Bilde 1 av Thurmanns gate 14CBilde 2 av Thurmanns gate 14C
Digital salgsoppgave
Thurmanns gate 14C

0461 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er en betaversjon

Tjenesten er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med at dette er en betaversjon som er under utprøving, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Still et spørsmål og jeg skal forsøke å finne svaret for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvor mange soverom er det?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
  • "Hvordan er utsikten?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Innbydende og barnevennlig 4-roms endeleilighet med moderne kjøkken - Arealeffektiv og gjennomgående - Peis
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
214
Antall soverom
3 soverom
Internt bruksareal (BRA-i)
67 m²
Bruksareal (BRA)
82 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
15 m²
Fellesutgifter
kr 4 287 / Mnd
Prisantydning
kr 6 300 000
Omkostninger
kr 173 150
Fellesgjeld
kr 193 101
Totalpris
kr 6 666 251
Fellesformue
kr 14 363
Byggeår
1911
Tomt
Eiet tomt 29591 m²
Oppdragsnummer
125240308
Prisantydningkr 6 300 000,-
Fellesgjeldkr 193 101,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 250,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Dokumentavgiftkr 162 700,-
  
Totalpris kr 6 666 251
Eiendom
Thurmanns gate 14C, 0461 Oslo

Matrikkel
Gnr. 221 Bnr. 101 Snr. 214 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Arealer
Totalt BRA 82 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 67 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 15 kvm
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Areal
Primærrom: 67 kvm, Bruksareal: 82 kvm, BRA-i: 67 kvm , BRA-e: 15 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
3

Byggeår
1911

Tomt
Eiet tomt 29591 kvm

Prisantydning
6 300 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Heiki Nygård Takstdato: 13.06.24
Befaringsdato: 11.06.2024

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 193 101,- pr. 13.06.2024
Andel fellesformue: kr. 14 363,- pr. 31.12.2023

Totalpris inkl. omkostninger
kr 6 300 000,- (Prisantydning)
kr 193 101,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 493 101,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 162 700,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 163 900,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 657 001,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 666 251,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 4 287,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
Tv-kabel/fiber, trappevask, vaktmestertjenester, kommunale avgifter, forretningsførsel, betjening av andel fellesgjeld, avsetning til drift og mindre vedlikehold.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i sameiet.

Eier
Asger Hedegaard Christensen

Parkering
Parkering etter gjeldende bestemmelser for området.
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt - også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5940 kroner for ett år.
Motorsykkel og moped: 2970 kroner for ett år.
El-bil : 2000 kroner for ett år.
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år.

Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon og priser for andre transportmidler se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/

Beliggenhet
Butikker og servicetilbud:
Det er flere koselige kafeer og restauranter som Sagene lunsjbar, Helt rått, Mjöl, Kaffebrenneriet, Mysterud, Jungel pizza, Bamboo, Sagene samfunnshus m.m i nærmiljøet. Nærmeste dagligvarebutikk er Coop Extra (rett over gaten). På Sagene Torg finner man det meste av frukt og grønt. Ellers er Rema 1000 og Joker i umiddelbar nærhet, Joker har åpent hele døgnet! Det finnes også klesbutikker, hudpleier, apotek m.m. i området. Nærmeste kjøpesenter er Storo Storsenter som pr. i dag huser 130 butikker.

Utdanning:
Universitetet på Blindern, BI i Nydalen, Tannlegehøyskolen, Veterinærhøyskolen, Sykepleierskolen på Lovisenberg og Arkitekthøyskolen er i nærhet. Ullevål Universitetssykehus ligger noen minutters gange unna.

Treningstilbud:
SATS ligger midt i Sagene Ring et par minutter fra leiligheten. SATS er også på Storo storsenter. Myrens Sportssenter på Torshov er et flott senter med lyse og luftige lokaler i Myrens Verksted. Her har man tilgang til treningssenteret, OsloSquash, Klatreverket og Golfsenteret.

Rekreasjonsmuligheter og parker:
Akerselva er like ved, og her går det en hyggelig tursti langs elvebredden, ned til sentrum og til Maridalen/Nordmarka med sine mange turmuligheter, sommer som vinter. Bydelen kan by på flere fantastiske grøntområder som Akerselva Miljøpark, Myraløkka, Gråbeinsletta, Torshovparken, Bjølsenparken, Vøyenvolden gård, Iladalen og Voldsløkka. Ved Bjølsenparken ligger idylliske Bjølsen Kolonihage. Nærmeste nabo til Rivern er Geitmyra skolehager som en fantastisk lokal oase for rekreasjon både hverdag og helg.

