EiendomSkippergata 21A, 0154 Oslo, Etasje: 2
MatrikkelGnr. 207 bnr. 276 snr. 17 orgnr. 990062617 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealPrimærrom: 37 kvm, Bruksareal: 37 kvm, Bruttoareal: 42 kvm
Arealene er hentet fra takstrapport. Areal og rom er angitt og definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig
av hva som er godkjent fra bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1859
TomtEiet tomt 687 m²
Prisantydning3 490 000
TilstandsrapportTakstmann: Gunnar Aardal
Takstdato: 11.06.2022
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 0,- pr. 01.06.2022
Andel fellesformue: kr. 34 978,- pr. 31.12.21
Totalpris inkl. omkostninger3 490 000,- (Prisantydning)
Omkostninger
200,- (Pantattest kjøper)
585,- (Tingl.gebyr pantedokument)
585,- (Tingl.gebyr skjøte)
83 750,- (Dokumentavgift)
85 120,- (Omkostninger totalt)
3 575 120,- (Totalpris inkl. omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 603,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererFelleskostnadene inkluderer varmtvann, trappevask, bredbånd (Fiber 1000/1000 mbps fra Open Net),
vaktmestertjenester, dugnadsbidrag, felles ventilasjon, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter, drift
og vedlikehold.
Kommunale avgifterKommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
EierBaki Kanat
ParkeringLeiligheten disponerer ikke egen parkeringsplass. Gateparkering etter gjeldende bestemmelser. Det er
mulighet for beboerparkering i området, se oslo kommune sine sider.
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/[gref
BeliggenhetLeiligheten har en meget atttraktiv beliggenhet midt i Oslo sentrum, rett ved Karl Johan. Her bor du meget
sentralt med kort vei til Oslo sentralstasjon, Bjørvika, Sørenga og Aker Brygge/ Tjuvholmen. Gangavstand
til alt av servicetilbud, butikker og restauranter Oslo sentrum har å by på.
Her er det svært god offentlig kommunikasjon med både trikk, t-bane og buss. Det er flere
rekreasjonsområder innen gangavstand som blant annet Akershus festning, Sørenga og
Middelshavsparken på Bjørvika.
BebyggelseSameiet Skippergata 21 er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 990
062 617. Sameiet ligger i bydel St. Hanshaugen i Oslo kommune og har følgende adresse: Skippergata
21 A-D. Sameiet består av 44 seksjoner, hvorav 2 næringsseksjoner og 42 boligseksjoner. Tomten er på
687,2 kvm. Eiendommen har følgende gårds- og bruksnummer: 207-276.
TomtEiet tomt, 687 m²
AdkomstSe vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageSe vedlagt nabolagsprofil.
InneholderLeiligheten ligger i 2. etasje og inneholder stue med åpen kjøkkenløsning, soverom og bad.
ByggemåteAntas fundamentert til fast masse. Grunnmur i naturstein/betong. Pussede og malte
yttervegger/murkonstruksjon. Etasjeskillere i trebjelkelag. Tak i trekonstruksjon antatt tekket med plater.
Informasjon om byggemåte er hentet fra takstrapport.
For ytterligere informasjon om byggemåte se takstrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter
setter seg inn i rapporten. Interessenter oppfordres til å kontakte takstmann ved eventuelle
bygningstekniske spørsmål.
PrimærromPrimærrom: 37 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom: stue med åpen kjøkkenløsning, soverom og bad.
BruksarealBruksareal: 37 kvm
BoderLeiligheten disponerer en bod på loft. Felles vaskeri, sykkelparkering og selskapsrom.
StandardKjøkken: Kjøkken med benke og overskap. Slette fronter og laminert benkeplate. Stålvask med 1- greps
blandebatteri.
Bad: Servant med 1- greps blandebatteri og benkeskap. Blandebatteri har tilkoblet bidespyler. Eldre
Dusjkabinett med 2- greps blandebatteri. Plastsluk med klemring og vannlås, plassert under
dusjkabinett. Hjelpesluk av aluminium, plassert sentrisk på gulvet.
Overflater:
Stue med åpent kjøkken: parkett på gulvet, slette vegger og himlinger med innfelt downlights. Gulvet i
kjøkkendelen er opphevet med ca 12 cm.
Soverom: parkett på gulvet, slette vegger og himling. Innfelt downlights. Nisje for garderobe i enden av
soverommet.
Bad: fliser på gulv og vegger. Slett nedsenket himling med innfelt downlights.
Følgende punkter har fått tilstandsgrad 3 av takstmann:
- Gulv våtrom: Sprukne fliser og fuger, enkelte steder på badegulvet. Gulvet er ikke egnet til annet enn bruk
av kabinett.
- Vinduer og ytterdører: Vindu i stue og soverom, subber mot karm og er harde å lukke.
FerdigattestDet foreligger ferdigattest 21.08.2000 som omhandler bruksendring til blokk/bygård. Blokken ble først
bygd i 1859 som en lagerbygning og har i senere tid vært benyttet som både forretning, kontor, hotell og
nå bolig.
Elektrisk anleggSikringsskap med automatsikringer, plassert i felles gang i 2 etasje. Hovedsikring på 25 ampere og 5
kurser.
OppvarmingBoligen er oppvarmet med elektrisk panelovn i stue/kjøkken.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G
Kommunale avgifterKommunale avgifter er inkludert i felleskostnadene.
Det gjøres oppmerksom på at kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle
endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2021 på 4 millioner kroner for bolig og
fritidsboliger. Skattesatsen i 2020 er 3 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 603,- pr.mnd.
Felleskostnadene inkluderer varmtvann, trappevask, bredbånd (Fiber 1000/1000 mbps fra Open Net),
vaktmestertjenester, dugnadsbidrag, felles ventilasjon, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter, drift
og vedlikehold.
Faste løpende kostnaderNy eier må tegne eget abonnement for strøm og innboforsikring.
Spesifikasjon av fellesgjeldSameiet har ingen lån.
ÅrsregnskapSe vedlagte innkalling for årsmøte 2022 for nærmerer informasjon om sameiets regnskap, budsjett og
drift.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring AS
Polisenummer: 81636061
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2020:
Som primærbolig Kr. 962 406,-
Som sekundærbolig Kr. 3 464 663,-
SameieSameie: Sameiet Skippergata 21, Orgnr: 990062617
ForretningsførerOslo og Omegn Boligforvaltning
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.
Tekniske installasjonerSameiet har kollektiv avtale for Internett, høyhastighets bredbåndslinje med Internett til alle levert via
fibermodem i hver bolig. Bredbånd med Internett opp mot 1000/1000 Mbit.
Hver enkelt husstand velger selv om den skal abonnere på en TV-tjeneste, eller ikke. I OBOS OpenNet
kan TV-tjeneste velges individuelt fra Viasat, RiksTV og NextGenTel. Innholdet i TV pakkene foregår
direkte mellom seksjonene og OBOS/OpenNet, med rabaterte priser.
DyreholdDyrehold er generelt tillatt forutsatt godkjenning fra styret. Før et dyr flyttes inn/fremskaffes, skal søknaden
sendt via E-mail til styret og være skriftlig godkjent.
DiverseStyret opplyser om følgende planer:
2022-2023: Planlegging av vindusskifte til private seksjoner og fordeling av kostnader. Planlegging
utskiftning av vinduer fellesområder, mindre fasade vedlikehold, reprasjon hovedport. Styret arbeider med
å finne egnet entreprenør for arbeidet og innhente tilbud. Kostnader er ikke fastlagt. Det er foreløpig ikke
planer for å søke lån for vedlikeholdsarbeid. vedtak
Styret informerer om at kostnader til felles vedlikehold (vindusskifte i felles delen av bygningen som
trappeoppganger, brannalarmsystem i felles areal og andre felles fasiliteter, osv), er allerede budsjettert
med egne poster i budsjett for felleskostnader og/eller fra vedtak fra tidligere år. Ekstra kostnader som
direkte kan knyttes til seksjon (eksempel, vindusskifte, brann alarm i leilighet, osv), skal etter vedtekter §3
fordeles ift kostnadsbærende seksjon og iht innvendig bruk/brøkdel. Kostnader til fellesareal må så langt
som mulig bæres av oppsparte midler.
Se vedlagt innkalling og protokoll for nærmere informasjon om arbeid og sameiets vedlikeholdshistorikk.
Kun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.
AnnetLeiligheten forblir sånn som den er på visning og blir ikke vasket av selger til overtakelse.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes og godkjennes av styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
ReguleringEiendommen er regulert til nåværende bebyggelse og anlegg iht reguleringsplan. Eiendommen er også
regulert til støysone, regionskjerne, bolig, forretning og kontor.
Eiendommen er i kommuneplan regulert til hensynssone med restriksjoner for anlegg i grunnen, og
flomfare for stormflo.
Eiendommen er registrert som kulturminnnevern/SEFRAK. SEFRAK er et landsdekkende register over
eldre bygninger og andre kulturminner. Bygninger som er SEFRAK- registrerte er ikke tillagt spesielle
restriksjoner. Registeringen fungerer mer som et varsko om at det bør gjøres en lokal vurdering av
verneverdien før en eventuelt gir tillatelse til å rive, flytte eller endre bygningen. For bygninger som er eldre
enn 1850, er det lovfestet jmf. Kulturminneloven §25 at en slik vurdering må gjøres før bygge- eller
rivningssøknad blir godkjent. Det er likevel mulig for kommune å gi tillatelse til rivning selv om
kulturminnemyndighetene (fylkeskommunen) tilrår at bygget bør vernes. I slike tilfeller må det også
innhentes uttale fra Kultursjefen.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld3 490 000,- (Prisantydning)
Omkostninger
200,- (Pantattest kjøper)
585,- (Tingl.gebyr pantedokument)
585,- (Tingl.gebyr skjøte)
83 750,- (Dokumentavgift)
85 120,- (Omkostninger totalt)
3 575 120,- (Totalpris inkl. omkostninger)
BoligselgerforsikringDet er ikke tegnet boligselgerforsikring i forbindelse med salget. Det er likevel utarbeidet en
egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er
vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse.
Lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering(hvitvaskingsloven) pålegger eiendomsmegleren å
gjennomføre legitimasjonskontroll og risikovurdering av alle kunder og/eller eventuelle reelle
rettighetshavere. Dersom kundene ikke oppfyller lovens krav eller eiendomsmegler har mistanke om at
transaksjoner har tilknytning til utbytte av straffbare handlinger eller forhold som rammes av straffeloven
§§ 131 - 136 a, kan eiendomsmegleren stanse gjennomføring av handelen. Eiendomsmegleren kan ikke
holdes ansvarlig for de konsekvenser dette vil kunne få for partene eller andre som har interesser i
eiendomshandelen.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Tilrettelegging (Kr.13 900)
Provisjon (Kr.34 000)
Visningshonorar pr. stk (3 000)
Oppgjør (5 500)
Markedspakke (10 900)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer85-21-0058
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette.
Hos Eie stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt.
Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEie har i samarbeid med If lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kunde. Dette innebærer at
du får alle relevante dekninger inkludert i en pakke til en meget konkurransedyktig pris.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rente dekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Boligkjøperpakken må senest tegnes på
kontraktsmøte. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseEiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingKalbakken Eiendomsmegling AS
EIE Veitvet
Org. nr:918809589
Veitvetveien 8
0596 Oslo
Tlf: 21 45 65 00, Fax:
Ansvarlig meglerMay Britt Helset Pedersen
SaksbehandlereSori Ratnam
EIE Veitvet
Eiendomsmeglerfullmektig
Mob: 94 13 00 52 / E-post: sra@eie.no
Kristina Østli Erevik
EIE Veitvet
Mob: 94 86 30 56 / E-post: koe@eie.no