EiendomThorvald Meyers gate 5, 0555 OSLO
MatrikkelAndelsnr. 4 Orgnr. 950376635 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 33 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 31 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 2 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 5 kvm
ArealPrimærrom: 31 kvm, Bruksareal: 33 kvm, BRA-i: 31 kvm , BRA-e: 2 kvm , TBA: 5 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1966
TomtEiet tomt 3015 kvm
Prisantydning3 580 000
TilstandsrapportTakstmann: Jo Henrik Stigen
Takstdato: 19.01.24 15:41
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 396 000,- pr.
Andel fellesformue: kr. 25 010,- pr.
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 3 580 000,- (Prisantydning)
kr 396 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 976 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr for å forhåndsvarsle forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 985 181,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 993 431,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 035,- pr. mnd.
Totale felleskostnader pr. d.d. kr 4.035,- pr. md.
Etter kjente fremtidige endringer, blir summen av de totale felleskostnadene kr. 4.439,-
Det er tatt opp et lån på kr 43.200.000,- alt er utbetalt. Dette blir fordelt andelene etter fordelingsnøkkelen.
Generalforsamlingen har vedtatt rehabilitering av vann- og avløpssystem. Se innkalling og protokoll til
ekstraordinær generalforsamling oktober 2020. For ytterligere spørsmål om prosjektet kan styret
kontaktes.
Felleskostnad inkludererOppvarming, varmtvann, Internett (1000/1000), kommunale avgifter, trappevask, vaktmester,
forretningsførsel, felles bygningsforsikring, strøm til fellesarealer, drift, avsetning til vedlikehold og
betjening av andel fellesgjeld.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for
overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende
innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av
partene. Oppsigelsestiden er 12 - tolv- måneder regnet fra oppsigelsesdato.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierKevin Maagerø Gulliksen
Beate Oma Dahle
BeskrivelseVelkommen til Thorvald Meyers gate 5 presentert av Petter Eia Haavi v/ EIE eiendomsmegling!
Boligen har en svært attraktiv og populær beliggenhet sentralt på Grünerløkka ved Torshov midt i
smørøyet. Her bor du med nærhet til alt av kulturelle begivenheter, parker og utesteder.
Boligen består av: Bad, kjøkken/stue, entré og soverom
Kvaliteter ved boligen:
Pen 2-roms andels leilighet
Stor stue med god plass til ulike seksjoner
Pene overflater
Store vindusflater
Stort og pent kjøkken
Mye skap og benkeplass
Romslig bad
Opplegg for vaskemaskin
Alle flater er nymalte i delikate fargepaletter
Ny en-stavs eikeparkett i alle rom (utenom bad) i 2022.
Vestvendt balkong på 5 kvm
Heis
Oppvarming, varmtvann og Internett (1000/1000) er inkl. i f.kostnader
Baderom totalrehabilitert i regi av borettslaget senhøsten 2021
Sentral og ettertraktet beliggenhet
Perfekt førstegangskjøp
Kort vei til alt
Gode turmulighet langs Akerselva
Ingen dok avgift
ParkeringBorettslaget har 30 utendørs P-plasser, 32 garasjeplasser og 7 mc-plasser i garasje. Andelseiere som
ønsker parkeringsplass kan sende en e-post til parkering.fossheim@outlook.com. Venteliste for
P-plasser og garasjeplasser ligger på Vibbo. Parkeringsplassene fordeles ved venteliste og følger ikke
leilighet. Leieren av plassen må disponere egen bil og plassen kan ikke fremleies.
Leie for garasjeplass er kr. 852,-/mnd (sist økt mai 2023). Det er et depositum på kr 5 000 for
garasjeplass.
Leie for utendørs parkeringsplass er kr. 426,-/mnd. (sist økt mai 2023).
Leie for plass motorsykkel i fellesgarasje er kr. 426,- /mnd. (sist økt mai 2023).
Borettslaget har tre gjesteparkeringsplasser.
BeliggenhetThorvald Meyers gate 5 befinner seg sentralt, men tilbaketrukket. Boligen har en svært attraktiv og
populær beliggenhet sentralt på Grünerløkka ved Torshov, med nærhet til alt av kulturelle begivenheter,
parker og utesteder. Byggets nærmeste nabo er faktisk Akerselva og dens nå fredfulle og naturskjønne
promenade.
Nærmere fossefall midt i Osloby kommer en ikke.
Grünerløkka byr på spennende nisje- og vintage butikker, hyggelige restauranter, kafeer og barer. Like i
nærheten finner man Kaffebrenneriet og W.B Samson.
Ved den fantastiske fossen ligger historiske Hønse-Lovisas Hus som driftes av Anne på Landet, og litt
lenger opp ligger caféen og butikken Fomoto. Ned mot Grünerløkka ligger byens beste kaffebar Supreme
Roastworks, restauranten Bass og Best Friends Pizza. En skjult perle bare to hundre meter hjemmefra er
St. Pauli biergarten, Oslos hyggeligste uteservering langs elva. Fem minutters gange videre, så er du
midt på Grünerløkka.
Turstien langs Akerselva ligger rett utenfor døren til borettslaget. Her kan du følge elva oppover mot
Nydalen og Maridalsvannet, eller nedover langs Grünerløkka og Grønland. Det er veldig populære veier
både for turgåing og løping. Av aktiviteter finnes det fotballbane, skatebane og basketkurver like nedenfor
blokka ved Mølleparken.
Det finnes flere treningssentre i området, hvor Sats treningssenter er i samme bygg. Av matbutikker finner
du Rema 1000 i Thorvald Meyers gate. I tillegg har du Ringen Kino som er en av byens beste matbutikker
i Meny, der er det også Jernia, apotek og Mester Grønn. Ønsker du et mer eksklusivt tilbud er Mathallen på
Vulkan kun en kort spasertur unna.
BebyggelseNærområdet består i hovedsak av boligbebyggelse.
TomtEiet tomt, 3015 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
Offentlig kommunikasjonOmrådet har et meget godt kollektivtilbud. Trikkestoppet Biermanns gate (11, 12, 18) er kun 4 minutters
gange unna. Her går det trikk (eller nattbuss) hele døgnet med få minutters mellomrom, og busstoppet
Sannergata (21) er enda nærmere. Birkelunden (30) er også få minutters gange. I tillegg ligger Alexander
Kiellands en kort gåtur unna, hvor du finner buss 54 og 34.
InneholderVelkommen til Thorvald Meyers gate 5! Denne fantastiske boligen tilbyr en unik kombinasjon av stil,
komfort og praktisk design. Med en perfekt beliggenhet og en imponerende layout, er dette hjemmet et
ideelt valg for deg som søker det perfekte stedet å bo.
Leiligheten inneholder et romslig bad som består av fliser på gulv og vegger utført i regi av borettslaget i
2021. Videre består innredningen av et underskap/overskap, servant, speil, lys, stikk og en dusjsone med
dusjing direkte på gulv og vegg og en nedsenket dusjsone. Det er tilkoblet et vannklosett. samt som det
er opplegg for vaskemaskin. Badet har naturlig ventilasjon.
Videre inn i leiligheten finner du et romslig soverom med gode innrednings muligheter og god plass for
tilhørende møblement. Den romslige stuen gir deg et lyst og åpent område for familieaktiviteter og
underholdning. Stuen er et koselig samlingspunkt for familie og venner. De store vinduene slipper inn
naturlig lys, og gir rommet en varm atmosfære. Skap din egen oase av avslapning i dette stilfulle rommet.
Med smarte løsninger og en gjennomtenkt layout, har denne boligen alt du trenger for å føle deg hjemme.
Videre er det god tilgang til lokale fasiliteter og offentlig transport, gir denne leiligheten en behagelig og
bekvemmelig livsstil. Dette er rett og slett er perfekt bolig for deg som ønsker å bo i nærheten av
bykjernen
Boligen inneholder: Bad, kjøkken/stue, entré, soverom.
Området har et meget godt kollektivtilbud. Trikkestoppet Biermanns gate (11, 12, 18) er kun 4 minutters
gange unna. Her går det trikk (eller nattbuss) hele døgnet med få minutters mellomrom, og busstoppet
Sannergata (21) er enda nærmere. Birkelunden (30) er også få minutters gange. I tillegg ligger Alexander
Kiellands en kort gåtur unna, hvor du finner buss 54 og 34.
ByggemåteBoligblokk med bærende konstruksjoner, etasjeskillere og leilighetsskillende vegger i betong/mur, flat
takkonstruksjon antatt tekket med papp. Yttertak er ikke besiktiget. Leilighetene har adkomst via felles
oppgang og det er heis i bygget. Grunnforhold kan som regel ikke fastslås med sikkerhet ved visuell
kontroll. Det er grunn til å tro at bygningen er antatt fundamentert på faste
og komprimerte masser med betong såler samt grunnmur av betong og eventuell fungerende drenering
antas fra angjeldende byggeår. Yttervegger over grunnmur som utvendig er forblendet med pussede
flater. Vinduer med 2 lags isoler glass med
produksjonsår 1993. En B-30 og db-35 ytterdør med ekstra sikkerhetslås og med kikkehull, stemplet
1986. 2
lags isolerglass terrassedør fra 1993.
Utgang fra stue/kjøkken til en balkong på ca. 5m2.
Overflatebehandling gulv: Parkettgulv.
Overflatebehandling vegger: Malte tapetserte flater.
Overflatebehandling himling: Malte glatte flater.
Følgende punkter har fått TG-2:
Vinduer
TG 2 er valgt på grunn av at elementer/materialer har en viss levetid og at halvparten av forventet brukstid
er gått. Generelt vil eldre vinduer miste isolasjonsevne og det kan oppleves trekk.
Normal tid før kontroll og justering av vinduer, hengslede er 2 - 8 år.
Normal tid før utskifting av trevindu er 20 - 60 år.
Ingen umiddelbare kostnader, men det bør påregnes utskiftninger på sikt.
Dører
TG 2 er valgt på grunn av at elementer/materialer har en viss levetid og at halvparten av forventet brukstid
er gått. Generelt vil eldre vinduer miste isolasjonsevne og det kan oppleves trekk.
Normal tid før utskifting av tredører og aluminiumsdører er 20 - 40 år.
Normal tid før kontroll og justering av tredører er 2 - 8 år.
Bad
Ventilasjon
Rommet har kun naturlig ventilasjon. Det kan være at borettslaget har egne vedtekter som hindrer
montering av mekanisk avtrekk fra rommet, anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i
borettslag/sameie før det eventuelt kan gjennomføres.
Elektrisk avtrekksvifte bør monteres for å lukke avviket. Kontakte borettslaget og forhøre seg om dette er
lov.
Kjøkken/Stue
Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen.
Det kan være at borettslag har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet,
anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan
gjennomføres.
Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen.
Følgende punkter fremkommer i egenerklæringsskjemaet:
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
- Ja, kun faglært. Prosjektledelse: OBOS. Prosjektleder: VBM byggfornyelse AS. Elektro: O. Stabell
Elektriske AS. I forbindelse med at vann- og avløpsrør i bygget skulle rehabiliteres i regi av borettslaget
skulle også alle baderom til leilighetene rehabiliteres av entreprenør. Rehabiliteringen av mitt bad ble
ferdig i oktober 2021. Arbeidet omfattet i tillegg ny baderomsinnredning,
opplegg for vaskemaskin, nedsenket dusjsone, 4 nye downlights, ny baderomsdør m/luftespalte, ny
ventilasjonsluke i tak. Alt utført av entreprenør.
Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet?
- Ja-VBM Byggfornyelse AS. Dette er oppgradert i forbindelse med rehabiliteringsprosjektet i regi av
borettslaget.
Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
- Ja. Samsvarserklæring og ferdigstillelsesattest.
Er arbeidet byggemeldt?
- Ja. Prosjektet er utført i regi av borettslaget, så det har jeg ikke innsikt i men jeg går ut fra det, ettersom
arbeidet er søknadspliktig.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
- Ja, kun faglørt. VBM Byggfornyelse AS- 2021/2022.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
- Ja, kun faglørrt. VBM Byggfornyelse AS og O. Stabell Elektriske AS. Oppgradering av sikringsskap og ny
belysning på bad i forbindelse med rehabiliteringsprosjektet av vann- og avløp.
Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift om
lavspenningsanlegg)?
- Ja. Det foreligger samsvarserklæring på ovennevnte elektroarbeider.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.
For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at
interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som
tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte
bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
PrimærromPrimærrom: 31 kvm
Følgende rom er inkludert i BRA-i: Bad , Kjøkken/stue , Entré , Soverom
BruksarealBruksareal: 33 kvm
BoderBoligen disponerer en bod på ca. 2 kvm.
StandardEntre
Når du kommer inn i boligen blir du møtt av et hyggelig rom med god plass til oppbevaringsmøbler. Her
er det godt å komme hjem, eller å ønske gjester velkommen. Fra entreen har du direkte adkomst til
kjøkkenet og videre inn til boligen.
Stue
Stuen er et hyggelig og innbydende område hvor du kan slappe av og underholde gjester. Store vinduer
slipper inn naturlig lys og gir en fin utsikt over nabolaget. Den romslige stuen gjør det enkelt å møblere i
flere ulike soner. Videre har du også god plass til et spisebord. Her kan venner og familie samles for
hyggelige stunder. Fra stuen har man utgang til en romslig vest vendt balkong på 5 kvm. Den åpne stue
og kjøkken løsningen bidrar til å skape en god og luftig atmosfære.