Bebyggelse
Eiendommen ligger i et område regulert til boligbebyggelse.

Tomt
Eiet tomt, 29591 kvm. Pent opparbeidet tomt med asfalterte gangveier, busker, trær og beplantning og flere plantekasser mellom blokkene. Felles sykkelparkering, barnevognsoppbevaring og moderne avfallssystem. Hyggelig lekeplass og skjermet bakgård innerst på sameiets tomt med gressplen, sittebenker og lekeapparater.

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Skoler:
Bjølsen skole (1-10 kl.) 6 min. gange, 0.5 km.
Lilleborg skole (1-7 kl.) 13 min. gange, 1 km.
Sagene skole (1-10 kl.) 12 min gange, 1 km
Voldsløkka ungdomsskole (8.10 kl.). 1,1 km
Vestre Aker skole (8-10 kl.) 18 min. gange, 1.5 km.
Fagerborg skole (8-10 kl.) 22 min gange.
Foss videregående skole 18 min. gange, 1.5 km.
Nydalen videregående skole 24 min. gange, 1.9 km.
Boligen sogner til Sagene Barneskole.
https://www.oslo.kommune.no/skole-og-utdanning/skoleoversikt-og-skolekrets/skolekrets-barneskole/

Barnehager:
Pontoppidan barnehage (0-6 år) 1 min. gange.
Dronning Louises barnehage (1-5 år) 3 min. gange.
Maridalsveien barnehage (1-5 år) 3 min. gange.

I henhold til nabolagsprofil.

Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Offentlig kommunikasjon
Meget god offentlig kommunikasjon (ca. 900 bussavganger i døgnet) rett ved leiligheten. Som bl.a. busslinje nr. 20 (Galgeberg - Skøyen), 34 (Ekeberg - Tåsen), 37 (Nydalen - Helsfyr) og 54 (Kværnerbyen - Kjelsås). Trikk fra Torshov. Busslinje 54 har også avganger natt til lørdag og søndag. Busslinje 37 med avganger hele døgnet! Flybussen til Gardermoen fra Arkitekt Rivertz' plass. Se rutetider på: "ruter.no"

Inneholder
Boligen ligger i byggets 1. etasje: Entré, bad/vaskerom, 3 soverom, kjøkken og stue.

I tillegg disponerer leiligheten 2 boder i kjeller og 2 boder på loft, samt felles bod med v.vannsbereder. Eier har også privat vaskemaskin i felles vaskerom i kjeller.

Byggemåte
Bygningen er fundamentert med grunnmur i teglstein antatt til sprengsteinsfylling og fast byggegrunn. Yttervegger er oppført i grunnmur og i
murkonstruksjon utvendig pusset og malt. Takkonstruksjon er av type saltak tekket med takstein. Etasjeskillere i betong mellom etasjene. Adkomst til boligene via innv. trapperom.

Vinduer:
Vinduer i tre med isolerglass hovedsakelig fra nyere tid og koblede vinduer fra eldre tid.

Ytterdør:
Ytterdør i fabrikkmalt utførelse antatt fra 1990-tallet. Kikkehull. Brannklassifisert.

Primærrom
Primærrom: 67 kvm
Følgende rom er inkludert i P-rom: Entré, bad/vaskerom, 3 soverom, kjøkken og stue.

Bruksareal
Bruksareal: 82 kvm

Boder
2 boder i kjeller på til sammen ca. 10 kvm. Felles bod med varmtvannsbereder på ca. 6 kvm.
2 stk. loftsboder på til sammen ca. 5 kvm.

Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Standard
Kjøkken:
Stilren og moderne kjøkkeninnredning fra Kvik type Ombra med integrerte hvitevarer fra 2021. Innredningen har glatte fronter med innfreste håndtak. Ombra er i en vakker frodig grønn. Frontene er laget av resirkulerte PET-flasker, og har en matt stil med silkemyk følelse som er lett å holde ren. Hver front på 60 cm resirkulerer 14 PET-flasker og resirkulerte trefibre på innsiden, og produsert med tanke på neste generasjon. Heltre benkeplate med underlimt oppvaskkum med ett-greps blandebatteri. Integrerte kvalitetshvitevarer fra Siemes(2021) er stekeovn, induksjon platetopp med integrert kullfiltervifte og kjøl/frys fra Samsung. Helintegrert oppvaskmaskin fra Miele . Malte flater over benk. Komfyrvakt fra 2024 over platetopp og automatisk lekkasjestopper i kjøkkenbenk. Plasstilpassede høyskap i vegg. Praktisk plasstilpasset nisje i bjørk med oppbevaring og sittebenk fra 2024.

Baderom:
Bad med flislagte vegger og gulv med varmekabler. Malte flater i himling med downlights. Baderomsinnredning i hvit glatt utførelse med heldekkende servant og ett-greps bl. batteri. Speil over servant og belysning. Innmurt og flislagt badekar med dusjarmatur. Vegghengt toalett. Innredning og sanitærutstyr antatt fra tidlig 2000-tallet.

Innvendige overflater:
Innvendige gulv er hovedsakelig overflatebehandlet med 1-stavs heltre eik.
Innvendige vegger er hovedsakelig overflatebehandlet med malte flater.
Innvendige tak er hovedsakelig overflatebehandlet med malte flater.
Overflater hovedsakelig fra varierende alder. Malt overflater sist i 2021, alle gulv i heltre eik ble slipt og lakkert i 2021 av profesjonelt gulvsliper-firma, Gulv Tech AS.

Innvendige dører:
Innvendige dører i malt profilert utførelse fra byggeåret, glassfelt i enkelte dører. Selger har malt lister og dører i 2024.

Ildsted:
Ildsted av type vedovn plassert i stue fra byggeåret. Teglsteinpipe med sotluke plassert i kjeller.

Følgende registrerte avvik ihht. tilstandsrapporten:

TG 2 - Avvik som kan kreve tiltak:
Utvendig > Vinduer:
Karmene i vinduer er slitte og det er sprekker i trevirket.
Anbefalt brukstid er mer enn 50% passert på originale vinduer. Vinduer med normal bruksslitasje og ingen større avvik ble registrert befaringsdag. Det
gjøres oppmerksom på at ikke alle vinduer er funksjons-testet, noe slark i låsemekanismer og at vindu kan ta i karm kan forekomme på eldre vinduer

Utvendig > Dører:
Ytterdør i fabrikkmalt utførelse antatt fra 1990-tallet. Kikkehull. Brannklassifisert.
Stedvis synlig slitasje grunnet alder. Normal brukstid på 30 år er lagt til grunn for vurderingen. Det er enkelte hakk og sår i dørblad og karm. Enkelte slitt tettelister.

Innvendig > Overflater:
Det er noe slitasje på gulv på kjøkken og etter dør som subber i gulv på et soverom.

Innvendig > Radon:
Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre.

Innvendig > Pipe og ildsted:
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på pipe.
Det er sprekk i peiskappe og på ildfast plate på gulv.
Det bør vurderes utbedring av sprekk i peiskappe og utskiftning av ildfast plate på gulv.

Innvendig > Innvendige dører:
Anbefalt brukstid er mer enn 50% passert på originale dører. Dører med normal bruksslitasje og ingen større avvik ble registrert befaringsdag, men noe
slitasje på dørblader og karmer. Det gjøres oppmerksom på at ikke alle dører er funksjons-testet, noe slark i låsemekanismer og at dør kan ta i karm kan
forekomme på eldre dører. Det må forventes noe vedlikehold og justering av enkelte dører.

Våtrom > Overflater vegger og himling:
Det er vindu/dør med ikke fuktbestandige materialer i våtsonen (ved vask, dusj, badekar, osv.), løsningen eller byggematerialet er uegnet Bom i et par fliser ved blandebatteri i dusj Det er uheldig med vindu i våtsonen og det anbefales tildekking ved bruk av badekar. Ingen negative avvik observert i området befaringsdag men, det frarådes allikevel vindu i en våtsone på et rom definert som våtrom.

Våtrom > Overflater Gulv:
Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn 25 mm.
Det er påvist sprekker i fliser.
Det bemerkes at det ikke er optimalt fall på gulv mot sluk og ingen oppkant ved dør. Det er sprekk i 4 fliser ved sluk og 5 fliser mellom wc og servant. Noe sprang og ujevnheter.
Konsekvens/tiltak:  Det må utføres utbedringer av fallforhold for å sikre våtrommet mot lekkasjer til tilstøtende røm da det ikke er fysisk sikring med en 15mm oppkant mot
dør. Det anbefales utskiftning av fliser med sprekk.

Våtrom > Sluk, membran og tettesjikt:
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen.
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på slukløsningen.
Konsekvens/tiltak: Overvåk tilstanden jevnlig.

Våtrom > Sanitærutstyr og innredning:
Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne.
Det er påvist skader på innredning.
Konsekvens/tiltak: Ved implementering av innebygget sisterne var det ikke krav om lekkasjesikring, konstruksjonen bør jevnlig observeres. Det anbefales vedlikehold av innredning. Svelling på innredning Svelling på innredning.

Våtrom > Ventilasjon:
Ventilasjonsaggregatet har passert mer enn halvparten av forventet brukstid og skader kan oppstå.

Tekniske installasjoner > Vannledninger:
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger.
Konsekvens/tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg.
I forbindelse med oppgradering av våtrom vil det være naturlig med utskiftning av rør.

Tekniske installasjoner > Avløpsrør:
Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Konsekvens/tiltak: Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg.

Tekniske installasjoner > Ventilasjon:
Det er påvist mangelfull ventilasjon på ett eller flere rom i boligen.
Det er ikke ventil på soverom som tidligere var kjøkken.
Konsekvens/tiltak: Det bør etableres veggventiler/vindusventiler i alle oppholdsrom som ikke har det.

Tekniske installasjoner > Varmtvannstank:
Det er påvist at varmtvannstank er over 20 år.

Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg:
Det foreligger ingen kontrollrapport fra offentlig myndighet - Det Lokale El tilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser som er yngre enn 5 år.

Kjøkken > Avtrekk:
Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen.

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Utdrag fra selgers egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er/har vært feil ved våtrommene, f. eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader?
Ja. 2 overflateriss i fliser på bad.

Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Oslo-Akershus Rørleggerbedrift AS
Trekking og tilkopling av nye rør for vann og avløp til nytt kjøkken, samt installasjon av waterguard.

Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende?
Ja. Enkelte riss i maling.

Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)?
Ja, kun faglært. Firmanavn: Leithe og Christiansen AS
Flytte el anlegg på kjøkkenet da kjøkkenet skal flyttes til et annet rom. Det er trukket nye ledninger til nye stikkontakter, oppvaskmaskin, komfyr, ovn, kjøleskap, samt installasjon av komfyrvakt.

Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift om lavspenningsanlegg)?
Ja. Samsvarserklæring foreligger.

Andre kommentarer fra selger:
2024 - Malte lister og dører
2024 - Kryssfiner i nisje med sittebenk.
2024 - Montering av ny komfyrvakt. firma: Leithe & Christiansen AS
2021 - Kjøkkenet flyttet fra soverom til oppholdsrom.
2021 - utført el-arbeider ifm. etablering av nytt kjøkken inkl. montering av komfurvakt. Arbeidet ble gjort av Leithe & Christiansen AS.
2021 - Det ble utført rørlegger-arbeider i forbindelse med nytt kjøkken. Jobben ble utført av Oslo-Akershus Rørleggerbedrift AS.
2021 - Alle gulv i heltre eik ble slipt og lakkert, av profesjonelt gulvsliper-firma, Gulv Tech AS.
2021 - Intern dør mellom stue og gang/entré ble flyttet og åpning blendet. Dette for å gi bedre plass til nytt kjøkken.
2021 - Dør mellom nytt kjøkken og soverom ble flyttet og det ble bygget nisje for innbygget kjøleskap, samt sittenisje med overskap på nytt kjøkken.
2021 - Alle overflater - vegg og himling ble malt.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger uattestert "ekspedisjonsdokument" på bygget datert 1916.

Det foreligger "ekspedisjonsdokument" fra byggeåret. Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc.). Dette dokumentet kan være (ferdig) attestert, men i noen tilfeller er det bare registrert dato for byggeanmeldelse. Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges (attestert eller uattestert) for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp. Ekspedisjonsdokument kommer hovedsakelig i bygg som ble bygget på 1800-tallet og frem til rundt 1940-50.

Elektrisk anlegg
Sikringsskap plassert i oppgang utstyrt med automatsikringer, automatisk måler og innholdsfortegnelse.
Innmat sikringsskap med ukjent alder.
El-anlegg i boligen er hovedsakelig med varierende alder.
Strømtilførsel til boligen via nedgravd kabel.

Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Vedfyring og elektrisk oppvarming av boligen/leiligheten.
Gulvvarme på bad.

Dersom det ikke er varmekilder i alle rom, fravikes NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G

Kommunale avgifter
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.

Fordeling felleskostnader
Totale felleskostnader kr. 4.691,- pr. Mnd.
Tv-kabel/fiber, trappevask, vaktmestertjenester, kommunale avgifter, forretningsførsel, betjening av andel fellesgjeld, avsetning til drift og mindre vedlikehold.

Herav:
Felleskostnader: 4 287, -
Kabel-tv/internett Telenor: 404, -

Felleskostnadene økte 01.01.2024 og øker med 10% fra 01.07.2024, nye felleskostnad er opplyst ovenfor da denne vil være gjeldende for kjøper.

*Alle seksjonseiere i Det Rivertzske Sameiet skal i løpet av 2025 og 2026 nedbetale 50% av egen seksjons andel av sameiets felles lån pr. 31.12.2024. Nedbetalingen skal innbetales over 8 like store terminer fordelt jevnt over toårsperioden. Styret krever inn pengene med hjelp av OBOS Eiendomsforvaltning. Manglende eller for sen innbetaling av terminbeløp vil belastes seksjonseier med morarenter fra forfall og til betaling skjer. Terminbeløpene er stipulert til å utgjøre ca. 12.103 kr. pr. termin. for denne seksjonen, men beløper er etter oppsatt budjsett og ikke endelig.

Faste løpende kostnader
Mye dekkes gjennom felleskostnadene. Normale tillegg vil være strøm, innboforsikring etc.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Sameiet har ett lån pr. 13.06.2024:
Långiver: OBOS05-98208093096
Lånenr.: OBOS05-98208093096
Annuitetslån med 12 terminer
Restsaldo kr. 51.620.874,-
Innfrielsesdato/restløpetid 28 år 10 md.
Rentesats er 6,95 %
Andel restsaldo kr. 193.101,-
Kapitalkostnad kr.1.295,-

Forretningsfører gjør oppmerksom på at de kan ha mottatt varsel om renteendring som ikke er iverksatt pr dags dato.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Forsikring med polisenummer
Gjensidige Forsikring Polisenummer: 76464003

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig: kr 1 536 457
Som sekundærbolig: kr 5 838 535

Sameie
Sameie: Det Rivertzske Sameie, Orgnr: 993529346
I 2009 ble det Rivertzske Sameiet opprettet og består av 311 boligseksjoner og 7 næringsseksjoner.
www.rivern.no
Sameiet har egen driftsleder: Espen Bergan, post@rivern.no.
Sameiet benytter Vibbo.
Dugnad må påregnes.

River´n har en god vedlikeholds- og rehabiliteringshistorikk.

Drift:
Sameiet har i dag en person ansatt på fulltid, driftsleder Espen Bergan. Han er ansvarlig for den daglige driften av Det Rivertzske Sameiet. Han planlegger, igangsetter og koordinerer prosjekter i sameiet, han følger opp eksterne leverandører, og besvarer henvendelser fra seksjonseiere og beboere. Han kan kontaktes på: post@rivern.no

Sameiet benytter seg av forskjellige spesialiserte leverandører av tjenester. Vi presiserer at seksjonseiere ikke skal kontakte disse leverandørene selv, og anmoder om at alle henvendelser skal gå til driftsleder.

Rudolfsen vaktmestertjenester tar seg av enkelte vedlikeholdsoppgaver ved behov. De tar seg også av bortkjøring av hensatte gjenstander på sameiets område. Dessverre er dette tidvis en stor utgiftspost for fellesskapet.

Gårdreform står for snømåking og strøing.

En hjelpende Hånd er en ny leverandør i sameiet, og skal stå for plenklipping, beskjæring av busker og trær, samt fjerning av løv.

Absolutt Rent er også en ny leverandør, og blir ansvarlig for trappevask og matter i oppgangene.

Sameiet har nylig inngått rammeavtale med henholdsvis rørlegger og elektriker, med rabatterte priser som også skal komme seksjonseiere til gode ved privat oppussing. Mer informasjon om dette vil komme på hjemmesidene våre.

Dyrkingskassene på fellesområdet:
Dersom man ønsker å være med i dyrkingsgruppa og kanskje sikre seg en kasse på sikt, finner man informasjon her: www.facebook.com/groups/riverndyrking

Barnevognsoppbevaring:
Styret mener det er viktig å kunne tilrettelegge for at de som får barn kan bli boende i River'n. Barnevognskurene har blitt tatt godt imot av flere, og ønsker du tilgang til skuret kan du kontakte driftsleder.

Inngangsdører:
Individuell utskifting av inngangsdører til leilighetene: Styret opplyser at ingenting kan gjøres med inngangsdørene til leilighetene uten at det er forhåndsgodkjent av styret. I utgangspunktet er det lagt til rette for at alle dørene skal være like / har samme utforming. Der enkelte sameiere opplever problem tilknyttet sin dør, må det sendes en søknad til styret, hvis eventuell utskifting ønskes.

Ta kontakt med driftsleder vedrørende utskiftning av vinduer, arbeider som påvirker ventilasjonsanlegget og en del oppussingsarbeid. Husk at du må gjøre deg kjent med sameiets vedtekter og ordensregler. Driftsleder har fullmakt fra styret til å godkjenne søknader fortløpende. Mer info finnes på www.rivern.no/soknader/

Følgende ble vedtatt på årets generalforsamling:
  • Tak- og piperehabilitering:
I forbindelse med renovering av sameiets tak og piper har sameiet opparbeidet seg et lån i OBOS-banken på  i underkant av 52 millioner kroner. Et sameie har dårligere rentebetingelser en privatkunder og borettslag, og  vi har i dag en rente på omtrent 7 %. Lånets størrelse gjør at sameiets økonomi og spillrom for daglig drift, nødvendige utbedringer og  oppgraderinger begrenses. Store deler av innbetalte felleskostnader går med til nedbetaling av renter og  avdrag på lån, og sameiet står dårlig rustet dersom det blir behov for utbedringer av bygningsmassen. Noe som er sannsynlig med tanke på byggenes alder.

På årsmøtet i 2023 ble det framlagt et forslag om at styret skulle finne alternativer for at seksjonseierne skulle kunne nedbetale sin andel av fellesgjelden. Dette har også vært motivasjonen bak forslaget styret nå legger fram.
Styret ønsker å nedbetale halvparten av sameiets lån gjennom innhenting av kapital fra sameiere. Dette ønsker vi å gjøre over en periode på to år, med fire avdrag i året, og totalt åtte avdrag til sammen.

Eksempel på seksjonen:
En seksjon på 67 kvm har en fellesgjeld på ca. 193 641 kr. Det foreslås at beløpet som skal nedbetales er ca. 96 821 kr. og terminbeløpene vil bli på ca. 12 103 kr. Merk at dettte er eksempel forslag og avvik kan forekomme.

Det ble vedatt på årets generalforsmaling at alle seksjonseiere i Det Rivertzske Sameiet skal i løpet av 2025 og 2026 nedbetale 50% av egen seksjons andel av sameiets felles lån pr. 31.12.2024. Nedbetalingen skal innbetales over 8 like store terminer fordelt jevnt over toårsperioden. Styret krever inn pengene med hjelp av OBOS Eiendomsforvaltning. Manglende eller for sen innbetaling av terminbeløp vil belastes seksjonseier med morarenter fra forfall og til betaling skjer.
  
  • Omfordeling av kostnader ved trappevask:
Det ble vedtatt at utgifter til trappevask skal fordeles mellom seksjonseierne i tråd med den enkelte seksjonseiers sameiebrøk. Egen post for trappevask fjernes fra husleiegiroene og bakes inn i sameiets felleskostnader på lik linje med  øvrige driftskostnader.Dette vil medføre en liten økning i felleskostnadene. Denne økningen løper fra 1. august og er tatt høyde for i opplyste felleskostnader på seksjonen.

Styrets arbeid - vedlikehold:
Tak- og piperehabiliteringen:
I 2023 ble vi endelig ferdig med rehabiliteringen av de siste takene i sameiet. Prosjektet har tatt 10  år, og det er trygt og godt at vi nå er i havn med et så omfattende prosjekt.

Utearealer
Vi er stolte over sameiets utearealer, og at de blir finere år for år. Dyrkekassene for 2024 er  fordelt, men man kan stille seg på venteliste på facebook.com/groups/riverndyrking  Denne sommeren setter vi i gang med et lite prøveprosjekt med å anlegge blomstereng på et lite
område rett ved Espen sitt kontor. Vi håper det skal kunne være et lite bidrag i jobben med å
tilrettelegge for flere insekter.

Oppussing av ganger:
Oppgangen i bygget ble pusset opp i 2019. Resterende oppganger har blitt satt på pause grunnet økte kostnader i forbindelse med tak- og piperehabiliteringen. Styret vil i løpet av året vurdere om det er mulig å fortsette oppussingen i 2024, og om det da vil gjøres en ny vurdering i prioriteringen av oppgangene

Internkontroll elektro:
I desember 2022 gjennomførte Elvia tilsyn i 9 av våre 49 oppganger. Det ble totalt avdekket 38 avvik som vi ble pålagt å utbedre. I tillegg ble vi pålagt å etablere et internkontrollsystem. Sofienberg elektro har nå utbedret og lukket alle avvikene, gjennomgått de resterende 40 oppgangene hvor Elvia ikke hadde tilsyn, og etablert et veldig godt system for internkontroll som driftsleder nå benytter seg av.

Rensing av ventilasjon:
Vinteren 2016 ble ventilasjonsanlegget renset. Det er 11 oppganger, da inkludert denne, med utfordringer med trekkproblemer som i tillegg til rensing også har fått regulert ventilasjonen

Utskiftning av varmtvannsberedere
I januar sendte vi ut informasjon om økning i egenandel fra 10 000 til 12 000 ved bruk av  sameiets forsikring hos Gjensidige. Økningen skyldes i hovedsak alle skadene vi har hatt som følge  av lekkasje fra varmtvannsbereder, og vi anmodet alle som har varmtvannsbereder i benkeskap på  kjøkkenet om å skifte ut denne. Styret er glade for at 24 seksjoner så langt har benyttet seg av
tilbudet vi hentet inn, dette vil bidra til å redusere antallet skadesaker i fremtiden.

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Søknad om styregodkjennelse
Forhold som krever styregodkjennelse er fortsatt utleie, dyrehold, utskiftning av vinduer,  arbeider som påvirker ventilasjonsanlegget og en del oppussingsarbeid. Husk at du må  gjøre deg kjent med våre vedtekter og ordensregler. Driftsleder har fullmakt fra styret til å  godkjenne søknader fortløpende. Mer info finnes på www.rivern.no/soknader/
Du finner masse nyttig informasjon på sameiets nettside rivern.no.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
Sameiet har en avtale med Telenor som heter Komplett 100. I tillegg til bredbånd på 100 Mbps får beboere tilgang til flere valgfrie TV-kanaler, T-We og strømmetjenester som Viaplay og HBO MAX.
Bredbånd er inkludert i felleskostnadene og økte til kr. 404 i måneden fra 01.01.2024.

Varmtvannsbereder på 200 liter plassert i kjeller fra 1999.

Dyrehold
Dyrehold er ikke tillatt uten skriftlig samtykke fra styret.
Dyrehold og lufting av hund eller andre husdyr skal ikke være til sjenanse for andre beboere. Hund skal føres i bånd på sameiets område.

Diverse
Vedlikeholdsansvar
Den enkelte seksjonseier skal fullt ut og for egen regning vedlikeholde, påkoste og fornye egen bruksenhet.

Ytre vedlikehold av eiendommen med bygninger, fellesrom, fellesarealer, anlegg og utstyr, herunder trappeoppganger, inngangsdører til oppgangene og vinduer i fellesarealene, er sameiets ansvar. Sameiet har i dag en person ansatt på fulltid, driftsleder Espen Bergan. Han er ansvarlig for den daglige driften av Det Rivertzske Sameiet. Sameiet har ytterlige avtaler med følgende:

- Rudolfsen vaktmestertjenester tar seg av enkelte vedlikeholdsoppgaver ved behov.
- Gårdreform står for snømåking, strøing og vårrengjøring.
- En hjelpende Hånd klipper gress, beskjærer busker og trær, og fjerner løv.
- Absolutt Rent er ansvarlig for trappevask og matter i oppgangene.

(Seksjonseiere skal ikke kontakte disse leverandørene selv, alle henvendelser skal gå til driftsleder)

Annet
Hvit lampe montert på vegg i stua, svarte pendler over spisebord og på kjøkken, veggmontert reol på stua og i gang/entré medfølger ikke.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

1924/993507-1/105  Erklæring/avtale  
 11.10.1924 
Bestemmelser om brannvegg/-dør
Overført fra: 0301-221/101
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1969/522591-1/105  Erklæring/avtale 
 01.12.1969 
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Med flere bestemmelser
Kan ikke slettes uten samtykke fra kommunen
Overført fra: 0301-221/101
Gjelder denne registerenheten med flere
 
1969/522595-1/105  Erklæring/avtale
 01.12.1969
Bestemmelse om trafostasjon/kiosk
Kan ikke slettes uten samtykke fra Oslo Lysverker.
Overført fra: 0301-221/101
Gjelder denne registerenheten med flere

2008/794385-1/200  Best. om adkomstrett  
 01.10.2008 
rettighetshaver:Knr:0301 Gnr:221 Bnr:230  
Gjelder denne registerenheten med flere

Utleie
Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.

Regulering
Eiendommen ligger i et byggeområde for boliger. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser S-1660, S-2255 og S-5058.

Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.

Eiendommen ligger innenfor område med reguleringsplan for ny vannforsyning i Oslo - Huseby vannbehandlingsanlegg (S-5058). Formålet med reguleringsplanen er å legge til rette for etablering av nytt vannbehandlingsanlegg og overføringstunneler for vannforsyning med tilhørende anlegg og konstruksjoner.

Byggesaker i området:
Arkitekt Rivertz Plass - Oppgradering av baner for basketball samt etablering av ny padelbane og lekeplass
Saksnummer: 202317686 - Byggesak            
Mottatt sak: 04.12.2023
Status: Søknad under behandling

Stockfleths gate 51 B - Bruksendring fra butikklokale til spa og treningssenter (tiltak utført)
Saksnummer: 202317151 - Byggesak             
Mottatt sak: 23.11.2023
Status: Rammetillatelse gitt

Stockfleths gate 47 - Bruksendring av loft til bolig
Saksnummer: 202453322 - Byggesak             
Mottatt sak: 08.03.2024
Status: Venter på tilleggsdokumentasjon

Plansaker i området:
Lovisenberggata 15 med flere - Dialogfase etter offentlig ettersyn - Tjenesteyting - Helse, pleie, omsorg med mere
Saksnummer: 201711927 - Reguleringssak                 
Mottatt sak: 10.08.2017
Siste bevegelse: 03.06.2024

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 6 300 000,- (Prisantydning)
kr 193 101,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 6 493 101,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 162 700,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 163 900,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 6 657 001,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 6 666 251,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Eierskiftegebyr forretningsfører (Kr.6 385)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 000)
Markedspakke (Kr.17 900)
Tilrettelegging (Kr.13 900)
Provisjon (meglerprovisjon) (Kr.40 000)
Visning/overtagelse pr.stk (2 stk) (Kr.5 980)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Innhenting av grunnbok (Kr.808)
CJ - Foto (Kr.4 000)
Oppgjør (Kr.7 500)
Tinglysning sikringspant selveier (Kr.500)
Kostnad for utsatt betaling (Valgfritt kr. 3.500) (Kr.3 500)
Totalt kr. (Kr.112 973)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
125-24-0308

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Hegdehaugen Eiendomsmegling AS
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Org. nr: 931569082
Hegdehaugsveien 24
0352 Oslo
Tlf:

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF Mikkel Johnsen

Saksbehandlere
Mikkel Johnsen
EIE Majorstuen & St. Hanshaugen
Eiendomsmegler MNEF
Mob: 90 14 27 45 / E-post: mj@eie.no

Morten Melsom
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 92 03 71 16
[/ E-post: mme@eie.no

Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Thurmanns gate 14C
For mer om objektet
Thurmanns gate 14C

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: