Bilde 1 av Haugerudveien 78Bilde 2 av Haugerudveien 78
Digital salgsoppgave
Haugerudveien 78

0674 OSLO • OSLO kommune

Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten kan gjøre feil

Tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger.

Ved å velge å benytte tjenesten bekrefter du å være kjent med dette, og at opplysningene som fremkommer ikke er tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.

Aia Eie profilbildeHei! Jeg er AIA, vår virtuelle meglerassistent ✨

Spør meg om det du lurer på, og jeg skal forsøke å finne svarene for deg.

Du kan bruke et naturlig språk, og stille spørsmål som:

  • "Hvordan er utsikten?"
  • "Er det noe i tilstandsrapporten jeg bør merke meg?"

Takk for tilbakemeldingen!

Det gjøres oppmerksom på at tjenesten «Spør om boligen» er KI-drevet med blant annet OpenAI sin GPT-motor, og kan derfor gi ufullstendige svar. Tjenesten er ment for å gi korte svar på de fleste spørsmål om boligen, men feil/uklarheter kan dessverre oppstå. Tjenesten kan ikke foreta skjønnsmessige og/eller rettslige vurderinger. Opplysningene som fremkommer ved bruk av denne tjenesten er ikke tilstrekkelig til å inngi bud eller inngå avtale om kjøp. Som interessent/budgiver er du selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med opplysningene om boligen som gis i salgsdokumentene slik som bla. tilstandsrapport, salgsoppgave og egenerklæring.
Prisantydning

kr 3 450 000

Fellesgjeld: kr 192 000Omkostninger: kr 19 171Totalpris: kr 3 661 171
Lekker 2-roms i 9.etasje med balkong og nydelig utsikt | Bad og kjøkken fra 2012 | "Alt" inkl i felleskostn.
Last ned salgsoppgaveVis i kart
Boligtype
Leilighet
Eierform
Andel
Andelsnummer
450
Antall soverom
1 soverom
Etasje
9
Internt bruksareal (BRA-i)
45 m²
Bruksareal (BRA)
47 m²
Eksternt bruksareal (BRA-e)
2 m²
Balkong/Terrasse (TBA)
5 m²
Fellesutgifter
kr 4 084 / Mnd
Prisantydning
kr 3 450 000
Omkostninger
kr 19 171
Fellesgjeld
kr 192 000
Totalpris
kr 3 661 171
Fellesformue
kr 14 820
Byggeår
1967
Tomt
Eiet tomt 60301 m²
Matrikkel
knr. 0301, gnr. 141, bnr. 103
Oppdragsnummer
91241007
card-default

Line Strifeldt Johansson

Eiendomsmegler / Siviløkonom / Partner
Les om Line
Visninger
Søndag 05. jan.
13:00 - 14:00
Meld deg på visning
Meld interesse

Få informasjon og oppdatering om denne boligen

Meld interesse
Prisantydningkr 3 450 000,-
Andel av fellesgjeldkr 192 000,-
Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper)kr 7 981,-
Pantattest kjøperkr 240,-
Tingl.gebyr BRL-skjøtekr 500,-
Tingl.gebyr pantedokument BRLkr 500,-
Tryg Boligkjøperpakke - andel/aksje/eierseksjon (valgfri)kr 9 950,-
  
Totalpris kr 3 661 171
Standard

Velkommen til Haugerudveien 78 - Presentert av Line Strifeldt Johansson ved eie eiendomsmegling. Leiligheten er en lys og moderne 2-roms i 9-etasje med nydelig utsikt og solrik balkong. Meget sentral og attraktiv beliggenhet på Haugerud.  Leiligheten ligger i 9.etasje og inneholder: Entré, lekker og romslig stue, flislagt bad, pent kvik kjøkken fra 2012,  delikat og pent soverom og solrik vestvendt balkong på 5 kvm. Boligen er holdt i en lys fargetone og har en gjennomgående god standard. Det medfølger også en kjellerbod.


Kvaliteter:

•Stor og solrik vestvendt balkong på ca. 5 kvm med nydelig utsikt.

•"Alt" inkl i felleskostnadene.

•Mulighet til å leie parkeringsplass.

•Lyse farge - og materialvalg.

•Gjennomgående god standard.

•Perfekt førstegangskjøp.

•Sentral og attraktiv beliggenhet med kort vei til offentlig kommunikasjon og butikker.




Tilstandsrapport og byggemåte

Selger har i forbindelse med salget innhentet en tilstandsrapport fra Christian Amundsen/Norsk takst datert 16.12.2024. Rapporten er en teknisk gjennomgang av boligen og angir eventuelle byggetekniske avvik, samt kostnadsoverslag for eventuelle oppgraderinger. Tilstandsrapporten og selgers egenerklæring er en del av denne salgsoppgaven og må leses nøye av interessenter før det legges inn bud. Kjøper anses kjent med de opplysninger som tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport, og kan følgelig ikke reklamere på belyste forhold. Vi vil gjøre spesielt oppmerksom på viktigheten av å lese igjennom rapportens TGIU (tilstandsgrad ikke undersøkt), samt TG2 og TG3 som angir avvik fra normal slitasje, høy alder, bygningsdel som må utbedres, og lignende. Det følgende er hentet fra den bygningssakkyndiges beskrivelse av boligen:  

 

Tomt og bygning generelt:

Støpt plate på antatt komprimerte masser og/eller fjell.Fasader, yttervegger, etasjeskillere og takkonstruksjoner av betong/murkonstruksjoner. Flat takkonstruksjon, tekket med papp/ folie (ikke besiktiget). Selveier felles tomt på 60 301,20

m². Uteområder er pent opparbeidet med asfalterte gangveier, plen og diverse beplantning.


Vinduer og dører:

Leiligheten har aluminiumsvinduer med 2-lags glass av ukjent alder. Det var ikke mulig å lese av årstall mellom glassene. Borettslagets ansvarsområde. Brann- og lydklassifisert entrédør. I følge merking i dørkarm er det en brannklasse b30, lydklasse

38db fra 2014.


Balkong/terrasse:

Balkongdør i aluminium med 2-lags glass i stue med utgang til balkong av ukjent alder. Det var

ikke mulig å lese av årstall mellom glassene. Vestvendt balkong på 5 m² med tilkomst fra stue. Oppført i betongkonstruksjon med treheller på dekke, rekkverket i betong og stål med en høyde på ca 120 cm.


Innvendig:

Gulv: Flislagt gulv på kjøkken, trestavs parkett og laminat. Vegger: Betong og gips med malt tapet. Himling: Malt betong.

Boligen har betongdekke i etasjeskille. Det er målt ca 5 mm høydeforskjell på gulv i stue på ca 2 m, 15 mm gjennom hele rommet.

Det er målt ca 5 mm høydeforskjell på gulv i entré på ca 2 m, 4 mm gjennom hele rommet.Boligen ligger minimum tre etasjer over

bakkenivå og radonmålinger er ikke relevant. Innvendige hvitmalte dører i finer av ukjent alder. Baderomsdøren er fra 2012. Dørene ble malt i år (2024). Da ble også håndtak og låskasser byttet.


Baderom:

Tidløst bad med flislagt gulv og vegg. Badet har en hvit, høyglans baderomsinnredning med glatte fronter, servant i helstøpt plate som ligger oppå, kromfarget blandebatteri og et innfelt speil i flislagt vegg med veggmontert belysning plassert

over. Dusj med veggmonterte dusjdører i herdet glass og dusjarmatur. Videre består innredningen av et vegghengt toalett med innebygget sisterne og opplegg for vaskemaskin. Det er montert downlights i himlingen, og det er lagt elektriske varmekabler i gulvet. Badet ventileres via ventil som er tilkoblet det mekaniske avtrekket i bygget. *Badet er pusset opp i regi av borettslaget.

Aktuell byggeforskrift er teknisk forskrift 2010. Dokumentasjon: Ja. Flislagte vegger og gipsplater i tak med downlights

Gulvet er flislagt og har elektriske varmekabler. Det ble utført kontroll av fallforholdene på våtrommet ved hjelp av en punktlaser. Det ble målt ca. 25 mm fra underkant av dørterskelen til overkant av slukristen, med et lokalt fall på 15 mm i dusjsonen, dørterskelen har en høyde på 45 mm. Fallforholdene oppfyller kravene i forskriften. Sluk i plast med forhøyningsring, tettesjikt av

typen banemembran. Foretatt kontroll av sluket på våtrommet uten å påvise noen åpenbare feil eller mangler, membran ligger fastklemt under klemring. Rommet har innredning med nedfelt servant, veggmontert toalett, dusjvegger/-hjørne og

opplegg for vaskemaskin. Mekanisk avtrekk, tilluft via spalte under dørblad. Hulltaking er foretatt fra tilstøtende rom uten å

påvise unormale forhold i våtsone. Våtrommet er også fuktkontrollert med egnet fuktmåleverktøy og det er ikke påvist unormale forhold ved fuktsøk i relevante våtsoner i gulv og vegger.


Kjøkken:

Moderne kjøkken fra KVIK i et separat rom med døråpning mot stuen fra 2012. Rommet er flislagt med varmekabler i gulvet. Innredningen har hvite glatte fronter, benkeplate i sort stein med nedfelt kum i rustfritt stål, kromfarget blandebatteri, downlights under overskap og malte flater på vegg over benkeskap. Integrerte hvitevarer fra Siemens inkluderer en induksjonstopp, stekeovn,

mikrobølgeovn, kjøl/fryseskap og en oppvaskmaskin fra Miele under benkeplaten. Kjøkkenventilator med kullfilter. Kjøkkenventilator med kullfilter fra 2012.


Tekniske installasjoner/utstyr:

Vannledninger i plast (rør i rør) med fordelerskap på bad fra 2012. Stoppekraner lokalisert i fordelerskapet. Utført i regi av borettslaget. Takstmannen besitter ikke spesial kompetanse på VVS anlegg, og skal kun kommentere det man ser av åpenbare avvik og vurdere materialvalg. Det anbefales derfor at nærmere undersøkelser gjøres av fagkyndig/med VVS kompetanse for å

vurdere eksakt faktisk tilstand og hva som eventuelt kan forventes å måtte oppgradere i årene fremover. Avløpsrør av plast fra 2012. Staking kan gjøres via sluk, vannlåser, toalett etc. Leiligheten har mekanisk ventilasjon i bygget med avtrekk fra kjøkken og bad, tilluft via spalter i vindu. Leiligheten er tilknyttet sentralvarme for oppvarming og tappevann. Boligen har radiatorer i oppholdsrom og elektriske varmekabler på bad og kjøkken. Forbruksvann via byggets sentralfyringsanlegg. Sikringsskap med automatsikringer fra 2007, plassert i felles trapperom. Leiligheten har åpent/skjult elektrisk anlegg.

- Hovedsikring 32 amp

- Kurser 7. Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Boligen har brannslukningsutstyr og røykvarslere. Ny eiers ansvar og sjekke om boligen har brannslukningsutstyr og røykvarslere og at dette er funksjonelt.



Boligen har fått følgende TG2: 


Vinduer,TG2

-Leiligheten har aluminiumsvinduer med 2-lags glass av ukjent alder. Det var ikke mulig å lese av årstall mellom glassene. Borettslagets ansvarsområde.

Vurdering av avvik:

- Det er avvik:
- Forventet levetid for isoler-/energiglass er 20 - 30 år. Imidlertid kan tidspunktet for utskiftning variere avhengig av flere faktorer, inkludert materialvalg, materialkvalitet og vedlikehold av vinduene. Det er utfordrende å fastslå nøyaktig når vinduene bør byttes.

- Tiltak:
- Ingen tiltak, men nyere vinduer har vanligvis mindre varmetap, noe som kan bidra til redusert energiforbruk og lavere energikostnader i leiligheten.
Dører,TG2


-Brann- og lydklassifisert entrédør. I følge merking i dørkarm er det en brannklasse b30, lydklasse 38db fra 2014. Balkongdør i aluminium med 2-lags glass i stue med utgang til balkong av ukjent alder. Det var ikke mulig å lese av årstall mellom glassene.

Vurdering av avvik:

- Det er avvik:
- Forventet levetid for isoler-/energiglass er 20 - 30 år. Imidlertid kan tidspunktet for utskiftning variere avhengig av flere faktorer, inkludert materialvalg, materialkvalitet og vedlikehold av balkongdøren.

- Tiltak:
- Ingen tiltak
Balkonger, terrasser og rom under balkonger,TG2


-Vestvendt balkong på 5 m² med tilkomst fra stue. Oppført i betongkonstruksjon med treheller på dekke, rekkverket i betong og stål med en høyde på ca 120 cm.

Vurdering av avvik:

- Det er avvik:
- Balkongen bærer preg av elde og slitasje. Det påvises sprekk i betong, treheller er plassbygd av ufaglært og har sprekker i trevirke.

- Tiltak:

- Lokale utbedringer og vedlikehold.


Innvendig
-Overflater,TG2

Gulv: Flislagt gulv på kjøkken, trestavs parkett og laminat. Vegger: Betong og gips med malt tapet. Himling: Malt betong.

Vurdering av avvik:

- Det er avvik:
- Det er skader og bruksslitasje, slik som hakk, merker  og generelt behov for vedlikehold flere steder på overflater. Vannskadet parkett under radiator i stuen.

-Tiltak:
- Det vil være naturlig med utskifting/oppussing av enkelte overflater ved eierskifte.


Våtrom: Bad

-Overflater vegger og himling,TG2

Flislagte vegger og gipsplater i tak med downlights

Vurdering av avvik:

- Det er påvist at noen fliser har bom (hulrom under).
- Bom i flis på første flisrad i dusjsonen og stedvis kosmetiske merker i glasuren.

Tiltak
- Det er ikke behov for utbedringstiltak.

Kjøkken
Kjøkken: Overflater og innredning,TG2


Moderne kjøkken fra KVIK i et separat rom med døråpning mot stuen fra 2012. Rommet er flislagt med varmekabler i gulvet. Innredningen har hvite glatte fronter, benkeplate i sort stein med nedfelt kum i rustfritt stål, kromfarget blandebatteri, downlights under overskap og malte flater på vegg over benkeskap. Integrerte hvitevarer fra Siemens inkluderer en induksjonstopp, stekeovn, mikrobølgeovn, kjøl/fryseskap og en oppvaskmaskin fra Miele under benkeplate. Kjøkkenventilator med kullfilter.

Vurdering av avvik:

- Det er ikke montert komfyrvakt i kjøkkenet som er krav på dette kjøkkenet ut ifra alder.
- Det er ikke påvist tegn på at det er montert lekkasjedeteksjon ved oppvaskmaskin/oppvaskkum, dette er et krav på kjøkkenet ut ifra alder.
- Fronten på oppvaskmaskinens innside har begynt å svelle. Det har gått et skår av platetoppen.

Tiltak
- Komfyrvakt må monteres.
- Det bør monteres lekkasjedeteksjon ved oppvaskmaskin/oppvaskkum.
- Det vil være opp til den enkelte om man ønsker å utbedre avvikene. Induksjonstoppen fungerer med skaden.
9.etasje > Kjøkken

Avtrekk,TG2


Kjøkkenventilator med kullfilter fra 2012

Vurdering av avvik:

- Det er kun kullfilterventilator på kjøkkenet og heller ikke andre forserte/mekaniske avtrekksløsninger fra kokesonen.

Tiltak
- Om mulig bør det etableres mekanisk/forsert avtrekk ut fra kokesonen.
- Det kan være at borettslag/sameie har egne vedtekter som hindrer montering av mekanisk avtrekk fra rommet, anbefalt tiltak må derfor avklares nærmere med styret i borettslag/sameie før det eventuelt kan gjennomføres.


Fra selgers egenerklæringsskjema:

2. Kjenner du til om det er utført arbeid på bad/våtrom? Ja, både av faglært og ufaglært / egeninnsats Ja, kun av ufaglært / egeninnsats:

Firmanavn S-bygg.

Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Totalrehabilitering av bad igjen om borettslaget. Sommer/høst 2012 Har byttet lampe på badet. Er elektrikker og det følger med samsvarserklæring og fdv på jobben.


2.1 Ble tettesjikt/membran/sluk oppgradert/fornyet? Ja

Firmanavn: S-bygg

Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Totalrehabilitering av bad igjen om borettslaget. Sommer/høst 2012


2.2 Foreligger det dokumentasjon på arbeidene? Ja.Dette ligger i egen perm i leiligheten samt borettslag har dette liggende.


4. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeid/kontroll på vann/avløp? Ja, kun faglært: Firmanavn S-bygg Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Rehabilitering av bad samt bytte av vann og avløpsrør i hele leiligheten.


7. Kjenner du til om det er/har vært skjevheter/setningsskader, f. eks. riss/sprekker i mur, skjeve gulv eller lignende? Ja: Liten sprekk i på vegg ved tak på balkongen.


12. Kjenner du til om det er/har vært utført arbeider på el-anlegget eller andre installasjoner (f.eks. oljetank, sentralfyr, ventilasjon)? Ja, kun faglært. Firmanavn: Er selv utdannet elektriker.

Redegjør for hva som ble gjort av hvem og når: Bytte av alt elektrisk med sikringsskap i 2007, oppgradert kjøkken i 2012, bytte av lampe på bad 2024. (Risikovurdering og samsvarserklæring medfølger leilighet). Baderommet ble rehabilitert av s-bygg igjennom borettslaget i 2012. Det elektriske på badet ble byttet ut under rehabiliteringen. Egen dokumentasjon på dette ligger i mappe i leiligheten på på borettslagets hjemmeside.


12.1. Foreligger det samsvarserklæring for hele eller deler av det elektriske anlegget (i henhold til forskrift om lavspenningsanlegg)? Ja Kommentar: Dokumentasjon foreligger.


24. Kjenner du til andre forhold av betydning som kan være relevant for kjøper å vite om (f.eks. tinglyste forhold, private avtaler, nabovarsel, rasfare)?  Ja Kommentar : Det har tidligere vært lekkasje på radiatorventil i stua. Lekkasjen er tettet nå, men det er noe fuktskader på parkett og list ved radiatoren.


Tilleggskommentar:

Det er kosmetisk skade på innside av dør til oppvaskmaskin. Integrert kjøl/fryseskap på kjøkken: Det er 2 plastskuffer i fryseren som har sprekker. Induksjonstopp: det er et lite skår i kanten på platetoppen. Enkelte fliser på bad har noen mindre riper/glasurskade. Det finnes reservefliser til gulv og vegg i bod og kan byttes ved behov. En av dusjdørene har et knekt hengsel nede som gjør at man må åpne døren litt forsiktig men den fungerer. Det er en liten sprekk/glasurskade ved sluket i vasken på badet.


Ovennevnte punkter er på ingen måte utfyllende. For ytterligere informasjon om byggemåte, årsak bak tilstandsgrader, konsekvens og anslag på eventuelle utbedringskostnader, se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Interessenter oppfordres til å kontakte bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.



Arealer

Totalt bruksareal: 47 m²

  • BRA-i: 45 m²
  • BRA-e: 2 m²

I tillegg kommer TBA (terrasse-/balkongareal): 5 m² 



Arealbeskrivelse

Det totale bruksarealet fordeler seg som følger:

9 .etasje:


BRA 47 m².

- BRA-i 45 m²: Entré, stue, kjøkken, soverom og bad.

- BRA-e 2m²:  Kjellerbod.

-TBA 5 kvm: Balkong.


Tilstandsrapport. Arealene er beregnet og angitt med utgangspunkt i NS 3940:23. Eventuelle betegnelser på rom er angitt ut fra den faktiske bruken, uavhengig av hva som er godkjent hos bygningsmyndighetene.



Elektrisk anlegg

Det gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske anlegget, og at megler ikke har innhentet særskilte opplysninger om det finnes pålegg fra E.Verk på eiendommen.




Oppvarming og energimerking

Leiligheten er tilknyttet sentralvarme for oppvarming og tappevann. Boligen har radiatorer i oppholdsrom og elektriske varmekabler på bad og kjøkken. Dersom rom for varig opphold ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.


Energiattest med energimerke Grønn E er vedlagt salgsoppgaven.



Tekniske installasjoner og VVS

Vannledninger i plast (rør i rør) med fordelerskap på bad fra 2012. Stoppekraner lokalisert i fordelerskapet. *Utført i regi av borettslaget. Takstmannen besitter ikke spesial kompetanse på VVS anlegg, og skal kun kommentere det man ser av åpenbare avvik og vurdere materialvalg. Det anbefales derfor at nærmere undersøkelser gjøres av fagkyndig/med VVS kompetanse for åvurdere eksakt faktisk tilstand og hva som eventuelt kan forventes å måtte oppgradere i årene fremover. Avløpsrør av plast fra 2012. Staking kan gjøres via sluk, vannlåser, toalett etc. Leiligheten har mekanisk ventilasjon i bygget med avtrekk fra kjøkken og bad, tilluft via spalter i vindu. Leiligheten er tilknyttet sentralvarme for oppvarming og tappevann. Boligen har radiatorer i oppholdsrom og elektriske varmekabler på bad og kjøkken. Forbruksvann via byggets sentralfyringsanlegg.

Sikringsskap med automatsikringer fra 2007, plassert i felles trapperom. Leiligheten har åpent/skjult elektrisk anlegg. - Hovedsikring 32 amp - Kurser 7 *Dette er en forenklet kontroll begrenset til de spørsmål og undersøkelser som forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel) § 2-18 inneholder. Dette kan ikke sammenlignes med en

kontroll utført av offentlig myndighet (Det lokale eltilsyn) eller registrert elektrovirksomhet, og en bygningssakkyndig har verken kompetanse eller lov til å foreta en slik kontroll. Tilstandsgraden er vurdert ut fra den forenklede og begrensede kontrollen som forskriften inneholder. El-anlegget kan ha feil og mangler som en slik forenklet undersøkelse ikke vil avdekke. Vær derfor oppmerksom på denne risikoen, og søk videre veiledning eller få en fullstendig kontroll utført av registrert elektrovirksomhet. Boligen har brannslukningsutstyr og røykvarslere. Ny eiers ansvar og sjekke om boligen har brannslukningsutstyr og røykvarslere og at dette er funksjonelt.



Løsøre og tilbehør

Kun integrerte hvitevarer og veggmontert TV-benk medfølger handelen.  Interessenter oppfordres til å lese vedlagte liste over løsøre og tilbehør som skal medfølge ved handelen. I de tilfeller det medfølger hvitevarer, overleveres disse uten noen form for garanti utover leverandørgaranti. Det gjøres oppmerksom på at løsøre som har en klar karakter av å være en del av selgers møbler - selv om det er skrudd opp på veggen, normalt sett ikke vil medfølge boligen ved overtakelse.



Tomten

Selveier felles tomt på 60 301,20 m². Uteområder er pent opparbeidet med asfalterte gangveier, plen og diverse beplantning.




Parkering

Det medfølger ikke parkeringsplass/garasje.  


Borettslaget har parkeringsplasser til leie i parkeringshuset (402 plasser) og på parkeringsplassene borettslaget disponerer ute (155 plasser). Du kan søke om parkeringsplass på Vibbo, mail eller i styrets postkasse utenfor Haugerudveien 78. Du må legge ved dokument som du finner nedenfor. Parkeringsplass tildeles etter ansiennitet/botid i borettslaget. Når du får tildelt en parkeringsplass må du feste borettslagets oblat i frontruten. Oblat får du ved å henvende deg til vaktmesterkontoret når du kan vise fram kontrakten. Du kan eventuelt sende kontrakten per mail til vaktmesterkontoret slik at de kan legge oblaten i din postkasse.. Du må framvise vognkort for å få utlevert oblat da dette skal være påført plassnummer og bilens registreringsnummer. Ved manglende eller ikke gyldig oblat, kan du bli ilagt kontrollavgift fra parkeringsfirmaet Smart Security. Klage på en eventuell ilagt kontrollavgift skal ikke rettes til styret, men direkte til Smart Security. Har husstanden 2 biler utstedes 2 oblater. Parkeringsplassen kan da benyttes vekselvis med 2 biler.


·Uteplass koster kr. 345,- pr. måned. Om du har en litt større bil (vare/kassebil) har vi noen få plasser.

·Plass i parkeringshus koster 575,- pr. måned

  • Av hensyn til brøyting og ikke minst av plasshensyn overfor andre brukere av parkeringsarealet, har du ikke tillatelse til å parkere kassevogner/varebiler og lastebiler som er større enn en normal personbil. Plassen skal heller ikke benyttes til parkering eller oppbevaring av campingvogner og tilhengere.

For leietakere som ikke er andelseiere i Solfjellet borettslag vil det bli lagt til mva., da borettslaget er mva-pliktige for eksterne leietakere. Når det opprettes en ny kontrakt eller om du ønsker å bytte parkeringsplass må du betale en administrasjonskostnad til Obos på ca 1500,-

·Ved inngåelse av leiekontrakt vil denne løpe med 1 måneds oppsigelse fra den 1. i hver måned. Du må betale leie ut oppsigelsestiden.

·Leie med formål å bruke plassen til gjesteparkering - eller privat videre utleie er ikke tillatt.

  • Inne på borettslagets område er det parkeringsforbud. Det er kun tillatt korte stans på maks 20 minutter. Ved behov for lengre stans ved for eksempel ut/innflytting eller håndverkere på besøk, må det benyttes parkeringsbevis som utleveres ved vaktmesterkontoret. Ved brudd på parkeringsbestemmelsene, vil det bli utstedt gebyr av parkeringskontrollfirmaet.

Ved fraflytting fra borettslaget følger ikke parkeringsplassen leiligheten ved salg. Oppsigelse av parkeringsplassen skal sendes til styret.



Diverse

Det er tilgang til felles vaskeri i kjeller.



Skole og barnehage

Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det aktuelle området.



Adkomst

Ved å trykke på kartet i annonsen får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra ønsket startdestinasjon til den aktuelle boligen. Det vil bli skiltet med EIE visningsskilt ved fellesvisninger. Megler oppfordrer interessenter til å kjøre forsiktig til eiendommen da det bor og ferdes mange barn her.



Områdebeskrivelse

Beliggenhet

Eiendommen ligger i et attraktivt boligområde på Haugerud i bydel Alna, ca. 10 km nordøst for Oslo sentrum. Omkringliggende områder er Hellerud, Tveita, Trosterud og Østmarka. Boligen ligger svært sentralt med kort vei til nærbutikk, kollektivtransport, marka og andre fasiliteter, samt kort vei til skoler og barnehager.


Butikker, serveringsteder og servicetilbud:

Haugerudveien 78 ligger i et veletablert boligområde i bydel Alna i Oslo. Her finner man en rekke fasiliteter som gjør hverdagen praktisk og behagelig. Det er flere dagligvarebutikker i nærheten, som dekker de daglige behovene. I tillegg er det kort vei til både Alna senter som er ett av Oslos største kjøpesenter og Tveita Senter, et moderne kjøpesenter med et bredt utvalg av butikker, spisesteder og tjenester.


Offentlig transport:

Området gir mulighet for offentlig kommunikasjon via buss og t-bane. Nærmeste bussholdeplasser er på Haugerudveien og på Tvetenveien; buss nr. 69, 61A og nr. 59 mot Tveita T-bane. For øvrig buss nr. 25 Haugerud - Majorstuen, buss nr. 79 mellom Grorud, Skullerud/Holmlia og flybuss ved E6. Fra Tveita T er det hyppige avganger på linje 2 mellom Ellingsrud til Østerås, som tar deg til Grønland på 6 stopp. Her går også busser til Nydalen og Bøler. Haugerud T-banestasjon ligger kun 700 meter unna, her går bane 2 og buss til Furuset. Her er også avganger på OSL ekspressen. Enkel adkomst til E6 og Ytre ringvei. Ca. 10 minutters reisetid med bil til Oslo sentrum, med alt av hva et rikt byliv kan tilby.


Natur og friluft:

Kort avstand til Østmarka og Lutvann med unike tur- og rekreasjonsmuligheter hele året. I tillegg inviterer Østmarka med flotte bade- fiske- og padlevann sommerstid, slik som Lutvann med sandstrand, samt Ulsrudvann og Nøklevann, hvor man kan leie kajakk og kano. Lysløypenett starter ved garasjeanlegget. Det tar deg innover i Østmarka, hvor det vinterstid prepareres skiløyper. Det er også et mangfold av fritidsaktiviteter i nærområdet som bl.a. Haugerud idrettspark med kunstgressbane, tennis-, cricket-, skateboard- og streetballbane og idrettshall. Det er også kort vei til lekeplass, SATS treningssenter, skøytebane og ridesenter.


Skole/barnehage:

Beliggenheten er særdeles gunstig for barnefamilier, med få meters gangavstand til barnehager og kort vei til skoler i alle trinn. Det er kort gangavstand (ca. 400m) til både Stjernemyra barnehage og Haugerud sentrum barnehage. Skolebarn i området har kun 10 minutters gangavstand til Trosterud skole, med Haugerud ungdomsskole på nabotomten. For eldre elever er det 5 minutters sykkelvei til Hellerud videregående skole ved Tveita senter, og enkel tilgang til Natur Videregående skole på Lindeberg.


Haugerudveien 74 er et flott sted å bo for de som ønsker en balanse mellom byliv og naturopplevelser. Med gode skoler, enkel tilgang til offentlig transport, og et rikt utvalg av fasiliteter og rekreasjonsmuligheter, er dette området et ypperlig valg for alle som ønsker å bo i en trygg og innbydende del av Oslo.



Eiendomsskatt

Det er eiendomsskatt i Oslo kommune.


Bunnfradraget i Oslo er i 2024 på inntil 4,7 millioner kroner for bolig og fritidsboliger. Skattesatsen er 2,8 promille av eiendomsskattegrunnlaget. For mer informasjon se: https://www.oslo.kommune.no/skatt-og-naring/skatt-og-avgift/eiendomsskatt/hvor-mye-skal-du-betale-i-eiendomsskatt/.


Faktura for eiendomsskatt sendes den som er registrert eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Ved eierskifte må kjøper og selger gjøre opp betalingen av eiendomsskatten seg i mellom.



Kommunale avgifter

Kommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.



Fellesutgifter

Fellesutgiftene utgjør kr. 3.933,- pr. mnd. pr. 10.12.24, men felleskostnader øker med 5% fra 01.01.2025 . Etter kjente fremtidige endringer, blir summen av de totale felleskostnadene kr. 4.084,- og inkluderer: Oppvarming, varmtvann, Kabel-tv/unternett fra Telia, forretningsførsel, kommunale avgifter, felles bygningsforsikring, diverse honorarer, vaktmestertjenester, renhold, generell drift og vedlikehold m.m.


Fellesutgiftene justeres normalt årlig iht. boligselskapets faktiske driftsutgifter, og de fordeler seg som følger pr 10.12.24:


Felleskostnader: kr. 3.012,-

Kapitalkost. lån 1 OBOS01: kr. 921,-


Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som iverksettes av boligselskapet kan medføre økning i felleskostnadene.



Andre løpende kostnader

Ny eier må belage seg på bl.a. følgende løpende tilleggsutgifter:


Et estimert årlig strømforbruk som tilsvarer ca 2 883 kwh. pr. år.


Boligen er tilknyttet Telia som leverandør av kabel-tv og internett. Priser kan sjekkes på tilbyders websider. Tv-tuner/dekoder medfølger ikke. Utgiftene er basert på nåværende eiers forbruk. Ny eier må selv tegne nødvendige forsikringer.



Forsikring

Eiendommen er p.t. forsikret i f Skadeforsikring - polisenummer 3294037



Formuesverdi

Ifølge Skatteetaten var formuesverdien for inntektsåret 2023:


Som primærbolig kr. 784.506,- som forutsetter at boligen brukes som fast bopæl.


Som sekundærbolig kr. 3.138.023,- ved annen bruk av eiendommen.


Formuesverdien justeres normalt årlig, og det henvises til Skatteetatens websider dersom ytterligere informasjon er ønskelig.



Borettslaget

Solfjellet borettslag, Orgnr: 948.515.660

Forretningsfører: OBOS avd forkjøp


Borettslaget består av 647 leiligheter. Forretningsførselen er utført av OBOS Eiendomsforvaltning AS i henhold til kontrakt. Autorisert regnskapsfører (oppdragsansvarlig) er Miglena Todorova. Borettslagets revisor er PricewaterhouseCoopers AS.

-Dyrehold er tillat ihht. husordensreglene.

-Borettslaget har egen hjemmeside med mye nyttig informasjon www.solfjellet.no

-Borettslaget er tilknyttet fjernvarme.

-IN-ordning: OBOS01 er tilknyttet IN-ordning. Hovedforfall 30.11. og 30.5. og det er da mulig å nedbetale på fellesgjelden på lånet. For nærmere informasjon om betingelser og nedbetaling, vennligst ta kontakt med forvaltningskonsulenten.


STYRETS ARBEID:

Styreleders oppgaver Styrets leder Terje Aas har hatt daglig kontakt med forretningsfører og OBOS Prosjekt og øvrige eksterne konsulenter. Han har sørget for å sette opp og utforme sakslister/styrekart og innkalt til styremøter og ledet disse. Som tidligere har han fu gt opp overfor firmaer og instanser og sørget for utkast til korrespondanse på vegne av borettslaget. I tillegg har han anvist/godkjent borettslagets fakturaer. Styrets leder har videre deltatt i befaringer, byggemøter, og møter i forbindelse med reparasjoner og vedlikehold. Styrets leder har det overordnet ansvar for at borettslaget internkontroll fungerer. Han har sørget for informasjonen utad i borettslaget i form et rundskriv samt informasjonen på borettslaget infoskjermer i inngangspartiene og administrert disse. Han har også vært bindeledd mellom styret og de ansatte. Styrets leder representerer borettslaget i eventuelle rettstvister.

-Ansvarlig for nøkkel/skiltbestilling er driftskontoret som treffes på telefon 22 32 21 72 eller e-post solfjellet.vaktmesterkontor@getmail.no. Kontortid mandag-lørdag fra kl. 10:30-11:30.

-Borettslaget har kollektivt bredbånd og er tilknyttet GET.

-Kjøp av vaskekort og opplading av vaskekort får man gjort på driftskontoret i Haugerudveien 80.

-Opplading av vaskekort kan også gjøres via www.vasketid.no. Reservasjon av vasketider kan enten gjøres i vaskeriene på automaten eller via www.vasketid.no.

-Borettslaget har et prøveprosjekt på gjenvinning av avtrekksluft. Dersom prøveprosjektet er vellykket, kan det bli aktuelt å utvide dette.

-Borettslaget har godkjent tilbud på prosjekt- og byggeledelse fra OBOS Prosjekt vedr.utskiftning av avløpsstammer som går gjennom kott i små 2-roms leiligheter.


-Planer i borettslaget: Det er et forslag om gjenbruk av varme fra ventilasjon. Dette kan medføre en ekstra kostnad på estimert 300-500kr per måned. Dette skal opp som sak på generalforsamling.


Større vedlikehold og rehabilitering

2020: Forberedelser overgang til fjernvarme.

2019: Oppgradert Solfjellet parkeringshus med elbil-ladere til hver parkeringsplass.

2017 - 2018: Heiser, inngangsparti, nøkkelfri adkomst - utskiftning av 18 heiser, 18 inngangspartier, nytt nøkkelfri adkomst i inngangspartiene og nye porttelefoner.

2016 Undersentral, nye heiser, portlf,heishus - utskiftning av undersentraler - tak over heishus - nytt porttelefoner - nye inngangsdører og nøkkelfri adkomst - oppstart utskiftning av heisene.

2015: Tak over heishus

2014: Kjøp av Solfjellet Parkeringshus 1.11.14 Dette har en kostnadsramme på kr 54 000 000. Tildeling av p-plass skjer etter ansiennitet.

2014: Asfaltering av uteområdene - Asfaltering av uteområdene

2014 Oppgradering av fellesvaskeriene Antallet vaskerier redusert fra 18 til 9 vaskerier. Alle vaskeriene ble pusset opp og fikk 2 nye vaskemaskiner og tørketromler. Innføring av betaling på vaskeriene.


Vedtekter og ordensregler ligger vedlagt salgsoppgaven. Øvrige dokumenter for borettslaget kan fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å sette seg inn i vedtekter, husordensregler, regnskap, budsjett og årsberetning. Dokumentene vil være vedlagt salgsoppgaven. Det gjøres oppmerksom på at fellesgjeld og felleskostnader kan variere over tid som følge av beslutninger foretatt i sameiets/borettslagets styre og/eller generalforsamling.




Sikringsordning

Borettslaget har en avtale med OBOS om garantert betaling av felleskostnader. OBOS garanterer for overførsel til borettslaget hver måned og overtar deretter alt ansvar og risiko for eventuell manglende innbetaling av felleskostnader. Avtale om sikring av felleskostnader varer til den blir sagt opp av en av partene. Oppsigelsestiden er 12 – tolv– måneder regnet fra oppsigelsesdato.



Fellesgjeld

Boligselskapet har en total gjeld på kr. 155 720 647,- pr. 10.12.2024.

Andel fellesgjeld er kr. 192 000,- pr. 10.12.2024.

Andel fellesformue er kr. 14 820,- iht. fjorårets likningsoppgave.


Fellesgjelden har følgende betingelser:


Lånenr: OBBK01-98207732001

Type: Annuitet

Restsaldo: kr.31.482.938

Restsaldo denne andelen: kr.38.313,-

Restløpetid: 23 år og 11 mnd

Terminer pr.år: 12

Type rente: Flytende

Rente: 5,45%


Lånenr: OBOS01-98208077554

Type: Annuitet

Restsaldo: kr.124.237.709,-

Restsaldo denne andelen: kr.152.873,-

Restløpetid: 25 år og 10 mnd

Terminer pr.år: 12

Type rente: Flytende

Rente: 5,45%


IN-ordning: OBOS01 er tilknyttet IN-ordning. Hovedforfall 30.11. og 30.5. og det er da mulig å nedbetale på fellesgjelden på lånet. For nærmere informasjon om betingelser og nedbetaling, vennligst ta kontakt med forvaltningskonsulenten. Ved oppgjør bes megler ta kontakt med OBOS Innbetalingsservice per tlf. 22 86 56 25 eller e-post restanseforesporsel@obos.no for å få oppgitt eventuelle utestående felleskostnader/andre heftelser iht. boligselskapets legalpant. Selskapet har avtale om IN ordning. Ønsker kjøper å nedbetale hele eller deler av sin andel fellesgjeld, så bes denne ta kontakt med selskapets rådgiver for informasjon. For selskap med IN– ordning gjør vi oppmerksom på at kapitalkostnader (renter/avdrag) vil være spesifisert på fakturaen for felleskostnader. Kapitalkostnader endres ved renteendring og endringen kommer da som tillegg evt fratrekk på fakturaen påfølgende måneder. Ved salg vil eventuelle krav som skyldes regulering av kapitalkostnader for tidligere periode, følge selger. Det kan derfor påløpe restanse/krav for selger, selv om felleskostnadene betales ut overtagelsesmåneden.






Styregodkjennelse og forkjøpsrett

Det foreligger forkjøpsrett for borettslagets medlemmer. Forhåndsavklaring er igangsatt. Ta kontakt med megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.


Kjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan ikke nektes uten saklig grunn. Kun fysiske personer kan være andelseiere, og ingen kan eie mer enn én andel.




Midlertidig brukstillatelse og ferdigattest

Følgende ferdigattester foreligger:

  • Ferdigattest oppføring av boligblokk datert 02.06.1972.
  • Ferdigattest ventilasjonsanlegg datert 07.06.1968
  • Ferdigattest utskifting av vinduer datert 12.07.1991
  • Ferdigattest heis datert 28.11.2018

Ferdigattest utstedes av bygningsmyndighetene på grunnlag av mottatt dokumentasjon fra kontrollansvarlige når et søknadspliktig tiltak er utført i samsvar med tillatelsen og øvrige krav etter plan- og bygningslovgivningen. Byggemeldte tegninger er i samsvar med leiligheten.



Regulering

Eiendommen er regulert til bolig med tilhørende anlegg ihht. reguleringskart fra Oslo kommune datert 11.12.2024 med tilhørende reguleringsbestemmelser i S-1226 vedtatt 10.07.1965, samt kommunedelplan KDP-17 (områdeavgrensning indre Oslo).


Oslo kommune vedtok 23.09.2015 kommuneplanen "Oslo mot 2030: Smart, trygg og grønn". Dette får betydning for en rekke av de vedtatte reguleringsplanene i kommunen. Planen legger opp til fortetting av indre by og utvikling rundt Oslos sentrale knutepunkter. Fortetting av dagens bebyggelse kan bli aktuelt i disse områdene. Mer informasjon finnes på kommunens hjemmeside: https:// www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/ politikk/kommuneplan/. Borettslaget har mottatt nabovarsel angående rydding i skogen i tillegg sprenging i forbindelse med vannforsyning (mer info på Oslo kommunes sider).


Pågående byggesaker pr. 06.08.24:

Saksnr. 201510107: Ved Haugerudveien 77 - Dispensasjon fra Markaloven - Utskifting av vannledninger - Nordenden anleggsområde

Igangsettingstillatelse gitt.

Link til sak: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201510107


Saksnr. 202213342: ved Haugerudveien 77 - Riving og utvidelse av eksisterende portal og adkomsttunell - Driving av kort tverrtunnel - Oppføring av tekniske anlegg inne i tunnelanlegget

Igangsettingstillatelse del 3.

Link til sak: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202213342


Pågående plansaker pr. 06.08.24:

Saksnr. 202313411: Haugerudveien 77 - Boliger - Bestilling av oppstartsmøte

Obos Infill foreslår å regulere et boligbygg i 6-8 etasjer med tilhørende anlegg. Planinitiativet er ikke i tråd med overordnede planer og ønsket utvikling av området. Plan- og bygningsetaten stopper planinitiativet jamfør plan- og bygningsloven § 12-8, 2. ledd.

Følg saken her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202313411


Saksnr. 202003040: Haugerudsenteret 45 m.fl. - Planforslag til offentlig ettersyn - bolig, næring og barnehage

Eiendoms- og byfornyelsesetaten foreslår å videreutvikle Haugerud senterområde med fokus på handel, offentlig/privat tjenesteyting, kollektivtransport og ny bymessig boligbebyggelse, i tråd med planprogram med VPOR for Trosterud og Haugerud.

Følg saken her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202003040


Saksnr. 201901193: Tvetenveien 183 - Dialogfase - Oppføring av skole, flerbrukshall, kulturstasjon og idrettsanlegg - Trosterud - Haugerud

Undervisningsbygg foreslår å lage nye skoler med flerbrukshall på Haugerud og Trosterud, med omfattende tilhørende offentlige rom og idrettsflater.

Følg saken her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=201901193


Saksnr. 202211309: Dr. Dedichens vei 20 med flere - planinitiativ i avklaringsfase før offentlig ettersyn - Barnehage, parsellhage, bolig, park og friområde

Eiendoms- og byfornyelsesetaten foreslår å rive Haukåsen skole og bygge boliger, utvide Stubberudlia barnehage fra 4 til 8 avdelinger, og følge opp VPOR for området.

Følg saken her: https://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/casedet.asp?caseno=202211309


Kopi av reguleringskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer alle interessenter til å sette seg inn i reguleringer og kommuneplan, samt hvilken betydning de har for eiendommen. Det gjøres oppmerksom på at området er under utvikling og at endringer og oppføring av nye bygg vil kunne skje. Det anbefales spesielt å følge med på de planer og prosesser som pågår for området via Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten.



Vei, vann og kloakk

Eiendommen har adkomst via kommunal vei og private internveier med felles vedlikeholdsansvar for borettslaget. Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger. Borettslaget er ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.



Rettigheter og heftelser

Foruten om andel fellesgjeld, overdras andelen fri for pengeheftelser. Kommunen har lovbestemt legalpant i sameiets eiendom som sikkerhet for betaling av kommunale gebyr. Iht. burettslagslova § 5-20  har borettslaget legalpant for forfalte felleskostnader og andre krav. Pantet er begrenset til 2G per bruksenhet.


Følgende servitutter er tinglyst på borettslaget:


1971/3967-1/105 ERKLÆRING/AVTALE
01.03.1971 Bestemmelse om trafostasjon/kiosk


1986/43002-2/105 BEST. OM VANN/KLOAKKLEDN.
16.07.1986 Bestemmelse om veg
Med flere bestemmelser


2007/545422-3/200 BESTEMMELSE IFLG. SKJØTE
05.07.2007 RETTIGHETSHAVER: OSLO KOMMUNE
ORG.NR: 958 935 420
Bestemmelse om vann og kloakkledning
Bestemmelse om adkomstrett
Bestemmelse om bebyggelse
Med flere bestemmelser
OVERFØRT FRA: KNR:0301 GNR:141 BNR:380


1966/12037-1/105 REGISTRERING AV GRUNN
30.08.1966 DENNE MATRIKKELENHET OPPRETTET FRA: KNR:0301 GNR:141
BNR:72


1982/10173-1/105 REGISTRERING AV GRUNN
16.04.1982 UTSKILT FRA DENNE MATRIKKELENHET: KNR:0301 GNR:141
BNR:328


1997/1291-1/105 GRENSEJUSTERING
09.01.1997 Vedr. også bnr.343, veigrunn som ikke er registrert
GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


2007/331742-1/200 GRENSEJUSTERING
18.04.2007 GJELDER DENNE REGISTERENHETEN MED FLERE


2007/545551-1/200 SAMMENSLÅING
05.07.2007 DENNE MATRIKKELENHET SAMMENSLÅTT MED: KNR:0301 GNR:141
BNR:380


2013/107427-1/200 SAMMENSLÅING
06.02.2013 DENNE MATRIKKELENHET SAMMENSLÅTT MED: KNR:0301 GNR:141
BNR:391


For servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne matrikkelenhet henvises det til avgivereiendommen. Ta kontakt med megler for mer informasjon.



Utleie

Iht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf. borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det. Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved spørsmål.




Radon

Det gjøres oppmerksom på at det ved utleie er krav til å gjennomføre radonmåling, og at forsvarlige nivåer skal kunne dokumenteres. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen bolig, såfremt det betales husleie.



Totalpris inkl. omkostninger

Prisantydning kr 3 450 000,-

Andel fellesgjeld kr 192 000,-


I tillegg til prisantydning og ev. fellesgjeld, påløper følgende omkostninger:

Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper) kr 7 981,00,-

Pantattest kjøper kr 240,00,-

Tingl.gebyr BRL-skjøte kr 500,00,-

Tingl.gebyr pantedokument BRL kr 500,00,-

Tryg Boligkjøperpakke - andel/aksje/eierseksjon (valgfri) kr 9 950,00,-


Totalpris inkl. omkostninger og fellesgjeld kr 3 661 171,-


Det ovenstående forutsetter at eiendommen selges til prisantydning og at det kun tinglyses ett pantedokument. Av denne summen utgjør kr. 192 000,- andel fellesgjeld som vil følge andelen, men som ikke skal innbetales med oppgjøret. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyr.



Overtakelse

Overtakelse etter avtale med selger. Interessenter oppfordres til å angi ønsket overtakelse i budskjema. Antall nøkkelsett ved overtakelse kan variere, og kjøper må selv besørge nye nøkler/låser for egen regning. Overtagelse kan tidligst skje etter at forkjøpsretten og styrets godkjennelse er avklart.



Boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring

EIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper bolig gjennom EIE.


Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a. husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet.


Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også velge å kun tegne boligkjøperforsikring.


Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må senest tegnes i forbindelse med kontraktsmøtet.


Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med megler for ytterligere informasjon.



Boligselgerforsikring

Selger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgaven og interessenter oppfordres til å gjennomgå dette før bud inngis.



Budgivning

Eiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.


Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.


Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen.


Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.


Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.



Betalingsbetingelser

Fullstendig kjøpesum inkludert omkostninger, samt eventuelt pantedokument tilknyttet lån, skal kunne disponeres over hos megler senest 2 virkedager før overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i norsk finansinstitusjon.



Lovanvendelse

Generelle bestemmelser

Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, den bygningssakyndiges tilstandsrapport, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Kartverket og andre tilgjengelige kilder. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene, og slike forhold kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.


Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at interessenter rådfører seg med eiendomsmegler eller egne rådgivere før det legges inn bud.


En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel.


Kjøper og selgers rettigheter og plikter reguleres av avtalen mellom partene, samt informasjonen som har vært tilgjengelig for kjøperen i forbindelse med handelen. Avtalen utfylles av avhendingsloven, og det gjelder ulike avtalevilkår avhengig av om kjøper er forbrukerkjøper eller ikke. Dette er nærmere beskrevet nedenfor.


På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.


Budgiver skal i budskjemaet avgi egenerklæring om budgiver er forbruker eller næringsdrivende/ person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.


Forbrukerkjøp - definisjon

Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.


Forbruker – avtalevilkår

Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte.


Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.


Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).


Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon

Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.


Ikke-forbruker – avtalevilkår

Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning.


Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.


Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.


Uautorisert kopiering eller gjenbruk av all tekst og alle bilder i denne annonse/salgsoppgave er ikke tillatt.



Personvern

Som interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret for videre oppfølging. Som eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf. eiendomsmeglingsforskriften. Mulighetene for å få slettet personopplysninger er derfor begrenset. Les mer om EIE`s behandling av personopplysninger i vår personvernerklæring på eie.no/personvern



Hvitvasking

Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift, som pålegger oss å gjennomføre kundekontroll av selger og kjøper, herunder fullmektiger. Slike kontrolltiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte våre kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art.


Dersom kjøper ikke bidrar til dette, og det medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket, misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig.


I tilfeller der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kontrolltiltak underveis i oppdraget må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser, og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og forsinkelse.


Dersom nødvendige kontrolltiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen eller foreta oppgjør.



Meglers vederlag

Følgende er avtalt om meglers vederlag, og skal betales av selger:


Provisjon 1,000 % av salgssummen inkl. mva


Tilrettelegging: 17 900,00

Grunnpakke borettslag: 16 000,00

Visningshonorar, per visning: 3 450,00

Oppgjørsgebyr: 8 300,00

Transaksjonskostnad elektronisk signering (BankID): 390,00

Markedspakke Premium +: 25 900,00

Første 2 visningene gratis a verdi på 3450 per stykk: -6 900,00


Dersom handel ikke kommer i stand eller oppdraget sies opp, har oppdragstaker krav på rimelig vederlag for medgått tid/utført arbeid og avtalte utgifter (utgifter til påløpte visninger, innhenting av opplysninger, markedspakke og tilrettelegging), samt eventuelle utlegg. Alle priser er inkl. mva.



Om oppdraget

Oppdr.nr: 91241007

Ansvarlig megler: Line Strifeldt Johansson


EIE Ensjø

Ensjø Eiendomsmegling AS

NO 921 542 690 MVA



EIE vekst

EIE AS, og i noen tilfeller eiendomsmeglerforetak som er tilknyttet kjeden EIE eiendomsmegling, har eierinteresser i selskaper som leverer produkter og tjenester som våre kunder tilbys i forbindelse med eiendomstransaksjonen. Les mer om dette på https://eie.no/eiendom/eie-investerer



Sett deg godt inn objektet og les salgsoppgaven nøye før du gir bud. Du kan spørre megler for mer informasjon om budgivingsprosessen.


Gå til budgivning
Valg av eiendomsmeglingsforetak skal være frivillig. Eiendomsmeglingsforetak kan ikke inngå oppdrag om eiendomsmegling dersom inngåelsen av oppdraget er satt som vilkår i avtale om annet enn eiendomsmegling, f.eks. tilbud om lån eller andre banktjenester, jf. Lov om eiendomsmegling § 6-3 (3).
Bilde 1 av Haugerudveien 78
0674 OSLO
Haugerudveien 78

Kontakt megler

Uansett hva du lurer på, svarer vi deg gjerne. Vi stiller bransjens høyeste krav til oss selv, og skreddersyr råd og løsninger for hver enkelt kunde.

Bilde av iphone som viser EIE-portalen
Få full oversikt
EIE portalen – ditt boligunivers

Du bruker en utdatert nettleser!

Internet Explorer er utdatert og ikke lenger offisielt støttet, og utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Du bør avinstallere dette programmet og heller bruke Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari eller andre nettlesere som oppdateres jevnlig.

Dersom du fortsetter å bruke nettsiden i Internet Explorer eller andre utdaterte nettlesere, kan du oppleve at nettsiden ser rar ut eller ikke fungerer i det hele tatt.

Les mer her: