EiendomTokerudberget 20, 0986 Oslo, Etasje: 1
MatrikkelGnr. 99 Bnr. 69 Snr. 203 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 63 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 63 kvm
Følgende rom er inkludert i innvendig bruksareal: Entré, innvendig bod, baderom, åpne
stue-kjøkkenløsning og soverom.
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 14 kvm
ArealPrimærrom: 62 kvm, Bruksareal: 63 kvm, BRA-i: 63 kvm , TBA: 14 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1972
TomtFestet fellestomt 40839 kvm
Prisantydning2 950 000
TilstandsrapportTilstandsrapport er avholdt av Anders J. Bryhn, datert 11.06.2024.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 111 974,- pr. 23.05.24
Andel fellesformue: kr. 29 252,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. omkostningerkr 2 950 000,- (Prisantydning)
kr 111 974,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 061 974,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 8 950,- (Boligkjøperforsikring)
kr 69 450,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 79 900,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 141 874,- (Totalpris inkl omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 288,- pr. mnd.
Felleskostnad inkludererVarmt vann, Tv/internett, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter, nedbetaling av fellesgjeld,
driftskostnader og vedlikehold.
Totale felleskostnader per mnd er på kr. 3 288 og fordelt på følgende måte:
- TV/ internett: 451,-
- Felleskostnader: 2.837,-
I tillegg til felleskostnadene betales det månedlig kr. 368 for garasjeplass.
Kommunale avgifterKommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.
EierFredrik Os
Per Reidar Os
Elin Os
BeskrivelseVelkommen til Tokerudberget 20!
2-roms leilighet med hyggelig utsyn mot frodige grøntområder og beplantning. Leiligheten består av
entré, stue, kjøkken, bad, soverom og innvendig bod. Boligen har også en sydvest vendt terrasse på hele
14 kvm. Det er med andre ord god plass til utemøbler, og gode solforhold. I tillegg til boligens arealer
disponerer leiligheten èn bod i felles kjeller. Sameiet er et veldrevet sameie, med god økonomi. Det er
verdt å nevne at TV og internett er inkludert i de månedlige felleskostnadene. Boligen ligger i et område
med gode kollektivforbindelser, og har alle fasiliteter man trenger i hverdagen i nærheten.
Velkommen på visning!
ParkeringDet følger med én garasjeplass med leiligheten, plass nr. 1935. I tillegg til felleskostnadene betales det
månedlig kr. 368 i for garasjeplass.
Sameiet har garasjeplasser til utleie i gjesteparkeringshuset (E-feltet). Gjesteparkeringshuset" (E-feltet)
er pt. stengt i påvente av rehabilitering. "Gjesteparkeringshuset" (E-feltet) blir eid at tre sameier i
fellesskap (eierbrøk 1/3). De to andre sameiene har vedtatt med 2/3 flertall å rive og bygge nytt.
Tokerudtoppen har ikke hatt 2/3 flertall i årsmøte til dette tiltaket. Dog er det klart at garasjeanlegget må
rehabiliteres.
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt -
også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering.
Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år
- El-bil : 2 000 kroner for ett år
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.
BeliggenhetBoligen ligget sentralt og barnevennlig til på Stovner. Her bor du i et populært, rolig og bilfritt område.
Det er få minutters gange til Stovner Senter med alt av fasiliteter. Her er finner du blant annet diverse
forretninger, MENY, Deichman bibliotek, vinmonopol, kiropraktor, tannlege mm. Stovner Senter ble i 2016
utvidet med 3-4000 nye kvadratmeter og 25 nye butikker. Blant annet har du Espressohouse, Nishiki
Sushi & Terrassen Kafe Stovner Senter.
Utenfor senteret er det opparbeidet sitteplasser, vannspeil, basketballbane, sandvolleyballbane, scene
etc. Fossumparken en av de fire bydelsparkene i Groruddalssatsingen. Stovnertårnet er Norges lengste
tårn og er en 260 meter lang gangbane som slynger seg 15 meter opp mellom trærne. Fra tårnet er det
fantastisk utsikt over Oslo, på kveldstid er tårnet pyntet med vakker belysning. Hit er det verdt et besøk! I
tillegg bygges det for tiden flotte Stovner bad i Fossumdumpa på Stovner. Stovner bad skal inneholde fem
bassenger, varm- og kald kulp, stup og sklie. I tillegg skal badet ha garderober, aktivitetssal,
styrketreningsrom, sosialt rom og kafé i tørr og våt sone. Byggearbeidene vil fortsette frem mot 2026, og
man håper å ønske alle velkommen til sommeren 2026.
Det er kort vei til marka, som med sine mange skogsveier og lysløyper åpner for gode turmuligheter hele
året. I tillegg er det meget gode aktivitetstilbud i området med bl.a. fine tur -og sykkelstier, slalåmbakke,
golfbane, tennisbane, fotballbane (kunstgress), svømming, klatre- og ridesenter. Her er det et ypperlig
tilbud til de som er glad i trening; treningstilbud og fasiliteter ligger i nærheten som f.eks. STOLT Trening
Stovner og Sats på Kalbakken.
BebyggelseDet er primært leilighets-/gårdsbebyggelse i området.
TomtFestet fellestomt, 40839 kvm.
Festekontrakt med Oslo Kommune fra 01.06.72 til 01.06.62. Festeavgiften er regulert fra 01.06.12 til kr
448 726 pr år (eller kr 224 363 pr halvår).
AdkomstSe vedlagte kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.
Offentlig kommunikasjonT-banens linje 4 og 5 (Bergkrystallen via Storo / Ringen via Tøyen) tar deg til sentrum, med hyppige
avganger og en reisetid på under en halvtime. I tillegg til T-banen er det gode bussforbindelser fra
Stovner, med buss nr. 64 og nr. 65 til Furuset samt nr. 67 til Galgeberg.
Det er enkelt å komme seg fra Stovner til Lørenskog, Lillestrøm og Skjetten med buss nr. 120
Gullhaug/Tømte og nr. 67 Lørenskog Sentrum. Nærmeste togstasjon er på Haugenstua. Med egen bil tar
du deg enkelt ut på både riksvei 4 og Østre Aker vei til E6. For øvrig er det ca. 12 km til Oslo sentrum, og
kjøreturen tar rundt 13 minutter med bil.
InneholderEntré, stue, kjøkken, soverom, bad, innvendig bod og terrasse.
ByggemåteSe vedlagte tilstandsrapport for teknisk beskrivelse av eiendommen.
BoderI tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 1 bod:
Kjellerbod som takstmann ikke har fått oppmålt.
StandardEiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. For den
utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport. Nedenfor følger
informasjon om forhold som har fått TG 3 og TG 2.
TG3 STORE ELLER ALVORLIGE AVVIK
Inngangsdør
Inngangsdør er trolig fra byggeåret. To låser, øverste fungerte ikke tilfredstillende.
Vurdering av avvik:
- Noen skader i døren. Dørbladet subber. Øverste lås fungerer ikke tilfredstillende.
Konsekvens/tiltak
- Utskifting må påregnes. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000.
Terrassedør
Original terrassedør i treverk. To-fløyet dør.
Vurdering av avvik:
- Elde og slitasje. Fungerer ikke tilfredstillende.
Konsekvens/tiltak
- Utskifting må påregnes. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000.
Sluk, membran og tettesjikt
Type sluk: Originalt støpejernssluk. Type membran: Ingen tilfredstillende membranløsning kunne
konstateres.
Levetidsbetraktning:
Levetid | Smøremembran over 15 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Banemembran over 20 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Vurdering av avvik:
- Ingen tilfredstillende membranløsninger. Rust i sluk.
Konsekvens/tiltak
- Oppussing må påregnes. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000.
Overflater og innredning
Kjøkkeninnredning består av profilerte fronter med knotter, laminat benkeplate, integrerte hvitevarer og
kum med blandebatteri.
Vurdering av avvik:
- Deler av innredningen er skadet. Stor bruksslitasje.
Konsekvens/tiltak
- Utskifting av kjøkken må påregnes. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000.
Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova
(tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig
myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken
kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder.
El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor
oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert
elektrovirksomhet.
DET BLE OBSERVERT FØLGENDE PÅ BEFARINGSDAGEN:
- Automatsikringer og skrusikringer i el.skap med / uten forbruksmåler er plassert i
-Inntaksledning/stigeledning i bygningen, alder: Fra byggeåret
- Hovedsikring:
- Utenpåliggende / skjult ledningsnett.
Evt. dokumentasjon på utførte elektroarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt.
nevnes i rapporten.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne,
utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei.
Spørsmål til eier
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert
menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
- Ukjent.
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ukjent.
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999?
- Ukjent.
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei.
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Ukjent.
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Ukjent.
Generelt om anlegget
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder,
jamfør eget punkt under varmtvannstank
- Ukjent.
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Ja.
Inntak og sikringsskap
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig
å sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Ukjent.
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ukjent.
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og
helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
- Ja. Det må gjøres en uavhengig el-kontroll pga. ikke fagmessig utførelse og risiko. Behovet for
oppgraderinger/utbedringer må vurderes av elektriker/el-takstmann, det må påregnes tiltak.
Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000.
Branntekniske forhold
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål som fremkommer under. Tilstandsgraden er
basert på retningslinjer til disse spørsmålene i bransjestandarden NS3600. Dette kan ikke
sammenlignes med en fullstendig kontroll av branntekniske forhold av offentlig myndighet, eller en
vurdering av boligens branntekniske forhold eller prosjektering fra en rådgiver med spesialkompetanse.
En bygningssakkyndig har verken kompetanse til å gi slik veiledning eller lov til å foreta en slik kontroll.
Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen. Det kan være feil og mangler
om branntekniske forhold som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom
på denne risikoen, og søk videre veiledning eller rådgivning.
Det må monteres ny(e) røykvarsler(e) og skaffes nytt brannslukningsapparat.
Forskrift om brannforebygging stilles det følgende krav til utstyr: Eier av boliger og fritidsboliger skal sørge
for at byggverkene har brannalarmanlegg eller et tilstrekkelig antall røykvarslere. Det skal være minst én
detektor eller røykvarsler i hver etasje, som skal dekke kjøkken, stue, sone utenfor soverom og sone
utenfor tekniske rom når dørene mellom rommene er lukket.
Eieren skal sørge for at boliger og fritidseiendommer er utstyrt med minst ett av følgende slukkeutstyr
som kan brukes i alle rom:
A) Formfast brannslange med innvendig diameter på minst 10 mm fast tilkoblet vannforsyningsnett.
B) Pulverapparat på minst 6 kg med ABC-pulver (Eller ABE pulver som har hatt ti-års service med
halsring).
C) Skum- eller vannapparat på minst 9 liter( A eller AB merking).
D) Skum- eller vannapparat på minst 6 liter med effektivitetsklasse på minst 21 A(A eller AB merking).
1. Er det mangler for brannslukningsutstyr i boligen iht. forskriftskrav på søknadstidspunktet, men minst
Byggeforskrift 1985?
- Ja.
2. Er det skader på brannslokkingsutstyr eller er apparatet eldre enn 10 år?
- Ukjent.
3. Er det mangler på røykvarsler i boligen iht. forskriftskrav på søknadstidspunktet, men minst
Byggeforskrift 1985?
- Ukjent.
4. Er det skader på røykvarslere?
- Ukjent.
Kostnadsestimat: Under 10 000.
TG2 AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK
Vinduer
2-isolérglass i treramme fra byggeåret.
Vurdering av avvik:
- Generell elde og slitasje.
Konsekvens/tiltak
- Utskifting må påregnes. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000.
Overflater
Gulvflater består av: Laminat og fliser på bad.
Veggflater består av: Malt betong, fliser på bad og malte plater.
Himlinger består av: Malt betong.
Vurdering av avvik:
- Stor bruksslitasje og noen stedvise sår/skader i gulv. Manglende listverk. Skruehull. Slitasjemerker.
Svelling i laminat.
Konsekvens/tiltak
- Utskifting av gulvflater må påregnes. Overflateoppussing av øvrige overflater må påregnes.
Overflater vegger og himling - baderom
Fliser på vegger. Malt betong i himling.
Vurdering av avvik:
- Noen sprekker. Stor slitasje.
Konsekvens/tiltak
- Oppussing må påregnes. Kostnadsestimat: 50 000 - 100 000.
Overflater gulv - baderom
Flislagt gulv. Fall rundt sluk på rom: BADEROM.
Følgende målinger av fall i retning sluk (høydeforskjeller) ble gjort i rommet: Fra gulvflis ved dørterskel til
topp slukrist: 19 mm, ikke tilfredstillende mht. dagens forskrift. Målt med krysslaser. Det er ikke
tilfredstillende fall til sluk i dusjsonen målt på flere tilfeldig valgte steder. Det er fall på gulv ved dørterskel i
retning sluk. Det er ikke tilfredstillende fall på gulvet for øvrig målt på noen tilfeldig valgte steder. Fall nevnt
over er målt med håndholdt vater og krysslaser. Oppmålingen er gjort ved tilfeldig valgte steder på
baderomsgulvet.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist at høydeforskjell fra topp slukrist til gulv/synlig topp membran ved dørterskel er mindre enn
25 mm.
Ikke tilfredstillende fallforhold. Sprekker i fliser. Noe bom. Oppussing må påregnes. Kostnadsestimat: 50
000 - 100 000.
Sanitærutstyr og innredning
Toalett. Servantskap. Dusjhjørne.
Vurdering av avvik:
- Elde og slitasje.
Konsekvens/tiltak
- Utskifting må påregnes. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000.
Ventilasjon
Mekanisk avtrekk fra baderommet, styres sentralt i sameiet.
Vurdering av avvik:
- For sterkt avtrekk, støyer. Det er ikke luftespalte under dørbladet.
Konsekvens/tiltak
- Oppgradering må påregnes. Utbedre avvik.
Tilliggende konstruksjoner våtrom
Hulltaking er ikke foretatt da det allerede er påvist andre avvik i våtsonen.
Vurdering av avvik:
- Hulltaking er ikke foretatt da det allerede er påvist andre avvik i våtsonen.
- Det er påvist andre avvik: Protimeter fuktapparat gjorde utslag langs sokkel i dusjhjørnet.
Konsekvens/tiltak
- Det må foretas tiltak for å lukke avviket. Oppussing må påregnes. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000.
Avtrekk
Ventilator med kullfilter
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra
kokesonen. Ventilator bør/må utskiftes uansett.
Vannledninger
Type rør: Kobberør, originale.
Fordelerskap: Ja, i veggen i underskap på kjøkken. Evt. lekkasjevann fra fordelerskap/vannrør blir ikke
ledet til drensspalte i vegg på baderommet fordi fordelerskapet er dels defekt/ikke funksjonelt.
Røranvisning: Nei, mangler.
Hovedstoppekran for leiligheten: Kuleventiler i fordelerskapet fungerte 100%.
Lekkasjestopper: Nei, anbefales.
Levetidsbetraktninger:
Levetid | Vannrør av kobber over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Rør i rør system over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
TEK17
Teknisk forskrift fra 2017 (TEK17) krever at installasjoner med vann i rom uten sluk i gulv skal sikres med
lekkasjestoppere. Evt. dokumentasjon på utførte rørarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover
det som evt. nevnes i rapporten. Dette gis TG2 på bakgrunn av NS3600:2018 "Valg av tilstandsgrader".
Vurdering av avvik:
- Dels defekt/ikke funksjonelt fordelerskap. Ingen dokumentasjon.
Konsekvens/tiltak
- Røropplegget i leiligheten må kontrolleres nærmere av rørlegger og det må gjøres
oppgraderinger/utbedringer mht. sikkerhet og brukervennlighet. Kostnadsestimat: 10 000 - 50 000.
Avløpsrør
Levetidsbetraktning
Levetid | Avløpsrør i plast over 25 år - "Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt" = TG 2.
Levetid | Støpejernsrør. Dominerende rørmateriale mellom 1950 og 1970 = TG 2/3.
Evt. dokumentasjon på utførte rørarbeider i leiligheten er ikke kjent for takstmann utover det som evt.
nevnes i rapporten. Dokumentasjon for utførelse foreligger ikke. Dette gis TG2 på bakgrunn av
NS3600:2018 "Valg av tilstandsgrader".
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige avløpsledninger.
Oppvarming
Panelovner.
Vurdering av avvik:
- Det mangler varmekilder.
Konsekvens/tiltak
- Montere nye panelovner. Det anbefales montering av varmekabler på baderommet både mht. komfort og
drift. Kostnadsestimat: Over 300 000.
TG2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Terrasse
Terrasse med adkomst fra stuen. Bygget med støpt dekke, støpt blomsterkasse og overbygget for øvrig.
Ved nedbør er det avrenning til Rekkverk høyde: 64 cm. Det er over 10m til bakken.
Generelt krav: Høyde på rekkverk ved balkonger, tribuner, passasjer og lignende skal være minimum 1,0
m. Der nivåforskjellen er mer enn 10,0 m, skal rekkverk ha en høyde på minimum 1,2 m.
Vurdering av avvik:
- Åpninger i rekkverk er ikke i henhold til krav i dagens forskrifter. Rekkverket er for lavt i forhold til dagens
krav til rekkverkshøyder. Bruks- og værslitasje. Markise ansees som defekt.
Konsekvens/tiltak
- Det er ikke krav om utbedring av rekkverkshøyde opp til dagens forskriftskrav. Vær klar over for lavt
rekkverk mht. risiko. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Etasjeskille
Støpt etasjeskille. Måling av høydeforskjeller med laser gjort i rom: STUE OG KJØKKEN.
Lokalt avvik måles med laser (5 punkter) innenfor 2 m: Størst avvik: 8 mm på 2m avstand. Totalt avvik målt
med ett punkt ved hver vegg i rommet, samt et punkt midt på gulvet: Størst avvik: 21 mm. Tilfeldig valgte
målesteder i rommene.
Vurdering av avvik:
- Målt høydeforskjell på over 15 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i
standardens krav til godkjente måleavvik. Ingen umiddelbare tiltak ansees som nødvendig men vær klar
over avvikene. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Innvendige dører
Slagdører med profilerte dørblad.
Vurdering av avvik:
- Slitasjemerker i dørblad og karmer.
Konsekvens/tiltak
- Det bør påregnes utskifting men det er ikke strengt tatt nødvendig. Dørene fungerer til sitt bruk men er
preget av slitasje. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Ventilasjon
Mekanisk avtrekk fra baderommet. Det er trolig avtrekkskanal på kjøkkenet men ble ikke konstatert
nærmere. Lufteluker i yttervegger.
Vurdering av avvik:
- Lufteluker er dels defekt. Mekanisk avtrekk er for sterkt og støyende på baderommet.
Konsekvens/tiltak
- Det må påregnes oppgraderinger/utbedringer. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet utstedt ferdigattest på bygget datert 1973, og for fasadeendring datert 1981.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingLeiligheten blir oppvarmet via panelovner.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter D
Kommunale avgifterKommunale avgifter er inkludert i felleskostnader.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattDet er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en
endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for
eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 288,-
pr.mnd.
Tv/internett, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter, nedbetaling av fellesgjeld, driftskostnader og vedlikehold.
Faste løpende kostnaderFelleskostnader, innboforsikring og strøm.
Spesifikasjon av fellesgjeldSameiet har følgende lån:
Lånenummer: 98207362859, Obos-Banken AS
Type: Annuitet
Restsaldo: 32 925 224,-
Innfrielsesdato: 30.06.2042
Type rente: Flytende
Rente pr. 23.05.24: 6,95%
Lånenummer: 98207734977, Obos-Banken AS
Type: Annuitet
Restsaldo: 2 693 152,-
Innfrielsesdato: 28.02.2049
Type rente: Flytende
Rente pr. 23.05.24: 6,95%
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapÅrets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig
gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr 13 027 538,- og driftskostnader på kr 8
721 546,-. Dette gir et årsresultat på kr 2 203 090,-.
Forsikring med polisenummerProtector As
Polisenummer: 15182833
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 888 323,-
Som sekundærbolig Kr. 3 375 627,-
SameieSameie: Tokerudtoppen Sameie, Orgnr: 983418937
Sameiets navn er Tokerudtoppen Sameie. Sameiet ble opprettet ved Oslo kommunes vedtak om
seksjonering, tinglyst den 21.09.2006. Sameiet består av 212 seksjoner. I tillegg kommer 1
tjenesteleilighet. Sameiet ligger i bydel Stovner i Oslo kommune.
VIBBO
Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold ved å logge deg inn på Vibbo.no. Her finner
du oversikt over din bolig, felleskostnader og annen nyttig informasjon.
STYRETS ARBEID I 2023-2024
Vi har byttet kjellerdør TB16 etter innbruddsforsøk. Vi måte bytte soilrør i garasjen TB 6, pga lekkasje. Vi
har hatt problemer med «brovarme» i TB16-20 og reparasjon er bestilt. Ventilasjonsviftene i TB 4 og TB16
er byttet. Det er installert en ny garasjeport i TB 2. Garasjene under blokkene var ikke blitt vasket på flere
år, det ble gjennomført i fjor høst. Videre var det planlagt å bestille komprimatorbil. Grunnet dårlig vær,
kunne vi ikke gjennomføre dette tiltaket, komprimatorbil skal bestilles våren 2024.
Vi har hatt en del forsikringssaker, 2 vannlekkasjesaker kunne vært unngått om beboerne hadde fjernet
risten over sluket på deres balkong/terrasse. Det å helle matolje og fett i vasken eller wc kan tette rør og
bli kostbart. Styret vurderer derfor å få gjort en vedlikeholdsspyling av avløpsrørene i løpet av 2024.
Av fremtidige planer har vi tenkt å gjøre noe med lekeplassen, rekkverkene i hele Sameiet, nytt
hovedstrømpanel i TB16-20 og utskifting av røykvarslere i alle oppgangene.
GARASJEHUSET
Det var en god dialog mellom representantene i E-felt utvalget og et sterkt ønske om å få etablert en felles
løsning i garasjesaken. Etter årsmøtet i Tokerudlia ble det endring i deres styresammensetning med ny
styreleder og en endret situasjon. Dette bidro til at det videre arbeid ble satt litt «på vent» gjennom høsten.
Dynamikken endret seg betydelig siste par måneder. Det er jobbet i felleskapet med vedtektene til et
fremtidige Garasjesameie. Vi har diskutert organisering, valg av leverandører samt finansiering av tiltak.
For å unngå «feilene» fra fortiden er det viktig å evaluere tidligere samarbeid. Vi var enige om å legge
frem likelydende forslag til våre årsmøter.
På grunn av kompleksiteten i denne saken, planlegger styret å arrangere et ekstraordinært Årsmøte
(snarest) som kun skal omhandle Garasjehussaken. Ekstraordinært årsmøte skal behandle alle
forslagene i saken samt utkast til vedtekter.
ÅRSMØTE 2024
Følgende forslag ble vedtatt på årsmøte avholdt 29.04.2024:
Etablering av midlertidige P-plasser på eget område/tomt
Med bakgrunn i den mangelen vi har på parkeringsplasser og en fortsatt uløst situasjon i saken om
Garasjehuset, fremmes følgende forslag til vedtak: Tokerudtoppen etablerer midlertidige P-plasser på
eget område/tomt! Følgende områder bør vurderes i den sammenheng:
a. Plassen under stueterassene til blokk 19 (TB16-20)
b. Plassen på venstre side av gangveien ned mot Jesperudjordet
c. Plassen ved venstre side av innkjøringen til garasjen under TB 6
d. Plassen på venstre side til innkjøringen til garasjen under TB 2 (områdene er per d.d. i hovedsak
dekket av gress/busker)
Styrets innstilling: Styret ber om fullmakt fra Årsmøte til å undersøke og eventuelt etablere midlertidige
parkeringsplasser på de nevnte punkter. Vedtak: Vedtatt 61 stemmer for forslaget, 1 stemme mot.
Etablering av MC parkering i Sameiet
Forslag til vedtak: Det etableres MC parkering i Sameiet. Vedtak: Vedtatt 57 stemmer for forslaget, 5
stemmer mot.
VEDLIKEHOLDSHISTORIKK
2023:
- Garasjer under blokkene. Garasjevask (TB2, TB6, TB14 og TB16).
- Bytte garasjeport TB2.
- Brovarme TB16-20, forsøkt rettet.
- Ny vifte/ventilasjon på tak TB4 og TB16.
- Bytte av soilrør i garasjen TB6.
- Bytte av kjellerdør TB16 etter innbruddsforsøk.
2022:
- Ny vifte/ventilasjon på tak TB2 og TB8.
- Bomberom steg 1 renovasjon. Fjernet råttent og muggent gulv. Avrettet gulv.
- Etterisolering av varmtvannsrør til alle blokkene i Ariarom.
- Nytt hovedstrømpanel i TB2-6.
- Infrastruktur for EL-bil ladning i alle garasjene.
- Nye LED-lys i alle trappeoppganger.
- Byttet lamper i alle oppgangene til LEDlys.
2021:
- Utvendige søppelbrønner/søppelnedkast.
2020:
- Etablering av bom.
2019:
- Skiftet ut åtte av 12 varmtvannsberedere.
- Skiftet alle viftene på takene.
- Etablering av brønner for jordvarme.
2017:
- Elektronisk overføring av avlesning av strøm. Hafslund har montert radiosendere for automatisk
avlesning av strøm i alle etasjer/alle oppganger.
2016-2017:
- Skiftet ut fra TB16 ut til kommunens samlerør. Ny støttemur ved innkjøring garasjen TB16.
2016:
- Lagt nytt vannrør og trekkrør mellom TB6-8.
- Montering av fiberkabel til alle seksjoner for kabel-TV og datatrafikk.
2015:
- Nytt belegg på tak TB8-14.
- Vannrør mellom TB14-TB16.
- Ny vifte/ventilasjon på tak TB12.
2014:
- Rehabilitering med nytt belegg, gesims.
2013:
- Nytt belegg på tak TB2-6.
- Nytt veggfeste, reparasjoner på gangbroer.
2012-2013:
- Nytt belegg, betongrehabilitering og nye rekkverk på fasader og balkonger.
2012:
- Fellesgarasjeanlegg.
2011-2012:
- Rehabilitering med steinplater på gavlvegger.
- Steinplater på vegg, utskiftning av vinduer i toppetasje.
2010-2011:
- Drenering.
2010:
- Tetting membran balkonger.
2008-2009:
- Rehabilitering av gangbruene. Styrking av bærekonstruksjon, legging av varmekabler og asfaltering.
2007:
- Malt opp garasje i blokk 20.
- Byttet ca 50 vinduer i toppetasjene. Noen sameiere har dekket kostnadene knyttet til vinduer som ikke
har vært defekte ifm. bytting av defekte vinduer på sameiets regning.
2006:
- Støttemurer og asfalt. Nye støttemurer og ny asfalt foran blokk 20.
- Tilbakeslagsventil i berederrommet. Tilbakeslagsventil i berederrommet er skiftet i våres, og det har
etter dette ikke kommet klager på manglende varmt vann (nå omfatter derimot klagene manglende
stabilitet i det varme vannettil tider er det stor skiftning mellom kaldt og varmt vann.).
- Asfalteringsarbeider, støttemurer og beplantning.
- Vegger i inngangspartier, vinduer og under gangbroer ble malt.
2005:
- Maling av toppetasjer, gangbroer og gjerder.
2004:
- Internkontroll av sameiets el-anlegg samt alle Sikringsskap. Alle sameiere med avvik i sikringsskapet
har fått kopi av rapport i postkassen med krav om utbedring av avvik av fagmann. Elektriker rettet minimale
feil for sameiet.
- Femte etappe på utskifting av alle vannrør TB 14 og 20.
2003-2004:
- Utv. kledning toppetg. blokk 20 og 21, kjøkkensiden.
2002-2003:
- Tredje etappe på utskifting av alle vannrør TB 10 og 12. Fjerde etappe på utskifting av alle vannrør TB 4
og 8.
2002:
- Byttet veggarmaturer utenfor oppgangene m.m.
- Byttet takarmaturer i alle oppganger.
2001-2002:
- Ny etter skruing av gavlvegger.
2001:
- Nye aluminiums dører m/ sidefelt, inngangspartier.
2000-2001:
- Første etappe på utskifting av alle vannrør TB 2 og TB 6.
- Andre etappe på utskifting av alle vannrør TB 16 og 18.
2000:
- Maling av seksjonene, gangbruer, toppetasjer m.m.
- Utv. kledning toppetg. alle 3 blokker, stuesiden. Utv. kledning toppetg. blokk 19, kjøkkensiden.
- Internkontroll av sameiets el-anlegg samt alle sikringsskap av ABB. Perm på styrerommet.
1999:
- Bytte av alle rekkverk på gangbruer.
1997-1998:
- Bytte av garasjeporter.
1996-1998:
- Tekking med papp på alle baldakiner.
1991:
- Mekanisk rehabilitering av alle tre blokker.
ForretningsførerOBOS Eiendomsforvaltning AS
StyregodkjenningIngen styregodkjennelse, kun eierskiftemelding.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDyrehold er tillatt så lenge det ikke er til sjenanse for andre beboere.
DiverseBransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av
salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med
bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen
garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.
AnnetDet gjøres spesielt oppmerksom på at boligen selges for et dødsbo. Megler gjør særlig oppmerksom på
at selger ikke har bebodd den eiendom som legges ut for salg. Selger har derfor ikke spesifikk kunnskap
om eiendommen, og har i begrenset grad kunnet supplere og/eller kontrollere opplysningene i denne
salgsoppgaven. Det kan i denne sammenheng eksistere feil og skader på eiendommen som ikke er
spesifikt opplyst. Kjøper oppfordres til å foreta en særlig grundig besiktigelse, gjerne med bistand av
teknisk sakkyndig.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
1974/24436-216/105 BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE
Bestemmelse om benyttelse
Bestemmelse om gjerde
Bestemmelse om vann/kloakkledning
Bestemmelse om adkomstrett
Bestemmelse om veg
OVERFØRT FRA: 0301-99/69
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
1974/24436-254/105 FESTEKONTRAKT - VILKÅR
09.12.1974
FESTETID: 90 år
ÅRLIG AVGIFT NOK 12,000
BESTEMMELSER OM REGULERING AV LEIEN
BESTEMMELSER OM OVERDRAGELSE AV KONTRAKTEN
BESTEMMELSER OM FORLENGELSE
BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE
BESTEMMELSER OM GJERDEPLIKT
BESTEMMELSER OM INNLØSNINGSRETT
FORKJØPSRETT FOR GRUNNEIER
BESTEMMELSER OM INNLØSNINGSRETT
PANT FOR FORFALT FESTEAVGIFT
HUSBANKENS STANDARKLAUSUL VEDTATT
1987/47943-1/105 DIVERSE PÅTEGNING
Årl. avg. slettet på d.e.
1983/40462-297/105 ERKLÆRING/AVTALE
PANTERETT TIL SAMEIET
FOR: NOK 20,000
MED PRIORITET ETTER
80% AV DEN TIL ENHVER TID GJELDENDE VERDITAKST
GJELDER FESTE
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE
FesteavtaleAreal: 40 839 kvm, Eierform: Festet fellestomt, Festekontrakt med Oslo Kommune fra 01.06.72 til 01.06.62. Festeavgiften er regulert fra 01.06.12 til kr 448 726 pr år (eller kr 224 363 pr halvår).
UtleieAlle seksjonseier som leier ut sine seksjoner skal registrere sine leieboere i et leieboerregister hos
styret.
Vei/vann/kloakkEiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.
ReguleringEiendommen ligger i et byggeområde for boliger og forretninger, tomt for offentlige bygninger,
trafikk-område og friområde. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser S-1995, S-4782 og
S-1798 kan sees hos megler.
Pågående saker:
*Tokerudberget 24 B - Forlengelse av midlertidig paviljong - Stovnerbakken barnehagepaviljong. Tillatelse
til tiltaket ble gitt den 02.06.2022. 27.02.2017 (saksnummer 201605530) ga Plan- og bygningsetaten
tillatelse til forlenget bruk av midlertidig barnehagepaviljong frem til 31.12.2019. Det søkes nå om
tillatelse til ytterligere forlenget bruk av den midlertidige barnehagepaviljongen frem til 31.12.2024.
Paviljongen knyttes opp mot barnehage, som er under planlegging i pågående reguleringssak på Stovner
skole (sak 201903992). Eiendommen ligger i bydel Stovner. Paviljongen er oppført i to etasjer og samlet
bruksareal (BRA) er oppgitt til 970 m2. Inngjerdet areal for lek er oppgitt til 1777 m2. Tiltaket har samme
adkomst og parkeringsplasser som tidligere godkjent.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 2 950 000,- (Prisantydning)
kr 111 974,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 061 974,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 8 950,- (Boligkjøperforsikring)
kr 69 450,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 79 900,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 141 874,- (Totalpris inkl omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Foto (Kr.7 500)
Visningshonorar (Kr.2 900)
Eierskiftegebyr trekkes i oppgjør - SELGER (Kr.6 385)
Provisjon (Kr.58 666,65)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.11 786,66)
Markedspakke (Kr.22 900)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.4 900)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.1 750)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.3 500)
Oppgjør (Kr.6 500)
Tingl. hjemmelserklæring - Statens Kartverk (Kr.500)
Totalt kr. (Kr.127 288,31)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer15-24-0152
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60
Ansvarlig meglerDaglig leder I Eiendomsmegler I Partner Gard Peder Kopstad
SaksbehandlereGard Peder Kopstad
EIE Ullevål & Sagene
Daglig leder I Eiendomsmegler I Partner
Mob: 40 44 10 07 / E-post: gpk@eie.no