EiendomSigurd Hoels vei 16, 0655 Oslo, Etasje: 4
MatrikkelAndelsnr. 73 Orgnr. 929964381 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 50 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 45 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 8 kvm
ArealPrimærrom: 45 kvm, Bruksareal: 50 kvm, BRA-i: 45 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 8 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår2023
TomtFellestomt 12201 kvm
Prisantydning2 600 000
TilstandsrapportTakstmann: Pål Henry Tronsen
Takstdato: 25.09.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 2 370 000,- pr. 01.09.24
Andel fellesformue: kr. 28 420,- pr. 01.09.24
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 2 600 000,- (Prisantydning)
kr 2 370 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 970 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 8 681,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 978 681,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 13 877,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererA-konto varmtvann og fyring, betjening andel fellesgjeld, bredbånd, trappevask, vaktmestertjenester, felles
byggforsirking, drift og vedlikehold, strøm til fellesarealer, kommunale avgifter, forretningsførsel,
revisjonskostnader og styrehonorar.
Felleskostnadene fordeles på følgende måte:
Felleskostnader 2.643,-
Akonto oppvarming 668,-
Kapitalkostnader OBOS01 10.566,-
Dersom andel fellesgjeld innfris, reduseres felleskostnadene til kr. 3 311,-. Estimert endring etter at
avdragsfriheten utløper 01.04.2029 er kr. 1 930,-. Felleskostnadene er det estimert til kr. 15 807,- per
mnd.
Techem Norge AS - Avregning en gang i året. Måling av oppvarming og oppvarming av varmt tappevann.
Strømavlesningskjema lastes opp på www.techem.no/eier-administrator/eierskifteskjema.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for
overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende
innbetaling av felleskostnader.
Det er mulighet for individuell nedbetaling på hele eller deler av fellesgjeld (IN-lån). Mulighet for innfrielse
av fellesgjeld per 31.03. og 30.09.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierNajibeh Mahmoudi
Fabian Nemazi
BeliggenhetBoligen har en sentral og attraktiv beliggenhet i et flott boligområde på populære Ensjø. Blokken er
nærmest omringet av grøntareal i fine omgivelser. Det er kun 2 minutter ned til Ensjø T-bane (linje1-4),
noe som gjør hverdagen enkel.
Området er hovedsakelig bestående av nybygg i påkostede og rolige omgivelser. I nærområdet er det
anlagt store idylliske grøntarealer, beplantning, bålplasser, bekk, vannspeil og gangbro. Like utenfor
døren finner man flotte parkdrag som Tiedemannsparken som igjen tar deg videre opp til Hovinparken og
Hovindammen.
Det er kort vei til flere dagligvarebutikker, apotek, kaféer og restauranter. Matbutikker som Rema 1000,
Kiwi og Spar ligger i nærområdet. Joker som også har åpent på helligdager ligger rett i nærheten på
Tiedemannstorget, og det gjør også Boulangerie M som er et populært bakeri, med alt av bakevarer og
deilig italiensk pizza. Her ligger også Nabolagshuset som er et samfunnshus. I Lille Tøyen Hageby finner
man sjarmerende Lille Tøyen Kolonial, et veldig koselig sted. Kort vei unna ligger også gastropuben
Frøken Smillas, Sushirestaurant, samt Åpent bakeri. Utover dette er det kort vei til Hasle Torg kjøpesenter
med bl.a Coop Mega, Vinmonopolet, og Baker Hansen, Floriss, Jernia og Pets.
Det er også kort vei til hyggelige restauranter som Kampen Bistro og Galgen, samt flere på Tøyen torg.
Oslo sentrum, samt populære Grünerløkka med sine trendy butikker og pulserende uteliv ligger også i
behagelig gåavstand. I motsatt retning er det kort vei til Vålerenga og Kampen med sin sjarmerende
bebyggelse.
Ønsker du å trene finner man moderne treningssenter, som SATS, både på Kampen og Hasle Torg. Det
vil etter hvert også bli kort vei til det nye og moderne Tøyenbadet. Det nye Tøyenbadet vil etter planen stå
ferdig i år.
Du reiser raskt og enkelt til de fleste steder i Oslo og til Gardermoen. Fra leiligheten er det få minutters
gange til Ensjø T-bane (linje 1-4) og ca. 7 min gange til Hasle T-bane (Linje 5). Kort vei også til
bussholdeplassen Gladengveien med rute 21 (Aker Brygge- Helsfyr). Videre er det nærhet til
bussholdeplassene Ensjøveien og Hasle, med rute 60 - (Vippetangen- Tonsenhagen) og 28
(Fornebu-Økern). I tillegg stopper Flybussen i nærområdet.
Svært gode turmuligheter i nærområdet med Tiedemannsparken rett utenfor døren. Tur- og sykkelvei mot
sentrum, fra Grefsenkollen og Østmarka, passerer like ved. Det er flere grønne friområder i nærhet som
er populære bruksområder sommer som vinter, blant annet Tidemannsparken og grøntområdene ved
Valle Hovin. Kort vei også til Tøyenparken, Botanisk Hage, Jordal Amfi, Middelalderparken i Gamlebyen og
Vålerenga. Kort vei til Tøyen, hvor man enkelt kan ta toget oppover mot Nordmarka for en tur fin på ski.
Nærområdet, Hovinbyen, er under omfattende utvikling med utbygging av boliger, servicefunksjoner,
friarealer og infrastruktur. Blant annet er det planlagt at det på Ensjø vil komme titusener av kvadratmeter
med forretninger, restauranter, kaféer, treningssentre, gallerier, kino, teater, konserter og mye mer. For
mer informasjon om utviklingen av området Ensjø og Hovin anbefales det å ta en kikk på
https://www.ensjobyen.no.
TomtFellestomt, 12201 kvm
Tomten er fellesareal i eierseksjonssameiet, og kan som utgangspunkt benyttes av alle seksjonseiere.
AdkomstSe vedlagt kartskisse i annonsen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA: 50 m²
- BRA-i: 45 m²: (Bad , stue/kjøkken , soverom og entré)
- BRA-e: 5 m²: (Kjellerbod)
- TBA: 8 m²: (Balkong)
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er
beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den
faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteBoligblokk oppført i 2023. Gulvflater i kjeller og etasjeskillere i betong. Yttervegger og bærende
konstruksjoner i stål-/betongkonstruksjoner med utfyllende bindingsverk. Utvendige fasader er forblendet
med teglstein samt pussede og malte overflater. Tilnærmet flatt tak, tekket med papp/membran. Leilighet
beliggende i 4. etasje med bruksareal (BRA-i) på 45 m2. Høy standard og god planløsning. Balansert
ventilasjon med varmegjenvinner. Oppvarming består av sentralfyring. Se boligens energiattest. El-anlegg
med automatsikringer.
For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at
interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som
tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte
bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
BoderBoligen disponerer en kjellerbod på ca. 5 kvm.
StandardInnvendige gulv:
Pafrkett. Flislagt gulv med varme i baderom.
Innvendige vegger:
Malte flater. Flislagte vegger i baderom.
Innvendige himlinger:
Malte flater.
Kjøkken:
Lekkert og moderne kjøkken som består av finérbelagte fronter og kompakt benkeplate. Rikelig med
skap- og benkeplass. Hvitevarene består av platetopp, stekeovn, oppvaskmaskin og kjøl-/fryseskap.
Nedfelt oppvaskkum og ventilator (tilkoblet ventilasjonsanlegget) over kokesone.
Baderom:
Delikat, flislagt baderom som består av dusjhjørne med svingbare glassdørdører, vegghengt toalett,
servant over innredning og speil med integrert lys. Varme i gulv, downlights i himling og opplegg for
vaskemaskin.
Badet har baderomskabin i betong og det er ikke praktisk mulig å gjennomføre boring av hull for
fuktsøk. En baderomskabin er en forhåndsprodusert del som settes inn i bygget i stedet for at badet
bygges på stedet, ofte som et totalt og ferdig bad.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingRadiator tilkoblet felles fjernvarmeanlegg. Varmtvann fra fellesanlegg. Vannbåren varme i gulv på bad.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter B
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 13 877,-
pr.mnd.
A-konto varmtvann og fyring, betjening andel fellesgjeld, bredbånd, trappevask, vaktmestertjenester, felles byggforsirking, drift og vedlikehold, strøm til fellesarealer, kommunale avgifter, forretningsførsel, revisjonskostnader og styrehonorar.
Spesifikasjon av fellesgjeldSelskapets totale lån og vilkår:
Lånenummer: OBOS01-98208250337
Type: A
Restgjeld: 645 343 250,-
Restløpetid: 39 år 8 md
Term per år: 12
Avdragsfrihet til og med: 01.04.2029
Type rente: Flyt
Rente: 5,35%
Fellesgjeld, kapitalkostnader og eventuell avdragsfrihet:
Lånenummer: OBOS01-98208250337
Retsaldo: Kr. 2 370 000,-
Kapitalkostnader: Kr. 10 566,-
Avdragsfrihet til og med: 01.04.2029
Estimert endring etter avdragsfrihet: 1 930,-
Sum andel fellesgjeld (kun lån) kr 2.371.000, (avrundet opp til nærmeste hele tusen) pr. 01.09.2024.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Forsikring med polisenummerTryg Forsikring
Polisenummer: 8661709
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. ,-
Som sekundærbolig Kr. ,-
BorettslagBorettslag: Lumanders hage borettslag, Orgnr: 929964381
Borettslaget består av 214 andelsleiligheter. Lumanders Hage borettslaget er registrert i
Foretaksregisteret i Brønnøysund med orgnr. 929964381, og ligger i bydel Gamle Oslo i Oslo kommune.
Gårds- og bruksnummer: 128/33.
Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. Borettslagets revisor
er Ernst & Young AS.
Styret opplyser om at det ikke er planlagt å gjøe noe (vedlikehold, etc.) pt.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslaget. Forhåndsavklaring er igangsatt. Ta kontakt med megler eller
forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjonerRør-i-rør system.
Fordelerskap er plassert på bad.
Avløpsrør i plast.
Balansert ventilasjon.
Radiator tilkoblet felles fjernvarmeanlegg.
Varmtvann fra fellesanlegg.
Vannbåren varme i gulv på bad.
Elanlegg med automatsikringer.
Brann- og røykvarsler tilkoblet sentral.
Sprinkler slokkingsapparat i hele bygget.
DyreholdDet er tillatt å holde dyr så lenge dyreholdet ikke er til sjenanse for de øvrige beboerne. Dyrehold tillates
kun etter søknad til styret og undertegning av borettslagets dyreholdserklæring.
DiverseKun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.
Lamper, nattbord på soverom, reol i stue og gang medfølger ikke salget.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
1950/515-1/105 Best om garasje/parkering
16.01.1950
Overført fra: 0301-128/33
Gjelder denne registerenheten med flere
1952/1028-1/105 Bestemmelse om veg
26.01.1952
Bestemmelse om gjerde
Bestemmelse om kloakkledning
Overført fra: 0301-128/33
Gjelder denne registerenheten med flere
1955/5363-1/105 Erklæring/avtale
21.04.1955
Vedtak av Oslo kommunes vann- og kloakkreglement
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-128/33
Gjelder denne registerenheten med flere
1956/14942-1/105 Bestemmelse om veg
10.12.1956
Bestemmelse om gjerde
Bestemmelse om kloakkledning
Overført fra: 0301-128/33
Gjelder denne registerenheten med flere
1961/485-1/105 Best om garasje/parkering
14.01.1961
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Overført fra: 0301-128/33
Gjelder denne registerenheten med flere
1962/254-1/105 Erklæring/avtale
08.01.1962
ang takreklame
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Overført fra: 0301-128/33
Gjelder denne registerenheten med flere
1966/2764-1/105 Erklæring/avtale
24.02.1966
Bestemmelse om kloakkledning
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-128/33
Gjelder denne registerenheten med flere
1969/2313-1/105 Bestemmelse om bebyggelse
10.02.1969
Kan ikke slettes uten samtykke fra bygningsrådet
Overført fra: 0301-128/33
Gjelder denne registerenheten med flere
1974/25463-1/105 Skjønn
19.12.1974
Overført fra: 0301-128/33
Gjelder denne registerenheten med flere
2008/588937-1/200 Erklæring/avtale
17.07.2008
Rettighetshaver:ELVIA AS
Org.nr: 980489698
Overenskomst om rettigheter og plikter ved bygging, drift og vedlikehold av lavspennings kabelanlegg og
høyspennings kabelanlegg. (Stedsevarig rett)
Overført fra: 0301-128/33
Gjelder denne registerenheten med flere
2023/1065049-1/200 Bestemmelse om parkering
29.09.2023 21:00
Kan ikke slettes uten samtykke fra:OSLO KOMMUNE PLAN- OG
Org.nr: 971040823
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:128 Bnr:32
Gjelder denne registerenheten med flere
2023/1065049-2/200 Erklæring/avtale
29.09.2023 21:00
Kan ikke slettes uten samtykke fra:OSLO KOMMUNE PLAN- OG
Org.nr: 971040823
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:128 Bnr:32
Bestemmelse om renovasjonsløsning
2024/993771-1/200 Pantedokument
18.01.2024 21:00
BELØP: NOK 804.324.000
Panthaver:OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
2024/993783-1/200 Felles pantedok bor.innsk
18.01.2024 21:00
BELØP: NOK 536.216.000
Panthaver:Borettslagets Andelseiere I Fellesskap, Jf. Lov Om Burettslag §2-11, 1 Ledd
Lnr: 20040208
2024/993783-2/200 ** Prioritetsbestemmelse
18.01.2024 21:00
veket for: PANTEDOKUMENT 2024/993771-1/200
Grunndata
2023/570125-1/200 Seksjonering
02.06.2023 21:00
opprettet seksjoner:
snr: 1
forml: Samleseksjon bolig
tillegsdel: Bygning
sameiebrøk: 15367/16124
For øvrige opplysninger om grunndata, se den seksjonerte matrikkelenheten.
Borettslaget har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i andelen for opptil 2 x folketrygdens
grunnbeløp (2G), jf. borettslagsloven § 5-20. Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader og andre
krav borettslaget kan knytte til andelseieren.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
ReguleringOmrådet er regulert til bolig-, industri, offentlig og næringsformål. Reguleringskart med bestemmelser
ligger vedlagt i salgsoppgaven. For ytterligere opplysninger om regulering, vennligst ta kontakt med
megler.
Kolstadgata m.fl. - Detaljregulering til politisk behandling - Møteplass ved Tøyen skole
Saksnummer: 201809736 - Reguleringssak. Mottatt sak: 06.07.2018
Bymiljøetaten foreslår å omregulere Kolstadgata og deler av Økernveien og Hagegata. En del av
Kolstadgata foreslås omregulert fra kjørevei til offentlig torg. Hensikten med omreguleringen er å frigjøre
arealer utenfor Tøyen skole som både kan brukes av elevene i skoletiden og være en møteplass for
lokalmiljøet. Samtidig sikrer planforslaget et mer trafikksikkert og trygt miljø i byrommet mellom Tøyen
torg og Sørligata. Plan- og
bygningsetaten anbefaler mye ved planforslaget, men vi mener arealet utenfor Tøyen skole må
planlegges som en forlengelse av skolegården og reguleres til formål undervisning. Plan og
bygningsetaten fremmer derfor et planalternativ 2 for å sikre dette. Forslaget er basert på FAUs løsning for
skolegården ved offentlig ettersyn, og er utarbeidet med innspill fra FAU, Utdanningsetaten og Oslobygg.
Plan- og bygningsetaten anbefaler alternativ 2.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201809736
Ensjøveien 3-15 - NRK - Normannsløkka - Avklaringsfase før offentlig ettersyn
Saksnummer: 202202903 - Reguleringssak. Mottatt sak: 22.02.2022
NRK på Marienlyst har vært et landemerke i byen. Både i kraft av å være en viktig samfunnsinstitusjon og
byggets store arkitektoniske kvaliteter. Gjennom om- og tilbygg har arealene blitt søkt tilpasset økende
arealbehov og endret produksjon. Medielandskapet og teknologien vil fortsatt gi nye utfordringer og krav til
omstilling for NRK. Etter at det var gjennomført et forprosjekt ble konklusjonen at dette er vanskelig å
ivareta ved videre ombygging av eksisterende bygningsmasse, men bør løses gjennom nybygg. En rekke
mulige lokaliseringer i Oslo, og i flere nabokommuner, er blitt
undersøkt og vurdert gjennom flere faser. På grunnlag av NRKs kriterier, resulterte evalueringen av de
nesten 30 ulike alternativene i en liten finalegruppe. Etter en grundig vurdering av disse, var det en klar
anbefaling om å velge en tomt i den nye bydelen på Ensjø, Ensjøveien 3-7.
Etableringen av NRKs nye hovedkontor skal skape best mulige rammer for å utvikle NRK. I dette ligger
det også at et nytt bygg skal bidra til at organisasjonen har de beste forutsetningene for å utvikle seg og
samarbeide på tvers. Det nye hovedkontoret skal realiseres i samspill med omgivelsene. Slik oppnås et
godt og attraktivt bymiljø for både nabolaget, besøkende og ansatte. NRK har som ambisjon å ta
miljøhensyn i alle beslutninger, og vil drive smartere og grønnere, for på den måten å redusere negative
påvirkninger på klima og miljø. Tomta på Ensjø er et svært godt utgangspunkt for å kunne reise et bygg
med høye miljøambisjoner. I tillegg vil den sentrale beliggenheten, samt reduksjonen i antall
parkeringsplasser, bidra til at flere ansatte og gjester vil sykle, gå og reise kollektivt til og fra NRK. Bygget
skal fremstå åpent og tilgjengelig, samtidig som det tilfredsstiller krav og forventninger til sikkerhet og
beredskap. Deler av NRKs virksomhet er underlagt sikkerhetsloven.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202202903
Ensjø - Sentral tverrforbindelse vest
Saksnummer: 202111365 - Reguleringssak. Mottatt sak: 02.07.2021
Eiendoms- og byfornyelsesetaten foreslår å omregulere en gangsti mellom Hovinveien og turvei 2D fra
offentlig kjørebane/veigrunn og isolasjonsbelte til turvei og friområde. Hensikten med planforslaget er å
forbedre gangveinettet på Ensjø i tråd med overordnet plan. Arealet som foreslås regulert er en del av
«Sentral tverrforbindelse», som i Veiledende plan for offentlig rom Ensjø, skal strekke seg fra Grønvold
park i øst, via Petersborgaksen og til Hovinveien i vest. Plan- og bygningsetaten anbefaler planforslaget.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202111365
Gladengveien 1 og Ensjøveien 14 - Etter offentlig ettersyn
Saksnummer: 201918011 - Reguleringssak. Mottatt sak: 04.11.2019
Ensjøhjørnet AS, ved Selmer Eiendom AS foreslår å omregulere Gladengveien 1 og Ensjøveien 14 fra
forretning, kontor, bevertning og allmennyttig formål (kultur, helse, trim og undervisning), bolig, industri til
bolig, forretning, bevertning, annen offentlig eller privat tjenesteyting. Det foreslås i hovedsak
boligbebyggelse i en kvartalsstruktur med opptil 8 etasjer + takoppbygg. Det legges opp til
næringsarealer i 1. etasjer plassert i en base.
Plan- og bygningsetaten anbefaler ikke planforslaget.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201918011
Ensjøveien 16 - 22 - Planprogram fastsatt - Næring/kontor
Saksnummer: 202209626 - Reguleringssak. Mottatt sak: 24.06.2022
Ensjøveien Utvikling AS ønsker å regulere opp mot 30 000 m² BRA næring, kontor, forretning og
bevertning. Deler av eksisterende bebyggelse skal transformeres og innpasses i den nye bebyggelsen.
Første etasje skal henvende seg mot byrommene med utadrettede funksjoner, og nye gangforbindelser
gjennom kvartalet skal forsterke eksisterende forbindelser i området.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202209626
Gladengveien 18 - Bestilling av oppstartsmøte - Åpning av vestre bekkedrag - Ensjø
Saksnummer: 202008625 - Reguleringssak. Mottatt sak: 29.05.2020
Hensikt en med prosjekt et er gjenåpning av Hovinbekken gjennom planområdet i t råd med VPOR for
Ensjø.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202008625
Grenseveien 65 - Dialogfase før offentlig ettersyn - Oppføring av ny ungdomsskole på Ensjø
Saksnummer: 202214130 - Reguleringssak. Mottatt sak: 27.09.2022
Formålet med reguleringen er å legge til rette for ny 8 parallel ungdomsskole på Lilleberg.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202214130
Grenseveien 71 - Planforslag til politisk behandling - Boliger
Saksnummer: 201906491 - Reguleringssak. Mottatt sak: 25.04.2019
Eiendommen ønskes omregulert fra industri til boligbebyggelse i tråd med overordnede planer for ønsket
transformasjon av Ensjø fra bilby og industriområde til boligby med bymessig struktur og høy tetthet.
Planforslaget foreslår en tetthet på 185% BRA, med grunnlag i nyere føringer for byens utviklingsområder
i henhold til kommuneplanen. Det er i henhold til kommuneplan foreslått gesimshøyder tilsvarende
tilliggende prosjekters dominerende høyder.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201906491
Grenseveien 73, 91 og 95 - Dialogfase - Regulering til barneskole og park
Saksnummer: 202118619 - Reguleringssak. Mottatt sak: 26.11.2021
Ensjø er et nytt byutviklingsområde og det er viktig å se på skolens funksjon som samlingspunkt for idrett,
kultur og fritidsaktiviteter. I forbindelse med utarbeidelse av KVU ble det utført en interessentanalyse for å
avdekke behov i området. Det ble konkludert med at barnehageplasser og idrettsarena er det viktigste
kommunale behovet som kan kyttes til skoleanlegget. Andre behov som kulturaktivitetert og lokale
samlingsteder kan eventuelt innarbeides i senere fase gjennom brukermedvirkning. Byrådsavdeling for
kunnskap og utdanning er overordnet bestiller av skolekapasitet i Oslo kommune. I brev av 04.06.2018
fikk Utdanningsetaten oppdrag om å igangsette regulering av ny skole og barnehage på Ensjø.
Hensikten med planen er å etablere:
- Ny B4 skole med spesialavdeling for 16 elever.
- Ny flerbrukshall/Idrettshall med aktivitetssal
- 8 avdelings barnehage.
- Etablere Grønvold park og styrke stedet som lokal møteplass.
Utredningen er en videreutvikling av tidligere plansak 201500974 fra 2015 utført av Hille og Melbye
arkitekter AS. Bruksformål er endret og tomtearealet økt ved at Grenseveien 73 er ervervet.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202118619
Grensesvingen 12 med flere - Avklaringsfase før offentlig ettersyn - Grensesvingen 2 - 18 - Utvidelse av
kontoreiendom
Saksnummer: 202201642 - Reguleringssak. Mottatt sak: 01.02.2022
Helsfyr er et attraktivt byutviklingsområde og kollektivknutepunkt i Oslo. Eiendommen Grensesvingen 2-18
ligger som nærmeste nabo til nedgang til T-bane og i sentrum av kollektivknutepunkt Helsfyr i
arealstrategien til Oslo kommune, vedtatt som del av kommuneplanens samfunnsdel fra 2018.
Planinitiativet hensikt er å videreutvikle eiendommen med nybygg på del av tomt mot Grenseveien, enten
som et frittstående bygg eller tilbygg til eksisterende. Hovedformål vil være næring/kontorer, men det vil
som del av planarbeidet utredes mulighet for innslag av boliger i øvre etasjer av et nybygg. Bakgrunnen
for initiativet er at eierne ser dette som riktig tidspunkt å videreutvikle eiendommen. Dette i lys av
gjeldende overordnede øringer, annen utvikling på Helsfyr og de trafikkvurderinger som pågår for
Grenseveien og Grensesvingen. Vi ser et behov og mulighet for å øke kapasitet og attraktivitet av
eiendommen, Spesielt ligger det et potensiale ved bygningsmassens møte med bakkeplan og bidrag til
Helsfyr som sentralt kollektivknutepunkt i Oslo. Det er mange myke trafikanter som daglig bruker denne
delen av eiendommen, samt tilgrensende undergrunn under Grenseveien. Det er behov for å gjøre denne
ferdselsveien tydeligere, hyggeligere og tryggere. Målet er ikke kun å utbedre et sted å passere, men
også et sted å oppholde seg. Et viktig tema i planarbeidet blir derfor å utrede hvordan prosjektets 1.
etasje kan bidra til gode urbane rom.
I samråd med PBE ønsker forslagsstiller å undersøke ulike volumkomposisjoner for å sikre riktig
bymessig utvikling. Det vil som del av planarbeidet utforskes forskjellige volum, herunder mulighet for et
punkthus med maksimale byggehøyder som sikrer en skalamessig harmoni og variasjon mot tilliggende
planlagte prosjekter i Grenseveien 99, Fredrik Selmers vei 2 og Karoline Kristiansens vei 1-9.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202201642
Karoline Kristiansens vei 1 - 9 - Fyrstikktorget - Planforslag sendt til politisk behandling - Bolig, kontor,
næring og hotell
Saksnummer: 201703173 - Reguleringssak. Mottatt sak: 24.02.2017
Fyrstikktorget Eiendom v/Stor Oslo Eiendom AS foreslår å omregulere Karoline Kristiansens vei 1-9 til
bolig/forretning/kontor med mer, samt torg og gatetun. Eksisterende bebyggelse foreslås regulert med
hensynssone bevaring og dagens bruk videreføres. I tillegg foreslås det to høyhus på henholdsvis 53 og
76 meter med i hovedsak boliger og utadrettede funksjoner på gateplan. Forslagsstiller fremmer også et
alternativ 2 med byggehøyde på maksimalt 42 meter. Plan- og bygningsetaten anbefaler ikke
planforslaget. Statsforvalteren har fremmet innsigelse til støybestemmelsen i begge alternativer.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201703173
Strømsveien, Innspurten - E6 GSV - Ensjøveien - Detaljregulering
Saksnummer: 202210596 - Reguleringssak. Mottatt sak: 13.07.2022
Statens vegvesen, Plan og utbygging øst 2 jobber med et gang- og sykkeltiltak langs E6-ruta langs
Strømsveien mellom Innspurten og Ensjøveien/Østerdalsgata. Vi ønsker her å etablere sykkelveg med
fortau og bytte ut dagens gang- og sykkelvegkulvert under Ensjøveien med ny og bredere kulvert for
sykkelveg med fortau. Prosjektet vil også oppgradere bussholdeplass Helsfyr T. Hensikten med tiltakene
er å tilrettelegge for mer bruk av miljøvennlig transport i Oslo. Det er et mål at persontransport i Oslo skal
gjøres med miljøvennlig transport som kollektiv, sykkel og gange. Sykkeltiltaket har som mål å øke
trafikksikkerheten og fremkommeligheten for syklende og gående langs sykkelrute E6. Bussholdeplass
Helsfyr T vil bli utvidet med høyere kapasitet enn dagens løsning
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202210596
Etterstadsletta 48 med flere - Dialogfase 2 - Driftsbase for t-bane, boliger og næring - Etterstad base
Saksnummer: 202005767 - Reguleringssak. Mottatt sak: 07.04.2020
Sporveien AS foreslår å omregulere Etterstadsletta 48 mfl. fra område for t-banedrift til mer kombinert
bruk. Forslaget består i hovedsak av Sporveiens driftsbase med verksted, 270 nye boliger rundt og over
driftsbasen, samt næringsbebyggelse på opp mot 70 meter. Det foreslås i tillegg nye torg, gang- og
sykkelforbindelser, samt et hus for nabolagsfunksjoner. Deler av T-banesporene legges under lokk. Plan-
og bygningsetaten (PBE) er i hovedsak positive til planforslagets sammensatte bruk, samt forslagets
bymessige karakter med flere attraktive byrom. PBE kan derimot ikke anbefale følgende:
- Planforslaget ivaretar ikke kommuneplanens krav om felles planlegging
- Den samlede utnyttelsen i felt 4, 5 og 6 overskrider kommuneplanens føringer
- Høydene i planforslaget overskrider anbefalingene i Veiledende plan for offentlige rom for Bryn og er ikke
i tråd med Høyhusstrategien
Plan- og bygningsetaten anbefaler derfor ikke planforslaget.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202005767
Grenseveien 99 og 107 - Avslått planforslag med planprogram til offentlig ettersyn - Næringsbygg
Saksnummer: 202017619 - Reguleringssak. Mottatt sak: 04.11.2020
Det planlegges et fleksibelt og fremtidsrettet næringsbygg på 2-11 etasjer / ca 25.000 m2 BTA, med
utadrettet virksomhet i fortrinnsvis 1. og 2. etg, samt deler av U-etg. Totalhøyden i planforslaget er 44,8
meter og er dermed over grensen 42 meter - høyhus. Vi ønsker å avklare høyde/fleksibilitet i
oppstartsmøtet før vi evt utarbeider et alternativt forslag. De øvrige etasjene over utadrettet virksomhet vil
inneholde kontorarealer med varierende størrelser på planene. Prosjekt et som er skissert, støtter opp
om de overordnede ambisjonene og planføringer for Helsfyr-området, samt Strategisk plan for Hovinbyen
og pågående planarbeid knyttet til Hovinbyen-området forøvrig.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202017619
Etterstadsletta 2 - planinitiativ i avklaringsfase før offentlig ettersyn - oppføring av bussreguleringsanlegg
og grønnstruktur
Saksnummer: 202111590 - Reguleringssak. Mottatt sak: 07.07.2021
Eiendoms- og byfornyelsesetaten (EBY) fikk i oppdrag fra Samarbeidsgruppen for Bryn
kollektivknutepunkt å utarbeide en mulighetsstudie for bydrift i form av en reguleringsplass for busser for
Ruter på Etterstadsletta 2 med blandet formål over bydriften. Samarbeidsgruppen ledes av Plan- og
bygningsetaten (PBE), og består
av EBY, Bymiljøetaten (BYM), Ruter, Sporveien, Statens vegvesen Region Øst, Bane NOR og
Jernbanedirektoratet. I forlengelse av denne mulighetsstudien skal EBY nå utarbeide en
detaljreguleringsplan. Planforslaget søker å etablere nye arealformål over bydriften som skal komplettere
denne delen av Etterstad som byområde, og som gir en merverdi tilbake til området.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202111590
Østerdalsgata 1 A-L - Kjeksfabrikken - planforslag til politisk behandling - Kombinert bolig- og
næringsformål
Saksnummer: 202002020 - Reguleringssak
Mottatt sak: 04.02.2020
Østerdalsgata 1 Prosjekt AS foreslår å omregulere Sætre Kjeksfabrikk til bolig- og næringsformål, der
dagens bygningsmasse bevares og gjenbrukes og det oppføres ny bebyggelse mot Strømsveien.
Byantikvaren fremmer eget alternativ 2 med større andel næringsformål, lavere høyder og mindre
fotavtrykk. Plan- og bygningsetaten støtter Byantikvarens vurdering av påbygg på bebyggelse i Nordre
gårdsrom, samt høyder og fotavtrykk på ny bebyggelse. Vi støtter forslagsstillers forslag med omforming
av Kjeksfabrikken til boliger, men vi vil ta stilling til om vi kan anbefale boliger mot Strømsveien, grunnet
støy, etter offentlig ettersyn.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202002020
Ensjøveien 3 - Oppføring av teknisk bygg
Saksnummer: 202456745 - Byggesak. Mottatt sak: 24.05.2024
Status: Mottatt søknad
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202456745
Ensjøveien 10-12 - Riving av eksisterende bebyggelse - To næringsbygg, et telt og to trafostasjoner
Saksnummer: 202007773 - Byggesak. Mottatt sak: 13.05.2020
Status: Tillatelse gitt
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202007773
Ensjøveien 5 - Riving av bygg
Saksnummer: 202107297 - Byggesak. Mottatt sak: 28.04.2021
Status: Rammetillatelse gitt
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202107297
Hovinveien ved nr. 11 A - 13 B - Riving av garasjer og oppføring av 22 garasjer
Saksnummer: 202111213 - Byggesak. Mottatt sak: 30.06.2021
Status: Endret tillatelse gitt
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202111213
Stålverkskroken 6 - 12 - Oppføring av boliger - Hus A-D, felt C11 og D11 - Tidligere adresse:
Gladengveien 8
Saksnummer: 202114852 - Byggesak. Mottatt sak: 22.10.2021
Status: Mottatt søknad om igangsettingstillatelse
Søknaden omfatter oppføring av fire frittliggende boligbygg i lamellstruktur på felt C11 og D11 med
adresse Gladengveien 8, på Ensjø i bydel Gamle Oslo. Det etableres en sammenhengende
underliggende etasje for parkeringskjeller og bodareal.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202114852
Ensjøveien 8 - Oppføring av boligblokk med tilhørende infrastruktur og utomhusanlegg
Saksnummer: 202458294 - Byggesak. Mottatt sak: 05.07.2024
Status: Mottatt søknad
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202458294
Ensjøveien 3 - Oppføring av teknisk bygg
Saksnummer: 202456745 - Byggesak. Mottatt sak: 24.05.2024
Status: Venter på tilleggsdokumentasjon
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202456745
Ensjøveien 12 D - Oppføring av tre boligbygg, underjordisk garasjeanlegg og trafo - Riving av bebyggelse
- Opparbeidelse av uteoppholdsarealer
Saksnummer: 202456000 - Byggesak. Mottatt sak: 16.05.2024
Status: Venter på tilleggsdokumentasjon
Riving av deler og bygg. Nytt bygg.
For mer informasjon, se
https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202456000
NRK har vedtatt bygging av nytt hovedkontor og kringkastingshus på motsatt side av Ensjøveien for Sigurd
Hoels vei 2, 4 og 6.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 2 600 000,- (Prisantydning)
kr 2 370 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 970 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 8 681,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 978 681,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringDet er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.2 313)
cj - Tilstandsrapport (Kr.7 900)
Tinglysing sikringspant borettslag (Kr.500)
Visningshonorar (Kr.2 990)
Gebyr utlysing forkjøpsrett (Kr.7 981)
Provisjon (Kr.30 000)
Tilrettelegging (Kr.13 900)
Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Foto (Kr.4 250)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.3 500)
Markedspakke 1 (Kr.18 650)
Oppgjør (Kr.7 500)
Totalt kr. (Kr.105 869)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer125-24-0349
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingHegdehaugen Eiendomsmegling AS
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Org. nr: 931569082
Hegdehaugsveien 24
0352 Oslo
Tlf:
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner / Salgsleder Sebastian Andresen
SaksbehandlereSebastian Andresen
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Eiendomsmegler MNEF / Partner / Salgsleder
Mob: 45 45 75 93 / E-post: sea@eie.no
Oda Heiberg Løvik
Eiendomsmegler
Mob: 41 46 76 42
[/ E-post: ohl@eie.no