EiendomUelands gate 59J, 0460 OSLO
MatrikkelAndelsnr. 20 Orgnr. 956464218 i Oslo kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 60 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 55 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 3 kvm
ArealPrimærrom: 55 kvm, Bruksareal: 60 kvm, BRA-i: 55 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 3 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1941
TomtFestet tomt 4586 kvm
Prisantydning5 100 000
TilstandsrapportTakstmann: Robert Wilhelmsen
Takstdato: 16.10.24
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 228 222,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 12 230,- pr. 31.12.23
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 5 100 000,- (Prisantydning)
kr 228 222,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 328 222,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 329 722,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 7 150,- (Boligkjøperforsikring (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 336 872,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 759,- pr. mnd.
Sikringsordning fellesgjeldBorettslaget er ikke tilknyttet sikringsordning.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.
EierAndreas Stahl Rød
BeskrivelseVelkommen til Uelands gate 59J.
Lekker og lys 3-roms leilighet med sentral beliggenhet i Iladalen like ved Alexander Kiellands plass og St.
Hanshaugen. Boligen ligger i høy 1. etasje uten innsyn og byr på gjennomgående planløsning med 2
soverom, separat kjøkken, bad og stue. Fra hovedsoverom er det utgang til vestvendt balkong. Boligen er
malt i lyse farger og fremstår som meget innbydende og innflyttingsklar.
•3-roms leilighet med separat kjøkken og balkong
•Lekkert kjøkken fra 2015 med integrerte hvitevarer
•2 gode soverom
•Balkong
•Varmtvann, fyring (bergvarme), kabel-TV og internett inkl. i felleskostnader
•Kjellerbod på 5,2 m²
•Ingen forkjøpsrett
•Meget godt kollektivtilbud
•Veldrevet borettslag med treningsrom, fellesvaskeri og gjesterom til leie.
•Pent opparbeidet bakgård
•Iladalen park i umiddelbar nærhet
ParkeringGateparkering etter gjeldende bestemmelser.
Beboerparkering etter gjeldende bestemmelser for området.
Følgende priser gjelder for beboerparkering for 2024 i indre by:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner for ett år
El-bil: 2000 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2975 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år
Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon, se Oslo kommune sine hjemmesider:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/
BeliggenhetLeiligheten har en sentral beliggenhet i et populært område på St. Hanshaugen/Ila, like ved Alexander
Kiellands plass. Dette er et attraktivt område som kan tilby alt fra spennende restauranter til hyggelig
turmuligheter.
Innenfor gangavstand finner du Kiellands Hus med Coop Mega, Vinmonopolet, renseri og en
søndagsåpen Matkroken. Rema 1000, Mestergrønn, samt Fresh Fitness ligger innenfor 10 minutters
gange fra leiligheten mot St. Hanshaugen. På St. Hanshaugen finner du også flere hyggelig nisjebutikker
som Gutta på Haugen, Pascal og Røtter. Området er livlig, med en god atmosfære og et stort utvalg av
spennende restauranter og kafeer. Uteserveringen på Alexander Kiellandsplass er alltid full på solfylte
dager. Fra leiligheten når du hyggelige Sagene på kun 15 minutter. Her finnes sjarmerende nisjebutikker
og flere restaurant og kaféer, som populære Sagene lunsjbar, La Casa og Kaffebrenneriet for å nevne
noen. Det er også kort vei til Grünerløkka, hvor du i tillegg til alle spennende kaféer og butikker også har
hyggelige søndagsmarked på Birkelunden. Det er også kort avstand til populære Mathallen.
Av parkliv finner du parken på St. Hanshaugen, roligere Iladalparken og Kubaparken i kort gangavstand
fra leiligheten. Området tilbyr også hyggelige turområder langs Akerselva hvor du, via Nydalen kan gå helt
til Kjelsås og Maridalsvannet. Av treningssenter finner du f.eks. SATS i kort avstand fra leiligheten, samt
Myrens Sportssenter på Torshov. På Sagene finner du også Voldsløkka som er et aktivt friområde med
kunstgressbane, ballbinge, sandvolleyball-baner, turstier, lekeapparater m.m.
Fra området kommer du deg enkelt rundt med kollektivtransport. Nærmeste busstopp ligger få minutter
unna leiligheten med flere bussruter.
TomtFestet tomt, 4586 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
BRA 60 m²
- BRA-i 55 m²: (Entré/gang, bad, 2 soverom, stue og kjøkken)
- BRA-e 5 m²: (En kjellerbod)
Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på
fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteUtført med støpt dekke. Yttervegger oppført i teglstein med pussede og malte flater. Valmet tak i treverk
tekket med takstein. Snøfangere, renner, nedløp og beslag i stål. Vinduer og balkongdører med
trekarmer. Felles trapp i støpt terrazzo.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.
Vinduer:
Vinduer med 2-lags glass og trekarmer.
Flere vinduer er datert 2005. Øvrige vinduer er eldre med ukjent alder.
Dører:
Koblet balkongdør med trekarmer.
Malt entredør (B30/38db) med kikkehull.
Malte profilerte innerdører.
Følgende har fått tilstandsgrad 3 (TG-3) i tilstandsrapport:
Etasjeskille og gulv på grunn - Oppsummering
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av
niveleringsutstyr. Skjevheter og ujevnheter ble registrert.
Lokalt avvik er målt opp til 20 mm (stue). Totalt avvik er målt opp til 23 mm (stue).
Lokalt avvik i stue gis TG-3. Totalt avvik i stue gis TG-2. Etasjeskiller i øvrige rom gis TG-1 og TG-2.
Anbefalte tiltak:
Ikke behov for umiddelbare tiltak men ved evt. legging av nytt gulv som stiller krav til planhet av underlaget,
må tiltak påregnes.
Utbedringskostnader: 50 000 - 150 000.
Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Vinduer og dører - Oppsummering
Flere vinduer er datert 2005. Øvrige vinduer er eldre med ukjent alder. Entredør med ukjent alder.
Balkongdør fra byggeår. Normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. Punktering er påregnelig som
følge av vanlig slitasje.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje. Entredør gis TG-1.
Anbefalte tiltak:
Balkongdør er moden for utskifting.
Avløpsrør - Oppsummering
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille. Det er ikke påvist
noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp. Det er flere
boenheter i bygget og kontroll om kloakk er luftet over tak er ikke foretatt. Innvendige avløpsrør har nådd en
høy alder og gir økt risiko for skader.
TG-2 gis grunnet alder.
Anbefalte tiltak:
Ved eventuelle oppgraderinger av våtrom/kjøkken vil det være hensiktsmessig å skifte avløpsrør.
Vannledninger - Oppsummering
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Undertegnede har
ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Vannrør har nådd en
høy alder og skader/lekkasjer kan oppstå. Ingen lekkasjer ble avdekket på befaringsdagen. Vannrør bak
toalett med kondens.
TG-2 gis grunnet alder.
Anbefalte tiltak:
Vannledninger bør skiftes i forbindelse med fremtidig oppgradering av våtrom/kjøkken.
Vannbåren varme - Oppsummering
Installasjonene er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Ingen lekkasjer ble
observert på befaringsdagen.
Radiatorer og røropplegg gis TG-2 grunnet alder.
Ventilasjon - Oppsummering
Boenheten mangler ventilering (tilførsel av frisk luft), utover muligheten for åpning av vindu i flere rom.
Oppgitte avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak:
Bedring av ventilasjon.
Våtrom: Bad/Vaskerom
Oppsummering av overflater:
TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Anbefalte tiltak overflater:
Fortsatt dusjing i lukket kabinett.
Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk:
Manglende mulighet for kontroll av membran i sluk grunnet overdekning gis TG-2 (ref. NS3600). Eventuelt
tettesjikt har nådd en alder som gjør tettheten usikker. Oppgitt avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk:
Grunnet usikkerhet rundt tetthet anbefales det fortsatt dusjing i lukket kabinett for å spare overflater for
belastning med fritt vann. Jevnlig rengjøring av sluk.
Baderommet er modent for rehabilitering.
Oppsummering av sanitærutstyr:
Sanitærutstyr og innredninger med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Oppsummering av ventilasjon:
TG-2 er satt pga naturlig avtrekk selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret.
Øvrig: Gulv - Oppsummering
Gulvoverflater med normal elde og slitasje. TG-1. "Knirk" ved laminatskjøter gis TG-2.
Øvrig: Innerdører - Oppsummering
Tidligere tilstandsrapport opplyser at nye innerdører ble montert i 2022. Eier opplyser at ny baderomsdør
er montert i 2024. Karmer uten dørblad er fra byggeår. Dører/karmer med normal elde og slitasje, alder
tatt i betraktning.
Dørblad tilknyttet 1 soverom "subber" i karm. Terskel tilknyttet baderomsdør med bevegelser grunnet noe
dårlig understøtting. Oppgitte avvik gis TG-2. Karmer fra byggeår gis TG-2 grunnet elde og slitasje. Nyere
innerdører gis TG-1.
Anbefalte tiltak:
Utbedre overnevnte avvik tilknyttet innerdør til bad og soverom.
Følgende har fått tilstandsgrad ikke undersøkt (TG-IU) i tilstandsrapport:
Elektrisk - Oppsummering
Automatsikringer med kursoversikt.
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom
ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
Fremlagt dokument opplyser at det ble utført kontroll av det elektriske anlegget 02.03.2023. Feil/mangler
har blitt utbedret i ettertid.
Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de
opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte
bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, kun av ufaglært / egeninnsats.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Byttet ut dør og dørkarm til badet av bekjent som er
håndtverker.
13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks.
oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 14.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Rototec, Vatek og Elektro Sivertz.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Overgang fra Fjernvarme til Bergvarme.
Tilleggskommentar:
Kontroll av elektrisk anlegg i min leilighet utført av Elvia den 02.03.2023. Elvia har mottatt tilfredsstillende
tilbakemelding om at avvik er utbedret. Saken er nå avsluttet.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger expedisjonsdokument attestert 14.3.1941 for våningshus.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingVannbåren varme med radiatorer.
I 2023 gikk borettslaget over fra Fjernvarme til Bergvarme, men bruker fortsatt Fjernvarme til Spisslast.
For at radiatorene skal fungere optimalt er det en forutsetning at de luftes. Dette må gjøres minst hver
høst, ved oppstart av fyringssesongen. Det må videre luftes ved behov. Leilighetene i etasjene øverst vil av
naturlige årsaker ha større behov for lufting da det normalt vil bli luft i radiatorene i overliggende etasjer
når radiatorene luftes i etasjene under.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G
EiendomsskattDet er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for
bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon
se:
https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på
faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg
imellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 759,-
pr.mnd.
Fyring, varmtvann, internett, vaktmester, betjening andel fellsgjeld, drift, vedlikeholdsinnbetaling, kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, forretningsførsel m.m.
Herav:
Vedlikeholdsinnbetaling: 80,-
Felleskostnader: 3679,-
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Styreleder opplyser om at de kartlegger utskifting av vinduer, og at styret vil komme med sin anbefaling på
generalforsamling til våren. De regner med at de som har vinduer fra før ca. år 2000 vil måtte skifte.
Utskifting vil medføre økning i fellesgjeld og felleskostnader for de leilighetene det gjelder.
Leiligheten har ulikt årstall på vinduene. Flere vinduer er datert 2005. Øvrige vinduer er eldre med ukjent
alder. Ny eier må dermed måtte regne med økning i fellesgjeld og felleskostnader.
Borettslaget kan endre felleskostnadene med en måneds skriftlig varsel.
Faste løpende kostnaderKjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring
samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.
Spesifikasjon av fellesgjeldBorettslagets lån og vilkår:
Långiver: Lån Husbanken
Lånenummer: 11494823 5
Rest lånebeløp: 2 946 321,00
Innfrielsesdato: 01.04.2037
Gjeldende rente: 4,55%
Långiver: Lån Handelsbanken
Lånenummer: 9492.70.49664
Rest lånebeløp: 15 179 744,00
Innfrielsesdato: 30.03.2056
Gjeldende rente: 6,05%
Andel fellesgjeld kr. 228 222,- pr. 31.12.2023 følger andelen ved salg.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapBorettslaget har et positivt årsresultat for 2023 på kr. 399 420,-
Forsikring med polisenummerProtector Forsikring ASA
Polisenummer: 1343592
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 1 333 082,-
Som sekundærbolig Kr. 5 065 712,-
BorettslagBorettslag: Borettslaget Uelands Gate 59, Orgnr: 956464218
Borettslaget består av tilsammen 92 andeler fordelt på ti oppganger, A-K.
-Hjemmeside: https://uelandsgt59.lettstyrt.no/
-Borettslaget får levert fjernvarme fra Fortum Varme
-Postkasseskilt kan bestilles ved å ta kontakte styret.
Dugnad i borrettslaget:
Dugnad arrangeres to ganger i året, en om høsten og en om våren. Hver leilighet plikter å sende en
person på dugnad ellers vil styret avkreve en dugnadsavgift som fastsettes av styret.
Skilt til ringeklokke og postkasse:
Navn på ringeklokke bekostes og ordnes av borettslaget. Ta kontakt via Lettstyrt og spesifiser at
henvendelsen gjelder skilt til ringeklokke. Skriv hvilke(t) navn som skal stå på ringeklokken, og hva det
står på det gamle ringeklokkeskiltet.
Postkasseskilt må beboer selv ordne og mal finnes på Foldal Stempel AS. Send e-post til post@foldal.no
hvor det er laget en mal for borettslaget. Koster kr 90.
Internett/Tv:
Borettslaget har avtale med Telia (tidligere Get) for leveranse av internett.
TV må andelseier selv bekoste.
Nyinnflyttede må selv kontakte Telia, opplyse om avtalen med borettslaget og hente utstyr på
Telia-utleveringssted.
Gjesterom:
Borettslaget har et gjesterom som kan leies når det er ledig, av andelseiere dersom de har gjester på
besøk.
Opplysninger om styrets arbeid fra årsmøte 2024:
Styret har i løpet av perioden gjennomført styremøter ved behov, jobbet med drift og vedlikehold av
boligselskapets eiendom, samt fulgt opp beboere og leverandører i samarbeid med forretningsfører
Norian. Utdrag:
Installering av Bergvarme: Det store prosjektet i 2023 var installasjonen av bergvarme, som tok lengre tid
enn forventet på grunn av utfordringer med å få nødvendige godkjenninger og selve utførelsen.
Overgangen til det nye systemet ble fullført sent i oktober.
Samarbeid med Hafslund Celsio: Vi inngikk avtale for å benytte det gamle fjernvarmesystemet som
backup og spisslast, noe som fungerer godt, også når det er på det kaldeste ute.
Innkjøringsutfordringer: Det har vært noen utfordringer med temperaturjusteringer for varme i leilighetene
ved utetemperatur fra ca. 10 til ca. 0 grader. Dette arbeides det med.
Redusert Energiforbruk: Energiforbruket fra fjernvarmen har vist seg å ligge på ca. 30% av foregående års
forbruk under de kaldeste månedene, noe som er positivt.
Økonomi og Investering: Selv om prosjektet endte med å koste litt mer enn budsjettet på grunn av økte
priser, betrakter vi bergvarmeprosjektet som en god investering. Det har vært en skuffelse at støtte fra
Enova ikke ble innvilget.
Kommunale Utgifter og Økonomisk Situasjon: Kommunale utgifter har økt, og selv om det foreligger et
håp om å unngå økning i husleien, er det en realitet som kan bli nødvendig å vurdere.
Bakgårdens Tilstand: Det omfattende gravearbeidet i bakgården krever etterarbeid, noe styret håper å
kunne adressere gjennom dugnadsinnsats. Det er også planer om å legge til rette for et utekjøkken og
reparere skader forårsaket av gravearbeidet.
Følgende ble vedtatt på årsmøte 2024, vedr. vinduer og ytterdører:
-Styret vil sette i gang kartlegging av vinduer og balkongdører i blokken for å få oversikt over hvordan det
står til.
-Vi vil innhente tilbud fra 2 til 3 aktører.
-Vi vil sjekke med Enova om vi kan få støtte.
-Vi vil sjekke med Plan og Bygg om de har noen føringer.
-Vi vil diskutere med Norian hvordan vi best kan løse utfordringer i forhold til ulike beløp i fellesgjeld (f.eks.
ta opp nytt lån som sidepost).
-Vi vil vurdere å pålegge enkelte beboere å skifte, f.eks. om vinduer er eldre enn 30 år, eller som bør
skiftes.
-Vi vil se på muligheten for å endre vedtekter, men tenker at det har vært så ulik praksis i blokken at mulig
vi best kan tilrettelegge for at vedtekter endres etter tiltak er utført og før neste omgang om ca. 25 år. I så
tilfelle bør dette også inkludere leilighetsdører.
Dersom vi begynner nå og ting går på skinner kan det være ønskelig å få på plass nye vinduer før neste
vinter. Men, dette kan vi ikke love nå.
Styreleder opplyser per. 21.10.24: Vi kartlegger dette nå og vil komme med vår anbefaling på
generalforsamling til våren. Vi regner med at de som har vinduer fra før ca. år 2000 vil måtte skifte. Da vil
det bli opprettet egen sidepost i fellesgjeld på dette.
Leiligheten har ulikt årstall på vinduene. Flere vinduer er datert 2005. Øvrige vinduer er eldre med ukjent
alder. Entredør med ukjent alder. Balkongdør fra byggeår. Ny eier må dermed måtte regne med utskifting
og dermed økning i fellesgjeld og felleskostnader.
ForretningsførerNORIAN Regnskap AS.
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettBorettslaget har ikke bestemmelser om forkjøpsrett.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdHusdyrhold må meldes til styret og forhåndsgodkjennes av beboere i samme oppgang. Dyrehold er kun
tillatt med styrets skriftlige godkjenning. Dersom det i ettertid kommer klager kan styret tilbakekalle
godkjennelsen
DiverseOppussing / rehabilitering av baderom skal meldes til styret, og utføres i henhold til instruks utarbeidet av
Byggforsk.
AnnetHvitevarer på kjøkken medfølger.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kun fysiske personer kan være andelseier i borettslaget.
FesteavtaleAreal: 4 586 kvm, Eierform: Festet tomt
Bortfester er Oslo kommune.
Festetiden er 80 år fra 1985.
Jfr. festekontrakten økes festeavgift cirka hvert 10. år.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkOffentlig.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til spesialområde bevaring bolig i reguleringsplan.
Eiendommer som står oppført på Gul liste. Gul liste er Byantikvarens oversikt over registrerte kulturminner
i Oslo. Listen inneholder alt fra bygninger, hage- og parkanlegg, broer, veier og arkeologiske kulturminner
til større by- og bygningsmiljøer. Den er et viktig verktøy i Byantikvarens arbeid med å verne et utvalg av
byens historie.
Saker i området:
Saksnummer 201711927: Lovisenberggata 15 med flere - Dialogfase etter offentlig ettersyn -
Tjenesteyting - Helse, pleie, omsorg med mere. Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg (SDL) foreslår å
omregulere Lovisenberggt. 15 m.fl. fra allmennyttigeformål, institusjon, sykehus, administrasjon, bolig og
friområde til sykehus- og omsorgsformål, undervisning og administrasjon, boliger og bevaring av kultur-
og naturmiljø m.m. Hensikten er å sikre funksjonelle utbyggingsvolumer for Lovisenberg i et lengre
tidsperspektiv. Planforslagets tørrelse og utnyttelse har utløst krav til planprogram med
konsekvensutredning. Hovedtyngden av ny bebyggelse legges i nord med forbindelser til tilliggende gater
og strøk.
Saksnummer 202455271: Søren Jaabæks gate 3, 4 og 6 - Rehabilitering av fasader og tak.
Saksnummer 202457752: Vøyensvingen 14 A-D - Utskifting av vinduer.
Saksnummer 202457750: Vøyensvingen 16 A-D - Utskifting av vinduer.
Saksnummer 202457748: Vøyensvingen 18 A-D - Utskifting av vinduer.
Saksnummer 202311760: Vøyensvingen 20 - 22 - Tilbygg og ny utebod, nedfallssikring og inntakstårn for
ventilasjon - Vøyensvingen barnehage.
Saksnummer 202453913: Maridalsveien 86 B - Fasadeendringer, utbedring og heving av hovedhus.
Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og
17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også
vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om
Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til
revisjonen og du kan lese mer om dette her:
https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 5 100 000,- (Prisantydning)
kr 228 222,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 328 222,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 329 722,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 7 150,- (Boligkjøperforsikring (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 336 872,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Foto (Kr.5 000)
Visnings-/overtagelseshonorar kr. 3.000 pr. stk. totalt 3 annonserte visninger (Kr.9 000)
Provisjon (Kr.51 000)
Tilrettelegging (Kr.15 000)
Ny Finn-annonse 25.11.24 (Kr.4 950)
Fakturagebyr (factoring) (Kr.3 590)
Grunnpakke Bore..tslag/Sameie (Kr.14 500)
Markedspakke (Kr.18 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Totalt kr. (Kr.136 440)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer92-24-0216
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
EIE vekstEIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har
eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med
eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer
AvdelingSinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi
SaksbehandlereSiamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no