Kjøkken
Kjøkkeninnredning med laminert benkeplate med nedfelt oppvaskkum med 1-greps blandebatteri.
Skylleplate mellom over og underskap. Det er montert en integrert komfyr og nedfelt platetopp og det er
tilkoblet en ventilator over kokeplass. Det ble foretatt enkelt fuktsøk med MMS søkeinstrument, det ble ikke
registrert noe forskjellige verdier på kjøkkengulv. Det er alltid en fordel å montere komfyrvakt på kjøkken.
Bad
Bad med fliser på gulv og vegger utført i regi av borettslaget i 2021. Innredningen består av et
underskap/overskap, servant, speil, lys, stikk og en dusjsone med dusjing direkte på gulv og vegg. Det er
nivilert fra terskel til sluk og det ble målt 2,8cm fall. Nedsenket dusjsone. Det er tilkoblet et vannklosett.
Det er opplegg for vaskemaskin. Naturlig ventilasjon.
Soverom
Lyst soverom med store vindusflater som slipper inn godt med lys inn. Soverommet vender mot rolige
omgivelser - her sover du helt uforstyrret samt som du får et hyggelig utsyn. Videre er rommet malt i lekre
farger som bidrar til å opprettholde den røde tåden i boligen.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger en ferdigattest datert fra 1970 som omhandler boligblokk.
Det foreligger en ferdigattest datert 12.03.2012 som omhandler endring/reparasjon av bygningstekniske
installasjoner. Tiltakstype: Blokk/bygård/terrassehus
Det foreligger en ferdigattest datert 04.06.2015 som omhandler endring/reparasj on av bygningstekniske
installasjoner. Tiltakstype: Blokk/bygård/terrassehus.
Det foreligger en ferdigattest datert 25.06.2015 fasadeendring.
Det foreligger en ferdigattest datert 15.08.2022 som omhandler utskifting av vann- og avløpsrør i hele
bygningen med 160 leiligheter.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir oppvarmet med radiatorer og gulvvarme på badet.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Lys grønn - Energikarakter F
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2022 på inntil 4 millioner kroner for bolig
og fritidsboliger. Skattesatsen er 3 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 035,-
pr.mnd.
Faste løpende kostnaderStrøm, forsikring m.m. Denne listen er ikke fullkommen.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenr.: OBBK01-98207579157
Restgjeld: 34.920.820,-
Restløpetid: 20 år 7 md
Rentekostnader: Flyt 5,45%
Lånenr.: OBOS01-98207920096
Restgjeld: 41.240.212,-
Restløpetid: 27 år 3 md.
Rentekostnader: Flyt 5,45%
Fellesgjeld, kapitalkostnader og eventuell avdragsfrihet:
Lånenummer: OBBK01-98207579157
Restsaldo: 181.309,-
Kapitalkostnader: 1.237,-
Lånenummer: OBOS01-98207920096
Restsaldo: 214.166,-
Kapitalkostnader: 1.279,-
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapKOMMENTARER TIL ÅRSREGNSKAPET FOR 2022
Styret mener at årsregnskapet gir et riktig bilde av borettslagets eiendeler og gjeld, finansielle stilling og
resultat. Informasjon om borettslagets forventede økonomisk utvikling er omtalt i årsrapportens punkt om
budsjett for 2023. Forutsetningen om fortsatt drift er til stede, og årsregnskapet for 2022 er satt opp under
denne forutsetning. Borettslaget har negativ egenkapital i balansen (udekket tap). Dette er nærmere
omtalt i årsregnskapet under noten for udekket tap.
Resultat
Årets resultat vises i resultatregnskapet som et underskudd og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt
avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til.
Disponible midler
Borettslagets disponible midler (omløpsmidler fratrukket kortsikt gjeld) viser borettslagets likviditet. De
disponible midlene bør til enhver tid være positive, som en del av forutsetningene for videre drift.
Forsikring med polisenummerGjensidige Forsikring
Polisenummer: 88368035
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 923 110,-
Som sekundærbolig Kr. 3 507 817,-
BorettslagBorettslag: Fossheim borettslag, Orgnr: 950376635
Borettslaget består av 160 andelsleiligheter.
Fossheim Borettslag er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer
950376635, og ligger i bydel Sagene i Oslo kommune
ForretningsførerOBOS
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligaksjeselskapets medlemmer. Forhåndsavklaring er
igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdStyrets samtykke må foreligge for å kunne holde dyr, og den som har dyr, må undertegne en spesiell
erklæring. Forutsetningen for å kunne holde dyr er videre at de andre beboerne ikke sjeneres, og at
dyrene ikke oppholder seg i korridoren. Styret har til
enhver tid rett til å begrense dyreholdet.
DiverseInternett
Avtalen med Obos Opennet ble inngått høst 2020 og avtaleperioden varer til høst 2023. Med mindre styret
i neste styreperiode bestemmer seg for noe annet, så vil avtalen automatisk bli videreført.
AnnetStørre vedlikehold og rehabilitering 2022/2023
2022 Ventilasjonsvifte
2022 Fellesrom delvis renovert i november 2022 (malt kjøkken, installert projektor og møbler)
2022 Alle brannslukkere og brannvarslere utskiftet i leiligheter og fellesareal
2022 Alle vann- og kloakkrør utskiftet
Prosjekter som bor tas snart:
- Nytt gelender utenfor 6. etg.
- Ytterdorer / inngangsparti
Planlagte prosjekter:
- Se saker til arsmotet og styrets beretning
- Utskiftning av lamper og lysror til LED.
Felles vaskeri:
Vaskeriet kan benyttes fra kl. 07.00 til kl. 23.00 alle dager. Det må ikke vaskes eller rulles tøy eller andre
gjenstander som kan skade maskinene. Beboer er ansvarlig for å fjerne lo fra tørketrommel etter bruk.
klær so.
Hybel og fellesrom:
Borettslaget disponerer en gjestehybel som beboere kan leie for å ha gjester på overnatting.
Fellesrommet er fra 2023 også tatt i bruk til overnatting dersom gjestehybelen har vært opptatt. Ettersom
det er mange små leiligheter i blokka, er leie av både hybel og
fellesrom en populær ordning. Dette genererer også litt inntekt til borettslaget. Fellesrommet brukes også
til styremøter, andre møter og generalforsamling.
Hybelen ble malt og fikk installert ny ruter på dugnaden i høst. På fellesrommet har kjøkkenet blitt malt,
det er kjøpt inn nye sammenleggbare bord, samt ny sovesofa og lenestoler. I januar ble det installert
projektor i tak, med tilhørende lerret og lydanlegg,
samt ny ruter. Det har også blitt kjøpt inn litt nytt kjøkkenutstyr som kaffetrakter/vannkoker og nye kjeler til
fellesrommet, samt nye støvsugere til både fellesrommet og gjestehybelen. Fellesrommet fremstår nå
som mer attraktivt å leie, og kan også brukes til overnatting ved behov. Begge utleierommene har også
fått på plass informasjonsplakater som gir informasjon om rommene til leietakere. Det arbeides også
med å bedre brannsikkerheten
Protokoll ekstraordinær generalforsamling
Rehabilitering av vann- og avløpssystem
På ordinær generalforsamling i 2019 ble det vedtatt å starte prosjektering av rørrehablitering i Fossheim
borettslag. Vedtaket i 2019 kom på bakgrunn av en rapport generalforsamlingen 2018 bestilte og som ble
gjennomført av Sintef.
Prosjekteringen gjøres av OBOS Prosjekt. De anbefaler, på bakgrunn av dagens tilstand på avløpsrør og
sluk, samt alder på eksisterende vannledninger, samordnet våtromsrehabilitering inklusive utskiftning av
alle vann- og avløpsrør. Som styret orienterte om i september 2019 bekrefter de også bekymringen vår for
at vi nå er kommet til en tid der det er fare for både flere vannskader og restriksjoner
påforsikringsselskapenes velvilje. Det ble avholdt informasjonsmøte om prosjektet 27. februar i
fellesrommet.
Et slikt arbeid vil medføre utskifting alle vann og avløpsrør fra kjeller til og med tilknytninger i øverste
etasje. Dette inkluderer alle horisontalførte grenrør for avløp frem til klosett, kjøkken, sluk (inkl. selve
slukene) og alle vannrør frem til armatur/utstyr i alle
leiligheter. Prosjektet vil medføre total rehabilitering av alle bad, inkl. fellestoalett, som en konsekvens av
behovet for å skifte vann- og avløpsrør.
Arbeidet vil medføre følgende omfang:
- Avløpsrør: Alle avløpsrør skiftes fra kjeller frem til tak i øverste etasje. Alle sluk på våtrom skiftes ut. Avløp
knyttes til eksisterende lufting og skiftes ned til kjellergulv.
- Vannrør: Alle vannrør for kaldt og varmt forbruksvann som går gjennom etasjene skiftes ut. Nye
stoppekraner for kaldt og varmt vann etableres i leiligheten. Nye synlige rør på bad legges i forkrommet
utførelse. Skjulte vannrør utføres doble for sikkerhet (rør i rør system). Hovedrørstrekk i kjeller og korridor
med tilhørende oppleggskraner skiftes ut.
- Gulv på baderom: Gulv rives ned til originalt bærende dekke. Reetableres med membran, påstøp og
fliser (påstøp for å skjule varmekabler og avløpsrør fra servant/ badekar etc.).
- Vegger på baderom: Membran og fliser.
- Tak på baderom / wc-rom: Nedsenket himling med gips for å skjule avløpsrør fra sluk etc.
- Utstyr på bad: Med unntak for vegghengt toalett som leveres nytt i alle bad vil øvrig eksisterende
sanitærutstyr og innredning de- og remonteres.
-El-anlegg på bad: 2 stk. nye kurser etableres. Varmekabler i gulv. Godkjent elektrisk utstyr de- og
remonteres.
- Arbeid på kjøkken: Vann og avløpsrør til kjøkkenbenk skiftes ut. Det etableres vannstoppeventil med føler
for lekkasjesikring på kjøkken.
-Ventilasjon: Nye avtrekksventilefro r mekanisk ventilasjon monteres i nedsenket himling eller i vegg.
Total prosjektkostnad for omfang som beskrevet over er estimert til kr 270.000,- inkl. mva. pr. leilighet.
Styret gjør oppmerksom på at felleskostnadene kommer til å øke ifm. rehabiliteringsprosjektet. Det
kommer mer informasjon om dette på et senere tidspunkt og det vil varsles i god tid før endringen trer i
kraft.
Muligheter for beboere:
Det legges opp til at den enkelte eier selv skal kunne sette sitt personlige preg på badet. Eiere står fritt til
å bestille og bekoste tilleggsleveranser fra entreprenøren som borettslaget har inngått kontrakt med.
Dette kan være f.eks.
- dusjvegger
- alternative fliser, andre flisformat, dekor- og/eller bordfliser
nytt sanitærutstyr ut fra spesifisert liste, f.eks. annen wc-skål, dusjvegger, ny servant, speil, etc.
- nytt blandebatteri for kjøkkenbenk, servant, dusj etc.
- LED downlights/ innkassing eventuelt annen belysning
- ny dør til baderom
Annet tilvalg som kan bli aktuelt er innmat i sikringsskap og radioatorventiler.
Støv, støy og dager uten dusj/toalett:
Arbeidet vil medføre mye støv og mye støy. Entreprenøren vil stå ansvarlig for byggrenhold underveis I
prosjektet og en sluttvask av bad etter ferdigstillelse. Beboere må likevel påregne å dekke til noe før
oppstart, og rengjøre noe selv etter ferdigstillelse.
Mens arbeid med rehabilitering av bad pågår vil leiligheten være uten dusj og toalett. Sluk, vann- og
avløpsrør må skiftes samtidig i alle leiligheter som er tilknyttet samme rørstamme. Utskiftingen tar tid, og
leilighetene vil bli helt uten vann og avløp i flere dager.
Totalt vil arbeidet pågå i omtrent 4-6 ukeri hver leilighet. I byggeperioden vil det bli opprettet provisoriske
dusjer og toaletter utenfor blokken.
Veien videre:
Fremdriften av prosjektet er avhengig av flere faktorer som per i dag er ukjente, som blant annet kapasitet
hos entreprenøren som velges og hvilke ønsker byggherren har vedrørende byggestart. Styret og OBOS
prosjekt er fremdeles i dialog med
entreprenørene.
Det skisseres følgende mulige fremdriftsplan for prosjektet:
- Kontrahering av entreprenør: 3.-4.kvartal 2020.
- Oppstart i leiligheter: 2.-3. kvartal 2021.
- Informasjonsmøter for beboere hvor valgt entreprenør deltar: 1-2 kvartal 2021.
- Antatt ferdigstillelse: 1.-2.kvartal 2022.
Vedtak
Det gjennomføres full rehabilitering av sluk, vann- og avløpsrør samt våtrom jf.
saksfremstilling gitt av OBOS Prosjekt. Rehabiliteringsprosjektet finansieres med
låneopptak. Estimert låneopptak utgjør kr 43 200 000.
Protokoll fra ordinær generalforsamling 24.05.2023
Nytt porttelefonsystem
Porttelefonsystemet fra Assemblin i blokka er gammelt, slitt og utdatert, og er vanskelig å holde vedlike.
Iht. vedtaket fra generalforsamlingen i 2022 sak 4-B, har styret hentet priser på nytt porttelefonsystem til
bruk i blokka. Tre aktører ble involvert i tilbudsprosessen, hvorav to aktører har svart med pristilbud. Alle
priser er oppgitt uten mva. Begge systemene vil bytte ut ringetablåer ved hovedinngangene i 1. og 6.
etasje. Sykkelinngang og garasje er ikke inkludert.
Se innkalling for ytterligere informasjon.
Forslag til vedtak: Det eksisterende porttelefonsystemet byttes til Defigo-systemet. Borettslaget dekker
ikke individuell tilpasning av løsningen eller svarapparater.¨
Nye boder i 3. etg
Det er 160 boligseksjoner i Fossheim borettslag. Hver boligseksjon har kun én tilhørende bod. Boligene i
blokken er veldig små, og ting kan fort samle seg opp både inne i boligen og i bodene. I dag er detkuntre
boder i blokken som er for langtidsleie. Disse er opptatte, og det har ikke vært rullering på de på mange
år, og de er med andre ord ikke tilgjengelig for alle beboerne. Per i dag står det oppført minst syv beboere
i kø for å leie disse. Mange flytter ut av blokken før de er kommet frem i køen.
I 3. etasje står det et helt ubenyttet gulvareal på ca. 120 m2. Dette er det samme som 4 hele leiligheter,
som står helt tomme. Disse rommene står riktignok inne i konstruksjonen, og egner seg ikke som
oppholdsrom. Derimot egner de seg bra for oppbevaring av eiendeler (bodområder). Fra gammelt av har
disse rommene vært brukt som fryserom, med store frysere. Men nå står rommene helt tomme (for
utenom en stor fryser som står i det ene av de firestore rommene).
Det kan etableres 26 boder på ca. 2.5-2.6m2, samt én stor bod på ca. 6 m2 på disse arealene, og det
relativt lite omfattende arbeid som må til for å etablere disse.
Ved etablering av 27 nye boder, med pris 250 kr for bod på 2.5 m2og 350kr for bod på 6 m2, vil
borettslaget få:
Årlige inntekter på ca. 66 000 -82 000 kroner (80 -100% utleid)
Inntektene vil bidra til å holde beboernes fellesutgifter nede. Eventuelt så kan inntektene brukes til drift av
borettslaget, og nye investeringer og oppgraderinger i bygget. Dermed vil disse inntektene bidra til å
styrke borettslagets finansielle balanse. I realiteten, så vil prisen for å leie en bod være mindre enn 250
kroner, siden inntektene til borettslaget går tilbake til fellesskapet.
Kostnad for etablering av nye boder:
Det er estimert at kostnaden for etablering av 27 nye boder er på ca. 230 000 -260 000 kroner.
Inntektene fra utlån av bodene vil etter kort tid (sannsynligvispåca. 3-4 år) betale ned hele kostnaden av
investeringen.
På lang sikt vil inntektene bidra til lavere felleskostnader for beboerne og ekstra inntekter for borettslaget.
Bakgrunnen for at det foreslås 24 -27 boder er at det står en stor fryser som okkuperer gulvarealet i det
ene rommet hvor det kan etableres tre boder av størrelse 2.5 m2. Dersom kostnaden av å fjerne fryseren
er høyere enn det som er tenkt, kan 24 boder vurderes (evt. fler om mylig). Skisse av fordeling av
bodeneog pris estimater vedlagt.
Styrets innstilling
Etablering av nye boder i kjølerom-området er i tråd med hva styret har ytret ønske om tidligere, og i tråd
med vedtaket fra generalforsamling 2017 om at styret skal utrede omdisponering av arealet. Styret er, i
det sakspapirene går i trykken, i anbudsrunde sammen med OBOS Prosjekt og får bistand til å utrede og
prisestimere omgjøring til boder.
For å holde prisen nede har styret bedt oppdragstakere om å prisestimere å bygge ca 20 boder i 3 av 5
foreslåtte arealer, og uten riving av eksisterende panel. Styret ønsker ikke å ta i bruk fryserommet og
vaktmesterkontoret, ettersom disse arealene har annen bruk i dag, og omgjøring her vil kreve større
økonomiske inngrep. Styret er usikker på kostnadsrammen for prosjektet, og vil presentere mottatte
pristilbud på generalforsamlingen.
Forslag til vedtak 2: Fra Styret: Det etableres 20 boder i tre av de gamle kjølerommene i 3. etasje til lang-
og korttidsutleie for beboere.
Vedtak: Klart flertall for forslag til vedtak 2, forslag til vedtak 2 vedtatt.
Nytt låsesystem for sykkelgarasjen
I dag låses dørene inn til sykkelrommene med samme nøkkel som til vaskeriet og fellesbalkongen (den
gamle inngangsnøkkelen). Dørene har ikke smekklås, så man må manuelt låse døren etter seg. Mange
glemmer dette, og som konsekvens står dørene inn til sykkelrommene ofte åpen og ulåst. Det har
forekommet tyverier i sykkelrommene. Syklene står ikke så trygt som de burde gjøre der. I tillegg så er
låsen på døren inn til den innerste sykkelrommet nærmest helt ødelagt, og den er vanskelig å låse - og
derfor er det mange som dropper å låse den etter seg. Dessuten må man alltid ha med seg denne ekstra
nøkkelen for å få tilgang til sykkelrommene.
Styret stiller seg positiv til intensjonen i forslaget, men ønsker å se dette i sammenheng med ev. bytte av
dører og generell utbedring av sykkelparkeringen - dette er et arbeid som allerede er i gang i styret. I
sammenheng med dette arbeidet er det gjennomført brannteknisk vurdering av området som ble ferdig i
april. Bytte av dører og låsesystem vil være en naturlig del av dette, men dersom vi bytter låsesystemer før
dette arbeidet går i gang, vil dette føre til unøding bruk av penger. Styret ønsker dermed at forslaget kun
tas til orientering og tas med i det videre arbeidet. Styret vet at det fra tidligere låsbytter er betydelige
kostnader ved bytting av låser på branndører. Det har tidligere vært hentet inn priser på bytte av nevnte
låser, men styret anså da kostnaden å være uforholdsmessig høy, spesielt fordi dørene er gamle. Styret
er ikke kjent med at det har vært tyverier fra sykkelbodene siden vann- og avløps-prosjektet, og dermed
ser vi heller ikke behovet for bytter av låser som akutt.
Forslag til vedtak 1: Fra Ole Andre Kristiansen: Låsene til sykkelgarasjene skal skiftes til samme system
som for blokkens ytterdører (nøkkelbrikker og smekklås)
Forslag til vedtak 2: Fra styret: Saken tas til orientering
Vedtak: Forslag til vedtak 1, ikke vedtatt mot én stemme for. Saken tas til orientering.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Framleie må godkjennes av styret. Søknad sendes på skjema til OBOS.
Andelshaveren har helt ut ansvar overfor borettslaget for alle skader og ulemper som borettslaget eller
andelshaveren får ved sin framleie. Framleieren må ikke flytte inn før godkjenning foreligger. Framleie er
normalt 2 år.
Vei/vann/kloakkOffentlig.
ReguleringBoligen er regulert til byggeområde for boliger iht. S-2937.
Pågående byggesaker:
Thorvald Meyers gate 5 - Utskifting av to heiser saksnummer 201918606
- Les mer her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201918606
Thorvald Meyers gate 5 - Rehabilitering av bad saksnummer 201501999
- Les mer her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201501999
Mølleparken 4 - Bruksendring til undervisningslokaler, mindre innvendige endringer og oppføring av nye
sykkeloppstillingsplasser - Noroff høyskole saksnummer 202111106
- Les mer her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202111106
Pågående plansak:
Vogts gate - Toftes gate - Bestilling av oppstartsmøte - Fremkommelighetstiltak for trikk - Saksnr
202315257
- Les mer her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202315257
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 580 000,- (Prisantydning)
kr 396 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 976 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr for å forhåndsvarsle forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 985 181,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 993 431,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.Det er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Tilstandsrapport (Kr.8 800)
Visningshonorar x3 (Kr.8 700)
Provisjon (Kr.52 988)
Tilrettelegging (Kr.15 900)
Fornying av Finn-annonse (Kr.2 000)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.9 494,40)
LOOK markedsføring (Kr.5 000)
Fotografering (Kr.7 700)
Grunnpakke borettslag (Kr.15 500)
Henvendelse til finansinstitusjon (Kr.1 000)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.3 500)
Markedspakke 1 (Kr.21 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Totalt kr. (Kr.158 482,40)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer75-24-0008
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseEiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingNovum Eiendomsmegling AS
EIE Stovner
Org. nr: 990224463
Stovner senter 3
0913 Oslo
Tlf: 22 30 18 00
Ansvarlig meglerDaglig leder | Eiendomsmegler MNEF | Partner Petter Eia Haavi
SaksbehandlerePetter Eia Haavi
EIE Stovner
Daglig leder | Eiendomsmegler MNEF | Partner
Mob: 90 79 19 94 / E-post: peh@eie.no