EiendomKamfjordgata 38, 3217 Sandefjord, Etasje: 1
MatrikkelGnr. 175 Bnr. 92 Snr. 1 i Sandefjord kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealPrimærrom: 66 kvm, Bruksareal: 68 kvm
Antall soverom2
Byggeår2011
TomtEiet tomt 511 kvm
Prisantydning2 690 000
TilstandsrapportBygningssakkyndig: Arild Lysebo
Rapportdato:
Type rapport: Tilstandsrapport
FelleskostnadKr. 1 200,- pr. mnd
Kommunale avgifterKr. 9 789,69 pr. år
EierIda Markussen
ParkeringDet medfølger garasjeplass i felles rekke.
Det er også gateparkering etter områdets bestemmelser.
BeliggenhetVelkommen til Kamfjordgata 38!
Leiligheten er beliggende i et område med sjarmerende, eldre trehusbebyggelse og med kort vei til
sentrum! Meget sentral beliggenhet rett ved Kilen Brygge og Indre Havn. Få minutters gange til det
attraktive bryggeområdet og videre opp til selve sentrum av Sandefjord. Flere dagligvareforretninger i
umiddelbar nærhet. I nærområdet ligger også den flotte fiskeforretningen Brødrene Berggren. Langs
brygga har man flere restauranter og utesteder, som Del Mare, Kismat, Pir 4 og La Scala. Rett opp for
eiendommen ligger idylliske Preståsen med sine flotte turstier og flott utsikt over Sandefjord. Det er også
kort vei ut til Vesterøyas flotte badestrender og friområder. Bussforbindelser i Kilgata i gangavstand fra
leiligheten. Det er også fergeforbindelse til Strømstad med flere avganger hver dag. Kort biltur ut til
Sandefjord Lufthavn-Torp, med flere destinasjoner.
Her bor man med andre ord meget sentralt med det meste av fasiliteter i umiddelbar nærhet! Perfekt for
de som vil bo rett utenfor bykjernen, men likevel kort avstand til alt sentrum har å by på!
BebyggelseOmrådet består hovedsakelig av sjarmerende, eldre trehusbebyggelse.
TomtEiet tomt, 511 kvm
Tomten er et fellesareal som tilhører boligselskapet, og kan som utgangspunkt benyttes av alle beboere.
Normalt sett vil kjøper allikevel kunne disponere det arealet som naturlig tilfaller boligen. Avtalen følger av
dagens praksis og kan ikke dokumenteres.
AdkomstVed å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket
startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, må interessenter selv sjekke dette med
skolesjefens kontor.
Se nabolagsprofilen i salgsoppgavens vedleggsdel, for oversikt over skoler og barnehager i nærheten.
InneholderTotalt primærrom: 66 kvm
Totalt bruksareal: 68 kvm
Arealene fordeler seg som følger:
Første etasje
P-rom 66 m²: Soverom, soverom 2, stue, kjøkken, bad og gangparti.
S-rom 2 m²: Bod.
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er plassmålt og beregnet med utgangspunkt i Takstbransjens retningslinjer for arealmåling.
Kravene i byggeforskriften er ikke sammenfallende med kravene i retningslinjene, så det kan derfor
forekomme forskjeller på hva som defineres som målbart areal og hvilke rom kommunen har godkjent for
varig opphold. Ettersom rommene defineres ut ifra dagens faktiske bruk, kan enkelte rom følgelig mangle
nødvendig godkjenning.
ByggemåteSelger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport fra Arild Lysebo, datert
. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske
avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Tilstandsrapporten og selgers
egenerklæring er en del av denne salgsoppgaven og må leses nøye av interessenter før det legges inn
bud. Kjøper anses kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport, og
kan følgelig ikke reklamere på belyste forhold. Vi vil gjøre spesielt oppmerksom på viktigheten av å lese
igjennom rapportens TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som angir avvik fra normal
slitasje, høy alder, bygningsdel som må utbedres, og lignende. Det følgende er hentet fra den
bygningssakkyndiges beskrivelse av boligen:
Støpt plate på mark. Stående trekledning. Trekarmsvinduer med 2-lags glass. Ytterdøren fra byggeår.
Innvendige dører er av såkalte lettdører uten noen pakninger i karm. Terrasse. Saltak inspisert fra
utvendig bakkenivå. Takrenner og nedløp er utført i plastbelagt stål med spillblikk ført ned i takrenne på
takfoten. Bad med flis på gulv og vegg, malt slett himling. Ingen skader eller avvik utover normal
bruksslitasje avdekket på overflatene.
Badet ble etablert / renovert / fremstår fra byggeår. Alderen er en del av grunnlaget for tilstandsgradene
sammen med funksjonalitet på befaringsdagen. Det er etablert plastsluk i dusjsonen. Det er etablert
mekanisk avtrekk via balansert luftagregat. Dusjvegger av glass og dusjgarnityr på vegg, Gulvmontert
toalett, Innredning med servant, Opplegg for vaskemaskin (Kran og avløp). Elementpipe fra byggeåret
som er pusset og malt. Ingen riss, sprekker eller avvik avdekket på pipeløpet. Betonggulv uten avvik.
Kjøkken har ingen skader synlig. Det er etablert mekanisk avtrekk via balansert luftagregat. Folierte skrog
med slette fronter og laminert benkeplate. Det bemerkes at automatisk vannstopper og komfyrvakt ikke er
etablert. Anbefales etablert som et sikkerhetstiltak. Det registreres en del slitasje på innredningen.
Boligen har ikke fått TG3.
Boligen har fått følgende TG2:
Bad :
-Totalvurdering av membran, tettesjikt og sluk: Plastsluk, ikke synlig mansjett pga flislim. Etableringsåret
og kort gjenstående levetid på membran ligger til grunn for tilstandsgraden.Som ett fuktsikringstiltak
anbefales det å etablere tett dusjkabinett på bad eldre enn 10 år.
- Totalvurdering av fuktsøk: Det kan ikke utelukkes at det er svikt i tettesjikt, da det ble avdekket symptomer
på dette i dusjsone.
- Varmtvannsbereder er installert i rom uten lekkasjesikring eller sluk.
Kjøkken:
- Det bemerkes at automatisk vannstopper og komfyrvakt ikke er etablert. Anbefales etablert som et
sikkerhetstiltak. Det registreres en del slitasje på innredningen.
Ovennevnte punkter er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak
tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som
ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske
spørsmål.
BoderInnvendig bod og bod på ca. 9 kvm i garasjehems.
StandardLys og velholdt 3-roms leilighet i 1.etasje. Leiligheten holder en god standard fra 2011 og har flere gode
kvaliteter. Det er parkett på gulv og gulvvarme i alle rom med unntak av boden. Leiligheten inneholder 2
soverom, innvendig bod, kjøkken, stue, baderom og gang. Fra kjøkkenet er det direkte utgang til en
markterrasse. Det medfølger garasjeplass og bod på ca. 9 kvm i garasjehems. Utvendig ble hele
fasaden malt i 2019.
Kjøkken
Lyst kjøkken fra byggeår. Det er lyse, slette fronter og laminat benkeplate. Det er plass til oppvaskmaskin,
kjøleskap og stekeovn med platetopp. Ingen av hvitevarene medfølger boligen da disse ikke er intregrert.
Det er etablert mekanisk avtrekk over platetopp via balansert lutfeaggregat.
Baderom
Lyst flislagt baderom med flis på gulv og vegg, med malt slett himling. På badet er det innredning med
servant, gulvmontert toalett, dusj med glassvegger og dusjgarnityr på vegg samt opplegg for
vaskemaskin.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 14.07.2011 som omhandler Kamfjordgata 38.
Byggetegninger fra kommunen datert april 2008 samsvarer med dagens bruk av boligen. Kopi av
tegninger og eventuelle attester kan fås ved henvendelse hos megler.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på
eiendommen. Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
Automatsikring, jordfeilautomat. Sikringsskapet er etablert på soverom.
Er det gjort arbeid på boligen etter originalt byggeår? NEI
Foreligger det samsvarserklæring? JA. Selger informerer om at nødvendige dokumenter vedrørende
el-anlegget er i orden.
Er det kursfortegnelse i skapet? JA
Ble det funnet synlige avvik? NEI
Spørsmål til selger: Løses sikringene ofte ut? NEI
Spørsmål til selger: Har det vært brann, branntilløp eller varmgang i anlegget? NEI
Hvordan er bereder tilkoblet strøm? Varmtvannstanken er produsert etter 2014 og er fast tilkoblet uten
bruk av stikkontakt.
Anbefalte tiltak / ytterligere undersøkelser anbefales? NEI
OppvarmingElement peisovn og elektrisk via panelovner/ varmekabler. Balansert ventilasjon.
Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller
ikke med.
Energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter D
Kommunale avgifterKr. 9 789,69 pr. år
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
Faste løpende kostnaderKommunale avgifter utgjør Kr. 9 789,69 pr. år. I dette inngår gebyr for vann, avløp, renovasjon og
feiing/tilsyn. Beløpet betales over tolv terminer p.a. Det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge
av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
Fellesutgiftene utgjør kr. 1 200,- pr.
mnd og inkluderer: utvendig forsikring,
brøyting og diverse kostnader (redskaper til hagerarbeid/blomster osv.).
Fellesutgiftene justeres normalt årlig iht. boligselskapets faktiske driftsutgifter.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene. Forretningsfører har ikke opplyst at
det foreligger noen konkrete planer om økning i utgiften.
Ny eier må belage seg på bl.a. følgende løpende tilleggsutgifter:
Selger har ikke bebodd leiligheten i de siste årene, så det vil påløpe kostnader som TV/internett, strøm,
innboforsikring m.m.
Boligen er koblet opp til Telenor fiber som leverandør av kabel-tv og internett. Priser kan sjekkes på
tilbyders websider.
Utgiftene er basert på nåværende eiers forbruk. Ny eier må selv tegne nødvendige forsikringer.
ÅrsregnskapDet føres regnskapsoversikt for sameierseksjonen Kamfjordgata 38. Det avholdes sameiermøter årlig.
Forsikring med polisenummerEiendommen er forsikret i
Eiendommen er forsikret av boligselskapets fellespolise i
FormuesverdiIfølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret 2021:
Som primærbolig kr. 639 344,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.
Som sekundærbolig kr. 2 496 038,- ved annen bruk av eiendommen.
Formuesverdien justeres normalt årlig, og det henvises til Skatteetatens websider dersom ytterligere
informasjon er ønskelig.
SameieSameie: Sameierseksjonen Kamfjordgata 38,
Sameiet består av 4 seksjoner og den aktuelle seksjonen har sameiebrøk 1/4.
Eierseksjonssameiet er kun enkelt organisert. Det foreligger ikke vedtekter, husordensregler,
årsregnskap eller annet iht. eierseksjonsloven, og eiendomsmegler kan således ikke fremlegge dette.
Det foreligger dog et enkelt oppsett på fordeling av felleskostnader og protokoller fra sameiermøter, og
dette følger vedlagt salgsoppgaven. Dersom sameiet mottar er regning, vil dette normalt fordeles etter
seksjonsbrøk.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
Tekniske installasjonerElement peisovn og elektrisk via panelovner/ varmekabler. Balansert ventilasjon via balansert
lufteagregat. 3 røykvarslere og 6 kilo brannslukker. Varmtvannsbereder.
DiverseInteressenter oppfordres til å lese vedlagte liste over løsøre og tilbehør som skal medfølge ved handelen.
I de tilfeller det medfølger hvitevarer i handelen, overleveres disse uten noen form for garanti utover
leverandørgaranti. Det gjøres oppmerksom på at løsøre som har en klar karakter av å være en del av
selgers møbler - selv om det er skrudd opp på veggen, normalt sett ikke vil medfølge boligen ved
overtakelse.
AnnetSalgsoppgavens vedleggsdel inneholder:
- Tilstandsrapport
- Egenerklæringsskjema
- Energiattest
- Ledningskart
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale
gebyr. Eiendommen overdras fri for pengeheftelser. Iht. eierseksjonsloven § 31 har sameiet legalpant for
forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.
Det er tinglyst 1 servitutt på eiendommen, og kjøpers bank vil få prioritet etter disse:
Dnr. 441106, tgl. 02.06.2008. - Rett til å oppføre garasje i nabogrense.
Med flere bestemmelser
Tinglyste servitutter følger eiendommen og eventuelle kopier av disse kan fås ved henvendelse til megler.
For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
UtleieSeksjonen har ingen utleiedel, men normalt vil det være anledning til å leie ut hele eller deler av
seksjonen, så sant utleiearealet er godkjent for varig opphold og har forsvarlige radonverdier. Det gjøres
allikevel oppmerksom på at kortidsutleie av hele seksjonen i mer enn 90 døgn per år allikevel ikke er lov
iht. eierseksjonsloven. Leietaker må følge ordensregler og vedtekter på lik linje som eier. Utleie skal
meldes styret / Leietaker skal styregodkjennes.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Eier er selv ansvarlig for
private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til Historisk & antikvarisk verdi, vesentlig boligformål og gang/-sykkelvei iht.
reguleringsplan Grønli, datert 31.03.1982. For øvrig ligger eiendommen i et område som er avsatt til
boligbebyggelse i kommuneplanens arealdel, datert 24.09.2019.
Boligen ligger også i et område med hensyn til fortetting, krav vedrørende infrastruktur og flomfare. Dette
følger av kommuneplanens arealdel, datert 24.09.2019.
Sandefjord kommune er for tiden ikke kjent med reguleringsmessige forhold som tilsier at det
kan bli vesentlige endringer for området og eiendommens eksisterende kvaliteter.
Kopi av situasjonskart er vedlagt salgsoppgave. Utsnitt av plan med tilhørende bestemmelser kan fås ved
hendvendelse til megler.
OvertagelseEtter avtale. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved
tiltredelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler/låser for egen regning.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldTotal kjøpesum inkl. offentlige gebyrer, avgifter og øvrige kostnader:
kr 2 690 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 585,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 585,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 68 750,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 70 120,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 760 120,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 769 370,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til
prisantydning. Det tas forbehold om endring i offentlige gebyr.
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Look (Kr.5 900)
Markedspakke 1 (Kr.15 900)
Oppgjør (Kr.5 950)
Tilrettelegging (Kr.15 000)
Tinglysning sikringspant selveier (Kr.480)
Sosiale medier - facebook, instagram (Kr.4 900)
Provisjon (forutsatt salgssum: 0,-) (Kr.27 000)
Avtalt kunderabatt (belast megler): (Kr.- 7 500)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.12 155)
Innhenting av grunnbok (Kr.808)
Innhenting av offentlige opplysninger (Kr.3 361)
Innhenting av servitutter (per stk) (Kr.172)
Kostnad for utsatt betaling (Factoring) (Kr.1 000)
Totalt kr. (Kr.85 126)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer87-23-0170
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseEiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingSandefjord & Stokke Eiendomsmegling AS
EIE Sandefjord
Org. nr: 919667168
Thor Dahls gate 1-5
3210 Sandefjord
Tlf: 33 47 30 00
Ansvarlig meglerEiendomsmegler Emilie Sanne
SaksbehandlereEmilie Sanne
EIE Sandefjord
Eiendomsmegler
Mob: 97 46 83 82 / E-post: esa@eie.no