Det forutsettes at dyrets eier er kjent med politivedtektene angående dyrehold og straffebestemmelsen som gjelder for å holde dyr. Dyr skal alltid holdes i bånd innenfor borettslagets område.

2. Dyr må holdes borte fra lekeapparater og sandkasser.

3. Eier av dyret er ansvarlig og erstatningspliktig for enhver skade dyret måtte påføre person eller eiendom, f. eks oppskraping av dører og karmer, skade på blomster, planter, grøntanlegg m.v.

4. Kommer det inn skriftlige berettige klager over at dyrehold sjenerer naboer gjennom lukt, bråk etc. eller på annen måte er til ulempe, f. eks. gir allergiske reaksjoner eller skaper redsel eller angst, kan styret kreve dyret fjernet hvis ikke en minnelig ordning med klageren kan oppnås. I tvilstilfeller avgjør styret etter forhandling med partene hvorvidt en klage er berettiget.

Annet
Løsøre og tilbehør:
-Oppvaskmaskin og kjøleskap er integrert og vil følge med.
-Lamper og hyller som er fastmontert følger med leiligheten.
- Gardiner medfølger
- Speil medfølger på bad og stue
- Vaskemaskin kan kjøpes etter ønske (kjøpt i 2021)
  • Whirlpool vaskemaskin DST7000 med 5 års garanti (kvittering medfølger)
Seng kan medfølge gratis ved ønske

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
På eiendommen er det tinglyst erklæringer/avtaler som for eksempel rett for kommunen til å anlegge vann- og kloakkledninger inkludert reparasjon av disse, bestemmelser om bebyggelsen, gjerder, vei og adkomstrettigheter. Disse erklæringene/avtalene følger eiendommen ved salg og kan ikke slettes. Vennligst ta kontakt med megler for nærmere spesifikasjon av disse.

Servitutter i grunn:

1960/4679-1/105  Erklæring/avtale  
21.04.1960 
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
 
1960/4680-1/105  Erklæring/avtale  
21.04.1960 
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
 
1960/4681-1/105  Erklæring/avtale  
21.04.1960 
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
 
1961/12720-2/105  Erklæring/avtale  
11.10.1961 
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:148 Bnr:2  
Bestemmelse om kloakkledning
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Dok. tgl. m/dbnr. 12720 - 12721
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1970/555-1/105  Fellesobl. for bor.innsk.  
13.01.1970 
BELØP: NOK 3.505.000
Panthaver: Andelseierne I Borettslaget  
Lnr: 1086915
UTEN OPPTRINNSRETT
PRIORITET ETTER OBLIGASJON(ER) TIL HUSBANKEN OG / ELLER
ANDRE BANKER OG KREDITINSTITUSJONER.
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1970/555-2/105   ** Prioritetsbestemmelse  
13.01.1970 
Prioritet etter kr 15.970.000 og kr 3.375.900 Husbanken
 
1986/43026-2/105  Bestemmelse om veg  
16.07.1986 
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Gjelder denne registerenheten med flere
 
2017/144879-1/200  Pantedokument ved bytte av bank  
16.02.2017 
BELØP: NOK 81.000.000
Panthaver: OBOS-BANKEN AS  
Org.nr: 911986884
Uomsettelig
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt
 
2017/156782-1/200  Pantedokument  
21.02.2017 
BELØP: NOK 40.000.000
Panthaver: OBOS-BANKEN AS  
Org.nr: 911986884
Uomsettelig
Gjelder denne registerenheten med flere
Elektronisk innsendt

Det kreves medlemskap i OBOS for å erverve/eie denne boligen. Andelstegning skjer ved signering av kjøpekontrakt for personer som ikke er medlem i OBOS. Dersom det er flere enn én som skal eie boligen sammen, må alle være medlem i OBOS og betale hver sin medlemskontingent. Det er borettslaget som betaler medlemskontingenten for alle som har en eierandel i boligen, og kontingent innkreves derfor via felleskostnadene i borettslaget. Innmelding i obos kr. 500,- Medlemskap pt. kr. 200,-

Utleie
Iht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

Vei/vann/kloakk
Offentlig.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg i reguleringsplan.

Pågående saker i området:
Saksnummer 201417166: Våronnveien 17. Oppføring av boligbygg.
OBOS Nye Hjem foreslår å omregulere Våronnveien 17 fra forretning/institusjon og tjenesteyting til boligbebyggelse. Hensikten med planen er å legge til rette for ny boligbebyggelse på en hjørnetomt i et etablert boligområde på Manglerud. Bebyggelsen utgjør 12 nye boenheter. Bebyggelsen er plassert som en forlengelse av eksisterende bebyggelse i Plogveien.

Saksnummer 201407234: Ryensvingen 8. Ønske om et mer tidsriktig og gjennomførbart boligprosjekt med flere leiligheter gjennom øking av byggehøyder.
Ryenparken AS foreslår å omregulere Ryensvingen 2,4, 6 og 8 fra industri og bolig til kombinert bruksformål. Fra andre etasje og oppover foreslås hovedsakelig boligformål, mens første etasje i hovedsak foreslås med utadrettede virksomheter. Det foreslås offentlig gaterom og torg.

Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og 17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til revisjonen og du kan lese mer om dette her: https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 3 390 000,- (Prisantydning)
kr 104 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 494 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Forkjøpsrettsgebyr)
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 503 481,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 511 731,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Visnings-/overtagelseshonorar pr. stk. (Kr.6 000)
Gebyr utlysing forkjøpsrett (Kr.7 981)
Provisjon (Kr.31 995)
Grunnpakke borettslag (Kr.14 500)
Foto (Kr.5 000)
Markedspakke (Kr.16 900)
Oppgjør (Kr.7 500)
Totalt kr. (Kr.98 376)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
92-24-0048

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler / Partner Vincent Mabuza

Saksbehandlere
Vincent Mabuza
EIE Sinsen
Eiendomsmegler / Partner
Mob: 94 30 30 95 / E-post: vima@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Rugveien 40
For mer om objektet
Rugveien 40

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: