Bilde 1 av Uelands gate 59JBilde 2 av Uelands gate 59J
Digital salgsoppgave
Uelands gate 59J

0460 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Lekker og gjennomgående 3-roms med separat kjøkken og balkong. Lave felleskostnader.
Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Antall soverom
2 soverom
Internt bruksareal (BRA-i)
55 m²
Bruksareal (BRA)
60 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
5 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
3 m²
Fellesutgifter
kr 3 759 / Mnd
Prisantydning
kr 5 100 000
Omkostninger
kr 8 650
Fellesgjeld
kr 228 222
Totalpris
kr 5 336 872
Fellesformue
kr 12 230
Byggeår
1941
Tomt
Festet tomt 4586 m²
Oppdragsnummer
92240216
card-default

Siamak Ebrahimi

Eiendomsmegler MNEF / Partner
Les om Siamak
Prisantydningkr 5 100 000,-
Fellesgjeldkr 228 222,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
Boligkjøperforsikring (valgfritt)kr 7 150,-
  
Totalpris kr 5 336 872
Eiendom
Uelands gate 59J, 0460 OSLO

Matrikkel
Andelsnr. 20 Orgnr. 956464218 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 60 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 55 kvm
- BRA-b (innglasset balkong):
- BRA-e (eksternt bruksareal): 5 kvm

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 3 kvm

Areal
Primærrom: 55 kvm, Bruksareal: 60 kvm, BRA-i: 55 kvm , BRA-e: 5 kvm , TBA: 3 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
2

Byggeår
1941

Tomt
Festet tomt 4586 kvm

Prisantydning
5 100 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Robert Wilhelmsen Takstdato: 16.10.24

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 228 222,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 12 230,- pr. 31.12.23

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 5 100 000,- (Prisantydning)
kr 228 222,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 328 222,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 329 722,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 7 150,- (Boligkjøperforsikring (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 336 872,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 3 759,- pr. mnd.

Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget er ikke tilknyttet sikringsordning.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget/aksjelaget.

Eier
Andreas Stahl Rød

Beskrivelse
Velkommen til Uelands gate 59J.

Lekker og lys 3-roms leilighet med sentral beliggenhet i Iladalen like ved Alexander Kiellands plass og St. Hanshaugen. Boligen ligger i høy 1. etasje uten innsyn og byr på gjennomgående planløsning med 2 soverom, separat kjøkken, bad og stue. Fra hovedsoverom er det utgang til vestvendt balkong. Boligen er malt i lyse farger og fremstår som meget innbydende og innflyttingsklar.

•3-roms leilighet med separat kjøkken og balkong
•Lekkert kjøkken fra 2015 med integrerte hvitevarer
•2 gode soverom
•Balkong
•Varmtvann, fyring (bergvarme), kabel-TV og internett inkl. i felleskostnader
•Kjellerbod på 5,2 m²
•Ingen forkjøpsrett
•Meget godt kollektivtilbud
•Veldrevet borettslag med treningsrom, fellesvaskeri og gjesterom til leie.
•Pent opparbeidet bakgård
•Iladalen park i umiddelbar nærhet

Parkering
Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.

Beboerparkering etter gjeldende bestemmelser for området.
Følgende priser gjelder for beboerparkering for 2024 i indre by:
Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5950 kroner for ett år
El-bil: 2000 kroner for ett år
Motorsykkel og moped: 2975 kroner for ett år
El-motorsykkel og el-moped: 1000 kroner for ett år

Det tas forbehold om prisendring. For mer informasjon, se Oslo kommune sine hjemmesider: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/beboerparkering/beboerparkering-for-privatpersoner/

Beliggenhet
Leiligheten har en sentral beliggenhet i et populært område på St. Hanshaugen/Ila, like ved Alexander Kiellands plass. Dette er et attraktivt område som kan tilby alt fra spennende restauranter til hyggelig turmuligheter.

Innenfor gangavstand finner du Kiellands Hus med Coop Mega, Vinmonopolet, renseri og en søndagsåpen Matkroken. Rema 1000, Mestergrønn, samt Fresh Fitness ligger innenfor 10 minutters gange fra leiligheten mot St. Hanshaugen. På St. Hanshaugen finner du også flere hyggelig nisjebutikker som Gutta på Haugen, Pascal og Røtter. Området er livlig, med en god atmosfære og et stort utvalg av spennende restauranter og kafeer. Uteserveringen på Alexander Kiellandsplass er alltid full på solfylte dager. Fra leiligheten når du hyggelige Sagene på kun 15 minutter. Her finnes sjarmerende nisjebutikker og flere restaurant og kaféer, som populære Sagene lunsjbar, La Casa og Kaffebrenneriet for å nevne noen.  Det er også kort vei til Grünerløkka, hvor du i tillegg til alle spennende kaféer og butikker også har hyggelige søndagsmarked på Birkelunden. Det er også kort avstand til populære Mathallen.

Av parkliv finner du parken på St. Hanshaugen, roligere Iladalparken og Kubaparken i kort gangavstand fra leiligheten. Området tilbyr også hyggelige turområder langs Akerselva hvor du, via Nydalen kan gå helt til Kjelsås og Maridalsvannet. Av treningssenter finner du f.eks. SATS i kort avstand fra leiligheten, samt Myrens Sportssenter på Torshov. På Sagene finner du også Voldsløkka som er et aktivt friområde med kunstgressbane, ballbinge, sandvolleyball-baner, turstier, lekeapparater m.m.

Fra området kommer du deg enkelt rundt med kollektivtransport. Nærmeste busstopp ligger få minutter unna leiligheten med flere bussruter.

Tomt
Festet tomt, 4586 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.

Inneholder
Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

BRA 60 m²
- BRA-i 55 m²: (Entré/gang, bad, 2 soverom, stue og kjøkken)
- BRA-e 5 m²: (En kjellerbod)

Det gjøres særskilt oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-e og i totalt BRA ligger på fellesareal, men disponeres av denne leiligheten.

Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggemåte
Utført med støpt dekke. Yttervegger oppført i teglstein med pussede og malte flater. Valmet tak i treverk tekket med takstein. Snøfangere, renner, nedløp og beslag i stål. Vinduer og balkongdører med trekarmer. Felles trapp i støpt terrazzo.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.

Vinduer:
Vinduer med 2-lags glass og trekarmer.
Flere vinduer er datert 2005. Øvrige vinduer er eldre med ukjent alder.
Dører:
Koblet balkongdør med trekarmer.
Malt entredør (B30/38db) med kikkehull.
Malte profilerte innerdører.

Følgende har fått tilstandsgrad 3 (TG-3) i tilstandsrapport:
Etasjeskille og gulv på grunn - Oppsummering
Etasjeskiller fremstår i normal forventet stand på bakgrunn av visuelle observasjoner og bruk av niveleringsutstyr. Skjevheter og ujevnheter ble registrert.
Lokalt avvik er målt opp til 20 mm (stue). Totalt avvik er målt opp til 23 mm (stue).
Lokalt avvik i stue gis TG-3. Totalt avvik i stue gis TG-2. Etasjeskiller i øvrige rom gis TG-1 og TG-2.

Anbefalte tiltak:
Ikke behov for umiddelbare tiltak men ved evt. legging av nytt gulv som stiller krav til planhet av underlaget, må tiltak påregnes.
Utbedringskostnader: 50 000 - 150 000.

Følgende har fått tilstandsgrad 2 (TG-2) i tilstandsrapport:
Vinduer og dører - Oppsummering
Flere vinduer er datert 2005. Øvrige vinduer er eldre med ukjent alder. Entredør med ukjent alder.
Balkongdør fra byggeår. Normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning. Punktering er påregnelig som følge av vanlig slitasje.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje. Entredør gis TG-1.

Anbefalte tiltak:
Balkongdør er moden for utskifting.

Avløpsrør - Oppsummering
Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse.
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved sluket/etasjeskille. Det er ikke påvist noen stakeluke i boenheten. Staking kan utføres via sluk eller andre installasjoner med avløp. Det er flere boenheter i bygget og kontroll om kloakk er luftet over tak er ikke foretatt. Innvendige avløpsrør har nådd en høy alder og gir økt risiko for skader.
TG-2 gis grunnet alder.

Anbefalte tiltak:
Ved eventuelle oppgraderinger av våtrom/kjøkken vil det være hensiktsmessig å skifte avløpsrør.

Vannledninger - Oppsummering
Kontrollen er avgrenset til innvendig i leiligheten og stopper ved veggjennomføringer. Undertegnede har ikke vurdert røranlegget av den grunn at det kreves spesielt utstyr og kompetanse. Vannrør har nådd en høy alder og skader/lekkasjer kan oppstå. Ingen lekkasjer ble avdekket på befaringsdagen. Vannrør bak toalett med kondens.
TG-2 gis grunnet alder.

Anbefalte tiltak:
Vannledninger bør skiftes i forbindelse med fremtidig oppgradering av våtrom/kjøkken.

Vannbåren varme - Oppsummering
Installasjonene er ikke vurdert av takstmann grunnet manglende kompetanse. Ingen lekkasjer ble observert på befaringsdagen.
Radiatorer og røropplegg gis TG-2 grunnet alder.

Ventilasjon - Oppsummering
Boenheten mangler ventilering (tilførsel av frisk luft), utover muligheten for åpning av vindu i flere rom.
Oppgitte avvik gis TG-2.

Anbefalte tiltak:
Bedring av ventilasjon.

Våtrom: Bad/Vaskerom
Oppsummering av overflater:
TG-2 gis grunnet elde og slitasje.
Anbefalte tiltak overflater:
Fortsatt dusjing i lukket kabinett.

Oppsummering av membran, tettesjikt og sluk:
Manglende mulighet for kontroll av membran i sluk grunnet overdekning gis TG-2 (ref. NS3600). Eventuelt tettesjikt har nådd en alder som gjør tettheten usikker. Oppgitt avvik gis TG-2.
Anbefalte tiltak membran, tettesjikt og sluk:
Grunnet usikkerhet rundt tetthet anbefales det fortsatt dusjing i lukket kabinett for å spare overflater for belastning med fritt vann. Jevnlig rengjøring av sluk.
Baderommet er modent for rehabilitering.

Oppsummering av sanitærutstyr:
Sanitærutstyr og innredninger med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning.
TG-2 gis grunnet elde og slitasje.

Oppsummering av ventilasjon:
TG-2 er satt pga naturlig avtrekk selv om løsningen tilfredsstiller forskriften ved byggeåret.

Øvrig: Gulv - Oppsummering
Gulvoverflater med normal elde og slitasje. TG-1. "Knirk" ved laminatskjøter gis TG-2.

Øvrig: Innerdører - Oppsummering
Tidligere tilstandsrapport opplyser at nye innerdører ble montert i 2022. Eier opplyser at ny baderomsdør er montert i 2024. Karmer uten dørblad er fra byggeår. Dører/karmer med normal elde og slitasje, alder tatt i betraktning.
Dørblad tilknyttet 1 soverom "subber" i karm. Terskel tilknyttet baderomsdør med bevegelser grunnet noe dårlig understøtting. Oppgitte avvik gis TG-2. Karmer fra byggeår gis TG-2 grunnet elde og slitasje. Nyere innerdører gis TG-1.
Anbefalte tiltak:
Utbedre overnevnte avvik tilknyttet innerdør til bad og soverom.

Følgende har fått tilstandsgrad ikke undersøkt (TG-IU) i tilstandsrapport:
Elektrisk - Oppsummering
Automatsikringer med kursoversikt.
Det elektriske anlegget er ikke vurdert da dette ligger utenfor takstmannens kompetansefelt. Dersom ytterligere gjennomgang av det elektriske anlegget ønskes, anbefales en eltakst.
Fremlagt dokument opplyser at det ble utført kontroll av det elektriske anlegget 02.03.2023. Feil/mangler har blitt utbedret i ettertid.

Det er viktig at interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Sammendrag selgers egenerklæringsskjema:
2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Hvis nei, gå til punkt 3.
Ja, kun av ufaglært / egeninnsats.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Byttet ut dør og dørkarm til badet av bekjent som er håndtverker.

13. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Hvis nei, gå til punkt 14.
Ja, kun faglært. Firmanavn: Rototec, Vatek og Elektro Sivertz.
Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Overgang fra Fjernvarme til Bergvarme.

Tilleggskommentar:
Kontroll av elektrisk anlegg i min leilighet utført av Elvia den 02.03.2023. Elvia har mottatt tilfredsstillende tilbakemelding om at avvik er utbedret. Saken er nå avsluttet.

Standard
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger expedisjonsdokument attestert 14.3.1941 for våningshus.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Vannbåren varme med radiatorer.
I 2023 gikk borettslaget over fra Fjernvarme til Bergvarme, men bruker fortsatt Fjernvarme til Spisslast.

For at radiatorene skal fungere optimalt er det en forutsetning at de luftes. Dette må gjøres minst hver høst, ved oppstart av fyringssesongen. Det må videre luftes ved behov. Leilighetene i etasjene øverst vil av naturlige årsaker ha større behov for lufting da det normalt vil bli luft i radiatorene i overliggende etasjer når radiatorene luftes i etasjene under.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G

Eiendomsskatt
Det er eiendomsskatt i Oslo kommune. Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/. Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg imellom.

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 3 759,- pr.mnd.
Fyring, varmtvann, internett, vaktmester, betjening andel fellsgjeld, drift, vedlikeholdsinnbetaling, kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, forretningsførsel m.m.

Herav:
Vedlikeholdsinnbetaling: 80,-
Felleskostnader: 3679,-

Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene.
Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Styreleder opplyser om at de kartlegger utskifting av vinduer, og at styret vil komme med sin anbefaling på generalforsamling til våren. De regner med at de som har vinduer fra før ca. år 2000 vil måtte skifte. Utskifting vil medføre økning i fellesgjeld og felleskostnader for de leilighetene det gjelder.
Leiligheten har ulikt årstall på vinduene. Flere vinduer er datert 2005. Øvrige vinduer er eldre med ukjent alder. Ny eier må dermed måtte regne med økning i fellesgjeld og felleskostnader.

Borettslaget kan endre felleskostnadene med en måneds skriftlig varsel.

Faste løpende kostnader
Kjøper/ny eier må etter overtakelse dekke bl.a. egne felleskostnader, eget strømforbruk, innboforsikring samt andre valgfrie tilleggstjenester. Dette kan/vil variere fra inngåtte avtaler og forbruk.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Borettslagets lån og vilkår:
Långiver: Lån Husbanken
Lånenummer: 11494823 5
Rest lånebeløp: 2 946 321,00
Innfrielsesdato: 01.04.2037
Gjeldende rente: 4,55%

Långiver: Lån Handelsbanken
Lånenummer: 9492.70.49664
Rest lånebeløp: 15 179 744,00
Innfrielsesdato: 30.03.2056
Gjeldende rente: 6,05%

Andel fellesgjeld kr. 228 222,- pr. 31.12.2023 følger andelen ved salg.

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Borettslaget har et positivt årsresultat for 2023 på kr. 399 420,-

Forsikring med polisenummer
Protector Forsikring ASA Polisenummer: 1343592

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 333 082,- Som sekundærbolig Kr. 5 065 712,-

Borettslag
Borettslag: Borettslaget Uelands Gate 59, Orgnr: 956464218

Borettslaget består av tilsammen 92 andeler fordelt på ti oppganger, A-K.

-Hjemmeside: https://uelandsgt59.lettstyrt.no/
-Borettslaget får levert fjernvarme fra Fortum Varme
-Postkasseskilt kan bestilles ved å ta kontakte styret.

Dugnad i borrettslaget:
Dugnad arrangeres to ganger i året, en om høsten og en om våren. Hver leilighet plikter å sende en person på dugnad ellers vil styret avkreve en dugnadsavgift som fastsettes av styret.

Skilt til ringeklokke og postkasse:
Navn på ringeklokke bekostes og ordnes av borettslaget. Ta kontakt via Lettstyrt og spesifiser at henvendelsen gjelder skilt til ringeklokke. Skriv hvilke(t) navn som skal stå på ringeklokken, og hva det står på det gamle ringeklokkeskiltet.
Postkasseskilt må beboer selv ordne og mal finnes på Foldal Stempel AS. Send e-post til post@foldal.no hvor det er laget en mal for borettslaget. Koster kr 90.

Internett/Tv:
Borettslaget har avtale med Telia (tidligere Get) for leveranse av internett.
TV må andelseier selv bekoste.
Nyinnflyttede må selv kontakte Telia, opplyse om avtalen med borettslaget og hente utstyr på Telia-utleveringssted.

Gjesterom:
Borettslaget har et gjesterom som kan leies når det er ledig, av andelseiere dersom de har gjester på besøk.

Opplysninger om styrets arbeid fra årsmøte 2024:
Styret har i løpet av perioden gjennomført styremøter ved behov, jobbet med drift og vedlikehold av boligselskapets eiendom, samt fulgt opp beboere og leverandører i samarbeid med forretningsfører Norian. Utdrag:
Installering av Bergvarme: Det store prosjektet i 2023 var installasjonen av bergvarme, som tok lengre tid enn forventet på grunn av utfordringer med å få nødvendige godkjenninger og selve utførelsen. Overgangen til det nye systemet ble fullført sent i oktober.

Samarbeid med Hafslund Celsio: Vi inngikk avtale for å benytte det gamle fjernvarmesystemet som backup og spisslast, noe som fungerer godt, også når det er på det kaldeste ute.

Innkjøringsutfordringer: Det har vært noen utfordringer med temperaturjusteringer for varme i leilighetene ved utetemperatur fra ca. 10 til ca. 0 grader. Dette arbeides det med.

Redusert Energiforbruk: Energiforbruket fra fjernvarmen har vist seg å ligge på ca. 30% av foregående års forbruk under de kaldeste månedene, noe som er positivt.

Økonomi og Investering: Selv om prosjektet endte med å koste litt mer enn budsjettet på grunn av økte priser, betrakter vi bergvarmeprosjektet som en god investering. Det har vært en skuffelse at støtte fra Enova ikke ble innvilget.

Kommunale Utgifter og Økonomisk Situasjon: Kommunale utgifter har økt, og selv om det foreligger et håp om å unngå økning i husleien, er det en realitet som kan bli nødvendig å vurdere.

Bakgårdens Tilstand: Det omfattende gravearbeidet i bakgården krever etterarbeid, noe styret håper å kunne adressere gjennom dugnadsinnsats. Det er også planer om å legge til rette for et utekjøkken og reparere skader forårsaket av gravearbeidet.

Følgende ble vedtatt på årsmøte 2024, vedr. vinduer og ytterdører:
-Styret vil sette i gang kartlegging av vinduer og balkongdører i blokken for å få oversikt over hvordan det står til.
-Vi vil innhente tilbud fra 2 til 3 aktører.
-Vi vil sjekke med Enova om vi kan få støtte.
-Vi vil sjekke med Plan og Bygg om de har noen føringer.
-Vi vil diskutere med Norian hvordan vi best kan løse utfordringer i forhold til ulike beløp i fellesgjeld (f.eks. ta opp nytt lån som sidepost).
-Vi vil vurdere å pålegge enkelte beboere å skifte, f.eks. om vinduer er eldre enn 30 år, eller som bør skiftes.
-Vi vil se på muligheten for å endre vedtekter, men tenker at det har vært så ulik praksis i blokken at mulig vi best kan tilrettelegge for at vedtekter endres etter tiltak er utført og før neste omgang om ca. 25 år. I så tilfelle bør dette også inkludere leilighetsdører.
Dersom vi begynner nå og ting går på skinner kan det være ønskelig å få på plass nye vinduer før neste vinter. Men, dette kan vi ikke love nå.

Styreleder opplyser per. 21.10.24: Vi kartlegger dette nå og vil komme med vår anbefaling på generalforsamling til våren. Vi regner med at de som har vinduer fra før ca. år 2000 vil måtte skifte. Da vil det bli opprettet egen sidepost i fellesgjeld på dette.

Leiligheten har ulikt årstall på vinduene. Flere vinduer er datert 2005. Øvrige vinduer er eldre med ukjent alder. Entredør med ukjent alder. Balkongdør fra byggeår. Ny eier må dermed måtte regne med utskifting og dermed økning i fellesgjeld og felleskostnader.

Forretningsfører
NORIAN Regnskap AS.

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Forkjøpsrett
Borettslaget har ikke bestemmelser om forkjøpsrett.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Dyrehold
Husdyrhold må meldes til styret og forhåndsgodkjennes av beboere i samme oppgang. Dyrehold er kun tillatt med styrets skriftlige godkjenning. Dersom det i ettertid kommer klager kan styret tilbakekalle godkjennelsen

Diverse
Oppussing / rehabilitering av baderom skal meldes til styret, og utføres i henhold til instruks utarbeidet av Byggforsk.

Annet
Hvitevarer på kjøkken medfølger.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.


Kun fysiske personer kan være andelseier i borettslaget.

Festeavtale
Areal: 4 586 kvm, Eierform: Festet tomt

Bortfester er Oslo kommune.
Festetiden er 80 år fra 1985.
Jfr. festekontrakten økes festeavgift cirka hvert 10. år.

Utleie
Iht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

Vei/vann/kloakk
Offentlig.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til spesialområde bevaring bolig i reguleringsplan.
Eiendommer som står oppført på Gul liste. Gul liste er Byantikvarens oversikt over registrerte kulturminner i Oslo. Listen inneholder alt fra bygninger, hage- og parkanlegg, broer, veier og arkeologiske kulturminner til større by- og bygningsmiljøer. Den er et viktig verktøy i Byantikvarens arbeid med å verne et utvalg av byens historie.

Saker i området:

Saksnummer 201711927: Lovisenberggata 15 med flere - Dialogfase etter offentlig ettersyn - Tjenesteyting - Helse, pleie, omsorg med mere. Stiftelsen Diakonissehuset Lovisenberg (SDL) foreslår å omregulere Lovisenberggt. 15 m.fl. fra allmennyttigeformål, institusjon, sykehus, administrasjon, bolig og friområde til sykehus- og omsorgsformål, undervisning og administrasjon, boliger og bevaring av kultur- og naturmiljø m.m. Hensikten er å sikre funksjonelle utbyggingsvolumer for Lovisenberg i et lengre tidsperspektiv. Planforslagets tørrelse og utnyttelse har utløst krav til planprogram med konsekvensutredning. Hovedtyngden av ny bebyggelse legges i nord med forbindelser til tilliggende gater og strøk.

Saksnummer 202455271: Søren Jaabæks gate 3, 4 og 6 - Rehabilitering av fasader og tak.

Saksnummer 202457752: Vøyensvingen 14 A-D - Utskifting av vinduer.

Saksnummer 202457750: Vøyensvingen 16 A-D - Utskifting av vinduer.

Saksnummer 202457748: Vøyensvingen 18 A-D - Utskifting av vinduer.

Saksnummer 202311760: Vøyensvingen 20 - 22 - Tilbygg og ny utebod, nedfallssikring og inntakstårn for ventilasjon - Vøyensvingen barnehage.

Saksnummer 202453913: Maridalsveien 86 B - Fasadeendringer, utbedring og heving av hovedhus.

Store deler av Oslo er omfattet av reguleringsplan S-4220, vedtatt 15.03.2006, revidert 12.06.2013 og 17.3.2015, "Småhusplanen". Småhusplanene er under revisjon, og i påvente av ny regulering er det også vedtatt et midlertidig tiltaksforbud på eiendommene som er omfattet av denne planen. Selv om Småhusplanen og tiltaksforbudet ikke gjelder denne eiendommen, kan det være av interesse å kjenne til revisjonen og du kan lese mer om dette her: https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/revisjon-av-smahusplanen/

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 5 100 000,- (Prisantydning)
kr 228 222,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 5 328 222,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 500,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 5 329 722,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 7 150,- (Boligkjøperforsikring (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 5 336 872,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Foto (Kr.5 000)
Visnings-/overtagelseshonorar kr. 3.000 pr. stk. totalt 3 annonserte visninger (Kr.9 000)
Provisjon (Kr.51 000)
Tilrettelegging (Kr.15 000)
Ny Finn-annonse 25.11.24 (Kr.4 950)
Fakturagebyr (factoring) (Kr.3 590)
Grunnpakke Bore..tslag/Sameie (Kr.14 500)
Markedspakke (Kr.18 900)
Oppgjør (Kr.6 000)
Tilstandsrapport (Kr.8 500)
Totalt kr. (Kr.136 440)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
92-24-0216

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

EIE vekst
EIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer

Avdeling
Sinsen og Rosenhoff Eiendomsmegling AS
EIE Sinsen
Org. nr: 922183201
Trondheimsveien 153-155
0570 Oslo
Tlf: 23 89 69 86

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF / Partner Siamak Ebrahimi

Saksbehandlere
Siamak Ebrahimi
EIE Sinsen
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 91 72 47 25 / E-post: se@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Uelands gate 59J
For mer om objektet
Uelands gate 59J

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: