EiendomDusaviksvingen 9A, 4028 STAVANGER
MatrikkelAndelsnr. 32 Orgnr. 951271381 i Stavanger kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 63 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 57 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 6 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 11 kvm
ArealPrimærrom: 57 kvm, Bruksareal: 57 kvm, BRA-i: 57 kvm , BRA-e: 6 kvm , TBA: 11 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1986
TomtFellestomt 4911 kvm
Prisantydning2 450 000
TilstandsrapportTakstmann: Kent Lilleland
Takstdato: 08.01.25
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 152 823,- pr. 12.11.24
Andel fellesformue kr. 0,- pr. 12.11.24
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 2 450 000,- (Prisantydning)
kr 152 823,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 602 823,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 260,- (Pantattest kjøper)
kr 545,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 545,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 8 213,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 563,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 612 386,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 622 336,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 525,50,- pr. mnd.
Sikringsordning fellesgjeldEt borettslag er organisert som et selskap, dette innebærer at dersom noen av andelseierne ikke betaler
sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseieren, man kan på
denne måten bli tvunget til å betale dersom andre ikke betaler sine fellesutgifter. For å hindre at dette
skjer er borettslaget tilknyttet en sikringsordning som dekker borettslagets tap i en fastsatt periode
dersom noen av andelseierne ikke betaler sin fellesutgifter. Sikringsordningen er levert av Klare Finans
AS.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierBenedikte Boman
BeskrivelseEIE eiendomsmegling v/ Herman Broen presenterer Dusaviksvingen 9A!
Velkommen til en hyggelig og praktisk 2-roms andelsleilighet med trappefri adkomst i første etasje.
Boligen har en flott plassering som gir enkel tilgang til offentlig transport, rekreasjonsområder og
dagligvarehandel.
Leiligheten fremstår som lys og luftig, og har en god standard. Romslig stue med store vindusflater som
gir rikelig med naturlig lys, og skaper en behagelig atmosfære. Et moderne kjøkken med smarte
løsninger og et delikat soverom gjør denne leiligheten til et perfekt førstegangskjøp.
Boligen inneholder:
1.etasje: Stue, kjøkken, bad, soverom og entrè.
Boligen kan blant annet tilby:
•Parkering i lukket garasjeanlegg med muligheter for elbillader.
•Flotte turområder like utenfor døren.
•Utvendig bod.
Velkommen til visning!
ParkeringParkering i felles lukket garasjeanlegg ifølge meglerbrev mottatt fra Bate 12.11.24.
BeliggenhetLeiligheten ligger i et rolig og etablert boligområde. Fasiliteter som barnehage, skole, dagligvarebutikk og
Tastasenteret er like i nærområdet.
Området kan også by på flotte turmuligheter, med nærhet til sand strand ved Dusavik og fine turområder.
Tastaforen ball-løkke ligger like ved boligen, og av andre fritidsaktiviteter ligger en av Norges største
skateparker, Vardeneset Ball klubb m/ 3 kunstgress baner for fotball, Tastavarden håndball i Tasta Rusta
hallen og Toppform treningssenter med Squashbaner like i nærheten.
Eskelandshagen ligger gunstig til mellom Stavanger sentrum og Randaberg sentrum og har gode
bussforbindelser til Randaberg og Randaberg videregående, samt avgang ca. hvert 10 minutt til
Stavanger sentrum. To bussholdeplasser i umiddelbar nærhet.
TomtFellestomt, 4911 kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Se vedlagt kartskisse i annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra
ønsket startsted til den aktuelle boligen.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
Se forøvrig nabolagsprofil vedlagt i salgsoppgaven med oversikt over nærmeste barnehager og skoler.
Offentlig kommunikasjonSe nabolagsprofil vedlagt i salgsoppgaven.
FritidstilbudSe nabolagsprofil vedlagt i salgsoppgaven.
InneholderDet totale bruksarealet fordeler seg som følger:
Første etasje:
BRA 57 m²
- BRA-i 57 m²: Stue, kjøkken, bad, soverom og entrè
- TBA 11 m²: Platting
Utvendig bod:
- BRA-e 6 m² :Bod
Takstmanns kommentar til areal:
"Leiligheten inneholder 57m2 P-ROM og 0 m2 S-ROM."
Vedlagte plantegninger er ikke målbare, og oppgitte arealer er hentet fra vedlagte tilstandsrapport.
Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt
ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.
ByggemåteTakstmanns kommentar til byggemåte:
"Leilighetsbygg på 3 etasjer oppført i 1986.
Leiligheten ligger i første etasje, og har egen inngang og platting av belegningsstein samt hageflekk på
baksiden.
Grunnmur og bærende konstruksjoner i hovedsak av betong.
Fundamentert på ukjent byggegrunn.
Bygget er oppført med støpt gulv mot grunn.
Yttervegger av betong/trekonstruksjoner.
Fasaden er kledd med stående trekledning.
Etasjeskillere av betong.
Entrédør med glassfelt.
Vinduer og balkongdør med karmer av tre, og to-lags glass.
Elektrisk oppvarming.
Balansert ventilasjon og naturlig ventilasjon via ventiler.
Leiligheten disponerer en biloppstillingsplass i felles garasjeanlegg (nabobygget).
Leiligheten disponerer også 1 utvendig bod i felles bygg for boder."
StandardTilstandsrapporten inneholder 64% TG 1, 28% TG 2, 0% TG 3 og 8% TG IU (ikke undersøkt).
I tråd med Forbrukertilsynets gjeldende veileder for markedsføring av boliger skal all vesentlig
informasjon om boligen fremheves i salgsoppgaven. Nedenfor gjengis derfor i stikkordsform de avvikene
ved boligen som har fått tilstandsgrad 2 (TG2) eller 3 (TG3). Det presiseres likevel at hele salgsoppgaven
inklusiv tilstandsrapporten, selgers egenerklæring og andre vedlegg må gjennomgås nøye. Dette fordi
forhold som er beskrevet i salgsdokumentene ikke kan påberopes som mangler.
Følgende bygningselementer har fått TG2:
Våtrom - Bad
- Vannrør: Vannrør av kobber er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert.
- Slukets plassering i forhold til at vann utenfor dusjsonen kan nå det: Sluket er isolert inne i dusjsonen.
Vannsøl eller lekkasjevann utenfor denne sonen har ingen/redusert mulighet til å nå sluket
- Overflater vegger: Elastiske flisfuger har stedvise sprekker/åpninger. Fuger bør fornyes. - Membran,
tettesjikt og overgang til sluk: Tettesjiktet har en alder som tilsier at restlevetiden er usikker.
- Fallforhold (gulv): Fallforhold tilnærmet flatt utenfor dusjsonen. Topp dørterskel er lavere enn toppkant på
dusjnisje, som vil si at eventuelt lekkasjevann vil renne ut av våtrommet før det når sluket.
Kjøkken:
- Vannrør: Vannrør av kobber er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert.
Øvrige rom:
- Innerdører: Dørbladet til innerdør mellom entré og kjøkken har kontakt med dørterskel/dørkarm,
riper/merker i parkett og terskel er observert.
Tekniske anlegg, VVS anlegg:
- Vannrør: Vannrør av kobber er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert.
- Hovedstoppekran: Stoppekran er ikke funksjonstestet grunnet plassering (kasset inne sammen med
vvb under kjøkkeninnredning, med minimal tilkost i topp av kasse).
Radon: Det er ikke foretatt radonmåling i boligen og verdiene er derfor ukjent.
Elektrisk anlegg:
- Forenklet vurdering: Varmtvannsbereder har ikke fast tilkobling, men er koblet med stikkontakt. Med
bakgrunn i ovennevnte avvik bør det gjennomføres en utvidet el-kontroll av en kvalifisert elektrofaglig
person.
Det er viktig at interessenter setter seg inn i rapporten som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Interessenter
oppfordres til å kontakte takstmann ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger midlertidig brukstillatelse datert 12.09.1986. I følge Stavanger kommune.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget.
OppvarmingElektrisk oppvarming.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter F
EiendomsskattEiendomsskatt er medtatt i opplyste kommunale avgifter som dekkes av fellesutgiftene.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 525,50,-
pr.mnd.
Inkludert er drift og vedlikehold av fellesareal, kommunale avgifter, bygningsforsikring styre- og forretningsførerhonorar, renter og avdrag på fellesgjeld, Altibox 200 flex, TV/internett m.m.
Spesifikasjon av fellesgjeldSpesifikasjon av lån:
Lånenummer: 82105794351, DNB Bank ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 12.11.2024: 5.56% pa.
Antall terminer til innfrielse: 36
Saldo per 12.11.2024: 19 922 228
Andel av saldo: 152 824
Første termin/første avdrag: 30.12.2017 ( siste termin 30.09.2033 )
3-mnd Nibor +margin 0,84
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapBorettslaget har et positivt årsresultat for 2023 på kr. 1 019 349 før avdrag. Avdrag på lån 2023 var kr.
1.939.540. Disponible midler etter avdrag ble redusert med kr. -888.478.-
Forsikring med polisenummerIF Skadeforsikring
Polisenummer: SP562697
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 630 779,-
Som sekundærbolig Kr. 2 396 961,-
BorettslagBorettslag: Borettslaget Tastaforen, Orgnr: 951271381
-Borettslaget Tastaforen ligger i Stavanger kommune og består av 108 enheter.
Styret har arbeidet med følgende viktige saker i perioden:
- Ferdigstilling av fortau og gjerde. Etter styrets mening ble resultatet meget bra.
- Innhenting av priser på skifting av varmtvannsberedere og bytte til automatsikringer i
sikringsskap. I alt valgte i overkant av 30 beboere å benytte seg av tilbudene.
- Tiltak mot skadedyr (rotter og mus) i flere boliger i feltet.
- Oppgradering av møbler og inventar i felleshuset.
I forbindelse med brann i feltet i oktober: til dels store skader på både bygninger og
kjøretøy. Heldigvis ingen personskader. Bate og If forsikring har saken. Styret blir
fortløpende informert om det pågående arbeidet. Frøiland bygg skade er ansvarlige for
ferdigstilling.
- Det har vært en økning av forsikringssaker dette året. Hovedsakelig vannlekkasjer og
inntrengning av vann i boliger.
- Smartly har overtatt infrastruktur fellesgarasje og installert ny infrastruktur i 13 garasjer
ved felleshuset. Det er Smartly som skal kontaktes ved behov for elbil-lader. Kun Zaptec
Pro-lader skal brukes.
ForretningsførerBate Boligbyggelag
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets/ boligaksjeselskapets medlemmer. Forhåndsavklaring er
igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
Tekniske installasjonerTV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.
DyreholdDet er tillatt med dyr i boligselskapet, under forutsetning av at eier aksepterer boligselskapets regler for
dyrehold, ved utfylling og signering av søknad/ erklæring om dyrehold. Søknaden skal være behandlet
innen en måned fra den mottas av styret. Passivitet er å anse som godkjenning. I følge borrettslagets
ordensregler datert. 26.04.2021.
Et avslag kan påklages til generalforsamling/sameiermøte.
Eventuell klage på dyrehold må skje skriftlig. Styret kan innkalle partene til samtaler i saken.
Styret kan pålegge påklaget om å fjerne dyret.
DiverseKun integrerte hvitevarer medfølger dersom annet ikke er opplyst.
Kjøper er ansvarlig for å sette seg inn i salgsprospektet, reguleringsplaner, beskrivelse og annen
dokumentasjon som kjøper har fått tilgang på. Dersom noe er uklart, ta kontakt med megler slik at saker
kan bli avklart før en bindende avtale finner sted.
Alle innvendige og utvendige arealangivelser, samt beskrivelser av bygningen er hentet fra vedlagte
tilstandsrapport. Salgsoppgaven er basert på selgers opplysninger gitt til takstmann, megler og
opplysninger innhentet fra kommunen, eventuelt forretningsfører og andre tilgjengelige kilder.
Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen godt, gjerne sammen med sakkyndig, før bud
inngis. Det er ikke kontrollert om tomtegrensene stemmer med de grenser/gjerde som fysisk er satt. Det
kan være avvik fra dagens rombruk/ rombenevnelse i forhold til det opprinnelige byggemeldte/godkjente.
Meglerforetaket oppfordrer evt. budgivere til å lese gjennom fullstendig prospekt/ salgsoppgave med
vedlegg.
Salgsoppgaven er gjennomgått og godkjent av selger.
Det gjøres oppmerksom på at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra
brann/feiervesen på eiendommen.
Vi oppfordrer alle til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning.
Dokumentene vil være tilgjengelig hos meglerforetaket. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og
felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i sameiets styre og/eller
generalforsamling.
AnnetDet vises til selgers egenerklæring at Sølvkre var observert i boligen ved innflytting i 2017. Det lever kun
innendørs og trives best ved høy fuktighet, men kan også klare seg også i tørrere miljøer. Sølvkre er
observert i bygg over hele landet, og mange av funnene er fra nyere og moderne boliger.
Studier fra Folkehelseinstituttet bekrefter at man effektivt og sikkert kan kvitte seg med sølvkre ved å bruke
små mengder giftig åte. Sølvkre gjør ingen bygningsmessig skade, men kan virke sjenerende.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkOffentlig vann og avløp. Adkomst via offentlig vei.
ReguleringEiendommen er regulert til boligbebyggelse. Det er en reguleringsbestemmelse som gjelder for
eiendommen, plan 994. Reguleringskart med bestemmelser følger i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon om regulering.
Planopplysninger:
Kommuneplaner
Besøk kommunens hjemmeside for mer informasjon.
Id KP 2023-2040
Navn Kommuneplanens arealdel 2023-2040
Plantype 20 - Kommuneplanens arealdel
Status 3 - Endelig vedtatt arealplan
Ikrafttredelse 11/11/2022 00:00:00
Bestemmelser KPA bestemmelser og retningslinjer vedtatt 28.06.2024
Reguleringsplaner
Besøk kommunens hjemmeside for mer informasjon.
Id 994
Navn Ytre Tasta
side 1 av 2 Rapporten er levert av Geodata AS
Utskriftsdato 12.11.2024
Plantype 30 - Eldre reguleringsplan
Status 3 - Endelig vedtatt arealplan
Ikrafttredelse 11/30/1982 00:00:00
Bestemmelser 994 bestemmelser
Delarealer
Areal 0 kvm
Feltnavn Felleshus
Regform 110 - Boliger
Areal 0.0 kvm
Feltnavn
Regform 320 - Gang-/sykkelvei
Areal 4912.78 kvm
Feltnavn B01
Regform 110 - Boliger
Areal 0.53 kvm
Feltnavn
Regform 310 - Kjørevei
Reguleringsplaner under arbeid i nærheten (100 meter)
Besøk kommunens hjemmeside for mer informasjon.
Id 2854
Navn Detaljregulering for Dusavikveien 310
Plantype 35 - Detaljregulering
Status 1 - Planlegging igangsatt
Ikrafttredelse
Bestemmelser Planen er under behandling
Formålet med planen er å legge til rette for næringsformål i form av dagligvarebutikk, kombinert med
boligformål og tilhørende uteoppholdsareal/grøntområde.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 2 450 000,- (Prisantydning)
kr 152 823,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 602 823,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 260,- (Pantattest kjøper)
kr 545,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 545,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 8 213,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 563,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 612 386,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 950,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 622 336,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 2 602 823,-) (Kr.41 645,17)
Tilrettelegging (Kr.9 900)
Fotograf (Kr.5 000)
Grunnpakke - Styling (Kr.10 800)
Grunnpakke borettslag (Kr.15 500)
Markedspakke 1 (Kr.22 600)
Oppgjør (Kr.7 250)
Visningshonorar (Kr.3 000)
Totalt kr. (Kr.115 695,17)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer54-24-0414
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
EIE vekstEIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har
eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med
eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer
AvdelingRogaland Eiendomsmegling AS
EIE Stavanger RE
Org. nr: 991089888
Niels Juels gate 50
4008 Stavanger
Tlf: 51 90 57 00
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Fagansvarlig / Partner Oddmund Kalleberg
SaksbehandlereHerman Broen
EIE Stavanger RE
Eiendomsmeglerfullmektig MNEF
Mob: 46 79 40 18 / E-post: hb@eie.no