Bilde 1 av Sandgata 2Bilde 2 av Sandgata 2
Digital salgsoppgave
Sandgata 2

7012 Trondheim • Trondheim kommune

Prisantydning

kr 1 100 000

Fellesgjeld: kr 457 098Omkostninger: kr 9 450Totalpris: kr 1 566 548
Oppussingsobjekt | Praktisk leilighet med svært sentral beliggenhet | Felles takterrasse | Heis | Nært studiesteder
icon

Unngå doble renteutgifter

Se bladbar salgsoppgaveLast ned salgsoppgaveVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Eierseksjon
1
Etasje
4
Internt bruksareal (BRA-i)
24 m²
Bruksareal (BRA)
25 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
1 m²
Fellesutgifter
kr 5 614 / Mnd
Prisantydning
kr 1 100 000
Omkostninger
kr 9 450
Fellesgjeld
kr 457 098
Totalpris
kr 1 566 548
Fellesformue
kr 75 305
Byggeår
1954
Tomt
Eiet tomt m²
Oppdragsnummer
133240079
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 1 100 000,-
Fellesgjeldkr 457 098,-
Pantattest kjøperkr 200,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 8 250,-
  
Totalpris kr 1 566 548
Eiendom
Sandgata 2, 7012 Trondheim, Etasje: 4

Matrikkel
Andelsnr. 5 Orgnr. 887019932 i Trondheim kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 25 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 24 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 1 kvm

Areal
Primærrom: 24 kvm, Bruksareal: 25 kvm, BRA-i: 24 kvm , BRA-e: 1 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Byggeår
1954

Tomt
Fellestomt, eid av sameiet/borettslaget.

Prisantydning
1 100 000

Tilstandsrapport
Bygningsdeler med TG3

Bad
- Helhetsvurdering: Det er valgt å vurdere våtrommet (og tilhørende bygningsdeler) med en samlet helhetsvurdering. Følgende hovedmomenter er lagt til grunn for vurderingen:

På bakgrunn av alderen til for eksempel røropplegg, tekniske installasjoner, tettesjikt og lignende er det grunn til å varsle om at forventet levetid vurderes til å være overskredet, med den risiko dette innebærer. Det ble registrert slitasje, elde og lignende avvik på synlige overflater. Dusjing direkte på tapet er generelt å betrakte som en løsning med forhøyet fuktrisiko. Det registreres motfall på deler av
våtrommets gulvflater, med den risiko dette innebærer. Se punkt "Vannrør" under avsnitt om tekniske anlegg.

På grunn av våtrommets utforming er det ikke praktisk mulig å gjennomføre fuktmåling/hulltaking i et område der det erfaringsmessig forekommer skader. Hulltaking og fuktmåling i lukkede konstruksjoner er derfor ikke utført. Tilstanden inne i konstruksjonen er ikke kjent.

Basert på alle ovennevnte forhold vurderes våtrommet (med tilhørende bygningsdeler) til å være passert sin levetid, og det påvises tegn til funksjonssvikt. Det bør gjennomføres strakstiltak som for eksempel ytterligere undersøkelser av fagkyndige for å kartlegge eksakt tilstand, årsakssammenhenger og hvilke tiltak som skulle være nødvendig. Det må påregnes kostnader for utbedringer.

Underliggende sjablongmessig prisanslag gjelder for videre undersøkelser av fagkyndig. Sjablongmessig prisanslag: kr 0 - 10 000

Kjøkken
- Helhetsvurdering: Det er valgt å vurdere kjøkkenet (og tilhørende bygningsdeler) med en samlet helhetsvurdering. Følgende hovedmomenter er lagt til grunn for vurderingen:

På bakgrunn av alderen til røropplegg og andre tekniske installasjoner; er det grunn til å varsle om faren for skjulte skader, svekket funksjon, usikker restlevetid og lignende forhold som utvikles over tid men ikke lar seg observere direkte. Risikoopplysningene knyttet til varmtvannsberederen (som er plassert på kjøkkenet) er nevnt under avsnitt om teknisk anlegg. Det ble registrert høy slitasje og enkelte skader på rommets overflater. Kjøkkeninnredningen bærer i sin helhet preg av svelleskader, høy slitasje og skader. Ventilasjonen vurderes ikke til å være tilstrekkelig, med den risiko dette innebærer.

Det regisitreres at ventilatoren ikke fungerer som tiltenkt, noe som påvirker ventilasjonen negativt.
Basert på alle ovennevnte forhold vurderes kjøkkenet (med tilhørende bygningsdeler) til å være passert sin levetid, og det påvises tegn til funksjonssvikt. Det bør gjennomføres strakstiltak som for eksempel ytterligere undersøkelser av fagkyndige for å kartlegge eksakt tilstand, årsakssammenhenger og hvilke tiltak som eventuelt skulle være nødvendig. Det må påregnes kostnader for utbedringer.

Underliggende sjablongmessig prisanslag gjelder for videre undersøkelser av fagkyndig. Sjablongmessig prisanslag: kr 0 - 10 000

Tenksike anlegg, VVS anlegg
- Varmtvannsbereder: På bakgrunn av berederens alder og registrerte symptomer på elde vurderes det at levetiden er passert. Utskiftning må påregnes. Varmtvannsbereder er plassert i rom uten sluk/overløp eller annen sikring mot fuktskader (f.eks automatisk vannstopper). Konsekvens kan være at det oppstår fuktskader hvis lekkasje fra varmtvannsbereder skulle oppstå. Tiltak anbefales. Lekkasje registreres på rørkobling til varmtvannsbereder. Tiltak må påregnes. Sjablongmessig prisanslag: kr 0 - 10 000

Bygningsdeler med TG2

Øvrige rom
- Helhetsvurdering: Det er valgt å vurdere bygningsdelene med en samlet helhetsvurdering basert på slitasjegrad og tilstand. Hovedmomenter for helhetsvurderingen er:
Innvendige flater bærer preg av alder/slitasje og det registreres avvik. Basert på alle ovennevnte forhold er restlevetiden på bygningsdelene usikker. Det bør gjennomføres ytterligere undersøkelser av fagkyndige for å kartlegge eksakt tilstand og hvilke tiltak som eventuelt skulle være nødvendig.

Etasjeskiller
- Skjevhetsmåling: Det er registrert skjevheter i stue/kjøkken/soverom. Det ble målt i to forskjellige retninger i samme rom. Forskjellen mellom høyeste og laveste punkt er målt til 28 mm, og 34 mm i motsatt retning. Eksakt årsak til skjevhetene er ikke kjent.

Tenksike anlegg, VVS anlegg
- Ventilasjon: Anlegget virker ikke etter tiltenkt funksjon. Forholdet kan medføre økt fuktbelastning og redusert luftkvalitet i rom som er tilknyttet ventilasjonsanlegget. Tiltak må påregnes.
- Vannrør: Vannrør av kobber er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert. På bakgrunn av alderen er det grunn til å varsle om risiko for skjulte avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid. Trykkstøt (rørslag) i vannrør registreres stedvis i boligen. På sikt kan gjentatte trykkstøt av en viss intensitet gi nedsatt levetid for rør og rørdeler. Tiltak anbefales.
- Hovedstoppekran: Innvendig stoppekran er ikke funksjonstestet grunnet høy alder/tilstand. Konsekvens er usikker restlevetid/funksjon.
- Avløpsrør:Avløpsrør er vurdert til å ha en alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert. På bakgrunn av alderen er det grunn til å varsle om risiko for skjulte avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid.

Elektrisk anlegg
- Forenklet vurdering av det elektriske anlegget: Det er ikke fremlagt samsvarserklæring på det elektriske anlegget. Med bakgrunn i TG2 bør det gjennomføres en utvidet el-kontroll av en kvalifisert elektrofaglig person.

Se også Tilstandsrapporten vedlagt salgsoppgave. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med denne.

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 457 098,- pr. 31.12.23
Andel fellesformue: kr. 75 305,- pr. 31.12.23

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 1 100 000,- (Prisantydning)
kr 457 098,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 1 557 098,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 1 558 298,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 1 566 548,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 5 614,- pr. mnd.

Det vurderes flere prosjekter i gården, som muligens kan påvirke fellesgjeld og felleskostnader. Dette er forklart videre under punktet "borettslag".

Felleskostnad inkluderer
Felleskostnader inkluderer kabel-tv/bredbånd, drift og vedlikehold, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter mm.

Sikringsordning fellesgjeld
Et borettslag er organisert som et selskap, dette innebærer at dersom noen av andelseierne ikke betaler sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseieren, man kan på denne måten bli tvunget til å betale dersom andre ikke betaler sine fellesutgifter. For å hindre at dette skjer er borettslaget tilknyttet en sikringsordning som dekker borettslagets tap i en fastsatt periode dersom noen av andelseierne ikke betaler sin fellesutgifter. Sikringsordningen er levert av OBOS.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.

Eier
Charalampos Stamatopoulos

Beskrivelse
EIE eiendomsmegling ved Daniel Bruce har gelden av å presentere Sandgata 2. En 1-roms leilighet med utmerket beliggenhet i hjertet av Trondheim sentrum.
Leiligheten er et renoveringsobjekt og passer perfekt for deg som vil pusse opp og sette ditt eget preg på din første leilighet. Bygget har en felles takterrasse med nydelig utsikt over Trondheimsfjorden. Videre er det kort vei til flere av Trondheims anerkjente studiesteder.

HIGHLIGHTS

Oppussingsobjekt
1-roms andelsleilighet på 25 m² (BRA)
Vinduene ble byttet i 2019
Fantastisk beliggenhet midt i Trondheim Sentrum
Heis i bygget
4 etg med gode sol- og utsiktsforhold
Felles takterrasse med panoramautsikt
Leiligheten disponerer bod i kjeller
Godt kollektivtilbud
Nærhet til alt man behøver i sentrum, fra handlemuligheter til spisesteder, studiesterer m.m

Parkering
Det følger ikke parkering med leiligheten.

Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.

Beliggenhet
Leiligheten ligger meget sentralt til i Trondheim sentrum. Her har man nærhet til alt Trondheim har å tilby av servicefasiliteter.

Innenfor en kilometers rekkevidde finner du både kino, teater, restauranter, uteliv, dagligvare, kjøpesenter, treningssenter, barnehager og skoler. Store studiesteder som NTNU Gløshaugen, Kalvskinnet, ST.Olavs, Norges Handelshøyskole og BI har ca. 20 minutters gangavstand fra leiligheten.

Det er meget gode bussforbindelser nesten rett utenfor døren. Bare noen få minutters gange unna ligger Munkegata som er knutepunktet for kollektivtrafikken i Trondheim. Her har man flybuss og rutebuss som tar deg til øvrige deler av byen og samtlige studiesteder. Trondheim sentralstasjon ligger ca. 10 min gange unna.

Tomt
Felles tomt for Borettslaget opparbeidet med asfaltert vei, diverse beplantninger og plenareal. Felles trappeoppgang med callinganlegg og heis.

Adkomst
Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.

Inneholder
Leilighet beliggende i byggets 4. etasje.
Adkomst til leiligheten via felles trappegang. Oppgangen har callinganlegg.
Leiligheten består av: Entrè, bad og stue/kjøkken/soverom.

Byggemåte
Leilighetsbygg oppført i 1954. Grunnmur og bærende konstruksjoner i hovedsak av betong. Fundamentert på ukjent byggegrunn. Bygget er oppført med støpt gulv mot grunn. Utvendige fasader av murpuss. Etasjeskillere av betong. Leiligheten har entrédør med brannklasse B30 og lydklasse db35. Vinduer med karmer av tre, og to-lags glass.

Bruksareal
Bruksareal: 25 kvm

Boder
Bod i kjelleren. Alle boder er merket med leilighetsnummer.

Standard
Bad: Baderom fra ukjent eksakt årstall. Gulvflate belagt med gulvbelegg. Tapet på vegger. Malte flater i himling. Vegghengt servant med armatur. Speil med overlys og stikkontakt over servant. Dusjhjørne med dører. Vegghengt dusjarmatur. Gulvstående toalett. Vannrør av kobber. Synlige avløpsrør av plast og støpejern. Mekanisk avtrekk med ventil i himling. Opplegg for vaskemaskin.

Kjøkken: Åpen kjøkkenløsning. Innredningen er fra ukjent årstall. Innredning med glatte fronter. Benkeplate av tre og rustfritt stål med nedfelt oppvaskkum med kjøkkenarmatur. Benkeskapsbelysning og stikkontakter over kjøkkenbenk. Integrert kjøleskap og platetopp. Ventilator i overskap. Vannrør av kobber. Synlige avløpsrør av plast. Varmtvannsbereder plassert under kjøkkenbenk. Gulvflater belagt med laminat. Vegg- og himlingsflater i malte flater og malte tapetserte flater. Laminert plate mellom kjøkkenbenk og overskap bak oppvaskkum.

Øvrige rom: Gulvflater belagt med laminat. Vegg- og himlingsflater i malte flater og malte tapetserte flater. Glatt innerdør. Naturlig ventilasjon via ventiler. Elektrisk oppvarming.

Tekniske anlegg, VVS anlegg: Tekniske anlegg fra varierende årstall. Vannrør av kobber. Leilighetens stoppekran er plassert under kjøkkenbenk. Synlige avløpsrør i plast og støpejern. Stakeluke er ikke lokalisert, og derfor heller ikke undersøkt. Det er ikke kjent om stakeluke er etablert. Varmtvannsbereder på 115L (fra 1996) plassert under kjøkkenbenk. Mekanisk avtrekk på kjøkken og våtrom. Motor for mekanisk avtrekk (fra ukjent årstall) er plassert på kjøkken (kjøkkenventilator).

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger ikke ferdigattest eller midlertidig brukstillatelse på selve bygget, kun en midlertidig brukstillatelse datert 10.09.1996 som gjelder bruksendring av 4. etasje. Leiligheten ligger i 4. etasje som ble tatt i bruk for boligformål i 1996. Dette fremgår av søknad om endringer datert 20.10.1995. I søknaden ble det søkt om bruksendring med tilhørende ombygging av 4. etasje i bygningen fra kontorer til boliger. Bygningen ble opprinnelig oppført som et kontorbygg med lagerarealer i sokkeletasje, og leiligheter og kantine i 7. etasje.

Etter at bygningsmassen ble oppført har det blitt innført nye bestemmelser i plan- og bygningsloven. Ferdigattest utstedes ikke for bygg/endringer/tiltak som ble omsøkt før 01.01.1998. Det vil dermed ikke være mulig å be om ferdigattest for slike tiltak. Dette betyr ikke at tiltak blir lovlige, men at saken ikke lenger kan avsluttes med ferdigattest.

Det er mottatt byggetegninger for leiligheten datert 26.06.1995. Disse stemmer overens med dagens bruk av boligen med noe avvik. Entreen er vist til å være større i byggetegningene enn den egentlig er pr. dags dato. I byggetegningene viser det en kott med tilgang fra entreen. Dagens planløsning viser kun entre ved badet og ingen kott. Byggetegningene er vedlagt salgsoppgaven. Kjøper overtar ansvar og risiko tilknyttet avvik mellom byggegodkjente tegninger og dagens planløsning.

Megler har mottatt kopi av et brev datert 17.01.2007 fra kommunen. Brevet gjelder ferdigattester og manglende boder for leiligheter i Sandgata 2. Det søkes om ferdigattest for eiendommens 4., 5. og 6 etasje. Det ble henvist til saksnr. 08/42715 hos byggesak. I nevnte sak er følgende svart:

Hva gjelder manglende ferdigattester vises til vedlagt informasjon om krav til ferdigattest for byggetiltak etter plan- og bygningsloven, hhv før og etter lovendring som trådte i kraft 01.07.1998. Av informasjonen følger at det i nærværende sak ikke vil i krevd at ferdigattest innhentes. Byggesakskontoret anser eventuelt manglende bodareal å utgjøre et privatrettslig forhold som faller utenfor kommunens arbeidsområde.

Øvrige mottatte attester for eiendommen:
- Rammetillatelse & Igangsettingstillatelse 2015 - Renovering av 1.og 2. etasje - Utført 2006.
- Avslag på rammetillatelse 2004 - Bruksendring 1. - 3. etasje.
- Delegasjonssak 20.10.1995 - Godkjent søknad om endringer - Bruksendring 4. etasje.
- Ferdigattest 02.07.2008 - Bruksendring fra kontor til boligformål i 3. etasje.
- Ferdigattest 02.10.2020 - Heis.
- Ferdigattest 30.04.2015 - Renovering av 1. og 2. etasje.
- Godkjent byggesøknad 06.05.1997, rev 16.07.1997 - Bruksendring 6. og 7. etasje.
- Igangsettingstillatelse 26.09.2013 - Fasadeendring av takterrasse.
- Midlertidig Brukstillatelse 10.09.1996 - Sandgata 2, Endring, bygg med arbeidsplass.
- Rammetillatelse & Igangsettingstillatelse - 2007 - Bruksendring 3. etasje .
- Sandgata 2, godkjent innsetting av løfteplattform mellom 1 og 2. etasje 15.04.2020.

Disse kan fås ved henvendelse til megler.

Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Elektrisk oppvarming. Ventilasjon med naturlig tilluft kombinert med stedvis mekanisk avtrekk.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G

Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 5 614,- pr.mnd.
Felleskostnader inkluderer kabel-tv, drift og vedlikehold, felles bygningsforsikring, kommunale avgifter mm.

Herav:
Felleskostnader 2.024,-
Finanskostnad 2.884,-
Fin.kostn F-areal 335,-
Kabel-tv 371,-

Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Det er normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Borettslag:
Lånenummer: OBBK01-98207372021
Type: Annuitet
Restsaldo: 5.517.166,-
Restløpetid: 24 år 2 md.
Terminer pr. år: 12.
Type rente: Flytende.
Rentesats pr. tid:  5,70%.

Lånenummer: OBBK02-98207370215
Type: Annuitet
Restsaldo: 35.477.807,-
Restløpetid: 24 år 2 md.
Terminer pr. år: 12.
Type rente: Flytende.
Rentesats pr. tid: 5,70%

Kapitalkostnader kr 2.911,-

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Borettslaget hadde i 2023 driftsinntekter på kr 5 877 072,-. Samme år hadde de driftskostnader på kr 2 183 470,-. Dette ga et positivt årsresultat etter finansinntekter og kostnader på kr 1 992 726,-. Pengene ble overført til opptjent egenkapital.

For 2024 er det budsjettert med driftsinntekter på kr 6 358 000,-, samt driftskostnader på kr 2 916 950,-. Dette gir et budsjettert årsresultat for 2023 på kr 3 541 050,-.

Sameiet
Sameiet hadde i 2022 driftsinntekter på kr 1 476 493,-, samt driftskostnader på kr 1 030 321,-. Dette ga et positivt årsresultat etter finansinntekter- og kostnader på kr 450 367,-.
For 2023 er det budsjettert med driftsinntekter på kr 1 547 000,-, samt driftskostnader på kr 1 512 000,-. Dette gir et budsjettert årsresultat på kr 56 000,-.

Forsikring med polisenummer
Tryg Forsikring Polisenummer: 6626477

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 490 391,- Som sekundærbolig Kr. 1 863 486,-

Borettslag
Borettslag: Borettslaget Sandgata 2, Orgnr: 887019932

Borettslaget Sandgata 2 består av 67 andelsleiligheter. Byggeåret er 1954.
De benytter OBOS' portal VIBBO som hjemmeside, med adresse: https://vibbo.no/borettslaget-sandgata-2/om.

Borettslaget opplyser at fellesområdene er røykfrie, samt at røykeforbud gjelder også for den felles takterrassen.
Borettslaget eier seksjon 1 i Sameiet Sandgata 2. Borettslaget Sandgata 2 er pliktig medlem av Seksjonssameiet Sandgata 2.

Informasjon fra Åresberetningen for 2023 - Borettslaget:
Det siste året har borettslaget måttet leie inn spylefirma 2 ganger til å spyle opp tette sluker. På taket i inn-huket mot vest har borettslaget hatt problemer med ising i takrenner som skapte store kostnader da det er vanskelig tilgjengelig og vi måtte leie inn flere typer fagfolk (via Sameiet). Flere porttelefoner var defekt og i løpet av sommeren kom elektrikere og reparert.

Borettslagets forsikring betales gjennom Sameiet Sandgata 2 som utgjør Næringsseksjon (eies av E. C. Dahls) og Borettslag til sammen.

Siden forrige generalforsamling er det gjennomført rensing av filtre rundt de tre ventilasjonsmotorene borettslaget har. Det har også blitt skiftet noen deler. Det ble gjennomført brannøvelse i november 2022 for hele bygget. Den årlige kontrollen på vår brannsentral ble utført i april/mai 2022. Nye o-planer kom på plass i mai/juni.

Borettslagets forsikring betales gjennom Sameiet Sandgata 2 som utgjør Næringsseksjon (eies av E. C. Dahls) og Borettslag til sammen.

I februar 2018 skiftet borettslaget til Get som er Telia i dag. Det ble inngått en avtale på 5 år den gang. Styret har innhentet flere pristilbud fra fiber/internett/TV leverandører. Samtidig planlegger Sameiet Sandgata 2 å sanere den game vareheisen. De anser det som en fin mulighet til å installere fiber opp i etasjene og inn til alle leiligheter. De ber om tålmodighet ifht. den gamle nettløsningen/TV løsningen. Med god planlegging og koordinering planlegger de i løpet av året få til fiber til en gunstig pris og en fleksibel nett/TV-løsning for alle.

Borettslaget har ikke vaktmesteravtale og opplever at dette fungerer fint. Dersom det oppstår problemer med el, rør, heis, låser, postkasser, dører etc. bes andelseierne ta kontakt med styret for bestilling av hjelp.

Styret opplyser i årsberetningen at borettslaget har en god sparekonto for å kunne gjennomføre nødvendige oppgraderinger av bygningen. Dette er oppgraderinger som skal føre til lavere driftskostnader. Denne vinteren har tre leiligheter hatt vannlekkasjer fra tak og terrasse i 7. etasje. De har også utfordringer med store vannmengder når det regner og takrenner må oppdimensjoneres. Taket er et lappverk mellom gammelt og nytt - det er noen råteskader i bjelkene som må skiftes. Samtidig utredes det i sameiet muligheter for å installere solcellepaneler på taket. Energi derfra kan brukes til felles varmtvann.

De har fukt i kjelleren og 4 andelseiere har boder som er for fuktig for oppbevaring av utstyr som for eksempel kofferter o.l. Via sameiet så er de i gang med rammesøknader til kommunen. Når de har fått klarsignal fra kommunene (de har hatt forhåndskonferanser) starter planleggingen med oppgradering av tak og graving for drenering av fukt i grunnmur. Styret opplyser at de har penger på sparekonto.

Via Sameiet Sandgata 2 igangsettes det tilstandsvurdering og planlegging av oppgradering av utsiden med vanndrenering foran inngangen og utbedring av tak. Målet er å presentere konkret forslag på hva som bør/må gjøres og når de har fått svar på rammesøknad fra kommunen. De venter svar om 3 måneder. Da innhentes forslag til utbedringer på arbeid som må til for å ivareta kvaliteten på huset.

Informasjon fra styreleder
Det er planlagt en del oppgraderinger for å få til en verdiøkning på eiendommen. Det er sendt inn en rammesøknad til kommunen som de venter svar på den 10.08.23. Der har de søkt om å få reetablere et anleggsrom under inngangen og bygge et moderne og sikkert sykkelparkeringsrom. Samt at framsiden skal få en ny funksjonell og moderne løsning.

Styreleder opplyser at de enda ikke vet hva dette vil koste, da de ikke enda da vi ikke setter i gang prosessen med å innhente priser før vi har fått svar på søknad fra kommunene. Det samme gjelder taket. Det krever søknad da vi skal gjøre større utbedringer. E/C Dahls må være med på å dekke 1/3 av kostnadene ettersom de eier næringsseksjonene. Næringsseksjon og borettslag utgjør til sammen Sameiet Sandgata 2. 

Ettersom de ikke starter prisinnhenting på utbedringer før til høsten/vinteren vet de ikke hva overnevnte vil koste. Dermed vet man ikke om det må til lånopptak. Styreleder presiserer at i tilfelle låneopptak - så vil nedbetalingstiden forlenges tilsvarende slik at de månedlige utgiftene ikke øker av den grunn. De har nå betalt ned på lånet deres i 10 år, slik at det å ta opp mer i lån vil ikke nødvendigvis føre til høyere husleie da nedbetalingstiden kan forlenges. Renteendringer kan påvirke dette.

Når det gjelder kostnader med bredbånd så er det selskapene som installerer fiber. Kostnaden blir å komme på det månedlige abonnementet. Selve saneringen av vareheisen blir tatt via sameiet Sandgata 2. De kostnadene blir tatt til høsten og der brukes det av egenkapital.

Forretningsfører
Obos Eiendomsforvaltning AS.

Styregodkjenning
Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn.

Forkjøpsrett
Det praktiseres ikke forkjøpsrett i borettslaget.

Dyrehold
Dyrehold er tillatt, men kun etter skriftlig avtale med styret for hvert enkelt dyr. Kfr. husordensreglene

Diverse
Utdrag fra selgers egenerklæring:

Kjenner du til om det er/har vært feil ved våtrommene, f. eks. sprekker, lekkasje, råte, lukt eller soppskader?
- Ja.

Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
- Ja, kun faglært. Change of toilet. 2021. Firmanavn: Don't remember.

Foreligger det dokumentasjon på arbeidene?
- Not sure. Maybe receipt.

Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende?
- Ja, in the floor.

Kjenner du til om det foreligger påbud/heftelser/krav/manglende tillatelser vedrørende eiendommen?
- Nei, i dont know.

Kjenner du til om det er foretatt radonmåling?
- Nei, I measured it myself. The levels are very low.

Kjenner du til andre forhold av betydning som kan være relevant for kjøper å vite om (f.eks. rasfare, tinglyste forhold eller private avtaler)?
- Ja. Hot plates are not working, fridge is a bit broken.

Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte felleskostnader/økt fellesgjeld?
- Nei, but I am not sure of the plans of borettslag.

Se også Egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgave. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med denne.

Kun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad.  For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

Borettslaget har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i andelen for opptil 2 x folketrygdens grunnbeløp (2G), jf. borettslagsloven § 5-20. Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader og andre krav borettslaget kan knytte til andelseieren.

2004/377-1/107 SEKSJONERING TINGLYST
08.01.2004
SNR: 1
FORMÅL: Samleseksjon bolig
SAMEIEBRØK: 2843/6051

2013/341922-1/200 RESEK/SAMMENSLÅING TINGLYST
29.04.2013
SNR: 1
FORMÅL: Samleseksjon bolig
SAMEIEBRØK: 2843/6051
SNR: 3
FORMÅL: Næring
SAMEIEBRØK: 802/6051
SNR: 1
FORMÅL: Samleseksjon bolig
TILLEGSDEL: Bygning
SAMEIEBRØK: 3645/6051

2018/1223842-1/200 RESEKSJONERING TINGLYST
04.09.2018 21:00
SNR: 1
FORMÅL: Samleseksjon bolig
TILLEGSDEL: Bygning
SAMEIEBRØK: 3814/6051

Utleie
Iht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.

Regulering
Eiendommen er regulert til bolig i reguleringsplan, samt sentrumsformål i kommuneplanens arealdel.

Det gjøres oppmerksom på at boligen ligger innenfor hyblifiseringssone i kommuneplanens arealdel, som innebærer at økning i antall soverom kan være søknadspliktig.
(Innenfor områdene Rosenborg, Møllenberg, Singsaker, Kalvskinnet, Øya, Elgeseter, Lademoen, Berg og Bakklandet, nærmere avgrenset på vedlagt kart som viser virkeområdet, kreves tillatelse fra kommunen for å dele opp bolig til).

Vi gjør oppmerksom på at eiendommen er berørt av et planforslag:
5001 r20180001 Nordøstre kvadrant i Midtbyen:
Det overordnede målet er flere folk i sentrum. Flere skal bo og jobbe i sentrum, og flere skal besøke og oppholde seg lengre i sentrum. Flere skal gå, sykle og ta kollektivtransport, og færre skal kjøre personbil i sentrum.

Planforslaget er en områdeplan for den eksisterende bykjernen i Trondheim. Planforslaget gir tydeligere rammer for en mer effektiv arealutnyttelse der det er hensiktsmessig, og gir samtidig et tydeligere vern av de byggene det er naturlig å gi dette til.

Planforslaget gir rammer for hvordan den historiske bebyggelsen og de kulturhistoriske verdiene skal bevares og videreutvikles. Den klargjør hvordan fornyelse av eksisterende bebyggelse og nybygg kan skje innenfor ulike hensynssoner vern av kulturmiljø. Trondheims identitet som trehusby og middelalderby presiseres. Det kan kreves detaljreguleringsplan ved vesentlig ombygging av eksisterende kvartaler.

Vi gjør oppmerksom på at det er igangsatt planleggingsarbeid på et område som inkluderer/berører eiendommen:
5001 r20180048 Olav Tryggvasons gate:
Planen har til hensikt å oppgradere Olav Tryggvasons gate i tråd med Bymiljøavtalen med målsetning om blant annet å forbedre gatas tilgjengelighet, fremkommelighet og attraktivitet for gående, syklende og kollektivreisende.

Kopi av situasjonskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.

Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 1 100 000,- (Prisantydning)
kr 457 098,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 1 557 098,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
--------------------------------------------------------
kr 1 200,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 1 558 298,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 1 566 548,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:




Foto (Kr.4 000)

Tilrettelegging (Kr.15 000)

Visningshonorar (Kr.2 690)

Provisjon 2,5% - (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 1 557 098,-) (Kr.27 500)

Markedspakke 1 (Kr.15 000)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
133-24-0079

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Nidaros- Eiendomsmegling Sentrum AS
EIE Trondheim sentrum
Org. nr: 831699132
Nedre Bakklandet 58 C
7014 Trondheim
Tlf:

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler Daniel Bruce Beadle

Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Sandgata 2
For mer om objektet
Sandgata 2

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: