Bilde 1 av Asylgata 7ABilde 2 av Asylgata 7A
Digital salgsoppgave
Asylgata 7A

4013 Stavanger • Stavanger kommune

Dette objektet er solgt!

Prisantydning

Objektet er solgt!

Romslig og lys selveierleilighet med attraktiv og sentral beliggenhet!
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
3
Antall soverom
1 soverom
Etasje
1
Primærrom (P-ROM)
79 m²
Bruksareal (BRA)
79 m²
Kommunale avgifter
kr 789 / Mnd
Prisantydning
kr 2 690 000
Omkostninger
kr 75 450
Totalpris
kr 2 765 450
Byggeår
1842
Tomt
Fellestomt 114 m²
Oppdragsnummer
54230270
card-default

Mats Lundal

Eiendomsmegler MNEF | Partner
Les om Mats
card-default

Håkon Hovland

Eiendomsmegler MNEF | Jr. Partner
Les om Håkon
Prisantydningkr 2 690 000,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 9 250,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 500,-
Tingl.gebyr skjøtekr 500,-
Dokumentavgiftkr 65 000,-
  
Totalpris kr 2 765 450
Eiendom
Asylgata 7A, 4013 Stavanger, Etasje: 1

Matrikkel
Gnr. 55 Bnr. 164 Snr. 3 i Stavanger kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Areal
Primærrom: 79 kvm, Bruksareal: 79 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Arealene er hentet fra tilstandsrapport. Areal og rom er angitt og definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent fra bygningsmyndighetene.

Antall soverom
1

Byggeår
Byggeår er anslått til 1842

Tomt
Fellestomt 114 kvm

Prisantydning
2 690 000

Tilstandsrapport
Takstmann: Glen Eric Molværsmyr Bech Takstdato: 21.09.23

Totalpris inkl. omkostninger
kr 2 690 000,- (Prisantydning)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 65 000,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 66 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 756 200,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 765 450,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Kommunale avgifter
Kr. 9 466 pr. år Vann, avløp, renovasjon og eiendomsskatt inngår i kommunale avgifter.

Eier
Step Change AS v. Inge Oliversen

Beskrivelse
EIE Eiendomsmegling Stavanger ved Håkon Hovland og Mats Lundal har gleden av å presentere Asylgata 7A!

Her bor du i hjertet av Stavanger sentrum, med umiddelbar nærhet til alt man kan tenke
seg av butikker og servicetilbud.

Innhold:
1.etg: Entré, stue, kjøkken, soverom*.
2.etg: Gang, soverom, bad.

*Det gjøres oppmerksom på at soverom i 1.etg ikke er omsøkt/godkjent.*

Om boligen:

*Malt lyse farger og har flere vindusflater med godt lysinnslipp.
*Parkett på de fleste gulv
*Romslig stue med plass til sofa og spisebord.
*Kjøkken i åpen løsning med frittstående komfyr, oppvaskmaskin og kombiskap.
*Hovedsoverom med plass til dobbeltseng og garderobeskap.
*Lyst bad med våtromsbelegg på gulv og vegger.
*Badet har liten resterende levetid og bør oppgraderes.
*Felles bod for sameiet ca. 6 kvm.
*Sentrumsnær og attraktiv beliggenhet

Velkommen til visning!

Parkering
Ingen fast parkering. Parkering etter gjeldende gatebestemmelser fastsatt av kommunen.

Beliggenhet
Leiligheten er ideelt plassert for de som ønsker alle nødvendige tjenester og fasiliteter rett utenfor døren. Med sin sentrale beliggenhet i Stavanger sentrum, er det enkelt å finne et bredt utvalg av koselige kafeer, restauranter, uteliv og døgnåpne tjenester. For de som liker å handle, er det mange muligheter med flere kjøpesentre og butikker i gågatene.

Samtidig kan man nyte nærheten til rolige friområder som Badedammen, hvor man kan spille volleyball, bade eller slappe av på varme sommerdager. Dagligvarebutikker, treningssentre og parker er også bare en kort spasertur unna leiligheten.

Og når det gjelder offentlig transport, er det enkelt å komme seg rundt med et sentralt bosted som dette.

Tomt
Fellestomt, 114 kvm

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startsted til den aktuelle boligen.

Skole/barnehage
Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området. Se forøvrig nabolagsprofil vedlagt i salgsoppgaven med oversikt over nærmeste barnehager og skoler.

Offentlig kommunikasjon
Se nabolagsprofil vedlagt i salgsoppgaven.

Fritidstilbud
Se nabolagsprofil vedlagt i salgsoppgaven.

Inneholder
Areal og fordeling pr. etasje:
1. etasje: BRA 51 kvm / P-rom 51 kvm
2. etasje: BRA 28 kvm / P-rom 28 kvm 

Følgende rom inngår i P-rom:
1. etasje: Entré, stue, kjøkken og soverom*.
2. etasje: Gang, soverom og bad.

Takstmannens kommentar til areal:
Dagens rominndeling 1.etg er innredet i ettertid. Det gjøres oppmerksom på at dette kan være et søknadspliktig tiltak. Det er ikke kjent om tiltaket er søkt om eller godkjent. Arealene er omtalt i rapporten etter dagens bruk.

Se også punkt. ferdigattest. Konfrerer gjerne med megler.

Byggemåte
Boligen er oppført i betong og trekonstruksjoner. Se vedlagt tilstandsrapport for ytterligere informasjon.

Primærrom
Primærrom: 79 kvm

Bruksareal
Bruksareal: 79 kvm

Boder
Felles bod for sameiet.

Standard
Tilstandsrapporten inneholder 25 % TG 1, 57 % TG 2, 13 % TG 3 og 5 % TG IU (ikke undersøkt).

I tråd med Forbrukertilsynets gjeldende veileder for markedsføring av boliger skal all vesentlig informasjon om boligen fremheves i salgsoppgaven. Nedenfor gjengis derfor i stikkordsform de avvikene ved boligen som har fått tilstandsgrad 2 (TG2) eller 3 (TG3). Det presiseres likevel at hele salgsoppgaven inklusiv tilstandsrapporten, selgers egenerklæring og andre vedlegg må gjennomgås nøye. Dette fordi forhold som er beskrevet i salgsdokumentene ikke kan påberopes som mangler.

Følgende bygningselementer har fått TG2 :
Kjøkken:
Vannrør - Vannrør er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert.
Overflater gulv - Gulvets overflate bærer preg av slitasje.
Innredning - Det mangler stedvis sokler på kjøkkenet.
Avløpsrør - Avløpsrør er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert.

Øvrige rom:
Helhetsvurdering - Innvendige flater bærer preg av alder/slitasje og ufagmessie avslutninger.

Innvendige trapper:
Det er kun rekkverk/håndløper på en side. Trappen har stedvis fri ganghøyde lavere enn 2,0 m.

Skjevhetsmåling:
Det er noe merkbare skjevheter i boligen.

Tekniske anlegg, VVS anlegg:
Varmtvannsbereder - TG2 er valgt på grunn av alder og tilstand.
Vannrør - Vannrør i boligen har en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert.
Hovedstoppekran - Stoppekran er ikke lokalisert.
Avløpsrør - Avløpsrør i boligen er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert.

Radon:
Det er ukjent om radonmåling er gjennomført i boligen.

Elektrisk anlegg:
TG settes pga manglende el-kontroll.

Vinduer:
Vinduer er av eldre dato og har behov for oppgraderinger/ overflatebehandling.

Yttertak:
Taktekkingen bærer preg av elde og slitasje.TG2 er satt for å belyse skaderisikoen som følge av alder og observert tilstand.

Drenering:
TG2 er valgt for å belyse at dreneringen har nådd en alder der funksjonssvikt ikke kan utelukkes.


Følgende bygningselementer har fått TG3:
Bad :
helhetsvurdering. Sjablongmessig prisanslag total oppgradering: kr 100 000 - 300 000.


Takstmannens kommentar til areal:
Dagens rominndeling 1.etg er innredet i ettertid. Det gjøres oppmerksom på at dette kan være et søknadspliktig tiltak. Det er ikke kjent om tiltaket er søkt om eller godkjent. Arealene er omtalt i rapporten etter dagens bruk.

Det er viktig at interessenter setter seg inn i rapporten som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Interessenter oppfordres til å kontakte takstmann ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ikke midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest fra originalt byggeår, hvilket er normalt på eldre bygg.

Etter at bygningsmassen ble oppført har det blitt innført nye bestemmelser i plan- og bygningsloven. Ferdigattest utstedes ikke for bygg/endringer/tiltak som ble omsøkt før 01.01.1998. Det vil dermed ikke være mulig å be om ferdigattest for slike tiltak. Dette betyr ikke at tiltak blir lovlige, men at saken ikke lenger kan avsluttes med ferdigattest.

Noen rom i boligens 1. Etasje er ikke navngitt på tegning mottatt fra kommunen datert 10.04.1995. Disse rommene brukes i dag som stue/kjøkken og soverom*. Det er ikke søkt om bruksendring i henhold til nye forenklede tekniske krav for boligrom fra 01.01.2016. Det er også uvisst om disse tiltakene var søknadspliktige på tidspunkt for utførelse. Kjøper bærer risiko for evt. konsekvenser tiltakene kan medføre dersom tiltakene var søknadspliktige. Selger kommer ikke til å søke om bruksendring i forbindelse med salget. Det er den faktiske bruken av rommet ved salget, som avgjør om rommet defineres som P-ROM eller S-ROM. Dette betyr at rommet både kan være i strid med byggteknisk forskrift og mangle godkjennelse i kommunen for den aktuelle bruken.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Elektrisk.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G

Kommunale avgifter
Kr. 9 466 pr. år Vann, avløp, renovasjon og eiendomsskatt inngår i kommunale avgifter.
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Eiendomsskatt
Eiendomsskatt er beregnet til kr. 707 per år og er inkludert i de oppgitte kommunale avgifter.

Faste løpende kostnader
Eiendommen har en årlig forsikringspremie på ca. kr. 8.500 pr. år.

Selger opplyser om at sameiet har spleiset på bl.a. maling og ugressdreper, ca. kostnad årlig er kr.1.500,-.

Forsikring med polisenummer
IF Skadeforsikring Polisenummer: SP30001523039

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 777 229,- Som sekundærbolig Kr. 2 798 023,-

Sameie
Sameie: Brødregt. 1 / Asylgt. 7, Orgnr: 925946346
Sameiet består av 4 boligseksjoner.

Forretningsfører
Grunnet sameiet størrelse er det ikke engasjert noen forretningsfører.

Styregodkjenning
Det kreves ikke styrets godkjenning ved eierskifte.

Tekniske installasjoner
VVS:
Vannrør av kobber.
Naturlig ventilasjon med avtrekksvifte på bad og kjøkken.
Varmtvannsbereder på ca. 116 liter 1994 er lokalisert i felles bod.

Elektrisk anlegg:
Det er foretatt en forenklet vurdering av deler av det elektriske anlegget. Vurderingen omfatter ikke funksjonstesting, eller kontroll av skjult anlegg. Det legges vekt på at den bygningssakkyndige ikke er elfagmann. Vurderingen er derfor begrenset til visuelle vurderinger og selgers informasjon. På generelt grunnlag anbefales det alltid å gjennomføre en utvidet el-kontroll.

Forenklet vurdering:
Er det synlig tegn til merker på plugg til varmtvannsbereder: nei
Er det synlig tegn på termiske skader: nei.
Er det synlig tegn på utette kabelinnføringer i inntak og/eller sikringsskap: nei.

Selgers opplysninger:
selger var ikke tilgjengelig under befaringen.

Sikringsskap med automatsikringer er plassert i gang 2. etg.

Dyrehold
Det fremkommer ingen restriksjoner mot dyrehold i sameiets vedtekter. Husordensregler er ikke fastsatt.

Diverse
Kun integrerte hvitevarer medfølger dersom annet ikke er opplyst.

Kjøper er ansvarlig for å sette seg inn i salgsoppgaven, reguleringsplaner, beskrivelse og annen dokumentasjon som kjøper har fått tilgang på. Dersom noe er uklart, ta kontakt med megler slik at saker kan bli avklart før en bindende avtale finner sted.

Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte tilstandsrapport. Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til takstmann, megler og opplysninger innhentet fra kommunen, eventuelt forretningsfører og andre tilgjengelige kilder. Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, før bud inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det kan være avvik fra dagens rombruk/ rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente.

Meglerforetaket oppfordrer evt. budgivere til å lese gjennom fullstendig salgsoppgave med vedlegg.

Salgsoppgaven er gjennomgått og godkjent av selger.

Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra brann/feiervesen på eiendommen.

Eierseksjonen hører til boligsameie. Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i vedtektene. Dokumentene vil være tilgjengelig hos meglerforetaket. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i sameiets styre og/eller generalforsamling.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.

1959/3233-1/102  Best. om vann/kloakkledn.  
15.09.1959 
Overført fra: 1103-55/164
Gjelder denne registerenheten med flere 

For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

Utleie
Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.

Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.

Vei/vann/kloakk
Offentlig vann og avløp.

Adkomst fra offentlig vei.

Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Eiendommen er regulert til annet kombinert formål - sentrumsformål. Megler har innhentet reguleringskart med bestemmelser. Ta kontakt med megler for nærmere informasjon.

Eiendommen ligger under disse hensynssonene:
H570 - bevaring kulturmiljø
H730 - Båndlegging etter lov om kulturminner

Eiendommen er SEFRAK registrert. SEFRAK er et landsdekkende register over eldre bygninger og andre kulturminner. Bygninger som er SEFRAK- registrerte er ikke tillagt spesielle restriksjoner. Registeringen fungerer mer som et varsko om at det bør gjøres en lokal vurdering av verneverdien før en eventuelt gir tillatelse til å rive, flytte eller endre bygningen. For bygninger som er eldre enn 1850, er det lovfestet jmf. Kulturminneloven §25 at en slik vurdering må gjøres før bygge- eller rivningssøknad blir godkjent. Det er likevel mulig for kommune å gi tillatelse til rivning selv om kulturminnemyndighetene (fylkeskommunen) tilrår at bygget bør vernes. I slike tilfeller må det også innhentes uttale fra Kultursjefen.

Reguleringsplaner under arbeid i nærheten (100 meter)
Id 2774
Navn Felt C11 (inkl. BS2), Nytorget
Status Planforslag
Plantype Detaljregulering
Hensikten med planen er å legge til rette for bymessig utvikling med sentrumsformål som bolig, kontor, forretning, bevertning, undervisning, tjenesteyting m.m.

Id 2815
Navn Klubbgata
Status Planforslag
Plantype Detaljregulering

Plasseringen av disse to planene vises i dokumentet "Reguleringsplaner under arbeid" som følger i salgsoppgaven.

Fra Iqbal Mohammad v/ Stavanger Kommune:

"Plan 2774 gjelder for felt C11 (Gamle politikammeret). Dette kvartalet skal utvikles til nye kontorbygg for mediebedrifter. Det skal også bygges et p-anlegg for 140 biler.

Plan 2815 gjelder for Klubbgata. Formålet med planen er å legge Klubbgata til rette bedre for busstrafikken. Gaten blir stengt for gjennomkjøring av privatbiler.

Gjennomføring av disse planene vil medføre anleggsarbeid i denne delen av Stavanger sentrum til 2026.

Ingen av planene du nevner vil berøre Asylgata 7A direkte".

Ta kontakt med megler for nærmere informasjon.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 2 690 000,- (Prisantydning)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 65 000,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 66 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 756 200,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 765 450,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.Det er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Grunnpakke eierseksjon (Kr.5 375)
Provisjon (Kr.50 000)
Tilrettelegging (Kr.7 500)
Tilstandsrapport - AX (Kr.9 700)
Markedspakke (Kr.20 000)
Oppgjør (Kr.7 000)
Visningshonorar (Kr.5 000)
Markedspakke - Fotograf - Arve G (Kr.5 000)
Markedspakke - Styling v/ IRVO (Kr.7 000)
Fornyelse av finnannonse med topp plassering 23.02.2024 (Kr.1 500)
Totalt kr. (Kr.118 075)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
54-23-0270

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.

Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Rogaland Eiendomsmegling AS
EIE Stavanger RE
Org. nr: 991089888
Niels Juels gate 50
4008 Stavanger
Tlf: 51 90 57 00

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler MNEF | Partner Mats Lundal

Saksbehandlere
Mats Lundal
EIE Stavanger RE
Eiendomsmegler MNEF | Partner
Mob: 41 77 44 77 / E-post: malu@eie.no

Håkon Hovland
Eiendomsmegler MNEF | Jr. Partner
Mob: 95 02 71 28
[/ E-post: hah@eie.no

Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Asylgata 7A
For mer om objektet
Asylgata 7A

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: