03.05.2012
Hva er en god eiendomsmegler?
Det er mange faktorer som spiller inn når du skal velge eiendomsmegler. Det finnes dyktige, middelmådige og dårlige meglere. En god megler kan være utslagsgivende på salgssummen. Vegar Giæver hos Eie eiendomsmegling, er en av selskapets dyktigste, og vet hva som skal til for å bli en god megler.
Tilstedeværelse
- Det er viktig å velge en megler du har god kjemi med og som du har tiltro til, og i tillegg opptrer profesjonelt overfor alle parter. Virker vedkommende imøtekommende og flink overfor deg, vil han eller hun mest sannsynlig være det overfor potensielle kjøpere også, forteller han.
Tilstedeværelse er stikkordet
- Min filosofi er at tilstedeværelse, og da mener jeg ikke bare fysisk, men også mentalt, under hele prosessen av et salg er vesentlig. Det er viktig å gjøre en god figur under visningen, være engasjert og til stede. I tillegg er et godt forarbeid og lokalkunnskap to av suksesskriteriene. En god eiendomsmegler skal kunne kjenne nabolaget godt, og kunne svare på hvor nærmeste skole, barnehage og postkontor er, forteller Giæver.
Engasjert megler
I følge daglig leder hos Eie eiendomsmegling på Røa, Morten Meyer Knutsen, er det flere ting som gjør Vegar Giæver til en god megler. Han har et høyt tempo, men blir aldri stresset, og er alltid like hyggelig.
- Vegar er en ekstraordinær megler på grunn av sin rolige og vennlige personlighet. Selv om han har flere kundemøter i løpet av en dag, tar han seg alltid godt av hver og én kunde. Mange meglere har så mange boligsalg at vedkommende ikke har tid til å serve kundene. Vegar er ikke der, han er systematisk og følger dem opp på en unik måte, i tillegg har han gode forhandlingskunnskaper, forteller Meyer.
-En god megler skal ha fokus på slutten av budrunden. Når det ser ut som det er slutt, er det kanskje ikke det likevel, da er det mulig å få inn 50.000 kroner til, eller mer. Mange meglere lar det bare gå som det går, uten å engasjere seg mer. Ved valg av en middelmådig megler kontra en dyktig, kan prisen variere opptil 20 prosent på endt salgssum, avslutter Giæver.