EiendomSøbstadvegen 33C, 7088 Heimdal, Etasje: 4
MatrikkelGnr. 315 Bnr. 4 Snr. 50 i Trondheim kommune
BoligtypeLeilighet
EierformEierseksjon
ArealerTotalt BRA 62 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 62 kvm
- BRA-e (eksternt bruksareal):
I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 12 kvm
ArealPrimærrom: 58 kvm, Bruksareal: 62 kvm, BRA-i: 62 kvm , TBA: 12 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle
betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos
bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår2019
TomtEiet tomt av sameiet.
Prisantydning3 790 000
TilstandsrapportUtdrag fra Tilstandsrapporten fra takstmann:
Følgende punkt er gitt TG2 av takstmann.
Overflater innvendig.
Det er påvist knirk i gulv på stue ved modulskjøt og i overgang mellom flis i gang og parkett på soverom.
Det er innen reklamasjonsfristen reklamert på forholdet ovenfor utbygger/ utførende. Utbygger har
akseptert reklamert forhold og reparasjon vil bli utført. Det er påvist stedvis små bruksmerker/skader på
parkett. Skadene anses for å være innenfor normal slitasjegrad.
Konsekvens/tiltak
• Tiltak: Det er ikke behov for umiddelbare utbedringstiltak, men knirk må utbedres for å lukke avviket.
Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.
Se også Tilstandsrapporten vedlagt salgsoppgave. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med
denne.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 0,- pr. 03.04.24
Andel fellesformue kr. 0,- pr. 03.04.24
Totalpris inkl. omkostningerkr 3 790 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 94 750,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 3 790 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 95 950,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 885 950,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 895 200,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 3 145,- pr. mnd.
Det gjøres oppmerksom på at vedlikehold, tiltak fra eierseksjonssameiet etc. kan medføre en økning i
felleskostnadene. Styreleder opplyser at det ikke foreligger noen konkrete planer om økning i utgiften. Det
er dog normalt at det foretas en årlig indeksregulering av felleskostnadene.
Kommunale avgifterKr. 9 700 pr. år
Innbetalt kr. 2425,- Termin nr. 1 i 2024 (gjelder for januar, februar og mars).
EierSteffen Elshaug
ParkeringDet følger med parkeringsplass i parkeringskjeller.
BeliggenhetVelkommen til Heimdal, et område som harmonerer perfekt mellom naturskjønn idyll og urbane
bekvemmeligheter. Denne elegante leiligheten ligger optimalt til for den kvalitetsbevisste kjøper.
Med naturskjønne turområder og frodige parker rett utenfor døren, inviteres du til å nyte friluftsliv og
rekreasjon året rundt. Her kan du utforske vakre turstier som slynger seg gjennom skog og mark, perfekt
for både avkobling og aktivitet.
For daglige ærend og shopping er du omgitt av et variert utvalg av butikker, dagligvareforretninger og
servicetilbud. Heimdal sentrum tilbyr et hyggelig miljø med kaféer, spisesteder og alt du trenger for en
komfortabel hverdag.
Barnefamilier vil sette pris på nærheten til flere anerkjente skoler og barnehager, som gir en praktisk og
trygg hverdag. Idrettshaller og treningssentre i området gir et bredt spekter av aktivitetsmuligheter, enten
du foretrekker fotball, håndball eller styrketrening.
Offentlig transport er lett tilgjengelig med flere busstopp i umiddelbar nærhet, som sikrer enkel pendling
til hele Trondheim. Du kan nyte det pulserende bylivet med alle dets fasiliteter, samtidig som du trekker
deg tilbake til rolige og fredelige omgivelser når dagen er omme.
Dette er en enestående mulighet til å sikre deg en bolig med en førsteklasses beliggenhet på Heimdal.
Opplev selv alt dette fantastiske området har å tilby - ditt nye hjem venter på deg.
TomtEiet tomt, kvm
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Skole/barnehageDersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med
barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.
InneholderLeilighet i 4 etasje, Internt bruksareal: 62 m2.
- Gang/vindfang 6,3 m2
- stue/kjøkken 23,7 m2
- bad 4,8 m2,
- soverom 1 10,8 m2
- soverom 2 7,6 m2
- bod 4,10 m2
Åpent areal: Balkong med utførelse i betong med terrassedekke i impregnerte trematerialer og rekkverk
stål og impregnert treverk. 12,2m2. Leiligheten disponerer en bod i fellesareal.
ByggemåteBygningen er en boligblokk oppført i 2019 over 5 etasjer. 4 Etasjer for boligformål og underetasje med
bodareal. Hovedkonstruksjonen og etasjeskillere er oppført i betong. Yttervegger er oppført i isolert
bindingsverk, og utvendige fasader er kledd medfasaderplater og overflatebehandlet trekledning. Flatt tak
tekket med takmembran. Vinduer med 3-lags isolerglass med malte trekarmer. Trekarmene er belagt
med lakkerte aluminiumsbeslag. Det er heis og sprinkelanlegg i bygget.
BoderLeiligheten disponerer en bod i fellesareal.
StandardFor den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Gang/ Vindfang 6,3 m2:
Parkett på gulv, malte veggflater og malte flater i himling. Innfelte downlights som takbelysning.
Stue /kjøkken 23,7 m2: Parkett på gulv, malte veggflater og malte flater i himling. Stikkontakter for
takbelysning. Innredning: Kjøkkeninnredning med over og underskap, plane malte fronter, malte skrog og
laminert benkeplate. Integrerte hvitevarer som stekeovn, induksjonstopp, kjøl/ fryseskap og ventilator.
Bad, 4,8 m2: Flis på gulv, flis på vegger, malte plater i himling med innfelte downlights som takbelysning.
Innredning: Innfellbare dusjdører, dusjbatteri og dusjgarnityr montert på vegg, vegghengt WC, kran og
avløp for vaskemaskin. Baderomsinnredning: nedfelt servant med underskap og speilskap.
Soverom 1 10,8 m2 Parkett på gulv, malte veggflater og malte flater i himling. Taklampesom takbelysning.
Soverom 2 7,6 m2 Parkett på gulv, malte veggflater og malte flater i himling. Taklampe som takbelysning.
Bod 4,1 m2 Parkett på gulv, malte veggflater og malte flater i himling. Taklampe som takbelysning.
Sikringsskap, hovedenhet for balansert ventilasjonsanlegg og inspeksjonsluker for røropplegg er
plassert i rommet.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger ferdigattest datert 12.06.2020 som omhandler riving av eksisterende bebyggelse, oppføring
av 3 boligblokker og opparbeidelse av utomhusarealer.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget. Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til
avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll
utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en
bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert
ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og
mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen,
og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.
1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt
arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i
eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)? Nei
2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt
rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig
utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
2019 Spørsmål til eier
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet? Ja
4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter
1.1.1999? Ja
Eksisterer det samsvarserklæring? Ja
5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet - Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre
tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år? Nei
6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut? Nei
7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler,
kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg? Nei
8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights,
stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder,
jamfør eget punkt under varmtvannstank Nei
Generelt om anlegget
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet? Nei
10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap
ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne
kapslinger? Nei
Inntak og sikringsskap
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer? Ja
12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder,
allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget
ha en utvidet el-kontroll? Nei
OppvarmingDersom det ikke er varmekilder i alle rom, fravikes NEFs normgivende liste over løsøre og tilbehør.
- Elektrisk
- Fjernvarme
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter B
Kommunale avgifterKr. 9 700 pr. år
Innbetalt kr. 2425,- Termin nr. 1 i 2024 (gjelder for januar, februar og mars).
Det gjøres oppmerksom på at det kan forekomme variasjoner i avgiftene som følge av forbruk og
eventuelle endringer i gebyrer/avgifter.
EiendomsskattEiendomsskatt beregnet til:4 732 kr
Det er eiendomsskatt på boliger/fritidsboliger/eiendommer i Trondheim kommune. Faktura for
eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved
eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 3 145,-
pr.mnd.
Drift, vedlikeholdsfond, måling og avregning, elektroniske fellesavtaler, parkering og fjernvarme a-konto.
Herav:
Felleskostnad driftsdel: 1 561,-
Fastbeløp måling og avregning: 139,-
Tillegg elektroniske fellesavtaler: 360,-
Parkering: 150,-
Fjernvarme A konto: 795,-
Spesifikasjon av fellesgjeldSameiet har ingen fellesgjeld.
ÅrsregnskapDriftsinntekter i 2023 var tilsammen 1 318 970,-
Driftskostnader i 2023 var tilsammen 1 209 282,-
Årsresultatet i 2023 gikk med overskudd på tilsammen 130 325,-
Forsikring med polisenummerTryg forsikring
Polisenummer: 8552778
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 807 485,-
Som sekundærbolig Kr. 3 068 443,-
SameieSameie: Sameiet Bringebærhagen Heimdal, Orgnr: 924022981
ForretningsførerTOBB
StyregodkjenningDet er ikke krav til styregodkjenning av ny eier.
DyreholdDersom det ikke er til ulempe for de andre beboere er dyrehold tillatt.
DiverseUtdrag fra selgers Egenerklæringsskjema:
Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp?
- Ja, kun faglært. Techem Norge AS. Installasjon av vann og energimåler for automatisk avlesning, utført
21.09.23.
Kjenner du til om det er/har vært problemer med drenering, fuktinnsig, øvrig fukt eller fuktmerker i
underetasje/kjeller?
- Har vært tegn til fukt i fellesareal kjeller, håndtert fortløpende av styret i sameiet mot utbygger.
Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller
lignende?
- En utstående sak mot utbygger meldt inn 12.03.24 via Apex som gjelder knirk i parkett modulskjøt stue.
Må ses i sammenheng med tidligere reklamasjon årsskifte 2021/2022 hvor utbygger utbedret svikt i
parkett ved nevnt modulskjøt stue. Ønsker også å opplyse om bruksmerker på parkett.
Kjenner du til om det er utført kontroll av el-anlegget og/eller andre installasjoner (f.eks. oljetank,
sentralfyr, ventilasjon)?
- Kontroll av brann- og elanlegg i sameiets fellesareal 22.11.23, Totaltek. Kontroll og vedlikehold av
sprinkleranlegg utført 12.12.23, GK NORGE AS.
Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt fellesgjeld?
- Vil komme ny vurdering om behov for maling av blokkene i 2024/2025 iht. presentasjon fra beboermøte
03.05.23.
Se også Egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgave. Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent
med denne.
Kun integrerte hvitevarer medfølger handelen. Se forøvrig vedlagte løsøreliste.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutterKommunen har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i eiendommen for eventuelle ubetalte kommunale skatte- og avgiftskrav. De andre sameierne/sameiet har panterett i seksjonen for felleskostnader samt andre krav som følge av sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for den enkelte bruksenhet overstiger 2 ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunkt tvangsdekning besluttes gjennomført, jf. lov om eierseksjoner § 31 første ledd. Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Kjøper er gjort kjent med at ingen kan kjøpe eller på annen måte erverve flere enn 2 boligseksjoner i samme eierseksjonssameie, jf. lov om eierseksjoner § 23, første ledd
De andre seksjonseierne har panterett i seksjonen for krav mot seksjonseieren som følger av
sameieforholdet. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til 2 x
folketrygdens grunnbeløp, jfr. lov om eierseksjoner § 31.
2019/1214827-1/200 SEKSJONERING TINGLYST
15.10.2019 21:00
SNR: 50
FORMÅL: Bolig
TILLEGSDEL: Bygning
SAMEIEBRØK: 61/3387
UtleieSeksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensningene som følger av
sameieforholdet og eierseksjonsloven, jf. eierseksjonsloven § 24. Seksjonseieren kan fritt selge,
pantsette og leie ut sin egen seksjon. Utleie skal meldes styret.
Korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig er ikke tillatt. Med korttidsutleie menes utleie
i inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene og kan i så fall settes til
mellom 60 og 120 døgn. Slik beslutning krever et flertall på minst to tredjedeler av de avgitte stemmene
på årsmøtet.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt vannledningsnett og har privat septiktanktank.
Eierseksjonssameiet er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen er regulert til boligbebyggelse-blokkbebyggelse i reguleringsplan r20160006.
Eiendommen er også regulert til energianelgg, renovasjonsanelgg, turveg, kjæreveg, fortau,
kollektivholdeplass og annen vegggrunn - grøntareal.
Eiendommen er i kommuneplanens arealdel avsatt til boligbebyggelse - nåværende.
Det er igangsatt planleggingsarbeid på et område som kan berøre eiendommen:
Plan ID: 5001 r20230028 Bjørndalen.
Planen gjelder sykkelvei med fortau langs Bjørndalen. Hensikten med planarbeidet er å binde de
folkerike bydelene Saupstad/Kolstad/Flatåsen vest for Bjørndalen og Tiller/Rosten øst for Bjørndalen
tettere sammen med en gang- og sykkelbro. Planen er nå gjennomført, og ferdig bro med gang- og sykkel
veg står ferdig.
Kopi av situasjonskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter
til å gjøre seg kjent med disse.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 790 000,- (Prisantydning)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument)
kr 500,- (Tingl.gebyr skjøte)
kr 94 750,- (Dokumentavgift (forutsatt salgssum: 3 790 000,-))
--------------------------------------------------------
kr 95 950,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 885 950,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 9 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 895 200,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringDet er ikke tegnet boligselgerforsikring ifbm. salget. Det er likevel utarbeidet en egenerklæring som interessenter bør gjøre seg kjent med før budgivning. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon (forutsatt salgssum: 4 000 000,-) (Kr.37 000)
Tilrettelegging (Kr.10 000)
Visningshonorar (Kr.1 990)
Markedspakke 2 (Kr.18 400)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer97-24-0048
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseGenerelle bestemmelser
Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.
En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.
Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.
På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.
Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbrukerkjøp - definisjon:
Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.
Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).
Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon:
Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.
Ikke-forbruker - avtalevilkår:
Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.
Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.
Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingNidaros-Eiendomsmegling AS
EIE Heimdal
Org. nr: 930815551
Heimdalsvegen 4
7080 Heimdal
Tlf: 73 20 02 10
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Yasin Unal