EiendomSelsbakkvegen 42B, 7027 Trondheim, Etasje: 4
MatrikkelAndelsnr. 80 Orgnr. 948720175 i Trondheim kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealerTotalt BRA 51 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 47 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal): 4 kvm
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 18 kvm
Det gjøres oppmerksom på at bod som er medtatt som BRA-E og i totalt BRA ligger på fellesareal, men
disponeres av denne leiligheten.
Ifølge huseier inneholder borettslaget fellesarealer som kan benyttes av andelseierne. Det opplyses om
felles delte arealer som: Selskapslokale som kan leies.
ArealPrimærrom: 44 kvm, Bruksareal: 51 kvm, BRA-i: 47 kvm , BRA-e: 4 kvm , TBA: 18 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom1
Byggeår1965
TomtFellestomt, eid av borettslaget.
Prisantydning2 390 000
TilstandsrapportTakstmanns Tilstandsrapport beskriver hvilke bygningsdeler som har tilstandsgrad 1, 2 og 3.
Selsbakkvegen 42B har en Tilstandsrapport der 63% av bygningsdelen har TG1, 33% har TG2, 0% har
TG3 og 4% har TGIU(Ikke vurdert). Se vedlegg til salgsoppgave for fullstendig rapport.
Følgende bygningsdeler har fått TG2 i tilstandsrapporten:
Våtrom:
- Helhetsvurdering: Det er valgt å vurdere våtrommet (og tilhørende bygningsdeler) med en samlet
helhetsvurdering. Følgende hovedmomenter er lagt til grunn for vurderingen: På bakgrunn av alderen til
for eksempel røropplegg, tekniske installasjoner, tettesjikt og lignende er det grunn til å varsle om risiko
for skjulte avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid, men ikke
lar seg observere direkte. Det er hull etter tidligere innfestinger i dusjsonen. Det observeres avvik i
utførelsen av overgang sluk/membran, noe som medfører risiko for lekkasje/utettheter. Det gjøres
oppmerksom på at våtrommets anbefalte brukstid er passert. Basert på alle ovennevnte forhold bør det
gjennomføres jevnlig ettersyn av våtrommet, slik at nødvendige tiltak kan iverksettes. Eksakt tilstand på
bygningsdeler som ikke lar seg inspisere er ikke kartlagt. Våtrommets eventuelle restlevetid er ikke kjent,
og det må påregnes tiltak i fremtiden. TGIU: Med bakgrunn i at våtrommets vegger er av mur/betong er det
ikke praktisk mulig å gjennomføre fuktmåling/hulltaking i et område der det erfaringsmessig forekommer
skader. Hulltaking og fuktmåling i lukkede konstruksjoner er derfor ikke utført. Tilstanden inne i
konstruksjonen ikke er kjent.
Kjøkken:
- Overflater gulv: Gulvets overflatemateriale har tegn til svelleskader. Eksakt årsak er ukjent. Jevnlig
ettersyn anbefales slik at tiltak kan iverksettes ved behov.
- Vannrør: Se punkt "Vannrør" under avsnitt om teknisk anlegg.
- Avløpsrør: Se punkt "Avløpsrør" under avsnitt om teknisk anlegg.
- Varmtvannsbereder: Se punkt "Varmtvannsbereder" under avsnitt om teknisk anlegg.
- Innredning: Skjøt mellom benkeplater bærer ikke preg av god håndverksmessig utførelse. Tiltak kan
iverksettes ved behov.
Øvrige rom:
- Overflater gulv: Gulvets overflatemateriale har tegn til svelleskader. Eksakt årsak er ukjent. Jevnlig
ettersyn anbefales slik at tiltak kan iverksettes ved behov.
Tekniske anlegg, VVS anlegg (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom):
- Vannrør (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom): Vannrør av kobber er vurdert til å ha en
alder som tilsier at anbefalt brukstid er passert. På bakgrunn av alderen er det grunn til å varsle om risiko
for skjulte avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid.
- Avløpsrør. (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom): Avløpsrør er vurdert til å ha en alder
som tilsier at anbefalt brukstid er passert. På bakgrunn av alderen er det grunn til å varsle om risiko for
skjulte avvik, svekket funksjon, usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid.
- Varmtvannsbereder (Sjekkpunkter utover det som er inkludert i andre rom): På bakgrunn av berederens
alder er det grunn til å varsle om usikker restlevetid eller lignende forhold som utvikles over tid. Det kan
ikke utelukkes behov for reparasjon/utskiftning. Jevnlig ettersyn anbefales slik at eventuelle tiltak kan
iverksettes ved behov. Varmtvannsbereder er plassert i rom uten sluk/overløp eller annen sikring mot
fuktskader (f.eks automatisk vannstopper). Konsekvens kan være at det oppstår fuktskader hvis lekkasje
fra varmtvannsbereder skulle oppstå. Tiltak anbefales.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 213 775,- pr. 29.10.24
Andel fellesformue: kr. 25 293,- pr. 29.10.24
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 2 390 000,- (Prisantydning)
kr 213 775,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 603 775,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 612 956,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 621 206,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 994,- pr. mnd.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Det er dog normalt at det foretas en
årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Det er startet opp rørfornying februar 2023, som finansiering ved låneopptak. Evt økning av
felleskostnader i forbindelse med dette er pr d.d. ukjent.
Vi gjør oppmerksom på at styret arbeider med en sak tilknyttet rehabilitering og utvidelse av borettslaget.
Dette er noe som vil påvirke både felleskostnader og fellesgjeld. Det er ikke gitt endelig informasjon om
tiltak eller kostnad, men informasjon med prognoser og estimater er vedlagt i salgsoppgaven.
Det ble vedtatt på årsmøtet i 2022 at det skulle gjennomføres en årlig økning av felleskostnader på 5% i
forbindelse med oppretting av rehabiliteringsfond. Det er ikke kjent om dette videreføres eller ikke dersom
overnevnte tiltak gjennomføres.
Sikringsordning fellesgjeldEt borettslag er organisert som et selskap, dette innebærer at dersom noen av andelseierne ikke betaler
sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseieren, man kan på
denne måten bli tvunget til å betale dersom andre ikke betaler sine fellesutgifter. For å hindre at dette
skjer er borettslaget tilknyttet en sikringsordning som dekker borettslagets tap i en fastsatt periode
dersom noen av andelseierne ikke betaler sin fellesutgifter. Sikringsordningen er levert av Klare Finans
AS.
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierAndré Eidal Wahl
ParkeringBorettslaget har 113 frittstående garasjer i rekke og ca 250 parkeringsplasser. Det er mulighet for å leie
garajse for ca. kr 250,- pr. mnd. Styret tildeler parkeringsplass. Ledige garasjer tildeles av TOBB etter
oppsigelse og innlevering av garasjenøkler. Tildelingen skjer etter dato for mottak av søknad på garasje.
Søknadsskjema for garasje fås ved henvendelse til TOBB.
Borettslaget benytter Trondheim Parkering. SmartOblat benyttes til parkering i soner (faste plasser) samt
tilgang til 3 gjesteplasser. Gjesteplassene er med 48 timers intervall. Ta kontakt pr epost til styret for å få
tilgang til innlogging.
BeliggenhetSkoler og barnehager i nærområdet:
I området finner du Hallset barneskole og Selsbakk ungdomsskole, samt Byåsen barneskole som ligger
på Munkvoll. Ungdomsskolen har kantine som serverer sunn lunch hver dag - et fantastisk initiativ. Det er
kort vei til Byåsen videregående skole. Barnehager i nærområdet er Solvangen barnehage, Byåsen kirkes
barnehage, Hallsetreina FUS barnehage, Skjermvegen Barnehage og Selsbakkhøgda barnehage
Variert idrettsglede for alle:
Området har et godt og variert idrettstilbud som favner bredt. I området finner du Hallset idrettsplass,
Nationalbanen og Selsbakk idrettsanlegg. Selsbakk IF er en av Trondheims eldste klubber og har et godt
tilbud innen friidrett, håndball, ski, turn og rytmisk sportsgymnastikk. Det er ellers kort avstand til
Munkvollhallen, samt fotballøkke og skøytebane ved Rognheim. Golfentusiaster kan slå seg løs på
Havstein golfbane med par 3-bane og 9 hull.
Daglige innkjøp og flere kjøpesentre:
Fra Selsbakk og Hallset kan du legge dagligvarehandelen til Coop Prix på Rognheim, Bunnpris på
Rydningen eller rema 1000 i det nye bygget på Hallset hage med apotek og legesenter. 7-Eleven på
Munkvoll har åpen fra 7-24. Med kort vei til Byåsen senter med et rikt utvalg og nye Sverresborg
butikksenter med både apotek og vinmonopol, har du nærhet til alt du trenger og mer til. Skulle du likevel
ønske et enda bredere utvalg er det kun 10-15 min til både Trondheim sentrum og City Syd på Tiller.
Ett av byens beste kollektivtilbud:
Kollektivtilbudet i området er eksepsjonelt godt med hyppige avganger via buss og trikk. Nærmeste
trikkestopp er på Munkvoll, og herfra går trikken hvert 15. minutt frem til klokken 18 på hverdager og
lørdager, samt med halvtimes avganger på søndager. Metrobussen går fra Hallset med jevne
mellomrom.
Hverdag, underholdning og kultur:
I nærområdet finner du Byåsen kirke, Munkvoll hjemmetjeneste, Heimdal Trafikkskole, MECA bilverksted,
Boreal Transport Bane As og Trondheim folkebibliotek Byåsen. Det er kort vei til moderne treningsstudio -
3T-Byåsen, og ikke minst Granåsen skisenter med hoppbakke og herlige skiløyper. Granåsen er også en
av byens største konsertarenaer hvor verdenskjente artister opptrer. Hyggelige spisesteder i nærområdet
er Palermo på Munkvoll som tilbyr italienske gleder, Kompis på Munkvoll med restaurant og foodtruck,
pizzabakeren på Byåsen, samt kinesiske Szechuan take-away og trivelige Go2 Bistro. Det finnes Uno-x på
Munkvoll og betjent Circle-K på Byåsen.
Nærhet til Bymarka:
På fritiden innbyr Bymarka til gode naturopplevelser for store og små, sommer som vinter. Bymarka er
Trondheims største utfartssted med et areal på 80 kvadratkilometer og kan by på en menge aktiviteter i
tillegg til ren rekreasjon. Marka er egnet for absolutt alle - mosjonister, syklister, skigåere og barnefamilier
med flere. Kyvatnet er nærmeste vann hvor du kan ta deg et forfriskende bad.
Lianvatnet ligger også rett i nærheten, mens andre vann i marka er Baklidammen, Haukvatnet,
Theisendammen og Kobberdammen som alle er ren idyll og ekte sommerlykke. Rundt Theisendammen
og Haukvatnet er det godt tilrettelagt tursti for barnevogner og rullestolbrukere. Lengre innover i marka
finnes det flere andre vann med fiskemuligheter og fjelltopper med vid utsikt.
TomtFelles tomt for borettslaget opparbeidet med asfalt, diverse beplantninger, plenareal og
biloppstillingsplass. Frittstående grendehus. Felles trappeoppgang med callinganlegg.
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
InneholderLeilighet beliggende i byggets 4. etasje.
Adkomst til leiligheten via felles trappegang. Oppgangen har callinganlegg.
Leiligheten består av: Entre, bod/garderobe, soverom, bad, stue og kjøkken.
Utgang fra kjøkken til takterrasse.
ByggemåteLeilighetsbygg oppført i 1965. Grunnmur og bærende konstruksjoner i hovedsak av betong. Fundamentert
på ukjent byggegrunn. Yttervegger av betong/trekonstruksjoner. Etasjeskillere av betong. Flatt tak (ikke
besiktiget). Leiligheten har entrédør med brannklasse B30 og lydklasse db35. Vinduer og balkongdør
med karmer av tre, og to-lags glass.
StandardBad: Baderom fra ukjent eksakt årstall. Flislagt gulv med gulvvarme. Flislagte vegger. Malte flater i
himling. Vegghengt servantinnredning. Ovenpåliggende servant med armatur. Speil med lys og
stikkontakt over servant. Dusjhjørne med dører. Vegghengt dusjarmatur. Gulvstående toalett. Vannrør av
kobber. Synlige avløpsrør av plast. Ventil på vegg. Opplegg for vaskemaskin.
Kjøkken: Åpen kjøkkenløsning. Ikea kjøkkeninnredning. Innredningen er fra 2024. Innredning med glatte
fronter. Benkeplate av laminat. Nedfelt oppvaskkum med ett-greps kjøkkenarmatur.
Benkeskapsbelysning og stikkontakter over kjøkkenbenk. Integrert stekeovn, platetopp, oppvaskmaskin
og kjøleskap med fryser. Fritthengende ventilator med komfyrvakt. Vannrør av kobber. Synlige avløpsrør av
plast. Varmtvannsbereder plassert under kjøkkenbenk. Gulvflater belagt med laminat. Vegg og
himlingsflater i malte flater. Glassplate montert mellom bak platetopp.
Øvrige rom: Gulvflater belagt med laminat og fliser. Vegg- og himlingsflater i malte flater og malte
tapetserte flater. Profilerte innerdører. Naturlig ventilasjon via ventiler. Elektrisk oppvarming.
Tekniske anlegg, VVS anlegg: Vannrør av kobber. Leilighetens stoppekran er plassert på bad og kjøkken.
Synlige avløpsrør i plast. Stakeluke er ikke lokalisert, og derfor heller ikke undersøkt. Det er ikke kjent om
stakeluke er etablert. Varmtvannsbereder på 115L (fra 2001) plassert under kjøkkenbenk.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 21.10.1964 som omhandler boligblokk i 3 etasjer. Denne er oppdatert
med en ny ferdigattest datert 24.3.1965 som gjelder oppførelse av en fjerde etasje.
Boligens planløsning er sammenliknet med mottatte byggetegninger datert 24.mars.1965. Følgende
avvik er observert:
- Det som beskrives som loft i byggegodkjentetegninger blir i dag brukt som bod/garderobe.
- Terrassen er ikke inkludert i de byggegodkjente tegningene.
Kjøper overtar ansvar og risiko tilknyttet avvik mellom byggegodkjente tegninger og dagens planløsning.
Elektrisk anleggDet er foretatt en forenklet vurdering av det elektriske anlegget. Vurderingen omfatter ikke
funksjonstesting, eller kontroll av skjult anlegg. Det legges vekt på at den bygningssakyndige ikke er
elfagmann. Vurderingen er derfor begrenset til visuelle vurderinger og eiers informasjon. På generelt
grunnlag anbefales det alltid å gjennomføre en utvidet el-kontroll.
Sikringsskap med skrusikringer plassert i gang utenfor leilighet. Leiligheten har hovedsakelig åpent
elektrisk anlegg.
Følgende spørsmål er stilt til eier/selger:
Foreligger det eltilsynsrapport fra de siste fem år: Ukjent
Når ble det elektriske anlegget installert, eller siste gang totalt rehabilitert: Ukjent
Forekommer det at sikringer løses ut: Nei
Har det vært brann, branntilløp eller varmgang i anlegget: Nei
Finnes det kursfortegnelse, og er antallet sikringer i samsvar med denne: Ja
Har det vært utført egeninnsats eller ufaglært arbeid på det elektriske anlegget: Nei
Fungerer hvitevarer som følger boligen som tiltenkt: Ja
Forenklet vurdering:
Er det synlige tegn til merker på kontakt (plugg) til varmtvannsbereder: Ikke undersøkt
Er det synlige tegn på varmeskader (termiske skader): Nei
Er det synlige tegn på utette kabelinnføringer i inntak og/eller sikringsskap: Nei
Erklæring om samsvar for det elektriske anlegget:
- Det er fremlagt samsvarserklæring, datert 16.05.2023, arbeidene gjelder: Montere ny komfyrvaktstikk.
Montere koblingsboks over gammelt uttak for tilknytning av eksisterende 6mm2 tilførsel til ny
kabelforlengelse til ny komfyrstikk plassering. Forlegging og festing av ny tilførselskabel fra gammelt
komfyruttak i betongvegg til ny plassering av komfyrstikk. Sluttkontrollsmåling og funksjonstesting av
oppkoblet materiell utført. Dokumentasjon.
- Det er fremlagt samsvarserklæring, datert 25.03.2024, arbeidene gjelder: Ordnet kabling av potensielt
brannfarlig anlegg.
- Det er fremlagt samsvarserklæring, datert 10.11.2024, arbeidene gjelder: Gikk gjennom anlegg,
utskifting. Av stikk og kabler på kjøkken.
Dokumentasjon på arbeider utført de siste fem år:
- Fremlagt faktura vedrørende montering av stikk, datert: 05.04.2024.
- Fremlagt faktura vedrørende: Montere ny komfyrvaktstikk, montere koblingsboks over gammelt uttak for
tilknytning av eksisterende 6mm2 tilførsel til ny kabelforlengelse til ny komfyrstikk plassering. Forlegging
og festing av ny tilførselskabel fra gammelt komfyruttak i betongvegg til ny plassering av komfyrstikk.
Sluttkontrollsmåling og funksjonstesting av oppkoblet materiell utført. Dokumentasjon. Datert 17.09.2023.
OppvarmingElektrisk oppvarming.
Dersom det ikke er varmekilder i alle rom, fravikes NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter G
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 994,-
pr.mnd.
Renter, avdrag, drift, vakthold, renhold, felles forsikring, kommunale avgifter og elektroniske fellesavtaler.
Herav:
Felleskostnad renter: 1 015,-
Felleskostnad avdrag: 38,-
Felleskostnad driftsdel: 2 382,-
Tillegg for vakthold: 25,-
Renhold av fellesareal: 135,-
Tillegg elektroniske fellesavtaler: 399,-
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Det er normalt at det foretas en årlig
indeksregulering av felleskostnadene.
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenummer: 00146188693, Den Norske Stats Husbank
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 29.10.2024: 4.71% pa.
Antall terminer til innfrielse: 3
Saldo per 29.10.2024: 470 548
Andel av saldo: 732
Første termin/første avdrag: 01.10.2007 ( siste termin 01.04.2026 )
Flytende rente
Lånenummer: 67143939048, Nordea Bank Norge ASA
Annuitetslån, 4 terminer per år.
Rentesats per 29.10.2024: 5.32% pa.
Antall terminer til innfrielse: 8
Saldo per 29.10.2024: 137 000 000
Andel av saldo: 213 044
Neste termin: 06.12.2024Neste avdrag: 06.12.2026 ( siste termin 06.09.2026 )
3 mnd nibor + 0,6% margin
Det tas forbehold om at nylig varslede renteendringer er registrert. Hvis oppgitte dato for 1. termin avdrag
er passert, betyr dette at det betales løpende avdrag på lånet. Datoen er ikke nødvendigvis tidspunktet for
1. avdrag. Hvis oppgitte dato for 1. termin avdrag er fram i tid tilsvarer dette tidspunktet for 1. avdrag etter
en avdragsfri periode. Endringen i månedlige felleskostnader etter avdragsfri periode er beregnet med
utgangspunkt i dagens rentenivå og nedbetalingsordning. Vi gjør oppmerksom på at økning av
felleskostnadene pga av oppstart avdrag vanligvis starter noen mnd før forfall på avdraget så pengene er
på konto når avdraget skal betales. Vi viser for øvrig til vedlagte regnskap for laget.
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
Styret har fullmakt til å forhandle avtale med långiver om individuell nedbetaling av fellesgjeld.
ÅrsregnskapDriftsinntekter i 2023 var tilsammen 31 069 788,-
Driftskostnader i 2023 var tilsammen 38 617 963,-
Årsresultatet i 2023 gikk med underskudd på tilsammen 11 519 704,-
Ved underskudd var årets største kostnad periodisk vedlikehold. Dette ble finansiert med overføring fra
annen egenkapital.
Forsikring med polisenummerIf Skadeforsikring Nuf
Polisenummer: SP0005422950
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 721 617,-
Som sekundærbolig Kr. 2 742 145,-
BorettslagBorettslag: Selsbakkhøgda Borettslag, Orgnr: 948720175
Borettslaget har egen hjemmeside: www.selsbakkhogda.no, de har også en egen facebookside som
man kan være medlem av. Borettslaget har renhold av fellesarealer, dette utføres av innleid hjelp. De har
også ansatt egen vaktmester. Det er startet opp rørfornying februar 2023, som finansiering ved
låneopptak. Evt økning av felleskostnader i forbindelse med dette er pr d.d. ukjent.
Informasjon fra årsmøtet i 2022:
Det ble vedtatt å opprette et rehabiliteringsfond i borettslaget. Felleskostnadene skal øke med 5% per år.
Informasjon fra årsmøtet i 2023:
Det ble foreslått å bygge ny vaktmestergarasje i Selsbakkhøgda BL. Dette for å blant annet møte krav til
HMS.
Vedtak: Styret presenterer en detaljert fremdriftsplan på beboermøtet i oktober, der bla. plassering på
tomt, byggestart og budsjett blir fremlagt.
I 2022 ble det benyttet innleide ressurser i forbindelse med:
- Prosjekt nedgravde avfallscontainere
- Nye lekeplasser
- Prosjekt rørfornying
- Utvidelse av ladeanlegg, el-bil
- Sommerhjelp, avlastning vaktmester-tjenester
- Service av maskiner og utstyr
- Oppgradering av fasader for å tilfredsstille gitt standard
- Forsikrings-saker
- Utleie
Prosjekt nye lekeplasser ble avsluttet senhøsten 2022. Prosjekt nedgravde avfallscontainere ble avsluttet
vår 2023. Det gjenstår såing av plen mm og forskjønnelse av tomteareal berørt av denne prosessen.
Ventes ferdigstilt tidlig sommer 2023. Det ble skiftet leverandør av vakt -og sikkerhetstjenester fra
Securitas til Avarn. Med denne inngåelsen har man samme tjenestegrad men en betydelig økonomisk
innsparing for borettslaget.
Det har vært jobbet lenge og grundig med kartlegging av hvilken leverandør som kan gi borettslaget den
beste service og avtale ved leveranse av el-ladeanlegg og utvidelse av denne. Målet er tilgang til
lademuligheter på alle parkeringsplasser, inkludert garasjer, bortsett fra garasjer som befinner seg på
gjesteparkering ved vaktmester-servicebygg.
TOBB-nøkkel, Unlock app, ble tatt i bruk i 2022.
Det er tilrettelagt for ekstra gjesteparkering på areal som er frigitt etter avfalls-containere har blitt
nedgravde. Disse jobbes videre med utover sommer/høst 2023.
Informasjon fra ordinær generalforsamling 2024:
EL løsning på alle parkeringsområder er i sluttfasen.
Borettslaget utreder muligheten for solceller på tak.
Den planlagte vaktmestergarasjen hadde planlagt byggestart i august.
RØRFORNYINGSPROSJEKT:
Styret har sammen med TOBB gjennomført anbudsrunde for rørfornying av blokkene. Valget falt på
Ohlimb som hovedleverandør og entreprenør. Arbeidet er nå godt i gang og går så langt etter planen med
lite avvik. Videre arbeide og fremgang med rørfornying vil bli informert om så fort de har klarhet i dette.
Arbeidet finansieres med låneopptak.
UTVIDELSE AV BORETTSLAG / TOMTEPARSELL:
Selsbakkhøgda eier en stor tomteparsell som i dag benyttes til parkering og vaktmestergarasje. Denne
tomten er i årrekke vurdert solgt og det er sett på muligheter for å utvide borettslaget. Sittende styrer har
jobbet med denne saker i flere år og prosessen har tatt svært lang tid. I en slik prosess er det helt
avgjørende at alle ledd i utredningen utføres på en korrekt måte. Her er det avgjørende at inntektene for
borettslaget blir helt i toppsjiktet av potensialet. Styret har nå landet på en mulighets-studie som vil gi
borettslaget opp mot 100.000.000,- i inntekt i samarbeid med Trym Bolig, som er byggherre og
eiendomsutvikler.
Avtalen med Trym Bolig baserer seg på at borettslaget får betalt pr bebygde kvadratmeter bruksareal som
oppføres på tomten. En slik avtale legger alt ansvar over på utvikler og byggherre, borettslaget får betalt
underveis etter hvert som eiendommer selges.
Dette vil gi borettslaget et svært nødvendig økonomisk løft og bidrar til store og kostnadskrevende
utbedringer og vedlikehold av eksisterende bygningsmasse. Nye parkeringsplasser vil bli etablert for å
supplere de som forsvinner og ny og utbedret vaktmastergarasje vil etterhvert bli bygget på egnet
tomteareal et annet sted i borettslaget.
Det fremgår av tekst til informasjonsmøte i årsberetningen, at borettslaget har et rehabiliteringsbehov.
Rehabilitering av tak og fasader er under utredning. Boligmassen har et stort behov ifølge styrets
dokumenter, ettersom nødvendig vedlikehold ikke har blitt gjennomført etter dagens standarder.
Borettslaget har utfordringer med finansiering av nødvendig vedlikehold, da det igjennom flere år ikke er
blitt satt av midler til dette.
I dokumenter fra årsmøtet 2023 er følgende informasjon vedlagt om saken:
Rehabilitering:
Styret har over tid og sammen med TOBB vurdert hva som er nødvendig å gjøre for at bygningene ivaretas
på best mulig måte. Det er skissert følgende tiltak som helt nødvendige:
- Rørfornying
- Rehabilitering Tak / Fasade
- Bygging av vaktmestergarasje
Utvidelse av borettslag:
Istedenfor å selge tomten til utbygger (som vil utløse en personlig skatt for beboerne samlet sett i
størrelsesorden 20-30 MNOK), vil styret foreslå for ekstraordinær generalforsamling at borettslaget
utvides med nye andelshavere da dette kan gjennomføres uten skattemessig konsekvenser. Styret er i
dialog med utbygger Trym Bolig AS som ønsker å erverve disse andelene.
Under forutsetning av at ekstraordinær generalforsamling stemmer for forslag om utvidelse, vil det bli
inngått avtale mellom borettslaget og utbygger ifht. utstedelse av inntil 160 nye andeler og utbyggers
forpliktelser knyttet til dette. Utbygger skal svare vederlag for andelene som tilfaller borettslaget. I
forbindelse med både utvidelsen og rehabiliteringen vil det måtte beregnes nye satser for
felleskostnader/husleie for årene fremover. Imidlertid vil fellesgjeld være separat for ny og gammel
bebyggelse.
Økonomisk konsekvens av overnevnte forslag fra styret:
Basert på en stipulert gjeld etter gjennomført utvidelse med inntil 160 nye andeler og rehabilitering på
blokkene, vil den nye fellesgjelden fordele i henhold til gjeldende eierbrøker for de ulike leilighetene.
Oversikt over estimater ligger ved i salgsoppgaven.
Vi gjør oppmerksom på at dette er oppgitte estimater og prognoser; ikke endelige tall.
ForretningsførerTOBB
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets medlemmer. Forhåndsavklaring er igangsatt. Ta kontakt med
megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
DyreholdDyrehold må søkes styret. Eiere som har fått tillatelse til å holde husdyr, må sørge for å ha full kontroll
over dyret til enhver tid, og påse at dyret ikke sjenerer noen eller etterlater ekskrementer på
boligselskapets område. Forbud mot enkelte typer husdyr må respekteres.
DiverseUtdrag fra selgers Egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom?
- Ja, kun av ufaglært / egeninnsats. Fyllt i fugene inne i dusjsonen etter bytte av dusjkabinett. Byttet
servantbatteri og vask.
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
- Ja, kun faglært.. Byttet og flyttet komfyr. Lagt opp strøm og komfyrvakt. Fakturadato 17.09.23. Montering av
stikk fakturadato 20.04.24. Lagt opp strøm kjøkken november 2024. Firmanavn: Flow elektro midt-norge /
nidaros elektro / Trondheim EL.
Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift om
lavspenningsanlegg)?
- Ja. Usikker. Strøm på kjøkkenet er lagt opp strøm av Trondheim EL, Nidaros elektro og Flow elektro.
Ellers er alt som det var når jeg flyttet inn.
Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
- Ja. Lading mot betaling på p-plass og i garasje.
Kun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.
Det er tillatt å bruke elektrisk grill på egen veranda. Borettslagets felles utearealer kan også benyttes til
grilling.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert i flere reguleringsplaner:
Eiendommen ligger i et område regulert til boliger etter reguleringsplan r1051s. Eiendommen er også
regulert til gang-/sykkelvei, annen veigrunn, kjørevei, og kollektivanlegg.
Eiendommen er i tillegg regulert til kjøreveg og fortau etter reguleringsplan r20180040.
Eiendommen ligger i et område regulert til boligbebyggelse etter reguleringsplan r0134k, r0134i og
r0134h
Eiendommen befinner seg i et område avsatt til boligbebyggelse - nåværende og grønnstruktur- framtidig
i kommuneplanens arealdel 2012 - 2024. Det fremgår av eiendommens planstatus at 117 kvm av
borettslagets eiendom ligger i et LNF-område. I LNF områder er det ikke tillatt med annen bygge- og
anleggsvirksomhet enn den som har direkte tilknytning til landbruk eller stedbunden næring (tradisjonell
landbruksvirksomhet).
Det er igangsatt planleggingsarbeid på et område som inkluderer/berører eiendommen:
Saksnummer/PlanID: 5001 r20200026 Alette Beyers veg, fortau.
Hensikten med planarbeidet er å legge til rette for bredere fortau langs en del av vestsiden i Alette Beyers
veg i Trondheim. Dette vil sikre myke trafikanter et trafikksikkert tilbud langs den delen av Alette Beyers veg
som mangler dette i dag. Vegen er skoleveg og atkomst til mange viktige målepunkt som Metrobuss,
lokalsenter, nærmiljøanlegg og flere skoler.
Saksnummer/PlanID: r20160007 Selsbakkvegen 37
Formålet med planarbeidet er å legge til rette for ny bebyggelse i en sentral del av Hallset lokale sentrum.
Planforslaget inneholder en blanding av boliger, utadrettede lokaler for handel og tjenesteyting, samt torg
og uterom. Det reguleres også arealer til samferdselsformål.
Kopi av situasjonskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter
til å gjøre seg kjent med disse.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 2 390 000,- (Prisantydning)
kr 213 775,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 2 603 775,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 2 612 956,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 2 621 206,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven.
Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før
bud inngis.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetProvisjon: (Kr. 35 000)
Tilrettelegging: (Kr. 15 000)
Visningshonorar: (Kr. 2 690)
Foto: (Kr. 4 500)
Markedspakke 1 (Kr. 16 500)
Oppdragsnummer97-24-0178
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingNidaros-Eiendomsmegling AS
EIE Heimdal
Org. nr: 930815551
Heimdalsvegen 4
7080 Heimdal
Tlf: 73 20 02 10
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Yasin Unal