Bilde 1 av Sandefjordgata 4HBilde 2 av Sandefjordgata 4H
Digital salgsoppgave
Sandefjordgata 4H

0464 Oslo • Oslo kommune

Dette objektet er solgt!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er en betaversjon

Tjenesten er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med at dette er en betaversjon som er under utprøving, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Still et spørsmål og jeg skal forsøke å finne svaret for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvor mange soverom er det?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"
  • "Hvordan er utsikten?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er AI-drevet med OpenAI sin GPT-motor, og den kan derfor gi ufullstendige svar og gjøre feil. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

Objektet er solgt!

Nydelig 2-roms - V.vann, fyring og fiber - Enstavs parkett - Oppleves som 2. etg-Rolig, skjermet beliggenhet mot bakgård
icon

Unngå doble renteutgifter

Vis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Borettslag
Antall soverom
1 soverom
Internt bruksareal (BRA-i)
38 m²
Bruksareal (BRA)
44 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
6 m²
Fellesutgifter
kr 3 230 / Mnd
Prisantydning
kr 4 250 000
Omkostninger
kr 17 731
Fellesgjeld
kr 76 000
Totalpris
kr 4 343 731
Fellesformue
kr 7 901
Byggeår
1940
Tomt
Eiet tomt 6093 m²
Oppdragsnummer
15240129
Prisantydningkr 4 250 000,-
Fellesgjeldkr 76 000,-
Gebyr utlysing forkjøpsrettkr 7 981,-
Pantattest kjøperkr 500,-
Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverkkr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverkkr 500,-
Boligkjøperpakke (valgfritt)kr 8 250,-
  
Totalpris kr 4 343 731
Eiendom
Sandefjordgata 4H, 0464 OSLO

Matrikkel
Andelsnr. 20 Orgnr. 948940604 i Oslo kommune

Boligtype
Leilighet

Eierform
Borettslag

Arealer
Totalt BRA 44 kvm består av:
- BRA-i (internt bruksareal): 38 kvm

Følgende rom inngår i innvendig areal: Entré, åpen stue-kjøkkenløsning, baderom og soverom.

- BRA-e (eksternt bruksareal): 6 kvm


Areal
Primærrom: 38 kvm, Bruksareal: 44 kvm, BRA-i: 38 kvm , BRA-e: 6 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Oppgitte arealer er hentet fra tilstandsrapport. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra faktisk bruk, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.

Antall soverom
1

Byggeår
1940

Tomt
Eiet tomt 6093 kvm

Prisantydning
4 250 000

Tilstandsrapport
Tilstandsrapporten er avholdt av Glenn Erik Larsen, datert 14.05.2024

Andel fellesgjeld/Fellesformue
Andel fellesgjeld: kr. 76 000,- pr. 01.05.2024
Andel fellesformue: kr. 7 901,- pr. 31.12.2023

Totalpris inkl. fellesgjeld
kr 4 250 000,- (Prisantydning)
kr 76 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 326 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 335 481,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 343 731,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Felleskostnad
Kr. 3 230,- pr. mnd.

Felleskostnad inkluderer
Oppvarming, varmtvann, internett, driftsutgifter, betjening av fellesgjeld, kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, forretningsførerhonorar, vedlikehold, fellesvaskeri, vaktmestertjenester.

Totale felleskostnader per mnd er på kr. 3 230 og fordelt på følgende måte:
- Felleskostnader: kr 2 922,-
- Bredbånd fra Telia: kr 308,-

Sikringsordning fellesgjeld
Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader.

Kommunale avgifter
Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.

Eier
Kjersti Børve Skjelbreid

Parkering
Det er beboerparkering i området. Ved anskaffelse av beboerparkering kan man parkere døgnet rundt- også utover det som er maksimal parkeringstid - på parkeringsplasser regulert til beboerparkering. Priser for beboerparkering i bydel Frogner, St. Hanshaugen, Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene:
- Bensinbil, dieselbil, hybridbil, ladbar hybridbil: 5 950 kroner for ett år.
- Motorsykkel og moped: 2 975 kroner for ett år.
- El-bil : 2 000 kroner for ett år.
- El-motorsykkel og el-moped: 1 000 kroner for ett år.
 
Det tas forbehold om prisendringer. For mer informasjon
se: https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-ogparkering/parkering/beboerparkering/.

Beliggenhet
Med Sagene og Bjølsen som utgangspunkt har en alt innen rekkevidde, om det er særegne og koselige butikker, restauranter, marka, trenings- eller kulturtilbud som frister; her er mulighetene mange!

Restauranter som Sagene Lunsjbar, Tiffany's, Sagene Samfunnshus, Villa Paradiso og Mat og Mer har alle sin egen unike atmosfære. Jungel Pizza har også fått plass rett ved Sagene kirke, og er et pizzeria basert på tradisjonen fra New York. I tillegg finner du flere kaffebarer og andre små utsalgssteder. Mjøl bakeri og Norð Bjølsen Bakeri fortjener å trekkes frem som flotte eksempler på godt gammeldags håndverk og ekte service. Sentralt i Arendalsgata finner du Sagene Torg, som byr på et bredt utvalg av blant annet frukt og grønnsaker, samt en spennende ferskvaredisk. Torget blir flittig brukt av beboere i nærområdet og er absolutt verdt et besøk.

Sagene har også et unikt og hyggelig møtested, Mysterud Bar. Valget av navnet på baren er langt fra tilfeldig, da lokalene i en årrekke har vært en særpreget jernvarebutikk drevet av tre generasjoner ved samme navn. Drømmen om en lokal bar i nærmiljøet ble realisert av fem lokale Sagene-gutter, som selv handlet kruttlapper, cowboy- og indianerfigurer på Mysterud da de var små. Baren har et godt utvalg av lokale øltyper fra Oslo-bryggeriene, i tillegg til ulike viner og klassiske cocktails på drinklisten.

En kort spasertur i fine omgivelser langs Akerselva og du ender opp på Grünerløkka eller i Nydalen. I tillegg til flotte grøntområder samt tur- og rekreasjonsmuligheter langs elva, tilbyr området Myraløkka, Bjølsenparken, Geitmyra skolehager og Voldsløkka Idrettsanlegg - sistnevnte med volleyballbaner, skatepark, fotballbaner og joggeløyper. Ikke minst kjøres det opp skispor på Voldsløkka idrettsanlegg vinterstid.

Utdanningsinstitusjoner som BI Nydalen, Blindern - Universitetet i Oslo, Høyskolen i Oslo og Akershus, Tannlegehøyskolen, Veterinærhøyskolen, Lovisenberg Diakonale Høgskole og Arkitekthøyskolen er alle i nærheten.

Av treningstilbud finner du SATS på Sagene og Myrens Sportssenter på Torshov. Hos Myrens har man tilgang til selve treningssenteret og Oslo Squash, men også til landets råeste klatresenter.

Bebyggelse
Området består for det meste av bygårds- og leilighetsbebyggelse.

Tomt
Eiet tomt, 6093 kvm

Adkomst
Se vedlagt kart. Det vil bli satt opp visningsskilt ved fellesvisninger.

Offentlig kommunikasjon
Bydelen er et kollektivt knutepunkt med buss nr. 20 (Galgeberg/Skøyen), 37 (Nydalen/Helsfyr), 54 (Kjelsås/Kværnerbyen) eller 34 (Ekeberg/Tåsen). Fra Sandaker/Torshov går det trikk, samt T-bane fra Nydalen eller Storo Stasjon. I tillegg går Flybussen til Gardermoen fra Arendalsgata, Torshov og Torshovparken. Utdanningsinstitusjoner som BI Nydalen, Blindern - Universitetet i Oslo, Høyskolen i Oslo og Akershus, Tannlegehøyskolen, Lovisenberg Diakonale Høgskole og Arkitekthøyskolen er alle i nærheten.


Inneholder
Entré
Velkommen inn! Det gode inntrykket starter allerede når man kommer inn. Her er det plass til å henge fra seg yttertøy og plassere sko, både i kommode og i innebygd garderobe.

Stue og kjøkken
Dette er et skikkelig godt rom å være i og er selve hjertet i leiligheten. Det magiske skjer når du kommer inn i stuen, hvor det er store og generøse vindusflater med utsyn over borettslagets flotte opparbeidede gårdsrom. I tillegg får du en fin kombinasjon med en romslig og luftig planløsning, sammen med takhøyde på hele 2,61m, som skaper en veldig god atmosfære. Stuen er forøvrig det naturlige oppholdsrommet hvor det er god plass til sofagruppe, salongbord og TV-benk. Det er verdt å nevne at varmtvann, oppvarming og fibernett er inkludert i månedlige felleskostnader. Det er også plass til et godt spisebord, slik at du kan samle nære og kjære til hyggelige sammenkomster.

Det ville være unaturlig å snakke om stuen uten å også beskrive kjøkkenet, for disse to rommene henger fint sammen. Leiligheten har et meget innbydende og delikat kjøkken fra Epoq i 2013. Kjøkkenet har god skap- og benkeplass. Det er integrerte hvitevarer med koketopp fra 2024, ventilator med kullfilter, stekeovn, oppvaskmaskin og kjøle- og fryseskap. Hvitevarer medfølger selvsagt salget.

Soverom
Soverommet er av god størrelse med plass til dobbeltseng. Det er ellers godt med plass til garderobe. Her kan du nyte utsynet til det nydelige kirsebærtreet som legger seg som et rosa slør utenfor soveromsvinduet.

Bad
Badet ble totalrenovert i 2004. Badet er flislagt og innredet med veggmonterte dusjdører, servant med underskap, speil med lys over, overskap og wc. Det er ellers lune varmekabler i gulv som holder deg god og varm gjennom hele året. Det er plass til vaskemaskin hvis ønskelig. Det må da etableres opplegg, alternativt er det fellesvaskeri i samme oppgang.

Byggemåte
Blokken fremstår med yttervegger i teglstein konstruksjon. Leilighetens etasjeskille i betong. Yttertak i saltak konstruksjon tekket med takstein.

Primærrom
Primærrom: 38 kvm

Bruksareal
Bruksareal: 44 kvm

Boder
I tillegg til leilighetens arealer disponerer boligen 1 bod: Kjellerbod på ca. 6 m² i felles kjeller.

Standard
Eiendommen er gjennomgått av en bygningskyndig og det er utarbeidet en tilstandsrapport. Denne er vedlagt salgsoppgaven. Nedenfor følger informasjon om forhold som har fått TG 2 og TGIU.

For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.

TG2 AVVIK SOM IKKE KREVER UMIDDELBARE TILTAK
Radon
Det er ikke fremlagt opplysninger om radonmåling, av leilighet eller i bygget generelt.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke opplyst fra eier om radonmålinger, heller ikke andre tiltak mot radon, eiendommen ligger i et område som i NGU Radon aktsomhetskart er definert med moderat til lav aktsomhetsgrad.
Konsekvens/tiltak
- Det må foreligge en rapport med moderate resultater, om det skal gis TG1 for radon i rapporten. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Overflater vegger og himling
Takflate er belagt med malte plater, veggflater er belagt med fliser. Årstall: 2004.
Vurdering av avvik:
- Det er vindu/dør med ikke fuktbestandige materialer i våtsonen (ved vask, dusj, badekar, osv.), løsningen eller byggematerialet er uegnet
Konsekvens/tiltak
- Uegnede materialer som listverk og dørblad må fuktbeskyttes. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Overflater gulv
Gulvet er belagt med fliser og underliggende gulvvarme. Overflater fremstår med normal funksjonalitet. Det er på badegulvet målt 18 mm. høydeforskjell fra døråpning til slukrist. Fall på gulv tilfredsstiller ikke kravet fra teknisk forskrift på byggetidspunktet. Lokalt fall i dusj vil føre dusjvann til sluk. Det er i tillegg gjort enkle punktmålinger av gulvet på befaringen og ikke testet med vann. Svanker kan forekomme.
Vurdering av avvik:
- Det er påvist avvik i fallforhold til sluk i forhold til krav i forskrift på byggetidspunktet.
Konsekvens/tiltak
- Våtrommet fungerer med dette avviket. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Sluk, membran og tettesjikt
Sluk i plast plassert i dusjssonen. Det er uvist hva slags type membran som er benyttet som tettesjik. Uten dokumentasjon kan ikke takstmannen vurdere annet enn overflater og tilgjengelige installasjoner. Det tas derfor et generelt forbehold om membranløsninger, tilkobling til sluk etc. Takstmann er ikke godkjent innenfor området VVS, det anbefales derfor å få en autorisert rørlegger til å gjennomgå anlegget dersom dette er ønskelig. Anlegget er kun visuelt besiktiget da dette krever
spesielt utstyr og kompetanse. Røranlegget innbygd i konstruksjonen er ikke vurdert. Årstall: 2004.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Smøremembran på vegger er over 15 år. Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt = TG 2. Membran i gulv er over 20 år. Mer enn halvparten av forventet brukstid er oppbrukt = TG 2.
Konsekvens/tiltak
- Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Sanitærutstyr og innredning
Innredning og garnityr på bad fremstår med: Veggmonterte dusjdører, servant med underskap, speil med lys over, overskap og wc. Årstall 2004.
Vurdering av avvik:
- Det er observert noe svelling i servantskap, nederst på vanger, samt noe riss i servant.
Konsekvens/tiltak
- Innredning og garnityr fungerer som normalt, det er ingen behov for tiltak pr. i dag. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Ventilasjon
Ventilasjonssystemet på bad fremstår med: Naturlig avtrekk fra ventil, det mangler spalte under dørblad for tilluft. Det er kun utført enkel kontroll av ventilasjon ved bruk av et ark/papir eller røykampull. Det er ikke foretatt tallfestede målinger, men ventilasjonen antas og fungere tilfredsstillende. Kapasitet og mengde luftutskifting er ikke kontrollert da det krever spesial utstyr.
Vurdering av avvik:
- Rommet har kun naturlig ventilasjon.
- Våtrommet mangler tilluftsventilering, f.eks. spalte/ventil ved dør.
Konsekvens/tiltak
- Det bør etableres tilfredsstillende tilluft til våtrom f.eks. luftespalte ved dør e.l. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Overflater og innredning
Kjøkkeninnredning fra Epoq fremstår med glatte fronter. Laminert benkeplate med oppvaskkum og 1-greps blandebatteri. Lys under overskap, ventilator med kullfilter. Integrerte hvitevarer med: komfyr, platetopp, oppvaskmaskin og kjøl/fryseskap. innredning fremstår med normal funksjonalitet. Årstall 2013.
Vurdering av avvik:
- Det er ikke montert komfyrvakt, i forbindelse med flytting av kjøkken. Det er krav til fastmontert komfyrvakt i alle nye boliger fra 2010 i henhold til NEK 400. Denne skal monteres av elektroinstallatør. Ved oppussing gjelder kravet om fastmontert komfyrvakt dersom det legges opp ny kurs til platetopp/komfyr.
Konsekvens/tiltak
- Montering av komfyrvakt anbefales. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Avtrekk
Ventilator over komfyr er tilkoblet med kullfilter. Kapasitet og mengde luftutskifting er ikke kontrollert da det krever eget utstyr for måling og hører ikke under nivå 1 undersøkelse. Det er kun utført enkel kontroll av ventilasjon ved bruk av et ark/papir eller røykampull. Det er ikke foretatt tallfestede målinger, men ventilasjonen antas og fungere tilfredsstillende.
Vurdering av avvik:
- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen.
Konsekvens/tiltak
- Det kan være behov for rengjøring av filter, om avtrekket skulle reduseres. Det er i de fleste tilfeller ikke lov å koble seg på felles avtrekkskanal via ventilator, da dette vil forstyrre balansen i felles ventilasjonssjakt. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Vannledninger
Kjøkken: Vanntilførsel med kobberrør.
Bad: Det er åpne forkrommede vannrør til installasjonene.
Stoppekran: Kraner er plassert over himling på bad, det er egne stoppekraner for kjøkken plassert i kjeller. Takstmann er ikke godkjent innenfor området VVS, det anbefales derfor å få en autorisert rørlegger til å gjennomgå anlegget dersom dette er ønskelig. Anlegget er kun visuelt besiktiget da dette krever spesielt utstyr og kompetanse.
Vurdering av avvik:
- TG settes ut i fra alder på deler av vannrør, da mer enn halvparten av forventet levetid er oppbrukt. Det mangler vannstopper på kjøkken, ref. Tek.10. Rent forskriftsmessig er det i Norge krav til lekkasjesikring i bygg prosjektert etter byggeteknisk forskrift TEK10 og TEK17. Dette omfatter de aller fleste boliger bygget etter juli 2010. Har du oppgradert/pusset opp et eldre hus, vil gjeldende TEK fra det tidspunktet oppussingen i din bolig startet være styrende.
Konsekvens/tiltak
- Vannrør fungerer tilfredsstillende med dagens løsning. Det anbefales å montere vannstopper på kjøkken, etter krav i forskrift. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Varmesentral
Oppvarming ved sentralfyr og radiatorer i leiligheten. Åpne vannrør med tilkobling til radiatorer. Gulvvarme på badet. Varmeinstallasjoner er ikke funksjontestet på befaring, men antas og fungere normalt. Det er ikke opplyst om noe feil eller mangler.
Vurdering av avvik:
- Mer enn halvparten av forventet brukstid på varmesentral er oppbrukt. TG settes ut i fra alder på anlegget, da mer enn halvparten av forventet levetid er oppbrukt.
Konsekvens/tiltak
- Anlegget fremstår med normal funksjonalitet i følge eier. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

Elektrisk anlegg
Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll.

Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet.

Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale El-tilsyn) eller registrert elektro virksomhet, og en bygningskyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstands graden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av en registrert elektro virksomhet.

Elektrisk anlegg er en kombinasjon av åpent og skjult anlegg. Sikringsskap med automatsikringer plassert i felles gang. Det ble ikke opplyst om noe feil med det elektriske anlegget i leiligheten på befaringen. Det anbefales el-takst ved tvil om funksjonalitet og kapasitet.

1. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)?
- Nei.

2. Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre.
- Det er uvisst når hele anlegget ble totalt rehabilitert, da det ikke er fremlagt dokumentasjon på anlegget.

Spørsmål til eier
3. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet?
- Ukjent. Dagens eier kan ikke svare for arbeid som er utført for tidligere eier, det må foreligge full dokumentasjon på anlegget om dette skal bekreftes.

4. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999?
- Ja. Kjøkken ble flyttet i 2013, det er ikke fremlagt noe dokumentasjon på utført arbeid.
Eksisterer det samsvarserklæring?
- Nei.

5. Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år?
- Nei.

6. Forekommer det ofte at sikringene løses ut?
- Ukjent. Det er ikke fremkommet opplysninger av eier, om funksjonssvikt på sikringer.

7. Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg?
- Nei.

8. Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank
- Nei.

Generelt om anlegget
9. Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet?
- Nei.

10. Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger?
- Nei.

Inntak og sikringsskap
11. Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer?
- Ja.

12. Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll?
- Ja. Det elektriske anlegget er ikke vurdert utover visuell besiktigelse i denne rapporten, da dette krever spesiell kompetanse og autorisasjon. På generelt grunnlag anbefales det alltid en gjennomgang av EL-fagmann på anlegg som er av noe eldre dato, eller uten form for full kontroll. TG2 settes i følge forskrift på anlegg, uten full dokumentasjon og med samsvarserklæring på hele anlegget. Kostnadsestimat: Ingen umiddelbar kostnad.

TGIU KONSTRUKSJONER SOM IKKE ER UNDERSØKT
Tilliggende konstruksjoner våtrom
Det ble ikke foretatt hulltaking bak dusjssone på bad, da det ikke lot seg utføre konstruksjonsmessig. Takstmannen kontrollerer alltid med fuktindikator i våtsoner på bad. Om ikke annet er kommentert har takstmannen ikke registrert skadelig fukt i området.

Varmtvannstank
Varmtvannsbereder er plassert i fellesareal, og er ikke befart av takstmann.

Ferdigattest / midlertidig brukstillatelse
Det foreligger attestert "ekspedisjonsdokument" på bygget datert 1939.

Et ekspedisjonsdokument er forgjengeren til ferdigattest. Dette dokumentet er førstesiden på byggesaken, hvor alle godkjennelser blir stemplet på (oppmålingssjefen, brannsjefen, helseråd, etc). Ved eldre bygårder er det som oftest dette dokumentet som vedlegges for bekreftelse på at bygningen ble lovlig satt opp. 

Det foreligger godkjente og byggemeldte tegninger, men de stemmer ikke med dagens bruk. Leilighet er bruksendret og viker fra originale tegninger. Det opprinnelige kjøkken er flyttet til stue, det er innredet ett soverom der kjøkken var tidligere.


Elektrisk anlegg
Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.

Oppvarming
Leiligheten bli oppvarmet ved sentralfyring og radiatorer i leiligheten. Det er også etablert gulvvarme på baderomsgulvet.

Selger opplyser om et årlig strømforbruk på ca. 1500 kWh. Forbruk vil variere fra husholdning til husholdning.

Energimerking
Energiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Grønn - Energikarakter G

Eiendomsskatt
Det er innført eiendomsskatt i Oslo. Det betales i dag ikke eiendomsskatt på denne boligen, men ved en endring i formuesverdien kan det utløse eiendomsskatt. Vi gjør oppmerksom på at satsen for eiendomsskatt blir fastsatt årlig av bystyret. Eiendomsskatten vil derfor kunne variere fra år til år.


Fordeling felleskostnader
Fellesutgifter: kr 3 230,- pr.mnd.
Oppvarming, tv og internett, driftsutgifter, betjening av fellesgjeld, kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, forretningsførerhonorar, vedlikehold, trappevask, fellesvaskeri, vaktmestertjenester.

Faste løpende kostnader
Felleskostnader, innboforsikring og strøm.

Spesifikasjon av fellesgjeld
Borettslaget har følgende lån:

Lånenummer: OBOS02-98207965707
Type: Annuitet
Restsaldo: 14 161 518,-
Restløpetid: 22 år 5 md.
Terminer pr år: 12
Type rente: Flytende
Rente per 03.05.2024: 5,85%

Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.

Årsregnskap
Årets resultat vises i resultatregnskapet og foreslås ført mot egenkapital. Eventuelt avdrag på langsiktig gjeld (lån) er ikke tatt hensyn til. Driftsinntekter for 2023 er på kr 6 584 382,- og driftskostnader på kr 5 416 533,-. Dette gir et årsresultat med overskudd på kr 526 827,-.

Forsikring med polisenummer
Gjensidige Forsikring Polisenummer: 79636076

Formuesverdi
Formuesverdi for inntektsåret 2022: Som primærbolig Kr. 1 040 994,- Som sekundærbolig Kr. 3 955 776,-

Borettslag
Borettslag: Sandefjordgata Borettslag, Orgnr: 948940604

Sandefjordgata Borettslag består av 133 andelsleiligheter fordelt på 2 bygninger. Adressene er Sandefjordgata 4 og 5, Mogata 6A og 6B. Det er registrert i Foretaksregisteret i Brønnøysund med organisasjonsnummer 948 940 604. Borettslaget er veldrevet, med et driftig styre og en god økonomi.

VIBBO
Du kan finne informasjon om boligselskapet og ditt boforhold ved å logge deg inn på Vibbo.no. Her finner du oversikt over din bolig, felleskostnader og annen nyttig informasjon. I tillegg er det en enkel kanal for å kunne kommunisere med styret. Nettside: https://vibbo.no/sandefjordgata/

STYRET
Du kan også komme i kontakt med styret på e-post: sandefjordgatabl@gmail.com.

FACEBOOK
Borettslaget har en privat Facebookgruppe for løpende kontakt/dialog mellom beboere og styret: Sandefjordgata Borettslag.

KONTAKTINFORMASJON TIL STYRET
Styrets e-postadresse er: sandefjordgatabl@gmail.com.

VAKTMESTER
Vaktmestertjenester leveres av Bygårdsservice AS. Avtalen består av utendørsarbeider som måking, strøing, gressklipping, trimming av hekker osv. Samt holde inngangspartiene og utearealene rene og uten søppel.

FELLESVASKERI
Fellesvaskeriene er i 4H, 4N, 5G og 5C (inngang også fra Mogata 6A). Fellesvaskeriene er til disposisjon for alle beboerne i borettslaget. Dette er inkludert i månedlige felleskostnader, og gir tilgang til vaskerom med to vaskemaskiner, sentrifuge, tørketrommel og tørkeskap. 

SYKKELPARKERING
Sykkelparkering i bakgården. Det er også tillatt å parkere motorsykler, scootere o.l. i bakgården. Det planlegges også bygging av låsbare sykkelskur i regi av styret.

DIGITAL-NØKKEL
Borettslaget fikk i 2021 installert "OBOS-nøkkelen". Løsningen gjør det mulig for beboere å bruke mobiltelefon for å åpne hovedinngangsdøren, samt dele nøkler med familien, venner og andre. Digitale nøkler er personlig, tidsbegrenset (om ønskelig), lett å dele og lett å slette.

RENHOLD
Renhold Senter AS leverer tjenesten vasking av fellesarealer. Disse vasker alle oppganger ukentlig.

BRANNVARSLINGSANLEGG
Borettslaget har installert seriekoblet brannvarslingsanlegg i alle leiligheter og hele bygningsmassen.

BARNEVOGNSGARASJE
Utenfor oppgangene har borettslaget 14 barnevogngarasjer, med rød farge, som beboerne kan leie. Hvis du ønsker å leie en slik garasje så kontakt styret på e-post. Leien er for tiden 200 kroner per måned, som faktureres med felleskostnadene fra OBOS.

VEDLIKEHOLDSHISTORIKK I BORETTSLAGET
- 2023: Nytt calling-anlegg i oppgang G og N.
- 2023: OBOS Prosjekt sikkerhetsmeislet undersiden av balkonger.
- 2023: Brannsikring av kjeller og loft med rømningsskilt.
- 2022: Nytt internett (inkludert stamnett). Byttet vinduer og balkongdører i borettslaget.
- 2020: Maling av alle oppganger.
- 2017: Brannsikkerhet. Utplassert nye brannslukningsapparater i alle leiligheter, utleieenheter og fellesarealer. Alle oppganger er flislagt. Nye tørketromler i alle fellesvaskeri. Ny LED-belysning i alle fellesvaskeri.
- 2015: Kjøpt inn og installert fire nye vaskemaskiner. Montering av belysning. Montering av ledbelysning i oppganger og kjellere. Montering av brannvarslingsanlegg. Installert felles brannvarslingsanlegg i samtlige leiligheter og fellesarealer.
- 2014: Bygget om tørkeskap og installert varmepumper til oppvarming. Oppgradert til fibernett.
- 2013: Installasjon av nye porttelefoner.
- 2012: Rehabilitering av tak.
- 2012: Installasjon av fjernvarme. Installasjon av fjernvarme, fjerning av olje- og elektrokjeler og oljetanker.
- 2009: Løpende utskifting av defekte soilrør.
- 2008: Asfaltering av fellesarealer.
- 2007 - 2008:  Utvendig maling av vinduer. Installert strømbespaerende brytere til lys i kjeller og vaskerier.
- 2006: Oppussing av oppganger.
- 2004: VVS / Fyrrom. Avsluttet VVS-rehabilitering / Installert automatsystem i fyrrom.
- 2002: HMS Kontroll og refyll av pulverapparater.
- 2000: Inngangsdører / Kabelanlegg. Skifte av inngangsdører / Nytt kabelanlegg.
- 1998: Oppmuring av luftepiper over tak / Loftsluker.
- 1996: Ny oljekjele.
- 1995: Innregulert fyringsanlegg.
- 1994: Vinduer / Fasader / Gesimser.
- 1993: Oppgangsdører / Porttelefon.
- 1991: Gårdsrom / Grøntanlegg / Oppganger.
- 1990: Installert elektrokjele.
- 1989: Stigeledninger / Elektrisk anlegg.
- 1988: Oppussing av verandaer / Nytt internt kabelanlegg.
- 1985: Tak.

PLANER I BORETTSLAGET
Borettslaget har svar følgende på spørsmål vedrørende planer i borettslaget:

Balkonger:
Rehabilitering av borettslagets balkonger starter vår 2024. Dette er hensyntatt i økningen av fellesutgifter, som skjedde 01.01.24 (for de leilighetene som har balkong).

Vannrør:
Det prosjekterer for nytt røranlegg i borettslaget. Anbefalingen fra rørleggerne som har sett på saken er at borettslaget bytter stikkledninger for forbruksvann, avløpsrør, og skifter kjellerstrekket med varmt, kaldt, og sirkulasjonsledning. Det er uvisst hva det økonomiske omfanget kommer til å bli, da dette er tidlig i planleggingsfasen.

Av mulige prosjekter i fremtiden, er taksjekk med tilstandsrapport, nye kjellervinduer samt reparasjon, vask og maling av fasade på agendaen. Det er ifølge informasjon fra styret, ikke satt en dato eller konkrete planer for dette det nærmeste året.

STYRETS ARBEID
- De viktigste sakene styret har jobbet med det siste året er reparasjon av lekkasjen på hovedvannforsyningen inn til oppgang 5e, forlengelse av utleiekontrakten med Bokstua, organisere utvendig vindusvask for alle leilighetene, prosjektering og planlegging av renovering av balkongene, organisere reparasjon av ødelagte vinduer, følge opp varmepumpene til vaskekjelleren og følge opp innbruddet i kjelleren.

- Vi har også organisert vår- og høstdugnad, deltakelse på nabolagsfestivalen, og julelystenning.

- At vannlekkasjen ble oppdaget før det ble stor skade var veldig viktig for borettslaget, så vi oppfordrer alle til å fortsette med å si ifra hvis man oppdager noe som er i ustand med en gang man ser det. Jo mer informasjon styret har, jo enklere er det å prioritere og følge opp saker.

- De mest omfattende planene for kommende styreperiode er prosjektering av vannrør, få installert nye stoppekraner, utføring av balkongreparasjon, forbedret sykkelparkering, digitalisering av papirarkivet, markiser, internkontroll av el-anlegg, og reparasjon av callinganlegg.

ÅRSMØTE 2024
Følgende saker ble vedtatt på årsmøte avholdt 17.April 2024:
Ventiler
Generalforsamlingen vedtar at styret utreder muligheten for motoriserte avtrekksvifter over byggenes ventilasjonskanaler og pålegger beboere som har installert motoriserte vifter på sine bad om å demontere disse.
Styrets innstilling: Styret kan utrede muligheten for motoriserte avtrekksvifter over byggenes ventilasjonskanaler og kan oppfordre beboere som har installert motoriserte vifter på sine bad om å demontere disse, men har ikke anledning til å inspisere samtlige bad.
Forslag til vedtak: Generalforsamlingen vedtar at styret utreder muligheten for motoriserte avtrekksvifter over byggenes ventilasjonskanaler og pålegger beboere som har installert motoriserte vifter på sine bad om å demontere disse. Forslaget ble vedtatt.

Forretningsfører
OBOS Eiendomsforvaltning

Styregodkjenning
Andelseier(e) kan kun eie en andel i borettslaget. Kun fysiske personer kan eie andelen. Kjøper skal godkjennes av borettslagets styre for at ervervet skal bli gyldig. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny andelseier, har kjøper dog ikke rett til å ta eiendommen i bruk, jf. borettslagslovens § 4-5 (2). Kjøper kan gå til søksmål mot borettslaget dersom kjøper m ener manglende godkjennelse ikke er saklig begrunnet.
 
Dersom borettslaget er tilknyttet et boligbyggelag, er det ofte et krav fra boligbyggelagets side at kjøper må melde seg inn i boligbyggelaget før kjøper kan bli godkjent som ny andelseier i det aktuelle borettslaget. Det gjøres oppmerksom på at det vil kunne påløpe et innmeldingsgebyr til boligbyggelaget, og de fleste boligbyggelagene krever at innmeldingsavgiften skal være innbetalt før godkjenningen blir gitt. Innmeldingsgebyret faktureres kjøper direkte.

Forkjøpsrett
Medlemmer av borettslaget/boligbyggelaget har forkjøpsrett. For hver enkelt bolig blir det ved salg fastsatt en egen frist for å melde bruk av forkjøpsretten (meldefrist). Medlemmer som vil benytte forkjøpsretten, tar kontakt med OBOS for å få oppgitt e-postadresse som kan benyttes. Meldingen må være mottatt av OBOS innen den fastsatte fristen. Meldefristen vil være normalt 5 virkedager etter at boligen er kunngjort i OBOS-annonse i Aftenposten og/eller på www.obos.no. Hvis OBOS mottar din melding om forkjøp etter at fristen er gått ut, kan du ikke kreve å få overta boligen på grunnlag av forkjøpsretten. Gjør du bruk av forkjøpsretten, trer du inn i en allerede inngått avtale og kjøper boligen til den avtalte pris på avtalte vilkår. Finansieringen må være i orden, og den må i sin helhet dokumenteres skriftlig. Er det flere medlemmer som vil benytte forkjøpsretten, får den med lengst ansiennitet fortrinnsrett. Andelseiere i det borettslaget boligen tilhører går foran øvrige medlemmer i OBOS. Dersom flere i borettslaget vil benytte forkjøpsretten, blir normalt botiden i borettslaget avgjørende.


Tekniske installasjoner
Borettslaget har en avtale med Telia som er leverandør av internett.

Dyrehold
Det er ikke tillatt å holde dyr, herunder hund eller katt, uten godkjenning fra styret. Før søknad sendes styret, skal samtlige beboere i den aktuelle oppgangen kontaktes og gi sitt samtykke.


Diverse
Bransjens liste over løsøre og tilbehør legges til grunn for salget dersom ikke annet fremkommer av salgsoppgaven. Listen følger vedlagt salgsoppgaven. Det er full avtalefrihet om hva som skal følge med bolig og fritidsbolig ved salg. Hvis hvitevarer og/eller annet teknisk utstyr medfølger, gis det ingen garantier i forhold til tilstand, funksjonalitet og levetid på disse.

Følgende medfølger ikke:
- Veggseksjon i stue.
- Taklampe i gang og soverom.

Radonmåling
Fra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.

Forpliktelser, rettigheter og servitutter
Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.

På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
1940/301142-1/105 BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE
Bestemmelse om benyttelse
Med flere bestemmelser

1940/302807-1/105 BEST. OM VANN/KLOAKKLEDN.
Overført fra gnr 221 bnr 182

1941/300778-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
Bestemmelse om kloakkledning
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.
Overført fra gnr 221 bnr 182

1941/300779-1/105 BESTEMMELSE OM VANNLEDN.
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.

1979/510035-1/105 OBL. NY TGL ETTER FRISTEN
BELØP: NOK 108.200
PANTHAVER:Oslo Bolig Og Sparelag Al
Lnr: 1087017
TGL TIDL 06 07 1942

1993/19159-1/105 ** PRIORITETSBESTEMMELSE
VEKET FOR: OBLIGASJON 1993/25549-1/105

1994/52343-1/105 ** PRIORITETSBESTEMMELSE
VEKET FOR: OBLIGASJON 1994/47659-1/105

2000/42781-1/105 ** PRIORITETSBESTEMMELSE
VEKET FOR: OBLIGASJON 2000/42779-1/105

2001/38861-1/105 ** PRIORITETSBESTEMMELSE
VEKET FOR: OBLIGASJON 2001/38860-1/105

2002/42572-1/105 ** PRIORITETSBESTEMMELSE
VEKET FOR: OBLIGASJON 2002/42570-1/105

2002/82908-2/105 ** FORHØYELSE
FORHØYET TIL NOK 1,015,000

2003/47916-1/105 ** PRIORITETSBESTEMMELSE
VEKET FOR: PANTEDOKUMENT 2003/46069-1/105

2005/15732-1/105 ** PRIORITETSBESTEMMELSE
VEKET FOR: PANTEDOKUMENT 2005/15731-1/105

1986/43065-2/105 BESTEMMELSE OM VEG
Bestemmelse om anlegg og vedlikehold av ledninger m.v.

2021/1168021-1/200 PANTEDOKUMENT
BELØP: NOK 16.000.000
PANTHAVER:OBOS-BANKEN AS
Org.nr: 911986884
ELEKTRONISK INNSENDT

Utleie
Med godkjenning fra styret er utleie tillatt for inntil 3 år, dersom andelseier selv eller person nevnt i Borettslagsloven § 5-6 (1) nr. 3 har bebodd eiendommen i minst ett av de to siste årene.

Vei/vann/kloakk
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann- og avløpsnett.


Regulering
Eiendommen er regulert til byggeområde for boliger, S-2255 i reguleringsplan. Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser S-2255 og S-173GO kan sees hos megler.

Reguleringsbestemmelser S-2255 er helt eller delvis opphevet som følge av bystyrets vedtak 23.09.2015, sak 262 (kommuneplan 2015 - Oslo mot 2030 - Smart, trygg og grønn. Informasjon om ny kommuneplan med lenke til kartinnsynsløsning finner du på http://www.kommuneplan.oslo.kommune.no.

Reguleringssak- 201719253: Stavangergata og Lisa Kristoffersens plass - Endring av trafikkmønster - Detaljregulering
Bymiljøetaten foreslår å oppgradere Stavangergata med bredere fortau og opphøyde sykkelfelt. Planforslaget sikrer også areal til overvannshåndtering, beplanting, parkeringsplasser for bevegelseshemmede og lommer for kortere stans tiltenkt varelevering og levering av barn til Margarinfabrikken barnehage.
For nærmere informasjon, se plan- og bygg sine hjemmesider: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201719253

Reguleringssak- 201814722: Voldsløkka idrettspark - Dialogfase - Idrettsanlegg Oslobygg KF foreslår å omregulere sørvestre del av Voldsløkka fra friområde til idrettsanlegg med et nytt bygg med tre store haller, en oppgradert 11-erbane og en ny 7- erbane. Forslaget sikrer ikke fullverdig erstatningsareal iht. Rikspolitiske retningslinjer for å styrke barn og unges interesser i planleggingen (RPR). Det nye bygget kan være inntil 28 m høyt, 116 meter langt og 38 meter bredt. Planen sikrer ikke bevaring av eksisterende trær eller annen vegetasjon. Plan- og bygningsetaten er i hovedsak positive til prosjektet som foreslås. For nærmere informasjon, se plan- og bygg sine hjemmesider: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201814722

Byggesak- 202300636: Mogata 16 A - Bruksendring av postkontor til to leiligheter, fasadeendring og oppføring av sykkelbod
Eiendommen er lokalisert i bydel Sagene. Eiendommen er bebygd med del av et boligkompleks mellom Mogata, Grimstadgata, Kongsvingergata og Kristiansands gate oppført på 1930-tallet. Boligkomplekset har kjeller og fire etasjer. Eiendommen er oppført på Byantikvarens gule liste
som bevaringsverdig. Det er søkt om bruksendring av opprinnelig postkontor i del av 1. etasje mot Mogata til to boenheter på henholdsvis 90 og 110 m2, fasadeendringer, samt riving av eksisterende utebod for avfallsbeholdere og oppføring av ny utebod for sykler og avfallsbeholdere.
For nærmere informasjon, se plan- og bygg sine hjemmesider: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202300636


Overtagelse
Overtagelse etter avtale med selger.

Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeld
kr 4 250 000,- (Prisantydning)
kr 76 000,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 4 326 000,- (Pris inkl. fellesgjeld)

Omkostninger:
kr 500,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett)
--------------------------------------------------------
kr 9 481,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 4 335 481,- (Totalpris inkl omkostninger)

Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 4 343 731,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)

Boligselgerforsikring
Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.

Betalingsbetingelser
Fullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.

Vederlaget
Følgende er avtalt om meglers vederlag:

Oppgjør (Kr.6 500)
Visningshonorar 2 stk (Kr.7 000)
Eierskiftegebyr selger (Kr.6 385)
Tilrettelegging (Kr.14 900)
Tinglysing sikringspant borettslag (Kr.500)
Boligselgerforsikring / boligselgerpakke (Kr.11 248,80)
Innhenting av servitutter (per stk) (Kr.172)
Provisjon (Kr.52 320)
Foto (Kr.5 500)
Innhenting av informasjon fra forretningsfører (Kr.2 650)
Søk eiendomsregister og elektronisk signering (Kr.1 750)
Markedspakke (Kr.19 900)
Totalt kr. (Kr.128 825,80)




Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.

Oppdragsnummer
15-24-0129

Budgivning
Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.

Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.

Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form. Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.

Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikring
EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.

Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.

Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.

 Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.

Lovanvendelse
Generelle bestemmelser Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.

En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.

På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges «som den er». Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.

Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr. 10 000 (egenandel).

Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.

Hvitvasking
Eiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.

Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.

Personvern
Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret.  Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering

Avdeling
Sagene & Bjølsen Eiendomsmegling AS
EIE Ullevål & Sagene
Org. nr: 989734598
Maridalsveien 154 A
0461 Oslo
Tlf: 22 02 11 60

Ansvarlig megler
Eiendomsmegler Silje Muri

Saksbehandlere
Silje Muri
EIE Ullevål & Sagene
Eiendomsmegler
Mob: 97 57 04 10 / E-post: sim@eie.no


Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan klikke her for å lese mer om budgivingsprosessen.

Vennligst ta kontakt med megler om budgivningen.

Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 3 av Sandefjordgata 4H
For mer om objektet
Sandefjordgata 4H

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: