EiendomWaldemar Aunes veg 13D, 7027 Trondheim, Etasje: 3
MatrikkelAndelsnr. 366 Orgnr. 948720175 i Trondheim kommune
BoligtypeLeilighet
EierformBorettslag
ArealPrimærrom: 77 kvm, Bruksareal: 77 kvm
Vedlagte plantegninger er ikke målbare. Arealene er hentet fra tilstandsrapport. Areal og rom er angitt og
definert etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent fra bygningsmyndighetene.
Antall soverom2
Byggeår1965
TomtFellestomt
Prisantydning3 250 000
TilstandsrapportUtdrag fra tilstandsrapporten fra takstmann:
Bygningsdeler med TG2:
Våtrom > Overflater Gulv > Bad: Det er påvist andre avvik. Det er ikke sluk på rommet, men det er etablert
dusjkabinett med direkte avrenning til sluk på vaskerom. Avløpsrør fra dusjkabinett går gjennom vegg fra
bad til vaskerom, og der er det fall så lekkasjevann skal kunne gå gjennom åpning i vegg til sluk på
vaskerom. Det er ikke tettet tilstrekkelig videre inn i vegg og heller ikke smurt membran mellom flis på
bad og belegg på vaskerom. Det er fare for at om det skal bli lekkasje så går vann videre inn i veggen.
Våtrom > Sluk, membran og tettesjikt > Bad: våtrom > Sluk, membran og tettesjikt > Bad: Det er påvist
mangelfull/feil utførelse rundt rørgjennomføringer e.l. som gir fare for fukt i konstruksjonen i våtsone.
Åpning i vegg for avrenning til dusjkabinett er ikke gjort på en måte som forhindrer vann å gå inn i veggen
om det skulle oppstå lekkasje.
Våtrom > Ventilasjon > Bad: Rommet har kun naturlig ventilasjon.
Våtrom > Sluk, membran og tettesjikt > Vaskerom: Sluk har begrenset mulighet for inspeksjon og
rengjøring. Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Mer enn halvparten
av forventet brukstid er passert på slukløsningen. Slukristen sitter fast slik at det ikke er mulig å verifisere
om belegget er klemt under en eventuell klemring. Sluket har oppnådd over halvparten av forventet levetid.
Våtrom > Ventilasjon > Vaskerom: Rommet har kun naturlig ventilasjon
Spesialrom > Overflater og konstruksjon > Toalettrom: Toalettrom har kun naturlig avtrekk fra rommet, NS
3600 krever mekanisk avtrekk for å kunne gi TG 0/1. Toalettrom mangler tilluftsventilering, f.eks.
spalte/ventil ved dør.
Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med tilstandsrapport vedlagt salgsoppgave.
Andel fellesgjeld/FellesformueAndel fellesgjeld: kr. 198 562,- pr. 15.08.23
Andel fellesformue kr. 0,- pr. 15.08.23
Totalpris inkl. fellesgjeldkr 3 250 000,- (Prisantydning)
kr 198 562,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 448 562,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 457 743,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 465 993,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
FelleskostnadKr. 4 598,- pr. mnd.
Det gjøres oppmerksom på at en eventuell renteøkning, vedlikeholdsarbeid eller andre tiltak som
iverksettes av borettslaget kan medføre økning i felleskostnadene. Det er dog normalt at det foretas en
årlig indeksregulering av felleskostnadene. Oppgitte felleskostnader på kr 4 598 er korrekte, og ikke de
som finnes i vedlegg.
Det har blitt gjennomført rørfornying i blokk 14 og 15 i regi av borettslaget. Styreleder opplyser at resten av
borettslaget står for tur. Arbeidet som er gjort så langt er finansiert ved låneopptak og det opplyses i
årsberetningen at det er planen for hele prosjektet.
Vi gjør oppmerksom på at styret arbeider med en sak tilknyttet rehabilitering og mulig utvidelse av
borettslaget. Dette er ikke vedtatt hva som skal gjennomføres enda, men ved et vedtak vil dette påvirke
både felleskostnader og fellesgjeld. Det er ikke gitt endelig informasjon om tiltak eller kostnad, men
informasjon med prognoser og estimater finnes under punktet borettslaget. Dette er også vedlagt i
salgsoppgaven.
Det ble vedtatt på årsmøtet i 2022 at det skulle gjennomføres en årlig økning av felleskostnader på 5% i
forbindelse med oppretting av rehabiliteringsfond. Styreleder bekrefter at denne økningen skal fastholdes,
men at det er en risiko for at denne blir opptil 8%. Dette avhenger av råvarekostnader og fremtidige
renteøkninger.
Felleskostnad inkludererDrift- og vedlikehold, vakthold, vaktmester, renhold, elektroniske fellesavtaler, renter og avdrag,
kommunale avgifter.
Sikringsordning fellesgjeldEt borettslag er organisert som et selskap, dette innebærer at dersom noen av andelseierne ikke betaler
sine fellesutgifter må borettslaget selv ta tapet og fordele det på de øvrige andelseieren, man kan på
denne måten bli tvunget til å betale dersom andre ikke betaler sine fellesutgifter. For å hindre at dette
skjer er borettslaget tilknyttet en sikringsordning som dekker borettslagets tap i en fastsatt periode
dersom noen av andelseierne ikke betaler sin fellesutgifter. Sikringsordningen er levert av Klare Finans
AS
Kommunale avgifterKommunale avgifter dekkes gjennom fellesutgiftene i borettslaget.
EierFlora Ablel Beraki
William Adhanom Beraki
BeskrivelseEIE eiendomsmegling ved Daniel Lanto har gleden av å presentere Waldemar Aunes veg 13D. En
tiltalende, stilren og nyoppusset 3-roms leilighet på populære Byåsen.
Leiligheten har en god intern beliggenhet med flotte utsiktsforhold. Her får du en innholdsrik bolig med
separat kjøkken og stue, samt et pent baderom. To romslige soverom og en innbydende entré malt i
behagelige farger. Kjøkkenet og badet er fra 2022. Leiligheten har en god planløsning som enkelt lar deg
tilpasse boligen dine behov.
Merk deg dette:
- Moderne og romslig kjøkken fra 2022
- Nærhet til Bymarka
- Leiligheten er på hele 77 kvm
- God planløsning
- Balkong med fantastisk utsikt
- Barnevennlig og rolig område
- Gode solforhold
Velkommen til visning!
ParkeringBorettslaget har 113 frittstående garasjer i rekke og ca 250 parkeringsplasser. Styret tildeler
parkeringsplass. Ledige garasjer tildeles av TOBB etter oppsigelse og innlevering av garasjenøkler.
Tildelingen skjer etter dato for mottak av søknad på garasje. Søknadsskjema for garasje fås ved
henvendelse til TOBB.
Borettslaget benytter Trondheim Parkering. SmartOblat benyttes til parkering i soner (faste plasser) samt
tilgang til 3 gjesteplasser. Gjesteplassene er med 48 timers intervall. Ta kontakt pr epost til styret for å få
tilgang til innlogging.
BeliggenhetSkoler og barnehager i nærområdet:
I området finner du Hallset barneskole og Selsbakk ungdomsskole, samt Byåsen barneskole som ligger
på Munkvoll. Ungdomsskolen har kantine som serverer sunn lunsj hver dag - et fantastisk initiativ. Det er
kort vei til Byåsen videregående skole. Barnehager i nærområdet er Solvangen barnehage, Byåsen kirkes
barnehage, Hallsetreina FUS barnehage, Skjermvegen Barnehage og Selsbakkhøgda barnehage.
Variert idrettsglede for alle:
Området har et godt og variert idrettstilbud som favner bredt. I området finner du Hallset idrettsplass,
Nationalbanen og Selsbakk idrettsanlegg. Selsbakk IF er en av Trondheims eldste klubber og har et godt
tilbud innen friidrett, håndball, ski, turn og rytmisk sportsgymnastikk. Det er ellers kort avstand til
Munkvollhallen, samt fotballøkke og skøytebane ved Rognheim. Golfentusiaster kan slå seg løs på
Havstein golfbane med par 3-bane og 9 hull. Det er også kort vei til 3T, et senter med et bredt utvalg
aktiviteter.
Daglige innkjøp og flere kjøpesentre:
Fra Selsbakk og Hallset kan du legge dagligvarehandelen til Coop Prix på Rognheim, Bunnpris på
Rydningen eller Coop Extra på Migosenteret. Sistnevnte har også legekontor, apotek, post,
dagligvarehandel, frisør og restaurant. 7-Eleven på Munkvoll har åpen fra 7-24. Rema 1000 har også
åpnet splitter ny butikk på Hallset nylig. Med kort vei til Byåsen senter med et rikt utvalg og nye Sverresborg
butikksenter med både apotek og vinmonopol, har du nærhet til alt du trenger og mer til. Skulle du likevel
ønske et enda bredere utvalg er det kun 10-15 min til både Trondheim sentrum og City Syd på Tiller.
Ett av byens beste kollektivtilbud:
Kollektivtilbudet i området er eksepsjonelt godt med hyppige avganger via buss og trikk. Nærmeste
trikkestopp er på Munkvoll, og herfra går trikken hvert 15. minutt frem til klokken 18 på hverdager og
lørdager, samt med halvtimes avganger på søndager. Metrobussen går fra Hallset med jevne
mellomrom.
Hverdag, underholdning og kultur:
I nærområdet finner du Byåsen kirke, Munkvoll hjemmetjeneste, Heimdal Trafikkskole, MECA bilverksted,
Boreal Transport Bane As og Trondheim folkebibliotek Byåsen. Det er kort vei til moderne treningsstudio -
3T-Byåsen, og ikke minst Granåsen skisenter med hoppbakke og herlige skiløyper. Granåsen er også en
av byens største konsertarenaer hvor verdenskjente artister opptrer. Hyggelige spisesteder i nærområdet
er Palermo på Munkvoll som tilbyr italienske gleder, nyetablerte Kompis på Munkvoll med restaurant og
foodtruck, samt kinesiske Szechuan take-away og trivelige Go2 Bistro. Det finnes Uno-x på Munkvoll og
betjent Circle-K på Byåsen.
Nærhet til Bymarka:
På fritiden innbyr Bymarka til gode naturopplevelser for store og små, sommer som vinter. Bymarka er
Trondheims største utfartssted med et areal på 80 kvadratkilometer og kan by på en menge aktiviteter i
tillegg til ren rekreasjon. Marka er egnet for absolutt alle - mosjonister, syklister, skigåere og barnefamilier
med flere. Kyvatnet er nærmeste vann hvor du kan ta deg et forfriskende bad.
Lianvatnet ligger også rett i nærheten, mens andre vann i marka er Baklidammen, Haukvatnet,
Theisendammen og Kobberdammen som alle er ren idyll og ekte sommerlykke. Rundt Theisendammen
og Haukvatnet er det godt tilrettelagt tursti for barnevogner og rullestolbrukere. Lengre innover i marka
finnes det flere andre vann med fiskemuligheter og fjelltopper med vid utsikt.
TomtFellestomt,
AdkomstDet vil bli skiltet med EIE visningsskilt på oppsatte fellesvisninger.
Skole/barnehageFra boligen er det kort vei til både skoler og barnehage. Dersom skole- og barnehagetilbud er av
betydning for handelen, må interessenten selv sjekke dette med barnehagekontor og skolekontor for det
aktuelle området.
InneholderPrimærrom:
3.etasje: Gang, bad, kjøkken, stue, vaskerom, toalettrom, to soverom.
ByggemåteBoligbygg med flere boenheter i 4 etasjer, oppført i betong og trekonstruksjoner.
Informasjon om byggemåte er hentet fra tilstandsrapport.
For ytterligere informasjon om byggemåte se tilstandsrapport som ligger vedlagt. Det er viktig at
interessenter setter seg grundig inn i rapporten. Som kjøper anses man kjent med de opplysninger som
tydelig gis i en offentlig godkjent tilstandsrapport. Interessenter oppfordres til å kontakte
bygningssakyndig ved eventuelle bygningstekniske spørsmål.
PrimærromPrimærrom: 77 kvm
BruksarealBruksareal: 77 kvm
StandardEntré / Gang
Innbydende entré/gang malt i en delikat farge. Rommet har en praktisk utforming som gir god plass til å
henge fra seg yttertøy og sette fra seg sko. Det er laminat på gulv og malte flater på vegger og i tak.
Stue
Delikat og lys stue med store vindusflater. Her får du rikelig med naturlig lysinnslipp og hyggelige
utsiktsforhold. Rommet er malt i en behagelig og tidsriktig farge. Rommets utforming gir god plass til en
større sofagruppe, samt en spisegruppe. Stuen har laminat på gulv, malte flater på vegger og i tak. Stuen
har også en flott vedovn som varmekilde.
Fra stuen er det utgang til en hyggelig og romslig balkong på hele 8 kvm. Her har du plass til utendrøs
møblement etter behov. Her har man solen godt utover ettermiddagen.
Kjøkken
Pent kjøkken fra 2022 i en klassisk utførelse med en moderne vri. Innredningen er profilert. Av utstyr
finnes det oppvask maskin, stekeovn, platetopp og avtrekk over stekesone. Kjøkkenet har laminat på gulv
og malte flater på vegger og malt flate i tak.
Baderom
Flislagt baderom med malte flater i tak. Badet ble pusset opp i 2022 av forrige eier. Her finner du en
moderne innredning med glatte fronter og heldekkende servant. Det er også satt inn et praktisk
dusjkabinett. Det registreres at det ikke er sluk på rommet med at dusjkabinett er etablert med avrenning
til sluk på vaskerom gjennom vegg. Varmeovn montert opp under tak som varmekilde.
Vaskerom
Vaskerom med opplegg til vaskemaskin. Det er belegg på gulv, malte flater på vegg og i tak. På
vaskerommet finner du også varmtvannsberederen.
Toalettrom
Flis på gulv, malte flater på vegg og i tak. Gulvmontert toalett.
Soverom 1
Hovedsoverommet har god plass til dobbeltseng og nattbord. Det er satt inn en praktisk
skyvedørsgarderobe. Laminat på gulv, malte flater på vegger og i tak.
Soverom 2
Soverom 2 er også av god størrelse. Her er det plass til både seng, nattbord, arbeidsbord og eventuell
garderobeløsning etter behov. Laminat på gulv, malte flater på vegger og i tak.
Tekniske installasjoner
Synlige innvendige vannledninger er av kobber på bad og vaskerom. Synlige innvendige vannledninger er
av plast på kjøkken. Synlige avløpsrør er av plast. Boligen har naturlig ventilasjon via byggets
kanalsystemer og ut over tak. Mekanisk avtrekk på kjøkken over koketopp. Varmtvannstanken er på ca 200
liter og datert 2022. Registrerer 1 røykvarsler på stue. Håndslukker 6L skum, 21A datert 2017.
For den utfyllende tekniske standard for øvrig, henvises det til vedlagte tilstandsrapport.
Ferdigattest / midlertidig brukstillatelseDet foreligger midlertidig innflyttingstillatelse for boligen datert 02.12.1966. Det foreligger godkjent
byggetillatelse for riving og bygging av balkonger, datert 01.07.1994.
Etter at bygningsmassen ble oppført har det blitt innført nye bestemmelser i plan- og bygningsloven.
Ferdigattest utstedes ikke for bygg/endringer/tiltak som ble omsøkt før 01.01.1998. Det vil dermed ikke
være mulig å be om ferdigattest for slike tiltak. Dette betyr ikke at tiltak blir lovlige, men at saken ikke
lenger kan avsluttes med ferdigattest.
Det er ikke mottatt byggetegninger fra kommunen i forbindelse med byggingen av blokken.
Meglerforetaket har derfor ikke hatt mulighet for å kontrollere hvorvidt dagens bruk er byggesøkt, og eller
samsvarer med det som er byggesøkt, eller er godkjent opprinnelig. Kjøper overtar ansvar og risiko knyttet
til dette forholdet. Det er dog mottatt byggegodkjente tegninger i forbindelse med riving og bygging av
balkonger - datert 1994. Det foreligger tegninger av 3. etasje i disse dokumentene og dagens planløsning
stemmer over ens med disse.
Det foreligger for øvrig igangsettingstillatelse for fasadeendring og utvidelse av inngangsparti datert
17.09.2009 med tilhørende tegninger. Det foreligger tillatelse til tiltak for utskifting av sluk og avløpsrør for
borettslaget, datert 01.07.2011. Dersom disse dokumentene ønskes tilsendt, kontakt megler.
Elektrisk anleggDet gjøres oppmerksom på at en tilstandsrapport kun inneholder en forenklet kontroll av det elektriske
anlegget. Etter forenklet vurdering er det elektriske anlegget gitt TG1.
Takstmann har ikke elektrokompetanse, og det elektriske anlegget er derfor ikke faglig vurdert. Det
anbefales på generelt grunnlag å rekvirere en el-takstmann dersom korrekt tilstand for det elektriske
anlegget ønskes.
Det fremgår av selgers egenerklæring/den bygningskyndiges tilstandsrapport at det mangler/ikke er fremlagt samsvarserklæring (er) for hele/deler av det elektriske anlegget.
OppvarmingElektrisk
EnergimerkingEnergiattest med energimerke Oppvarmingskarakter Rød - Energikarakter F
Fordeling felleskostnaderFellesutgifter: kr 4 598,-
pr.mnd.
Drift- og vedlikehold, vakthold, vaktmester, renhold, elektroniske fellesavtaler, renter og avdrag, kommunale avgifter.
Herav (2023, ikke justert etter 2024):
Felleskostnad renter kr. 415,-
Felleskostnad avdrag kr. 432,-
Felleskostnad driftsdel kr. 2 862,-
Vakthold kr. 25,-
Renhold av fellesareal kr. 135,-
Elektroniske fellesavtaler kr. 470,-
Spesifikasjon av fellesgjeldLånenummer: 00146188693, Den Norske Stats Husbank
Annuitetslån, 2 terminer per år.
Rentesats per 15.08.2023: 3.10% pa.
Antall terminer til innfrielse: 6
Saldo per 15.08.2023: kr 912 540,-
Andel av saldo: kr 1 634,-
Første termin/første avdrag: 01.10.2007 ( siste termin 01.04.2026 )
Flytende rente
Lånenummer: 84261072695, Danske Bank
Serielån, 4 terminer per år.
Rentesats per 15.08.2023: 5.15% pa.
Antall terminer til innfrielse: 7
Saldo per 15.08.2023: kr 110 000 000,-
Andel av saldo: kr 196 928,-
Første termin: 18.07.2023Neste avdrag: 18.07.2025 ( siste termin 18.04.2025 )
3 mnd. nibor + 0,65 %
Overnevnte informasjon er hentet fra forretningsfører.
ÅrsregnskapDriftsinntekter i 2022 var tilsammen kr 28 995 089,-
Driftskostnader i 2022 var tilsammen kr 23 128 566,-
Årsresultatet i 2022 endte med et overskudd på kr 4 219 858,-
Forsikring med polisenummerGjensidige forsikring
Polisenummer: 84753303
FormuesverdiFormuesverdi for inntektsåret 2022:
Som primærbolig Kr. 836 036,-
Som sekundærbolig Kr. 3 009 729,-
BorettslagBorettslag: Selsbakkhøgda Borettslag, Orgnr: 948720175
Borettslaget har egen hjemmeside: www.selsbakkhogda.no, de har også en egen facebookside som
man kan være medlem av. Borettslaget har renhold av fellesarealer, dette utføres av innleid hjelp. De har
også ansatt egen vaktmester. Det er startet opp rørfornying februar 2023, som finansiering ved
låneopptak. Evt økning av felleskostnader i forbindelse med dette er pr d.d. ukjent.
Informasjon fra årsmøtet i 2022:
Det ble vedtatt å opprette et rehabiliteringsfond i borettslaget. Felleskostnadene skal øke med 5% per år.
Informasjon fra årsmøtet i 2023:
Det ble foreslått å bygge ny vaktmestergarasje i Selsbakkhøgda BL. Dette for å blant annet møte krav til
HMS.
Vedtak: Styret presenterer en detaljert fremdriftsplan på beboermøtet i oktober, der bla. plassering på
tomt, byggestart og budsjett blir fremlagt.
I 2022 ble det benyttet innleide ressurser i forbindelse med:
- Prosjekt nedgravde avfallscontainere
- Nye lekeplasser
- Prosjekt rørfornying
- Utvidelse av ladeanlegg, el-bil
- Sommerhjelp, avlastning vaktmester-tjenester
- Service av maskiner og utstyr
- Oppgradering av fasader for å tilfredsstille gitt standard
- Forsikrings-saker
- Utleie
Prosjekt nye lekeplasser ble avsluttet senhøsten 2022. Prosjekt nedgravde avfallscontainere ble avsluttet
vår 2023. Det gjenstår såing av plen mm og forskjønnelse av tomteareal berørt av denne prosessen.
Ventes ferdigstilt tidlig sommer 2023. Det ble skiftet leverandør av vakt -og sikkerhetstjenester fra
Securitas til Avarn. Med denne inngåelsen har man samme tjenestegrad men en betydelig økonomisk
innsparing for borettslaget.
Det har vært jobbet lenge og grundig med kartlegging av hvilken leverandør som kan gi borettslaget den
beste service og avtale ved leveranse av el-ladeanlegg og utvidelse av denne. Målet er tilgang til
lademuligheter på alle parkeringsplasser, inkludert garasjer, bortsett fra garasjer som befinner seg på
gjesteparkering ved vaktmester-servicebygg.
TOBB-nøkkel, Unlock app, ble tatt i bruk i 2022.
Det er tilrettelagt for ekstra gjesteparkering på areal som er frigitt etter avfalls-containere har blitt
nedgravde. Disse jobbes videre med utover sommer/høst 2023.
RØRFORNYINGSPROSJEKT:
Styret har sammen med TOBB gjennomført anbudsrunde for rørfornying av blokk 14 og 15 i Waldemar
Aunes vei. Valget falt på Ohlimb som hovedleverandør og entreprenør. Arbeidet er nå godt i gang og går
så langt etter planen. Styret vil etterhvert se hva slags utfordringer entreprenøren har støtt på før de går i
gang med planlegging og utbedring i alle resterende blokker i borettslaget. Videre arbeide og fremgang
med rørfornying vil bli informert om så fort de har klarhet i dette. Arbeidet finansieres med låneopptak.
UTVIDELSE AV BORETTSLAG / TOMTEPARSELL:
Selsbakkhøgda eier en stor tomteparsell som i dag benyttes til parkering og vaktmestergarasje. Denne
tomten er i årrekke vurdert solgt og det er sett på muligheter for å utvide borettslaget. Sittende styrer har
jobbet med denne saker i flere år og prosessen har tatt svært lang tid. I en slik prosess er det helt
avgjørende at alle ledd i utredningen utføres på en korrekt måte. Her er det avgjørende at inntektene for
borettslaget blir helt i toppsjiktet av potensialet. Styret har nå landet på en mulighets-studie som vil gi
borettslaget opp mot 100.000.000,- i inntekt i samarbeid med Trym Bolig, som er byggherre og
eiendomsutvikler.
Avtalen med Trym Bolig baserer seg på at borettslaget får betalt pr bebygde kvadratmeter bruksareal som
oppføres på tomten. En slik avtale legger alt ansvar over på utvikler og byggherre, borettslaget får betalt
underveis etter hvert som eiendommer selges.
Dette vil gi borettslaget et svært nødvendig økonomisk løft og bidrar til store og kostnadskrevende
utbedringer og vedlikehold av eksisterende bygningsmasse. Nye parkeringsplasser vil bli etablert for å
supplere de som forsvinner og ny og utbedret vaktmastergarasje vil etterhvert bli bygget på egnet
tomteareal et annet sted i borettslaget.
Det fremgår av tekst til informasjonsmøte i årsberetningen, at borettslaget har et rehabiliteringsbehov.
Rehabilitering av tak og fasader er under utredning. Boligmassen har et stort behov ifølge styrets
dokumenter, ettersom nødvendig vedlikehold ikke har blitt gjennomført etter dagens standarder.
Borettslaget har utfordringer med finansiering av nødvendig vedlikehold, da det igjennom flere år ikke er
blitt satt av midler til dette.
I dokumenter fra årsmøtet 2023 er følgende informasjon vedlagt om saken:
Rehabilitering:
Styret har over tid og sammen med TOBB vurdert hva som er nødvendig å gjøre for at bygningene ivaretas
på best mulig måte. Det er skissert følgende tiltak som helt nødvendige:
- Rørfornying
- Rehabilitering Tak / Fasade
- Bygging av vaktmestergarasje
Utvidelse av borettslag:
Istedenfor å selge tomten til utbygger (som vil utløse en personlig skatt for beboerne samlet sett i
størrelsesorden 20-30 MNOK), vil styret foreslå for ekstraordinær generalforsamling at borettslaget
utvides med nye andelshavere da dette kan gjennomføres uten skattemessig konsekvenser. Styret er i
dialog med utbygger Trym Bolig AS som ønsker å erverve disse andelene.
Under forutsetning av at ekstraordinær generalforsamling stemmer for forslag om utvidelse, vil det bli
inngått avtale mellom borettslaget og utbygger ifht. utstedelse av inntil 160 nye andeler og utbyggers
forpliktelser knyttet til dette. Utbygger skal svare vederlag for andelene som tilfaller borettslaget. I
forbindelse med både utvidelsen og rehabiliteringen vil det måtte beregnes nye satser for
felleskostnader/husleie for årene fremover. Imidlertid vil fellesgjeld være separat for ny og gammel
bebyggelse.
Økonomisk konsekvens av overnevnte forslag fra styret:
Basert på en stipulert gjeld etter gjennomført utvidelse med inntil 160 nye andeler og rehabilitering på
blokkene, vil den nye fellesgjelden fordele i henhold til gjeldende eierbrøker for de ulike leilighetene.
Oversikt over estimater ligger ved i salgsoppgaven.
For en 3-roms er det lagd følgende prognose ved utvidelse:
Felleskostnad 2024: Kr 3 969,-
Fellesgjeld 2024: Kr 221 600,-
Felleskostnad 2035: Kr 8 187,-
Fellesgjeld 2035: Kr 642 500,-
Prognose ved å ikke utvide borettslag:
Felleskostnad 2024: Kr 4 364,-
Fellesgjeld 2024: Kr 221 600,-
Felleskostnad 2035: Kr 9 577,-
Fellesgjeld 2035: Kr 774 200,-
Overnevnte satser vil gradvis øke gjennom flere år. Satser for øvrige enheter finnes vedlagt i
salgsoppgaven. Vi gjør igjen oppmerksom på at dette er oppgitte estimater og prognoser; ikke
endelige tall. Tiltaket vil bli stemt over i løpet av høsten ifølge forretningsfører. Det har enn så lenge
kun vært gjennomført et informasjonsmøte.
ForretningsførerTOBB
StyregodkjenningKjøper skal godkjennes av styret og har selv risikoen for at godkjennelse blir gitt. Styregodkjennelse kan
ikke nektes uten saklig grunn.
ForkjøpsrettDet foreligger forkjøpsrett for borettslagets medlemmer. Forhåndsavklaring er igangsatt. Ta kontakt med
megler eller forretningsfører for ytterligere opplysninger om meldefristen.
DyreholdDyrehold må søkes styret. Eiere som har fått tillatelse til å holde husdyr, må sørge for å ha full kontroll
over dyret til enhver tid, og påse at dyret ikke sjenerer noen eller etterlater ekskrementer på
boligselskapets område. Forbud mot enkelte typer husdyr må respekteres.
DiverseUtdrag fra selgers egenerklæringsskjema:
Har du ladeanlegg/ladeboks for el-bil i dag?
- Borettslaget har satt opp ladestasjoner for beboerne og 2 stk. for gjester.
Kjenner du til forslag til- eller vedtatte reguleringsplaner, andre planer, nabovarsel, eller offentlige vedtak
som kan medføre endringer i bruken av eiendommen eller eiendommens omgivelser?
- Skal bygges leiligheter ved Migosenteret, men er ikke synlig fra min leilighet.
Kjenner du til om det foreligger skaderapporter, tilstandsvurderinger, boligsalgsrapporter eller målinger?
- Kun fra når jeg kjøpte boligen, men den har jeg ikke.
Kjenner du til vedtak/forslag til vedtak om forhold vedrørende eiendommen som kan medføre økte
felleskostnader/økt fellesgjeld?
- Det skal være rørfornying i borettslaget, men jeg vet ikke om dette kommer til å medføre økning i
felleskostnader/fellesgjeld.
Interessenter oppfordres til å gjøre seg kjent med egenerklæringsskjema vedlagt salgsoppgave.
Angående løsøre o.l.
Kun integrerte hvitevarer medfølger handelen.
Følgende medfølger ikke:
- Vegghylle på kjøkkenet
- Speil i stua
- Speil i gangen
- Vegghylle og speil på andre soverommet
- Lampe på veggen samme soverommet
- Skohylle på vaskerommet (den er montert til veggen)
- Vegghylle på vaskerommet
Se forøvrig vedlagte løsøreliste.
AnnetDet er tillatt å bruke elektrisk grill på egen veranda. Borettslagets felles utearealer kan også benyttes til
grilling.
RadonmålingFra og med 1. januar 2014 må alle som leier ut bolig ha gjennomført radonmåling av boligen og kunne
fremvise dokumentasjon på at radonnivåene er forsvarlig. Kravet gjelder alle typer utleieboliger, både de
som leies ut av det offentlige, virksomheter og private, inkludert leiligheter og hybler i tilknytning til egen
bolig. Også institusjoner o.l. omfattes dersom beboerne betaler leie.
Forpliktelser, rettigheter og servitutter Eiendommens servitutter følger av dens grunnboksblad. For
servitutter eldre enn fradelingsdato og eventuelle arealoppføringer som kan ha betydning for denne
matrikkelenhet henvises det til hovedbruket / avgivereiendommen. For festenummer gjelder henvisningen
servitutter eldre enn festekontrakten. Ta kontakt med megler for mer informasjon.
Borettslaget har lovbestemt første prioritets pant (legalpant) i andelen for opptil 2 x folketrygdens
grunnbeløp (2G), jf. borettslagsloven § 5-20. Pantet dekker borettslagets krav på felleskostnader og andre
krav borettslaget kan knytte til andelseieren.
UtleieIht. brl. § 5-4 (2) har andelseieren mulighet til korttidsutleie i opptil 30 dager i løpet av året. Andelseier kan
ikke uten samtykke fra styret i borettslaget overlate bruken av boligen til andre. Andelseier kan overlate
boligen til andre i inntil tre år hvis andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, jf.
borettslagsloven § 5-5. Godkjenning kan bare nektes dersom brukerens forhold gir saklig grunn til det.
Godkjenning kan nektes dersom brukeren ikke kunne blitt andelseier. Utleie i andre tilfeller kan godtas
ved særlige grunner, jf. borettslagslova § 5-6. Se også borettslagets vedtekter og konferer megler ved
spørsmål.
Vei/vann/kloakkEiendommen har adkomst via offentlig vei.
Eiendommen er tilknyttet kommunalt ledningsnett via private stikkledninger.
Borettslaget er selv ansvarlig for private stikkledninger til bygningen.
ReguleringEiendommen ligger i et område regulert til boligbebyggelse etter reguleringsplan r0134k, r0134i og
r0134h. Eiendommen er også regulert til annen veggrunn - grøntareal, fortau og kjøreveg u r20200026.
Eiendommen befinner seg i et område avsatt til boligbebyggelse - nåværende og grønnstruktur- framtidig
i kommuneplanens arealdel 2012 - 2024. Det fremgår av eiendommens planstatus at 117 kvm av
borettslagets eiendom ligger i et LNF-område. I LNF områder er det ikke tillatt med annen bygge- og
anleggsvirksomhet enn den som har direkte tilknytning til landbruk eller stedbunden næring (tradisjonell
landbruksvirksomhet).
Det er igangsatt planleggingsarbeid på et område som inkluderer/berører eiendommen:
5001 r20200026 Alette Beyers veg, fortau.
Hensikten med planarbeidet er å legge til rette for bredere fortau langs en del av vestsiden i Alette Beyers
veg i Trondheim. Dette vil sikre myke trafikanter et trafikksikkert tilbud langs den delen av Alette Beyers veg
som mangler dette i dag. Vegen er skoleveg og atkomst til mange viktige målepunkt som Metrobuss,
lokalsenter, nærmiljøanlegg og flere skoler.
Kopi av situasjonskart og reguleringsbestemmelser er vedlagt salgsoppgave. Vi oppfordrer interessenter
til å gjøre seg kjent med disse.
OvertagelseOvertagelse etter avtale med selger.
Prisantydning, omkostninger og evt. fellesgjeldkr 3 250 000,- (Prisantydning)
kr 198 562,- (Andel av fellesgjeld)
--------------------------------------------------------
kr 3 448 562,- (Pris inkl. fellesgjeld)
Omkostninger:
kr 200,- (Pantattest kjøper)
kr 500,- (Tingl.gebyr BRL-skjøte - Statens Kartverk)
kr 500,- (Tingl.gebyr pantedokument BRL - Statens Kartverk)
kr 7 981,- (Gebyr utlysing forkjøpsrett (kjøper))
--------------------------------------------------------
kr 9 181,- (Omkostninger totalt ved prisantydning)
--------------------------------------------------------
kr 3 457 743,- (Totalpris inkl omkostninger)
Valgfrie omkostninger:
kr 8 250,- (Boligkjøperpakke (valgfritt))
--------------------------------------------------------
kr 3 465 993,- (Totalpris inkl omk og valgfrie omkostninger)
BoligselgerforsikringSelger har tegnet boligselgerforsikring som dekker selgers ansvar etter avhendingsloven begrenset oppad til kr. 12.000.000,-. Egenerklæringsskjema er vedlagt salgsoppgave.
BetalingsbetingelserFullstendig kjøpesum samt omkostninger skal være disponibelt på meglers klientkonto innen dato for
overtagelse. Kjøpesummen skal innbetales fra norsk finansinstitusjon og/eller kjøpers konto i norsk
finansinstitusjon. Eventuell egenkapital skal innbetales i én samlet betaling fra kjøpers egen konto i
norsk finansinstitusjon.
VederlagetFølgende er avtalt om meglers vederlag:
Provisjon (forutsatt salgssum inkl f.gjeld: 3 448 562,-) (Kr.25 025)
Tilrettelegging (Kr.15 000)
Visningshonorar (Kr.2 690)
Dersom handelen ikke kommer i stand eller at oppdraget sies opp har megleren krav på dekning for
påløpte timer, påløpte visninger, grunn og markedspakke samt utlegg.
Oppdragsnummer97-23-0220
BudgivningEiendomsmegler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. Vi gjør oppmerksom på at det i forbrukerforhold ikke kan inngis bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn dette. Hos EIE stiller vi strengere krav til frister ved budgivning enn det som følger av Forbrukerinformasjon om budgivning punkt 4, vedlagt i salgsoppgaven. Bud skal ikke ha en akseptfrist på mindre enn 30 minutter fra budet inngis. Bud med kortere akseptfrist enn 30 minutter kan bli avvist.
Eiendomsmegler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes tekniske feil. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere budet og kjøper meddeles aksepten innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen på et annet bud er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud kommer frem til megler og/eller megler rekker å bringe budet videre til selger. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles til selger. For øvrig vises det til vedlagte forbrukerinformasjon om budgivning.
Alle bud og budforhøyelser skal være skriftlig. I tillegg må legitimasjon være fremlagt, og budet skal signeres av budgiver. Eiendomsmegler kan ikke formidle bud før disse kravene er oppfylt. Vi oppfordrer til å inngi bud elektronisk, ved å trykke på "Gå til budgivning" på eiendommens hjemmeside på eie.no eller ved å trykke på knappen "Gi bud" i finn-annonsen. Ved å benytte denne tjenesten vil vilkårene om legitimasjon og signatur fra budgiver være oppfylt. Som kjøper og selger hos EIE vil du få tilsendt budjournalen etter at handel er inngått. Dette innebærer at alle bud vil bli gjort kjent for partene i den endelige kjøpsavtalen. Øvrige budgivere kan be om å få en kopi av budjournalen i anonymisert form.
Det er viktig at du gjør deg kjent med all informasjon om boligen, og at du har spurt om det du eventuelt lurer på, før du legger inn et bud.
Boligkjøperpakke og boligkjøperforsikringEIE har sammen med vår samarbeidspartner lansert et gunstig forsikringskonsept for deg som kjøper
bolig gjennom EIE.
Kjøpere (ikke juridiske personer) har anledning til å tegne Boligkjøperpakken. Denne kan inkludere bl.a.
husforsikring, innboforsikring, dobbel rentedekning, flytteforsikring og boligkjøperforsikring som gir deg
juridisk bistand dersom du ønsker å reklamere på boligkjøpet. Kjøpere (ikke juridiske personer) kan også
velge å kun tegne boligkjøperforsikring.
Boligkjøperpakken/boligkjøperforsikring må tegnes senest i forbindelse med kontraktsmøtet.
Produktark for boligkjøperpakken og boligkjøperforsikring ligger vedlagt i salgsoppgaven. Ta kontakt med
megler for ytterligere informasjon.
LovanvendelseEiendommen selges etter reglene i avhendingsloven.
Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud.
Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut i fra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil opplysninger ikke ble rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm.
Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).
Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf. avhl. § 3-9, 1. ledd 2. pktm. Avhendingsloven § 3-3 (2) fravikes, og hvorvidt en innendørs arealsvikt karakteriseres som en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
HvitvaskingEiendomsmegler er underlagt lov om hvitvasking og tilhørende forskrift. Hvitvaskingsloven pålegger
megler å gjennomføre kundetiltak av både selger og kjøper. Dersom kjøper ikke bidrar til at megler får
gjennomført kundetiltak, og dette medfører at transaksjonen ikke kan gjennomføres eller blir forsinket
misligholder kjøper avtalen. Dette vil kunne gi selger rettigheter etter avhendingsloven, herunder rett til å
heve kjøpet og gjennomføre dekningssalg for kjøpers regning dersom misligholdet er vesentlig. I tilfeller
der det er selger som ikke bidrar til at megler får gjennomført løpende kundetiltak underveis i oppdraget
må megler stanse gjennomføringen av transaksjonen. Selger vil i så fall ha misligholdt sine forpliktelser,
og kjøper vil kunne ha krav mot selger etter avhendingslovens bestemmelser om mislighold og
forsinkelse.
Dersom kundetiltak ikke lar seg gjennomføre vil EIE eiendomsmegling ikke kunne bistå med handelen
eller foreta oppgjør.
PersonvernSom interessent, budgiver og kjøper vil dine personopplysninger bli registrert og lagret. Som
eiendomsmeglingsforetak har vi plikt til å oppbevare kontrakter og dokumenter i minst 10 år, jf.
eiendomsmeglingsforskriften § 3-7 (3). Dette innebærer at mulighetene for å få slettet
personopplysninger er begrenset. Du kan lese om vår behandling av personopplysninger i vår
personvernerklæring på https://eie.no/eiendom/personvernerklaering
AvdelingNidaros-Eiendomsmegling AS
EIE Heimdal
Org. nr:930815551
Heimdalsvegen 4
7080 Heimdal
Tlf: 73 20 02 10
Ansvarlig meglerEiendomsmegler MNEF / Partner Daniel Lanto
SaksbehandlereDaniel Lanto
EIE Heimdal
Eiendomsmegler MNEF / Partner
Mob: 93 85 30 70 / E-post: dal@eie.no