Bilde 1 av Munkerekkveien 2ABilde 2 av Munkerekkveien 2A
Digital salgsoppgave
Munkerekkveien 2A

3115 Færder • Tønsberg kommune

Dette objektet er solgt!

Prisantydning

Objektet er solgt!

Tønsberg / Kaldnes - Pen 3-roms selveierleilighet i 1. etg. i velholdt 4-mannsbolig - sentralt og usjenert
Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Eierseksjon
Eierseksjon
1
Antall soverom
2 soverom
Etasje
1
Primærrom (P-ROM)
72 m²
Bruksareal (BRA)
72 m²
Fellesutgifter
kr 1 500 / Mnd
Kommunale avgifter
kr 966 / Mnd
Prisantydning
kr 2 390 000
Omkostninger
kr 66 522
Totalpris
kr 2 456 522
Byggeår
1900
Tomt
Fellestomt 1225 m²
Oppdragsnummer
67210309
card-default

Hans Westby

Eiendomsmegler MNEF
Les om Hans
Prisantydningkr 2 390 000,-
Boligkjøperpakke If (valgfritt)kr 7 650,-
Dokumentavgiftkr 57 500,-
Pantattest kjøperkr 202,-
Tingl.gebyr pantedokumentkr 585,-
Tingl.gebyr skjøtekr 585,-
  
Totalpris kr 2 456 522
Eiendom
Munkerekkveien 2A, 3115 Tønsberg, Etasje: 1

Matrikkel
Gnr. 1003 bnr. 211 snr. 1 orgnr. 925562807 i Tønsberg kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Eierseksjon

Areal
Primærrom: 72 kvm, Bruksareal: 72 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Arealene er hentet fra takstrapport. Areal og rom er angitt og definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent fra bygningsmyndighetene.

Antall soverom
2

Byggeår
1900

Tomt
Fellestomt 1225 kvm

Prisantydning
2 390 000

Takstrapport
Takstmann: Erland Svae
Takstdato: 01.12.21

Oppsummering av avvik:

Tilstandsgrad 3 - TG 3- store eller alvorlige avvik:

Utvendig > Takkonstruksjon.
Det er påvist fuktskjolder ved gjennomføringer i takkonstruksjonen. Det er ingen lufting i konstruksjonen.

Innvendig > Rom Under Terreng. Det er påvist indikasjoner på noe fuktgjennomtrenging inn i kjellermur.

Tekniske installasjoner > Branntekniske forhold.
Det mangler røykvarsler i boligen.

Tilstandsgrad 2 - TG2- Avvik som kan kreve tiltak:

Innvendig > Pipe og ildsted.
Det er påvist at pipe har sprekker og riss.

Våtrom >Overflater vegger og himling > Bad/vaskerom.
Det er påvist at flisfuger har riss/sprekker.

Våtrom >Overflater Gulv > Bad/vaskerom.
Det er påvist at flisfuger har riss/sprekker.

Våtrom >Sluk, membran og tettesjikt > Bad/vaskerom.
Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt på membranløsningen. Det er rundt sluk påvist en ikke-fagmessig utførelse av membran/tettesjikt/klemring.

Kjøkken >Overflater og innredning > Kjøkken.
Det er påvist skader på overflater/kjøkkeninnredning utover normal slitasjegrad.
Eldre innredning fremstår med elde og slitasje.

Tomteforhold > Drenering.
Mer enn halvparten av forventet levetid på drenering er overskredet. Det er ikke tegn på noe utvendig fuktsikring. Mer enn halvparten av forventet levetid på drenering er overskredet Det er ikke tegn på noe utvendig fuktsikring.

Tomteforhold > Grunnmur og fundamenter.
Grunnmuren har sprekkdannelser.

Tilstandsgrad 2 - TG 2- avvik som ikke krever umiddelbare tiltak:
Innvendig > Etasjeskiller
Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm over en lengde på 2 m. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik.

Sammendraget viser avvikende ved boligen som har fått tilstandsgrad 2 (TG 2) eller (TG 3). Se utdypende informasjon i Tilstandsrapporten
For nærmere info om boligens tilstand og beskaffenhet anmodes alle interessenter å lese igjennom tilstandsrapporten, selgers egenerklæringsskjema samt foreta befaring av boligen.

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 0,-
Andel fellesformmue kr. 10 000,-

Totalpris inkl. omkostninger
kr 2 390 000,- (Prisantydning)

Omkostninger:
kr 202,- (Pantattest kjøper)
kr 585,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 585,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 57 500,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 58 872,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 448 872,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 7 650,- (Boligkjøperpakke If (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 456 522,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 1 500,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
Felles bygningsforsikring, kontor/ledelse, strøm fellesarealer (kjeller, loft og felles gang), tømming av septik, diverse drift- og vedlikeholdsutgifter.

Plenklipping, snømåking og trappevask tas pt. hver fjerde gang av sameier.

Det må beregnes indeksregulering, eventuelt justeringer generelt på priser angående faste utgifter.

Kommunale avgifter
Kr. 11 590 pr. år

Eier
Ann Elisabeth Ludvigsen

Parkering
Sameiet gjør sitt beste for å ha 2 biloppstillingsplasser til hver eierseksjon. Dette krever litt omtanke og vi ønsker å legge en bedre plan for fremtiden.

Beliggenhet
Leiligheten ligger gunstig og usjenert til på Kaldnes med gangavstand til flotte turområder, treningssenter/badeland og Kaldnes med butikker, restauranter og gangbro videre over til Tønsberg. Det er planlagt å lage bystrand få minutters gange fra eiendommen. På baksiden av støyskjermen (med egen dør) ligger sykkelstien med kort adkomst til busstopp med hyppige avganger vidre ut på Nøtterøy og til Tønsberg.

Tomt
Fellestomt, 1225 kvm

Adkomst
Fra Tønsberg kjører man over Kanalbrua og første til høyre i rundkjøringen mot Kaldnes. Leiligheten ligger på høyre side av veien, ca. 500 meter etter Spar dagligvareforretning på Kaldnes. Det vil bli skiltet met "Til Salgs"-plakat på eiendommen og Eie visningsbukker ved felles visning.

Inneholder
Leiligheten ligger i byggets første etasje og inneholder for uten felles inngangsparti: kjøkken, gang, 2 soverom, baderom og stue med egen ytterdør. To boder og to fellesboder i kjeller, samt en bod på loft.

Byggemåte
Informasjon om byggemåte er hentet fra Tilstandsrapport utført av takstmann Erland Svae:

Leilighet beliggende i 1 etasje i en flermannsbolig fremstår i normal god stand med tanke på alder, men enkelte reparasjoner må påregnes.

Utvendig: Taket er tekket med dobbeltkrum betongtakstein. Veggkonstruksjoner over grunnmur er av tre med utvendig liggende kledning fra 2021. Malte vinduer og ytterdører fra 2021.

For ytterligere informasjon om byggemåte se Tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at interessenter setter seg inn i  rapporten. Interessenter oppfordres til å kontakte takstmann ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.

Rapporten er basert på innholdskrav i Forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel). Formålet er å gi en tilstandsanalyse til bruk for den som bestiller og/eller i et salg til forbruker, og ikke for andre tredjeparter. Rapportens omfang, struktur, metode og begrepsbruk følger i hovedsak Norsk Standard NS 3600:2018 (Teknisk tilstandsanalyse ved omsetning av bolig), samt Takstbransjens retningslinjer ved tilstandsrapportering for boliger og Takstbransjens retningslinjer for arealmåling.

Primærrom
Primærrom: 72 kvm

1.etasje:
Bruksareal: 72 m². fordelt slik:
Primærrom: 72 m². Følgende rom er oppgitt som primærrom: Kjøkken , Gang , Soverom , Soverom 2, Stue , Gang 2, Bad/vaskerom.

2 boder i kjeller og en på loftet er ikke tatt med i arealberegninger.

Arealberegninger i denne salgsoppgave er hentet fra Tilstandsrapport for eiendommen. Areal fastsettes etter Forskrift til avhendingsloven, Takstbransjens retningslinjer for arealmåling og Norsk Standard 3940, Areal- og volumberegninger av bygninger, med veiledning. Hvis det er motsetning mellom disse, gjelder Takstbransjens retningslinjer. Fordelingen mellom P-ROM og SROM er basert på retningslinjene og bygningssakkyndiges eget skjønn. Bruken av et rom på befaringstidspunktet har betydning for om rommet defineres som P-ROM eller S-ROM. Dette betyr at rommet både kan være i strid med teknisk forskrift og mangle godkjennelse i kommunen for den aktuelle bruken, uten at dette vil få betydning for valg av arealkategori.

Bruksareal
Bruksareal: 72 kvm

Boder
2 boder i kjeller og en på loftet.

Standard
Romslig og hyggelig leilighet beliggende i byggets 1. etasje. Leiligheten er innredet med lyse og behagelige farge- og materialvalg. Ekstra høy himling gir god romfølelse i hele leiligheten. Innholdsrikt kjøkken med god skap- og benkplass. 2 romslige soverom med plass til seng, skap og eventuelt skrivebord el.. Stor stue med teppe på gulv, plass til spisebord og sittegruppe, samt utgangsdør til steinlagt/støpt uteplass og videre til felles hage. Delvis flislagt baderom med varmekabler i gulv, dusjkabinett, nytt servant med skap, wc og opplegg for vaskemaskin og tørketrommel som følger med i handelen. To boder i kjeller og en på loft.

Ferdigattest
Boligen er antatt oppført mellom 1900 og 1905. Det finnes tegninger fra 1936 som ble sendt inn til kommunen i forbindelse med enkelte endringer etter brann i bygningen i 1935 - hvor trapp ble fjernet og erstattet med soverom. Det var ikke krav til ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse på oppføringstidspunkt. Dagens planløsning og rominndeling avviker noe fra tegningene fra 1936.

Oppvarming
Elektrisk

Energimerking
Energiattest med energimerke

Kommunale avgifter
Kr. 11 590 pr. år
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Det er ikke fellesgjeld i sameiet.
Sameiet har ca. 40 000,- i felles formue.

Årsregnskap
Det er ikke utarbeidet årsregnskap som viser resultat for 2020.

Forsikring med polisenummer
IF Polisenummer: SP636418

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2019: Som primærbolig Kr. 681 220,- Som sekundærbolig Kr. 2 452 393,-

Sameie
Sameie: Sameiet Munkerekkveien 2A, Orgnr: 925562807

Sameiet består av 4 seksjoner. Det er utarbeidet enkle vedtekter og husordensregler som følger som vedlegg i salgsoppgave. Det medfølger plikt til å være i styret. Vedlikehold og oppussingskostnader til sameiet belastes hver eierseksjon privat. Utgiftene deles på 4 eierseksjoner.

Sameiet har fullført i 2020 - ifølge selgers egenerklæringsskjema:
Rør :- Alt som kommer ovenfra 1. etg og 2 .etg er lagt inn i nye rør ut til septiktanken.
- De gamle rørene er plombert , så det ikke blir lukt.
- Et gammelt sluk er der fortsatt da det anses som koblet til noe av dreneringen, derfor ikke så lurt å ta bort.
- Det ble også registrert at vannledningen er av nyere dato og koblet til de gamle vannrørene.
- Det er da endret noe av fremgangsmåten etter vurdering i prosessen.
- Gulvet i kjelleren er hogd opp. Rørene er lagt ned i gulvet istedenfor vegger/ tak for å få mest mulig ut av kjellerplassen.
Da er det støpt ferdig og ryddet ferdig.( Regningen ble delt på 4 eierseksjoner)
Septik tømming skjer ca 1.gang i året.( Inkludert i fellesutgifter.)
Fullført skifte av kledning, isolasjon, lyddempende gipsplater, nye vinduer. Reparasjon av mur, etc. Se vedlegg Kontrakt Solberg bygg.
Alle utgifter delt på 4 eierseksjoner.

Sameiet har vedtatt i sine vedtekter at hus og eiendom skal være uten antenner av noe slag. Via Solberg bygg er det lagt inn fiber ledning for nett og Telenor kabel som fungerer godt i alle seksjonene. Unntatt i seksjon 1 . Der er det kun lagt klart til påkobling

Nåtidsprioritering for Sameiet Munkerekkveien 2A : Å få til tørt og godt inneklima i kjeller og loft.
Parkeringsplasser: Sameiet gjør sitt beste for å ha 2 biloppstillingsplasser til hver eierseksjon. Dette krever litt omtanke og vi ønsker å legge en bedre plan for fremtiden.

Sameiet er i gang med å innhente tilbud for rehabilitering av pipeløp da det foreligger påbud om plan for piperehabilitering fra brannvesenet.  Jfr. rapport etter tilsyn 21.09.2021 - hvor følgende avvik ble kommentert:

1. Søndre og Nordre skorstein begge løp: skorstein har dårlige fuger, har flere dårlig gjenmurte hull etter tidligere røykrør og er kondensskadet. Skorstein må settes i godkjent stand i hele sin høyde.

2. Manglende kontroll og vedlikehold av fyringsanlegget. Jf. Forskrift om brannforebygging § 6. Kommentar: Nordre skorstein: Feieluke er defekt. (enkel, utett) på loft.

Andre forhold:
Må ha røykvarsler på loft og seriekoblede.

Beslutning om rehabilitering tas på generalforsamling 2022.

Forretningsfører
Foretas av sameiet selv.

Styregodkjenning
Det er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.

Tekniske installasjoner
TV-tuner følger ikke med objektet, da det følger abonnementet til eier.

Diverse
Boligen selges i helhet slik den fremstår på visning uten videre utvask. Hvitevarer mm. følger med i handelen, bl.a. kjøl/frys, komfyr, oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel, støvsuger og diverse.
Det er gjort en del utbedringer på bygget i senere tid: bl.a. ny kledning, etterisolert, oppgradering av el-anlegg, nye vinduer, nytt avløpsrør. Det vil i fremtiden være behov for følgende: maling av bygg utvendig, utbedre lufting på loft, utbedre lufting og drenering i kjeller, utbedring av pipeløp mm. Sistnevnte har nye eier stemme/bestemmelsesrett til å avgjøre hvordan det skal gjøres, samt plikt til å betale 1/4 av totalkostnadene. Det er også under vurdering hvordan parkeringsmuligheten kan utbedres for sameiet.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Kommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.

På eiendommen er det tinglyst følgende servitutter/ heftelser som medfølger salget og som ikke kan slettes:

Servitutt - erklæring/avtale, tinglyst 22.12.1977, dagboksnr.7547 - div. betingelser vedtatt i anledning utkjørsel fra Rambergveien 36 (nå Munkerekkveien 2A) til Fylkesveien.

Bestemmelse om adkomstrett- tinglyst 29.12.1977, dagboksnr.7663 - div. betingelser vedtatt i forbindelse med utkjørsel fra Rambergveien 28B til Fylkesveien.

Erklæring/avtale- panterett til sameiet kr.5.000,- - tinglyst 11.11.1982, dagboksnr.14381.

Erklæring/avtale -tinglyst 08.02.1983 - dagboksnr.1783 - rettighetshaver - Snr.2 - rett til felles wc, mot felles vedlikehold og rengjøring.

Erklæring/avtale - tinglyst 21.06.1983- dagboksnr.8089 - rett for seksjon 3 til å benytte felles WC i gang.

Vilkår i kjøpekontrakt - tinglyst 25.06.1987, dagboksnr.6971.

Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd

Utleie
Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge, pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene på årsmøtet.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt vannledningsnett og har privat septiktanktank. Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.

Regulering
Deler av eiendommen ( mot Kaldnes gaten) er regulert til offentlig trafikkområde i forbindelse med reguleringsplan "3803-65203" - gang- og sykkelvei i Banebakken, Solveien og Kaldnesgaten med tilhørende bestemmelser datert 07.12.1994.

Eiendommen er i kommunedelplanen Sentrum -  Veg- Byplan 2018-2030 i område avsatt til næringsvirksomhet og vei. Bestemmelser datert 22.05.2019.

Det er igangsatt planleggingsarbeid som berører/inkluderer eiendommen - planid "3803- 20190180" -  Ny fastlandsforbindelse fra Færder kommune.

Kopi av situasjonskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 2 390 000,- (Prisantydning)

Omkostninger:
kr 202,- (Pantattest kjøper)
kr 585,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 585,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 57 500,- (Dokumentavgift)
--------------------------------------------------------
kr 58 872,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 448 872,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 7 650,- (Boligkjøperpakke If (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 456 522,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 10.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Provisjon (forutsatt salgssum: 2 390 000,-) (Kr.32 936)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Digital møblering 3 bilder (Kr.1 800)
Boligselgerforsikring trekkes i oppgjør (Kr.8 464)
Grunnpakke eierseksjon (Kr.15 500)
Markedspakke 2 (Kr.14 500)
Oppgjør (Kr.6 900)
Totalt kr. (Kr.95 000)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
67-21-0309

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos Eie stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning. Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke
Eie har i samarbeid med If lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kunde. Dette innebærer at du får alle relevante dekninger inkludert i en pakke til en meget konkurransedyktig pris.
 
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rente dekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Boligkjøperpakken må senest tegnes på kontraktsmøte. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Følgende gjelder der handel kommer i stand før 1. januar 2022

Følgende gjelder der handel kommer i stand etter 1. januar 2022
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.

Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Avdeling
Vestfold Eiendomsmegling AS
EIE Tønsberg
Org. nr:955607171
Nedre Langgate 39
3103 Tønsberg
Tlf: 33 30 70 00

Ansvarlig megler
Hans Westby

Saksbehandlere
Hans Westby
EIE Tønsberg
Mob: 97 70 42 00 / E-post: hwe@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Munkerekkveien 2A
For mer om objektet
Munkerekkveien 2A

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: